>

Jak bezpiecznie jeździć rowerem w grupie?

Jak bezpiecznie jeździć rowerem w grupie?

Jazda na rowerze w gronie znajomych jest popularnym sposobem na aktywne spędzanie wolnego czasu, szczególnie w cieplejszych miesiącach. Ważna jest jednak znajomość zasad bezpiecznej jazdy na rowerze w grupie. Zobacz, jak się przygotować do takiej wyprawy rowerowej.

Co mówią przepisy prawa o grupowej jeździe na rowerze?

Zgodnie z przepisami prawa rowerzysta ma prawo do wyprzedzania wolno jadących pojazdów, które znajdują się po jego prawej stronie. Podczas jazdy prosto zyskuje pierwzeństwo przejazdu przed skręcającym pojazdem. Przed skrzyżowaniem lub na skrzyżowaniu – może jechać środkiem pasa ruchu. Może ponadto zatrzymać się w śluzie rowerowej obok innych rowerzystów na wlocie skrzyżowania. Jeśli nie utrudnia ruchu innym – ma prawo jechać obok innego rowerzysty. Co więcej, w sytuacjach wyjątkowych może także jechać po chodniku. Nie musi również zatrzymywać się, gdy wymija go inny pojazd.

font-size: 14pt;">Jazda na rowerze w grupie: jeden za wszystkich – wszyscy za jednego

Każdego członka kolarskiej wyprawy obowiązują te same zasady bezpieczeństwa. Pozwolą one również na komfortową i przyjemną jazdę. Jazda na rowerze w grupie ma to do siebie, że nieprawidłowe zachowanie się jednej osoby może wywołać efekt domina. Tym samym bardzo szybko wzrośnie niebezpieczeństwo podróży. Co więcej, jeśli w naszej grupie znajdują się np. kobiety w ciąży czy rodzice jadący z dziećmi - konieczne jest szczególne zwracanie uwagi na ich bezpieczeństwo. 

Przygotowania do grupowej jazdy na rowerze
Jazda na rowerze w grupie

Przed przystąpieniem do wspólnej wycieczki rowerowej należy ustalić w grupie kwestię intensywności jazdy. Ważne jest bowiem, by uczestnikami treningu były osoby o podobnych możliwościach wydolnościowych oraz celach treningowych. Dzięki temu możliwe będzie zachowanie stabilnego tempa jazdy, a grupa nie będzie się „rozjeżdżać”. Osoby mniej doświadczone mogą spowalniać tempo jazdy na rowerze. Osoby bardziej zaawansowane np. jeżdżące codziennie na rowerze natomiast – traktować jazdę jako wyścig. Istotną sprawą jest znalezienie złotego środka intensywności jazdy na rowerze. Przygotowania do grupowej jazdy rowerem powinny obejmować także ustalenie konkretnych komend potrzebnych do komunikacji w trakcie wyprawy. Przykładowo, warto ustalić sygnały ostrzegające przed przeszkodami czy informujące o zmianie tempa jazdy.

Jak się zachowywać podczas grupowej jazdy na rowerze?

Każdy gwałtowny ruch jednego z rowerzystów może zaburzyć bezpieczeństwo jazdy. Z tego powodu wszystkie manewry powinny być przewidywalne dla osób jadących z tyłu, z boku lub z przodu. Dobrym wyjściem jest sygnalizowanie innym osobom zamierzonego ruchu (np. zmiany pasa). Co więcej, niebezpieczne może być zmienianie bądź poszerzanie własnego toru jazdy. Jak już wspomnieliśmy, tempo jazdy wszystkich uczestników treningu powinno być jak najbardziej do siebie zbliżone. Należy dbać także o to, by słabsi rowerzyści nie zostawali w tyle.

Jeśli zauważysz niebezpieczeństwo na drodze – poinformuj o nim grupę. Podobnie rzecz ma się z przeszkodami na trasie np. ubytkami w nawierzchni.

W jakim szyku można grupowo poruszać się rowerem?
Jak jeździć rowerem w grupie?

POJEDYNCZA KOLUMNA

Wszyscy uczestnicy wyprawy rowerowej jadą jeden za drugim po tym samym torze jazdy. Taka formacja sprawdza się na trasach o dużym natężeniu drogowym.

DWÓJKOWA KOLUMNA

Grupa rowerzystów jedzie w dwóch kolumnach po dwóch torach jazdy. Taka formacja umożliwia swobodne rozmowy i sprawdza się w przypadku grup o dużej liczbie osób.

POJEDYNCZY WACHLARZ

Szyk zależny od kierunku wiatru. Dzięki niemu można wykorzystać miejsca, gdzie występuje mniejszy opór powietrza – to pozwala na zwiększenie tempa jazdy.

PODWÓJNY WACHLARZ

Szyk zależny od kierunku wiatru. Również pozwala na zwiększanie prędkości jazdy. Taka formacja wymaga doskonałych umiejętności jazdy na rowerze, przy czym jest także ekonomiczna.

JAZDA ROJEM

Grupa jedzie po wybranych torach ruchu. Podróżowanie jest swobodne, niewymagające specjalnej koncentracji. Sprawdza się podczas jazdy na rowerze w wolnym tempie.

Porady dla rowerzystów jeżdżących w grupie

- Sprawdź sprawność roweru przed rozpoczęciem wyprawy;

- Zabierz ze sobą potrzebne narzędzia na wypadek niebezpieczeństwa bądź popsucia się roweru np. smartfona, pompkę itp.;

- Zachowaj czujność przez cały czas trwania treningu;

- Staraj się nie jechać obok koła;

- Skup się na jeździe z przodu;

- Ogranicz liczbę hamowań – hamuj jedynie jeśli to konieczne;

- Zachowaj bezpieczny odstęp od innych rowerzystów i trzymaj się ustalonego szyku;
- Zaplanuj trasę rowerową.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 2 9 kwietnia 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Daniel
    19 kwietnia 2018
    Dla mnie jednak stworzone jest jeżdżenie w pojedynkę. W grupie to mega niebezpiecznie, chyba że na pustej wiejskiej drodze.
  • 10 kwietnia 2018
    Trudno nie zaobserwować, że sezon rowerowy się zaczął xd Ale w mieście to jednak lepiej nie jeździć w grupie

Artykuły z kategorii: Kolarstwo

grubas-wsrod-rowerow-czy-warto-wybrac-fat-bike

Grubas wśród rowerów – czy warto wybrać fat bike?

Choć do końca nie wiadomo czemu, ciągle rośnie popularność bardzo dziwnego modelu roweru. Fat bike – bo o nich mowa – coraz częściej pojawiają się na ulicach. Jedni są zachwyceni, inni – mówią o ich nieprzydatności. Zobacz wady i zalety największego grubasa wśród rowerów.

jakie-miesnie-pracuja-podczas-jazdy-na-rowerze

Jakie mięśnie pracują podczas jazdy na rowerze?

Każdy umie jeździć rowerem. Jedni wybierają go zamiast samochodu - jako środek transportu do pracy. Inni - zaciekle trenują, by wystartować w zawodach. Kolarstwo jest jednym z najbardziej powszechnych sportów. Ale czy zdajemy sobie sprawę z tego, jak pracują mięśnie podczas treningów kolarskich? O tym poniżej!

jak-wymienic-uszkodzona-detke-w-rowerze

Jak wymienić uszkodzoną dętkę w rowerze?

Przebita dętka jest jednym z najczęstszych problemów pojawiających się podczas jazdy rowerem. Zwykle jej wymianę musimy przeprowadzić samodzielnie w warunkach terenowych. Jakie narzędzia będą nam do tego potrzebne? Co może uszkodzić dętkę? Zobacz, jak sprawdzić rodzaj uszkodzenia i czym się kierować przy wyborze odpowiedniej dętki.

poradnik-rowerzysty-obowiazkowe-wyposazenie-roweru

Poradnik rowerzysty – obowiązkowe wyposażenie roweru

Dopuszczenie roweru do jazdy na drodze obejmuje spełnienie konkretnych warunków prawnych. Określają one obowiązkowe elementy roweru, których brak najpewniej będzie skutkować mandatem. Jakie wyposażenie powinien mieć rowerzysta, by bezpiecznie jeździć po drogach?

trasy-rowerowe-downhill-i-mtb-warszawa-i-okolice

Trasy rowerowe downhill i MTB – Warszawa i okolice

Chcesz wybrać się na trening downhill lub MTB, a nie wiesz, gdzie na Mazowszu są dobre warunki do ostrej jazdy? Zobacz nasze zestawienie tras rowerowych mtb w Warszawie doskonałych do uprawiania tego sportu!

techniki-jazdy-downhill

Techniki jazdy downhill

Downhill należy do sportów ekstremalnych. Tym samym ogromne znaczenie ma opanowanie prawidłowej techniki jazdy. W innym przypadku – treningi mogą być naprawdę niebezpieczne. Zobacz, na czym polega pokonywanie przeszkód i zakrętów. Dowiedz się, jak zachowywać się na zjazdach i wykonywać skoki. Oto podstawy downhillowej techniki jazdy.

alzacja-na-szosie-po-gorach

Alzacja - na szosie po górach

Można jeździć na rowerze... i można pokonywać metry przewyższenia w pionie. Przeczytaj obszerną relację z szosowej wyprawy po Alzacji - ponad 11000 metrów w pionie w 5 dni.

jak-bezpiecznie-jezdzic-na-rowerze-z-dzieckiem

Jak bezpiecznie jeździć na rowerze z dzieckiem?

Zabieranie dziecka na trening rowerowy staje się coraz bardziej popularne. I słusznie! Jak jednak przygotować się do takiej wyprawy? Wybrać fotelik czy przyczepkę? Jakie są zasady zachowania się na drodze w trakcie jazdy na rowerze z dzieckiem? Oto zbiór praktycznych porad dla rodziców!

czy-codzienne-jezdzenie-na-rowerze-jest-zdrowe

Czy codzienne jeżdżenie na rowerze jest zdrowe?

Wiosna w pełni, a na ścieżkach rowerowych aż się roi od zapalonych rowerzystów. Niektórzy preferują przejażdżki kilka razy w tygodniu. Inni – codzienne treningi, włączając w to dojazdy rowerem do pracy. Czy jednak jeżdżenie rowerem każdego dnia jest zdrowe? Co na ten temat mówią badania? Zobacz wady i zalety codziennej jazdy na rowerze.

grubas-wsrod-rowerow-czy-warto-wybrac-fat-bike

Grubas wśród rowerów – czy warto wybrać fat bike?

jakie-miesnie-pracuja-podczas-jazdy-na-rowerze

Jakie mięśnie pracują podczas jazdy na rowerze?

jak-wymienic-uszkodzona-detke-w-rowerze

Jak wymienić uszkodzoną dętkę w rowerze?

poradnik-rowerzysty-obowiazkowe-wyposazenie-roweru

Poradnik rowerzysty – obowiązkowe wyposażenie roweru

trasy-rowerowe-downhill-i-mtb-warszawa-i-okolice

Trasy rowerowe downhill i MTB – Warszawa i okolice

techniki-jazdy-downhill

Techniki jazdy downhill

alzacja-na-szosie-po-gorach

Alzacja - na szosie po górach

jak-bezpiecznie-jezdzic-na-rowerze-z-dzieckiem

Jak bezpiecznie jeździć na rowerze z dzieckiem?

czy-codzienne-jezdzenie-na-rowerze-jest-zdrowe

Czy codzienne jeżdżenie na rowerze jest zdrowe?

Wszystkie artykuły z blogu

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię?

czy-jedzenie-jagod-goji-odchudza-zobacz-przepisy

Czy jedzenie jagód goji odchudza? Zobacz przepisy!

taniec-warszawa-przeglad-ofert-szkola-tanca-nauka-kursy

Taniec Warszawa – przegląd ofert, szkoła tańca, nauka, kursy

slodka-trucizna-czy-cukier-naprawde-szkodzi

Słodka trucizna – czy cukier naprawdę szkodzi?

poradnik-wspinacza-rodzaje-chwytow-wspinaczkowych

Poradnik wspinacza – rodzaje chwytów wspinaczkowych

poradnik-wspinacza-jak-cwiczyc-rozne-chwyty

Poradnik wspinacza – jak ćwiczyć różne chwyty?

dobry-trener-personalny-wroclaw-znajdz-specjaliste-dla-siebie

Dobry trener personalny Wrocław – znajdź specjalistę dla siebie!

mowa-biala-na-odchudzanie-i-dla-cukrzykow

Mowa biała na odchudzanie i dla cukrzyków?

trening-crossfit-gumy-do-cwiczen

Trening crossfit gumy do ćwiczeń

korpodieta-nie-zdrowe-odzywianie-w-biurze

Korpodieta – (nie)zdrowe odżywianie w biurze