>

Intensywność treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

Trening na początku

Rozpoczynając ćwiczenia stawiamy przed sobą jeden cel – byle się nie zmęczyć. Z tego powodu tak chętnie wykonujemy powolne, lecz długotrwałe marsze, spokojnie pedałujemy na rowerze bądź ćwiczymy na orbitrekach. Czy w takim wypadku możemy się spodziewać efektów? Niekoniecznie.

Musimy zapamiętać podstawową rzecz – jeżeli będziemy wykonywać ćwiczenia z niską intensywnością, a tym samym nie doprowadzimy naszego organizmu do zmęczenia, nasz trening (nawet ten długotrwały) nie przyniesie oczekiwanych efektów. Tutaj czas pracy schodzi na dalszy plan, liczy się intensywność!

Tłuszcz to p
aliwo dla organizmu

Pewnie, niejedno z Was się w tym momencie zastanawia, jak to możliwe, że długotrwały trening może nie przynieść zamierzonych efektów. Przedstawmy sprawę inaczej. Wyobraźcie sobie, że tłuszcz w naszym ciele to paliwo. Gdy samochód jedzie z większą prędkością, następuje większe zużycie benzyny. To oznacza, że im bardziej wymagający wykonamy trening, bym spalanie tłuszczu w organizmie będzie większe. W przypadku, gdy w naszym samochodzie postawimy na wolną i ekonomiczną jazdę (powolne marsze, brak intensywnych ćwiczeń), zużycie paliwa będzie zdecydowanie mniejsze.

Badania nad intensywnością treningu

W Szkole Medycyny Uniwersytetu w Pittsburgh'u (USA) przebadano wpływ krótkich i długich sesji treningowych na organizm kobiet cierpiących na otyłość. Grupę docelową podzielono na dwie podgrupy po 28 przedstawicielek. W tym czasie oba zespoły trenowały 5 razy tygodniowo, przy czym pierwsza grupa postawiła na trening 20 – 40 minutowy, zaś druga realizowała trening podzielony na kilka 10 – minutowych sesji. Zgodnie z założeniem, dla kobiet z obydwóch grup przygotowano identyczną dietę 1200 – 1500 kcal. Po 20 tygodniach badania okazało się, że panie wykonujące krótkie sesje treningowe straciły więcej tłuszczu od kobiet, którym przydzielono pojedynczą sesję ćwiczeń. To doprowadziło do wniosku, że redukcji tłuszczu sprzyjają krótkie, lecz intensywne aktywności.

Jak to możliwe?

Za intensywnością treningu przemawia fizjologia. Wzrost obciążenia, a tym samym tętna oraz pułapu tlenowego sprawia, że organizm produkuje więcej kwasu mlekowego. Im więcej substancji zostanie uruchomionych, tym organizm wyrzuca więcej hormonu wzrostu, testosteronu, adrenaliny, glukagonu, a przy tym zmniejsza ilość insuliny. To wszystko powoduje szybsze spalenie tłuszczu. Jeżeli nadal nie jesteście przekonani, spróbujcie treningów interwałowych bądź modnego w ostatnim czasie crossfit. Wysoka intensywność i niebywała skuteczność to droga do poprawy wydolności organizmu i redukcji tkanki tłuszczowej.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Mikołaj Pesto 2 29 kwietnia 2015  1160

Dodaj komentarz

  • 21 lipca 2017
    Jak wysoka intensywność, to tylko HIIT !
  • Olga
    21 lipca 2017
    Intensywność należy stopniować. Na początku treningów mniejsza - później im więcej się może, tym większa

Artykuły z kategorii: Trening

ile-czasu-trwa-budowanie-masy-miesniowej

Ile czasu trwa budowanie masy mięśniowej?

Niektórzy sportowcy swoje sylwetki budują latami. Potrzeba do tego ciężkiej pracy, diety i intensywnych treningów. Jak właściwie wygląda i od czego zależy proces budowania masy mięśniowej? Ile czasu zajmuje? O tym poniżej.

bezpieczny-trening-na-barki

Bezpieczny trening na barki

Wiele trenujących osób zmaga się z bólem barków. Skąd się biorą problemy w tych okolicach? Zobacz, co należy robić by zwiększyć bezpieczeństwo podczas treningu tej partii mięśniowej.

pozbadz-sie-boczkow-trening-na-spalanie-tkanki-tluszczowej

Pozbądź się boczków – trening na spalanie tkanki tłuszczowej

Pozbądź się boczków – trening na spalanie tkanki tłuszczowej Nadmiar tkanki tłuszczowej „wylewający” się ze spodni jest zmorą wielu kobiet. Zdarza się, że cała sylwetka jest pięknie wyrzeźbiona, a jedynym mankamentem są boczki… Jak sobie z nimi poradzić? Oto ćwiczenia, które pomogą spalić tkankę tłuszczową w tym obszarze.

damski-trening-sposob-na-smukle-i-zgrabne-lydki

Damski trening – sposób na smukłe i zgrabne łydki

Pięknie wyrzeźbione nogi są marzeniem wielu pań. Bardzo często jednak możemy mieć problem z masywnymi łydkami. Na ich wygląd ma bowiem wpływ genetyka. Są jednak na to sposoby – oto zbiór prostych ćwiczeń, które pozwolą na wysmuklenie i wyrzeźbienie łydek.

rodzice-zabierzcie-dziecko-na-wspolny-trening

Rodzice! Zabierzcie dziecko na wspólny trening!

Wspólne trenowanie z pociechą jest doskonałym sposobem na zacieśnianie więzi. Sprawdzi się również wtedy, gdy nie mamy z kim zostawić dziecka, a nie chcemy rezygnować z ćwiczeń. Ważne jest jednak dostosowanie aktywności fizycznej do jego wieku. Zobacz, co dają wspólne ćwiczenia z najmłodszymi. Jak powinny wyglądać takie treningi?

trening-w-warszawie-gdzie-po-co-i-jak

Trening w Warszawie – gdzie, po co i jak?

Wiele osób zastanawia się jak ćwiczyć, do jakiej siłowni się zapisać – i czy zapisać się w ogóle. Chętnie podzielę się z Wami swoim zdaniem o miejscach do treningu w Warszawie.

gimnastyka-muscle-up-front-lever-planche-1

Gimnastyka – muscle up, front lever, planche

Te ćwiczenia albo się kocha, albo – nienawidzi. Muscle up, front lever i planche wpisują się zarówno w trening gimnastyczny, jak i w street workout. Czy wykonanie tych ćwiczeń może sprawiać trudności? Na czym polega prawidłowa technika? Oto krótki poradnik z zakresu trójcy ważnych ćwiczeń gimnastycznych!

triki-treningowe-czy-warto-pobudzac-produkcje-czerwonych-krwinek

Triki treningowe – czy warto pobudzać produkcję czerwonych krwinek?

Zwiększenie ilości czerwonych krwinek w organizmie pozwala na poprawę wydolności organizmu. Czy jednak są sposoby na pobudzenie ich produkcji? Jak bezpiecznie podkręcić własne wyniki sportowe? I jaki udział w tym mają czerwone krwinki?

gorset-treningu-jak-wyglada-trening-na-miesnie-glebokie

Gorset treningu – jak wygląda trening na mięśnie głębokie?

Lwia część treningów skupia się na ćwiczeniu mięśni powierzchniowych. Nic dziwnego – to one odpowiadają za kształt i wygląd ciała. Nie można jednak zapominać o tym, co kryje się wewnątrz ciała – czyli gorsecie mięśniowym. Dzięki niemu możliwe jest zachowanie prawidłowej postawy ciała i stabilnej sylwetki. Czym właściwie są mięśnie posturalne i jak się je ćwiczy? Kto szczególnie powinien przekonać się do treningu mięśni głębokich?

cwiczenia-izolowane-vs-cwiczenia-wielostawowe

Ćwiczenia izolowane vs ćwiczenia wielostawowe

Podczas treningów można stosować ćwiczenia izolowane in. jednostawowe bądź wielostawowe in. globalne, bazowe. Pierwsze z nich są przede wszystkim domeną kulturystów. Drugie wykorzystuje się między innymi w crossficie czy fitnessie. Na czym jednak polegają ćwiczenia izolowane i wielostawowe? Jakie jest ich zastosowanie?

ile-czasu-trwa-budowanie-masy-miesniowej

Ile czasu trwa budowanie masy mięśniowej?

bezpieczny-trening-na-barki

Bezpieczny trening na barki

pozbadz-sie-boczkow-trening-na-spalanie-tkanki-tluszczowej

Pozbądź się boczków – trening na spalanie tkanki tłuszczowej

damski-trening-sposob-na-smukle-i-zgrabne-lydki

Damski trening – sposób na smukłe i zgrabne łydki

rodzice-zabierzcie-dziecko-na-wspolny-trening

Rodzice! Zabierzcie dziecko na wspólny trening!

trening-w-warszawie-gdzie-po-co-i-jak

Trening w Warszawie – gdzie, po co i jak?

gimnastyka-muscle-up-front-lever-planche-1

Gimnastyka – muscle up, front lever, planche

triki-treningowe-czy-warto-pobudzac-produkcje-czerwonych-krwinek

Triki treningowe – czy warto pobudzać produkcję czerwonych krwinek?

gorset-treningu-jak-wyglada-trening-na-miesnie-glebokie

Gorset treningu – jak wygląda trening na mięśnie głębokie?

cwiczenia-izolowane-vs-cwiczenia-wielostawowe

Ćwiczenia izolowane vs ćwiczenia wielostawowe

Wszystkie artykuły z blogu

ziolowa-apteczka-sportowca-jakie-sa-najlepsze-adaptogeny

Ziołowa apteczka sportowca: Jakie są najlepsze adaptogeny?

ile-czasu-trwa-budowanie-masy-miesniowej

Ile czasu trwa budowanie masy mięśniowej?

bezpieczny-trening-na-barki

Bezpieczny trening na barki

najwieksze-zawody-fitness-i-kulturystyki-mr-olympia

Największe zawody Fitness i Kulturystyki – MR OLYMPIA!

jak-zostac-fit-praktyczne-porady-i-wskazowki

Jak zostać FIT? Praktyczne porady i wskazówki

artroza-czym-jest-i-jak-jej-zapobiegac

Artroza – czym jest i jak jej zapobiegać?

trening-silowy-dla-dzieci-i-mlodziezy

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

pozbadz-sie-boczkow-trening-na-spalanie-tkanki-tluszczowej

Pozbądź się boczków – trening na spalanie tkanki tłuszczowej

damski-trening-sposob-na-smukle-i-zgrabne-lydki

Damski trening – sposób na smukłe i zgrabne łydki

spedz-aktywny-weekend-w-g2a-arena

Spędź aktywny weekend w G2A Arena!