>

Intensywność treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

Trening na początku

Rozpoczynając ćwiczenia stawiamy przed sobą jeden cel – byle się nie zmęczyć. Z tego powodu tak chętnie wykonujemy powolne, lecz długotrwałe marsze, spokojnie pedałujemy na rowerze bądź ćwiczymy na orbitrekach. Czy w takim wypadku możemy się spodziewać efektów? Niekoniecznie.

Musimy zapamiętać podstawową rzecz – jeżeli będziemy wykonywać ćwiczenia z niską intensywnością, a tym samym nie doprowadzimy naszego organizmu do zmęczenia, nasz trening (nawet ten długotrwały) nie przyniesie oczekiwanych efektów. Tutaj czas pracy schodzi na dalszy plan, liczy się intensywność!

Tłuszcz to paliwo dla organizmu

Pewnie, niejedno z Was się w tym momencie zastanawia, jak to możliwe, że długotrwały trening może nie przynieść zamierzonych efektów. Przedstawmy sprawę inaczej. Wyobraźcie sobie, że tłuszcz w naszym ciele to paliwo. Gdy samochód jedzie z większą prędkością, następuje większe zużycie benzyny. To oznacza, że im bardziej wymagający wykonamy trening, bym spalanie tłuszczu w organizmie będzie większe. W przypadku, gdy w naszym samochodzie postawimy na wolną i ekonomiczną jazdę (powolne marsze, brak intensywnych ćwiczeń), zużycie paliwa będzie zdecydowanie mniejsze.

Badania nad intensywnością treningu

W Szkole Medycyny Uniwersytetu w Pittsburgh'u (USA) przebadano wpływ krótkich i długich sesji treningowych na organizm kobiet cierpiących na otyłość. Grupę docelową podzielono na dwie podgrupy po 28 przedstawicielek. W tym czasie oba zespoły trenowały 5 razy tygodniowo, przy czym pierwsza grupa postawiła na trening 20 – 40 minutowy, zaś druga realizowała trening podzielony na kilka 10 – minutowych sesji. Zgodnie z założeniem, dla kobiet z obydwóch grup przygotowano identyczną dietę 1200 – 1500 kcal. Po 20 tygodniach badania okazało się, że panie wykonujące krótkie sesje treningowe straciły więcej tłuszczu od kobiet, którym przydzielono pojedynczą sesję ćwiczeń. To doprowadziło do wniosku, że redukcji tłuszczu sprzyjają krótkie, lecz intensywne aktywności.

Jak to możliwe?

Za intensywnością treningu przemawia fizjologia. Wzrost obciążenia, a tym samym tętna oraz pułapu tlenowego sprawia, że organizm produkuje więcej kwasu mlekowego. Im więcej substancji zostanie uruchomionych, tym organizm wyrzuca więcej hormonu wzrostu, testosteronu, adrenaliny, glukagonu, a przy tym zmniejsza ilość insuliny. To wszystko powoduje szybsze spalenie tłuszczu. Jeżeli nadal nie jesteście przekonani, spróbujcie treningów interwałowych bądź modnego w ostatnim czasie crossfit. Wysoka intensywność i niebywała skuteczność to droga do poprawy wydolności organizmu i redukcji tkanki tłuszczowej.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Mikołaj Pesto 2 29 kwietnia 2015  1224

Dodaj komentarz

  • 21 lipca 2017
    Jak wysoka intensywność, to tylko HIIT !
  • Olga
    21 lipca 2017
    Intensywność należy stopniować. Na początku treningów mniejsza - później im więcej się może, tym większa

Artykuły z kategorii: Trening

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem?

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł?

jakich-cwiczen-nie-laczyc-ze-soba-na-jednym-treningu

Jakich ćwiczeń nie łączyć ze sobą na jednym treningu?

Niektóre ćwiczenia idą ze sobą w parze. Inne wręcz przeciwnie. A wszystko zależy od zaangażowanych partii mięśniowych. Jak więc powinna wyglądać przemyślana sesja treningowa? Zobacz, jakich ćwiczeń nie powinno się łączyć podczas jednego treningu.

naderwanie-sciegna-objawy-jak-radzic-sobie-z-naderwanym-sciegnem

Naderwanie ścięgna objawy | Jak radzić sobie z naderwanym ścięgnem?

Choć naderwanych ścięgien nie leczy się chirurgicznie – należą do stosunkowo niebezpiecznych kontuzji. Na czym polega ten uraz i jakie są jego objawy? Dowiedz się, kiedy istnieje największe ryzyko naderwania ścięgna i jak postępować, gdy się przydarzy.

trening-zima-na-dworze-jak-przygotowac-organizm-do-niskich-temperatur

Trening zima na dworze – jak przygotować organizm do niskich temperatur?

Niskie temperatury mogą rodzić wiele niebezpieczeństw. Trening biegowy i zima idą w parze. Odpowiednie przygotowanie organizmu może uratować niejedno życie. Poznaj wskazówki, które pomogą ci przeżyć w zimowych warunkach ekstremalnych. Jak się ubrać na trening w zimie?

fitness-poznan-jak-wyglada-tamtejszy-rynek-fitness

Fitness Poznań – jak wygląda tamtejszy rynek fitness?

Na liczbę klubów, siłowni i zajęć fitness w Poznaniu nie można narzekać. Poznań jest 5 największym miastem pod względem ludności w Polsce. Znajdziemy w nim więc jogę, fitness, siłownie, aerobik – po prostu wszystko, czego mogą oczekiwać osoby aktywne fizycznie. Prześledź zajęcia fitness Poznań. Zobacz, jakie są siłownie w Poznaniu, jakie kursy instruktora fitness czy zajęcia jogi.

poradnik-wspinacza-rodzaje-chwytow-wspinaczkowych

Poradnik wspinacza – rodzaje chwytów wspinaczkowych

Wspinaczka to sport wyjątkowo wymagający. Nie oznacza to jedynie umiejętności technicznych czy fizycznych. Ważna jest także znajomość specjalistycznego sprzętu oraz posługiwania się nim. Poradnik dla początkujących wspinaczy: jak rozmieścić chwyty wspinaczkowe, chwyty wspinaczkowe dla dzieci i początkujących.

poradnik-wspinacza-jak-cwiczyc-rozne-chwyty

Poradnik wspinacza – jak ćwiczyć różne chwyty?

Wspinaczka obejmuje różnorodne techniki pokonywania drogi. Ogromne znaczenie ma prawidłowa technika łapania poszczególnych chwytów. Jak rozmieścić chwyty wspinaczkowe? Z czego zrobić chwyty wspinaczkowe?

gainer-co-to-i-jak-dziala-gainer-na-mase

Gainer – co to i jak działa? Gainer na masę?

Stosowanie suplementów zawierających białka i węglowodany może znaczenie wzmocnić efekty treningów. Chęć osiągnięcia wzrostu masy mięśniowej czy utraty tkanki tłuszczowej to główne powody sięgania po odżywki białkowe czy gainery. Gainer co to takiego? Czy warto wybierać gainer na masę?

czym-sa-cwiczenia-izometryczne

Czym są ćwiczenia izometryczne?

Ćwiczenia izometryczne – zwane również wzmacniającymi – opierają się głównie na napinaniu i rozluźnianiu mięśni. Jedną z ważniejszych kwestii w tej formie treningu jest zachowanie prawidłowej techniki ćwiczeń. Zobacz, czym są ćwiczenia izometryczne i jaki mają wpływ na ciało. Ćwiczenia izometryczne przykłady.

ile-czasu-trwa-budowanie-masy-miesniowej

Ile czasu trwa budowanie masy mięśniowej?

Niektórzy sportowcy swoje sylwetki budują latami. Potrzeba do tego ciężkiej pracy, diety i intensywnych treningów. Jak właściwie wygląda i od czego zależy proces budowania masy mięśniowej? Ile czasu zajmuje? O tym poniżej.

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem?

jakich-cwiczen-nie-laczyc-ze-soba-na-jednym-treningu

Jakich ćwiczeń nie łączyć ze sobą na jednym treningu?

naderwanie-sciegna-objawy-jak-radzic-sobie-z-naderwanym-sciegnem

Naderwanie ścięgna objawy | Jak radzić sobie z naderwanym ścięgnem?

trening-zima-na-dworze-jak-przygotowac-organizm-do-niskich-temperatur

Trening zima na dworze – jak przygotować organizm do niskich temperatur?

fitness-poznan-jak-wyglada-tamtejszy-rynek-fitness

Fitness Poznań – jak wygląda tamtejszy rynek fitness?

poradnik-wspinacza-rodzaje-chwytow-wspinaczkowych

Poradnik wspinacza – rodzaje chwytów wspinaczkowych

poradnik-wspinacza-jak-cwiczyc-rozne-chwyty

Poradnik wspinacza – jak ćwiczyć różne chwyty?

gainer-co-to-i-jak-dziala-gainer-na-mase

Gainer – co to i jak działa? Gainer na masę?

czym-sa-cwiczenia-izometryczne

Czym są ćwiczenia izometryczne?

ile-czasu-trwa-budowanie-masy-miesniowej

Ile czasu trwa budowanie masy mięśniowej?

{