Ile czasu trwa budowanie masy mięśniowej?

Ile czasu trwa budowanie masy mięśniowej?

Niektórzy sportowcy swoje sylwetki budują latami. Potrzeba do tego ciężkiej pracy, diety i intensywnych treningów. Jak właściwie wygląda i od czego zależy proces budowania masy mięśniowej? Ile czasu zajmuje? O tym poniżej.

Szybkość wzrostu mięśni dzięki treningom

Właściwie to trudno znaleźć rzetelne informacje na ten temat. Jedni mówią, że w ciągu miesiąca nie zbudujemy więcej niż kilogram masy mięśniowej. Inni zaręczają, że można przybrać nawet 5 razy tyle. Można się spotkać z osobami, które zarzekają się, że ich przyrosty były jeszcze większe. A jak jest naprawdę? Otóż, większe przyrosty masy mięśniowej = większe ilości wody i tłuszczów w organizmie. Czyli nie jest aż tak cukierkowo. Oczywiście, zbudowanie kilku kilogramów masy mięśniowej w miesiąc wiąże się z dobrym planem treningowym i żywieniowym, a także odpowiednią suplementacją. Zwykle także jest to wzrost raczej tych drugich – na czym traci tkanka mięśniowa. Zatem całość planowania przyrostów masy mięśni powinna być dokładnie przemyślana. I najlepiej przeprowadzana pod okiem trenera personalnego.

W jakim tempie rosną nasz mięśnie?

Niestety, naukowcy bardzo rzadko sięgają po ten temat. Tym samym brakuje badań odnośnie szybkości wzrostu tkanki mięśniowej poddanej treningom. Jasne jest jednak, że w ciągu miesiąca nie da się zbudować kilku kilogramów tkanki mięśniowej. Zwykle jest to wynik w granicach 0,5-1 kg. Nie bez powodu mówi się, że kulturystyka jest sportem dla cierpliwych. Niektórzy kulturyści kształtują własne ciała latami. Samo budowanie masy mięśniowej zajmuje oczywiście część tego czasu. Pozostałe treningi obejmują np. rzeźbę.

Warto dokładniej przeanalizować liczbę kilogramów, które w teorii można przybrać miesięcznie. Z prostych obliczeń wynika, że w ciągu roku budujemy 12 kg tkanki mięśniowej, a w ciągu 3 lat – 36 kg. To raczej nierealne – co nie oznacza, że nikomu się to nie udało. Lepiej jednak założyć, że podczas miesiąca pracy dochodzi nam pół kilograma mięśni. I już brzmi znacznie logiczniej.

Jak długo powinno się budować masę mięśniową?
Ile czasu budować mięśnie

Oczywistym jest, że nie zbudujemy masy w tydzień czy dwa tygodnie. Po miesiącu jednak możemy już obserwować niewielkie efekty własnej pracy. Jasne jest, że trzeba trenować dalej. Ale jak długo? Przesadzenie z treningami na masę mięśniową może przecież skończyć się niezbyt dobrze. Długotrwałe poddawanie ciała rozrostom wiąże się ze stałą nadwyżką energetyczną. Nie jest to dobra sytuacja dla funkcjonowania metabolizmu. Po długim czasie pracy nad masą mięśniową mogą pojawić się negatywne konsekwencje zdrowotne. Zaliczamy do nich m.in. obniżanie wrażliwości insulinowej, hamowanie aktywności enzymów odpowiedzialnych za regenerację uszkodzonych komórek czy rozregulowany apetyt. Warto więc zadbać o odpowiedni czas budowania masy mięśniowej. Optymalne wydaje się 8-16 tygodni. Jeśli jednak zależy nam na większych przyrostach – konieczne jest robienie przerw w cyklach treningowych. Mają one na celu zmniejszenie dostarczanej do organizmu energii. Tym samym ustrzeżemy się przed szkodliwymi skutkami dla procesów przemiany materii.

Kiedy najlepiej budować masę mięśniową?

Najefektywniejszym czasem na budowanie masy mięśniowej jest okres poredukcyjny oraz moment, w którym brakuje nam dużo kilogramów do sylwetki docelowej. W tych okresach organizm jest w stanie najlepiej przyswoić dodatkowe kilogramy tkanki mięśniowej. W przypadku osób otyłych – konieczne jest najpierw zredukowanie tkanki tłuszczowej. A w jakiej porze roku? Najlepiej na jesień bądź w zimie. To raczej kwestia czysto narcystyczna – latem możemy się pochwalić pięknie zredukowaną i wyrzeźbioną muskulaturą.

Kiedy zaprzestać budowania masy mięśniowej?

W niektórych przypadkach konieczne jest przerwanie procesu budowania masy. Oczywiście, można to zrobić w każdym momencie. Najczęstsze okresy stopowania rozrostów to jednak nadmiar tkanki tłuszczowej, przemęczenie oraz osiągnięcie celu treningowego. Po czasie budowania masy należy przejść do redukcji. Dzięki temu mięśnie zostaną wyrzeźbione i odsłonięte.

Najskuteczniejszym i najefektywniejszym wyjściem jest trenowanie pod okiem trenera osobistego. Będzie on obserwował na bieżąco nasze postępy i w razie potrzeby zmieniał plan treningowy czy żywieniowy.

admin 2 14 września 2018  2359

Dodaj komentarz

  • Maksymilian
    17 września 2018
    Zgadza się. Jeszcze zależy, jaką masę mięśniową chce się budować - ile kilo mięśni
  • Gabryś
    14 września 2018
    Przecież to zależy od tego, kto jakie ma predyspozycje, nie da się tak po prostu powiedzieć

Artykuły z kategorii: Trening

top-9-ranking-najwiekszych-sieci-silowni-w-polsce

TOP 9 - ranking największych sieci siłowni w Polsce

Już blisko 10 lat drzwiami i oknami wali do nas kult ciała. Jędrne pośladki smukłych kobiecych sylwetek, szerokie męskie ramiona, płaskie brzuchy, szerokie plecy. Do tego koniecznie zdrowy styl życia i pożywienie z jak najlepszych składników. Tylko gdzie tak szlifować atletyczną formę i czy to na pewno na każdą kieszeń? Przedstawiamy ranking 9 największych sieci siłowni dostępnych na Polskim rynku.

trening-ems-wroclaw-zacznij-cwiczyc-juz-dzis

Trening EMS Wrocław - zacznij ćwiczyć już dziś!

Trening EMS Wrocław jest zupełnie nową formą aktywności fizycznej znacznie różniącą się od standardowych ćwiczeń na siłowni. Na czym polega EMS i czemu zyskuje rosnącą popularność?

trening-na-nogi-w-domu-hantle-i-gumy-plan-treningowy

Trening na nogi w domu – hantle i gumy | Plan treningowy

Dużo osób ćwiczących zapomina o wyrzeźbieniu dolnej partii ciała. Trening nóg można przeprowadzać nawet w domu. Najczęściej plan treningu nóg opiera się na ćwiczeniach z użyciem hantli i gum oporowych. Poznaj najpopularniejsze ćwiczenia na nogi, które możesz wykonać w swoim domu.

wybor-odpowiednich-butow-do-cwiczen-silownia-fitness

Wybór odpowiednich butów do ćwiczeń – siłownia, fitness

Buty do ćwiczeń to podstawa każdego stroju treningowego na siłowni. Wiele marek sportowych wypuściło na rynek buty przystosowane do wykonywania treningu siłowego. Wybór odpowiedniego obuwia powinien być oczywiście przemyślany. Dowiedz się, jakie wybrać buty, aby zapewnić sobie optymalny komfort podczas różnego rodzaju treningów.

uchron-sie-przed-kontuzja-rozciaganie-po-treningu

Uchroń się przed kontuzją – rozciąganie po treningu

Rozciąganie po treningu, nazywane także stretchingiem, zmniejsza szansę występowania niechcianych urazów i kontuzji. Każdy sportowiec powinien zadbać o prawidłowe rozciąganie po treningu brzucha i nóg. O stretchingu nie powinni przede wszystkim zapominać biegacze. Dowiedz się, jak rozciągnąć swoje mięśnie po intensywnym treningu.

jak-zaczac-cwiczyc-na-silowni-poradnik-dla-zielonych

Jak zacząć ćwiczyć na siłowni? Poradnik dla zielonych

Wykonywanie ćwiczeń na siłowni nie tylko przynosi efekty w postaci smukłej sylwetki, ale także poprawia nasze samopoczucie. Osoby posiadające dietę odchudzającą, powinny wprowadzić w swoje życie dodatkową aktywność fizyczną. Jak zacząć ćwiczyć na siłowni żeby schudnąć? Dowiedz się, jaki plan ćwiczeń na siłowni jest dla Ciebie odpowiedni!

marzenie-kazdego-sportowca-domowa-silownia-jak-zrobic

Marzenie każdego sportowca | Domowa siłownia – jak zrobić?

Domowa siłownia to marzenie każdego sportowca. Wiele osób zastanawia się nad wyborem odpowiedniego sprzętu podczas projektowania siłowni. Dowiedz się, jak zrobić i co kupić do swojej domowej siłowni.

trening-na-trampolinach-efekty-opinie-spalone-kalorie

Trening na trampolinach – efekty, opinie, spalone kalorie

Trening na trampolinach może być świetną zabawą zarówno dla osób starszych, jak i młodszych. Wielu sportowców uważa, że trening na trampolinach jest idealnym sposobem na pozbycie się zbędnych kalorii. Ćwiczenia opierające się na skokach dają niesamowite efekty. Dowiedz się, dlaczego tak wielu sportowców decyduje się na trening na trampolinach.

suplementy-dla-sportowcow-czy-warto-je-stosowac

Suplementy dla sportowców | Czy warto je stosować?

W przypadku dużego zapotrzebowania na substancje budulcowe, warto zastanowić się nad rozpoczęciem suplementacji tabletkami lub dostępnymi odżywkami dla sportowców. Suplementy dla sportowców dostarczają optymalnych ilości składników potrzebnych do budowy masy mięśniowej. Dowiedz się o niesamowitej sile działania suplementów dla sportowców.

trening-personalny-ems-krakow-zacznij-juz-dzis

Trening personalny EMS Kraków – zacznij już dziś!

Trening personalny EMS to nowy rodzaj przeprowadzania ćwiczeń w Krakowie. To idealna alternatywa standardowych ćwiczeń wykonywanych na siłowni. Prawie każdy salon odnowy w Krakowie posiada w swojej ofercie trening personalny EMS. Dowiedz się jakie są ceny i opinie dle treningu personalnego EMS w Krakowie.

top-9-ranking-najwiekszych-sieci-silowni-w-polsce

TOP 9 - ranking największych sieci siłowni w Polsce

Już blisko 10 lat drzwiami i oknami wali do nas kult ciała. Jędrne pośladki smukłych kobiecych sylwetek, szerokie męskie ramiona, płaskie brzuchy, szerokie plecy. Do tego koniecznie zdrowy styl życia i pożywienie z jak najlepszych składników. Tylko gdzie tak szlifować atletyczną formę i czy to na pewno na każdą kieszeń? Przedstawiamy ranking 9 największych sieci siłowni dostępnych na Polskim rynku.

trening-ems-wroclaw-zacznij-cwiczyc-juz-dzis

Trening EMS Wrocław - zacznij ćwiczyć już dziś!

Trening EMS Wrocław jest zupełnie nową formą aktywności fizycznej znacznie różniącą się od standardowych ćwiczeń na siłowni. Na czym polega EMS i czemu zyskuje rosnącą popularność?

trening-na-nogi-w-domu-hantle-i-gumy-plan-treningowy

Trening na nogi w domu – hantle i gumy | Plan treningowy

Dużo osób ćwiczących zapomina o wyrzeźbieniu dolnej partii ciała. Trening nóg można przeprowadzać nawet w domu. Najczęściej plan treningu nóg opiera się na ćwiczeniach z użyciem hantli i gum oporowych. Poznaj najpopularniejsze ćwiczenia na nogi, które możesz wykonać w swoim domu.

wybor-odpowiednich-butow-do-cwiczen-silownia-fitness

Wybór odpowiednich butów do ćwiczeń – siłownia, fitness

Buty do ćwiczeń to podstawa każdego stroju treningowego na siłowni. Wiele marek sportowych wypuściło na rynek buty przystosowane do wykonywania treningu siłowego. Wybór odpowiedniego obuwia powinien być oczywiście przemyślany. Dowiedz się, jakie wybrać buty, aby zapewnić sobie optymalny komfort podczas różnego rodzaju treningów.

uchron-sie-przed-kontuzja-rozciaganie-po-treningu

Uchroń się przed kontuzją – rozciąganie po treningu

Rozciąganie po treningu, nazywane także stretchingiem, zmniejsza szansę występowania niechcianych urazów i kontuzji. Każdy sportowiec powinien zadbać o prawidłowe rozciąganie po treningu brzucha i nóg. O stretchingu nie powinni przede wszystkim zapominać biegacze. Dowiedz się, jak rozciągnąć swoje mięśnie po intensywnym treningu.

jak-zaczac-cwiczyc-na-silowni-poradnik-dla-zielonych

Jak zacząć ćwiczyć na siłowni? Poradnik dla zielonych

Wykonywanie ćwiczeń na siłowni nie tylko przynosi efekty w postaci smukłej sylwetki, ale także poprawia nasze samopoczucie. Osoby posiadające dietę odchudzającą, powinny wprowadzić w swoje życie dodatkową aktywność fizyczną. Jak zacząć ćwiczyć na siłowni żeby schudnąć? Dowiedz się, jaki plan ćwiczeń na siłowni jest dla Ciebie odpowiedni!

marzenie-kazdego-sportowca-domowa-silownia-jak-zrobic

Marzenie każdego sportowca | Domowa siłownia – jak zrobić?

Domowa siłownia to marzenie każdego sportowca. Wiele osób zastanawia się nad wyborem odpowiedniego sprzętu podczas projektowania siłowni. Dowiedz się, jak zrobić i co kupić do swojej domowej siłowni.

trening-na-trampolinach-efekty-opinie-spalone-kalorie

Trening na trampolinach – efekty, opinie, spalone kalorie

Trening na trampolinach może być świetną zabawą zarówno dla osób starszych, jak i młodszych. Wielu sportowców uważa, że trening na trampolinach jest idealnym sposobem na pozbycie się zbędnych kalorii. Ćwiczenia opierające się na skokach dają niesamowite efekty. Dowiedz się, dlaczego tak wielu sportowców decyduje się na trening na trampolinach.

suplementy-dla-sportowcow-czy-warto-je-stosowac

Suplementy dla sportowców | Czy warto je stosować?

W przypadku dużego zapotrzebowania na substancje budulcowe, warto zastanowić się nad rozpoczęciem suplementacji tabletkami lub dostępnymi odżywkami dla sportowców. Suplementy dla sportowców dostarczają optymalnych ilości składników potrzebnych do budowy masy mięśniowej. Dowiedz się o niesamowitej sile działania suplementów dla sportowców.

trening-personalny-ems-krakow-zacznij-juz-dzis

Trening personalny EMS Kraków – zacznij już dziś!

Trening personalny EMS to nowy rodzaj przeprowadzania ćwiczeń w Krakowie. To idealna alternatywa standardowych ćwiczeń wykonywanych na siłowni. Prawie każdy salon odnowy w Krakowie posiada w swojej ofercie trening personalny EMS. Dowiedz się jakie są ceny i opinie dle treningu personalnego EMS w Krakowie.