Ile czasu trwa budowanie masy mięśniowej?

Ile czasu trwa budowanie masy mięśniowej?

Niektórzy sportowcy swoje sylwetki budują latami. Potrzeba do tego ciężkiej pracy, diety i intensywnych treningów. Jak właściwie wygląda i od czego zależy proces budowania masy mięśniowej? Ile czasu zajmuje? O tym poniżej.

Szybkość wzrostu mięśni dzięki treningom

Właściwie to trudno znaleźć rzetelne informacje na ten temat. Jedni mówią, że w ciągu miesiąca nie zbudujemy więcej niż kilogram masy mięśniowej. Inni zaręczają, że można przybrać nawet 5 razy tyle. Można się spotkać z osobami, które zarzekają się, że ich przyrosty były jeszcze większe. A jak jest naprawdę? Otóż, większe przyrosty masy mięśniowej = większe ilości wody i tłuszczów w organizmie. Czyli nie jest aż tak cukierkowo. Oczywiście, zbudowanie kilku kilogramów masy mięśniowej w miesiąc wiąże się z dobrym planem treningowym i żywieniowym, a także odpowiednią suplementacją. Zwykle także jest to wzrost raczej tych drugich – na czym traci tkanka mięśniowa. Zatem całość planowania przyrostów masy mięśni powinna być dokładnie przemyślana. I najlepiej przeprowadzana pod okiem trenera personalnego.

W jakim tempie rosną nasz mięśnie?

Niestety, naukowcy bardzo rzadko sięgają po ten temat. Tym samym brakuje badań odnośnie szybkości wzrostu tkanki mięśniowej poddanej treningom. Jasne jest jednak, że w ciągu miesiąca nie da się zbudować kilku kilogramów tkanki mięśniowej. Zwykle jest to wynik w granicach 0,5-1 kg. Nie bez powodu mówi się, że kulturystyka jest sportem dla cierpliwych. Niektórzy kulturyści kształtują własne ciała latami. Samo budowanie masy mięśniowej zajmuje oczywiście część tego czasu. Pozostałe treningi obejmują np. rzeźbę.

Warto dokładniej przeanalizować liczbę kilogramów, które w teorii można przybrać miesięcznie. Z prostych obliczeń wynika, że w ciągu roku budujemy 12 kg tkanki mięśniowej, a w ciągu 3 lat – 36 kg. To raczej nierealne – co nie oznacza, że nikomu się to nie udało. Lepiej jednak założyć, że podczas miesiąca pracy dochodzi nam pół kilograma mięśni. I już brzmi znacznie logiczniej.

Jak długo powinno się budować masę mięśniową?
Ile czasu budować mięśnie

Oczywistym jest, że nie zbudujemy masy w tydzień czy dwa tygodnie. Po miesiącu jednak możemy już obserwować niewielkie efekty własnej pracy. Jasne jest, że trzeba trenować dalej. Ale jak długo? Przesadzenie z treningami na masę mięśniową może przecież skończyć się niezbyt dobrze. Długotrwałe poddawanie ciała rozrostom wiąże się ze stałą nadwyżką energetyczną. Nie jest to dobra sytuacja dla funkcjonowania metabolizmu. Po długim czasie pracy nad masą mięśniową mogą pojawić się negatywne konsekwencje zdrowotne. Zaliczamy do nich m.in. obniżanie wrażliwości insulinowej, hamowanie aktywności enzymów odpowiedzialnych za regenerację uszkodzonych komórek czy rozregulowany apetyt. Warto więc zadbać o odpowiedni czas budowania masy mięśniowej. Optymalne wydaje się 8-16 tygodni. Jeśli jednak zależy nam na większych przyrostach – konieczne jest robienie przerw w cyklach treningowych. Mają one na celu zmniejszenie dostarczanej do organizmu energii. Tym samym ustrzeżemy się przed szkodliwymi skutkami dla procesów przemiany materii.

Kiedy najlepiej budować masę mięśniową?

Najefektywniejszym czasem na budowanie masy mięśniowej jest okres poredukcyjny oraz moment, w którym brakuje nam dużo kilogramów do sylwetki docelowej. W tych okresach organizm jest w stanie najlepiej przyswoić dodatkowe kilogramy tkanki mięśniowej. W przypadku osób otyłych – konieczne jest najpierw zredukowanie tkanki tłuszczowej. A w jakiej porze roku? Najlepiej na jesień bądź w zimie. To raczej kwestia czysto narcystyczna – latem możemy się pochwalić pięknie zredukowaną i wyrzeźbioną muskulaturą.

Kiedy zaprzestać budowania masy mięśniowej?

W niektórych przypadkach konieczne jest przerwanie procesu budowania masy. Oczywiście, można to zrobić w każdym momencie. Najczęstsze okresy stopowania rozrostów to jednak nadmiar tkanki tłuszczowej, przemęczenie oraz osiągnięcie celu treningowego. Po czasie budowania masy należy przejść do redukcji. Dzięki temu mięśnie zostaną wyrzeźbione i odsłonięte.

Najskuteczniejszym i najefektywniejszym wyjściem jest trenowanie pod okiem trenera osobistego. Będzie on obserwował na bieżąco nasze postępy i w razie potrzeby zmieniał plan treningowy czy żywieniowy.

admin 2 14 września 2018  8587

Dodaj komentarz

  • Maksymilian
    17 września 2018
    Zgadza się. Jeszcze zależy, jaką masę mięśniową chce się budować - ile kilo mięśni
  • Gabryś
    14 września 2018
    Przecież to zależy od tego, kto jakie ma predyspozycje, nie da się tak po prostu powiedzieć

Artykuły z kategorii: Trening

przysiady-z-obciazeniem-czy-bez-jaki-trening-bedzie-dla-ciebie-najlepszy

Przysiady z obciążeniem czy bez - jaki trening będzie dla ciebie najlepszy?

Gdy w grę wchodzi trening nóg i pośladków, na myśl kobiet przychodzą przysiady z obciążeniem. Choć mężczyźni wolą trening z hantlami, również i w ich przypadku przysiady sprawdzą się świetnie. Kluczowa jest jednak technika, bo to od niej zależy dalszy rozwój.

cwiczenia-z-pilka-lekarska-twoj-patent-na-naprawde-swietna-forme

Ćwiczenia z piłką lekarską - twój patent na naprawdę świetną formę!

Spośród wszystkich ćwiczeń z akcesoriami, trening z piłkami ma nam najwięcej do zaoferowania. Piłka gimnastyczna dostępna w sali fitness to świetny patent na rozciąganie i angażowanie mm. głębokich, z kolei niewielka piłeczka tenisowa świetnie się sprawdzi podczas rozluźniania powięziowo-mięśniowego. Zobacz nasze proste ćwiczenia z piłką lekarską do wykonania wszędzie tam, gdzie chcesz!

scyzoryki-czyli-doskonale-cwiczenie-na-plaski-brzuch

Scyzoryki, czyli doskonałe ćwiczenie na płaski brzuch

Scyzoryki to jedno z najpopularniejszych ćwiczeń praktykowanych w celu zgubienia oponki i wzmocnienia mięśni brzucha, większości osób znane jeszcze z czasów szkolnych. Jak prawidłowo wykonywać scyzoryki?

jak-wykonywac-brzuszki-z-wykorzystaniem-poszczegolnych-przyrzadow

Jak wykonywać brzuszki z wykorzystaniem poszczególnych przyrządów?

Na siłowni znaleźć można wiele przyrządów o różnych zastosowaniach. Niektóre z nich sprawdzają się doskonale podczas robienia brzuszków. Jak wykonywać takie ćwiczenia z wykorzystaniem konkretnych urządzeń?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne-aktualizacja-2020

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne! | AKTUALIZACJA 2020

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację!

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia-aktualizacja-2020

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia | AKTUALIZACJA 2020

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem-aktualizacja-2020

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem? | AKTUALIZACJA 2020

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

czy-mozna-uzaleznic-sie-od-sportu-sprawdz-czy-jestes-uzalezniony

Czy można uzależnić się od sportu? Sprawdź, czy jesteś uzależniony!

Mówi się, że sport to zdrowie. Mówi się też, że co za dużo to nie zdrowo. Czy katorżnicze codzienne treningi, rezygnowanie z życia towarzyskiego i ciągłe kontrolowanie własnego wyglądu może doprowadzić do uzależnienia od wysiłku fizycznego? Jak sprawdzić czy jesteśmy uzależnieni od sportu? Jakie jest ryzyko takiego podejścia do treningów i cy zawsze jest dla nas niekorzystne? Odpowiedzi na te – i inne – pytania znajdziecie w poniższym artykule.

czym-rozni-sie-trening-na-boso-od-tego-w-butach

Czym różni się trening na boso od tego w butach?

Większość treningów przeprowadza się w butach, jednak istnieją zajęcia pozwalające na ćwiczenie na bosaka. Takie rozwiązanie niesie za sobą liczne korzyści, z których nie wszyscy zdają sobie sprawę.

gdy-trening-wejdzie-za-bardzo-co-na-zakwasy

Gdy trening wejdzie za bardzo. Co na zakwasy?

Na pewno niejednokrotnie masz taki moment w treningu, że chętnie wykonujesz więcej powtórzeń czy serii niż zakłada twój plan treningowy. Krew pięknie pompuje mięśnie, a tobie zależy na jeszcze lepszych efektach. Jak sobie radzić, gdy pojawi się ból mięśni po treningu? Co na zakwasy?

przysiady-z-obciazeniem-czy-bez-jaki-trening-bedzie-dla-ciebie-najlepszy

Przysiady z obciążeniem czy bez - jaki trening będzie dla ciebie najlepszy?

Gdy w grę wchodzi trening nóg i pośladków, na myśl kobiet przychodzą przysiady z obciążeniem. Choć mężczyźni wolą trening z hantlami, również i w ich przypadku przysiady sprawdzą się świetnie. Kluczowa jest jednak technika, bo to od niej zależy dalszy rozwój.

cwiczenia-z-pilka-lekarska-twoj-patent-na-naprawde-swietna-forme

Ćwiczenia z piłką lekarską - twój patent na naprawdę świetną formę!

Spośród wszystkich ćwiczeń z akcesoriami, trening z piłkami ma nam najwięcej do zaoferowania. Piłka gimnastyczna dostępna w sali fitness to świetny patent na rozciąganie i angażowanie mm. głębokich, z kolei niewielka piłeczka tenisowa świetnie się sprawdzi podczas rozluźniania powięziowo-mięśniowego. Zobacz nasze proste ćwiczenia z piłką lekarską do wykonania wszędzie tam, gdzie chcesz!

scyzoryki-czyli-doskonale-cwiczenie-na-plaski-brzuch

Scyzoryki, czyli doskonałe ćwiczenie na płaski brzuch

Scyzoryki to jedno z najpopularniejszych ćwiczeń praktykowanych w celu zgubienia oponki i wzmocnienia mięśni brzucha, większości osób znane jeszcze z czasów szkolnych. Jak prawidłowo wykonywać scyzoryki?

jak-wykonywac-brzuszki-z-wykorzystaniem-poszczegolnych-przyrzadow

Jak wykonywać brzuszki z wykorzystaniem poszczególnych przyrządów?

Na siłowni znaleźć można wiele przyrządów o różnych zastosowaniach. Niektóre z nich sprawdzają się doskonale podczas robienia brzuszków. Jak wykonywać takie ćwiczenia z wykorzystaniem konkretnych urządzeń?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne-aktualizacja-2020

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne! | AKTUALIZACJA 2020

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację!

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia-aktualizacja-2020

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia | AKTUALIZACJA 2020

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem-aktualizacja-2020

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem? | AKTUALIZACJA 2020

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

czy-mozna-uzaleznic-sie-od-sportu-sprawdz-czy-jestes-uzalezniony

Czy można uzależnić się od sportu? Sprawdź, czy jesteś uzależniony!

Mówi się, że sport to zdrowie. Mówi się też, że co za dużo to nie zdrowo. Czy katorżnicze codzienne treningi, rezygnowanie z życia towarzyskiego i ciągłe kontrolowanie własnego wyglądu może doprowadzić do uzależnienia od wysiłku fizycznego? Jak sprawdzić czy jesteśmy uzależnieni od sportu? Jakie jest ryzyko takiego podejścia do treningów i cy zawsze jest dla nas niekorzystne? Odpowiedzi na te – i inne – pytania znajdziecie w poniższym artykule.

czym-rozni-sie-trening-na-boso-od-tego-w-butach

Czym różni się trening na boso od tego w butach?

Większość treningów przeprowadza się w butach, jednak istnieją zajęcia pozwalające na ćwiczenie na bosaka. Takie rozwiązanie niesie za sobą liczne korzyści, z których nie wszyscy zdają sobie sprawę.

gdy-trening-wejdzie-za-bardzo-co-na-zakwasy

Gdy trening wejdzie za bardzo. Co na zakwasy?

Na pewno niejednokrotnie masz taki moment w treningu, że chętnie wykonujesz więcej powtórzeń czy serii niż zakłada twój plan treningowy. Krew pięknie pompuje mięśnie, a tobie zależy na jeszcze lepszych efektach. Jak sobie radzić, gdy pojawi się ból mięśni po treningu? Co na zakwasy?