Ile czasu trwa budowanie masy mięśniowej?

Ile czasu trwa budowanie masy mięśniowej?

Niektórzy sportowcy swoje sylwetki budują latami. Potrzeba do tego ciężkiej pracy, diety i intensywnych treningów. Jak właściwie wygląda i od czego zależy proces budowania masy mięśniowej? Ile czasu zajmuje? O tym poniżej.

Szybkość wzrostu mięśni dzięki treningom

Właściwie to trudno znaleźć rzetelne informacje na ten temat. Jedni mówią, że w ciągu miesiąca nie zbudujemy więcej niż kilogram masy mięśniowej. Inni zaręczają, że można przybrać nawet 5 razy tyle. Można się spotkać z osobami, które zarzekają się, że ich przyrosty były jeszcze większe. A jak jest naprawdę? Otóż, większe przyrosty masy mięśniowej = większe ilości wody i tłuszczów w organizmie. Czyli nie jest aż tak cukierkowo. Oczywiście, zbudowanie kilku kilogramów masy mięśniowej w miesiąc wiąże się z dobrym planem treningowym i żywieniowym, a także odpowiednią suplementacją. Zwykle także jest to wzrost raczej tych drugich – na czym traci tkanka mięśniowa. Zatem całość planowania przyrostów masy mięśni powinna być dokładnie przemyślana. I najlepiej przeprowadzana pod okiem trenera personalnego.

W jakim tempie rosną nasz mięśnie?

Niestety, naukowcy bardzo rzadko sięgają po ten temat. Tym samym brakuje badań odnośnie szybkości wzrostu tkanki mięśniowej poddanej treningom. Jasne jest jednak, że w ciągu miesiąca nie da się zbudować kilku kilogramów tkanki mięśniowej. Zwykle jest to wynik w granicach 0,5-1 kg. Nie bez powodu mówi się, że kulturystyka jest sportem dla cierpliwych. Niektórzy kulturyści kształtują własne ciała latami. Samo budowanie masy mięśniowej zajmuje oczywiście część tego czasu. Pozostałe treningi obejmują np. rzeźbę.

Warto dokładniej przeanalizować liczbę kilogramów, które w teorii można przybrać miesięcznie. Z prostych obliczeń wynika, że w ciągu roku budujemy 12 kg tkanki mięśniowej, a w ciągu 3 lat – 36 kg. To raczej nierealne – co nie oznacza, że nikomu się to nie udało. Lepiej jednak założyć, że podczas miesiąca pracy dochodzi nam pół kilograma mięśni. I już brzmi znacznie logiczniej.

Jak długo powinno się budować masę mięśniową?
Ile czasu budować mięśnie

Oczywistym jest, że nie zbudujemy masy w tydzień czy dwa tygodnie. Po miesiącu jednak możemy już obserwować niewielkie efekty własnej pracy. Jasne jest, że trzeba trenować dalej. Ale jak długo? Przesadzenie z treningami na masę mięśniową może przecież skończyć się niezbyt dobrze. Długotrwałe poddawanie ciała rozrostom wiąże się ze stałą nadwyżką energetyczną. Nie jest to dobra sytuacja dla funkcjonowania metabolizmu. Po długim czasie pracy nad masą mięśniową mogą pojawić się negatywne konsekwencje zdrowotne. Zaliczamy do nich m.in. obniżanie wrażliwości insulinowej, hamowanie aktywności enzymów odpowiedzialnych za regenerację uszkodzonych komórek czy rozregulowany apetyt. Warto więc zadbać o odpowiedni czas budowania masy mięśniowej. Optymalne wydaje się 8-16 tygodni. Jeśli jednak zależy nam na większych przyrostach – konieczne jest robienie przerw w cyklach treningowych. Mają one na celu zmniejszenie dostarczanej do organizmu energii. Tym samym ustrzeżemy się przed szkodliwymi skutkami dla procesów przemiany materii.

Kiedy najlepiej budować masę mięśniową?

Najefektywniejszym czasem na budowanie masy mięśniowej jest okres poredukcyjny oraz moment, w którym brakuje nam dużo kilogramów do sylwetki docelowej. W tych okresach organizm jest w stanie najlepiej przyswoić dodatkowe kilogramy tkanki mięśniowej. W przypadku osób otyłych – konieczne jest najpierw zredukowanie tkanki tłuszczowej. A w jakiej porze roku? Najlepiej na jesień bądź w zimie. To raczej kwestia czysto narcystyczna – latem możemy się pochwalić pięknie zredukowaną i wyrzeźbioną muskulaturą.

Kiedy zaprzestać budowania masy mięśniowej?

W niektórych przypadkach konieczne jest przerwanie procesu budowania masy. Oczywiście, można to zrobić w każdym momencie. Najczęstsze okresy stopowania rozrostów to jednak nadmiar tkanki tłuszczowej, przemęczenie oraz osiągnięcie celu treningowego. Po czasie budowania masy należy przejść do redukcji. Dzięki temu mięśnie zostaną wyrzeźbione i odsłonięte.

Najskuteczniejszym i najefektywniejszym wyjściem jest trenowanie pod okiem trenera osobistego. Będzie on obserwował na bieżąco nasze postępy i w razie potrzeby zmieniał plan treningowy czy żywieniowy.

admin 2 14 września 2018  3286

Dodaj komentarz

  • Maksymilian
    17 września 2018
    Zgadza się. Jeszcze zależy, jaką masę mięśniową chce się budować - ile kilo mięśni
  • Gabryś
    14 września 2018
    Przecież to zależy od tego, kto jakie ma predyspozycje, nie da się tak po prostu powiedzieć

Artykuły z kategorii: Trening

przygotuj-sie-na-zime-zdradzamy-prognozy-na-sezon-2019-2020

Przygotuj się na zimę! Zdradzamy prognozy na sezon 2019/2020

Czas srogich zim i długo trzymających mrozów już dawno za nami. W obecnym klimacie lokalnym trudno o temperatury ujemne sięgające 20 kresek poniżej zera. Wiemy, na jaką zimę trzeba się szykować w nadchodzącym sezonie 2019/2020. Przedstawiamy prognozy na najbliższe miesiące!

poczatkujacy-silowniomaniak-jakie-buty-na-silownie

Początkujący siłowniomaniak | Jakie buty na siłownię?

Wybór odpowiednich butów na siłownię ma ogromne znaczenie, szczególnie podczas regularnych treningów. Jak dobrać właściwe buty na siłownię i gdzie je kupić?

pompki-na-poreczach-przenies-swoj-trening-klatki-na-wyzszy-level

Pompki na poręczach - przenieś swój trening klatki na wyższy level!

Każdy kolejny plan treningowy to nowe wyzwania dla naszych mięśni. Sięgamy po coraz bardziej wymyślne ćwiczenia, a w treningu na klatkę, priorytetowym dla większości z nas, pojawiają się prawdziwe akrobacje. Niepotrzebne są jednak te wszystkie udziwnienia. Pora na pompki na poręczach!

mobility-trening-czym-tak-wlasciwie-jest

Mobility trening - czym tak właściwie jest?

Mobility trening zyskuje rosnącą popularność, ale niewiele osób wie, na czym dokładnie polega. Jak przeprowadzać mobility trening i jakie są jego efekty?

bezpieczny-trening-na-barki-cwiczenia-na-barki-w-domu

Bezpieczny trening na barki | Ćwiczenia na barki w domu

Wiele trenujących osób zmaga się z bólem barków. Skąd się biorą problemy w tych okolicach? Zobacz, co należy robić by zwiększyć bezpieczeństwo podczas treningu tej partii mięśniowej. Ćwiczenia na barki w domu. Ćwiczenia na barki z hantlami.

top-9-ranking-najwiekszych-sieci-silowni-w-polsce

TOP 9 - ranking największych sieci siłowni w Polsce

Już blisko 10 lat drzwiami i oknami wali do nas kult ciała. Jędrne pośladki smukłych kobiecych sylwetek, szerokie męskie ramiona, płaskie brzuchy, szerokie plecy. Do tego koniecznie zdrowy styl życia i pożywienie z jak najlepszych składników. Tylko gdzie tak szlifować atletyczną formę i czy to na pewno na każdą kieszeń? Przedstawiamy ranking 9 największych sieci siłowni dostępnych na Polskim rynku.

trening-ems-wroclaw-zacznij-cwiczyc-juz-dzis

Trening EMS Wrocław - zacznij ćwiczyć już dziś!

Trening EMS Wrocław jest zupełnie nową formą aktywności fizycznej znacznie różniącą się od standardowych ćwiczeń na siłowni. Na czym polega EMS i czemu zyskuje rosnącą popularność?

trening-na-nogi-w-domu-hantle-i-gumy-plan-treningowy

Trening na nogi w domu – hantle i gumy | Plan treningowy

Dużo osób ćwiczących zapomina o wyrzeźbieniu dolnej partii ciała. Trening nóg można przeprowadzać nawet w domu. Najczęściej plan treningu nóg opiera się na ćwiczeniach z użyciem hantli i gum oporowych. Poznaj najpopularniejsze ćwiczenia na nogi, które możesz wykonać w swoim domu.

wybor-odpowiednich-butow-do-cwiczen-silownia-fitness

Wybór odpowiednich butów do ćwiczeń – siłownia, fitness

Buty do ćwiczeń to podstawa każdego stroju treningowego na siłowni. Wiele marek sportowych wypuściło na rynek buty przystosowane do wykonywania treningu siłowego. Wybór odpowiedniego obuwia powinien być oczywiście przemyślany. Dowiedz się, jakie wybrać buty, aby zapewnić sobie optymalny komfort podczas różnego rodzaju treningów.

uchron-sie-przed-kontuzja-rozciaganie-po-treningu

Uchroń się przed kontuzją – rozciąganie po treningu

Rozciąganie po treningu, nazywane także stretchingiem, zmniejsza szansę występowania niechcianych urazów i kontuzji. Każdy sportowiec powinien zadbać o prawidłowe rozciąganie po treningu brzucha i nóg. O stretchingu nie powinni przede wszystkim zapominać biegacze. Dowiedz się, jak rozciągnąć swoje mięśnie po intensywnym treningu.

przygotuj-sie-na-zime-zdradzamy-prognozy-na-sezon-2019-2020

Przygotuj się na zimę! Zdradzamy prognozy na sezon 2019/2020

Czas srogich zim i długo trzymających mrozów już dawno za nami. W obecnym klimacie lokalnym trudno o temperatury ujemne sięgające 20 kresek poniżej zera. Wiemy, na jaką zimę trzeba się szykować w nadchodzącym sezonie 2019/2020. Przedstawiamy prognozy na najbliższe miesiące!

poczatkujacy-silowniomaniak-jakie-buty-na-silownie

Początkujący siłowniomaniak | Jakie buty na siłownię?

Wybór odpowiednich butów na siłownię ma ogromne znaczenie, szczególnie podczas regularnych treningów. Jak dobrać właściwe buty na siłownię i gdzie je kupić?

pompki-na-poreczach-przenies-swoj-trening-klatki-na-wyzszy-level

Pompki na poręczach - przenieś swój trening klatki na wyższy level!

Każdy kolejny plan treningowy to nowe wyzwania dla naszych mięśni. Sięgamy po coraz bardziej wymyślne ćwiczenia, a w treningu na klatkę, priorytetowym dla większości z nas, pojawiają się prawdziwe akrobacje. Niepotrzebne są jednak te wszystkie udziwnienia. Pora na pompki na poręczach!

mobility-trening-czym-tak-wlasciwie-jest

Mobility trening - czym tak właściwie jest?

Mobility trening zyskuje rosnącą popularność, ale niewiele osób wie, na czym dokładnie polega. Jak przeprowadzać mobility trening i jakie są jego efekty?

bezpieczny-trening-na-barki-cwiczenia-na-barki-w-domu

Bezpieczny trening na barki | Ćwiczenia na barki w domu

Wiele trenujących osób zmaga się z bólem barków. Skąd się biorą problemy w tych okolicach? Zobacz, co należy robić by zwiększyć bezpieczeństwo podczas treningu tej partii mięśniowej. Ćwiczenia na barki w domu. Ćwiczenia na barki z hantlami.

top-9-ranking-najwiekszych-sieci-silowni-w-polsce

TOP 9 - ranking największych sieci siłowni w Polsce

Już blisko 10 lat drzwiami i oknami wali do nas kult ciała. Jędrne pośladki smukłych kobiecych sylwetek, szerokie męskie ramiona, płaskie brzuchy, szerokie plecy. Do tego koniecznie zdrowy styl życia i pożywienie z jak najlepszych składników. Tylko gdzie tak szlifować atletyczną formę i czy to na pewno na każdą kieszeń? Przedstawiamy ranking 9 największych sieci siłowni dostępnych na Polskim rynku.

trening-ems-wroclaw-zacznij-cwiczyc-juz-dzis

Trening EMS Wrocław - zacznij ćwiczyć już dziś!

Trening EMS Wrocław jest zupełnie nową formą aktywności fizycznej znacznie różniącą się od standardowych ćwiczeń na siłowni. Na czym polega EMS i czemu zyskuje rosnącą popularność?

trening-na-nogi-w-domu-hantle-i-gumy-plan-treningowy

Trening na nogi w domu – hantle i gumy | Plan treningowy

Dużo osób ćwiczących zapomina o wyrzeźbieniu dolnej partii ciała. Trening nóg można przeprowadzać nawet w domu. Najczęściej plan treningu nóg opiera się na ćwiczeniach z użyciem hantli i gum oporowych. Poznaj najpopularniejsze ćwiczenia na nogi, które możesz wykonać w swoim domu.

wybor-odpowiednich-butow-do-cwiczen-silownia-fitness

Wybór odpowiednich butów do ćwiczeń – siłownia, fitness

Buty do ćwiczeń to podstawa każdego stroju treningowego na siłowni. Wiele marek sportowych wypuściło na rynek buty przystosowane do wykonywania treningu siłowego. Wybór odpowiedniego obuwia powinien być oczywiście przemyślany. Dowiedz się, jakie wybrać buty, aby zapewnić sobie optymalny komfort podczas różnego rodzaju treningów.

uchron-sie-przed-kontuzja-rozciaganie-po-treningu

Uchroń się przed kontuzją – rozciąganie po treningu

Rozciąganie po treningu, nazywane także stretchingiem, zmniejsza szansę występowania niechcianych urazów i kontuzji. Każdy sportowiec powinien zadbać o prawidłowe rozciąganie po treningu brzucha i nóg. O stretchingu nie powinni przede wszystkim zapominać biegacze. Dowiedz się, jak rozciągnąć swoje mięśnie po intensywnym treningu.