>

Ile czasu trening po posiłku?

Ile czasu trening po posiłku?

Właśnie, kiedy trening po posiłku? Pora spożywania posiłków jest nieodłącznym elementem dobrze ułożonego planu treningowego. Czas odstępu przed treningiem różni się jednak w zależności od rodzaju posiłku. Ile trzeba czekać z treningiem po pierwszym posiłku, obiedzie, przekąsce czy wypiciu shake’a? Zobacz, czym grozi zbyt szybkie lub zbyt późne zjedzenie posiłku w stosunku do sesji treningowej.

Trening po posiłku | Dlaczego ten odstęp ma znaczenie?

Podczas ćwiczeń fizycznych ważne jest zapewnienie sobie komfortowych warunków. Trudno jednak o nich mówić, gdy zbyt późno zjemy posiłek. Podobna sytuacja ma miejsce również, gdy przesadzimy z ilością jedzenia. Nieważne czy wybieramy się na trening siłowy czy wytrzymałościowy – nieumiejętne rozplanowanie posiłków wywoła u nas uczucie zmęczenia i ciężkości. Niestrawione jedzenie może wywołać również uczucie przelewania się. Tym samym, nasz trening stanie się wyjątkowo nieprzyjemny i nieefektywny.

Jedzenie wywołuje produkcję serotoniny. Ta zaś odpowiada za odczuwanie zrelaksowania. Jednocześnie motywacja treningowa znacznie spada. Podczas sesji treningowej nie dajemy więc z siebie wszystkiego, a co za tym idzie – osiągamy słabsze wyniki.

Trening po jakim czasie od posiłku? Umiejętne planowanie posiłków w stosunku do ćwiczeń fizycznych ma wpływ na pracę układu trawiennego. W trakcie treningu bowiem procesy trawienne zwalniają. Krew, która w czasie spoczynku gromadzi się w centralnej części organizmu, podczas ćwiczeń odpływa do mięśni. Tym samym zmniejsza się wydajność funkcjonowania układu pokarmowego.

A więc ile czasu trening po posiłku? Posiłek zjedzony zbyt szybko przed treningiem może również prowadzić do prozaicznych problemów żołądkowych. Mogą więc pojawić się na przykład wymioty, refluks czy zgaga.

Kiedy trening po posiłku?
kiedy trening po posiłku

Czas potrzebny na strawienie posiłku przed treningiem jest uzależniony od wielu czynników. Duże znaczenie ma między innymi rodzaj posiłku przedtreningowego i potreningowego, charakter i intensywność treningutempo metabolizmu czy nawet cel treningowy. Nie więc uniwersalnej pory na trening po posiłku. Wiadome jest jednak, że posiłki składające się z tłuszczów, błonnika i białka są trawione w wolniejszym tempie. Przed treningiem poleca się więc spożywanie posiłków bogatych w węglowodany (zwłaszcza złożone) z małą ilością tłuszczów, błonnika i białka. Dzięki węglowodanom bowiem możliwe jest stopniowe uwalnianie energii w trakcie ćwiczeń fizycznych.

Trudno określić uniwersalną normę odnośnie czasu spożywania posiłków przed treningiem. Zwykle jednak przyjmuje się, że od zjedzenia dużego posiłku powinno minąć około 3 godziny do rozpoczęcia ćwiczeń. W przypadku mniejszych posiłków można ten czas skrócić do 2 godzin. Taki odstęp powinien wystarczyć na strawienie i przyswojenie posiłku, a co za tym idzie – efektywne wykorzystanie energii w trakcie ćwiczeń. Jeśli chodzi o przekąski – czas potrzebny na ich strawienie wynosi zwykle godzinę. Po tym czasie można rozpocząć trening po posiłku.

Warto również wspomnieć, że posiłek potreningowy powinien zostać spożyty maksymalnie do godziny od zakończenia sesji treningowej. Jego zadaniem jest bowiem uzupełnienie glikogenu oraz odbudowanie uszkodzonych włókien mięśniowych.

Oby nie było za późno – trening po pierwszym posiłku
trening po posiłku

W przypadku treningów po pierwszym posiłku trudno o trzygodzinny odstęp od posiłku do ćwiczeń. Zwykle więc zaleca się sportowcom zjedzenie lekkiego śniadania. Powinno być złożone z węglowodanów złożonych i prostych. Są one wysokoenergetyczne, a tym samym zapewniają siłę do ćwiczeń. Warto włączyć do pierwszego posiłku również niewielkie ilości cukrów prostych. Dzięki nim mózg obudzi się do pracy. Po lekkim śniadaniu, na przykład w postaci jogurtu z dodatkiem orzechów, można rozpocząć trening po około godzinie. Jeśli w trakcie treningu mamy zamiar pić napoje węglowodanowe – powinniśmy ograniczyć ilość węglowodanów w porannym posiłku.

Oby nie było za późno – trening po pełnym obiedzie

W przypadku normalnej wielkości obiadu czas potrzebny na jego strawienie zwykle obejmuje dwie godziny. W dużej mierze jest to jednak kwestia indywidualna. Każdy ćwiczący ma bowiem inne zapotrzebowanie energetyczne. Tym samym spożywa posiłek o innym składzie jakościowym. Odstęp między pełnym obiadem a treningiem wydłuży się, jeśli zjemy większą porcję. Minimalnie powinno to być jednak dwie godziny.

Oby nie było za późno – trening po przekąsce/shake’u

Zjedzenie banana przed treningiem również wymaga od nas odczekania określonego czasu. W tym przypadku jednak wystarczy około 45 minut do godziny. Podobnie rzecz ma się z wypiciem shake’a. Najważniejsze jest obserwowanie własnego organizmu. Jeśli czujemy się dobrze po określonym czasie od zjedzenia posiłku czy przekąski – możemy rozpoczynać ćwiczenia. Warto także trzymać się ustalonego przez dietetyka planu żywieniowego. Jedynie zachowanie zaleceń specjalisty, w tym także określonych pór jedzenia może dać nam najlepsze efekty ćwiczeń.

admin 2 27 listopada 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Jola
    29 listopada 2018
    A jak ja trenuję tak odchudzająco, więc głownie cardio, ale też siłowe (lekkie), to kiedy powinnam jeść?
  • Anka
    27 listopada 2018
    Jaki fajny materiał!

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

dietetyk-bydgoszcz-jak-wybrac-tanio-i-dobrze

Dietetyk Bydgoszcz – jak wybrać tanio i dobrze?

Znaleźć dietetyka jest łatwo. Trudniej, gdy konieczne jest sprawdzenie, czy dany dietetyk jest dobry. Podpowiadamy, jak szukać dobrego dietetyka w Bydgoszczy. Poznaj nasze wskazówki – i wybierz najlepszego specjalistę.

dieta-paleo-powrot-do-korzeni

Dieta PALEO – powrót do korzeni

Co i rusz słyszy się o nowych dietach, a twórcy prześcigają się w wymyślaniu nowych wariacji na temat odchudzania. Dziś na tapecie dieta, która jest ostatnio na językach. Dosłownie i w przenośni – poznajcie dietę paleo!

dobry-dietetyk-katowice-opinie-jak-znalezc-dietetyka-w-katowicach

Dobry dietetyk Katowice opinie | Jak znaleźć dietetyka w Katowicach?

Ofert dietetyków i poradni dietetycznych w Katowicach jest naprawdę dużo. Jak spośród ich wszystkich wybrać tego najlepszego dietetyka? Podpowiadamy, w jaki sposób wybierać dietetyka w Katowicach, by była to najlepsza z ofert!

dieta-bezglutenowa-czyli-dieta-bez-glutenu

Dieta bezglutenowa – czyli dieta bez… glutenu :)

W dobie XXI wieku przyszło nam mierzyć się z różnymi dziwnymi nazwami diet, jednak dieta bezglutenowa już od dłuższego czasu nie powoduje zdziwienia. Coraz częściej wzbudza zainteresowanie, ale zarazem także kontrowersje.

co-to-jest-kwercetyna-i-jakie-ma-dzialanie

Co to jest kwercetyna i jakie ma działanie?

Kwercetyna zaliczana jest do związków aromatycznych z grupy flawanoli pochodzenia roślinnego. Swoje zastosowanie znalazła w branży leczniczej, chemicznej i tekstylnej. Z uwagi na to, że kwercetyna jest składnikiem naturalnym – jest spożywana wraz z posiłkami i pełni ważne funkcje w ludzkim organizmie. Jakie jest jednak działanie kwercetyny na zdrowie?

warzywno-owocowy-detoks-czyli-dieta-dr-dabrowskiej

Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

Dieta – temat rzeka, a wciąż powstają nowe. Wariantów odchudzania jest tyle, że nawet wybredni znajdą coś dla siebie. Ale jest jedna wyjątkowa dieta, którą teoretycznie powinni polubić miłośnicy warzyw i owoców. Oto dieta dr Dąbrowskiej!

dieta-w-pudelko-zamknieta

Dieta w pudełko zamknięta

Choć pewnie wielu z nas słyszało o nowym trendzie na rynku dietetycznym, to nie każdy wie z czym się to je. Dziś rozłożymy pudełkową dietę na czynniki pierwsze. Artykuł przygotowany przez dietetyka Mgr Katarzynę Kaszycę.

odchudzanie-brzucha-dieta-oparta-na-koktajlach

Odchudzanie brzucha – dieta oparta na koktajlach?

O koktajlach odchudzających słyszeliśmy wiele. Jak wygląda odchudzanie dietą koktajlową? Czy rzeczywiście koktajle pomagają w odchudzaniu brzucha? To sprawdzimy. Wiemy na pewno, że odchudzanie koktajlami jest oczyszczające, zdrowe, detoksykujące i sycące.

sportowe-sprawdzone-sposoby-na-kaca-po-sylwestrze

Sportowe sprawdzone sposoby na kaca po Sylwestrze

Trudno odmówić sobie alkoholu w Sylwestra. Dobrze jednak wiedzieć, jak złagodzić skutki szampańskiej imprezy. Nowy Rok nie musi przecież przynosić bólu głowy i żołądka. Oto sprawdzone i naturalne sposoby na kaca.

sencha-najlepsza-zielona-herbata-zdrowie-i-odchudzanie

Sencha: Najlepsza zielona herbata | Zdrowie i odchudzanie

O tym, jak zbawienny wpływ na zdrowie ma zielona herbata, możemy naczytać się wiele. Problem pojawia się podczas wyboru tej najzdrowszej zielonej herbaty. W końcu gatunków herbaty mamy całe mnóstwo. Zobaczmy, czy zielona herbata jest zdrowa i jak w tym zestawieniu odnajduje się sencha herbata.

dietetyk-bydgoszcz-jak-wybrac-tanio-i-dobrze

Dietetyk Bydgoszcz – jak wybrać tanio i dobrze?

dieta-paleo-powrot-do-korzeni

Dieta PALEO – powrót do korzeni

dobry-dietetyk-katowice-opinie-jak-znalezc-dietetyka-w-katowicach

Dobry dietetyk Katowice opinie | Jak znaleźć dietetyka w Katowicach?

dieta-bezglutenowa-czyli-dieta-bez-glutenu

Dieta bezglutenowa – czyli dieta bez… glutenu :)

co-to-jest-kwercetyna-i-jakie-ma-dzialanie

Co to jest kwercetyna i jakie ma działanie?

warzywno-owocowy-detoks-czyli-dieta-dr-dabrowskiej

Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

dieta-w-pudelko-zamknieta

Dieta w pudełko zamknięta

odchudzanie-brzucha-dieta-oparta-na-koktajlach

Odchudzanie brzucha – dieta oparta na koktajlach?

sportowe-sprawdzone-sposoby-na-kaca-po-sylwestrze

Sportowe sprawdzone sposoby na kaca po Sylwestrze

sencha-najlepsza-zielona-herbata-zdrowie-i-odchudzanie

Sencha: Najlepsza zielona herbata | Zdrowie i odchudzanie

{