Ile czasu trening po posiłku?

Ile czasu trening po posiłku?

Właśnie, kiedy trening po posiłku? Pora spożywania posiłków jest nieodłącznym elementem dobrze ułożonego planu treningowego. Czas odstępu przed treningiem różni się jednak w zależności od rodzaju posiłku. Ile trzeba czekać z treningiem po pierwszym posiłku, obiedzie, przekąsce czy wypiciu shake’a? Zobacz, czym grozi zbyt szybkie lub zbyt późne zjedzenie posiłku w stosunku do sesji treningowej.

Trening po posiłku | Dlaczego ten odstęp ma znaczenie?

Podczas ćwiczeń fizycznych ważne jest zapewnienie sobie komfortowych warunków. Trudno jednak o nich mówić, gdy zbyt późno zjemy posiłek. Podobna sytuacja ma miejsce również, gdy przesadzimy z ilością jedzenia. Nieważne czy wybieramy się na trening siłowy czy wytrzymałościowy – nieumiejętne rozplanowanie posiłków wywoła u nas uczucie zmęczenia i ciężkości. Niestrawione jedzenie może wywołać również uczucie przelewania się. Tym samym, nasz trening stanie się wyjątkowo nieprzyjemny i nieefektywny.

Jedzenie wywołuje produkcję serotoniny. Ta zaś odpowiada za odczuwanie zrelaksowania. Jednocześnie motywacja treningowa znacznie spada. Podczas sesji treningowej nie dajemy więc z siebie wszystkiego, a co za tym idzie – osiągamy słabsze wyniki.

Trening po jakim czasie od posiłku? Umiejętne planowanie posiłków w stosunku do ćwiczeń fizycznych ma wpływ na pracę układu trawiennego. W trakcie treningu bowiem procesy trawienne zwalniają. Krew, która w czasie spoczynku gromadzi się w centralnej części organizmu, podczas ćwiczeń odpływa do mięśni. Tym samym zmniejsza się wydajność funkcjonowania układu pokarmowego.

A więc ile czasu trening po posiłku? Posiłek zjedzony zbyt szybko przed treningiem może również prowadzić do prozaicznych problemów żołądkowych. Mogą więc pojawić się na przykład wymioty, refluks czy zgaga.

Kiedy trening po posiłku?
kiedy trening po posiłku

Czas potrzebny na strawienie posiłku przed treningiem jest uzależniony od wielu czynników. Duże znaczenie ma między innymi rodzaj posiłku przedtreningowego i potreningowego, charakter i intensywność treningutempo metabolizmu czy nawet cel treningowy. Nie więc uniwersalnej pory na trening po posiłku. Wiadome jest jednak, że posiłki składające się z tłuszczów, błonnika i białka są trawione w wolniejszym tempie. Przed treningiem poleca się więc spożywanie posiłków bogatych w węglowodany (zwłaszcza złożone) z małą ilością tłuszczów, błonnika i białka. Dzięki węglowodanom bowiem możliwe jest stopniowe uwalnianie energii w trakcie ćwiczeń fizycznych.

Trudno określić uniwersalną normę odnośnie czasu spożywania posiłków przed treningiem. Zwykle jednak przyjmuje się, że od zjedzenia dużego posiłku powinno minąć około 3 godziny do rozpoczęcia ćwiczeń. W przypadku mniejszych posiłków można ten czas skrócić do 2 godzin. Taki odstęp powinien wystarczyć na strawienie i przyswojenie posiłku, a co za tym idzie – efektywne wykorzystanie energii w trakcie ćwiczeń. Jeśli chodzi o przekąski – czas potrzebny na ich strawienie wynosi zwykle godzinę. Po tym czasie można rozpocząć trening po posiłku.

Warto również wspomnieć, że posiłek potreningowy powinien zostać spożyty maksymalnie do godziny od zakończenia sesji treningowej. Jego zadaniem jest bowiem uzupełnienie glikogenu oraz odbudowanie uszkodzonych włókien mięśniowych.

Oby nie było za późno – trening po pierwszym posiłku
trening po posiłku

W przypadku treningów po pierwszym posiłku trudno o trzygodzinny odstęp od posiłku do ćwiczeń. Zwykle więc zaleca się sportowcom zjedzenie lekkiego śniadania. Powinno być złożone z węglowodanów złożonych i prostych. Są one wysokoenergetyczne, a tym samym zapewniają siłę do ćwiczeń. Warto włączyć do pierwszego posiłku również niewielkie ilości cukrów prostych. Dzięki nim mózg obudzi się do pracy. Po lekkim śniadaniu, na przykład w postaci jogurtu z dodatkiem orzechów, można rozpocząć trening po około godzinie. Jeśli w trakcie treningu mamy zamiar pić napoje węglowodanowe – powinniśmy ograniczyć ilość węglowodanów w porannym posiłku.

Oby nie było za późno – trening po pełnym obiedzie

W przypadku normalnej wielkości obiadu czas potrzebny na jego strawienie zwykle obejmuje dwie godziny. W dużej mierze jest to jednak kwestia indywidualna. Każdy ćwiczący ma bowiem inne zapotrzebowanie energetyczne. Tym samym spożywa posiłek o innym składzie jakościowym. Odstęp między pełnym obiadem a treningiem wydłuży się, jeśli zjemy większą porcję. Minimalnie powinno to być jednak dwie godziny.

Oby nie było za późno – trening po przekąsce/shake’u

Zjedzenie banana przed treningiem również wymaga od nas odczekania określonego czasu. W tym przypadku jednak wystarczy około 45 minut do godziny. Podobnie rzecz ma się z wypiciem shake’a. Najważniejsze jest obserwowanie własnego organizmu. Jeśli czujemy się dobrze po określonym czasie od zjedzenia posiłku czy przekąski – możemy rozpoczynać ćwiczenia. Warto także trzymać się ustalonego przez dietetyka planu żywieniowego. Jedynie zachowanie zaleceń specjalisty, w tym także określonych pór jedzenia może dać nam najlepsze efekty ćwiczeń.

admin 2 27 listopada 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Jola
    29 listopada 2018
    A jak ja trenuję tak odchudzająco, więc głownie cardio, ale też siłowe (lekkie), to kiedy powinnam jeść?
  • Anka
    27 listopada 2018
    Jaki fajny materiał!

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.

dieta-ketogeniczna-szybkie-schudniecie

Dieta ketogeniczna | szybkie schudnięcie

Dieta ketogeniczna uważana była za jedną z najmodniejszych jadłospisów w 2018 roku. Wielu ludziom przyniosła zadowalające efekty, a niektórym wyrządziła wiele nieodwracalnych szkód w organizmie. Dowiedz się, czy dieta ketogeniczna jest dobra dla Ciebie! Poznaj zasady, przepisy i jadłospis w diecie ketogenicznej.

zapotrzebowanie-na-bialko-weglowodany-i-tluszcze-redukcja-i-budowanie-masy

Zapotrzebowanie na białko, węglowodany i tłuszcze | Redukcja i budowanie masy

Nasz organizm wysyła sygnały dotyczące zapotrzebowania na białko i inne składniki odżywcze. Białko stanowi główny materiał budulcowy w naszym organizmie. Musimy uzupełniać jego niedobór każdego dnia. Dowiedz się, jakie jest dziennie zapotrzebowanie na białko podczas diety redukcyjnej i budującej mase.

bole-kregoslupa-ledzwiowego-przyczyny-leczenie-cwiczenia

Bóle kręgosłupa lędźwiowego – przyczyny, leczenie, ćwiczenia

Każdy człowiek przynajmniej raz w życiu spotkał się z dolegliwością bólu kręgosłupa lędźwiowego. Jest to bardzo bolesne uczucie u osób dorosłych. Jest uporczywy do takiego stopnia, że może nawet przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu. Poznaj przyczyny i sposoby leczenia tej bardzo bolesnej dolegliwości.

zrelaksuj-sie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Zrelaksuj się! Metody radzenia sobie ze stresem

Dziewiąta godzina w pracy, a Ty wciąż nie zwalniasz tempa? Zalegasz z terminami i niedobrze ci już na widok kawy? Wcale nie trzeba tak żyć! Zobacz, do czego prowadzi przewlekły stres, jak go zwalczyć i osiągnąć pełen relaks.

dobry-dietetyk-bialystok-opinie-jak-wybrac-dietetyka-w-bialymstoku

Dobry dietetyk Białystok opinie | Jak wybrać dietetyka w Białymstoku?

Tani dietetyk Białystok – czy to w ogóle możliwe? Sprawdziliśmy, jak znaleźć dobrego dietetyka w Białymstoku i nie wydać na niego milionów. Na co zwracać uwagę podczas wyboru dietetyka i poradni dietetycznej?

kalkulator-kalorii-hit-czy-kit

Kalkulator kalorii – hit czy kit?

Na rynku pojawiło się wiele aplikacji mobilnych związanych z fitnessem. Dzięki nim w łatwy sposób możesz monitorować swoje osiągnięcia sportowe. W tym artykule przyjrzymy się dostępnym wersjom kalkulatorów kalorii.

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?

kakao-dobre-na-wszystko

Kakao - dobre na wszystko

Kakao ma liczne właściwości zdrowotne, które mają niesamowity wpływ na nasz organizm. Moc tych magicznych ziaren była już znana w starożytności. Sporządzony napój na bazie zmielonych nasion nosił nazwę napoju bogów.

sniadanie-z-innej-bajki

Śniadanie z innej bajki

Żyjemy w czasach, w których człowiek jest w ciągłym biegu. Niczym maratończycy w ekspresowym tempie wykonujemy wszystkie obowiązki. Wstajemy z samego rana i śpieszymy się do pracy. Zapominamy o zjedzeniu śniadania, przecież nie ma co się martwić: kupimy je na mieście – brzmi znajomo?

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.

dieta-ketogeniczna-szybkie-schudniecie

Dieta ketogeniczna | szybkie schudnięcie

Dieta ketogeniczna uważana była za jedną z najmodniejszych jadłospisów w 2018 roku. Wielu ludziom przyniosła zadowalające efekty, a niektórym wyrządziła wiele nieodwracalnych szkód w organizmie. Dowiedz się, czy dieta ketogeniczna jest dobra dla Ciebie! Poznaj zasady, przepisy i jadłospis w diecie ketogenicznej.

zapotrzebowanie-na-bialko-weglowodany-i-tluszcze-redukcja-i-budowanie-masy

Zapotrzebowanie na białko, węglowodany i tłuszcze | Redukcja i budowanie masy

Nasz organizm wysyła sygnały dotyczące zapotrzebowania na białko i inne składniki odżywcze. Białko stanowi główny materiał budulcowy w naszym organizmie. Musimy uzupełniać jego niedobór każdego dnia. Dowiedz się, jakie jest dziennie zapotrzebowanie na białko podczas diety redukcyjnej i budującej mase.

bole-kregoslupa-ledzwiowego-przyczyny-leczenie-cwiczenia

Bóle kręgosłupa lędźwiowego – przyczyny, leczenie, ćwiczenia

Każdy człowiek przynajmniej raz w życiu spotkał się z dolegliwością bólu kręgosłupa lędźwiowego. Jest to bardzo bolesne uczucie u osób dorosłych. Jest uporczywy do takiego stopnia, że może nawet przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu. Poznaj przyczyny i sposoby leczenia tej bardzo bolesnej dolegliwości.

zrelaksuj-sie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Zrelaksuj się! Metody radzenia sobie ze stresem

Dziewiąta godzina w pracy, a Ty wciąż nie zwalniasz tempa? Zalegasz z terminami i niedobrze ci już na widok kawy? Wcale nie trzeba tak żyć! Zobacz, do czego prowadzi przewlekły stres, jak go zwalczyć i osiągnąć pełen relaks.

dobry-dietetyk-bialystok-opinie-jak-wybrac-dietetyka-w-bialymstoku

Dobry dietetyk Białystok opinie | Jak wybrać dietetyka w Białymstoku?

Tani dietetyk Białystok – czy to w ogóle możliwe? Sprawdziliśmy, jak znaleźć dobrego dietetyka w Białymstoku i nie wydać na niego milionów. Na co zwracać uwagę podczas wyboru dietetyka i poradni dietetycznej?

kalkulator-kalorii-hit-czy-kit

Kalkulator kalorii – hit czy kit?

Na rynku pojawiło się wiele aplikacji mobilnych związanych z fitnessem. Dzięki nim w łatwy sposób możesz monitorować swoje osiągnięcia sportowe. W tym artykule przyjrzymy się dostępnym wersjom kalkulatorów kalorii.

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?

kakao-dobre-na-wszystko

Kakao - dobre na wszystko

Kakao ma liczne właściwości zdrowotne, które mają niesamowity wpływ na nasz organizm. Moc tych magicznych ziaren była już znana w starożytności. Sporządzony napój na bazie zmielonych nasion nosił nazwę napoju bogów.

sniadanie-z-innej-bajki

Śniadanie z innej bajki

Żyjemy w czasach, w których człowiek jest w ciągłym biegu. Niczym maratończycy w ekspresowym tempie wykonujemy wszystkie obowiązki. Wstajemy z samego rana i śpieszymy się do pracy. Zapominamy o zjedzeniu śniadania, przecież nie ma co się martwić: kupimy je na mieście – brzmi znajomo?