HIIT czy mit – czyli wszystko o treningach odchudzających

HIIT czy mit – czyli wszystko o treningach odchudzających

Odpowiednio zbilansowana dieta i aktywność fizyczna to czynniki, które są kluczowe w walce o wymarzoną sylwetkę. W dobie coraz większej świadomości ludzi, pojawiają się nowe, dotychczas nieznane sposoby na pozbycie się nadprogramowych kalorii z organizmu.

Jednym z takich sposobów są cieszące się popularnością treningi odchudzające, których głównym zadaniem jest pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Czym różnią się treningi odchudzające od zwykłych? Jakie są rodzaje treningów odchudzających? I w końcu czy treningi te przynoszą upragnione rezultaty i efekty?

Trening odchudzający – wprowadzenie

Dla wielu osób, proces redukcji tkanki tłuszczowej to wciąż spore wyzwanie. Uzyskanie deficytu kalorycznego wiąże się z odpowiednią dietą i aktywnością w ciągu dnia. Cierpliwość i wysiłek jaki trzeba włożyć nieraz zniechęca do trwania w postanowieniach i walce o zdrową sylwetkę, dlatego największą walkę jaką na początku tej drogi trzeba stoczyć jest ta z samym sobą.

Treningi odchudzające to stosunkowo nowy sposób na zagospodarowanie swojej energii i czasu podczas treningu. Ćwiczenia te w głównej mierze opierają się na wysokiej intensywności, która prowadzi to większego spalania nagromadzonych kalorii. Intensywność najczęściej osiągana jest dzięki treningom beztlenowym (anaerobowym), podczas których ograniczona jest produkcja kortyzolu i wydłuża się proces spalania tkanki tłuszczowej.

Przykłady treningów odchudzających
trening odchudzający

Jednym z przykładów takiego treningu jest dobrze znany HIIT. Trening interwałowy o wysokiej intensywności charakteryzuje się stosunkowo krótkim czasem ćwiczeń, jak i prostą formą treningu. W odróżnieniu od klasycznych form treningów tlenowych (aerobowych) spalana jest tylko i wyłącznie tkanka tłuszczowa, bez wpływu na mięśniową. Osoba ćwicząca w ten sposób, jest w stanie zrealizować swój trening w około 20-25 minut, a podstawowy plan treningowy oparty jest na czterech poniższych kluczowych punktach:

  1. Rozgrzewka – zazwyczaj od 3 do 5 minut, w zależności od stopnia zaawansowania osoby ćwiczącej, dla osób początkujących ten czas może być nieco dłuższy. Rozgrzewka powinna opierać się na średniej intensywności przy 40-50% HRmax,

  2. Intensywny wysiłek – w każdej postaci, mogą to być sprinty, bądź też inne ćwiczenie mocno obciążające organizm osoby ćwiczącej, podczas którego intensywność powinna opierać się nawet na 75-90% HRmax. (15-25 sekund),

  3. Odpoczynek – podczas którego osoba ćwicząca wykonuje te same ćwiczenie, lecz przy umiarkowanej intensywności (czas około 50 sekund, dochodzący nawet do minuty, przy 50-60% HRmax),

  4. Rozciąganie – ważny element, o którym warto pamiętać po każdy treningu. Rozciąganie dotlenia mocno obciążone podczas treningu mięsnie, jak i pozwala zniwelować zakwasy dnia następnego.

Innym przykładem treningu odchudzającego jest turbo spalanie, czyli kombinacja ćwiczeń, których głównym celem jest redukcja tkanki tłuszczowej. Turbo spalanie to trening typu cardio, który połączony jest z równoczesną pracą wszystkich mięśni ciała (podczas dodatkowych, różnorodnych ćwiczeń). Cały program podzielony jest zazwyczaj na 8-9 rund podczas których osoba ćwicząca wykonuje 20-30 sekundowe ćwiczenia całego ciała, po czym następuje lekki trucht, bądź szybszy marsz o obniżonej intensywności.

Podobnie jak w przypadku poprzedniego treningu, turbo spalanie powinno zacząć się od rozgrzewki a skończyć na rozciąganiu bądź innym ćwiczeniu o charakterze rozluźniającym. Podczas turbo spalania można spalić od 150 do 300 kalorii, a średni czas treningu to 45-50 minut. Turbo spalanie to również świetna forma dla wszystkich osób, które chciałby zrealizować trening w domowym zaciszu.

Trening odchudzający – podsumowanie

Trening odchudzający to odpowiedni sposób na redukcję tkanki tłuszczowej z organizmu. Odpowiednia regularność i odrobiona determinacji w połączeniu z innymi elementami zdrowego trybu życia to przepis na zdrową i szczupła sylwetkę.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Daria Wejman 0 13 października 2021  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Odchudzanie

dowiedz-sie-czym-jest-trening-metaboliczny

Dowiedz się, czym jest trening metaboliczny

Jesteś na diecie redukcyjnej lub myślisz o schudnięciu, ale od lat nie potrafisz tego dokonać? Może warto zainteresować się treningiem metabolicznym, który przyspiesza metabolizm. Dowiedz się, na czym polega ten rodzaj ćwiczeń i wprowadź go do swojej aktywności fizycznej.

spal-zbedna-tkanke-tluszczowa-wybierz-rowerek-stacjonarny-magnetyczny

Spal zbędną tkankę tłuszczową, wybierz rowerek stacjonarny magnetyczny

Zastanawiasz się jaki rower stacjonarny kupić? Pragniesz popracować nad swoją kondycją chcąc zainwestować w rowerek stacjonarny? To bardzo dobry pomysł. Taki rower sprawdzi się w przestronnej przestrzeni, ale także w małych mieszkaniach nie zabierając miejsca. Czy takie rozwiązanie jest w ogóle możliwe? Pewnie, że jest! Poniższy artykuł podpowie Ci co zrobić, żeby ćwiczyć na rowerku na małej przestrzeni, jak i jaki rower jest najlepszy.

skaczesz-na-skakance-a-czy-robisz-to-poprawnie

Skaczesz na skakance? A czy robisz to poprawnie?

Skakanie na skakance daje bardzo wiele zalet naszemu organizmowi. Nawet nie wiesz, jak dużo kalorii jesteś w stanie spalić w czasie jednej godziny ciągłego skakania. Dowiedz się, czy do tej pory skakanie na skakance przynosiło wymierne efekty. Dzięki nam poznasz odpowiednią technikę i dowiesz się, jak poprawnie wykonywać ten rodzaj aktywności fizycznej.

odchudz-sie-wybierajac-sie-na-saune

Odchudź się, wybierając się na saunę!

Odchudzanie to temat, który wciąż nurtuje wiele osób. Sposobów na pozbycie się zbędnych kilogramów z dnia na dzień przybywa coraz więcej. Dziś to nie tylko dieta, aktywny tryb życia, czy odpowiednia kaloryczność przygotowywanych na co dzień posiłków – to również inne zewnętrzne elementy, które mogą pomóc w walce o wymarzoną sylwetkę.

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.

dowiedz-sie-czym-jest-trening-metaboliczny

Dowiedz się, czym jest trening metaboliczny

Jesteś na diecie redukcyjnej lub myślisz o schudnięciu, ale od lat nie potrafisz tego dokonać? Może warto zainteresować się treningiem metabolicznym, który przyspiesza metabolizm. Dowiedz się, na czym polega ten rodzaj ćwiczeń i wprowadź go do swojej aktywności fizycznej.

spal-zbedna-tkanke-tluszczowa-wybierz-rowerek-stacjonarny-magnetyczny

Spal zbędną tkankę tłuszczową, wybierz rowerek stacjonarny magnetyczny

Zastanawiasz się jaki rower stacjonarny kupić? Pragniesz popracować nad swoją kondycją chcąc zainwestować w rowerek stacjonarny? To bardzo dobry pomysł. Taki rower sprawdzi się w przestronnej przestrzeni, ale także w małych mieszkaniach nie zabierając miejsca. Czy takie rozwiązanie jest w ogóle możliwe? Pewnie, że jest! Poniższy artykuł podpowie Ci co zrobić, żeby ćwiczyć na rowerku na małej przestrzeni, jak i jaki rower jest najlepszy.

skaczesz-na-skakance-a-czy-robisz-to-poprawnie

Skaczesz na skakance? A czy robisz to poprawnie?

Skakanie na skakance daje bardzo wiele zalet naszemu organizmowi. Nawet nie wiesz, jak dużo kalorii jesteś w stanie spalić w czasie jednej godziny ciągłego skakania. Dowiedz się, czy do tej pory skakanie na skakance przynosiło wymierne efekty. Dzięki nam poznasz odpowiednią technikę i dowiesz się, jak poprawnie wykonywać ten rodzaj aktywności fizycznej.

odchudz-sie-wybierajac-sie-na-saune

Odchudź się, wybierając się na saunę!

Odchudzanie to temat, który wciąż nurtuje wiele osób. Sposobów na pozbycie się zbędnych kilogramów z dnia na dzień przybywa coraz więcej. Dziś to nie tylko dieta, aktywny tryb życia, czy odpowiednia kaloryczność przygotowywanych na co dzień posiłków – to również inne zewnętrzne elementy, które mogą pomóc w walce o wymarzoną sylwetkę.

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.