Gimnastyka szwedzka - czym jest?

Gimnastyka szwedzka - czym jest?

Gimnastyka szwedzka nie jest tak popularna jak inne formy ćwiczeń, jednak stanowi doskonałe rozwiązanie dla wielu osób. Czym jest gimnastyka szwedzka i jak ją uprawiać?

Gimnastyka szwedzka - co to jest?

Gimnastyka szwedzka to jeden z odłamów tej dyscypliny sportu, który narodził się na Półwyspie Skandynawskim. Od standardowej gimnastyki różni się tym, że obejmuje znacznie więcej elementów statycznych i ogranicza elementy dynamiczne. Powolne ruchy o ściśle określonych kierunkach miały na celu rozwijanie sprawności organizmu i wspomaganie powracania do zdrowia przez osoby dotknięte różnymi schorzeniami. Gimnastykę szwedzką obecnie można ćwiczyć na całym świecie, również w wielu polskich miastach.

Czytaj też: Dla kogo gimnastyka korekcyjna?

Gimnastyka szwedzka - gdzie ćwiczyć?

Gimnastyka szwedzka jest znacznie popularniejsza we Francji, Niemczech lub w krajach skandynawskich, jednak w ostatnich latach zawitała również do Polski. Coraz więcej siłowni prowadzących zajęcia fitness decyduje się na włączenie do swojej oferty tego typu aktywności. Gimnastykę szwedzką można obecnie uprawiać w wielu większych miastach, jednak wprawione osoby poradzą sobie z prostymi ćwiczeniami również w zaciszu własnego domu.

Gimnastyka szwedzka - przyrządy

Gimnastyka szwedzka nie wymaga posiadania specjalnych przyrządów, które wykorzystuje się w wielu pokrewnych dyscyplinach sportowych. Wystarczy tak naprawdę jedynie przestronna sala i chęć do ćwiczeń. Zazwyczaj treningi gimnastyki szwedzkiej odbywają się w zorganizowanych grupach, dzięki czemu uczestnicy mogą spędzić czas w towarzystwie innych osób zainteresowanych wspólną aktywnością fizyczną. Zwykle zajęcia tego typu są prowadzone przez wykwalifikowanych instruktorów będących w stanie dopilnować poprawność wykonywanych ćwiczeń.

Gimnastyka szwedzka lecznicza
gimnastyka szwedzka ćwiczenia

W początkowym założeniu gimnastyka szwedzka miała wspomagać powrót do zdrowia przez osoby dotknięte konkretnymi problemami zdrowotnymi. Ruchy, jakie obejmuje ten sport są spokojne i niewymagające, dlatego sprawdzają się w przypadku ćwiczących z ograniczonymi możliwościami. Gimnastyka szwedzka może być stosowana jako forma rehabilitacji lub rozwiązanie pozwalające na rozwój sprawności fizycznej osób zarówno zdrowych, jak i chorych.

Gimnastyka szwedzka - zestaw ćwiczeń

Gimnastyka szwedzka została podzielona na 16 segmentów obejmujących takie dziedziny, jak taniec, joga, core, trening cardio lub ćwiczenia typowo gimnastyczne. Dzięki temu każda osoba jest w stanie dopasować właściwą aktywność fizyczną do swoich preferencji i możliwości organizmu. Wiele siłowni i sal fitness oferuje możliwość dowolnego dobierania poszczególnych segmentów bez dodatkowych opłat. Wystarczy wykupić stały abonament i chodzić na takie zajęcia, jakie aktualnie Ci odpowiadają.

Czytaj też: Ćwiczenia gimnastyczne przy drabinkach

Gimnastyka szwedzka - ćwiczenia

Treningi gimnastyki szwedzkiej przyjmują zazwyczaj stałą formę. Zwykle zaczynają się one od krótkiej rozgrzewki i ćwiczeń wzmacniających pracę serca oraz poszczególnych partii mięśni. Następnie rozpoczynają się szybkie i relaksacyjne ruchy kończące się spokojnym rozluźnieniem całego ciała. Bardzo często zdarza się, że sesje treningowe odbywają się w towarzystwie spokojnej muzyki. Dzięki temu są one znacznie atrakcyjniejsze i trafiają w gusta wielu uczestniczek. Poszczególne treningi różnią się od siebie pod względem poziomu trudności, dlatego każda osoba znajdzie w gimnastyce szwedzkiej coś dla siebie.

Gimnastyka szwedzka - poziomy trudności

Istnieją różne poziomy trudności treningów gimnastyki szwedzkiej. Niektóre zajęcia pozwalają na swobodne ćwiczenie przez osoby otyłe, seniorów oraz kobiety w ciąży, podczas gdy inne wymagają znacznie bardziej imponującej kondycji fizycznej. Zwykle w obiektach oferujących zorganizowane treningi gimnastyki szwedzkiej można wybrać poziom dostosowany do własnych potrzeb i możliwości. Dzięki temu niemal każda osoba jest w stanie rozpocząć swoją przygodę z tą dyscypliną sportu.

Nikola Łuszyńska 0 22 listopada 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Sport

mecz-polska-izrael-obronilismy-tytul-lidera-grupy

Mecz Polska - Izrael. Obroniliśmy tytuł lidera grupy!

Mecz Polska - Izrael odbył się 10 Czerwca na murawie Stadionu Narodowego. Był to czwarty mecz grupowy naszych biało-czerwonych orłów. W piękny sposób obronili miano lidera grupy G w eliminacjach do Euro 2020. Po pierwszym golu w wykonaniu Krzysztofa Piątka, szala zwycięstwa przesuwała się w stronę reprezentacji naszego kraju. Na dzień dzisiejszy mamy 12 punktów.

skad-sie-wziela-popularnosc-lacrosse

Skąd się wzięła popularność lacrosse?

Popularność lacrosse wciąż rośnie. Nie tylko w innych krajach, lecz także i w Polsce pojawia się coraz więcej osób uprawiających ten sport. Skąd się jednak wzięła popularność lacrosse?

sposoby-na-aktywnie-spedzony-czas-na-plazy

Sposoby na aktywnie spędzony czas na plaży!

Wypad nad morze, ocean czy jezioro nie musi wiązać się z jednostajnym i nudnym leżeniem na plaży. Zbiorniki wodne dają nam wiele możliwości. Możemy wybrać się na kitesurfing, windsurfing czy pograć w plażówkę. Zobacz, jakie aktywności wybrać i dlaczego!

astma-a-sport-co-powinienes-wiedziec

Astma a sport – co powinieneś wiedzieć?

Astma jest obecnie jedną z najczęściej występujących chorób przewlekłych. Wielu sportowców zmaga się z tą dolegliwością. Czy można uprawiać sport chorując na astmę? Jak wyglądają treningi astmatyków?

baby-joga-kontrowersyjny-trening-niemowlakow

Baby Joga - kontrowersyjny trening niemowlaków

Czy joga jest dobrą aktywnością fizyczną dla małych dzieci? Oczywiście. Wspólne treningi mają umocnić więzi i mają pozytywny wpływ na rozwój dziecka. A joga w dynamiczna w rosyjskim stylu? Jej zdrowotne cechy wychwala Poznajcie różne warianty treningu jogi z najmłodszymi i powiązane z nimi kontrowersje!

rozciaganie-statyczne-vs-rozciaganie-dynamiczne

Rozciąganie statyczne VS rozciąganie dynamiczne

Rozciąganie jest nieodłącznym partnerem treningu, niezależnie jaki rodzaj aktywności fizycznej praktykujesz. Umiejętność bezpiecznego rozciągania to podstawa zachowania właściwej postawy ciała, ruchliwości stawów i elastyczności mięśni. W tym artykule porównamy dwie podstawowe techniki rozciągania: dynamiczną i statyczną.

odmiany-jogi-1

Odmiany jogi

Joga jest jednym z najstarszych systemów treningowych. Wywodząca się z Indii i praktykowana na całym świecie metoda poprawia zdrowie, gibkość i świadomość ciała milionów ludzi. Nie bez przyczyny uznawana jest za jedną z najzdrowszych aktywności fizycznych. Joga ma wiele odmian i niektóre znacząco różnią się od siebie. Zobacz różne oblicza jogi i wybierz najlepszą dla siebie.

rozciaganie-podnosi-jakosc-zycia

Rozciąganie podnosi jakość życia

Rozciąganie mamy we krwi – to jeden z najbardziej naturalnych odruchów. Już jedno dobre przeciągnięcie się z rana to zastrzyk energii i endorfin. Nawet noworodki instynktownie przeciągają się tuż po przebudzeniu. Po co właściwie się rozciągamy i jak joga, stretching czy pilates mogą wpłynąć na poprawę naszego życia?

po-co-mi-rozciaganie

Po co mi rozciąganie

W jednym z postów od naszych użytkowników przeczytaliśmy: „Od kilku tygodni codziennie biegam. Trening rozpoczynam zwykle od rozciągania. Ostatnio dowiedziałam się, że robię błąd, bo to wcale nie poprawia mojej efektywności. Teraz już sama nie wiem, co robić. Powinnam od razu biec? Po co mi właściwie rozciąganie?”

mecz-polska-izrael-obronilismy-tytul-lidera-grupy

Mecz Polska - Izrael. Obroniliśmy tytuł lidera grupy!

Mecz Polska - Izrael odbył się 10 Czerwca na murawie Stadionu Narodowego. Był to czwarty mecz grupowy naszych biało-czerwonych orłów. W piękny sposób obronili miano lidera grupy G w eliminacjach do Euro 2020. Po pierwszym golu w wykonaniu Krzysztofa Piątka, szala zwycięstwa przesuwała się w stronę reprezentacji naszego kraju. Na dzień dzisiejszy mamy 12 punktów.

skad-sie-wziela-popularnosc-lacrosse

Skąd się wzięła popularność lacrosse?

Popularność lacrosse wciąż rośnie. Nie tylko w innych krajach, lecz także i w Polsce pojawia się coraz więcej osób uprawiających ten sport. Skąd się jednak wzięła popularność lacrosse?

sposoby-na-aktywnie-spedzony-czas-na-plazy

Sposoby na aktywnie spędzony czas na plaży!

Wypad nad morze, ocean czy jezioro nie musi wiązać się z jednostajnym i nudnym leżeniem na plaży. Zbiorniki wodne dają nam wiele możliwości. Możemy wybrać się na kitesurfing, windsurfing czy pograć w plażówkę. Zobacz, jakie aktywności wybrać i dlaczego!

astma-a-sport-co-powinienes-wiedziec

Astma a sport – co powinieneś wiedzieć?

Astma jest obecnie jedną z najczęściej występujących chorób przewlekłych. Wielu sportowców zmaga się z tą dolegliwością. Czy można uprawiać sport chorując na astmę? Jak wyglądają treningi astmatyków?

baby-joga-kontrowersyjny-trening-niemowlakow

Baby Joga - kontrowersyjny trening niemowlaków

Czy joga jest dobrą aktywnością fizyczną dla małych dzieci? Oczywiście. Wspólne treningi mają umocnić więzi i mają pozytywny wpływ na rozwój dziecka. A joga w dynamiczna w rosyjskim stylu? Jej zdrowotne cechy wychwala Poznajcie różne warianty treningu jogi z najmłodszymi i powiązane z nimi kontrowersje!

rozciaganie-statyczne-vs-rozciaganie-dynamiczne

Rozciąganie statyczne VS rozciąganie dynamiczne

Rozciąganie jest nieodłącznym partnerem treningu, niezależnie jaki rodzaj aktywności fizycznej praktykujesz. Umiejętność bezpiecznego rozciągania to podstawa zachowania właściwej postawy ciała, ruchliwości stawów i elastyczności mięśni. W tym artykule porównamy dwie podstawowe techniki rozciągania: dynamiczną i statyczną.

odmiany-jogi-1

Odmiany jogi

Joga jest jednym z najstarszych systemów treningowych. Wywodząca się z Indii i praktykowana na całym świecie metoda poprawia zdrowie, gibkość i świadomość ciała milionów ludzi. Nie bez przyczyny uznawana jest za jedną z najzdrowszych aktywności fizycznych. Joga ma wiele odmian i niektóre znacząco różnią się od siebie. Zobacz różne oblicza jogi i wybierz najlepszą dla siebie.

rozciaganie-podnosi-jakosc-zycia

Rozciąganie podnosi jakość życia

Rozciąganie mamy we krwi – to jeden z najbardziej naturalnych odruchów. Już jedno dobre przeciągnięcie się z rana to zastrzyk energii i endorfin. Nawet noworodki instynktownie przeciągają się tuż po przebudzeniu. Po co właściwie się rozciągamy i jak joga, stretching czy pilates mogą wpłynąć na poprawę naszego życia?

po-co-mi-rozciaganie

Po co mi rozciąganie

W jednym z postów od naszych użytkowników przeczytaliśmy: „Od kilku tygodni codziennie biegam. Trening rozpoczynam zwykle od rozciągania. Ostatnio dowiedziałam się, że robię błąd, bo to wcale nie poprawia mojej efektywności. Teraz już sama nie wiem, co robić. Powinnam od razu biec? Po co mi właściwie rozciąganie?”