Gimnastyka korekcyjna w przedszkolu: dlaczego warto zapisać dziecko na zajęcia?

Gimnastyka korekcyjna w przedszkolu: dlaczego warto zapisać dziecko na zajęcia?

Gdy nasze dziecko się rozwija, jego kręgosłup narażony jest na przeciążenia. Często dzieje się bowiem tak, że wzrost ciała nie odbywa się równomiernie. W takich sytuacjach nietrudno o wady postawy, które w późniejszym życiu mogą być źródłem sporego dyskomfortu. Gimnastyka korekcyjna w przedszkolu powinna rozwiązać problem. Jak działają takie ćwiczenia i dlaczego mogą okazać się zbawienne?

Wady postawy u dzieci w przedszkolu: pomoże gimnastyka korekcyjna

Na początek warto nazwać wszystkie wady postawy, które mogą wystąpić u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Zaobserwować można plecy płaskie oraz okrągłe, płaskostopie i przykurcze mięśnie i ścięgien. Najczęstsze są jednak wady postawy wynikające ze skrzywień kręgosłupaskoliozy (skrzywienia boczne) oraz lordozy (wygięcie kręgosłupa do przodu). Regularnie podejmowana aktywność fizyczna i szeroko pojęty ruch to dla dziecka przede wszystkim stymulacja układu krążeniowo-oddechowego i zwiększenie pojemności płuc. Również gimnastyka korekcyjna w przedszkolu może być prostym sposobem na adaptację, a więc swego rodzaju hartowanie organizmu i obserwowanie reakcji ciała. Wreszcie jest to forma kompensacji wad postawy i wyrównania niekorzystnego wpływu telewizji czy niezdrowego żywienia na prawidłową sylwetkę.

Gimnastyka korekcyjna w przedszkolu: zasady wykonywania ćwiczeń

Zdroworozsądkowe podejście do aktywności fizycznej  już od najmłodszych lat może skutecznie poprawić jakość życia w dorosłości. Nadrzędną zasadą, jaką kieruje się gimnastyka korekcyjna w przedszkolu, jest równomierne i symetryczne wzmacnianie mięśni szkieletowych. Mając na względzie jak najlepsze zdrowie naszego dziecka, gimnastyka korekcyjna w przedszkolu powinna być wzięta pod uwagę również ze względu na zagrożenia dla prawidłowej postawy. Są to m.in. pozycja siedząca i dźwiganie, a wykonywane nieumiejętnie może uszkodzić kręgosłup lub doprowadzić do przeciążeń. Chodzi konkretnie o to, aby poprawiać zarówno symetrię samego kręgosłupa i mięśni go podtrzymujących, jak również w taki sposób operować ciałem, aby równomiernie obciążać każdą ze stron. Ćwiczenia, które oferuje gimnastyka korekcyjna w przedszkolu, są ukierunkowane także na wyrównanie odchyleń, wzmacniając słabsze mięśnie.

Najpopularniejsze ćwiczenia: gimnastyka korekcyjna w przedszkolu
gimnastyka korekcyjna

Co do zasady jedynymi ograniczeniami w programie gimnastycznym są predyspozycje podopiecznych oraz wyobraźnia samej osoby prowadzącej zajęcia. Gimnastyka korekcyjna w przedszkolu obejmuje najczęściej ćwiczenia na tzw. plecy okrągłe (wystające łopatki) oraz płaskostopie. Dzieci mogą wykonywać ćwiczenia stopami, wspomagając wysklepienie tzw. stopy płaskiej. Takie ćwiczenia to np. bicie braw stopami, przenoszenie woreczków z grochem, zbieranie kasztanów palcami stóp itp. Ćwiczenia na plecy okrągłe to m.in. odwodzenie ramion w tył podczas leżenia przodem oraz wyciąganie ramion w przód w leżeniu przodem. Dobrze sprawdza się także gimnastyka korekcyjna w formie ćwiczenia tzw. agrafki. Ważne jest aktywowanie łopatek i jak najmocniejsze przywodzenie ich do siebie. Dzięki temu łatwo można zmniejszyć wadę postawy i przysunąć łopatki jedną do drugiej.

Czytaj: Materac do gimnastyki

Dlaczego gimnastyka korekcyjna w przedszkolu jest tak ważna?

Jeśli same ćwiczenia i szeroko pojęta aktywność nie są wystarczającym argumentem, warto pomyśleć o samym zdrowiu naszego dziecka. Gimnastyka korekcyjna w przedszkolu to w gruncie rzeczy kompensacja wad postawy - efektem będzie dużo lepsza statyka ciała i doprowadzenie postawy do jej prawidłowego stanu. Kluczowa jest sama sprawność fizyczna - to, jakim zakresem ruchu może operować dziecko, wpływa bezpośrednio na sprawność i tym samym na umiejętności ruchowe. Warto wiedzieć, że zadania i ćwiczenia wykonywane w ramach gimnastyki korekcyjnej wzmacniają tzw. gorset mięśniowy i tym samym ułatwiają poprawę postawy oraz utrzymanie prawidłowej sylwetki mimo niesprzyjających czynników zewnętrznych, takich jak np. pozycja siedząca czy praca w wymuszonej pozycji w przyszłości.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Witold Milewski 0 1 lutego 2021  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Dzieci i sport

trening-dla-dzieci-na-hali-wybierz-najlepsza-dyscypline-dla-swojego-mlodzika

Trening dla dzieci na hali - wybierz najlepszą dyscyplinę dla swojego młodzika

Aktywność fizyczna to ważny element codziennego życia. Połączona ze zdrowym odżywianiem stanowi integralną część stylu życia propagowanego m.in. przez WHO. Nie zawsze możemy jednak zagwarantować swoim pociechom ruch na świeżym powietrzu - idealną alternatywą będzie trening dla dzieci na hali. Jakie są najpopularniejsze dyscypliny?

zapasy-w-wersji-junior-trening-dla-dzieci-ktory-naprawde-sie-oplaca

Zapasy w wersji junior - trening dla dzieci, który naprawdę się opłaca

Rutyna treningowa podczas zajęć WF często nie zadowala wszystkich uczniów. Aktywność często ukierunkowana jest na pojedyncze dyscypliny, przez co nasze dzieci nie są do końca przekonane do ruchu w ogóle. Remedium może być trening zapasów dla dzieci. Sprawdź, jak to wygląda i czy twoje dziecko może się zaangażować w trening zapasów w wersji junior.

tenis-stolowy-dla-dzieci-zobacz-jak-wyglada-trening-maluchow

Tenis stołowy dla dzieci - zobacz, jak wygląda trening maluchów!

Kiedy w latach 80. XIX wieku powstał w Anglii tenis stołowy, nikt nie przypuszczał, że gra rozwinie się do stopnia, w którym obserwujemy ja po dziś dzień. Nikt nie zakładał także, że stanie się ona przedmiotem zainteresowań najmłodszych graczy. Zobacz, jak wygląda trening tenisa stołowego dla dzieci i jak się przygotować, by twoje dziecko sukcesywnie rozwijało swoje umiejętności.

trening-dla-dzieci-w-domu-najlepsze-cwiczenia-ktore-zainteresuja-najmlodszych

Trening dla dzieci w domu - najlepsze ćwiczenia, które zainteresują najmłodszych

Wszechstronny i ogólnorozwojowy trening powinien być uprawiany na każdym etapie życia. Codzienna aktywność to jeden z elementów zdrowego trybu życia według zaleceń WHO. Jak zmotywować dziecko do ćwiczeń, gdy WF nie jest już tak atrakcyjny jak kiedyś? Sprawdź trening dla dzieci w domu i już teraz zachęć swoje pociechy do regularnych ćwiczeń we własnych czterech kątach.

gimnastyka-dla-dzieci-sprawdz-idealny-sposob-na-czas-wolny-swojej-pociechy

Gimnastyka dla dzieci: sprawdź idealny sposób na czas wolny swojej pociechy!

Dzieci rosnące jak na drożdżach, kręgosłup narażony na przeciążenia i atakująca zewsząd era cyfryzacji. Jak w tym wszystkim zadbać o zrównoważony rozwój naszej pociechy i właściwie spędzany czas wolny? Dobrym pomysłem będzie zaaranżowanie prostych ćwiczeń w domu lub zapisanie dziecka do szkolnej sekcji sportowej. Gimnastyka dla dzieci to rozwiązanie wręcz idealne. Dlaczego?

masaz-smr

Masaż SMR

Wałkowanie - technika masażu rozluźniającego na napięte mięśnie.

regeneracja-po-kontuzji-wsparcie-dieta

Regeneracja po kontuzji - wsparcie dietą

Ostry dyżur. Twoim towarzyszem jest pulsujący ból nogi i daleka od wygodnej kozetka. Zaufany lekarz ogląda kontuzjowaną kończynę, a Ty zastanawiasz się, co zrobić, by jeszcze bardziej przyspieszyć powrót do zdrowia. Może dietą?

11-sposobow-na-samodzielny-masaz-calego-ciala

11 Sposobów na samodzielny masaż całego ciała

Techniki samodzielnego rozluźniania mięśni, karku, przedramion, nóg i pleców. Każdy może je wykonać w domu. Do tego samodzielnego masażu wystarczy wałek piankowy lub piłeczka tenisowa. Skutecznie rozluźnia i neutralizuje ból mięśniowy.

10-najczestszych-kontuzji-na-treningu

10 najczęstszych kontuzji na treningu

Trenujemy dla zdrowia, dlatego warto pamiętać o bezpieczeństwie podczas ćwiczeń. Kontuzje zdarzają się najlepszym i czasem trudno im zapobiec. Zobaczcie jakie urazy najczęściej zdarzają się podczas uprawiania sportów, nie tylko na siłowni.

rolowanie-laczenie-treningu-i-masazu-smr

Rolowanie: łączenie treningu i masażu SMR

Samodzielne rozluźnianie powięzione znane jako „foam rolling” lub po prostu „wałkowanie”. Za pomocą niepozornego piankowego wałka można naprawdę skutecznie pomóc sobie w treningu. Jak działa rolowanie:

trening-dla-dzieci-na-hali-wybierz-najlepsza-dyscypline-dla-swojego-mlodzika

Trening dla dzieci na hali - wybierz najlepszą dyscyplinę dla swojego młodzika

Aktywność fizyczna to ważny element codziennego życia. Połączona ze zdrowym odżywianiem stanowi integralną część stylu życia propagowanego m.in. przez WHO. Nie zawsze możemy jednak zagwarantować swoim pociechom ruch na świeżym powietrzu - idealną alternatywą będzie trening dla dzieci na hali. Jakie są najpopularniejsze dyscypliny?

zapasy-w-wersji-junior-trening-dla-dzieci-ktory-naprawde-sie-oplaca

Zapasy w wersji junior - trening dla dzieci, który naprawdę się opłaca

Rutyna treningowa podczas zajęć WF często nie zadowala wszystkich uczniów. Aktywność często ukierunkowana jest na pojedyncze dyscypliny, przez co nasze dzieci nie są do końca przekonane do ruchu w ogóle. Remedium może być trening zapasów dla dzieci. Sprawdź, jak to wygląda i czy twoje dziecko może się zaangażować w trening zapasów w wersji junior.

tenis-stolowy-dla-dzieci-zobacz-jak-wyglada-trening-maluchow

Tenis stołowy dla dzieci - zobacz, jak wygląda trening maluchów!

Kiedy w latach 80. XIX wieku powstał w Anglii tenis stołowy, nikt nie przypuszczał, że gra rozwinie się do stopnia, w którym obserwujemy ja po dziś dzień. Nikt nie zakładał także, że stanie się ona przedmiotem zainteresowań najmłodszych graczy. Zobacz, jak wygląda trening tenisa stołowego dla dzieci i jak się przygotować, by twoje dziecko sukcesywnie rozwijało swoje umiejętności.

trening-dla-dzieci-w-domu-najlepsze-cwiczenia-ktore-zainteresuja-najmlodszych

Trening dla dzieci w domu - najlepsze ćwiczenia, które zainteresują najmłodszych

Wszechstronny i ogólnorozwojowy trening powinien być uprawiany na każdym etapie życia. Codzienna aktywność to jeden z elementów zdrowego trybu życia według zaleceń WHO. Jak zmotywować dziecko do ćwiczeń, gdy WF nie jest już tak atrakcyjny jak kiedyś? Sprawdź trening dla dzieci w domu i już teraz zachęć swoje pociechy do regularnych ćwiczeń we własnych czterech kątach.

gimnastyka-dla-dzieci-sprawdz-idealny-sposob-na-czas-wolny-swojej-pociechy

Gimnastyka dla dzieci: sprawdź idealny sposób na czas wolny swojej pociechy!

Dzieci rosnące jak na drożdżach, kręgosłup narażony na przeciążenia i atakująca zewsząd era cyfryzacji. Jak w tym wszystkim zadbać o zrównoważony rozwój naszej pociechy i właściwie spędzany czas wolny? Dobrym pomysłem będzie zaaranżowanie prostych ćwiczeń w domu lub zapisanie dziecka do szkolnej sekcji sportowej. Gimnastyka dla dzieci to rozwiązanie wręcz idealne. Dlaczego?

masaz-smr

Masaż SMR

Wałkowanie - technika masażu rozluźniającego na napięte mięśnie.

regeneracja-po-kontuzji-wsparcie-dieta

Regeneracja po kontuzji - wsparcie dietą

Ostry dyżur. Twoim towarzyszem jest pulsujący ból nogi i daleka od wygodnej kozetka. Zaufany lekarz ogląda kontuzjowaną kończynę, a Ty zastanawiasz się, co zrobić, by jeszcze bardziej przyspieszyć powrót do zdrowia. Może dietą?

11-sposobow-na-samodzielny-masaz-calego-ciala

11 Sposobów na samodzielny masaż całego ciała

Techniki samodzielnego rozluźniania mięśni, karku, przedramion, nóg i pleców. Każdy może je wykonać w domu. Do tego samodzielnego masażu wystarczy wałek piankowy lub piłeczka tenisowa. Skutecznie rozluźnia i neutralizuje ból mięśniowy.

10-najczestszych-kontuzji-na-treningu

10 najczęstszych kontuzji na treningu

Trenujemy dla zdrowia, dlatego warto pamiętać o bezpieczeństwie podczas ćwiczeń. Kontuzje zdarzają się najlepszym i czasem trudno im zapobiec. Zobaczcie jakie urazy najczęściej zdarzają się podczas uprawiania sportów, nie tylko na siłowni.

rolowanie-laczenie-treningu-i-masazu-smr

Rolowanie: łączenie treningu i masażu SMR

Samodzielne rozluźnianie powięzione znane jako „foam rolling” lub po prostu „wałkowanie”. Za pomocą niepozornego piankowego wałka można naprawdę skutecznie pomóc sobie w treningu. Jak działa rolowanie: