Gimnastyka – ćwiczenia przy drabinkach

Gimnastyka – ćwiczenia przy drabinkach

Trening przy drabinkach gimnastycznych pozwala m.in. na kształtowanie gibkości czy rozciągnięcia i wzmocnienia mięśni oraz stawów. Może stanowić również formę rozgrzewki. Zobacz, jakie ćwiczenia na drabinkach korekcyjnych można wykonać.

Drabinki gimnastyczne – powrót do lat dziecinnych?

Ćwiczenia przy drabinkach gimnastycznych kojarzą się głównie ze szkolnymi lekcjami wychowania fizycznego. To właśnie tam niemal każdy z nas poznał ten sprzęt treningowy. Dzięki drabinkom mamy szansę wykonywać ćwiczenia korekcyjne, wzmacniające, ogóolnorozwojowe czy rozciągające. Drabinki hgimnastyczne doskonale sprawdzają się również podczas rozgrzewki czy rehabilitacji. Ze względu na nieograniczoną liczbę możliwych do przeprowadzenia ruchów – do pracy możemy zaangażować wszystkie partie mięśniowe.

trening drabinki gimnastyczne ćwiczenia rozciaganie

W gimnastyce drabinki pozwalają również na wykonywanie ćwiczeń równoważnych czy akrobatycznych. W takim treningu zwykle wykorzystuje się również liny i kółka gimnastyczne. Co ciekawe, ten sprzęt treningowy stanowi doskonałe uzupełnienie treningu siłowego, szczególnie w przypadku ciężarowców i kulturystów.

Czytaj też: Trening gimnastyczny dla dorosłych

Co możemy zyskać dzięki ćwiczeniom na drabinkach gimnastycznych?

Ćwiczenia na drabinkach gimnastycznych mogą wydawać się jednostajne i monotonne. Mimo tego pozwalają na wykonywanie szeregu ćwiczeń nastawionych na kształtowanie różnych cech motorycznych. Co więcej, sprawdzają się również w wielu dyscyplinach sportowych. Dzięki nim nie potrzebujemy także asekuracji – to one stanowią punkt podparcia w trakcie treningu. Ten sprzęt treningowy umożliwia również większy zakres ruchu w stawach. Przy jego pomocy możemy pracować nad siłą i rozciągnięciem mięśni. Ponadto, drabinki gimnastyczne mają wpływ na wykształcenie prawidłowej postawy ciała, ogólne wzmocnienie organizmu oraz unormowanie pracy narządów wewnętrznych.

Do korzyści z ćwiczeń przy drabinkach zaliczymy również poprawę szybkości, wytrzymałości i zręczności czy prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowo-ruchowego.

Drabinki do ćwiczeń – rozgrzewka

Poniżej prezentujemy przykładowe ćwiczenia na drabinkach mogące stać się elementem rozgrzewki przed treningiem. Dzięki nim można skutecznie rozgrzać, rozciągnąć i wzmocnić mięśnie oraz stawy. Poniższe ćwiczenia można jednak z powodzeniem wykorzystać także w treningu właściwym.

1. Uchwyć drabinkę na wysokości klatki piersiowej. Wykonuj naprzemienne wymachy nóg w tył.

2. Ustaw stopy tak, by pięty dotykały podłoża, a palce stóp znajdowały się na pierwszym szczeblu drabinki. Ruch polega na przyciąganiu i odchylaniu tułowia od drabinek.

3. Ugnij nogę w kolanie i ustaw ją na szczebelkach drabinki sięgających wysokości bioder. Wykonaj skłon do drugiej nogi, następnie skręt w stronę nogi opartej na drabince. Powtórz ćwiczenie ze zmianą nóg.

Ćwiczenia na drabinkach – jakie mamy możliwości?

1. Ćwiczenia rozciągające. Możemy wykonać jedno z podstawowych ćwiczeń na drabinkach, a mianowicie zwis (uchwycenie szczebelka i swobodne puszczenie ciała). Półzwis natomiast pozwoli także na zwiększenie siły ramion, wzmocnienie stawów łokciowych i dłoni.

2. Praca nad mięśniami skośnymi. Ćwiczenie: Stań bokiem do drabinki, wypchnij biodra w stronę przeciwną do niej. Uchwyć szczebel na wysokości ramion ręką znajdującą się bliżej drabinki. Drugą ręką złap szczebel wyżej.

3. Walka z wadami postawy. To ćwiczenie jest wykorzystywane przy kifozie. Ruch polega na pochylaniu tułowia do drabinek do momentu aż znajdzie się on równolegle do trzymanych na szczeblu rąk.

4. Stanie na rękach. Jedno z bardziej zaawansowanych ćwiczeń. Warto wykonywać je w asekuracji.

5. Praca nad mięśniami dwugłowymi i czterogłowymi. Stań przodem do drabinki, ugnij jedną nogę i ustaw ją na szczeblu na wysokości około pół metra nad podłogą. Chwyć dłońmi jeden szczebel wyżej. Druga noga w oddaleniu około metra od drabinki. Naciskaj ciężarem ciała na obie nogi.

6. Brzuszki i grzbiety. To ćwiczenie chyba każdy pamięta z lekcji wychowania fizycznego. Nogi wkładamy pod najniższy szczebel i wykonujemy ćwiczenia.

7. Wzmocnienie ud i mięśni pleców. To ćwiczenie pojawia się w rozgrzewkach zawodowych koszykarzy i siatkarzy. Ustaw jedną nogę między dwoma szczeblami na wysokości bioder. Z takiej pozycji można wykonać dwa rodzaje skłonów (do jednej lub drugiej nogi) oraz przysiady na jednej nodze.

Konspekt gimnastyka korekcyjna ćwiczenia ogólnorozwojowe

Ćwiczenia przy drabikach gimnastycznych opierają się na jednostajnych ruchach. Układając konspekt gimnastyki korekcyjnej ćwiczeń ogólnorozwojowych pamiętaj o bezpieczeństwie. Nie oznacza to przecież, że drabinki do ćwiczeń nie stwarzają żadnego ryzyka kontuzji. Ważna jest prawidłowa technika wykonywanych ruchów. Warto więc odbywać treningi pod opieką trenera. Co więcej, ten sprzęt treningowy sprawdza się podczas pracy nad korygowaniem wad postawy, szczególnie u dzieci. Takie ćwiczenia powinny być jednak nadzorowane przez fizjoterapeutę lub trenera gimnastyki korekcyjnej.

Dominika Górska 3 6 marca 2017  12956

Dodaj komentarz

  • 21 listopada 2017
    Gdzie są te zajęcia?
  • Aktywna_Mama
    27 marca 2017
    Ja właśnie od jakiegoś czasu trenuję na drabince. Zamówiłam sobie do domu, taką niewielką, moje dzieciaki też chętnie na niej ćwiczą. Polecam wszystkim rodzicom!
  • Elwira
    27 marca 2017
    Zapomina się o drabinkach gimnastycznych. A przecież pozwalają na polepszenie prawie wszystkich aspektów zdrowia i sprawności.

Artykuły z kategorii: Gimnastyka i Akrobatyka

gimnastyka-nauka-przewrotu-w-przod-i-w-tyl-aktualizacja-2020

Gimnastyka – nauka przewrotu w przód i w tył | AKTUALIZACJA 2020

Przewroty w przód i w tył są ćwiczeniami dynamicznymi. W szybkim czasie trzeba przemieścić ciało poprzez obrót. Jak tego dokonać? Jaka jest prawidłowa technika przewrotów?

sprawdz-jak-stac-na-rekach-to-prostsze-niz-myslisz

Sprawdź, jak stać na rękach - to prostsze, niż myślisz!

Codzienne urwanie głowy sprawia, że cały świat wiruje dookoła. Ciekawym sposobem na relaks w domowym zaciszu jest stanie na rękach. Wbrew powszechnej opinii, nie jest to nic trudnego! Podpowiadamy, jak stać na rękach i jak się do tego przygotować, by piąć się coraz wyżej na drabinie gimnastycznej sprawności. Zaczynamy!

gimnastyka-szwedzka-czym-jest

Gimnastyka szwedzka - czym jest?

Gimnastyka szwedzka nie jest tak popularna jak inne formy ćwiczeń, jednak stanowi doskonałe rozwiązanie dla wielu osób. Czym jest gimnastyka szwedzka i jak ją uprawiać?

cwiczenia-z-pilka-gimnastyczna-na-czym-polegaja

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną - na czym polegają?

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną zazwyczaj kojarzą się jedynie z kobietami w ciąży wzmacniającymi mięśnie przed porodem. Jednak przyrząd ten ma również inne zastosowania. Jak ćwiczyć z piłką gimnastyczną?

materac-do-gimnastyki-jak-wybrac-najlepszy-z-nich

Materac do gimnastyki – jak wybrać najlepszy z nich?

Materace to ważny element treningów odbywających się głównie na podłodze i związanych z ryzykiem bolesnych upadków. Jak wybrać odpowiedni materac do konkretnej aktywności fizycznej?

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.

gimnastyka-nauka-przewrotu-w-przod-i-w-tyl-aktualizacja-2020

Gimnastyka – nauka przewrotu w przód i w tył | AKTUALIZACJA 2020

Przewroty w przód i w tył są ćwiczeniami dynamicznymi. W szybkim czasie trzeba przemieścić ciało poprzez obrót. Jak tego dokonać? Jaka jest prawidłowa technika przewrotów?

sprawdz-jak-stac-na-rekach-to-prostsze-niz-myslisz

Sprawdź, jak stać na rękach - to prostsze, niż myślisz!

Codzienne urwanie głowy sprawia, że cały świat wiruje dookoła. Ciekawym sposobem na relaks w domowym zaciszu jest stanie na rękach. Wbrew powszechnej opinii, nie jest to nic trudnego! Podpowiadamy, jak stać na rękach i jak się do tego przygotować, by piąć się coraz wyżej na drabinie gimnastycznej sprawności. Zaczynamy!

gimnastyka-szwedzka-czym-jest

Gimnastyka szwedzka - czym jest?

Gimnastyka szwedzka nie jest tak popularna jak inne formy ćwiczeń, jednak stanowi doskonałe rozwiązanie dla wielu osób. Czym jest gimnastyka szwedzka i jak ją uprawiać?

cwiczenia-z-pilka-gimnastyczna-na-czym-polegaja

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną - na czym polegają?

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną zazwyczaj kojarzą się jedynie z kobietami w ciąży wzmacniającymi mięśnie przed porodem. Jednak przyrząd ten ma również inne zastosowania. Jak ćwiczyć z piłką gimnastyczną?

materac-do-gimnastyki-jak-wybrac-najlepszy-z-nich

Materac do gimnastyki – jak wybrać najlepszy z nich?

Materace to ważny element treningów odbywających się głównie na podłodze i związanych z ryzykiem bolesnych upadków. Jak wybrać odpowiedni materac do konkretnej aktywności fizycznej?

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.