Gdy trening wejdzie za bardzo. Co na zakwasy?

Gdy trening wejdzie za bardzo. Co na zakwasy?

Na pewno niejednokrotnie masz taki moment w treningu, że chętnie wykonujesz więcej powtórzeń czy serii niż zakłada twój plan treningowy. Krew pięknie pompuje mięśnie, a tobie zależy na jeszcze lepszych efektach. Jak sobie radzić, gdy pojawi się ból mięśni po treningu? Co na zakwasy?

Co na zakwasy: przede wszystkim dobra rozgrzewka i stretching

Podstawowa zasada udanego i bezpiecznego dla organizmu treningu to kompleksowa rozgrzewka i odpowiedni dobór ćwiczeń. Na samym początku treningu koniecznie wprowadź organizm w tzw. temperaturę roboczą, rozgrzej ścięgna i mięśnie, które będą zaangażowane w pracę. Nie zapomnij o pozostałych partiach mięśniowych, tak by całe ciało mogło brać czynny udział w ćwiczeniach. Każdy kolejny etap treningu, w zależności od formy jego organizacji, wykonuj z zachowaniem zasad ostrożności i odpowiedniej długości przerw, a wszystkie ćwiczenia zakończ sesją wyciszającą i rozciąganiem. Takie podejście do treningu pozwoli ci na uniknięcie bolesnych w skutkach zakwasów i jednocześnie da ci możliwość na osiągnięcie lepszych efektów. Jeśli już jednak dojdzie do problemu, warto wiedzieć, jak sobie z nim poradzić. Zobacz, co jest najlepsze na zakwasy, by nie marnować czasu na dodatkową regenerację.

Dieta i witaminy: środki na zakwasy prosto z kuchni

Komórki mięśniowe poddawane mikrouszkodzeniom podczas treningu muszą otrzymać odpowiedni materiał budulcowy na wyrównanie strat. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie zbilansowanej diety bogatej w witaminy i minerały. Jeśli nie wiesz, co na zakwasy sprawdzi się najlepiej, już teraz możesz sięgnąć po dobrej jakości mleko, które szybko i skutecznie zmniejszy obrzęk mięśniowy. Inne produkty pochodzenia mlecznego to dobre rozwiązanie w nierównej walce z zakwasami. Białko pomaga mięśniom szybko zregenerować siły i odbudować uszkodzenia powstałe w wyniku treningu o dużej intensywności. Z zakwasami trzeba walczyć przeciwutleniaczami, dlatego dobrze sprawdzą się wszelkiego rodzaju produkty bogate w antyoksydanty. Zbawienna będzie witamina C - na zakwasy warto pić sok z wiśni lub czarnej porzeczki. Zobacz, co jeszcze zadziała na zakwasy i daj sobie pomóc!

Gdy pojawią się zakwasy: sauna, zimny prysznic, gorąca kąpiel
co na zakwasy łydek

Powstające mikrouszkodzenia w mięśniach to zjawisko bardzo korzystne. Sprzyja to bowiem hipertrofii i budowaniu atletycznej sylwetki. Niestety, jak w każdym niekontrolowanym procesie, również również tutaj pojawiają się tzw. skutki uboczne. Wiesz już, co na zakwasy sprawdzi się w twojej kuchni - co powiesz na gorącą kąpiel z dodatkiem eterycznych olejków? Takie rozwiązanie to dla ciebie realna szansa na relaks i odprężenie mięśni, a tym samym złagodzenie bólu. Dobrym sposobem na zakwasy będzie też wizyta w saunie. Warto, aby sesja wygrzewania się była przepleciona naprzemiennym polewaniem ciała ciepłą i zimną wodą. Podczas wizyty w saunie rozszerzają się naczynia krwionośne skóry i komórki mięśniowe. W przypadku zakwasów bardzo ważne jest rozprężanie mięśni za pomocą chłodzących okładów z wody. Idealnie, jeśli możesz połączyć przyjemne z pożytecznym, stosując chłodny hydromasaż. Jeśli to dla ciebie za mało, zobacz jeszcze, co na zakwasy, gdy kończą się pomysły.

Co na zakwasy: chłodzące okłady i kompresy na mięśnie

Zasadniczo cały ten okres można by przeczekać w ciszy i cierpieniu. Możesz jednak łatwo sobie ulżyć, stosując okłady z chłodzących kompresów. Przyłożone miejscowo mogą przynieść prawdziwą ulgę, działają odprężająco i łagodzą ból. Ważne, aby żel zgromadzony w foliowej torebce, był żelem chłodzącym (tzw. ice pack). Taki kompres można przygotować poprzez złamanie metalowych elementów wewnątrz lub poprzez umieszczenie na kilkanaście minut w zamrażarce. Łagodzące okłady na obolałe mięśnie można też przygotować z zapasów domowej spiżarni. Wystarczy tradycyjny ocet spirytusowy, którym możemy smarować obolałe mięśnie. Pamiętaj, że stężony roztwór octu może podrażnić skórę - aby skutecznie złagodzić zakwasy bez innych ubytków, rozcieńcz ocet w wodzie w proporcji 1:1. Na pewno pomoże!

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Witold Milewski 0 7 kwietnia 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?

baby-joga-kontrowersyjny-trening-niemowlakow

Baby Joga - kontrowersyjny trening niemowlaków

Czy joga jest dobrą aktywnością fizyczną dla małych dzieci? Oczywiście. Wspólne treningi mają umocnić więzi i mają pozytywny wpływ na rozwój dziecka. A joga w dynamiczna w rosyjskim stylu? Jej zdrowotne cechy wychwala Poznajcie różne warianty treningu jogi z najmłodszymi i powiązane z nimi kontrowersje!

rozciaganie-statyczne-vs-rozciaganie-dynamiczne

Rozciąganie statyczne VS rozciąganie dynamiczne

Rozciąganie jest nieodłącznym partnerem treningu, niezależnie jaki rodzaj aktywności fizycznej praktykujesz. Umiejętność bezpiecznego rozciągania to podstawa zachowania właściwej postawy ciała, ruchliwości stawów i elastyczności mięśni. W tym artykule porównamy dwie podstawowe techniki rozciągania: dynamiczną i statyczną.

odmiany-jogi-1

Odmiany jogi

Joga jest jednym z najstarszych systemów treningowych. Wywodząca się z Indii i praktykowana na całym świecie metoda poprawia zdrowie, gibkość i świadomość ciała milionów ludzi. Nie bez przyczyny uznawana jest za jedną z najzdrowszych aktywności fizycznych. Joga ma wiele odmian i niektóre znacząco różnią się od siebie. Zobacz różne oblicza jogi i wybierz najlepszą dla siebie.

rozciaganie-podnosi-jakosc-zycia

Rozciąganie podnosi jakość życia

Rozciąganie mamy we krwi – to jeden z najbardziej naturalnych odruchów. Już jedno dobre przeciągnięcie się z rana to zastrzyk energii i endorfin. Nawet noworodki instynktownie przeciągają się tuż po przebudzeniu. Po co właściwie się rozciągamy i jak joga, stretching czy pilates mogą wpłynąć na poprawę naszego życia?

po-co-mi-rozciaganie

Po co mi rozciąganie

W jednym z postów od naszych użytkowników przeczytaliśmy: „Od kilku tygodni codziennie biegam. Trening rozpoczynam zwykle od rozciągania. Ostatnio dowiedziałam się, że robię błąd, bo to wcale nie poprawia mojej efektywności. Teraz już sama nie wiem, co robić. Powinnam od razu biec? Po co mi właściwie rozciąganie?”

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?

baby-joga-kontrowersyjny-trening-niemowlakow

Baby Joga - kontrowersyjny trening niemowlaków

Czy joga jest dobrą aktywnością fizyczną dla małych dzieci? Oczywiście. Wspólne treningi mają umocnić więzi i mają pozytywny wpływ na rozwój dziecka. A joga w dynamiczna w rosyjskim stylu? Jej zdrowotne cechy wychwala Poznajcie różne warianty treningu jogi z najmłodszymi i powiązane z nimi kontrowersje!

rozciaganie-statyczne-vs-rozciaganie-dynamiczne

Rozciąganie statyczne VS rozciąganie dynamiczne

Rozciąganie jest nieodłącznym partnerem treningu, niezależnie jaki rodzaj aktywności fizycznej praktykujesz. Umiejętność bezpiecznego rozciągania to podstawa zachowania właściwej postawy ciała, ruchliwości stawów i elastyczności mięśni. W tym artykule porównamy dwie podstawowe techniki rozciągania: dynamiczną i statyczną.

odmiany-jogi-1

Odmiany jogi

Joga jest jednym z najstarszych systemów treningowych. Wywodząca się z Indii i praktykowana na całym świecie metoda poprawia zdrowie, gibkość i świadomość ciała milionów ludzi. Nie bez przyczyny uznawana jest za jedną z najzdrowszych aktywności fizycznych. Joga ma wiele odmian i niektóre znacząco różnią się od siebie. Zobacz różne oblicza jogi i wybierz najlepszą dla siebie.

rozciaganie-podnosi-jakosc-zycia

Rozciąganie podnosi jakość życia

Rozciąganie mamy we krwi – to jeden z najbardziej naturalnych odruchów. Już jedno dobre przeciągnięcie się z rana to zastrzyk energii i endorfin. Nawet noworodki instynktownie przeciągają się tuż po przebudzeniu. Po co właściwie się rozciągamy i jak joga, stretching czy pilates mogą wpłynąć na poprawę naszego życia?

po-co-mi-rozciaganie

Po co mi rozciąganie

W jednym z postów od naszych użytkowników przeczytaliśmy: „Od kilku tygodni codziennie biegam. Trening rozpoczynam zwykle od rozciągania. Ostatnio dowiedziałam się, że robię błąd, bo to wcale nie poprawia mojej efektywności. Teraz już sama nie wiem, co robić. Powinnam od razu biec? Po co mi właściwie rozciąganie?”