>

Gainer – czym jest i jak działa

Gainer – czym jest i jak działa

Stosowanie suplementów zawierających białka i węglowodany może znaczenie wzmocnić efekty treningów. Chęć osiągnięcia wzrostu masy mięśniowej czy utraty tkanki tłuszczowej to główne powody sięgania po odżywki białkowe czy gainery.

Czym jest gainer?

Gainer to odżywka, której zawartość węglowodanów to około 70-80%. Reszta składu to białko i tłuszcze. Gainer to odżywka węglowodanowo-białkowa, a stosunek węglowodanów do białka to mniej więcej 4:1. Gainer jest przeznaczony przede wszystkim dla osób, które chcą zwiększyć masę mięśniową. Wysoka ilość węglowodanów zawarta w gainerze dostarcza do organizmu energię do prawidłowego funkcjonowania, białko natomiast przenosi aminokwasy, dzięki którym budowa mięśni jest możliwa. Stosowanie gainerów może pomóc również osobom, kt&oac

ute;re mają problem z nabraniem masy ciała (ektomorfikom), pomimo spożywania zwiększonych posiłków. Gainery mogą również zawierać składniki, które przyspieszają przyrost siły, masy mięśniowej czy zwiększają przyswajalność składników zawartych w odżywce.

Jak działa gainer?

Wiedząc, że gainer składa się w większości z węglowodanów, natomiast niewielką część składu stanowi białko można się zastanowić w jaki sposób pomaga on w budowaniu mięśni. Węglowodany oraz tłuszcze (również zawarte w gainerze) napędzają organizm do działania – przekazują mu energię. Wysoka ilość węglowodanów dostarczonych do organizmu sprawia, że białko nie jest zużywane jako źródło energii. Może zatem „zająć się” budowaniem masy mięśniowej.

Jak stosować gainery?

Stosowanie gainerów to sprawa indywidualna – zależy od apetytu, diety, rodzaju treningów czy przyzwyczajeń. Przyjmuje się jednak, że gainer powinien być stosowany po treningu podczas posiłku. Ponadto gainer ma tę zaletę, że przygotowanie napoju jest bardzo proste i zajmuje niewiele czasu. Wystarczy rozpuścić proszek w wodzie lub mleku. Wypicie gainera podczas posiłku pomoże w transportowaniu pełnowartościowych składników odżywczych zawartych w posiłku do organizmu. Ponadto duża ilość cukru zawarta w gainerze pomoże w przenoszeniu aminokwasów do tkanek organizmu.

Czytaj także: Przedtreningówka - sposób na energię!

Gainera można pić również po posiłku. Powinien jednak zawierać lekkostrawne białko zwierzęce, tłuszcze i węglowodany (biały ryż, ziemniaki). Wypicie gainera około godzinę przed treningiem zwiększy ilość energii. Nie należy natomiast pić go bezpośrednio po treningu, ponieważ znacznie zmniejsza uczucie głodu kosztem pełnowartościowego posiłku.

Jaki gainer wybrać?

Wybranie odpowiedniego dla siebie gainera zależy od organizmu oraz wykonywanych treningów. Dla ektomorfików dobrym wyborem jest ten o małej zawartości białka i zwiększonej ilości węglowodanów. Taki gainer jest również odpowiedni dla osób trenujących sporty wytrzymałościowe (potrzebują znacznej ilości węglowodanów, by zregenerować się po treningu). Trenujący sporty siłowe potrzebują gainerów o zwiększonej zawartości białka. Osoby „przeciętne” (nie mające zbytniej tendencji do tycia ani do spalania tłuszczu) powinny przyjmować gainery z zawartością białka ok. 30g na 100g produktu.

Gainer czy odżywka białkowa?
gainer czy odżywka białkowa

Suplement dostarczany do organizmu to kwestia indywidualna, dostosowywana do właściwości organizmu, celów treningowych czy budowy ciała. Gainer jest polecany dla osób szczupłych, które chcą w krótkim czasie nabrać masy ciała. Po osiągnięciu zamierzanej masy lepsze jest przejście na odżywkę białkową. Osoby ze zbyt dużą wagą powinny natomiast zacząć od stosowania właśnie odżywki białkowej.

Połączenie stosowania gainera z odżywką białkową również może dać dobre rezultaty. Organizm otrzymuje wtedy odpowiednią ilość energii i budulca mięśni, jakim jest białko. Ważne jest jednak zachowanie odpowiednich proporcji. Rozpoczęcie suplementacji nie może zastąpić pełnowartościowych posiłków. Należy pamiętać, że suplementy są jedynie dodatkiem do diety.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

admin 0 21 września 2018  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

poradnik-wspinacza-rodzaje-chwytow-wspinaczkowych

Poradnik wspinacza – rodzaje chwytów wspinaczkowych

Wspinaczka to sport wyjątkowo wymagający. Nie oznacza to jedynie umiejętności technicznych czy fizycznych. Ważna jest także znajomość specjalistycznego sprzętu oraz posługiwania się nim. Poradnik dla początkujących wspinaczy: jak rozmieścić chwyty wspinaczkowe, chwyty wspinaczkowe dla dzieci i początkujących.

poradnik-wspinacza-jak-cwiczyc-rozne-chwyty

Poradnik wspinacza – jak ćwiczyć różne chwyty?

Wspinaczka obejmuje różnorodne techniki pokonywania drogi. Ogromne znaczenie ma prawidłowa technika łapania poszczególnych chwytów. Jak rozmieścić chwyty wspinaczkowe? Z czego zrobić chwyty wspinaczkowe?

czym-sa-cwiczenia-izometryczne

Czym są ćwiczenia izometryczne?

Ćwiczenia izometryczne – zwane również wzmacniającymi – opierają się głównie na napinaniu i rozluźnianiu mięśni. Jedną z ważniejszych kwestii w tej formie treningu jest zachowanie prawidłowej techniki ćwiczeń. Zobacz, czym są ćwiczenia izometryczne i jaki mają wpływ na ciało.

ile-czasu-trwa-budowanie-masy-miesniowej

Ile czasu trwa budowanie masy mięśniowej?

Niektórzy sportowcy swoje sylwetki budują latami. Potrzeba do tego ciężkiej pracy, diety i intensywnych treningów. Jak właściwie wygląda i od czego zależy proces budowania masy mięśniowej? Ile czasu zajmuje? O tym poniżej.

bezpieczny-trening-na-barki

Bezpieczny trening na barki

Wiele trenujących osób zmaga się z bólem barków. Skąd się biorą problemy w tych okolicach? Zobacz, co należy robić by zwiększyć bezpieczeństwo podczas treningu tej partii mięśniowej.

pozbadz-sie-boczkow-trening-na-spalanie-tkanki-tluszczowej

Pozbądź się boczków – trening na spalanie tkanki tłuszczowej

Pozbądź się boczków – trening na spalanie tkanki tłuszczowej Nadmiar tkanki tłuszczowej „wylewający” się ze spodni jest zmorą wielu kobiet. Zdarza się, że cała sylwetka jest pięknie wyrzeźbiona, a jedynym mankamentem są boczki… Jak sobie z nimi poradzić? Oto ćwiczenia, które pomogą spalić tkankę tłuszczową w tym obszarze.

damski-trening-sposob-na-smukle-i-zgrabne-lydki

Damski trening – sposób na smukłe i zgrabne łydki

Pięknie wyrzeźbione nogi są marzeniem wielu pań. Bardzo często jednak możemy mieć problem z masywnymi łydkami. Na ich wygląd ma bowiem wpływ genetyka. Są jednak na to sposoby – oto zbiór prostych ćwiczeń, które pozwolą na wysmuklenie i wyrzeźbienie łydek.

rodzice-zabierzcie-dziecko-na-wspolny-trening

Rodzice! Zabierzcie dziecko na wspólny trening!

Wspólne trenowanie z pociechą jest doskonałym sposobem na zacieśnianie więzi. Sprawdzi się również wtedy, gdy nie mamy z kim zostawić dziecka, a nie chcemy rezygnować z ćwiczeń. Ważne jest jednak dostosowanie aktywności fizycznej do jego wieku. Zobacz, co dają wspólne ćwiczenia z najmłodszymi. Jak powinny wyglądać takie treningi?

trening-w-warszawie-gdzie-po-co-i-jak

Trening w Warszawie – gdzie, po co i jak?

Wiele osób zastanawia się jak ćwiczyć, do jakiej siłowni się zapisać – i czy zapisać się w ogóle. Chętnie podzielę się z Wami swoim zdaniem o miejscach do treningu w Warszawie.

poradnik-wspinacza-rodzaje-chwytow-wspinaczkowych

Poradnik wspinacza – rodzaje chwytów wspinaczkowych

poradnik-wspinacza-jak-cwiczyc-rozne-chwyty

Poradnik wspinacza – jak ćwiczyć różne chwyty?

czym-sa-cwiczenia-izometryczne

Czym są ćwiczenia izometryczne?

ile-czasu-trwa-budowanie-masy-miesniowej

Ile czasu trwa budowanie masy mięśniowej?

bezpieczny-trening-na-barki

Bezpieczny trening na barki

pozbadz-sie-boczkow-trening-na-spalanie-tkanki-tluszczowej

Pozbądź się boczków – trening na spalanie tkanki tłuszczowej

damski-trening-sposob-na-smukle-i-zgrabne-lydki

Damski trening – sposób na smukłe i zgrabne łydki

rodzice-zabierzcie-dziecko-na-wspolny-trening

Rodzice! Zabierzcie dziecko na wspólny trening!

trening-w-warszawie-gdzie-po-co-i-jak

Trening w Warszawie – gdzie, po co i jak?