Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem? | AKTUALIZACJA 2020

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem? | AKTUALIZACJA 2020

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

Kofeinowe doładowanie energetyczne | Dobra kawa przed treningiem

Nikogo nie trzeba przekonywać, że kawa należy do środków pobudzających. Wszystko za sprawą zawartej w niej kofeiny. To sprawia, że wiele osób ćwiczących chętnie pije kawę pół godziny bądź godzinę przed planowaną sesją treningową. Ale właściwie jakie są korzyści z picia kawy przed treningiem? Otóż, kofeina ma wpływ na zwiększenie termogenezy i pośrednio uczestniczy w procesie spalania tkanki tłuszczowej. Przyspiesza ona bowiem rozkład tłuszczów w organizmie. Największą jej skuteczność mogą więc zaobserwować osoby trenujące aeroby. Okazuje się więc, że kawa przed treningiem cardio jest dobrym pomysłem. Istnieje również przekonanie, że kofeina zapobiega powstawaniu zakwasów. Nie bez znaczenia jest jednak kolejny efekt dostarczania kofeiny do organizmu. Mianowicie, zwiększone ciśnienie krwi. To samo dzieje się podczas wysiłku fizycznego. A jednoczesny wpływ na ciśnienie obu tych czynników niekiedy może być niebezpieczny dla zdrowia. Szczególnie dla osób, które mają problemy z nadciśnieniem.

Jakim treningom sprzyja picie kawy?
kawa przed treningiem

Jak już wspomnieliśmy, kofeina zawarta w kawie oddziałuje na ciśnienie krwi. Jednocześnie zwiększa energię oraz niweluje zmęczenie. W ten sposób jesteśmy w stanie ćwiczyć dłużej i intensywniej niż bez wspomagaczy. Jest to jednak złudne wrażenie. Organizm odczuwa nagły wzrost energii, który po pewnym czasie gwałtownie spada. Zwykle czujemy się znacznie gorzej niż przed wypiciem kawy. Tym samym, wypicie kawy przed treningiem może skutkować większym wyczerpaniem i zmęczeniem organizmu po wysiłku.

Zgodnie z powyższym lepiej wystrzegać się picia kawy przed treningiem siłowym. Same ćwiczenia mają obciążający wpływ na serce, a kofeina go potęguje. Zamiast tego źródła energii – lepiej wybrać węglowodany. Kawie przed treningiem siłowym mówimy nie. Inaczej sprawa wygląda w przypadku treningów wytrzymałościowych. W tej sytuacji picie kawy przed ćwiczeniami może poprawić efekty ćwiczeń.

Nie można jednak zapomnieć o stosowaniu zbilansowanej diety – odpowiedniej dla metody treningowej. Kawa jest jedynie środkiem wspomagającym. Największe znaczenie ma natomiast właściwe dobranie składników odżywczych. To z nich organizm czerpie energię.

Czytaj także: Guarana - sposób na energię przed treningiem

Komu nie służy picie kawy przed treningiem?

Łatwo wydedukować, że picie kawy nie jest wskazane w przypadku osób, które zmagają się z podwyższonym ciśnieniem krwi. Nie tylko przed wysiłkiem fizycznym, lecz także w życiu codziennym. Podobnie rzecz ma się w przypadku sportowców przyjmujących suplementy energetyczne. Zbyt duża ich ilość może być niebezpieczna dla zdrowia. Kawa ile przed treningiem? Niewskazane jest picie kawy przed wieczornymi ćwiczeniami. Kofeina pobudza, więc mogą pojawić się problemy ze snem.

Czytaj także: Przedtreningówka sposób na energię

Jak zdrowo pić kawę przed ćwiczeniami? Ile przed treningiem?
kawa ile przed treningiem

Żeby skorzystać na pobudzającym działaniu kawy, najlepiej jest ją wypić między pół godziny a godziną przed planowanym wysiłkiem. Ile kaw dziennie można wypić? Wszystko zależy od indywidualnej tolerancji na kofeinę. Standardową liczbą jest jedna bądź dwie kawy dziennie. Jeśli jednak pijemy jej więcej – może zmniejszać się jej pobudzające działanie. Tym samym organizm zwiększa swoje zapotrzebowanie na kofeinę. I żeby picie kawy było skuteczne, trzeba pić jej coraz więcej.

Co na energię do treningu zamiast kawy?

Kofeina zawarta w kawie jest bardzo popularnym wspomagaczem treningowym. Nie każdemu jednak służy. Jak więc jeszcze bezpieczniej dodać sobie energii przed treningiem? Sprawdzą się suszone owoce (węglowodany), herbaty (teina, żeńszeń), zielona herbata. Dobrym zamiennikiem jest także zielona kawa. Ta wykazuje się dużo zdrowszym wpływem na organizm. Ma także silniejszy wpływ na spalanie tkanki tłuszczowej.

AKTUALIZACJA 2020
kawa przed treningiem

Kawa przed treningiem - skutecznie pobudzenie czy efekt placebo?

Aktywność fizyczna, niezależnie od celu, na który jest zorientowana, wymaga od ciebie trzeźwości umysłu i odpowiedniego pobudzenia. Jakiekolwiek otępienie czy ospałość skutecznie uniemożliwiają wykonanie efektywnego treningu. Ale czy trzeba od razu sięgać po przedtreningówki? Zobacz, jak działa kawa przed treningiem i czy to dobry patent na pobudzenie i wydolność na ćwiczeniach?

Kofeina i jej słodkie tajemnice: kawa przed treningiem od A do Z

Aromatyczna Arabica, najlepiej świeżo zmielona i zaparzona pod ciśnieniem. Przepis na klasyczną kawę jest prosty, a jej spektakularne walory smakowe potrafią pobudzić nie jednego śpiocha. W wyniku działania kofeiny na nasz układ nerwowy rozszerzają się naczynia krwionośne i tym samym zwiększa się nasza wydolność i ogólna motywacja do ćwiczeń. Musisz wiedzieć, że kawa kawie nierówna. Im dłuższy kontakt zaparzanej kawy z gorącą wodą, tym większa jest zawartość kofeiny. Najwięcej zawiera jej kawa zielona. Jeśli nie masz do niej dostępu, sięgaj po kawę jasno paloną. Równie ważna jest sama forma parzenia - filiżanka kawy rozpuszczalnej to ok. 60 mg kofeiny, kawa mielona ok. 80-90 mg, a kawa z ekspresu od 60 do nawet 120 mg w zależności od grubości mielenia i długości parzenia. Tylko czy kawa przed treningiem faktycznie pobudza? Jak to wszystko się ma do twojej aktywności?

Kawa przed treningiem: kiedy warto po nią sięgnąć?
kawa po treningu

Jakby na to nie spojrzeć, naturalne suplementy przedtreningowe mają mocną przewagę nad tymi syntetycznymi. Przede wszystkim nie zawierają związków azotu, które w nadmiarze mogą drażniąco działać na nasz układ nerwowy. W dłuższej perspektywie stosowanie tego typu odżywek może uszkodzić lub nawet upośledzić ośrodkowy układ nerwowy. Kawa przed treningiem to zdecydowanie dobry pomysł. Warto jednak pamiętać, by wypić ją w odpowiednim czasie, dając chwilę na wchłonięcie się kofeiny do układu krwionośnego. Przy długotrwałych aktywnościach jak np. biegi długodystansowe czy siłowy trening wytrzymałościowy efekt pobudzenia możesz uzyskać, pijąc kawę ok. 15-20 min przed samym treningiem. Krótszy wysiłek to odwrotnie proporcjonalny dłuższy czas uwalniania się kofeiny. W takim przypadku kawa przed treningiem koniecznie ok. 40-50 min wcześniej. Tylko czy mała czarna to jedyna opcja?

Jaki sport, takie pobudzenie: kuloodporna kawa przed treningiem vs aktywność

Swoją historią kawa w formie pobudzającego i aromatycznego napoju sięga XVI-wiecznego Jemenu. Od tamtej pory powstały przeróżne odmiany i sposoby parzenia. Cappuccino, latte macchiato, caffe americano czy mocha to fascynująca przygoda dla podniebienia. Prawdziwi kawowi smakosze sięgają najczęściej właśnie po te rodzaje napojów. Jako kawa przed treningiem lepiej sprawdzą się espresso i ristretto. Jeśli trening siłowy czy długi bieg wykonujesz z samego rana, świetnie sprawdzi się tzw. kawa kuloodporna. Wystarczy szklanka naparu z czystej arabiki, łyżka masłą organicznego oraz 15 g oleju kokosowego. Jeśli chcesz, możesz dodać chudego mleka. Wszystko zmiksuj w blenderze, aby dobrze połączyć wszystkie składniki. Dzięki niej trening będzie bardziej efektywny, a twój układ pokarmowy nie będzie obciążony trawieniem posiłku przyjętego na szybko.

Kawa przed treningiem: pobudzenie czy podświadomość?

Wiele osób deklaruje, że kawa na nich nie działa. Nie czują pobudzenia, co więcej, stają się ospali i tracą motywację. Prawda jest taka, że tak jak suplementy diety (czy nawet leki) różnie działają na różne organizmy, tak i kawa może mieć zaufane grono i wysublimowanych odbiorców. Jeśli jednak kofeinowy napój daje ci kopa na co dzień, kawa przed treningiem to również dobry sposób na zwiększenie skuteczności twojego wysiłku. Swoistym efektem ubocznym będzie wspomaganie procesu odchudzania oraz wsparcie procesów regeneracyjnych organizmu. Jako osoba aktywna możesz pozwolić sobie na 3 lub nawet 4 filiżanki mocnej kawy dziennie. Pamiętaj jednak o zwiększonym zapotrzebowaniu na magnez, a na pewno osiągniesz fantastyczne wyniki!

~ Aleks Dorosiński

admin 2 16 kwietnia 2020  < 1000

Dodaj komentarz

  • Kamillo
    15 grudnia 2018
    Szczególnie jak tej kawy się zwykle pije dużo, potem już kofeina z kawy nie bardzo działa
  • Jola
    11 grudnia 2018
    Ja tam wolę przedtreningówkę na kofeinie, sama kawa to niewiele daje

Artykuły z kategorii: Trening

scyzoryki-czyli-doskonale-cwiczenie-na-plaski-brzuch

Scyzoryki, czyli doskonałe ćwiczenie na płaski brzuch

Scyzoryki to jedno z najpopularniejszych ćwiczeń praktykowanych w celu zgubienia oponki i wzmocnienia mięśni brzucha, większości osób znane jeszcze z czasów szkolnych. Jak prawidłowo wykonywać scyzoryki?

jak-wykonywac-brzuszki-z-wykorzystaniem-poszczegolnych-przyrzadow

Jak wykonywać brzuszki z wykorzystaniem poszczególnych przyrządów?

Na siłowni znaleźć można wiele przyrządów o różnych zastosowaniach. Niektóre z nich sprawdzają się doskonale podczas robienia brzuszków. Jak wykonywać takie ćwiczenia z wykorzystaniem konkretnych urządzeń?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne-aktualizacja-2020

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne! | AKTUALIZACJA 2020

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację!

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia-aktualizacja-2020

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia | AKTUALIZACJA 2020

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

trenuj-po-mistrzowsku

Trenuj po mistrzowsku

Ifografika przedstawiająca ćwiczenia na podstawowe grupy mięsni i ich działanie na poszczególne partie włókien. Przydatne w mistrzowskim treningu.

trenuj-po-mistrzowsku-cz-2

Trenuj po mistrzowsku cz. 2

Najlepsze ćwiczenia na nogi. Pełen trening siłowy na uda, łydki i pośladki. Infografika - ćwiczenia i odpowiadające im grupy mięśni nóg.

podciaganie-na-drazku-jedno-z-najlepszych-cwiczen-z-masa-wlasnego-ciala

Podciąganie na drążku – jedno z najlepszych ćwiczeń z masą własnego ciała

Poradnik: Podciąganie na drążku dla początkujących. Zalety podciągania można wymieniać długo, wzmocnienie mięśni ramion szczególnie bicepsów, pleców oraz brzucha. Poprawia siłę chwytu, wyczucie równowagi, a samo ćwiczenie jest mało kontuzyjne. Ale co jeśli nigdy się nie podciągałeś? Od czego zacząć?

trening-klatki-piersiowej-w-domu-pompki-8-tygodniowy-program

Trening klatki piersiowej w domu: pompki 8 tygodniowy program

Plan treningowy oparty na popularnych pompkach dla osób chcących rozpocząć przygodę z treningiem oraz tych, którzy wracają do formy po dłuższej przerwie. Zobacz jak skutecznie wzmocnić klatkę piersiową ćwicząc w domu.

kulturystyka-piekno-w-sile

Kulturystyka - piękno w sile

Rozbudowana klatka piersiowa, szerokie plecy, wyraźnie zarysowane bicepsy i tricepsy, kaloryfer na brzuchu, muskularne nogi. Widzisz mężczyznę? To stereotyp. Kulturystykę i bodybuilding uprawia się niezależnie od płci. To nie tylko sport, ale dbałość o harmonijny rozwój ciała i dążenie do piękna.

scyzoryki-czyli-doskonale-cwiczenie-na-plaski-brzuch

Scyzoryki, czyli doskonałe ćwiczenie na płaski brzuch

Scyzoryki to jedno z najpopularniejszych ćwiczeń praktykowanych w celu zgubienia oponki i wzmocnienia mięśni brzucha, większości osób znane jeszcze z czasów szkolnych. Jak prawidłowo wykonywać scyzoryki?

jak-wykonywac-brzuszki-z-wykorzystaniem-poszczegolnych-przyrzadow

Jak wykonywać brzuszki z wykorzystaniem poszczególnych przyrządów?

Na siłowni znaleźć można wiele przyrządów o różnych zastosowaniach. Niektóre z nich sprawdzają się doskonale podczas robienia brzuszków. Jak wykonywać takie ćwiczenia z wykorzystaniem konkretnych urządzeń?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne-aktualizacja-2020

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne! | AKTUALIZACJA 2020

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację!

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia-aktualizacja-2020

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia | AKTUALIZACJA 2020

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

trenuj-po-mistrzowsku

Trenuj po mistrzowsku

Ifografika przedstawiająca ćwiczenia na podstawowe grupy mięsni i ich działanie na poszczególne partie włókien. Przydatne w mistrzowskim treningu.

trenuj-po-mistrzowsku-cz-2

Trenuj po mistrzowsku cz. 2

Najlepsze ćwiczenia na nogi. Pełen trening siłowy na uda, łydki i pośladki. Infografika - ćwiczenia i odpowiadające im grupy mięśni nóg.

podciaganie-na-drazku-jedno-z-najlepszych-cwiczen-z-masa-wlasnego-ciala

Podciąganie na drążku – jedno z najlepszych ćwiczeń z masą własnego ciała

Poradnik: Podciąganie na drążku dla początkujących. Zalety podciągania można wymieniać długo, wzmocnienie mięśni ramion szczególnie bicepsów, pleców oraz brzucha. Poprawia siłę chwytu, wyczucie równowagi, a samo ćwiczenie jest mało kontuzyjne. Ale co jeśli nigdy się nie podciągałeś? Od czego zacząć?

trening-klatki-piersiowej-w-domu-pompki-8-tygodniowy-program

Trening klatki piersiowej w domu: pompki 8 tygodniowy program

Plan treningowy oparty na popularnych pompkach dla osób chcących rozpocząć przygodę z treningiem oraz tych, którzy wracają do formy po dłuższej przerwie. Zobacz jak skutecznie wzmocnić klatkę piersiową ćwicząc w domu.

kulturystyka-piekno-w-sile

Kulturystyka - piękno w sile

Rozbudowana klatka piersiowa, szerokie plecy, wyraźnie zarysowane bicepsy i tricepsy, kaloryfer na brzuchu, muskularne nogi. Widzisz mężczyznę? To stereotyp. Kulturystykę i bodybuilding uprawia się niezależnie od płci. To nie tylko sport, ale dbałość o harmonijny rozwój ciała i dążenie do piękna.