Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem?

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem?

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł?

Kofeinowe doładowanie energetyczne | Dobra kawa przed treningiem

Nikogo nie trzeba przekonywać, że kawa należy do środków pobudzających. Wszystko za sprawą zawartej w niej kofeiny. To sprawia, że wiele osób ćwiczących chętnie pije kawę pół godziny bądź godzinę przed planowaną sesją treningową. Ale właściwie jakie są korzyści z picia kawy przed treningiem? Otóż, kofeina ma wpływ na zwiększenie termogenezy i pośrednio uczestniczy w procesie spalania tkanki tłuszczowej. Przyspiesza ona bowiem rozkład tłuszczów w organizmie. Największą jej skuteczność mogą więc zaobserwować osoby trenujące aeroby. Okazuje się więc, że kawa przed treningiem cardio jest dobrym pomysłem. Istnieje również przekonanie, że kofeina zapobiega powstawaniu zakwasów. Nie bez znaczenia jest jednak kolejny efekt dostarczania kofeiny do organizmu. Mianowicie, zwiększone ciśnienie krwi. To samo dzieje się podczas wysiłku fizycznego. A jednoczesny wpływ na ciśnienie obu tych czynników niekiedy może być niebezpieczny dla zdrowia. Szczególnie dla osób, które mają problemy z nadciśnieniem.

Jakim treningom sprzyja picie kawy?
kawa przed treningiem

Jak już wspomnieliśmy, kofeina zawarta w kawie oddziałuje na ciśnienie krwi. Jednocześnie zwiększa energię oraz niweluje zmęczenie. W ten sposób jesteśmy w stanie ćwiczyć dłużej i intensywniej niż bez wspomagaczy. Jest to jednak złudne wrażenie. Organizm odczuwa nagły wzrost energii, który po pewnym czasie gwałtownie spada. Zwykle czujemy się znacznie gorzej niż przed wypiciem kawy. Tym samym, wypicie kawy przed treningiem może skutkować większym wyczerpaniem i zmęczeniem organizmu po wysiłku.

Zgodnie z powyższym lepiej wystrzegać się picia kawy przed treningiem siłowym. Same ćwiczenia mają obciążający wpływ na serce, a kofeina go potęguje. Zamiast tego źródła energii – lepiej wybrać węglowodany. Kawie przed treningiem siłowym mówimy nie. Inaczej sprawa wygląda w przypadku treningów wytrzymałościowych. W tej sytuacji picie kawy przed ćwiczeniami może poprawić efekty ćwiczeń.

Nie można jednak zapomnieć o stosowaniu zbilansowanej diety – odpowiedniej dla metody treningowej. Kawa jest jedynie środkiem wspomagającym. Największe znaczenie ma natomiast właściwe dobranie składników odżywczych. To z nich organizm czerpie energię.

Czytaj także: Guarana - sposób na energię przed treningiem

Komu nie służy picie kawy przed treningiem?

Łatwo wydedukować, że picie kawy nie jest wskazane w przypadku osób, które zmagają się z podwyższonym ciśnieniem krwi. Nie tylko przed wysiłkiem fizycznym, lecz także w życiu codziennym. Podobnie rzecz ma się w przypadku sportowców przyjmujących suplementy energetyczne. Zbyt duża ich ilość może być niebezpieczna dla zdrowia. Kawa ile przed treningiem? Niewskazane jest picie kawy przed wieczornymi ćwiczeniami. Kofeina pobudza, więc mogą pojawić się problemy ze snem.

Czytaj także: Przedtreningówka sposób na energię

Jak zdrowo pić kawę przed ćwiczeniami? Ile przed treningiem?
kawa ile przed treningiem

Żeby skorzystać na pobudzającym działaniu kawy, najlepiej jest ją wypić między pół godziny a godziną przed planowanym wysiłkiem. Ile kaw dziennie można wypić? Wszystko zależy od indywidualnej tolerancji na kofeinę. Standardową liczbą jest jedna bądź dwie kawy dziennie. Jeśli jednak pijemy jej więcej – może zmniejszać się jej pobudzające działanie. Tym samym organizm zwiększa swoje zapotrzebowanie na kofeinę. I żeby picie kawy było skuteczne, trzeba pić jej coraz więcej.

Co na energię do treningu zamiast kawy?

Kofeina zawarta w kawie jest bardzo popularnym wspomagaczem treningowym. Nie każdemu jednak służy. Jak więc jeszcze bezpieczniej dodać sobie energii przed treningiem? Sprawdzą się suszone owoce (węglowodany), herbaty (teina, żeńszeń), zielona herbata. Dobrym zamiennikiem jest także zielona kawa. Ta wykazuje się dużo zdrowszym wpływem na organizm. Ma także silniejszy wpływ na spalanie tkanki tłuszczowej.

admin 2 10 grudnia 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Kamillo
    15 grudnia 2018
    Szczególnie jak tej kawy się zwykle pije dużo, potem już kofeina z kawy nie bardzo działa
  • Jola
    11 grudnia 2018
    Ja tam wolę przedtreningówkę na kofeinie, sama kawa to niewiele daje

Artykuły z kategorii: Trening

trening-miesni-glebokich-tylko-dla-pan

Trening mięśni głębokich tylko dla pań!

Trening core pozwala na zwiększenie stabilności całego ciała. Dzięki mocnemu gorsetowi mięśniowemu znacznie zmniejsza się ryzyko kontuzji. Zobacz, dlaczego powinnaś ćwiczyć mięśnie głębokie. Poznaj ćwiczenia na mięśnie posturalne stworzone z myślą o kobietach!

najpopularniejsi-i-najpopularniejsze-poznaj-sportowe-gwiazdy-street-workout

Najpopularniejsi i najpopularniejsze – poznaj sportowe gwiazdy street workout!

Street workout dość niedawno zyskał popularność – szczególnie na polskiej sportowej scenie. Niemniej, ma już wielu zasłużonych zawodników i zawodniczek. Oto zestawienie najpopularniejszych z nich!

dieta-cukrzycowa-czy-raczej-dieta-w-cukrzycy

Dieta CUKRZYCOWA – czy raczej dieta w cukrzycy

Powyższe nazewnictwo przyjęło się do powszechnego stosowania, jednak w nomenklaturze opisu diet nie występuje. Prawidłowo brzmiący odpowiednik diety cukrzycowej to dieta z ograniczoną ilością węglowodanów łatwo-przyswajalnych. Nazwa długa i zawiła, dla wielu nie do końca zrozumiała.

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

Martwy ciąg jest ćwiczeniem funkcjonalnym. Niemal każdego dnia zdarza nam się wykonywać ten ruch (np. podczas schylania się). Żeby jednak nie nabawić się kontuzji czy bólu pleców – konieczne jest dbanie o prawidłową mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa. Prawidłowe funkcjonowanie tych dwóch partii mięśniowych jest bowiem podstawą dla wykonywania martwego ciągu. Jak zwiększyć ich mobilność? Jak rozgrzewać się przed treningiem, by zwiększyć zakres ruchu? O tym w poniższym materiale!

trenuj-po-mistrzowsku

Trenuj po mistrzowsku

Ifografika przedstawiająca ćwiczenia na podstawowe grupy mięsni i ich działanie na poszczególne partie włókien. Przydatne w mistrzowskim treningu.

trenuj-po-mistrzowsku-cz-2

Trenuj po mistrzowsku cz. 2

Najlepsze ćwiczenia na nogi. Pełen trening siłowy na uda, łydki i pośladki. Infografika - ćwiczenia i odpowiadające im grupy mięśni nóg.

podciaganie-na-drazku-jedno-z-najlepszych-cwiczen-z-masa-wlasnego-ciala

Podciąganie na drążku – jedno z najlepszych ćwiczeń z masą własnego ciała

Poradnik: Podciąganie na drążku dla początkujących. Zalety podciągania można wymieniać długo, wzmocnienie mięśni ramion szczególnie bicepsów, pleców oraz brzucha. Poprawia siłę chwytu, wyczucie równowagi, a samo ćwiczenie jest mało kontuzyjne. Ale co jeśli nigdy się nie podciągałeś? Od czego zacząć?

trening-klatki-piersiowej-w-domu-pompki-8-tygodniowy-program

Trening klatki piersiowej w domu: pompki 8 tygodniowy program

Plan treningowy oparty na popularnych pompkach dla osób chcących rozpocząć przygodę z treningiem oraz tych, którzy wracają do formy po dłuższej przerwie. Zobacz jak skutecznie wzmocnić klatkę piersiową ćwicząc w domu.

kulturystyka-piekno-w-sile

Kulturystyka - piękno w sile

Rozbudowana klatka piersiowa, szerokie plecy, wyraźnie zarysowane bicepsy i tricepsy, kaloryfer na brzuchu, muskularne nogi. Widzisz mężczyznę? To stereotyp. Kulturystykę i bodybuilding uprawia się niezależnie od płci. To nie tylko sport, ale dbałość o harmonijny rozwój ciała i dążenie do piękna.

trening-miesni-glebokich-tylko-dla-pan

Trening mięśni głębokich tylko dla pań!

najpopularniejsi-i-najpopularniejsze-poznaj-sportowe-gwiazdy-street-workout

Najpopularniejsi i najpopularniejsze – poznaj sportowe gwiazdy street workout!

dieta-cukrzycowa-czy-raczej-dieta-w-cukrzycy

Dieta CUKRZYCOWA – czy raczej dieta w cukrzycy

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

trenuj-po-mistrzowsku

Trenuj po mistrzowsku

trenuj-po-mistrzowsku-cz-2

Trenuj po mistrzowsku cz. 2

podciaganie-na-drazku-jedno-z-najlepszych-cwiczen-z-masa-wlasnego-ciala

Podciąganie na drążku – jedno z najlepszych ćwiczeń z masą własnego ciała

trening-klatki-piersiowej-w-domu-pompki-8-tygodniowy-program

Trening klatki piersiowej w domu: pompki 8 tygodniowy program

kulturystyka-piekno-w-sile

Kulturystyka - piękno w sile

{