Ekstremalne przygotowania do biegów z przeszkodami!

Ekstremalne przygotowania do biegów z przeszkodami!

Start w Runmageddonie czy Survival Race to prawdziwa szkoła przetrwania. O ile na najlżejszych dystansach nie trzeba mieć specjalnego przygotowania, o tyle w cięższych konkurencjach jest ono konieczne. I to nie lada przygotowanie. Jak wyglądają treningi przed startem w biegu z przeszkodami?

Biegi survivalowe – dlaczego tak ważne jest przygotowanie?

Biegi z przeszkodami odbywają się z podziałem na konkurencje m.in. pod kątem trudności. Zmienia się więc długość trasy wyścigu oraz liczba przeszkód. Jeśli chcemy pokonać całość dystansu w jednym kawałku – musimy przygotować swój organizm na niemal morderczy wysiłek. Przy trudniejszych biegach – warto o treningach pomyśleć kilka miesięcy przed biegiem. To przecież nasza forma fizyczna określa to, w jakiej konkurencji wystartujemy.  Niemniej, w przypadku osób, które są na bakier z aktywnością fizyczną, pokonanie nawet najkrótszych tras może być problemem. I skończyć się kontuzją. Nieprzygotowane na wysiłek ciało, nierozciągnięte mięśnie – i o urazy nietrudno. A kiedy zacząć przygotowania do startu? Oczywiście, jak najwcześniej się da. Przykładowo, osoby, które są w stanie pokonać 10 kilometrów biegiem bez zatrzymywania się – mogą zacząć treningi do biegu z przeszkodami na 3-6 miesięcy przed startem. Jeśli chodzi o osoby mniej wysportowane, znacznie lepiej zacząć treningi nawet na rok przed zawodami. Początkowo wystarczy standardowa rekreacyjna aktywność fizyczna. Z czasem warto wprowadzić indywidualny plan treningowy. Następnie specjalistyczne przygotowanie pod biegi z przeszkodami. Najlepiej z trenerem. W ten sposób mamy szansę na maksymalizację możliwości własnego ciała.

Jak się zabrać za przygotowania do biegu z przeszkodami?
Przygotowanie do biegu z przeszkodami

Docelowy charakter treningu zależy głównie od rodzaju biegu survivalowego, w którym startujemy. W grę wchodzi również motywacja, trasa czy liczba przeszkód do pokonania. Co więcej, trzeba pamiętać o tym, że biegi z przeszkodami to dość wymagająca dyscyplina. Tym samym konieczne jest specjalistyczne przygotowanie organizmu do startu. Nie jest to przecież zwykły bieg. Podczas zawodów wykorzystuje się także wiele innych cech motorycznych, takich jak m.in. siłę czy skoczność. Podczas przygotowań powinno się więc postawić na treningi ogólnorozwojowe. Częstotliwość? Minimum cztery sesje treningowe w miesiącu. Dwa z nich to biegi, pozostałe dwa – sesje sprawnościowe. Sprawdzą się metody ćwiczeń rodem z crossfitu, kalisteniki czy gimnastyki.

Prawidłowa dieta – dobre wyniki w zawodach

Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że dopasowana dieta jest podstawą wszystkich treningów. Konieczne jest więc trzymanie się określonego planu żywieniowego także podczas przygotowań do startu w biegu z przeszkodami. Oczywiście, najlepiej jeśli jest on ułożony przez dietetyka. Jest wtedy dopasowany idealnie do możliwości i potrzeb organizmu. Niemniej, jeśli stratujesz w biegu raczej rekreacyjnie – trzymaj się podstawowych zasad zdrowego stylu odżywiania się. Warto więc zrezygnować z żywności przetworzonej i jeść  większe ilości warzyw i owoców. Co więcej, konieczne jest prawidłowe nawadnianie organizmu. Jeśli brakuje ci składników odżywczych bądź chcesz zmaksymalizować efekty ćwiczeń – poradź się trenera odnośnie suplementacji.

Nie można zapominać o stałym ryzyku przetrenowania. Podczas przygotowań do ekstremalnych biegów nie jest to zbyt trudne. Pamiętaj więc o odpowiedniej intensywności ćwiczeń, liczbie powtórzeń w seriach, długości treningu i odpoczynku między sesjami treningowymi. Na rozluźnienie mięśni sprawdzą się np. masaże. Możesz skorzystać z usług masażysty bądź przeprowadzić samodzielny masaż rolerem.

Przygotowanie do biegu z przeszkodami – porady
Jak przygotować ciało do biegów survivalowych?

- Pracuj nad ogólną sprawnością organizmu. Nie zapomnij o treningu mięśni głębokich.

- Zadbaj, by w planie treningowym znalazły się ćwiczenia na siłę biegową.

- Twoje treningi powinny odbywać się na różnych podłożach. Dzięki temu bardziej przyzwyczajasz się do nierówności terenu, która czeka cię podczas zawodów.

- Pamiętaj o ćwiczeniach na koordynację.

- Zapoznaj się z rodzajem przeszkód, które będą rozłożone na trasie, którą zamierzasz pokonać na zawodach. Dzięki temu możesz wybrać odpowiednie ćwiczenia. Docelowo ułatwią ci one ukończenie biegu.

admin 2 4 lipca 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Roksana
    11 lipca 2018
    Fajny materiał :)
  • Sylwia
    4 lipca 2018
    Jak ja bym chciała wziąć udział w takim Runmaggedonie... No ale jak dla mnie nawet rekrut to jest za ciężko ;<

Artykuły z kategorii: Bieganie

spacer-i-spalanie-kalorii-czy-to-jest-mozliwe

Spacer i spalanie kalorii – czy to jest możliwe?

Mówi się, że spalanie kalorii następuje wyłącznie przy intensywnym treningu. Wiele osób uważa, że zwykły ruch nie wpływa na zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Czy aby pewno? Codzienny spacer może być świetnym sposobem na spalenie wielu kalorii! Dowiedz się, ile kalorii możesz spalić podczas zwykłego spaceru!

biegasz-wyprobuj-trening-funkcjonalny

Biegasz? Wypróbuj trening funkcjonalny!

Bieganie to nie tylko praca nóg. Podczas treningu bowiem zaangażowane są niemal wszystkie partie mięśniowe. Ważna jest więc praca nad wieloma aspektami sprawności. Z tego powodu wielu biegaczy sięga po treningi uzupełniające. Jednym z nich jest właśnie trening funkcjonalny. Zobacz, dlaczego warto włączyć tę metodę ćwiczeń do własnego planu treningu biegowego.

jak-trenowac-tempo-do-maratonu

Jak trenować tempo do maratonu?

Przygotowanie do maratonu jest dość dużym przedsięwzięciem. Biegacz musi udoskonalić własne umiejętności na wielu płaszczyznach. Jedną z ważniejszych jest tempo. Jak skutecznie trenować ten aspekt biegowy, by ukończyć maraton?

jak-wyglada-trening-personalny-biegacza

Jak wygląda trening personalny biegacza?

Przed zawodami biegowymi lub maratonami sportowiec musi szczególnie zadbać o własne możliwości. Z pomocą przychodzą biegowe treningi personalne. Zobacz czym charakteryzują się osobiste zajęcia biegacza przed maratonem oraz biegami przełajowymi.

jak-zaplanowac-bieganie-w-swieta-bozego-narodzenia-bieganie-zima

Jak zaplanować bieganie w Święta Bożego Narodzenia? | Bieganie zimą

Okres świąteczny specjalnie nie sprzyja bieganiu. Mamy na głowie mnóstwo przygotowań. Sprzątanie, gotowanie, prezenty… Zobacz, jak w tym wszystkim odnaleźć czas na aktywność fizyczną. Jak zaplanować trening w Święta?

czym-sa-marszobiegi

Czym są marszobiegi?

Marszobiegi są doskonałym sposobem na rozpoczęcie swojej przygody z bieganiem. Można je traktować jako sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów czy wysmuklenie sylwetki. Tę formę aktywności szczególnie upodobali sobie seniorzy. Czy jednak tylko oni na nich skorzystają? Na czym właściwie polegają marszobiegi?

poradnik-ultrasa-przygotowanie-do-biegow-gorskich

Poradnik ultrasa – przygotowanie do biegów górskich

Wymagające górskie trasy wymagają kompleksowych przygotowań. Należy zadbać nie tylko o odpowiednie ćwiczenia w planie treningowym. Liczy się również praktyczne podejście do biegu. Zobacz, co powinno się znaleźć w plecaku biegacza i jaki sprzęt przyda się podczas górskich biegów.

morderczy-wysilek-jakie-sa-rodzaje-biegow-z-przeszkodami-biegi-survivalowe-w-warszawie

Morderczy wysiłek – jakie są rodzaje biegów z przeszkodami? Biegi survivalowe w Warszawie

Biegi z przeszkodami i biegi survivalowe coraz bardziej zyskują na popularności. Także w naszym kraju. Właściwie nie ma granicy wieku – startują i dzieci, i seniorzy. Jak jednak wyglądają poszczególne konkurencje biegów z przeszkodami? Oto, w jakich zawodach biegów survivalowych możesz wziąć udział. Zobacz zestawienie zawodów na 2018 rok dla Warszawy!

jak-zyskac-motywacje-do-biegania

Jak zyskać motywację do biegania?

Nie wiesz, jak zmotywować się do rozpoczęcia treningów biegowych? Przeczytaj rady coacha sportowego Marii Lachowicz-Bogunii.

spacer-i-spalanie-kalorii-czy-to-jest-mozliwe

Spacer i spalanie kalorii – czy to jest możliwe?

Mówi się, że spalanie kalorii następuje wyłącznie przy intensywnym treningu. Wiele osób uważa, że zwykły ruch nie wpływa na zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Czy aby pewno? Codzienny spacer może być świetnym sposobem na spalenie wielu kalorii! Dowiedz się, ile kalorii możesz spalić podczas zwykłego spaceru!

biegasz-wyprobuj-trening-funkcjonalny

Biegasz? Wypróbuj trening funkcjonalny!

Bieganie to nie tylko praca nóg. Podczas treningu bowiem zaangażowane są niemal wszystkie partie mięśniowe. Ważna jest więc praca nad wieloma aspektami sprawności. Z tego powodu wielu biegaczy sięga po treningi uzupełniające. Jednym z nich jest właśnie trening funkcjonalny. Zobacz, dlaczego warto włączyć tę metodę ćwiczeń do własnego planu treningu biegowego.

jak-trenowac-tempo-do-maratonu

Jak trenować tempo do maratonu?

Przygotowanie do maratonu jest dość dużym przedsięwzięciem. Biegacz musi udoskonalić własne umiejętności na wielu płaszczyznach. Jedną z ważniejszych jest tempo. Jak skutecznie trenować ten aspekt biegowy, by ukończyć maraton?

jak-wyglada-trening-personalny-biegacza

Jak wygląda trening personalny biegacza?

Przed zawodami biegowymi lub maratonami sportowiec musi szczególnie zadbać o własne możliwości. Z pomocą przychodzą biegowe treningi personalne. Zobacz czym charakteryzują się osobiste zajęcia biegacza przed maratonem oraz biegami przełajowymi.

jak-zaplanowac-bieganie-w-swieta-bozego-narodzenia-bieganie-zima

Jak zaplanować bieganie w Święta Bożego Narodzenia? | Bieganie zimą

Okres świąteczny specjalnie nie sprzyja bieganiu. Mamy na głowie mnóstwo przygotowań. Sprzątanie, gotowanie, prezenty… Zobacz, jak w tym wszystkim odnaleźć czas na aktywność fizyczną. Jak zaplanować trening w Święta?

czym-sa-marszobiegi

Czym są marszobiegi?

Marszobiegi są doskonałym sposobem na rozpoczęcie swojej przygody z bieganiem. Można je traktować jako sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów czy wysmuklenie sylwetki. Tę formę aktywności szczególnie upodobali sobie seniorzy. Czy jednak tylko oni na nich skorzystają? Na czym właściwie polegają marszobiegi?

poradnik-ultrasa-przygotowanie-do-biegow-gorskich

Poradnik ultrasa – przygotowanie do biegów górskich

Wymagające górskie trasy wymagają kompleksowych przygotowań. Należy zadbać nie tylko o odpowiednie ćwiczenia w planie treningowym. Liczy się również praktyczne podejście do biegu. Zobacz, co powinno się znaleźć w plecaku biegacza i jaki sprzęt przyda się podczas górskich biegów.

morderczy-wysilek-jakie-sa-rodzaje-biegow-z-przeszkodami-biegi-survivalowe-w-warszawie

Morderczy wysiłek – jakie są rodzaje biegów z przeszkodami? Biegi survivalowe w Warszawie

Biegi z przeszkodami i biegi survivalowe coraz bardziej zyskują na popularności. Także w naszym kraju. Właściwie nie ma granicy wieku – startują i dzieci, i seniorzy. Jak jednak wyglądają poszczególne konkurencje biegów z przeszkodami? Oto, w jakich zawodach biegów survivalowych możesz wziąć udział. Zobacz zestawienie zawodów na 2018 rok dla Warszawy!

jak-zyskac-motywacje-do-biegania

Jak zyskać motywację do biegania?

Nie wiesz, jak zmotywować się do rozpoczęcia treningów biegowych? Przeczytaj rady coacha sportowego Marii Lachowicz-Bogunii.