Ekstremalne przygotowania do biegów z przeszkodami!

Ekstremalne przygotowania do biegów z przeszkodami!

Start w Runmageddonie czy Survival Race to prawdziwa szkoła przetrwania. O ile na najlżejszych dystansach nie trzeba mieć specjalnego przygotowania, o tyle w cięższych konkurencjach jest ono konieczne. I to nie lada przygotowanie. Jak wyglądają treningi przed startem w biegu z przeszkodami?

Biegi survivalowe – dlaczego tak ważne jest przygotowanie?

Biegi z przeszkodami odbywają się z podziałem na konkurencje m.in. pod kątem trudności. Zmienia się więc długość trasy wyścigu oraz liczba przeszkód. Jeśli chcemy pokonać całość dystansu w jednym kawałku – musimy przygotować swój organizm na niemal morderczy wysiłek. Przy trudniejszych biegach – warto o treningach pomyśleć kilka miesięcy przed biegiem. To przecież nasza forma fizyczna określa to, w jakiej konkurencji wystartujemy.  Niemniej, w przypadku osób, które są na bakier z aktywnością fizyczną, pokonanie nawet najkrótszych tras może być problemem. I skończyć się kontuzją. Nieprzygotowane na wysiłek ciało, nierozciągnięte mięśnie – i o urazy nietrudno. A kiedy zacząć przygotowania do startu? Oczywiście, jak najwcześniej się da. Przykładowo, osoby, które są w stanie pokonać 10 kilometrów biegiem bez zatrzymywania się – mogą zacząć treningi do biegu z przeszkodami na 3-6 miesięcy przed startem. Jeśli chodzi o osoby mniej wysportowane, znacznie lepiej zacząć treningi nawet na rok przed zawodami. Początkowo wystarczy standardowa rekreacyjna aktywność fizyczna. Z czasem warto wprowadzić indywidualny plan treningowy. Następnie specjalistyczne przygotowanie pod biegi z przeszkodami. Najlepiej z trenerem. W ten sposób mamy szansę na maksymalizację możliwości własnego ciała.

Jak się zabrać za przygotowania do biegu z przeszkodami?
Przygotowanie do biegu z przeszkodami

Docelowy charakter treningu zależy głównie od rodzaju biegu survivalowego, w którym startujemy. W grę wchodzi również motywacja, trasa czy liczba przeszkód do pokonania. Co więcej, trzeba pamiętać o tym, że biegi z przeszkodami to dość wymagająca dyscyplina. Tym samym konieczne jest specjalistyczne przygotowanie organizmu do startu. Nie jest to przecież zwykły bieg. Podczas zawodów wykorzystuje się także wiele innych cech motorycznych, takich jak m.in. siłę czy skoczność. Podczas przygotowań powinno się więc postawić na treningi ogólnorozwojowe. Częstotliwość? Minimum cztery sesje treningowe w miesiącu. Dwa z nich to biegi, pozostałe dwa – sesje sprawnościowe. Sprawdzą się metody ćwiczeń rodem z crossfitu, kalisteniki czy gimnastyki.

Prawidłowa dieta – dobre wyniki w zawodach

Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że dopasowana dieta jest podstawą wszystkich treningów. Konieczne jest więc trzymanie się określonego planu żywieniowego także podczas przygotowań do startu w biegu z przeszkodami. Oczywiście, najlepiej jeśli jest on ułożony przez dietetyka. Jest wtedy dopasowany idealnie do możliwości i potrzeb organizmu. Niemniej, jeśli stratujesz w biegu raczej rekreacyjnie – trzymaj się podstawowych zasad zdrowego stylu odżywiania się. Warto więc zrezygnować z żywności przetworzonej i jeść  większe ilości warzyw i owoców. Co więcej, konieczne jest prawidłowe nawadnianie organizmu. Jeśli brakuje ci składników odżywczych bądź chcesz zmaksymalizować efekty ćwiczeń – poradź się trenera odnośnie suplementacji.

Nie można zapominać o stałym ryzyku przetrenowania. Podczas przygotowań do ekstremalnych biegów nie jest to zbyt trudne. Pamiętaj więc o odpowiedniej intensywności ćwiczeń, liczbie powtórzeń w seriach, długości treningu i odpoczynku między sesjami treningowymi. Na rozluźnienie mięśni sprawdzą się np. masaże. Możesz skorzystać z usług masażysty bądź przeprowadzić samodzielny masaż rolerem.

Przygotowanie do biegu z przeszkodami – porady
Jak przygotować ciało do biegów survivalowych?

- Pracuj nad ogólną sprawnością organizmu. Nie zapomnij o treningu mięśni głębokich.

- Zadbaj, by w planie treningowym znalazły się ćwiczenia na siłę biegową.

- Twoje treningi powinny odbywać się na różnych podłożach. Dzięki temu bardziej przyzwyczajasz się do nierówności terenu, która czeka cię podczas zawodów.

- Pamiętaj o ćwiczeniach na koordynację.

- Zapoznaj się z rodzajem przeszkód, które będą rozłożone na trasie, którą zamierzasz pokonać na zawodach. Dzięki temu możesz wybrać odpowiednie ćwiczenia. Docelowo ułatwią ci one ukończenie biegu.

admin 2 4 lipca 2018  1096

Dodaj komentarz

  • Roksana
    11 lipca 2018
    Fajny materiał :)
  • Sylwia
    4 lipca 2018
    Jak ja bym chciała wziąć udział w takim Runmaggedonie... No ale jak dla mnie nawet rekrut to jest za ciężko ;<

Artykuły z kategorii: Bieganie

jak-wzmocnic-kolana-po-urazie-lub-bez-zadnej-kontuzji

Jak wzmocnić kolana po urazie lub bez żadnej kontuzji?

Wzmocnienie kolan może być konieczne nie tylko po urazie, lecz także w przypadku osób, które regularnie ćwiczą i narażają ten staw na kontuzje. Sprawdź, jak skutecznie wzmocnić kolana za pomocą kilku prostych ćwiczeń.

bieganie-czyli-jak-spalic-duzo-kalorii-w-krotkim-czasie

Bieganie, czyli jak spalić dużo kalorii w krótkim czasie

Bieganie to jeden z popularniejszych sposobów na gubienie zbędnych kilogramów. Ile tak naprawdę kalorii spala ten sport i jak długo trzeba biegać, aby uzyskać oczekiwane rezultaty?

jak-rozpoczac-swoja-przygode-z-bieganiem

Jak rozpocząć swoją przygodę z bieganiem?

Bieganie zyskuje na popularności od kilku lat, szczególnie w sezonie wiosenno-letnim. Tego typu aktywność fizyczna niesie bowiem za sobą wiele korzyści. Co daje bieganie i jak rozpocząć regularne treningi w sposób odpowiedzialny?

spacer-i-spalanie-kalorii-czy-to-jest-mozliwe-aktualizacja-2020

Spacer i spalanie kalorii – czy to jest możliwe? | AKTUALIZACJA 2020

Mówi się, że spalanie kalorii następuje wyłącznie przy intensywnym treningu. Wiele osób uważa, że zwykły ruch nie wpływa na zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Czy aby pewno? Codzienny spacer może być świetnym sposobem na spalenie wielu kalorii! Dowiedz się, ile kalorii możesz spalić podczas zwykłego spaceru! Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

slow-jogging-czyli-doskonala-alternatywa-dla-klasycznego-biegania

Slow jogging, czyli doskonała alternatywa dla klasycznego biegania

Slow jogging to nieco mniej popularna alternatywa dla klasycznego biegania znanego wielu osobom dążącym do szczupłej i wysportowanej sylwetki. Czym tak właściwie jest ta aktywność fizyczna i na czym dokładnie polega?

biegaj-malo-zyskaj-duzo-metoda-treningowa-andyego-magnessa

Biegaj mało, zyskaj dużo – metoda treningowa Andy’ego Magnessa

Istnieją metody biegowe, które zakładają małą częstotliwość treningów i jednocześnie zachwycające wyniki sportowe. Istnieją też ludzie, którzy są w stanie to osiągnąć! Tak jest w przypadku Andy’ego Magnessa – ultramaratończyka, który trenując jedynie godzinę tygodniowo jest w stanie ukończyć stukilometrowe dystanse. Na czym polega skuteczność jego metody treningowej? I co proponują przeciwnicy?

jak-wyglada-trening-sprinterski-aktualizacja-2020

Jak wygląda trening sprinterski? | AKTUALIZACJA 2020

Każda dyscyplina wymaga odpowiedniego przygotowania, również w sprincie istotną rolę odgrywa przemyślany plan treningowy i niegasnąca motywacja zawodnika. Jak powinien wyglądać dobrze zorganizowany plan treningu sprinterskiego i czy już na etapie przygotowań można zaplanować poprawę wyników w zawodowym biegu? Sprinterzy potrzebują wszechstronnych treningów. Zobacz, jak wygląda trening sprinterski i wypróbuj konkretny plan treningowy dla sprintera.

czy-codzienne-bieganie-ma-sens-aktualizacja-2020

Czy codzienne bieganie ma sens? | AKTUALIZACJA 2020

Zapaleni biegacze nie są w stanie odpuścić sobie nawet dnia treningu. Co jednak z czasem na regenerację po treningową? Czy codzienne bieganie może być zdrowe?

jakie-suplementy-warto-brac-podczas-biegania

Jakie suplementy warto brać podczas biegania?

Suplementy mają ogromne znaczenie nie tylko w przypadku profesjonalnych biegaczy, lecz także osób dopiero rozpoczynających swoją przygodę ze sportem. Jakie suplementy należy brać, aby polepszyć swoje wyniki?

bieganie-a-cellulit-czy-moze-pomoc-w-zwalczeniu-pomaranczowej-skorki

Bieganie a cellulit – czy może pomóc w zwalczeniu pomarańczowej skórki?

Cellulit jest bardzo uporczywym problemem pojawiającym się nie tylko u kobiet, lecz także u mężczyzn borykających się z nadmiarem tkanki tłuszczowej. Jak skutecznie pozbyć się cellulitu poprzez bieganie?

jak-wzmocnic-kolana-po-urazie-lub-bez-zadnej-kontuzji

Jak wzmocnić kolana po urazie lub bez żadnej kontuzji?

Wzmocnienie kolan może być konieczne nie tylko po urazie, lecz także w przypadku osób, które regularnie ćwiczą i narażają ten staw na kontuzje. Sprawdź, jak skutecznie wzmocnić kolana za pomocą kilku prostych ćwiczeń.

bieganie-czyli-jak-spalic-duzo-kalorii-w-krotkim-czasie

Bieganie, czyli jak spalić dużo kalorii w krótkim czasie

Bieganie to jeden z popularniejszych sposobów na gubienie zbędnych kilogramów. Ile tak naprawdę kalorii spala ten sport i jak długo trzeba biegać, aby uzyskać oczekiwane rezultaty?

jak-rozpoczac-swoja-przygode-z-bieganiem

Jak rozpocząć swoją przygodę z bieganiem?

Bieganie zyskuje na popularności od kilku lat, szczególnie w sezonie wiosenno-letnim. Tego typu aktywność fizyczna niesie bowiem za sobą wiele korzyści. Co daje bieganie i jak rozpocząć regularne treningi w sposób odpowiedzialny?

spacer-i-spalanie-kalorii-czy-to-jest-mozliwe-aktualizacja-2020

Spacer i spalanie kalorii – czy to jest możliwe? | AKTUALIZACJA 2020

Mówi się, że spalanie kalorii następuje wyłącznie przy intensywnym treningu. Wiele osób uważa, że zwykły ruch nie wpływa na zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Czy aby pewno? Codzienny spacer może być świetnym sposobem na spalenie wielu kalorii! Dowiedz się, ile kalorii możesz spalić podczas zwykłego spaceru! Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

slow-jogging-czyli-doskonala-alternatywa-dla-klasycznego-biegania

Slow jogging, czyli doskonała alternatywa dla klasycznego biegania

Slow jogging to nieco mniej popularna alternatywa dla klasycznego biegania znanego wielu osobom dążącym do szczupłej i wysportowanej sylwetki. Czym tak właściwie jest ta aktywność fizyczna i na czym dokładnie polega?

biegaj-malo-zyskaj-duzo-metoda-treningowa-andyego-magnessa

Biegaj mało, zyskaj dużo – metoda treningowa Andy’ego Magnessa

Istnieją metody biegowe, które zakładają małą częstotliwość treningów i jednocześnie zachwycające wyniki sportowe. Istnieją też ludzie, którzy są w stanie to osiągnąć! Tak jest w przypadku Andy’ego Magnessa – ultramaratończyka, który trenując jedynie godzinę tygodniowo jest w stanie ukończyć stukilometrowe dystanse. Na czym polega skuteczność jego metody treningowej? I co proponują przeciwnicy?

jak-wyglada-trening-sprinterski-aktualizacja-2020

Jak wygląda trening sprinterski? | AKTUALIZACJA 2020

Każda dyscyplina wymaga odpowiedniego przygotowania, również w sprincie istotną rolę odgrywa przemyślany plan treningowy i niegasnąca motywacja zawodnika. Jak powinien wyglądać dobrze zorganizowany plan treningu sprinterskiego i czy już na etapie przygotowań można zaplanować poprawę wyników w zawodowym biegu? Sprinterzy potrzebują wszechstronnych treningów. Zobacz, jak wygląda trening sprinterski i wypróbuj konkretny plan treningowy dla sprintera.

czy-codzienne-bieganie-ma-sens-aktualizacja-2020

Czy codzienne bieganie ma sens? | AKTUALIZACJA 2020

Zapaleni biegacze nie są w stanie odpuścić sobie nawet dnia treningu. Co jednak z czasem na regenerację po treningową? Czy codzienne bieganie może być zdrowe?

jakie-suplementy-warto-brac-podczas-biegania

Jakie suplementy warto brać podczas biegania?

Suplementy mają ogromne znaczenie nie tylko w przypadku profesjonalnych biegaczy, lecz także osób dopiero rozpoczynających swoją przygodę ze sportem. Jakie suplementy należy brać, aby polepszyć swoje wyniki?

bieganie-a-cellulit-czy-moze-pomoc-w-zwalczeniu-pomaranczowej-skorki

Bieganie a cellulit – czy może pomóc w zwalczeniu pomarańczowej skórki?

Cellulit jest bardzo uporczywym problemem pojawiającym się nie tylko u kobiet, lecz także u mężczyzn borykających się z nadmiarem tkanki tłuszczowej. Jak skutecznie pozbyć się cellulitu poprzez bieganie?