Dowiedz się, czym są pozycje jogi i jak poprawnie je wykonywać?

Dowiedz się, czym są pozycje jogi i jak poprawnie je wykonywać?

Joga jest rodzajem aktywności fizycznej, która pomaga rozwijać ciało umysł oraz duszę. Ćwiczenie jogi daje bardzo wiele pozytywnych aspektów sprzyjających lepszemu samopoczuciu oraz poprawie sylwetki. Joga to także bardzo dobroczynny wpływ na utrzymywanie prawidłowej postawy ciała. W jodze istnieje bardzo wiele pozycji, które sprzyjają poprawie kondycji ciała, a także przygotowują nas do długiego przebywania z pozycji siedzącej.

Czym są pozycje jogi?

Pozycje jogi inaczej nazywane są asanami. Każdy asan powinien być wygodny oraz bardzo stabilny. W czasie utrzymywania pozycji powinniśmy się bardzo mocno skupić na osiągnięciu właściwego oddechu i uwolnieniu się od codziennego napięcia. Asany są częścią jogi, absolutnie niestanowiącą jej całości. Warto wiedzieć o tym, że poprawnie dobrany do danego schorzenia i danej osoby asan może znacznie przyczynić się do poprawy zdrowia oraz lepszego samopoczucia. Podczas wykonywania asanów bardzo ważna jest praca z oddechem.

Co daje dobrze dobrana pozycja jogi?

Dobrze dobrana pozycja jogi — asan — może zdziałać wiele dobrego. Może wzmocnić mięśnie, w tym miejscu, gdzie jest to niezbędne, ale również rozluźnia napięte mięśnie. Dzięki czemu ćwiczący jogę otrzymują większą świadomość swojego ciała. Ich mięśnie stają się szybsze oraz bardziej gibkie. Co więcej, regularne ćwiczenia jogi sprzyjają wysmukleniu sylwetki oraz zgubieniu zbędnego tłuszczu. Asany są kolejnym etapem w zrozumieniu swojego ciała oraz w poznaniu samego siebie.

Czytaj też: Joga na stres

Asany — pozycje jogi
pozycje jogi

Poniżej przedstawiamy kilka pozycji jogi. Nazwy mogą wydawać się śmieszne, jednak są to najbliższe skojarzenia z daną pozycją.

Pozycja jogi UTTANASANA — polega na intensywnym rozciąganiu kręgosłupa. Zostajemy w pozycji stojącej, z nogami rozstawionymi na szerokości bioder. Mięśnie całego ciała, a zwłaszcza ud powinny być bardzo napięte. Wykonując wdech, unosimy delikatne ramiona ku górze. Wydychając powietrze, zginamy się w tułowiu i prowadzimy ręce ku biodrom. Delikatnie opieramy dłonie o biodra, a następnie kładziemy je na ziemi. W tej pozycji plecy powinny być proste. W takiej pozycji pozostajemy około 30 sekund, a przechodząc do pozycji wyjściowej, wykonujemy wdech.

Pozycja jogi pies z głową w dół — zostajemy na twardym podłożu w pozycji klęku podpartego. Dłonie powinny być pod barkami, kolana pod biodrami. Dłonie oparte mocno na ziemi, a palce bardzo rozwarte. Podwijamy palce u stóp. Wykonując wydech, unosimy kolana ponad ziemię. Pięty mogą być delikatnie uniesione nad ziemią. Wykonując następne wydechy, jeszcze bardziej wyciągamy pozycję. Musimy bardzo mocno aktywować nasze uda. Ta pozycja jest jedną z popularniejszych pozycji jogi.

Zobacz także: Joga powitanie słońca

Pozycja jogi kruk — jest to niezwykle trudna pozycja jogi. Żeby ją wykonać, musimy posiadać już jakąkolwiek praktykę. Nasze mięśnie muszą być wzmocnione i silne. Na początku musimy delikatnie przykucnąć i rozszerzyć swoje stopy, w taki sposób, aby pięty były przyklejone do podłoża. Kolana powinny być rozstawione o wiele szerzej niż biodra. Tułów powinien znajdować się pomiędzy udami. Ręce przyklejane do podłoża, a palce mocno rozszerzamy. Opieramy kolana stabilnie na ramionach. Powoli stajemy na palcach i dbamy o mocno napięte mięśnie brzucha. Jeżeli utrzymujemy stabilnie pozycję, to staramy się odrywać palce od podłoża i stać na samych dłoniach.

Pozycja jogi deska — pozycję rozpoczynamy od klęku podpartego. Opieramy się na dłoniach i delikatnie podwijamy palce u stóp. Stopy powinny być rozstawione na szerokość bioder, a ręce proste. W tej pozycji powinniśmy bardzo mocno napiąć wszystkie mięśnie naszego ciała. Głęboko oddychamy.

Pozycje jogi, zwane asanamiwymagające, jednak ich regularność pomoże nam w dojściu do perfekcji. Ćwicząc jogę, bardzo mocno wpływamy na poprawę kondycji swojego ciała, ale także niezwykle skutecznie pracujemy nad mięśniami głębokimi naszego ciała, o które zwykłymi ćwiczeniami ciężko zadbać.

Daria Wejman 0 12 listopada 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Joga i rozciąganie

rozciaganie-kregoslupa-w-pigulce-cwiczenia-do-wykonania-w-domu

Rozciąganie kręgosłupa w pigułce - ćwiczenia do wykonania w domu

Nasz kręgosłup narażony jest na spore przeciążenia w każdej godzinie. Siedząca praca czy spanie na niewygodnym materacu mogą doprowadzić nasze kręgi do zbicia i tym samym do skrócenia naszego trzonu ruchowego. Stąd już tylko krok do bolesności grzbietu. Ulgę przyniosą ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa.

dowiedz-sie-czym-jest-i-na-czym-polega-joga-dla-dzieci

Dowiedz się, czym jest i na czym polega joga dla dzieci

W dzisiejszych czasach nasze pociechy poruszają się coraz mniej. Aktywność fizyczna w ich życiu zeszła na dalszy plan, ustępując miejsca innym uciechom i zajęciom. W związku z tym ich mięśnie są bardzo często napięte i obolałe. Co więcej, dzieci borykają się także ze swoimi małymi lub większymi problemami, którym muszą dać upust. Jeżeli nie wiesz jak radzić sobie w takiej sytuacji, to warto zapisać dziecko na kurs jogi.

czym-jest-pilates-i-jakie-efekty-daja-regularne-cwiczenia

Czym jest pilates i jakie efekty dają regularne ćwiczenia?

Piltes to jedne ze spokojniejszych zajęć sportowych. Są doskonałe dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem albo dla tych, które przez dłuższy czas nie mogły wykonywać aktywności fizycznej i małymi krokami wracają do sportu. Pilates, to także doskonałe rozwiązanie dla kobiet w ciąży oraz dla osób starszych. Dowiedz się wszystkiego, co najważniejsze na temat pilatesu i poznaj jego zalety.

materac-do-gimnastyki-jak-wybrac-najlepszy-z-nich

Materac do gimnastyki – jak wybrać najlepszy z nich?

Materace to ważny element treningów odbywających się głównie na podłodze i związanych z ryzykiem bolesnych upadków. Jak wybrać odpowiedni materac do konkretnej aktywności fizycznej?

na-trening-marsz-gimnastyka-dla-seniorow

Na trening marsz! Gimnastyka dla seniorów

Uprawiana przez całe życie aktywność fizyczna pozwala na doczekanie spokojnej, złotej starości. Również w starszym wieku warto zadbać o ciągły ruch i uprawiać sport możliwie jak najdłużej. Świetną formą ruchu dla seniora będzie gimnastyka w domowym zaciszu lub specjalnych ośrodkach. To co, na trening?

czy-trenujac-joge-mozna-sie-odchudzic

Czy trenując jogę, można się odchudzić?

Joga jest niezwykle pozytywnie sprzyjającym ciału sportem. Regularne treningi jogi bardzo rozciągają nasze ciało oraz wzmacniają mięśnie głębokie. Joga posiada także szereg innych bardzo istotnych zalet, a jedną z nich jest odchudzanie. Jeżeli chcesz dowiedzieć się nieco więcej na temat jogi, to zapraszamy do poniższego artykułu.

znajdz-dla-siebie-trening-grupowy-na-silowni

Znajdź dla siebie trening grupowy na siłowni!

Decydując się na trening grupowy w klubie fitness często stajemy przed szerokim wyborem. Wiele z nazw treningów znamy i kojarzymy (np. joga czy step), ale część z nich może brzmieć zupełnie obco jak ABT, TBC czy pilates. Jak znaleźć najbardziej odpowiednie zajęcia grupowe, skoro jest ich aż tak wiele? Oto lista najpopularniejszych treningów grupowych na siłowniach oraz ich krótka charakterystyka.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami!

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

mata-treningowa-cwicz-w-kazdym-miejscu

Mata treningowa - ćwicz w każdym miejscu!

Do czego służy mata treningowa i jakie ćwiczenia na niej wykonywać? Jak wybrać odpowiedni model do konkretnego typu aktywności fizycznej? Sprawdź!

rozciaganie-kregoslupa-w-pigulce-cwiczenia-do-wykonania-w-domu

Rozciąganie kręgosłupa w pigułce - ćwiczenia do wykonania w domu

Nasz kręgosłup narażony jest na spore przeciążenia w każdej godzinie. Siedząca praca czy spanie na niewygodnym materacu mogą doprowadzić nasze kręgi do zbicia i tym samym do skrócenia naszego trzonu ruchowego. Stąd już tylko krok do bolesności grzbietu. Ulgę przyniosą ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa.

dowiedz-sie-czym-jest-i-na-czym-polega-joga-dla-dzieci

Dowiedz się, czym jest i na czym polega joga dla dzieci

W dzisiejszych czasach nasze pociechy poruszają się coraz mniej. Aktywność fizyczna w ich życiu zeszła na dalszy plan, ustępując miejsca innym uciechom i zajęciom. W związku z tym ich mięśnie są bardzo często napięte i obolałe. Co więcej, dzieci borykają się także ze swoimi małymi lub większymi problemami, którym muszą dać upust. Jeżeli nie wiesz jak radzić sobie w takiej sytuacji, to warto zapisać dziecko na kurs jogi.

czym-jest-pilates-i-jakie-efekty-daja-regularne-cwiczenia

Czym jest pilates i jakie efekty dają regularne ćwiczenia?

Piltes to jedne ze spokojniejszych zajęć sportowych. Są doskonałe dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem albo dla tych, które przez dłuższy czas nie mogły wykonywać aktywności fizycznej i małymi krokami wracają do sportu. Pilates, to także doskonałe rozwiązanie dla kobiet w ciąży oraz dla osób starszych. Dowiedz się wszystkiego, co najważniejsze na temat pilatesu i poznaj jego zalety.

materac-do-gimnastyki-jak-wybrac-najlepszy-z-nich

Materac do gimnastyki – jak wybrać najlepszy z nich?

Materace to ważny element treningów odbywających się głównie na podłodze i związanych z ryzykiem bolesnych upadków. Jak wybrać odpowiedni materac do konkretnej aktywności fizycznej?

na-trening-marsz-gimnastyka-dla-seniorow

Na trening marsz! Gimnastyka dla seniorów

Uprawiana przez całe życie aktywność fizyczna pozwala na doczekanie spokojnej, złotej starości. Również w starszym wieku warto zadbać o ciągły ruch i uprawiać sport możliwie jak najdłużej. Świetną formą ruchu dla seniora będzie gimnastyka w domowym zaciszu lub specjalnych ośrodkach. To co, na trening?

czy-trenujac-joge-mozna-sie-odchudzic

Czy trenując jogę, można się odchudzić?

Joga jest niezwykle pozytywnie sprzyjającym ciału sportem. Regularne treningi jogi bardzo rozciągają nasze ciało oraz wzmacniają mięśnie głębokie. Joga posiada także szereg innych bardzo istotnych zalet, a jedną z nich jest odchudzanie. Jeżeli chcesz dowiedzieć się nieco więcej na temat jogi, to zapraszamy do poniższego artykułu.

znajdz-dla-siebie-trening-grupowy-na-silowni

Znajdź dla siebie trening grupowy na siłowni!

Decydując się na trening grupowy w klubie fitness często stajemy przed szerokim wyborem. Wiele z nazw treningów znamy i kojarzymy (np. joga czy step), ale część z nich może brzmieć zupełnie obco jak ABT, TBC czy pilates. Jak znaleźć najbardziej odpowiednie zajęcia grupowe, skoro jest ich aż tak wiele? Oto lista najpopularniejszych treningów grupowych na siłowniach oraz ich krótka charakterystyka.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami!

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

mata-treningowa-cwicz-w-kazdym-miejscu

Mata treningowa - ćwicz w każdym miejscu!

Do czego służy mata treningowa i jakie ćwiczenia na niej wykonywać? Jak wybrać odpowiedni model do konkretnego typu aktywności fizycznej? Sprawdź!