Dlaczego nie mogę schudnąć?

Dlaczego nie mogę schudnąć?

Stosujesz kolejne diety, rezygnujesz z zamiłowania do słodyczy, nawet porzuciłaś wygodny samochód na rower. Pomimo tego, Twoja łazienkowa waga ani drgnie. „Dlaczego nie mogę schudnąć?” - to pytanie pojawia się w głowach tysięcy osób, które borykają się z nadprogramowymi kilogramami. Sprawdź, jakie popełniasz błędy i postaw na odchudzanie z widocznymi efektami.

Waga nie zawsze prawdę Ci powie... 

Jeżeli ćwiczymy dużo i intensywnie, a nadal wskaźnik na wadze łazienkowej nas nie satysfakcjonuje, przestańmy jej ufać. Tkanka mięśniowa jest cięższa niż taka sama objętość tkanki tłuszczowej. Dlatego jeżeli nasz tłuszcz ulegnie spaleniu, a jednocześnie zbudują się mięśnie, waga nie pokaże różnicy. Widoczny natomiast będzie spadek obwodów – dlatego kontroluj swoje postępy z centymetrem! 

Ruch, ruch, ruch! 

Człowiek będący ze sportem na bakier ma mniejsze zapotrzebowanie kaloryczne niż osoba aktywna. Tymczasem kwadrans marszu dziennie to wydatek 100 kcal. W ciągu dnia to niewiele, lecz w przeliczeniu na cały rok to 36.000 kcal, czyli ponad 5 kg tłuszczu! Wysiłek fizyczny to skuteczna droga do szczupłej sylwetki, dlatego poszukaj pasji w aktywnościach. Może się okazać, że odnajdziesz siebie w pływaniu, aerobiku, pilatesie, jedźcie na rolkach, nordic walkingu, tańcu czy marszobiegu. Poza tym nauka nowych sportów to świetna zabawa i okazja do poznania nowych znajomych!

Zbyt mało jedzenia 

W odchudzaniu odpowiednia dieta to niezbędny element, lecz na tym polu popełniamy masę błędów. Pierwszym z nich jest spożywanie posiłków zbyt mało kalorycznych. W takim wypadku organizm dostarczoną dawkę energii magazynuje w postaci tkanki tłuszczowej na wypadek kolejnych niedoborów. Problem pojawia się także, gdy jemy wyłącznie niskokaloryczne śniadania i obiadokolacje. Długa przerwa pomiędzy daniami sprawia, że organizm odczuwa głód i niedobór cukru, dlatego wieczorem chce uzupełnić zapasy. W konsekwencji jemy znacznie więcej niż potrzeba, usprawiedliwiając się prostym zdaniem „przecież dziś nic nie jadłam!”. Gdy rozłożymy posiłki na 5 dziennych porcji, kalorie będą zużywane na bieżąco. Więcej na temat diety i odżywiania przeczytasz w artykule: Jesz zdrowo i regularnie, ale ciągle jesteś głodna

Maksimum tłuszczu, minimum cukru 

Niemal połowa spożywanego tłuszczu pochodzi z mięsa wieprzowego i wołowego oraz jego przetworów – wystarczy zastąpić je drobiem oraz wprowadzić kilka rygorystycznych zasad. Porzuć jedzenie kiełbas, pasztetów, zup na tłustym mięsie, masła i żółtych serów. Tłuste mleko najlepiej zastąpić wersją odtłuszczoną. Jednak nie zapominaj o tłuszczu w ogóle – to niezbędny składnik diety, lecz zadbaj o to, by pochodził z dobrego źródła (ryb morskich, oleju rzepakowego, oliwy, orzechów). 

 

Podczas odchudzania równie często sięgamy po produkty „light”. Niestety producenci obniżając ilość cukru, zwiększają ilość tłuszczu. Podobnie jest ze słodyczami. Niektóre „lekkie” wersje są bardziej kaloryczne niż ich odpowiedniki słodzone cukrem. Poza tym wiele osób uważa, że produkty „light” można jeść bezkarnie, a tu kolejny błąd. 

Bez motywacji ani rusz! 

Wytrwałość w działaniu i gotowość do podejmowania wyrzeczeń to jeszcze nie wszystko. Bardzo ważna jest silna motywacja. Niestety nasza silnie spada, gdy nie widzimy rezultatów odchudzania, dlatego nie zapominajmy o regularnych pomiarach i ważnej dla nas perspektywie – nadchodzącego ślubu, spotkania po latach czy letniego urlopu. Motywacją może być też bilans zysków zdrowotnych. Aktywny tryb życia zapobiega powstawaniu żylaków, schorzeń stawów, cukrzycy czy nadciśnieniu. 

Nie ma, nie ma wody na pustyni... 

Woda jest sprzymierzeńcem smukłej sylwetki. Jeżeli nie masz dolegliwości związanych z nadciśnieniem, codziennie wypijaj 2 litry płynów, latem nawet więcej. Nie mogą to być napoje przesłodzone (uważaj na gotowe soki!). Połowę z zalecanej ilości powinna uzupełniać woda mineralna. Proste? Proste! 

Ciągłe zmiany w kierunku zdrowia

Człowiek z natury jest leniwy i dość niecierpliwy, dlatego podejmując starania o szczupłą sylwetkę pragniemy natychmiastowych efektów. Zapominamy, że odchudzanie to rozłożony w czasie proces. Zbyt małe efekty są dla nas impulsem do zmiany diety. Przeskakiwanie z jednego jadłospisu na kolejny z wiarą w cud to wywoływanie problemów z tempem metabolizmu. Wówczas nie dajemy organizmowi czasu na przestawienie się na zupełnie inny system odżywiania. 

Buzujące hormony 

Jedną z przyczyn skutecznego odchudzania są zmiany hormonalne, w tym niedoczynność tarczycy. Warto zgłosić się do lekarza pierwszego kontaktu, który skieruje na badanie poziomu hormonu (TSH), a gdy będzie to koniecznie – również do endokrynologa

Nieefektywny trening 

Doskonała sylwetka jest wynikiem nie tylko prawidłowej pracy gospodarki hormonalnej i odpowiednio zbilansowanej diety. Trzecim wierzchołkiem trójkąta jest profesjonalny sport. Jeżeli decydujemy się na wykupienie karnetu na siłownię czy zajęć fitness uczmy się poprawnej techniki ćwiczeń. Bez niej nasze wysiłki pójdą na marne. Nie bójmy się skorzystać z pomocy trenera personalnego – znajdziemy go na portalu Lepszy Trener. 

Szybkie rady dla odchudzających się

- Traktuj czas odchudzania się jako zmianę złych nawyków. Jesz zdrowo i zmieniasz styl życia na zdrowy, a nie jesteś na diecie.

- Nie podjadaj między posiłkami – także, jak ktoś cię czymś częstuje. Jedz o określonych godzinach.

- Nie stosuj głodówek i diet-cud. Są one obciążające dla organizmu i zwykle kończą się efektem jojo.

- Pamiętaj o tym, żeby pić dużo wody. Nie ma ona kalorii, a zmniejsza uczucie głodu.

- Zrezygnuj z soli na rzecz przypraw. Zwykły biały cukier możesz zastąpić zdrowszymi zamiennikami.

- Zrezygnuj z przetworzonego jedzenia, słodyczy i fast foodów. Są one siedliskiem tłuszczu i pustych kalorii. Na przekąskę wybierz owoce, warzywa czy orzechy.

- Zmień złe nawyki na dobre. Zamiast windy – schody. Zamiast autobusu – rower.

- Uwierz w siebie! Wielu ludziom udało się zrzucić nieprawdopodobną liczbę kilogramów – też umiesz!

 

Martyna Paprocka 3 6 maja 2016  3115

Dodaj komentarz

  • Patryk
    20 lipca 2017
    Jak się je słodycze i słonycze, jak się nie trenuje to nic dziwnego, że nie da się schudnąć
  • Jolasia
    20 lipca 2017
    Być może masz jakąś dolegliwość, przejdź się do lekarza
  • 20 lipca 2017
    A mi waga strasznie się waha. Jak schudnę - to kilka miesięcy spokoju i nagle znikąd kolejne kilogramy :(

Artykuły z kategorii: Odchudzanie

omin-korki-i-podkrec-metabolizm-indoor-cycling-w-pigulce

Omiń korki i podkręć metabolizm! Indoor cycling w pigułce

Wielopłaszczyznowy pływ roweru na nasz organizm wpaja się nam od najmłodszych lat. Utrata wagi, poprawa wydolności płuc, zwiększenie wytrzymałości organizmu. Tylko jak ominąć korki i uniknąć ewentualnej kolizji drogowej? Wystarczy spinning: nie daj się prosić!

czym-jest-sylwetka-skinny-fat

Czym jest sylwetka skinny fat?

Choć to określenie może się wydawać paradoksalne – istnieje typ sylwetki skinny fat. W wolnym tłumaczeniu oznacza on osobę chudotłustą. Ludzie o takiej budowie ciała ważą niewiele i wizualnie są szczupłe. Okazuje się jednak, że w ich organizmach jest duża ilość tkanki tłuszczowej. Nieobcy jest im również cellulit. Gdzie tkwią przyczyny sylwetki skinny fat? Jak sobie z nią poradzić? Skinny fat redukcja czy masa? Jaka dieta przy skinny fat?

trening-ze-skakanka-czy-jest-az-tak-skuteczny

Trening ze skakanką - czy jest aż tak skuteczny?

Trening ze skakanką wydaje się jednym z mniej skomplikowanych pomysłów na zrzucenie zbędnych kilogramów i poprawienie kondycji. Jak prawidłowo ćwiczyć na skakance i dla kogo ona jest?

zumba-kalorie-treningi-i-efekty-czy-warto-cwiczyc-zumbe

Zumba - kalorie, treningi i efekty. Czy warto ćwiczyć zumbę?

Zumba jest jednym z popularniejszych programów treningowych praktykowanych w celu zrzucenia kilku zbędnych kilogramów. Na czym polega zumba i ile kalorii można spalić podczas jednej sesji?

jakie-tetno-do-spalania-tluszczu

Jakie tętno do spalania tłuszczu?

Spalanie tkanki tłuszczowej zależy nie tylko od wybranego typu ćwiczeń, lecz także od uwarunkowań organizmu danej osoby. Utrzymanie odpowiedniego tętna jest w stanie znacznie przyspieszyć efekty i wspomóc odchudzanie. Jakie tętno jest najbardziej wskazane podczas treningów?

bieznia-domowa-biegaj-nie-wychodzac-z-domu

Bieżnia domowa - biegaj nie wychodząc z domu!

Nie wszystkie osoby mogą pozwolić sobie na codzienne wychodzenie z domu w celu zażycia aktywności na świeżym powietrzu. Niektóre z nich preferują ćwiczenie w domowym zaciszu, gdzie nie dosięga ich wzrok przypadkowych przechodniów. Jakie zalety ma bieżnia domowa? Czy warto ćwiczyć w domu?

niechciany-tluszczyk-jak-szybko-schudnac-z-brzucha-i-ud-w-miesiac

Niechciany tłuszczyk – jak szybko schudnąć z brzucha i ud w miesiąc?

Wiele osób boryka się z niechcianym tłuszczykiem zalegającym na brzuchu. Niektórzy starają się za wszelką cenę szybko schudnąć z brzucha. Istnieją pewne ćwiczenia, które pozwalają szybko schudnąć z brzucha i ud nawet w miesiąc! Dowiedz się, jak schudnąć z brzucha i ud.

kalkulator-kalorii-bieganie-rower-chodzenie-ogolne-opinie

Kalkulator kalorii – bieganie, rower, chodzenie | Ogólne opinie

Życie stało się łatwiejsze wraz z rozwojem technologii. Powstało wiele aplikacji i narzędzi, które pomagają nam w codziennych obowiązkach – nawet w planowaniu diety. Wiele osób korzysta z kalkulatora kalorii, aby poradzić sobie z obliczeniem dziennego zapotrzebowania na energię. Jest to idealne narzędzie dla osób, które biegają czy jeżdżą na rowerze. Dowiedz się, jakie są opinie ludzi o kalkulatorze kalorii.

jak-znalezc-dobrego-dietetyka-walbrzych-cennik-i-opinie

Jak znaleźć dobrego dietetyka Wałbrzych – cennik i opinie

Wybór odpowiedniego specjalisty żywienia to bardzo trudna kwestia. Problem jest często spotykany w małych miastach, takich jak Wałbrzych. Decyzja o skorzystaniu z usług dietetyka w Wałbrzychu powinna być uzależniona od ceny i opinii. Dowiedz się, czym sugerować się przy wyborze odpowiedniego dietetyka w Wałbrzychu.

sposob-na-schudniecie-trening-na-rowerze-stacjonarnym

Sposób na schudnięcie – trening na rowerze stacjonarnym

Trenowanie na rowerku stacjonarnym to idealne rozwiązanie dla tych, którzy chcą schudnąć w domowych warunkach. Codzienny trening na rowerze stacjonarnym przynosi niesamowite efekty. Dowiedz się, ile powinien trwać trening na rowerze stacjonarnym.

omin-korki-i-podkrec-metabolizm-indoor-cycling-w-pigulce

Omiń korki i podkręć metabolizm! Indoor cycling w pigułce

Wielopłaszczyznowy pływ roweru na nasz organizm wpaja się nam od najmłodszych lat. Utrata wagi, poprawa wydolności płuc, zwiększenie wytrzymałości organizmu. Tylko jak ominąć korki i uniknąć ewentualnej kolizji drogowej? Wystarczy spinning: nie daj się prosić!

czym-jest-sylwetka-skinny-fat

Czym jest sylwetka skinny fat?

Choć to określenie może się wydawać paradoksalne – istnieje typ sylwetki skinny fat. W wolnym tłumaczeniu oznacza on osobę chudotłustą. Ludzie o takiej budowie ciała ważą niewiele i wizualnie są szczupłe. Okazuje się jednak, że w ich organizmach jest duża ilość tkanki tłuszczowej. Nieobcy jest im również cellulit. Gdzie tkwią przyczyny sylwetki skinny fat? Jak sobie z nią poradzić? Skinny fat redukcja czy masa? Jaka dieta przy skinny fat?

trening-ze-skakanka-czy-jest-az-tak-skuteczny

Trening ze skakanką - czy jest aż tak skuteczny?

Trening ze skakanką wydaje się jednym z mniej skomplikowanych pomysłów na zrzucenie zbędnych kilogramów i poprawienie kondycji. Jak prawidłowo ćwiczyć na skakance i dla kogo ona jest?

zumba-kalorie-treningi-i-efekty-czy-warto-cwiczyc-zumbe

Zumba - kalorie, treningi i efekty. Czy warto ćwiczyć zumbę?

Zumba jest jednym z popularniejszych programów treningowych praktykowanych w celu zrzucenia kilku zbędnych kilogramów. Na czym polega zumba i ile kalorii można spalić podczas jednej sesji?

jakie-tetno-do-spalania-tluszczu

Jakie tętno do spalania tłuszczu?

Spalanie tkanki tłuszczowej zależy nie tylko od wybranego typu ćwiczeń, lecz także od uwarunkowań organizmu danej osoby. Utrzymanie odpowiedniego tętna jest w stanie znacznie przyspieszyć efekty i wspomóc odchudzanie. Jakie tętno jest najbardziej wskazane podczas treningów?

bieznia-domowa-biegaj-nie-wychodzac-z-domu

Bieżnia domowa - biegaj nie wychodząc z domu!

Nie wszystkie osoby mogą pozwolić sobie na codzienne wychodzenie z domu w celu zażycia aktywności na świeżym powietrzu. Niektóre z nich preferują ćwiczenie w domowym zaciszu, gdzie nie dosięga ich wzrok przypadkowych przechodniów. Jakie zalety ma bieżnia domowa? Czy warto ćwiczyć w domu?

niechciany-tluszczyk-jak-szybko-schudnac-z-brzucha-i-ud-w-miesiac

Niechciany tłuszczyk – jak szybko schudnąć z brzucha i ud w miesiąc?

Wiele osób boryka się z niechcianym tłuszczykiem zalegającym na brzuchu. Niektórzy starają się za wszelką cenę szybko schudnąć z brzucha. Istnieją pewne ćwiczenia, które pozwalają szybko schudnąć z brzucha i ud nawet w miesiąc! Dowiedz się, jak schudnąć z brzucha i ud.

kalkulator-kalorii-bieganie-rower-chodzenie-ogolne-opinie

Kalkulator kalorii – bieganie, rower, chodzenie | Ogólne opinie

Życie stało się łatwiejsze wraz z rozwojem technologii. Powstało wiele aplikacji i narzędzi, które pomagają nam w codziennych obowiązkach – nawet w planowaniu diety. Wiele osób korzysta z kalkulatora kalorii, aby poradzić sobie z obliczeniem dziennego zapotrzebowania na energię. Jest to idealne narzędzie dla osób, które biegają czy jeżdżą na rowerze. Dowiedz się, jakie są opinie ludzi o kalkulatorze kalorii.

jak-znalezc-dobrego-dietetyka-walbrzych-cennik-i-opinie

Jak znaleźć dobrego dietetyka Wałbrzych – cennik i opinie

Wybór odpowiedniego specjalisty żywienia to bardzo trudna kwestia. Problem jest często spotykany w małych miastach, takich jak Wałbrzych. Decyzja o skorzystaniu z usług dietetyka w Wałbrzychu powinna być uzależniona od ceny i opinii. Dowiedz się, czym sugerować się przy wyborze odpowiedniego dietetyka w Wałbrzychu.

sposob-na-schudniecie-trening-na-rowerze-stacjonarnym

Sposób na schudnięcie – trening na rowerze stacjonarnym

Trenowanie na rowerku stacjonarnym to idealne rozwiązanie dla tych, którzy chcą schudnąć w domowych warunkach. Codzienny trening na rowerze stacjonarnym przynosi niesamowite efekty. Dowiedz się, ile powinien trwać trening na rowerze stacjonarnym.