Dlaczego nie mogę schudnąć?

Dlaczego nie mogę schudnąć?

Stosujesz kolejne diety, rezygnujesz z zamiłowania do słodyczy, nawet porzuciłaś wygodny samochód na rower. Pomimo tego, Twoja łazienkowa waga ani drgnie. „Dlaczego nie mogę schudnąć?” - to pytanie pojawia się w głowach tysięcy osób, które borykają się z nadprogramowymi kilogramami. Sprawdź, jakie popełniasz błędy i postaw na odchudzanie z widocznymi efektami.

Waga nie zawsze prawdę Ci powie... 

Jeżeli ćwiczymy dużo i intensywnie, a nadal wskaźnik na wadze łazienkowej nas nie satysfakcjonuje, przestańmy jej ufać. Tkanka mięśniowa jest cięższa niż taka sama objętość tkanki tłuszczowej. Dlatego jeżeli nasz tłuszcz ulegnie spaleniu, a jednocześnie zbudują się mięśnie, waga nie pokaże różnicy. Widoczny natomiast będzie spadek obwodów – dlatego kontroluj swoje postępy z centymetrem! 

Ruch, ruch, ruch! 

Człowiek będący ze sportem na bakier ma mniejsze zapotrzebowanie kaloryczne niż osoba aktywna. Tymczasem kwadrans marszu dziennie to wydatek 100 kcal. W ciągu dnia to niewiele, lecz w przeliczeniu na cały rok to 36.000 kcal, czyli ponad 5 kg tłuszczu! Wysiłek fizyczny to skuteczna droga do szczupłej sylwetki, dlatego poszukaj pasji w aktywnościach. Może się okazać, że odnajdziesz siebie w pływaniu, aerobiku, pilatesie, jedźcie na rolkach, nordic walkingu, tańcu czy marszobiegu. Poza tym nauka nowych sportów to świetna zabawa i okazja do poznania nowych znajomych!

Zbyt mało jedzenia 

W odchudzaniu odpowiednia dieta to niezbędny element, lecz na tym polu popełniamy masę błędów. Pierwszym z nich jest spożywanie posiłków zbyt mało kalorycznych. W takim wypadku organizm dostarczoną dawkę energii magazynuje w postaci tkanki tłuszczowej na wypadek kolejnych niedoborów. Problem pojawia się także, gdy jemy wyłącznie niskokaloryczne śniadania i obiadokolacje. Długa przerwa pomiędzy daniami sprawia, że organizm odczuwa głód i niedobór cukru, dlatego wieczorem chce uzupełnić zapasy. W konsekwencji jemy znacznie więcej niż potrzeba, usprawiedliwiając się prostym zdaniem „przecież dziś nic nie jadłam!”. Gdy rozłożymy posiłki na 5 dziennych porcji, kalorie będą zużywane na bieżąco. Więcej na temat diety i odżywiania przeczytasz w artykule: Jesz zdrowo i regularnie, ale ciągle jesteś głodna

Maksimum tłuszczu, minimum cukru 

Niemal połowa spożywanego tłuszczu pochodzi z mięsa wieprzowego i wołowego oraz jego przetworów – wystarczy zastąpić je drobiem oraz wprowadzić kilka rygorystycznych zasad. Porzuć jedzenie kiełbas, pasztetów, zup na tłustym mięsie, masła i żółtych serów. Tłuste mleko najlepiej zastąpić wersją odtłuszczoną. Jednak nie zapominaj o tłuszczu w ogóle – to niezbędny składnik diety, lecz zadbaj o to, by pochodził z dobrego źródła (ryb morskich, oleju rzepakowego, oliwy, orzechów). 

 

Podczas odchudzania równie często sięgamy po produkty „light”. Niestety producenci obniżając ilość cukru, zwiększają ilość tłuszczu. Podobnie jest ze słodyczami. Niektóre „lekkie” wersje są bardziej kaloryczne niż ich odpowiedniki słodzone cukrem. Poza tym wiele osób uważa, że produkty „light” można jeść bezkarnie, a tu kolejny błąd. 

Bez motywacji ani rusz! 

Wytrwałość w działaniu i gotowość do podejmowania wyrzeczeń to jeszcze nie wszystko. Bardzo ważna jest silna motywacja. Niestety nasza silnie spada, gdy nie widzimy rezultatów odchudzania, dlatego nie zapominajmy o regularnych pomiarach i ważnej dla nas perspektywie – nadchodzącego ślubu, spotkania po latach czy letniego urlopu. Motywacją może być też bilans zysków zdrowotnych. Aktywny tryb życia zapobiega powstawaniu żylaków, schorzeń stawów, cukrzycy czy nadciśnieniu. 

Nie ma, nie ma wody na pustyni... 

Woda jest sprzymierzeńcem smukłej sylwetki. Jeżeli nie masz dolegliwości związanych z nadciśnieniem, codziennie wypijaj 2 litry płynów, latem nawet więcej. Nie mogą to być napoje przesłodzone (uważaj na gotowe soki!). Połowę z zalecanej ilości powinna uzupełniać woda mineralna. Proste? Proste! 

Ciągłe zmiany w kierunku zdrowia

Człowiek z natury jest leniwy i dość niecierpliwy, dlatego podejmując starania o szczupłą sylwetkę pragniemy natychmiastowych efektów. Zapominamy, że odchudzanie to rozłożony w czasie proces. Zbyt małe efekty są dla nas impulsem do zmiany diety. Przeskakiwanie z jednego jadłospisu na kolejny z wiarą w cud to wywoływanie problemów z tempem metabolizmu. Wówczas nie dajemy organizmowi czasu na przestawienie się na zupełnie inny system odżywiania. 

Buzujące hormony 

Jedną z przyczyn skutecznego odchudzania są zmiany hormonalne, w tym niedoczynność tarczycy. Warto zgłosić się do lekarza pierwszego kontaktu, który skieruje na badanie poziomu hormonu (TSH), a gdy będzie to koniecznie – również do endokrynologa

Nieefektywny trening 

Doskonała sylwetka jest wynikiem nie tylko prawidłowej pracy gospodarki hormonalnej i odpowiednio zbilansowanej diety. Trzecim wierzchołkiem trójkąta jest profesjonalny sport. Jeżeli decydujemy się na wykupienie karnetu na siłownię czy zajęć fitness uczmy się poprawnej techniki ćwiczeń. Bez niej nasze wysiłki pójdą na marne. Nie bójmy się skorzystać z pomocy trenera personalnego – znajdziemy go na portalu Lepszy Trener. 

Szybkie rady dla odchudzających się

- Traktuj czas odchudzania się jako zmianę złych nawyków. Jesz zdrowo i zmieniasz styl życia na zdrowy, a nie jesteś na diecie.

- Nie podjadaj między posiłkami – także, jak ktoś cię czymś częstuje. Jedz o określonych godzinach.

- Nie stosuj głodówek i diet-cud. Są one obciążające dla organizmu i zwykle kończą się efektem jojo.

- Pamiętaj o tym, żeby pić dużo wody. Nie ma ona kalorii, a zmniejsza uczucie głodu.

- Zrezygnuj z soli na rzecz przypraw. Zwykły biały cukier możesz zastąpić zdrowszymi zamiennikami.

- Zrezygnuj z przetworzonego jedzenia, słodyczy i fast foodów. Są one siedliskiem tłuszczu i pustych kalorii. Na przekąskę wybierz owoce, warzywa czy orzechy.

- Zmień złe nawyki na dobre. Zamiast windy – schody. Zamiast autobusu – rower.

- Uwierz w siebie! Wielu ludziom udało się zrzucić nieprawdopodobną liczbę kilogramów – też umiesz!

 

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Martyna Paprocka 3 6 maja 2016  3634

Dodaj komentarz

  • Patryk
    20 lipca 2017
    Jak się je słodycze i słonycze, jak się nie trenuje to nic dziwnego, że nie da się schudnąć
  • Jolasia
    20 lipca 2017
    Być może masz jakąś dolegliwość, przejdź się do lekarza
  • 20 lipca 2017
    A mi waga strasznie się waha. Jak schudnę - to kilka miesięcy spokoju i nagle znikąd kolejne kilogramy :(

Artykuły z kategorii: Odchudzanie

motywacja-do-odchudzania-wiemy-jak-sie-do-tego-zabrac

Motywacja do odchudzania: wiemy, jak się do tego zabrać!

Prawdopodobnie nie raz i nie dwa zdarzyło ci się podchodzić do odchudzania. Za pierwszym razem się nie udało, za drugim też coś się rozjechało i z twoich planów nic nie wyszło. Tylko czy ten plan na pewno był? Częstym błędem jest słomiany zapał wynikający z braku konkretnego celu. Zobacz, czym jest motywacja do odchudzania i skąd ją brać, by utrzymać odpowiedni zapał i zrzucić, co trzeba.

jazda-na-rowerze-a-miesnie-brzucha-podkrec-tempo-odchudzania-i-szlifuj-forme

Jazda na rowerze a mięśnie brzucha: podkręć tempo odchudzania i szlifuj formę!

Dla wielu osób jazda rowerem to dobra alternatywa dla biegania czy innej aktywności fizycznej już w drodze do pracy czy na uczelnię. Tymczasem rower to nie tylko nogi i mięśnie pośladków. Jazda na rowerze pozytywnie wpływa na nasze mięśnie brzucha. Jak to się dokładnie obywa i jaki wpływ może mieć taki trening na kompleksowość naszego odchudzania?

podpowiadamy-jak-usunac-cukier-z-diety-sprawdz-nasze-wskazowki

Podpowiadamy, jak usunąć cukier z diety! Sprawdź nasze wskazówki!

Metoda małych kroków świetnie się sprawdza w przypadku wielu procesów i działań podejmowanych na co dzień. Każda zmiana wymaga pierwszego kroku, również w przypadku drastycznych przemian. Nie inaczej jest w przypadku smaku słodkiego i eliminacji cukru z codziennego pożywienia. Jeśli zastanawiasz się, jak usunąć cukier z diety, koniecznie sprawdź nasze wskazówki i zacznij od drobnych zmian!

jak-wytrwac-pierwsze-dni-na-diecie-sprawdz-nasze-protipy

Jak wytrwać pierwsze dni na diecie? Sprawdź nasze protipy

Decyzja o wdrożeniu nowego planu żywienia i zrzuceniu paru kilogramów to częst omnóstwo wyrzeczeń. Doskonale wiemy, jak ciężko jest wytrwać pierwsze dni na diecie, wiemy też, że warto jest wytrzymać, bo efekty mogą być zniewalające! Podpowiadamy, co zrobić, by pierwsze dni na diecie nie były męczarnią.

jak-obliczyc-zapotrzebowanie-kaloryczne-sprawdz-proste-metody

Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne? Sprawdź proste metody!

Podstawowa przemiana materii, całkowita przemiana materii, dodatni i ujemny bilans kalorii. To bardzo ważne i skomplikowane zagadnienia, które mogą wymagać dodatkowego omówienia. W końcu energia, którą spożywamy każdego dnia, to podstawa do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne i co wpływa na te wyliczenia?

podpowiadamy-jak-odchudzic-rece-zobacz-proste-patenty-na-smukle-ramiona

Podpowiadamy, jak odchudzić ręce: zobacz proste patenty na smukłe ramiona!

Ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć - czy ta faktycznie modelowa odpowiedź na pytanie, jak odchudzić ręce? Okazuje się, że sporo w tym prawdy! Ale sam trening to trochę mało, by skutecznie wysmuklić ramiona - warto więc podejść do procesu bardziej holistycznie i pomyśleć o innych czynnikach. Jakich?

jazda-na-rowerze-a-cellulit-odchudzaj-sie-i-zredukuj-pomaranczowa-skorke

Jazda na rowerze a cellulit: odchudzaj się i zredukuj pomarańczową skórkę

Nie od dziś wiadomo, że trening aerobowy może skutecznie wspomóc redukcję tkanki tłuszczowej i cały proces odchudzania. Pozostaje trudniejszy temat, który większości kobiet zabiera sen z powiek: cellulit. Czy można ograć ten problem dzięki regularnym treningom na dwóch kółkach? Czy jazda na rowerze może pozytywnie wpłynąć na cellulit?

jakie-bledy-popelniaja-kobiety-zaczynajac-odchudzanie-poznaj-ranking-top-5

Jakie błędy popełniają kobiety, zaczynając odchudzanie? Poznaj ranking TOP 5!

Wiele kobiet decyduje się zacząć odchudzanie. Postanowienie godne podziwu - tym bardziej, jeśli mamy dobrze przygotowany plan, jasno określony cel i wystarczająco dużo determinacji. Co, jeśli coś pójdzie nie tak? Zobacz, jakie błędy popełniają kobiety podczas odchudzania, aby twoja redukcja przebiegła pomyślnie!

cwiczenia-na-posladki-i-uda-proste-patenty-bez-wychodzenia-z-domu

Ćwiczenia na pośladki i uda - proste patenty bez wychodzenia z domu!

Epidemia czy nie, o formę trzeba dbać! Niezależnie od twojego doświadczenia w treningu, możesz sprawdzić nasze ćwiczenia na pośladki i uda, które wykonasz w domu. Zamknięte siłownie to nie problem! Przekonaj się, jakie to proste i zadbaj o kształtne pośladki i jędrne uda już dziś!

zdrowy-sen-a-proces-odchudzania-sprawdz-co-musisz-wiedziec-na-temat-spania

Zdrowy sen a proces odchudzania: sprawdź, co musisz wiedzieć na temat… spania!

Wielu z nas zdaje się, że 8 godzin snu to magiczna granica wyspania się, bycia wypoczętym przez cały dzień i w pełni zregenerowanym. Okazuje się, że zdrowy sen nie jedno ma imię i nie dla wszystkich musi trwać tak samo długo. Z czego to wynika? I jak nasz sen może wpływać na proces odchudzania?

motywacja-do-odchudzania-wiemy-jak-sie-do-tego-zabrac

Motywacja do odchudzania: wiemy, jak się do tego zabrać!

Prawdopodobnie nie raz i nie dwa zdarzyło ci się podchodzić do odchudzania. Za pierwszym razem się nie udało, za drugim też coś się rozjechało i z twoich planów nic nie wyszło. Tylko czy ten plan na pewno był? Częstym błędem jest słomiany zapał wynikający z braku konkretnego celu. Zobacz, czym jest motywacja do odchudzania i skąd ją brać, by utrzymać odpowiedni zapał i zrzucić, co trzeba.

jazda-na-rowerze-a-miesnie-brzucha-podkrec-tempo-odchudzania-i-szlifuj-forme

Jazda na rowerze a mięśnie brzucha: podkręć tempo odchudzania i szlifuj formę!

Dla wielu osób jazda rowerem to dobra alternatywa dla biegania czy innej aktywności fizycznej już w drodze do pracy czy na uczelnię. Tymczasem rower to nie tylko nogi i mięśnie pośladków. Jazda na rowerze pozytywnie wpływa na nasze mięśnie brzucha. Jak to się dokładnie obywa i jaki wpływ może mieć taki trening na kompleksowość naszego odchudzania?

podpowiadamy-jak-usunac-cukier-z-diety-sprawdz-nasze-wskazowki

Podpowiadamy, jak usunąć cukier z diety! Sprawdź nasze wskazówki!

Metoda małych kroków świetnie się sprawdza w przypadku wielu procesów i działań podejmowanych na co dzień. Każda zmiana wymaga pierwszego kroku, również w przypadku drastycznych przemian. Nie inaczej jest w przypadku smaku słodkiego i eliminacji cukru z codziennego pożywienia. Jeśli zastanawiasz się, jak usunąć cukier z diety, koniecznie sprawdź nasze wskazówki i zacznij od drobnych zmian!

jak-wytrwac-pierwsze-dni-na-diecie-sprawdz-nasze-protipy

Jak wytrwać pierwsze dni na diecie? Sprawdź nasze protipy

Decyzja o wdrożeniu nowego planu żywienia i zrzuceniu paru kilogramów to częst omnóstwo wyrzeczeń. Doskonale wiemy, jak ciężko jest wytrwać pierwsze dni na diecie, wiemy też, że warto jest wytrzymać, bo efekty mogą być zniewalające! Podpowiadamy, co zrobić, by pierwsze dni na diecie nie były męczarnią.

jak-obliczyc-zapotrzebowanie-kaloryczne-sprawdz-proste-metody

Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne? Sprawdź proste metody!

Podstawowa przemiana materii, całkowita przemiana materii, dodatni i ujemny bilans kalorii. To bardzo ważne i skomplikowane zagadnienia, które mogą wymagać dodatkowego omówienia. W końcu energia, którą spożywamy każdego dnia, to podstawa do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne i co wpływa na te wyliczenia?

podpowiadamy-jak-odchudzic-rece-zobacz-proste-patenty-na-smukle-ramiona

Podpowiadamy, jak odchudzić ręce: zobacz proste patenty na smukłe ramiona!

Ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć - czy ta faktycznie modelowa odpowiedź na pytanie, jak odchudzić ręce? Okazuje się, że sporo w tym prawdy! Ale sam trening to trochę mało, by skutecznie wysmuklić ramiona - warto więc podejść do procesu bardziej holistycznie i pomyśleć o innych czynnikach. Jakich?

jazda-na-rowerze-a-cellulit-odchudzaj-sie-i-zredukuj-pomaranczowa-skorke

Jazda na rowerze a cellulit: odchudzaj się i zredukuj pomarańczową skórkę

Nie od dziś wiadomo, że trening aerobowy może skutecznie wspomóc redukcję tkanki tłuszczowej i cały proces odchudzania. Pozostaje trudniejszy temat, który większości kobiet zabiera sen z powiek: cellulit. Czy można ograć ten problem dzięki regularnym treningom na dwóch kółkach? Czy jazda na rowerze może pozytywnie wpłynąć na cellulit?

jakie-bledy-popelniaja-kobiety-zaczynajac-odchudzanie-poznaj-ranking-top-5

Jakie błędy popełniają kobiety, zaczynając odchudzanie? Poznaj ranking TOP 5!

Wiele kobiet decyduje się zacząć odchudzanie. Postanowienie godne podziwu - tym bardziej, jeśli mamy dobrze przygotowany plan, jasno określony cel i wystarczająco dużo determinacji. Co, jeśli coś pójdzie nie tak? Zobacz, jakie błędy popełniają kobiety podczas odchudzania, aby twoja redukcja przebiegła pomyślnie!

cwiczenia-na-posladki-i-uda-proste-patenty-bez-wychodzenia-z-domu

Ćwiczenia na pośladki i uda - proste patenty bez wychodzenia z domu!

Epidemia czy nie, o formę trzeba dbać! Niezależnie od twojego doświadczenia w treningu, możesz sprawdzić nasze ćwiczenia na pośladki i uda, które wykonasz w domu. Zamknięte siłownie to nie problem! Przekonaj się, jakie to proste i zadbaj o kształtne pośladki i jędrne uda już dziś!

zdrowy-sen-a-proces-odchudzania-sprawdz-co-musisz-wiedziec-na-temat-spania

Zdrowy sen a proces odchudzania: sprawdź, co musisz wiedzieć na temat… spania!

Wielu z nas zdaje się, że 8 godzin snu to magiczna granica wyspania się, bycia wypoczętym przez cały dzień i w pełni zregenerowanym. Okazuje się, że zdrowy sen nie jedno ma imię i nie dla wszystkich musi trwać tak samo długo. Z czego to wynika? I jak nasz sen może wpływać na proces odchudzania?