Dlaczego dbanie o zęby jest tak ważne dla zdrowia?

Dlaczego dbanie o zęby jest tak ważne dla zdrowia?

Większość ludzi dba o zęby przede wszystkim ze względów estetycznych. Nie to jednak powinno być głównym powodem zachowywania higieny jamy ustnej. Niewłaściwy stan zębów może przekładać się na pogorszenie się ogólnego stanu zdrowia. Dowiedz się, czym grozi zaniedbanie zębów i jak powinno się je pielęgnować.

Szczerbatego nikt nie pokocha – dbaj o zęby

Estetyczny wygląd zębów jest podstawą dobrej autoprezentacji. Już od najmłodszych lat wiemy, że: „Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda, tak się zaczyna wielka przygoda!”. I z tą myślą powinniśmy podchodzić do dbania o zęby, bo „kto ich nie myje, ten ma kłopoty” ;) Rodzice uczyli nas codziennego szczotkowania zębów, a my i tak baliśmy się tego jak ognia. Musiało upłynąć kilka ładnych lat, byśmy bez protestów sami zajęli się higieną jamy ustnej. Rozpoczęły się przecież pierwsze miłości, a uśmiech jest wizytówką człowieka. Jak pójść na randkę z nieświeżym oddechem? Od razu odejmuje nam to kilka punktów. Kto by tam najpierw myślał o konsekwencjach zdrowotnych zaniedbania zębów! Ważne, że później odkryliśmy, jak poważne w skutkach mogłoby być nieprzestrzeganie higieny jamy ustnej.

Czytaj: Dieta na młody i zdrowy wygląd

Zęby a ogólne zdrowie – jakie są zagrożenia?

Piękny i zdrowy uśmiech jest atutem każdego człowieka. Podświadomie milej patrzymy na osobę, która może pochwalić się zdrowymi zębami. To jednak jeden z mniej ważnych powodów, dla których powinniśmy dbać o stan własnego uzębienia. W szczelinach między zębami i dziąsłami czai się wiele chorobotwórczych bakterii. Znajdują się one również w płytkach nazębnych i kamieniu nazębnym, ale także w ubytkach. Zaprzestanie dbania o zęby może spowodować rozprzestrzenianie się bakterii. I tutaj rodzi się niebezpieczeństwo. Pojawienie się stanów zapalnych w obrębie zębów czy dziąseł często przekłada się na ogólny stan zdrowia. Do najgroźniejszych bakterii czających się w jamie ustnej należą beztlenowce. Odpowiadają one bowiem za powstawanie stanów zapalnych wokół zębów. Stąd mogą natomiast swobodnie przeniknąć do krwiobiegu, a w efekcie – serca, stawów czy nerek. Tam powodują tzw. chorobę odogniskową. Jej następstwem może być cukrzyca, a nawet zawał serca.

Czytaj: Dieta w chorobach autoimmunologicznych

Higiena jamy ustnej przede wszystkim ma nas uchronić przed próchnicą. Dlaczego? Nieleczenie tej choroby odpowiada za rozwijanie się poważniejszych dolegliwości. W jej efekcie mogą pojawić się m.in. zapalenie miazgi zęba, wypadanie zębów czy zapalenia i zniszczenia tkanek około zębowych. Zaniedbanie tych dolegliwości natomiast może skutkować chorobami serca, udarami mózgu, schorzeniami stawów czy nowotworami.

Ku przygodzie – jak dbać o zęby?
jak dbać o zęby

1. Codzienna higiena jamy ustnej.

Zęby powinno się myć minimum dwa razy dziennie. Najlepszym wyjściem jest jednak mycie ich po każdym posiłku. Jeśli nie mamy takiej możliwości – warto chociaż sięgnąć po bezcukrową gumę do żucia. Należy pamiętać także o czyszczeniu języka w trakcie mycia zębów. Warto dodatkowo stosować płyny do płukania jamy ustnej oraz nici dentystyczne.

2. Wyleczenie wszystkich ubytków oraz kontrola stomatologiczna.

Jak już wspomnieliśmy, nieleczone zęby mogą doprowadzić do poważnych dolegliwości w obrębie całego organizmu. Warto również sprawdzać, czy nie pojawiają się nowe ubytki nazębne.

3. Pozbywanie się kamienia nazębnego.

Nawet przesadne dbanie o zdrowie zębów nie uchroni nad przed osadzaniem się na nich kamienia nazębnego. Poleca się więc poddanie się zabiegowi stomatologicznemu (tzw. scalingowi) minimum dwa razy do roku.

4. Piaskowanie zębów.

Pozwala na usunięcie osadu nazębnego. Zabieg nie trwa długo. Można się mu poddać w gabinecie dentystycznym.

5. Wybielanie zębów.

Na rynku znajdziemy szereg past wybielających – zarówno tych mniej, jak i bardziej skutecznych. Innym wyjściem jest wybielenie zębów podczas zabiegu stomatologicznego. Zwykle dla utrwalenia efektu powtarza się go 2-3 razy.

Dieta dla zdrowych zębów

- Bogata w białko i wapń. Te składniki odżywcze odpowiadają za utrzymanie prawidłowego stanu kości i zębów.

- Zrezygnowanie z przetworzonej żywności oraz słodyczy. Powodują one rozwijanie się chorobotwórczych bakterii w jamie ustnej.

- Witamina D. Odpowiada za usprawnianie procesu wchłaniania wapnia oraz produkcję komórek budulcowych w układzie kostnym.

- Witamina B12. Wzmacnia układ szkieletowy oraz zęby.

- Witamina C. Odpowiada za sprawną syntezę kolagenu (budulca kości).

- Witamina K. Zapobiega powstawaniu osteoporozy i próchnicy. Wzmacnia zęby, dzięki czemu nie są podatne na kruszenie się.

- Magnez. Ma wpływ na gęstość kości oraz wspomaga wchłanianie wapnia w organizmie.

Czytaj: Zapotrzebowanie na białko, węglowodany i tłuszcze
higiena jamy ustnej

Utrzymanie prawidłowego stanu zębów zależy od sposobu odżywiania. W diecie na zdrowe zęby powinny się więc znaleźć duże ilości warzyw i owoców, które są źródłem witamin i minerałów. Co więcej, ważne jest uzupełnienie jadłospisu w mleko i produkty pochodzenia mlecznego. Należy również sięgać po pełnoziarniste pieczywo.

admin 0 24 marca 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.