Dlaczego dbanie o zęby jest tak ważne dla zdrowia?

Dlaczego dbanie o zęby jest tak ważne dla zdrowia?

Większość ludzi dba o zęby przede wszystkim ze względów estetycznych. Nie to jednak powinno być głównym powodem zachowywania higieny jamy ustnej. Niewłaściwy stan zębów może przekładać się na pogorszenie się ogólnego stanu zdrowia. Dowiedz się, czym grozi zaniedbanie zębów i jak powinno się je pielęgnować.

Szczerbatego nikt nie pokocha – dbaj o zęby

Estetyczny wygląd zębów jest podstawą dobrej autoprezentacji. Już od najmłodszych lat wiemy, że: „Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda, tak się zaczyna wielka przygoda!”. I z tą myślą powinniśmy podchodzić do dbania o zęby, bo „kto ich nie myje, ten ma kłopoty” ;) Rodzice uczyli nas codziennego szczotkowania zębów, a my i tak baliśmy się tego jak ognia. Musiało upłynąć kilka ładnych lat, byśmy bez protestów sami zajęli się higieną jamy ustnej. Rozpoczęły się przecież pierwsze miłości, a uśmiech jest wizytówką człowieka. Jak pójść na randkę z nieświeżym oddechem? Od razu odejmuje nam to kilka punktów. Kto by tam najpierw myślał o konsekwencjach zdrowotnych zaniedbania zębów! Ważne, że później odkryliśmy, jak poważne w skutkach mogłoby być nieprzestrzeganie higieny jamy ustnej.

Czytaj: Dieta na młody i zdrowy wygląd

Zęby a ogólne zdrowie – jakie są zagrożenia?

Piękny i zdrowy uśmiech jest atutem każdego człowieka. Podświadomie milej patrzymy na osobę, która może pochwalić się zdrowymi zębami. To jednak jeden z mniej ważnych powodów, dla których powinniśmy dbać o stan własnego uzębienia. W szczelinach między zębami i dziąsłami czai się wiele chorobotwórczych bakterii. Znajdują się one również w płytkach nazębnych i kamieniu nazębnym, ale także w ubytkach. Zaprzestanie dbania o zęby może spowodować rozprzestrzenianie się bakterii. I tutaj rodzi się niebezpieczeństwo. Pojawienie się stanów zapalnych w obrębie zębów czy dziąseł często przekłada się na ogólny stan zdrowia. Do najgroźniejszych bakterii czających się w jamie ustnej należą beztlenowce. Odpowiadają one bowiem za powstawanie stanów zapalnych wokół zębów. Stąd mogą natomiast swobodnie przeniknąć do krwiobiegu, a w efekcie – serca, stawów czy nerek. Tam powodują tzw. chorobę odogniskową. Jej następstwem może być cukrzyca, a nawet zawał serca.

Czytaj: Dieta w chorobach autoimmunologicznych

Higiena jamy ustnej przede wszystkim ma nas uchronić przed próchnicą. Dlaczego? Nieleczenie tej choroby odpowiada za rozwijanie się poważniejszych dolegliwości. W jej efekcie mogą pojawić się m.in. zapalenie miazgi zęba, wypadanie zębów czy zapalenia i zniszczenia tkanek około zębowych. Zaniedbanie tych dolegliwości natomiast może skutkować chorobami serca, udarami mózgu, schorzeniami stawów czy nowotworami.

Ku przygodzie – jak dbać o zęby?
jak dbać o zęby

1. Codzienna higiena jamy ustnej.

Zęby powinno się myć minimum dwa razy dziennie. Najlepszym wyjściem jest jednak mycie ich po każdym posiłku. Jeśli nie mamy takiej możliwości – warto chociaż sięgnąć po bezcukrową gumę do żucia. Należy pamiętać także o czyszczeniu języka w trakcie mycia zębów. Warto dodatkowo stosować płyny do płukania jamy ustnej oraz nici dentystyczne.

2. Wyleczenie wszystkich ubytków oraz kontrola stomatologiczna.

Jak już wspomnieliśmy, nieleczone zęby mogą doprowadzić do poważnych dolegliwości w obrębie całego organizmu. Warto również sprawdzać, czy nie pojawiają się nowe ubytki nazębne.

3. Pozbywanie się kamienia nazębnego.

Nawet przesadne dbanie o zdrowie zębów nie uchroni nad przed osadzaniem się na nich kamienia nazębnego. Poleca się więc poddanie się zabiegowi stomatologicznemu (tzw. scalingowi) minimum dwa razy do roku.

4. Piaskowanie zębów.

Pozwala na usunięcie osadu nazębnego. Zabieg nie trwa długo. Można się mu poddać w gabinecie dentystycznym.

5. Wybielanie zębów.

Na rynku znajdziemy szereg past wybielających – zarówno tych mniej, jak i bardziej skutecznych. Innym wyjściem jest wybielenie zębów podczas zabiegu stomatologicznego. Zwykle dla utrwalenia efektu powtarza się go 2-3 razy.

Dieta dla zdrowych zębów

- Bogata w białko i wapń. Te składniki odżywcze odpowiadają za utrzymanie prawidłowego stanu kości i zębów.

- Zrezygnowanie z przetworzonej żywności oraz słodyczy. Powodują one rozwijanie się chorobotwórczych bakterii w jamie ustnej.

- Witamina D. Odpowiada za usprawnianie procesu wchłaniania wapnia oraz produkcję komórek budulcowych w układzie kostnym.

- Witamina B12. Wzmacnia układ szkieletowy oraz zęby.

- Witamina C. Odpowiada za sprawną syntezę kolagenu (budulca kości).

- Witamina K. Zapobiega powstawaniu osteoporozy i próchnicy. Wzmacnia zęby, dzięki czemu nie są podatne na kruszenie się.

- Magnez. Ma wpływ na gęstość kości oraz wspomaga wchłanianie wapnia w organizmie.

Czytaj: Zapotrzebowanie na białko, węglowodany i tłuszcze
higiena jamy ustnej

Utrzymanie prawidłowego stanu zębów zależy od sposobu odżywiania. W diecie na zdrowe zęby powinny się więc znaleźć duże ilości warzyw i owoców, które są źródłem witamin i minerałów. Co więcej, ważne jest uzupełnienie jadłospisu w mleko i produkty pochodzenia mlecznego. Należy również sięgać po pełnoziarniste pieczywo.

admin 0 24 marca 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

cz-5-5-dbaj-o-swoje-zdrowie-zalecenia-who-i-ministerstwa-zdrowia-dot-koronawirusa

Cz. 5/5 Dbaj o swoje zdrowie! Zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia dot. koronawirusa

Oficjalne stanowisko WHO ws. koronawirusa jest jednoznaczne: to epidemia na skalę światową. Aby skutecznie przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się pandemicznego wirusa, warto zachować szczególne środki ostrożności. Poznaj oficjalne zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia i zadbaj o swoje zdrowie w dobie koronawirusa.

cz-4-5-treningi-online-z-trenerem-w-dobie-koronawirusa-cwicz-mimo-wszystko

Cz. 4/5 Treningi online z trenerem w dobie koronawirusa? Ćwicz mimo wszystko!

Zasięg zakażeń koronawirusem jest coraz większy, a liczba ofiar cały czas rośnie. Nie bez powodu siłownie i kluby fitness zamknęły się dla klientów - tu chodzi o zdrowie i ludzkie życie, które jest wartością nieocenioną! Ale czy to oznacza, że musisz leżeć na kanapie i wegetować przez cały ten dziki czas? Zobacz, jak wykorzystać okres kwarantanny i spróbuj treningów online z trenerem bez wychodzenia z domu!

cz-3-5-trening-przede-wszystkim-jak-realizowac-plan-treningowy-w-dobie-koronawirusa

Cz. 3/5 Trening przede wszystkim - jak realizować plan treningowy w dobie koronawirusa?

Coraz większa liczba zachorowań na nowego koronawirusa sprawia, że siłownie, kluby fitness, galerie handlowe i placówki kultury zostały wyłączone z życia publicznego. Aby epidemia nie szerzyła się dalej, trzeba zgasić zarazę w zarodku lub powstrzymać jej dalsze rozprzestrzenianie się. Tylko jak realizować plan treningowy przy zamkniętych siłowniach i klubach fitness? Jest na to prosty sposób!

cz-2-5-koronawirus-w-starciu-z-domowa-spizarnia-jakie-zapasy-warto-miec-w-domu

Cz. 2/5 Koronawirus w starciu z domową spiżarnią. Jakie zapasy warto mieć w domu?

Jeśli wiadomość o szerzącej się epidemii koronawirusa wymiata produkty spożywcze z twoich sklepów, nie martw się - mamy tak samo! Tylko jak utrzymać dietę i jeść zdrowo, by możliwie jak najrzadziej wychodzić z domu? Zobacz, jakie zapasy żywności długoterminowej warto zrobić i jak w prosty sposób przedłużyć termin przydatności do spożycia innych produktów.

cz-1-5-odpornosc-vs-grozny-koronawirus-jak-zmniejszyc-ryzyko-zachorowania

Cz. 1/5 Odporność vs groźny koronawirus. Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania?

To już oficjalne stanowisko WHO: mierzymy się z pandemią. Szalejący koronawirus rozprzestrzenia się coraz bardziej, zbierając żniwo kolejnych ofiar śmiertelnych. Najlepsze, co możesz zrobić dla siebie i dla innych to zostać w domu. Zobacz, w jaki sposób zwiększyć swoją odporność i zmniejszyć ryzyko zachorowania na zakaźną chorobę COVID-19.

zdrowie-bez-lekow-masz-je-na-wyciagniecie-reki

Zdrowie bez leków? Masz je na wyciągnięcie ręki!

Długie i zdrowe życie to marzenie każdego, zwłaszcza, jeśli w grę wchodzi idealny życiowy partner czy liczne potomstwo z własnymi rodzinami. Jak właściwie zadbać o swoje zdrowie bez leków i zapewnić sobie długowieczność? Podpowiadamy sprawdzone patenty - są na wyciągnięcie ręki i nic nie kosztują!

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie-aktualizacja-2020

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię | AKTUALIZACJA 2020

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

dobry-dietetyk-online-jedz-zdrowo-bez-wychodzenia-z-domu

Dobry dietetyk online - jedz zdrowo bez wychodzenia z domu

Internet to medium coraz częściej wykorzystywane do załatwiania spraw, które jeszcze kilka lat temu wymagały wyjścia z domu. Jedną z nich jest konsultacja z dietetykiem i ustalenie planu żywienia na określony czas. Jak wyglądają takie wizyty online i ile one kosztują?

amerykanski-sen-na-talerzu-dieta-dubrow-w-roli-glownej

Amerykański sen na talerzu. Dieta Dubrow w roli głównej

Kult smukłej, wysportowanej sylwetki i wszechogarniające diety na redukcję tkanki tłuszczowej wciąż są na topie. Obok redukcyjnych diet paleo czy planu żywieniowego samuraja, równie słynna stała się dieta oczyszczająca dr Dąbrowskiej. Jedną z najnowszych form żywienia jest dieta Dubrow. Na czym polega?

cz-5-5-dbaj-o-swoje-zdrowie-zalecenia-who-i-ministerstwa-zdrowia-dot-koronawirusa

Cz. 5/5 Dbaj o swoje zdrowie! Zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia dot. koronawirusa

Oficjalne stanowisko WHO ws. koronawirusa jest jednoznaczne: to epidemia na skalę światową. Aby skutecznie przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się pandemicznego wirusa, warto zachować szczególne środki ostrożności. Poznaj oficjalne zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia i zadbaj o swoje zdrowie w dobie koronawirusa.

cz-4-5-treningi-online-z-trenerem-w-dobie-koronawirusa-cwicz-mimo-wszystko

Cz. 4/5 Treningi online z trenerem w dobie koronawirusa? Ćwicz mimo wszystko!

Zasięg zakażeń koronawirusem jest coraz większy, a liczba ofiar cały czas rośnie. Nie bez powodu siłownie i kluby fitness zamknęły się dla klientów - tu chodzi o zdrowie i ludzkie życie, które jest wartością nieocenioną! Ale czy to oznacza, że musisz leżeć na kanapie i wegetować przez cały ten dziki czas? Zobacz, jak wykorzystać okres kwarantanny i spróbuj treningów online z trenerem bez wychodzenia z domu!

cz-3-5-trening-przede-wszystkim-jak-realizowac-plan-treningowy-w-dobie-koronawirusa

Cz. 3/5 Trening przede wszystkim - jak realizować plan treningowy w dobie koronawirusa?

Coraz większa liczba zachorowań na nowego koronawirusa sprawia, że siłownie, kluby fitness, galerie handlowe i placówki kultury zostały wyłączone z życia publicznego. Aby epidemia nie szerzyła się dalej, trzeba zgasić zarazę w zarodku lub powstrzymać jej dalsze rozprzestrzenianie się. Tylko jak realizować plan treningowy przy zamkniętych siłowniach i klubach fitness? Jest na to prosty sposób!

cz-2-5-koronawirus-w-starciu-z-domowa-spizarnia-jakie-zapasy-warto-miec-w-domu

Cz. 2/5 Koronawirus w starciu z domową spiżarnią. Jakie zapasy warto mieć w domu?

Jeśli wiadomość o szerzącej się epidemii koronawirusa wymiata produkty spożywcze z twoich sklepów, nie martw się - mamy tak samo! Tylko jak utrzymać dietę i jeść zdrowo, by możliwie jak najrzadziej wychodzić z domu? Zobacz, jakie zapasy żywności długoterminowej warto zrobić i jak w prosty sposób przedłużyć termin przydatności do spożycia innych produktów.

cz-1-5-odpornosc-vs-grozny-koronawirus-jak-zmniejszyc-ryzyko-zachorowania

Cz. 1/5 Odporność vs groźny koronawirus. Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania?

To już oficjalne stanowisko WHO: mierzymy się z pandemią. Szalejący koronawirus rozprzestrzenia się coraz bardziej, zbierając żniwo kolejnych ofiar śmiertelnych. Najlepsze, co możesz zrobić dla siebie i dla innych to zostać w domu. Zobacz, w jaki sposób zwiększyć swoją odporność i zmniejszyć ryzyko zachorowania na zakaźną chorobę COVID-19.

zdrowie-bez-lekow-masz-je-na-wyciagniecie-reki

Zdrowie bez leków? Masz je na wyciągnięcie ręki!

Długie i zdrowe życie to marzenie każdego, zwłaszcza, jeśli w grę wchodzi idealny życiowy partner czy liczne potomstwo z własnymi rodzinami. Jak właściwie zadbać o swoje zdrowie bez leków i zapewnić sobie długowieczność? Podpowiadamy sprawdzone patenty - są na wyciągnięcie ręki i nic nie kosztują!

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie-aktualizacja-2020

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię | AKTUALIZACJA 2020

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

dobry-dietetyk-online-jedz-zdrowo-bez-wychodzenia-z-domu

Dobry dietetyk online - jedz zdrowo bez wychodzenia z domu

Internet to medium coraz częściej wykorzystywane do załatwiania spraw, które jeszcze kilka lat temu wymagały wyjścia z domu. Jedną z nich jest konsultacja z dietetykiem i ustalenie planu żywienia na określony czas. Jak wyglądają takie wizyty online i ile one kosztują?

amerykanski-sen-na-talerzu-dieta-dubrow-w-roli-glownej

Amerykański sen na talerzu. Dieta Dubrow w roli głównej

Kult smukłej, wysportowanej sylwetki i wszechogarniające diety na redukcję tkanki tłuszczowej wciąż są na topie. Obok redukcyjnych diet paleo czy planu żywieniowego samuraja, równie słynna stała się dieta oczyszczająca dr Dąbrowskiej. Jedną z najnowszych form żywienia jest dieta Dubrow. Na czym polega?