Dieta w chorobach autoimmunologicznych

Dieta w chorobach autoimmunologicznych

Co jeść przy chorobach autoimmunologicznych? Jakich produktów spożywczych unikać? Zobaczcie czym są choroby autoimmunologiczne takie jak hashimoto lub cukrzyca i jak się przed nimi bronić za pomocą diety.

Na czym polega choroba autoimmunologiczna?

Nasz układ odpornościowy (immunologiczny) jest taką armią wojska, której zadaniem jest chronić nas przed wrogami. W tym przypadku mogą to być bakterie i wirusy. W chorobach autoimmunologicznych jest tak, że nasza armia nieco się zagubiła i zaczyna atakować własne komórki i tkanki. Organizm wysyła limfocyty T lub przeciwciała, które są niewłaściwie skierowane i niszczą nas samych.

Choroby autoimmunologiczne można podzielić na dwie kategorie: swoiste narządowo - atakujące jeden narząd np. Hashimoto atakuje tarczycę oraz nieswoiste narządowo, które mogą atakować wiele narządów i systemów naraz np. toczeń układowy rumieniowaty. Choroby autoimmunologiczne mogą zaatakować każdy narząd i układ w naszym organizmie.

Istnieje około 80 różnych chorób z autoagresji, które mają różne objawy, od lekkich po powodujące niepełnosprawność, w zależności od systemu zaatakowanego przez chorobę i jej zaawansowania. Nie wiadomo dlaczego, kobiety są bardziej podatne niż mężczyźni, zwłaszcza te w wieku reprodukcyjnym, 3/4 osób chorych to właśnie kobiety. Nie ma skutecznego leku na choroby autoimmunologiczne, ale symptomy niektórych z nich można kontrolować.

Lista chorób autoimmunologicznych (przykłady)

  • Cukrzyca 1
  • Hashimoto
  • Łuszczyca
  • Łysienie plackowate
  • Celiakia
  • Stwardnienie rozsiane
  • Nieswoiste zapalenie jelit
  • Toczeń rumieniowaty układowy
  • Zapalenie wątroby
  • Choroba Addisona
  • Sarkoidoza
  • Bielactwo

Przyczyny chorób autoimmunologicznych

Dokładne przyczyny chorób z autoagresji nie są znane. Można jedynie wymienić czynniki ryzyka:

genetyczne - predyspozycje do chorób autoimmunologicznych są dziedziczone i występują rodzinnie. Często jest tak, że mama ma np. Hashimoto i w okresie dojrzewania pojawia się ta choroba u córki. Jednak sama podatność genetyczna nie wystarczy aby wyzwoliła się reakcja autoimmunologiczna, potrzebne są inne czynniki, np infekcja wirusowa, czy silny stres.

infekcje bakteryjne i wirusowe – niektóre choroby pojawiają się lub nasilają po infekcji np. po anginie może uaktywnić się łuszczyca.

płeć – kobiety są bardziej podatne na choroby autoimmunologiczne, zwłaszcza te w wieku rozrodczym i w okresie menopauzy. Często choroba pojawia się podczas ciąży lub tuż po niej

czynniki środowiskowe – nadmiar węglowodanów, lektyn, kazeiny, nadużywanie antybiotyków, działających prozapalnie olejów roślinnych, a także STRES - nieumiejętność radzenia sobie z nim.

Leczenie chorób autoimmunoologicznych

Leczenie chorób autoagresywnych medycyną konwencjonalną leczy objawy i hamuje odpowiedź immunologiczną lub ma na celu zmniejszenie stanu zapalnego. Np poprzez podawanie niewytwarzanych hormonów w przypadku cukrzycy 1 będzie to insulina lub zmniejsza aktywność systemu odpornościowego zazwyczaj poprzez podanie kortykosterydów. 

Rzadko stosowana jest dieta w celu leczenia chorób autoimmunologicznych. Wyjątkiem jest celiakia gdzie wykluczenie glutenu jest podstawą leczenia. Okazuje się, że wiele powszechnie spożywanych produktów wywołuje reakcje autoimmunologiczne u osób które są genetycznie obciążone.

Nasze ciało i psychika sterowane są przez dwa niezależne układy nerwowe. Pierwszym rządzi mózg. Centrum sterowania drugiego mieści się w jelitach. O czym już dawno wiedzieli Chińczycy. Jelita wpływają na stan całego naszego organizmu. Często choroby są ściśle związane ze stanem naszych jelit. Nie zostało jeszcze dowiedzione czy problemy z jelitami powodują te choroby czy to te choroby pogarszają stan naszych jelit.

Protokół autoimmunologiczny

Protokół autoimmunologiczny jest to specjalna dieta, która została opracowana na podstawie badań, które wykazały, że choroby autoagresywne spowodowane są procesem zapalnym w organizmie. Podstawą tego problemu jest przepuszczalność jelit. Osoby, ze zwiększoną przepuszczalnością jelit w procesie trawienia mają uszkodzone ciasne połączenia jelitowe i mogą przedostawać się pokarmy, bakterie i toksyny do krwiobiegu wywołując reakcję immunologiczną.

Badania te wykazały że unikanie pokarmów zgodnych z protokołem autoimmunologicznym pomogło w uszczelnieniu jelita, a także wpłynęło korzystnie na poprawę flory bakteryjnej. Wprowadzenie tego sposobu odżywiania może złagodzić objawy lub nawet doprowadzić do remisji choroby, wspomoże w utracie wagi, podniesie poziom energii życiowej i wpłynie korzystnie na trawienie. Protokół autoimmunologiczny jest odmianą diety Paleo i jego celem jest zmniejszenie procesu zapalnego w organizmie.

Zaplanowanie i zbilansowanie odpowiednich posiłków w chorobach autoimmunologicznych to nie lada wyzwanie, dlatego nie powinno się tego robić samemu. Warto skorzystać z pomocy dietetyka, który dobierze odpowiednią dietę i poprowadzi leczenie.

Protokół autoimmunologiczny należy stosować przez okres około 30 – 90 dni. To wszystko zależy od stanu zdrowia, samopoczucia. Niektórzy po kilku miesiącach mogą wprowadzać nowe produkty do diety, inni dopiero po roku. W protokole najważniejsze jest spożywanie żywego, jak najmniej przetworzonego jedzenia.

Protokół autoimmunologiczny – co jeść?

Dieta osoby cierpiącej na chorobę autoimmunologiczną powinna zwierać dużo warzyw, przede wszystkim zielonych, z wyjątkiem psiankowatych. Gdy masz problemy trawienne zacząć od gotowanych i stopniowo wprowadzać więcej surowych. Latem można jeść więcej surowych warzyw, a zimą lepiej gotowane.

  • ryby i skorupiaki
  • podroby, w tym wątróbka
  • dobrej jakości mięso – najlepiej ekologiczne
  • zdrowe tłuszcze – masło klarowane, awokado, olej kokosowy, oliwa z oliwek, tłuste ryby morskie
  • owoce z umiarem – wybierać te z mniejszą zawartością fruktozy
  • probiotyki – niepasteryzowane kiszonki oraz kefir i jogurt z mleka kokosowego, kefir wodny, kombucha

Czego unikać przy chorobach autoimmunologicznych?

Jeśli dieta paleo nie łagodzi objawów autoimmunologicznych, to warto spróbować pełną wersję protokołu autoimmunologicznego i całkowicie unikać następujących pokarmów:

  • orzechy
  • jajka (szczególnie białka)
  • rośliny psiankowate: ziemniaki (bataty są dozwolone), pomidory,bakłażan, papryka, papryczki chili, pieprz cayenne, miechunka pomidorowa, jagody goji
  • rośliny strączkowe
  • wszystkie zboża (pszenica, żyto, proso, komosa ryżowa itp.)
  • wszelkie nasiona, łącznie z kawą i kakao
  • alkohol, papierosy

Warto wiedzieć, że u każdego protokół może wyglądać inaczej, nie każdemu muszą np. szkodzić warzywa psiankowate. Tak ubogą dietę należy konsultować z dietetykiem, aby była odpowiednio zbilansowana.

Suplementacja przy chorobach autoimmunologicznych (przykładowa)

  • D3 K2 (latem wystawianie ciała na słońce około 20 minut dziennie)
  • Omega 3
  • enzymy trawienne
  • Selen
  • Jod?
  • Probiotyki
  • Kurkumina
  • MSM
  • Witamina C (z aceroli)

 

Autor: 

Agnieszka Skotny

Dietetyk Agnieszka Skotny

 

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Agnieszka Skotny 3 4 lipca 2016  6035

Dodaj komentarz

  • 3 sierpnia 2016
    Jasiu,
    zostaje bardzo dużo produktów: podroby, mięso, ryby, owoce morza, warzywa, owoce, kapusta i ogórki kiszone, herbatki ziołowe, kawa żołędziowa. Można z tego ułożyć naprawdę zróżnicowaną i kolorową dietę :)

    Pozdrawiam serdecznie.
  • jasiu
    13 lipca 2016
    Czyli rozumiem, że przy mojej cukrzycy typu 1 i łuszczycy w zasadzie zostają mi tylko trociny i woda?
  • iza
    7 lipca 2016
    Osoby z chorobą hashimoto w swojej diecie powinny unikać glutenu, lepiej spożywać węglowodany złożone typu ryż, quinoa i kasza jaglana. Taka dieta na początku jest trudna, ale szybko można się przyzwyczaić

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

zbilansowana-dieta-weganska-czyli-jak-podejsc-do-jadlospisu-na-bazie-roslin

Zbilansowana dieta wegańska, czyli jak podejść do jadłospisu na bazie roślin?

Modny swego czasu wegetarianizm to odrzucenie produktów mięsnych z codziennego jadłospisu. Jego radykalna odmiana to weganizm, który wyklucza wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego. Co zrobić, aby dieta wegańska była zbilansowana, a nasz organizm czerpał jak najwięcej z tego rodzaju żywienia?

nie-idzie-ci-odchudzanie-sprawdz-najczestsze-bledy-w-diecie-i-popraw-nawyki

Nie idzie ci odchudzanie? Sprawdź najczęstsze błędy w diecie i popraw nawyki!

Jeśli twoja redukcja nie przybrała satysfakcjonującego dla ciebie tempa, a efekty są niewidoczne, niemal pewne jest, że coś robisz nie tak. Być może są to błędy w komponowaniu posiłków, niewystarczająca ilość snu albo chroniczny stres. Przygotowaliśmy ranking produktów, które wydają się zdrowe, a tak naprawdę wcale nie są. Sprawdź, jakie błędy w diecie wyeliminować, by odchudzanie przyniosło zamierzone efekty.

wszechmogace-cytrusy-poznaj-ich-wlasciwosci-zdrowotne-i-jedz-jak-najwiecej

Wszechmogące cytrusy - poznaj ich właściwości zdrowotne i jedz jak najwięcej!

Skarbnica witaminy C, bogactwo antyoksydantów i błonnika, fantastyczne olejki eteryczne. To tylko niektóre właściwości zdrowotne, jakie skrywają cytrusy. Jak jeszcze wpływają na nasze zdrowie i czym poprawiają nasze samopoczucie? Sprawdź TOP 5 właściwości owoców cytrusowych i jedz na zdrowie!

co-jesc-na-mase-siegnij-po-najlepsze-produkty-i-zbuduj-swoje-cialo

Co jeść na masę: sięgnij po najlepsze produkty i zbuduj swoje ciało!

Budowanie masy mięśniowej to kluczowy moment w karierze na siłowni. To nie tylko czas zwiększonej aktywności fizycznej, ale przede wszystkim okres zwiększonej podaży energii. Zobacz, co jeść na masę i wprowadź swoje ciało na wyższy poziom, aby przekuć trening w prawdziwie atletyczną sylwetkę!

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

zbilansowana-dieta-weganska-czyli-jak-podejsc-do-jadlospisu-na-bazie-roslin

Zbilansowana dieta wegańska, czyli jak podejść do jadłospisu na bazie roślin?

Modny swego czasu wegetarianizm to odrzucenie produktów mięsnych z codziennego jadłospisu. Jego radykalna odmiana to weganizm, który wyklucza wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego. Co zrobić, aby dieta wegańska była zbilansowana, a nasz organizm czerpał jak najwięcej z tego rodzaju żywienia?

nie-idzie-ci-odchudzanie-sprawdz-najczestsze-bledy-w-diecie-i-popraw-nawyki

Nie idzie ci odchudzanie? Sprawdź najczęstsze błędy w diecie i popraw nawyki!

Jeśli twoja redukcja nie przybrała satysfakcjonującego dla ciebie tempa, a efekty są niewidoczne, niemal pewne jest, że coś robisz nie tak. Być może są to błędy w komponowaniu posiłków, niewystarczająca ilość snu albo chroniczny stres. Przygotowaliśmy ranking produktów, które wydają się zdrowe, a tak naprawdę wcale nie są. Sprawdź, jakie błędy w diecie wyeliminować, by odchudzanie przyniosło zamierzone efekty.

wszechmogace-cytrusy-poznaj-ich-wlasciwosci-zdrowotne-i-jedz-jak-najwiecej

Wszechmogące cytrusy - poznaj ich właściwości zdrowotne i jedz jak najwięcej!

Skarbnica witaminy C, bogactwo antyoksydantów i błonnika, fantastyczne olejki eteryczne. To tylko niektóre właściwości zdrowotne, jakie skrywają cytrusy. Jak jeszcze wpływają na nasze zdrowie i czym poprawiają nasze samopoczucie? Sprawdź TOP 5 właściwości owoców cytrusowych i jedz na zdrowie!

co-jesc-na-mase-siegnij-po-najlepsze-produkty-i-zbuduj-swoje-cialo

Co jeść na masę: sięgnij po najlepsze produkty i zbuduj swoje ciało!

Budowanie masy mięśniowej to kluczowy moment w karierze na siłowni. To nie tylko czas zwiększonej aktywności fizycznej, ale przede wszystkim okres zwiększonej podaży energii. Zobacz, co jeść na masę i wprowadź swoje ciało na wyższy poziom, aby przekuć trening w prawdziwie atletyczną sylwetkę!

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?