Dieta PALEO – powrót do korzeni

Dieta PALEO – powrót do korzeni

Co i rusz słyszy się o nowych dietach, a twórcy prześcigają się w wymyślaniu nowych wariacji na temat odchudzania. Dziś na tapecie dieta, która jest ostatnio na językach. Dosłownie i w przenośni – poznajcie dietę paleo!

Dieta paleo, czyli inspiracja do diety z najdawniejszych epok

Wiecie czym jest, a raczej czym był paleolit? Na pewno coś Wam świta z lekcji geografii. To inaczej epoka kamienia łupanego. Co ma wspólnego z dietą? Otóż żywienie w stylu paleo zwraca się ku diecie człowieka pierwotnego, jaki żył w tamtej epoce i tak też jest zamiennie nazywane. Jak łatwo można się domyślić – opiera się głównie na mięsie i rybach, a więc dostarcza przede wszystkim sporo białka. Dzięki stosowaniu tej diety człowiek staje się zdrowszy i może zrzucić zbędne kilogramy.

Dieta paleo co jeść? A czego jeść nie wolno?
dieta paleo zasady

Trzeba jednak pamiętać, że dieta paleo to sposób odżywiania, który przypomina jadłospis naszych przodków. Nie znajdziemy w nim słodyczy ani przysmaków, jakie znamy z naszych czasów. To swoisty powrót do korzeni, do wnętrza samego siebie w wersji naprawdę pierwotnej. Istotą diety paleo jest więc unikanie produktów przetworzonych oraz modyfikowanych genetycznie. Wybieramy produkty naturalne, ryby, mięso, a także produkty roślinne i ziarna. Celem diety paleo jest zmiana nawyków żywieniowych na te, które są zgodne z naszą prawdziwą naturą. Współczesne odżywianie jest dalekie od tego, z którego korzystali ludzie pierwotni. Dieta paleo ma za zadanie „nawrócić” nas na starą dobrą drogę.

Czytaj też: Jaka dieta dla crossfitowców?

Dieta paleo – jadłospis człowieka pierwotnego

Dieta paleolityczna to tak naprawdę tylko kilka prostych zasad, do których przyzwyczajenie się nie powinno sprawić zbytniego kłopotu. Wystarczy wyobrazić sobie naszego prapradziadka i jego otoczenie. Pewnie mieszka z rodziną w jaskini i całe dnie poluje na zwierzynę. Jego partnerka, a nasza praprababcia, zajmuje się w tym czasie obrabianiem łowów i wychowywaniem potomstwa. Wszyscy żywią się więc tym, co złowi głowa rodziny i co uda się uzbierać w lesie. Nie znają jeszcze zbóż, oleju ani cukru i właśnie tych produktów należy unikać – podobnie jak nabiału i roślin strączkowych. Można za to jeść warzywa (rezygnujemy tylko z tych z dużą zawartości skrobi), owoce, grzyby, jajka (najlepiej w chowu ekologicznego), pestki (np. dyni, słonecznika) i orzechy.

Jakie mięso można jeść na diecie paleo?
dieta paleo jadłospis

Jeśli chodzi o mięso – tu ważny jest wybór odpowiedniego jego rodzaju - najlepiej jest spożywać mięso zwierząt żyjących na wolności, choć wiadomo, że dzik, sarna czy przepiórka do najtańszych nie należą. Natomiast zamiast popularnego hodowlanego drobiu i wieprzowiny, powinno się raczej wybierać cielęcinę, jagnięcinę i wołowinę. Jeśli zaś chodzi o ryby, to ich rola w diecie paleo jest kluczowa. Zawierają one kwasy Omega-3, które są korzystne dla naszego zdrowia. Powinniśmy spożywać więc takie ryby jak: dorsz, łosoś, pstrąg czy halibut. To co kontrowersyjne w diecie paleo, a jednocześnie bardzo dla niej naturalne to fakt porzucenia tłuszczy pochodzenia roślinnego na rzecz tych zwierzęcych, oczywiście w granicach rozsądku.

Absolutnie zakazane oprócz wspomnianych słodyczy są wszelkie napoje gazowane i słodzone (spróbujcie wyobrazić sobie swojego przodka, który popija sobie coca-colę), a także słone przekąski, bułki i chleb oraz – co chyba oczywiste – fast foody. W paleolicie raczej nie było budek z hamburgerami, przynajmniej historia milczy na ten temat.

Dieta paleo efekty stosowania jadłospisu z paleolitu

Generalnie kluczem do sukcesu w diecie paleo jest wykluczenie tych produktów, w których człowiek maczałby swoje palce, przetwarzając je i modyfikując. Ma być jak najbardziej naturalnie. Z tego powodu raczej odradza się spożywanie nabiału, a przynajmniej jego ograniczenie. Czy to dobre rozwiązanie? Tak, biorąc pod uwagę, że coraz więcej ludzi cierpi z powodu nietolerancji laktozy (nawet co trzeci z nas), więc wykluczenie mleka i jego przetworów pozwoli wyregulować pracę naszych jelit.

Na pewno decydując się na ten rodzaj diety trzeba będzie nieco przestawić swój tok myślenia odnośnie dzisiejszych nawyków żywieniowych. Będzie ciężko się przestawić na odżywianie pierwotne. Zwłaszcza, jeśli musimy zrezygnować np. ze smacznych roślin strączkowych. Natomiast z opinii osób stosujących jadłospis ułożony wg zaleceń diety paleo wiadomo, że utrata kilogramów jest możliwa, a dodatkowo pozbywamy się uczucia wzdętego brzucha, co od razu poprawia nasze samopoczucie. Czujemy się lżejsi nie tylko z powodu spadku wagi. Chyba warto spróbować przetestować dietę peleo na własnej skórze i poczuć się jak człowiek pierwotny. Czy w niej wytrwamy – to już zależy od nas samych.

 

Autor:

Mgr Katarzyna Kaszyca

dietetyk, specjalista zdrowia publicznego

Instytut Dietetyki i Promocji Zdrowia

Instytut Dietetyki 1 11 lutego 2019  < 1000

Dodaj komentarz

  • Martuchna
    15 lutego 2019
    Jakoś nie jestem zwolenniczką tego jedzenia. W trakcie diety kompletnie się nie nadaję. Wolę pozostać przy swojej zbilansowanej i racjonalnej diecie. Ostatnio nawet zaczęłam biegać co drugi dzień [spam] bo efektywnie przyśpiesza przemianę materii i dostarcza organizmowi niezbędnych witamin. Niedługo lato, więc czym prędzej trzeba zadbać o sylwetkę.

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

zrelaksuj-sie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Zrelaksuj się! Metody radzenia sobie ze stresem

Dziewiąta godzina w pracy, a Ty wciąż nie zwalniasz tempa? Zalegasz z terminami i niedobrze ci już na widok kawy? Wcale nie trzeba tak żyć! Zobacz, do czego prowadzi przewlekły stres, jak go zwalczyć i osiągnąć pełen relaks.

dobry-dietetyk-bialystok-opinie-jak-wybrac-dietetyka-w-bialymstoku

Dobry dietetyk Białystok opinie | Jak wybrać dietetyka w Białymstoku?

Tani dietetyk Białystok – czy to w ogóle możliwe? Sprawdziliśmy, jak znaleźć dobrego dietetyka w Białymstoku i nie wydać na niego milionów. Na co zwracać uwagę podczas wyboru dietetyka i poradni dietetycznej?

kalkulator-kalorii-hit-czy-kit

Kalkulator kalorii – hit czy kit?

Na rynku pojawiło się wiele aplikacji mobilnych związanych z fitnessem. Dzięki nim w łatwy sposób możesz monitorować swoje osiągnięcia sportowe. W tym artykule przyjrzymy się dostępnym wersjom kalkulatorów kalorii.

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?

kakao-dobre-na-wszystko

Kakao - dobre na wszystko

Kakao ma liczne właściwości zdrowotne, które mają niesamowity wpływ na nasz organizm. Moc tych magicznych ziaren była już znana w starożytności. Sporządzony napój na bazie zmielonych nasion nosił nazwę napoju bogów.

trenuj-jak-strazak-czyli-strazacki-trening-bojowy

Trenuj jak strażak, czyli strażacki trening bojowy

Jeden z najbardziej pożytecznych zawodów na Świecie. Ich trening do walki z ogniem, jest trudny i wyczerpujący, poznajcie ćwiczenia ludzi którzy często pierwsi przybywają na miejsce zdarzenia.

trening-mobility-wzmocnienie-stawow

Trening Mobility wzmocnienie stawów

Mobilność stawów i ich wytrzymałość można zwiększyć. Trening Crossfit metodą Mobility usprawni działanie stawów, w tym tych kluczowych jak kolana, biodra czy barki. Odpowiednio przeprowadzone ćwiczenia pomagają w leczeniu bólu stawów, zapobiegają kontuzjom i poprawiają wyniki sportowe. Do treningu można wykorzystać gumy oporowe, TRX, oraz wałki do masażu.

crossfit-co-musisz-wiedziec-na-poczatek

Crossfit – co musisz wiedzieć na początek 

Połączenie treningu siłowego, kondycyjnego i szybkościowego. Crossfit dostosowuje się do potrzeb trenującego. Potrzebujesz siły? Proszę bardzo. Chcesz poprawić swoją moc, szybkość? Nie ma problemu. Metody dowolne: kalistenika, wolne ciężary, izometria - wybór jest praktycznie nieograniczony. Zobaczcie co koniecznie trzeba wiedzieć o Crossfit.

zostan-trenerem-crossfit

Zostań trenerem Crossfit

Co trzeba zrobić, aby zostać trenerem Crossfit? Dlaczego warto jest rozwijać się w tym kierunku? Na te pytania odpowiada certyfikowany trener CrossFit: Paweł Wojciechowski - Head Coach w krakowskim boxie CrossFit Reymonta

crossfit-dla-poczatkujacych-szybka-droga-do-poprawy-sprawnosci

Crossfit dla początkujących – szybka droga do poprawy sprawności

Crossfit to nic innego jak plan treningowy, który jest alternatywą dla zwykłych ćwiczeń kulturystycznych na siłowni. Ćwiczenia crossfit angażują całe ciało, ze szczególnym akcentem na pośladki, uda i mięśnie brzucha. Jak żaden inny trening przynosi wymierne efekty w postaci wymarzonej sylwetki, lecz od trenującego wymaga nie lada determinacji. Dlaczego warto rozpocząć treningi? Dla kogo przeznaczona jest dyscyplina? Jakie są podstawowe zasady crossfitu?

zrelaksuj-sie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Zrelaksuj się! Metody radzenia sobie ze stresem

Dziewiąta godzina w pracy, a Ty wciąż nie zwalniasz tempa? Zalegasz z terminami i niedobrze ci już na widok kawy? Wcale nie trzeba tak żyć! Zobacz, do czego prowadzi przewlekły stres, jak go zwalczyć i osiągnąć pełen relaks.

dobry-dietetyk-bialystok-opinie-jak-wybrac-dietetyka-w-bialymstoku

Dobry dietetyk Białystok opinie | Jak wybrać dietetyka w Białymstoku?

Tani dietetyk Białystok – czy to w ogóle możliwe? Sprawdziliśmy, jak znaleźć dobrego dietetyka w Białymstoku i nie wydać na niego milionów. Na co zwracać uwagę podczas wyboru dietetyka i poradni dietetycznej?

kalkulator-kalorii-hit-czy-kit

Kalkulator kalorii – hit czy kit?

Na rynku pojawiło się wiele aplikacji mobilnych związanych z fitnessem. Dzięki nim w łatwy sposób możesz monitorować swoje osiągnięcia sportowe. W tym artykule przyjrzymy się dostępnym wersjom kalkulatorów kalorii.

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?

kakao-dobre-na-wszystko

Kakao - dobre na wszystko

Kakao ma liczne właściwości zdrowotne, które mają niesamowity wpływ na nasz organizm. Moc tych magicznych ziaren była już znana w starożytności. Sporządzony napój na bazie zmielonych nasion nosił nazwę napoju bogów.

trenuj-jak-strazak-czyli-strazacki-trening-bojowy

Trenuj jak strażak, czyli strażacki trening bojowy

Jeden z najbardziej pożytecznych zawodów na Świecie. Ich trening do walki z ogniem, jest trudny i wyczerpujący, poznajcie ćwiczenia ludzi którzy często pierwsi przybywają na miejsce zdarzenia.

trening-mobility-wzmocnienie-stawow

Trening Mobility wzmocnienie stawów

Mobilność stawów i ich wytrzymałość można zwiększyć. Trening Crossfit metodą Mobility usprawni działanie stawów, w tym tych kluczowych jak kolana, biodra czy barki. Odpowiednio przeprowadzone ćwiczenia pomagają w leczeniu bólu stawów, zapobiegają kontuzjom i poprawiają wyniki sportowe. Do treningu można wykorzystać gumy oporowe, TRX, oraz wałki do masażu.

crossfit-co-musisz-wiedziec-na-poczatek

Crossfit – co musisz wiedzieć na początek 

Połączenie treningu siłowego, kondycyjnego i szybkościowego. Crossfit dostosowuje się do potrzeb trenującego. Potrzebujesz siły? Proszę bardzo. Chcesz poprawić swoją moc, szybkość? Nie ma problemu. Metody dowolne: kalistenika, wolne ciężary, izometria - wybór jest praktycznie nieograniczony. Zobaczcie co koniecznie trzeba wiedzieć o Crossfit.

zostan-trenerem-crossfit

Zostań trenerem Crossfit

Co trzeba zrobić, aby zostać trenerem Crossfit? Dlaczego warto jest rozwijać się w tym kierunku? Na te pytania odpowiada certyfikowany trener CrossFit: Paweł Wojciechowski - Head Coach w krakowskim boxie CrossFit Reymonta

crossfit-dla-poczatkujacych-szybka-droga-do-poprawy-sprawnosci

Crossfit dla początkujących – szybka droga do poprawy sprawności

Crossfit to nic innego jak plan treningowy, który jest alternatywą dla zwykłych ćwiczeń kulturystycznych na siłowni. Ćwiczenia crossfit angażują całe ciało, ze szczególnym akcentem na pośladki, uda i mięśnie brzucha. Jak żaden inny trening przynosi wymierne efekty w postaci wymarzonej sylwetki, lecz od trenującego wymaga nie lada determinacji. Dlaczego warto rozpocząć treningi? Dla kogo przeznaczona jest dyscyplina? Jakie są podstawowe zasady crossfitu?