Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

Złota proporcja: dieta od dietetyka pod lupą

Punkt wyjścia dla każdego jadłospisu stanowi określenie proporcji, które mają zachodzić pomiędzy poszczególnymi składnikami odżywczymi. Białka, tłuszcze i węglowodany - to właśnie one stanowią cenne źródło energii dla całego organizmu. Połączone w idealnie dobranych proporcjach mogą zdziałać cuda. To właśnie dlatego dietetyk potrzebuje od nas informacji dotyczących masy ciała oraz jego składu. I choć nie ma uniwersalnych korelacji zachodzących pomiędzy poszczególnymi makroskładnikami, dieta od specjalisty zostanie skrojona na miarę naszych potrzeb i oczekiwań. A to już połowa sukcesu.

Badanie na wadze typu Tanita: jakie ma znaczenie w diecie od dietetyka?

Urządzenie działające w oparciu o impulsy elektromagnetyczne dokona pomiaru potrzebnych parametrów, tak aby dietetyk mógł określić pożądane wartości. Dzięki właściwym wyliczeniom zapotrzebowania kalorycznego dieta od dietetyka będzie idealnie dopasowana do bieżących potrzeb naszego organizmu, a dietetyk będzie mógł porównać zapisane wyniki badań podczas kolejnej wizyty i ocenić postępy naszej terapii. Ustalenie prawidłowych proporcji zachodzących pomiędzy składnikami diety bilansowane na podstawie zapotrzebowania energetycznego i indeksu masy ciała (BMI) oraz zawartości tkanki tłuszczowej (BF) to w diecie od dietetyka podstawa. Dlatego tak ważna jest szczegółowa analiza składu masy ciała przeprowadzana na fachowej wadze i przeprowadzony równolegle wywiad.

Czytaj też: Podręczniki do dietetyki sportowej

Wywiad żywieniowy - czy dietetyk potrafi czarować?
dieta od dietetyka jadłospis

Umówmy się: w diecie nie ma miejsca na eksperymenty i czary z Hogwartu. Chodzi bowiem o nasz organizm, a ten powinien nam służyć jak najdłużej. Profesjonalny dietetyk zacznie z nami współpracę od szczegółowego wywiadu, dzięki któremu pozna nas i nasze potrzeby. Padną tu m.in. pytania o aktualny stan zdrowia, rodzaj wykonywanej pracy, nawyki żywieniowe i preferencje dotyczące jadłospisu oraz cel naszej przygody z dietą od dietetyka. Dzięki wiedzy przekazanej specjaliście dieta od naszego dietetyka będzie możliwie jak najbardziej dopasowana do naszych aktualnych potrzeb, będzie dostosowana do naszych preferencji i będzie zakładać osiągnięcie zamierzonego celu.

Zobacz także: Dieta pudełkowa

Podstawowe założenia diety od dietetyka: cel i zdrowe nawyki

Każdy proces, zarówno najprostszy, jak i ten bardziej złożony, musi spełniać kryterium celowości. Nie inaczej dzieje się w przypadku specjalistycznej diety od profesjonalnego dietetyka. Przed rozpisaniem jadłospisu dietetyk szczegółowo zbada nasze cele i upodobania, próbując zdefiniować podstawowe założenia naszego programu żywieniowego. Prawidłowe określenie celu to klucz do naszego sukcesu. I to niezależnie od tego, czy jesteśmy osobami bardzo aktywnymi fizycznie, czy też jedyny wysiłek jaki wykonujemy w tygodniu, to nieangażujące aparat ruchu prace biurowe. Dieta od dietetyka uwzględni każdy aspekt naszej codzienności, w tym życie zawodowe. A co z aspektem zdrowotnym?

Dieta od dietetyka: Ty i Twoje potrzeby

Szczególnie istotne w diecie są ewentualne alergie pokarmowe czy przebyte zabiegi i operacje wykluczające niektóre produkty z jadłospisu. Zależnie od naszych aktualnych preferencji żywieniowych oraz potrzeb organizmu, dietetyk może zaproponować jadłospis typu “low fat” czy “low carb”, dietę o niskim indeksie glikemicznym, wykluczyć produkty zawierające gluten czy laktozę. Dietetyk może też przygotować jadłospis wegetariański czy wegański. W tym ostatnim ważną rolę pełni właściwie dobrana suplementacja. Ze względu na wiele wykluczeń w diecie nie mamy możliwości dostarczyć niektórych składników odżywczych z codziennego pożywienia. Warto pamiętać o różnorodności, a dieta od dietetyka na pewno nie będzie nudna i skrojona na miarę naszych potrzeb.

Aleks Dorosiński 0 1 października 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

10-zasad-zdrowego-zywienia-czyli-jak-zyc-dlugo-i-szczesliwie

10 zasad zdrowego żywienia, czyli jak żyć długo i szczęśliwie

Wydawać by się mogło, że raz ustalone zasady żywienia będą zawsze aktualne. Okazuje się, że wraz z rozwojem świata zmieniają się potrzeby ludzi co do samego jedzenia, dlatego też piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej co jakiś czas ewoluuje. Przedstawiamy najważniejsze zasady zbilansowanego odżywiania oparte o najnowsze wytyczne WHO.

poznaj-wszystkie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Poznaj wszystkie metody radzenia sobie ze stresem

Stres, chcąc nie chcąc, jest ważnym i nieodłącznym aspektem naszego życia. Stresu doświadcza każdy człowiek, dlatego warto jest przybliżyć sobie ten temat i dowiedzieć się, czy istnieją jakiekolwiek metody radzenia sobie ze stresem?

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

10-zasad-zdrowego-zywienia-czyli-jak-zyc-dlugo-i-szczesliwie

10 zasad zdrowego żywienia, czyli jak żyć długo i szczęśliwie

Wydawać by się mogło, że raz ustalone zasady żywienia będą zawsze aktualne. Okazuje się, że wraz z rozwojem świata zmieniają się potrzeby ludzi co do samego jedzenia, dlatego też piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej co jakiś czas ewoluuje. Przedstawiamy najważniejsze zasady zbilansowanego odżywiania oparte o najnowsze wytyczne WHO.

poznaj-wszystkie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Poznaj wszystkie metody radzenia sobie ze stresem

Stres, chcąc nie chcąc, jest ważnym i nieodłącznym aspektem naszego życia. Stresu doświadcza każdy człowiek, dlatego warto jest przybliżyć sobie ten temat i dowiedzieć się, czy istnieją jakiekolwiek metody radzenia sobie ze stresem?

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.