Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

Złota proporcja: dieta od dietetyka pod lupą

Punkt wyjścia dla każdego jadłospisu stanowi określenie proporcji, które mają zachodzić pomiędzy poszczególnymi składnikami odżywczymi. Białka, tłuszcze i węglowodany - to właśnie one stanowią cenne źródło energii dla całego organizmu. Połączone w idealnie dobranych proporcjach mogą zdziałać cuda. To właśnie dlatego dietetyk potrzebuje od nas informacji dotyczących masy ciała oraz jego składu. I choć nie ma uniwersalnych korelacji zachodzących pomiędzy poszczególnymi makroskładnikami, dieta od specjalisty zostanie skrojona na miarę naszych potrzeb i oczekiwań. A to już połowa sukcesu.

Badanie na wadze typu Tanita: jakie ma znaczenie w diecie od dietetyka?

Urządzenie działające w oparciu o impulsy elektromagnetyczne dokona pomiaru potrzebnych parametrów, tak aby dietetyk mógł określić pożądane wartości. Dzięki właściwym wyliczeniom zapotrzebowania kalorycznego dieta od dietetyka będzie idealnie dopasowana do bieżących potrzeb naszego organizmu, a dietetyk będzie mógł porównać zapisane wyniki badań podczas kolejnej wizyty i ocenić postępy naszej terapii. Ustalenie prawidłowych proporcji zachodzących pomiędzy składnikami diety bilansowane na podstawie zapotrzebowania energetycznego i indeksu masy ciała (BMI) oraz zawartości tkanki tłuszczowej (BF) to w diecie od dietetyka podstawa. Dlatego tak ważna jest szczegółowa analiza składu masy ciała przeprowadzana na fachowej wadze i przeprowadzony równolegle wywiad.

Czytaj też: Podręczniki do dietetyki sportowej

Wywiad żywieniowy - czy dietetyk potrafi czarować?
dieta od dietetyka jadłospis

Umówmy się: w diecie nie ma miejsca na eksperymenty i czary z Hogwartu. Chodzi bowiem o nasz organizm, a ten powinien nam służyć jak najdłużej. Profesjonalny dietetyk zacznie z nami współpracę od szczegółowego wywiadu, dzięki któremu pozna nas i nasze potrzeby. Padną tu m.in. pytania o aktualny stan zdrowia, rodzaj wykonywanej pracy, nawyki żywieniowe i preferencje dotyczące jadłospisu oraz cel naszej przygody z dietą od dietetyka. Dzięki wiedzy przekazanej specjaliście dieta od naszego dietetyka będzie możliwie jak najbardziej dopasowana do naszych aktualnych potrzeb, będzie dostosowana do naszych preferencji i będzie zakładać osiągnięcie zamierzonego celu.

Zobacz także: Dieta pudełkowa

Podstawowe założenia diety od dietetyka: cel i zdrowe nawyki

Każdy proces, zarówno najprostszy, jak i ten bardziej złożony, musi spełniać kryterium celowości. Nie inaczej dzieje się w przypadku specjalistycznej diety od profesjonalnego dietetyka. Przed rozpisaniem jadłospisu dietetyk szczegółowo zbada nasze cele i upodobania, próbując zdefiniować podstawowe założenia naszego programu żywieniowego. Prawidłowe określenie celu to klucz do naszego sukcesu. I to niezależnie od tego, czy jesteśmy osobami bardzo aktywnymi fizycznie, czy też jedyny wysiłek jaki wykonujemy w tygodniu, to nieangażujące aparat ruchu prace biurowe. Dieta od dietetyka uwzględni każdy aspekt naszej codzienności, w tym życie zawodowe. A co z aspektem zdrowotnym?

Dieta od dietetyka: Ty i Twoje potrzeby

Szczególnie istotne w diecie są ewentualne alergie pokarmowe czy przebyte zabiegi i operacje wykluczające niektóre produkty z jadłospisu. Zależnie od naszych aktualnych preferencji żywieniowych oraz potrzeb organizmu, dietetyk może zaproponować jadłospis typu “low fat” czy “low carb”, dietę o niskim indeksie glikemicznym, wykluczyć produkty zawierające gluten czy laktozę. Dietetyk może też przygotować jadłospis wegetariański czy wegański. W tym ostatnim ważną rolę pełni właściwie dobrana suplementacja. Ze względu na wiele wykluczeń w diecie nie mamy możliwości dostarczyć niektórych składników odżywczych z codziennego pożywienia. Warto pamiętać o różnorodności, a dieta od dietetyka na pewno nie będzie nudna i skrojona na miarę naszych potrzeb.

Aleks Dorosiński 0 1 października 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

co-jesc-na-mase-siegnij-po-najlepsze-produkty-i-zbuduj-swoje-cialo

Co jeść na masę: sięgnij po najlepsze produkty i zbuduj swoje ciało!

Budowanie masy mięśniowej to kluczowy moment w karierze na siłowni. To nie tylko czas zwiększonej aktywności fizycznej, ale przede wszystkim okres zwiększonej podaży energii. Zobacz, co jeść na masę i wprowadź swoje ciało na wyższy poziom, aby przekuć trening w prawdziwie atletyczną sylwetkę!

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

co-jesc-na-mase-siegnij-po-najlepsze-produkty-i-zbuduj-swoje-cialo

Co jeść na masę: sięgnij po najlepsze produkty i zbuduj swoje ciało!

Budowanie masy mięśniowej to kluczowy moment w karierze na siłowni. To nie tylko czas zwiększonej aktywności fizycznej, ale przede wszystkim okres zwiększonej podaży energii. Zobacz, co jeść na masę i wprowadź swoje ciało na wyższy poziom, aby przekuć trening w prawdziwie atletyczną sylwetkę!

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?