DIETA DUKANA - o co w niej chodzi?

DIETA DUKANA - o co w niej chodzi?

Dieta tzw. Dukana to wysokoproteinowa dieta, której autorem jest Dr Pierre Dukan, francuski lekarz, neurolog. Nazwa diety pochodzi od nazwiska autora.

Metoda Dukana jest oparta na sześciu zasadach:

- będąc na diecie można korzystać ze 100 produktów spożywczych, 72 pochodzenia zwierzęcego i 28 pochodzenia roślinnego,

- 100 produktów można jeść codziennie, bez żadnych ograniczeń ilościowych,

- kuracja odchudzająca składa się z 4 faz, następujących kolejno po sobie, z fazy IV, ostatniej można korzystać do końca życia,

- najważniejsze są: faza III i IV,

- wskazana jest codzienna aktywność fizyczna, w postaci marszu,

- pacjent jest prowadzony każdego dnia przez dietetyka, dietetyk codziennie rano daje pacjentowi wskazówki na cały dzień kuracji, wieczorem osoba stosująca dietę, jest zobowiązana przesłać dietetykowi sprawozdanie zwrotne.

Dieta Dr Dukana składa się z 4 kolejno po sobie następujących faz:
dieta dukana jadłospis

1/ Faza I Diety Dukana

Jest to tzw. faza ataku. Na tym etapie pacjent powinien spożywać tylko i wyłącznie chude produkty białkowe tj.: chude mięso, głownie drobiowe (można także spożywać cielęcinę, chudą wołowinę, koninę, poza łatą ), chude wędliny drobiowe, podroby, chudy nabiał (mleko, ser, kefiry, jogurty, maślanka), białe ryby (zarówno pieczone, duszone, gotowane, wędzone), owoce morza, jajka (w ograniczonej ilości, ze względu na dużą zawartość cholesterolu). Poza produktami białkowymi, można dodatkowo spożywać: cytrynę, sól, ocet, ogórki korniszony, chili, musztardę. W pierwszej fazie diety, należy codziennie wypijać co najmniej 1,5 l wody. Ilość produktów, częstość i pora ich spożywania są całkowicie dowolne. Czas trwania pierwszej fazy diety dr Dukana jest zależny od zaawansowania otyłości i może trwać od 2 do 10 dni. Faza ataku jest najbardziej motywująca, z uwagi na duży ubytek masy ciała, nawet do 5 kg w ciągu 10 dni – dla osób mających 30 – 40 kg nadwagi.

Czytaj też: Dlaczego warto pić dużo wody?

2/ Faza II Diety Dukana

Faza równomiernego rytmu, inaczej zwana fazą naprzemienną. Powinna trwać, aż do uzyskania pożądanej masy ciała. Charakterystyczną cechą drugiej fazy diety, jest wprowadzenie do jadłospisu warzyw, które pacjent powinien spożywać na przemian z produktami białkowymi. Faza naprzemienna, polega na stosowaniu produktów z pierwszego etapu diety (same produkty proteinowe) na zmianę z produktami II fazy - urozmaiconej (produkty białkowe i warzywa ). Najprostszym rozwiązaniem jest zastosowanie się do schematu: najpierw jeden dzień proteinowy, następnie jeden dzień proteinowo – warzywny i tak na zmianę do osiągnięcia pożądanej masy ciała. Podobnie jak w fazie ataku, ilość, pora posiłków oraz sposób łączenia produktów są całkowicie dowolne.

3/ Faza III Diety Dukana
dieta dukana produkty

Faza utrwalania, to najważniejszy etap diety Dr Dukana, pozwala bowiem utrzymać osiągnięta masę ciała, zapobiega tzw. efektowi jo-jo poprzez utrwalanie dobrych nawyków żywieniowych. III etap pozwala na wprowadzenie do diety produktów tj.: jeden wybrany owoc dziennie (unikać należy jedynie winogron, bananów i czereśni), 2 kromki pełnoziarnistego chleba, 40 g żółtego sera, 2 porcje produktów zawierających skrobię tygodniowo. W czasie fazy utrwalania można spożyć dwa tzw. królewskie posiłki tygodniowo (przystawka, drugie danie i kieliszek czerwonego wina), raz w tygodniu należy stosować dzień proteinowy (dokładnie tak jak w fazie uderzeniowej) - jest to tzw. proteinowy czwartek. Czas trwania trzeciej fazy diety, zależy od szybkości spadku masy ciała. 10 dni, na każdy utracony kilogram, np.: jeśli pacjent schudł 5 kg – fazę utrwalania powinien stosować 50 dni (5 kg x 10 dni).

4/ Faza IV Diety Dukana

Faza ostatecznej stabilizacji, to ostatni etap diety Dr Dukana, który powinien być stosowany do końca życia. Opiera się on na kilku założeniach z których nie można rezygnować:

- raz w tygodniu należy stosować jadłospis z fazy uderzeniowej, a więc jeść tylko i wyłącznie produkty białkowe;

- należy zrezygnować z windy i starać się codziennie przez 20 mi spacerować szybkim krokiem;

- codziennie należy spożywać 3 łyżki otrąb owsianych.

Czytaj też: Dieta redukcyjna


Dieta Dr Dukana pomyślana została jako całość.
Każda faza ma przynieść konkretne efekty i nie może być stosowana w oderwaniu od trzech pozostałych. Dietetycy jak i lekarze mają bardzo różne poglądy na temat tego, czy dieta Dukana jest w 100 % zdrowa. Omawiana dieta, podobnie jak inne diety odchudzające ma zarówno swoje zalety jak i wady. Zaletą diety jest przede wszystkim fakt, że nie ma w niej ograniczeń ilościowych, osoby stosujące tą dietę, mogą do woli jeść chude produkty białkowe, co sprawia że dieta nie jest zbyt rygorystyczna pod względem ilości spożywanych produktów . Dieta ta warunkuje również bardzo szybki ubytek masy ciała, co mobilizuje pacjentów do dalszego odchudzania – jest to jednak złudne, gdyż szybka utrata masy ciała, może spowodować pojawienie się efektu jo-jo. 
Wady diety to niewątpliwie monotonia spożywanych posiłków, brak warzyw i owoców w pierwszej fazie diety, co wiąże się z niedostarczaniem organizmowi odpowiednich ilości witamin i minerałów. Wiele osób stosujących dietę białkową wskazuje na złe samopoczucieosłabienie, bóle głowy. Produkty stosowane w diecie dukana są dość drogie i nie dla wszystkich łatwodostępne.

 

 

 

Autor:

Mgr Katarzyna Kaszyca

dietetyk, specjalista zdrowia publicznego

Instytut Dietetyki i Promocji Zdrowia

admin 0 13 marca 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.