DIETA DUKANA - o co w niej chodzi?

DIETA DUKANA - o co w niej chodzi?

Dieta tzw. Dukana to wysokoproteinowa dieta, której autorem jest Dr Pierre Dukan, francuski lekarz, neurolog. Nazwa diety pochodzi od nazwiska autora.

Metoda Dukana jest oparta na sześciu zasadach:

- będąc na diecie można korzystać ze 100 produktów spożywczych, 72 pochodzenia zwierzęcego i 28 pochodzenia roślinnego,

- 100 produktów można jeść codziennie, bez żadnych ograniczeń ilościowych,

- kuracja odchudzająca składa się z 4 faz, następujących kolejno po sobie, z fazy IV, ostatniej można korzystać do końca życia,

- najważniejsze są: faza III i IV,

- wskazana jest codzienna aktywność fizyczna, w postaci marszu,

- pacjent jest prowadzony każdego dnia przez dietetyka, dietetyk codziennie rano daje pacjentowi wskazówki na cały dzień kuracji, wieczorem osoba stosująca dietę, jest zobowiązana przesłać dietetykowi sprawozdanie zwrotne.

Dieta Dr Dukana składa się z 4 kolejno po sobie następujących faz:
dieta dukana jadłospis

1/ Faza I Diety Dukana

Jest to tzw. faza ataku. Na tym etapie pacjent powinien spożywać tylko i wyłącznie chude produkty białkowe tj.: chude mięso, głownie drobiowe (można także spożywać cielęcinę, chudą wołowinę, koninę, poza łatą ), chude wędliny drobiowe, podroby, chudy nabiał (mleko, ser, kefiry, jogurty, maślanka), białe ryby (zarówno pieczone, duszone, gotowane, wędzone), owoce morza, jajka (w ograniczonej ilości, ze względu na dużą zawartość cholesterolu). Poza produktami białkowymi, można dodatkowo spożywać: cytrynę, sól, ocet, ogórki korniszony, chili, musztardę. W pierwszej fazie diety, należy codziennie wypijać co najmniej 1,5 l wody. Ilość produktów, częstość i pora ich spożywania są całkowicie dowolne. Czas trwania pierwszej fazy diety dr Dukana jest zależny od zaawansowania otyłości i może trwać od 2 do 10 dni. Faza ataku jest najbardziej motywująca, z uwagi na duży ubytek masy ciała, nawet do 5 kg w ciągu 10 dni – dla osób mających 30 – 40 kg nadwagi.

Czytaj też: Dlaczego warto pić dużo wody?

2/ Faza II Diety Dukana

Faza równomiernego rytmu, inaczej zwana fazą naprzemienną. Powinna trwać, aż do uzyskania pożądanej masy ciała. Charakterystyczną cechą drugiej fazy diety, jest wprowadzenie do jadłospisu warzyw, które pacjent powinien spożywać na przemian z produktami białkowymi. Faza naprzemienna, polega na stosowaniu produktów z pierwszego etapu diety (same produkty proteinowe) na zmianę z produktami II fazy - urozmaiconej (produkty białkowe i warzywa ). Najprostszym rozwiązaniem jest zastosowanie się do schematu: najpierw jeden dzień proteinowy, następnie jeden dzień proteinowo – warzywny i tak na zmianę do osiągnięcia pożądanej masy ciała. Podobnie jak w fazie ataku, ilość, pora posiłków oraz sposób łączenia produktów są całkowicie dowolne.

3/ Faza III Diety Dukana
dieta dukana produkty

Faza utrwalania, to najważniejszy etap diety Dr Dukana, pozwala bowiem utrzymać osiągnięta masę ciała, zapobiega tzw. efektowi jo-jo poprzez utrwalanie dobrych nawyków żywieniowych. III etap pozwala na wprowadzenie do diety produktów tj.: jeden wybrany owoc dziennie (unikać należy jedynie winogron, bananów i czereśni), 2 kromki pełnoziarnistego chleba, 40 g żółtego sera, 2 porcje produktów zawierających skrobię tygodniowo. W czasie fazy utrwalania można spożyć dwa tzw. królewskie posiłki tygodniowo (przystawka, drugie danie i kieliszek czerwonego wina), raz w tygodniu należy stosować dzień proteinowy (dokładnie tak jak w fazie uderzeniowej) - jest to tzw. proteinowy czwartek. Czas trwania trzeciej fazy diety, zależy od szybkości spadku masy ciała. 10 dni, na każdy utracony kilogram, np.: jeśli pacjent schudł 5 kg – fazę utrwalania powinien stosować 50 dni (5 kg x 10 dni).

4/ Faza IV Diety Dukana

Faza ostatecznej stabilizacji, to ostatni etap diety Dr Dukana, który powinien być stosowany do końca życia. Opiera się on na kilku założeniach z których nie można rezygnować:

- raz w tygodniu należy stosować jadłospis z fazy uderzeniowej, a więc jeść tylko i wyłącznie produkty białkowe;

- należy zrezygnować z windy i starać się codziennie przez 20 mi spacerować szybkim krokiem;

- codziennie należy spożywać 3 łyżki otrąb owsianych.

Czytaj też: Dieta redukcyjna


Dieta Dr Dukana pomyślana została jako całość.
Każda faza ma przynieść konkretne efekty i nie może być stosowana w oderwaniu od trzech pozostałych. Dietetycy jak i lekarze mają bardzo różne poglądy na temat tego, czy dieta Dukana jest w 100 % zdrowa. Omawiana dieta, podobnie jak inne diety odchudzające ma zarówno swoje zalety jak i wady. Zaletą diety jest przede wszystkim fakt, że nie ma w niej ograniczeń ilościowych, osoby stosujące tą dietę, mogą do woli jeść chude produkty białkowe, co sprawia że dieta nie jest zbyt rygorystyczna pod względem ilości spożywanych produktów . Dieta ta warunkuje również bardzo szybki ubytek masy ciała, co mobilizuje pacjentów do dalszego odchudzania – jest to jednak złudne, gdyż szybka utrata masy ciała, może spowodować pojawienie się efektu jo-jo. 
Wady diety to niewątpliwie monotonia spożywanych posiłków, brak warzyw i owoców w pierwszej fazie diety, co wiąże się z niedostarczaniem organizmowi odpowiednich ilości witamin i minerałów. Wiele osób stosujących dietę białkową wskazuje na złe samopoczucieosłabienie, bóle głowy. Produkty stosowane w diecie dukana są dość drogie i nie dla wszystkich łatwodostępne.

 

 

 

Autor:

Mgr Katarzyna Kaszyca

dietetyk, specjalista zdrowia publicznego

Instytut Dietetyki i Promocji Zdrowia

admin 0 13 marca 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dlaczego-dbanie-o-zeby-jest-tak-wazne-dla-zdrowia

Dlaczego dbanie o zęby jest tak ważne dla zdrowia?

Większość ludzi dba o zęby przede wszystkim ze względów estetycznych. Nie to jednak powinno być głównym powodem zachowywania higieny jamy ustnej. Niewłaściwy stan zębów może przekładać się na pogorszenie się ogólnego stanu zdrowia. Dowiedz się, czym grozi zaniedbanie zębów i jak powinno się je pielęgnować.

cz-5-5-dbaj-o-swoje-zdrowie-zalecenia-who-i-ministerstwa-zdrowia-dot-koronawirusa

Cz. 5/5 Dbaj o swoje zdrowie! Zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia dot. koronawirusa

Oficjalne stanowisko WHO ws. koronawirusa jest jednoznaczne: to epidemia na skalę światową. Aby skutecznie przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się pandemicznego wirusa, warto zachować szczególne środki ostrożności. Poznaj oficjalne zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia i zadbaj o swoje zdrowie w dobie koronawirusa.

cz-4-5-treningi-online-z-trenerem-w-dobie-koronawirusa-cwicz-mimo-wszystko

Cz. 4/5 Treningi online z trenerem w dobie koronawirusa? Ćwicz mimo wszystko!

Zasięg zakażeń koronawirusem jest coraz większy, a liczba ofiar cały czas rośnie. Nie bez powodu siłownie i kluby fitness zamknęły się dla klientów - tu chodzi o zdrowie i ludzkie życie, które jest wartością nieocenioną! Ale czy to oznacza, że musisz leżeć na kanapie i wegetować przez cały ten dziki czas? Zobacz, jak wykorzystać okres kwarantanny i spróbuj treningów online z trenerem bez wychodzenia z domu!

cz-3-5-trening-przede-wszystkim-jak-realizowac-plan-treningowy-w-dobie-koronawirusa

Cz. 3/5 Trening przede wszystkim - jak realizować plan treningowy w dobie koronawirusa?

Coraz większa liczba zachorowań na nowego koronawirusa sprawia, że siłownie, kluby fitness, galerie handlowe i placówki kultury zostały wyłączone z życia publicznego. Aby epidemia nie szerzyła się dalej, trzeba zgasić zarazę w zarodku lub powstrzymać jej dalsze rozprzestrzenianie się. Tylko jak realizować plan treningowy przy zamkniętych siłowniach i klubach fitness? Jest na to prosty sposób!

cz-2-5-koronawirus-w-starciu-z-domowa-spizarnia-jakie-zapasy-warto-miec-w-domu

Cz. 2/5 Koronawirus w starciu z domową spiżarnią. Jakie zapasy warto mieć w domu?

Jeśli wiadomość o szerzącej się epidemii koronawirusa wymiata produkty spożywcze z twoich sklepów, nie martw się - mamy tak samo! Tylko jak utrzymać dietę i jeść zdrowo, by możliwie jak najrzadziej wychodzić z domu? Zobacz, jakie zapasy żywności długoterminowej warto zrobić i jak w prosty sposób przedłużyć termin przydatności do spożycia innych produktów.

cz-1-5-odpornosc-vs-grozny-koronawirus-jak-zmniejszyc-ryzyko-zachorowania

Cz. 1/5 Odporność vs groźny koronawirus. Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania?

To już oficjalne stanowisko WHO: mierzymy się z pandemią. Szalejący koronawirus rozprzestrzenia się coraz bardziej, zbierając żniwo kolejnych ofiar śmiertelnych. Najlepsze, co możesz zrobić dla siebie i dla innych to zostać w domu. Zobacz, w jaki sposób zwiększyć swoją odporność i zmniejszyć ryzyko zachorowania na zakaźną chorobę COVID-19.

zdrowie-bez-lekow-masz-je-na-wyciagniecie-reki

Zdrowie bez leków? Masz je na wyciągnięcie ręki!

Długie i zdrowe życie to marzenie każdego, zwłaszcza, jeśli w grę wchodzi idealny życiowy partner czy liczne potomstwo z własnymi rodzinami. Jak właściwie zadbać o swoje zdrowie bez leków i zapewnić sobie długowieczność? Podpowiadamy sprawdzone patenty - są na wyciągnięcie ręki i nic nie kosztują!

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie-aktualizacja-2020

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię | AKTUALIZACJA 2020

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

dobry-dietetyk-online-jedz-zdrowo-bez-wychodzenia-z-domu

Dobry dietetyk online - jedz zdrowo bez wychodzenia z domu

Internet to medium coraz częściej wykorzystywane do załatwiania spraw, które jeszcze kilka lat temu wymagały wyjścia z domu. Jedną z nich jest konsultacja z dietetykiem i ustalenie planu żywienia na określony czas. Jak wyglądają takie wizyty online i ile one kosztują?

amerykanski-sen-na-talerzu-dieta-dubrow-w-roli-glownej

Amerykański sen na talerzu. Dieta Dubrow w roli głównej

Kult smukłej, wysportowanej sylwetki i wszechogarniające diety na redukcję tkanki tłuszczowej wciąż są na topie. Obok redukcyjnych diet paleo czy planu żywieniowego samuraja, równie słynna stała się dieta oczyszczająca dr Dąbrowskiej. Jedną z najnowszych form żywienia jest dieta Dubrow. Na czym polega?

dlaczego-dbanie-o-zeby-jest-tak-wazne-dla-zdrowia

Dlaczego dbanie o zęby jest tak ważne dla zdrowia?

Większość ludzi dba o zęby przede wszystkim ze względów estetycznych. Nie to jednak powinno być głównym powodem zachowywania higieny jamy ustnej. Niewłaściwy stan zębów może przekładać się na pogorszenie się ogólnego stanu zdrowia. Dowiedz się, czym grozi zaniedbanie zębów i jak powinno się je pielęgnować.

cz-5-5-dbaj-o-swoje-zdrowie-zalecenia-who-i-ministerstwa-zdrowia-dot-koronawirusa

Cz. 5/5 Dbaj o swoje zdrowie! Zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia dot. koronawirusa

Oficjalne stanowisko WHO ws. koronawirusa jest jednoznaczne: to epidemia na skalę światową. Aby skutecznie przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się pandemicznego wirusa, warto zachować szczególne środki ostrożności. Poznaj oficjalne zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia i zadbaj o swoje zdrowie w dobie koronawirusa.

cz-4-5-treningi-online-z-trenerem-w-dobie-koronawirusa-cwicz-mimo-wszystko

Cz. 4/5 Treningi online z trenerem w dobie koronawirusa? Ćwicz mimo wszystko!

Zasięg zakażeń koronawirusem jest coraz większy, a liczba ofiar cały czas rośnie. Nie bez powodu siłownie i kluby fitness zamknęły się dla klientów - tu chodzi o zdrowie i ludzkie życie, które jest wartością nieocenioną! Ale czy to oznacza, że musisz leżeć na kanapie i wegetować przez cały ten dziki czas? Zobacz, jak wykorzystać okres kwarantanny i spróbuj treningów online z trenerem bez wychodzenia z domu!

cz-3-5-trening-przede-wszystkim-jak-realizowac-plan-treningowy-w-dobie-koronawirusa

Cz. 3/5 Trening przede wszystkim - jak realizować plan treningowy w dobie koronawirusa?

Coraz większa liczba zachorowań na nowego koronawirusa sprawia, że siłownie, kluby fitness, galerie handlowe i placówki kultury zostały wyłączone z życia publicznego. Aby epidemia nie szerzyła się dalej, trzeba zgasić zarazę w zarodku lub powstrzymać jej dalsze rozprzestrzenianie się. Tylko jak realizować plan treningowy przy zamkniętych siłowniach i klubach fitness? Jest na to prosty sposób!

cz-2-5-koronawirus-w-starciu-z-domowa-spizarnia-jakie-zapasy-warto-miec-w-domu

Cz. 2/5 Koronawirus w starciu z domową spiżarnią. Jakie zapasy warto mieć w domu?

Jeśli wiadomość o szerzącej się epidemii koronawirusa wymiata produkty spożywcze z twoich sklepów, nie martw się - mamy tak samo! Tylko jak utrzymać dietę i jeść zdrowo, by możliwie jak najrzadziej wychodzić z domu? Zobacz, jakie zapasy żywności długoterminowej warto zrobić i jak w prosty sposób przedłużyć termin przydatności do spożycia innych produktów.

cz-1-5-odpornosc-vs-grozny-koronawirus-jak-zmniejszyc-ryzyko-zachorowania

Cz. 1/5 Odporność vs groźny koronawirus. Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania?

To już oficjalne stanowisko WHO: mierzymy się z pandemią. Szalejący koronawirus rozprzestrzenia się coraz bardziej, zbierając żniwo kolejnych ofiar śmiertelnych. Najlepsze, co możesz zrobić dla siebie i dla innych to zostać w domu. Zobacz, w jaki sposób zwiększyć swoją odporność i zmniejszyć ryzyko zachorowania na zakaźną chorobę COVID-19.

zdrowie-bez-lekow-masz-je-na-wyciagniecie-reki

Zdrowie bez leków? Masz je na wyciągnięcie ręki!

Długie i zdrowe życie to marzenie każdego, zwłaszcza, jeśli w grę wchodzi idealny życiowy partner czy liczne potomstwo z własnymi rodzinami. Jak właściwie zadbać o swoje zdrowie bez leków i zapewnić sobie długowieczność? Podpowiadamy sprawdzone patenty - są na wyciągnięcie ręki i nic nie kosztują!

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie-aktualizacja-2020

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię | AKTUALIZACJA 2020

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

dobry-dietetyk-online-jedz-zdrowo-bez-wychodzenia-z-domu

Dobry dietetyk online - jedz zdrowo bez wychodzenia z domu

Internet to medium coraz częściej wykorzystywane do załatwiania spraw, które jeszcze kilka lat temu wymagały wyjścia z domu. Jedną z nich jest konsultacja z dietetykiem i ustalenie planu żywienia na określony czas. Jak wyglądają takie wizyty online i ile one kosztują?

amerykanski-sen-na-talerzu-dieta-dubrow-w-roli-glownej

Amerykański sen na talerzu. Dieta Dubrow w roli głównej

Kult smukłej, wysportowanej sylwetki i wszechogarniające diety na redukcję tkanki tłuszczowej wciąż są na topie. Obok redukcyjnych diet paleo czy planu żywieniowego samuraja, równie słynna stała się dieta oczyszczająca dr Dąbrowskiej. Jedną z najnowszych form żywienia jest dieta Dubrow. Na czym polega?