Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

Dieta bez węglowodanów i jej podstawowe założenia

Maksymalne ograniczenie węglowodanów w przyjmowanym pożywieniu - tak w skrócie można określić restrykcyjną dietę redukcyjną LCHF (ang. low carb high fat) - czyli dietę bez węglowodanów. Węglowodany, będące podstawowym źródłem energii dla naszego organizmu, stanowią zwykle ok. 50-65% kaloryczności w diecie. W kuracjach z ograniczeniami węglowodanowymi, w zależności od ich typów, energia dostarczana z cukrów wynosi od poniżej 45% do nawet 4% całkowitej kaloryczności. Warto pamiętać, że minimalna ilość węglowodanów niezbędna do prawidłowej pracy mózgu to 130 g na dobę. Wynika to z zapotrzebowania komórek mózgowych na glukozę.
Spożyte węglowodany wpływają też na równowagę hormonalną naszego organizmu. Energia dostarczana zwyczajowo z węglowodanów w diecie typu low carb musi zostać zastąpiona. Stąd rotacja białkowo-tłuszczowa w ciągu doby. Niska podaż węglowodanów przy jednoczesnym zwiększeniu ilości białka i tłuszczów w diecie daje uczucie sytości. To z kolei może dać pozytywne efekty redukcyjne. Tylko co jeść, żeby LCHF zbyt szybko się nie znudziła?

Co wolno, a czego nie: (nie) zjesz na diecie bez węglowodanów

W terapii dietą niskowęglowodanową prym wiodą jaja, produkty mięsne, nabiał i warzywa w postaci prostych sałatek. Obok dużej ilości produktów białkowych i jarzyn znajdziemy oczywiście śladowe ilości węglowodanów. Trzeba jednak pamiętać, że cukry dostarczane w diecie low carb to głównie ograniczone ilości produktów zbożowych i świeżych owoców. Nasiona roślin strączkowych, nabiał i większość warzyw to również cukry, które w ogólnym zestawieniu sumarycznym wchodzą w bilans kaloryczny.
W diecie bez węglowodanów należy sięgać po ryby, wszelkie rodzaje mięsa i jaja oraz nabiał w każdej postaci, a więc sery i produkty mleczne bez dodatku cukru. Dozwolone są wszystkie rodzaje tłuszczu zwierzęcego, warzywa o niskiej zawartości cukrów oraz orzechy w umiarkowanych ilościach. Możliwie najbardziej należy ograniczyć spożycie produktów zbożowych, ziemniaków i wyrobów cukierniczych. W miarę możliwości warto zrezygnować z jedzenia suszonych i kandyzowanych owoców oraz produktów z dodatkiem cukru jak jogurty smakowe.

Czytaj też: 10 rosyjskich posiłków dla Twojej diety low carb

Ketogeniczna dieta bez węglowodanów: wskazania i przeciwwskazania
dieta bez węglowodanów

Przy ograniczeniu węglowodanów do minimum sięgającego 4-10% całkowitego zapotrzebowania energetycznego, nasz organizm przejdzie w tzw. stan ketozy. W dietach bez węglowodanów wyróżnia się dietę ketogeniczną. Jest to szczególny rodzaj diety low carb, która zakłada nawet 80-procentową podaż energii pochodzenia tłuszczowego. Pozostałe 20% to łączna podaż energetyczna z białek i węglowodanów.
Podczas terapii dietą ketogeniczną organizm pozyskuje energię bez węglowodanów, czerpie ją ze spożywanych białek oraz tłuszczów zgromadzonych i podanych w posiłkach. Ciała ketonowe, będące produktami metabolizmu tłuszczów, hamują uczucie łaknienia, skutecznie ograniczając spożycie cukrów. Ketogeniczna dieta bez węglowodanów sama w sobie jest wysoce ekonomicznym sposobem żywienia, głównie ze względu gęstości kalorycznej tłuszczów, gdzie 1 ich gram dostarcza aż 9 kcal. Dodatkowo, ze względu na zwiększoną podaż witamin i kwasu foliowego (m.in. z orzechów) dieta ketogeniczna zbawiennie wpływa na pracę naszego mózgu, odżywiając go mimo ograniczonej podaży cukrów niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania.

Dieta bez węglowodanów: czy to w ogóle zdrowe?

Każda dietoterapia ma swoją jasną stronę, która przysłania tę nieco ciemniejszą. Długotrwałe stosowanie diety bez węglowodanów nie będzie dobrym rozwiązaniem. Warto jednak pomyśleć o wprowadzeniu jej na ok. 8-12 tygodni, zwłaszcza że już kilkudniowe stosowanie ketogenicznej diety bez węglowodanów doskonale wpływa na samopoczucie, daje uczucie lekkości, a osoby stosujące tę terapię zapominają o głodzie.

Aleks Dorosiński 0 3 października 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

ludzie-ktorzy-schudli-najwiecej

Ludzie którzy schudli najwięcej

Problem nadmiernych kilogramów to obecnie jeden z największych problemów społecznych. Szacuje się, że niemalże co druga kobieta i aż 64% mężczyzn cierpi na nadwagę i otyłość na Świecie. Jest to problem piętnowany, dlatego walka z tkanką tłuszczową wymaga silnej woli i konsekwencji w dążeniu do celu. Wielu się udało – oto prawdziwi rekordziści odchudzania!

jak-zrzucic-brzuch-na-dobre-czyli-leczenie-otylosci-brzusznej

Jak zrzucić brzuch na dobre, czyli leczenie otyłości brzusznej

Jeżeli "płaski brzuch" nie jest przymiotnikiem opisującym Twoją sylwetkę i podejmujesz decyzję, że czas coś z tym zrobić to jest artykuł dla Ciebie. Zobacz metody na spalenie tłuszczu z brzucha które od razu możesz wprowadzić w życie.

mocno-odchudzajace-cwiczenia-cwiczenia-na-odchudzanie-w-domu

Mocno odchudzające ćwiczenia | Ćwiczenia na odchudzanie w domu

Ćwiczenia, ćwiczeniom nierówne. Cel jest jasny: odchudzanie. Najlepiej więc skupić się na najodpowiedniejszych ćwiczeniach do tego zadania. Oto 3 mocne propozycje ćwiczeń na odchudzanie. Ich wykonanie angażuje większość mięśni i wiąże się z dużym wydatkiem energetycznym dla organizmu. Zobacz, jakie ćwiczenia na odchudzanie warto wykonywać!

wycwiczyc-cellulit

Wyćwiczyć cellulit

Dieta, kosmetyki, masaże i ćwiczenia jest wiele metod walki z cellulitem. Która jest najlepsza? Poznajcie naukowe fakty na temat tej dolegliwości oraz najlepsze metody na jej zwalczanie. Stosując dobrą metodę możesz przywrócić gładką skórę na pośladkach i nogach w kilka tygodni.

dlaczego-nie-moge-schudnac

Dlaczego nie mogę schudnąć?

Stosujesz kolejne diety, rezygnujesz z zamiłowania do słodyczy, nawet porzuciłaś wygodny samochód na rower. Pomimo tego, Twoja łazienkowa waga ani drgnie. „Dlaczego nie mogę schudnąć?” - to pytanie pojawia się w głowach tysięcy osób, które borykają się z nadprogramowymi kilogramami. Sprawdź, jakie popełniasz błędy i postaw na odchudzanie z widocznymi efektami.

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

ludzie-ktorzy-schudli-najwiecej

Ludzie którzy schudli najwięcej

Problem nadmiernych kilogramów to obecnie jeden z największych problemów społecznych. Szacuje się, że niemalże co druga kobieta i aż 64% mężczyzn cierpi na nadwagę i otyłość na Świecie. Jest to problem piętnowany, dlatego walka z tkanką tłuszczową wymaga silnej woli i konsekwencji w dążeniu do celu. Wielu się udało – oto prawdziwi rekordziści odchudzania!

jak-zrzucic-brzuch-na-dobre-czyli-leczenie-otylosci-brzusznej

Jak zrzucić brzuch na dobre, czyli leczenie otyłości brzusznej

Jeżeli "płaski brzuch" nie jest przymiotnikiem opisującym Twoją sylwetkę i podejmujesz decyzję, że czas coś z tym zrobić to jest artykuł dla Ciebie. Zobacz metody na spalenie tłuszczu z brzucha które od razu możesz wprowadzić w życie.

mocno-odchudzajace-cwiczenia-cwiczenia-na-odchudzanie-w-domu

Mocno odchudzające ćwiczenia | Ćwiczenia na odchudzanie w domu

Ćwiczenia, ćwiczeniom nierówne. Cel jest jasny: odchudzanie. Najlepiej więc skupić się na najodpowiedniejszych ćwiczeniach do tego zadania. Oto 3 mocne propozycje ćwiczeń na odchudzanie. Ich wykonanie angażuje większość mięśni i wiąże się z dużym wydatkiem energetycznym dla organizmu. Zobacz, jakie ćwiczenia na odchudzanie warto wykonywać!

wycwiczyc-cellulit

Wyćwiczyć cellulit

Dieta, kosmetyki, masaże i ćwiczenia jest wiele metod walki z cellulitem. Która jest najlepsza? Poznajcie naukowe fakty na temat tej dolegliwości oraz najlepsze metody na jej zwalczanie. Stosując dobrą metodę możesz przywrócić gładką skórę na pośladkach i nogach w kilka tygodni.

dlaczego-nie-moge-schudnac

Dlaczego nie mogę schudnąć?

Stosujesz kolejne diety, rezygnujesz z zamiłowania do słodyczy, nawet porzuciłaś wygodny samochód na rower. Pomimo tego, Twoja łazienkowa waga ani drgnie. „Dlaczego nie mogę schudnąć?” - to pytanie pojawia się w głowach tysięcy osób, które borykają się z nadprogramowymi kilogramami. Sprawdź, jakie popełniasz błędy i postaw na odchudzanie z widocznymi efektami.