Depresja sportowca, czyli jak przeciwdziałać wypaleniu treningowemu

Depresja sportowca, czyli jak przeciwdziałać wypaleniu treningowemu

Choroba czy zmęczenie nie jest przypisane do żadnego konkretnego sportu. Spotyka wszystkich – kolarzy, pływaków, biegaczy… Zobacz, dlaczego sportowcy zapadają na depresję. Poznaj sposoby na skuteczne zapobieganie wypaleniu treningowemu.

Depresja w świecie sportu

Wielu sławnych sportowców od dłuższego czasu zmaga się z depresją. Podczas zawodów czy w telewizji i internecie widać jednak same uśmiechnięte twarze. Znaczna część osób nie zdaje sobie nawet sprawy z tego, że niektóre zwycięstwa są okupione wielką determinacją w walce z chorobą. Zdaniem psychologów sportu depresja nie dotyka ludzi słabych. Zapadają na nią ludzie bez względu na pozycję społeczną. O podatności na depresję decyduje po prostu czynnik osobowościowy. Wielu sportowców m.in. amerykańska narciarka Lindsay Vonn, zmaga się z depresją w momencie najwyższego szczytu formy. Amerykanka zdobywała kolejne tytuły mistrzyni świata czy złoto na Olimpiadzie, choć od kilku lat chorowała na depresję.

Przyczyny zachorowań na depresję u sportowców

wypalenie treningowe przetrenowanie objawy

Wszystkie przypadki zachorowań na depresję w świecie sportu wiążą się z indywidualnymi osobami. Nie powinno się uogólniać ani doszukiwać charakterystycznych przyczyn zapadania na depresję wśród sportowców. Bez względu na zawód, każdą z osób może dotknąć ta przykra choroba. Niektórzy sportowcy zmagają się z problemami rodzinnymi, inni nie wytrzymują presji otoczenia lub nie potrafią sobie poradzić z niepowodzeniami. Wielu sportowców, którzy mogli stać się gwiazdami sportu już dawno nie ma – z powodu najgorszego ze skutków depresji.

Wypalenie treningowe – jak się objawia i skąd się bierze?

Syndrom wypalenia (ang. burn-out syndrome) jest określeniem na stan fizyczny i psychiczny, który następuje zaraz po wcześniejszym silnym zaangażowaniu w daną czynność. Początkowo ten stan odnoszono jedynie do zawodów, które opierają się na pomaganiu innym (np. lekarzy). Z czasem zaczęto również dostrzegać objawy wypalenia w wielu innych zawodach, m.in. w sporcie. Ten problem dotknął na przykład niemieckiego skoczka narciarskiego Svena Hannawalda.

Objawy wypalenia treningowego:

- poczucie zmęczenia zarówno fizycznego, jak i psychicznego;

- spadek motywacji do ćwiczeń oraz zmniejszenie osiągnięć w sporcie;

- poczucie wstydu związanego z własnymi osiągnięciami;

- spadek poczucia własnej wartości.

Często wypalenie treningowe wiąże się z przetrenowaniem organizmu. Sportowcy doprowadzają do przetrenowania poprzez zbyt dużą ilość treningów czy maksymalną intensywność ćwiczeń. Ogólne zmęczenie organizmu wywołuje spadek motywacji trenującego. Przyczyną tzw. depresji treningowej może być również niewyznaczenie lub złe wyznaczenie sobie konkretnego celu ćwiczeń. Ponadto, stan psychiczny sportowców (przygotowanie mentalne) zależy również od niesportowych czynników. Sytuacja osobista, problemy finansowe czy rodzinne – to także mogą być przyczyny wypalenia treningowego lub przetrenowania organizmu.

Przetrenowanie – jeden z powodów wypalenia treningowego

Przetrenowanie jest chronicznym osłabieniem całego organizmu. Najczęstszymi powodami takiego stanu są:

- złe dobranie proporcji objętości treningu do jego intensywności;

- niedobór regeneracji tj. brak właściwego odpoczynku po obciążających treningach;

- zła dieta.

Przetrenowanie objawia się podwyższonym tętnem spoczynkowym oraz zwiększonym zapotrzebowaniem na tlen w trakcie ćwiczeń. Często pojawiają się również kontuzje czy stany zapalne układu ruchu. Sportowiec może również cierpieć na bóle i zawroty głowy, mieć problemy ze snem czy apetytem a także odczuwać dreszcze. Lekceważenie powyższych czynników może doprowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych.

Sposoby na zapobieganie wypaleniu treningowemu

zapobieganie sposoby na wypalenie i depresję

1. Każde zmęczenie i zniechęcenie do ćwiczeń nie może zostać zignorowane. Ważne jest, by znaleźć również czas na odpoczynek po treningu. Częścią planu treningowego jest regeneracja. Jeśli sportowiec zrezygnuje z odpowiedniego czasu odpoczynku, może przestać zauważać postępy w swojej pracy. Takie odczucia bardzo często prowadzą do spadku motywacji, a następnie do wypalenia treningowego. Dobrym wyjściem jest także urlop treningowy. Dzięki temu sportowiec będzie mógł odpocząć oraz zyska większą motywację. Tęsknota za sportem sprawi, że z radością powróci do treningów;

2. Warto wprowadzić różnorodność do treningów. Trudne jest ciągłe powtarzanie tych samych czynności i ćwiczeń. Sportowcy-amatorzy mogą urozmaicić swoje treningi np. pływaniem czy jogą. Ze względu na to, że są to dyscypliny ogólnorozwojowe, pomogą w utrzymaniu dobrej formy. Doskonale sprawdza się to wśród osób trenujących sporty szczególnie obciążające jedną ze stron ciała np. tenis. Innym sposobem na zerwanie z monotonią może być zmiana miejsca treningów. Skorzystanie z usług nowej siłowni lub klubu fitness, treningi w parkach lub zupełnie inny zestaw ćwiczeń będą dużym urozmaiceniem. Można także poszukać osób trenujących ten sam sport. Praca w grupie jest dodatkową motywacją;

3. Czasem zdarza się, że sport, który trenujemy nie sprawia nam radości. Włożyliśmy już dużo pracy w ćwiczenia, więc nie chcemy rezygnować. Ważne jest, by nie zmuszać się do ćwiczeń w żadnej z dyscyplin. Każdy sport powinien być pasją dla danej osoby. Trudno o motywację do treningu, jeśli nie lubimy tej dyscypliny. W takiej sytuacji warto zmienić dziedzinę, jeśli jest to możliwe. Dotychczasowe osiągnięcia nie pójdą na marne. Kondycja, wytrzymałość czy siła doskonale sprawdzą się w innych sportach;

4. Mniejsze skupienie na efektach treningu – większe na korzyściach. Zazwyczaj głównym celem rozpoczynania aktywności fizycznej jest osiągnięcie określonego kształtu swojego ciała. Niektórzy skupiają się na rozbudowaniu masy mięśniowej, zwiększeniu wydolności organizmu czy redukcji tkanki tłuszczowej. Są to ważne cele, jednak ciągłe wieszanie ich nad swoją głową może rodzić frustrację. Warto zwrócić szczególną uwagę na to, co trening daje sportowcowi. Wszystkie korzyści, takie jak sprawność, poprawa kondycji i zdrowia czy zwiększenie pewności siebie są kluczem do czerpania przyjemności z treningu.

5. Niekiedy wypalenie treningowe jest spowodowane stałym powtarzaniem sobie, że wciąż nie ma się żadnych osiągnięć. By do tego nie doprowadzić, każde, nawet małe zwycięstwo powinno zostać właściwie uczczone. W tym kontekście pod pojęciem ‘zwycięstwo’ kryją się także dobre wyniki podczas treningów czy ukończenie planu treningowego. Nawet minuta dziennie poświęcona na celebrowanie własnych osiągnięć skutecznie poprawi samopoczucie i dowartościuje sportowca.

6. Skuteczne wyznaczenie celu dziennego. Jednym ze sposobów jest ustalenie długookresowego celu treningowego. Nie jest to błąd, ale jeśli efekty nie przyjdą we właściwym momencie, pojawi się zbędny stres, a motywacja zacznie spadać. Krótkoterminowe cele są łatwiejsze do osiągnięcia i bardziej przewidywalne. Warto skupić się więc na mniejszych procesach, które połączone doprowadzą do celu treningowego. Dzięki temu pojawią się także kolejne osiągnięcia do świętowania.

7. W momencie spadku motywacji i pojawieniu się nieoczekiwanych problemów, warto poprosić o wsparcie inne osoby. Podzielenie się swoimi przeżyciami i kłopotami jest sposobem na zdystansowanie się do nich. Warto dotrzeć do grup wsparcia. Rozmowy z kolegami z treningów, trenerami i instruktorami pomogą w poprawie nastroju. Dzięki nim zniknie także poczucie osamotnienia w problemie.

 

Strona 2: Wypalenie treningowe ->

Dominika Górska 4 19 października 2016  2483

Dodaj komentarz

  • Warlo
    24 października 2016
    Aż smutno się czyta, ale w sporcie są też te ciemne strony...
  • Elżbieta
    21 października 2016
    Mój mąż przechodził przez wypalenie sportowe. Naprawdę trudny okres w naszym życiu. Weźcie sobie do serca te rady i nie pozwólcie, żeby wam się to przydarzyło. Sport jest cudowny, ale trzeba umieć go uprawiać.
  • TRX
    20 października 2016
    Chyba muszę sobie wziąć krótki urlop od sportu, bo powiem szczerze, że czuję się ostatnio mocno przemęczona. Po przeczytaniu tego artykułu na pewno nie zignoruję nawet najmniejszych objawów. Trzeba walczyć.
  • Paweł190
    20 października 2016
    Trenuję kolarstwo i doskonale wiem, co znaczy depresja w świecie sportu. Mój dobry przyjaciel cierpiał na nią wiele lat. Mimo to, dawał radę. Na szczęście po długiej farmakoterapii i terapii udało mu się szczęśliwie wrócić do normalnego życia. Dlatego trzymam sztamę ze wszystkimi sportowcami z tą przeklętą chorobą! Nie dajcie się !

Artykuły z kategorii: Trening siłowy

silownia-dla-dzieci-czy-posylac-dziecko-na-silownie

Siłownia dla dzieci – czy posyłać dziecko na siłownię?

Treningi siłowe dla dzieci i młodzieży zawsze budzą kontrowersje. Czy siłownia dla dzieci jest dobrym pomysłem? Czy ćwiczenia nie wpłyną na rozwój dziecka? O wadach i zaletach chodzenia na siłownię przez dzieci i młodzież w dzisiejszym materiale!

na-czym-polega-wzmocnienie-fazowe

Na czym polega wzmocnienie fazowe?

To oczywiste, że sportowcy starają się wykorzystać każdą metodę, by poprawić własne wyniki. Takiemu celowi służy właśnie wzmocnienie fazowe. Najprościej rzecz ujmując – jest to podział cyklu treningowego na fazy. Czym jednak charakteryzuje się wzmocnienie fazowe i jak wprowadzić je we własnym treningu?

kulturystyka-witaminy-i-mineraly-jakie-suplementy-do-treningu

Kulturystyka witaminy i minerały – jakie suplementy do treningu?

Uprawianie kulturystyki wiąże się z dużym wysiłkiem fizycznym. Spożywanie węglowodanów, białek i tłuszczy nie wystarczy do zbudowania doskonałej muskulatury. Do prawidłowego funkcjonowania komórek mięśniowych niezbędne są także witaminy. Zobacz, dlaczego kulturyści sięgają po suplementy witaminowe. Trening siłowy jakie witaminy stosować? W jakich produktach można znaleźć witaminy dla kulturystów?

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu?

cwiczenia-na-miesnie-klatki-piersiowej-oto-najlepsze-z-nich

Ćwiczenia na mięśnie klatki piersiowej – oto najlepsze z nich!

Doskonale rozbudowana klatka piersiowa jest marzeniem wielu ćwiczących na siłowni. Taki efekt można osiągnąć dzięki ćwiczeniom opartym na właściwych skurczach i rozkurczach mięśni. Co więcej, duże znaczenie ma wykorzystanie ćwiczeń izolowanych. Poznaj najlepsze ćwiczenia na klatkę piersiową.

czym-jest-trening-push-pull-legs

Czym jest trening Push Pull Legs?

Trening Push Pull Legs, czyli pchaj i ciągnij jest jedną z odmian treningu dzielonego. Ta metoda ćwiczeń pozwala na zapewnienie odpowiedniego czasu na regenerację mięśni. Czym jednak właściwie charakteryzuje się trening Push Pull Legs?

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię?

Zbyt częste treningi siłowe nie dadzą wymiernych efektów. Podobnie rzecz ma się ze zbyt rzadkimi sesjami treningowymi. Jednak co metoda treningowa, to inna częstotliwość trenowania danych partii mięśniowych. Ile razy w tygodniu można ćwiczyć jedną partię mięśni? Jak łączyć partie mięśni? Jakie partie mięśni ćwiczyć razem? Trening na wszystkie partie mięśni.

trening-silowy-dla-dzieci-i-mlodziezy

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Panuje przekonanie, że trening siłowy jest zbyt dużym obciążeniem dla układu mięśniowo-szkieletowego dziecka. Czy jednak jest ono uzasadnione? Jak wygląda bezpieczny trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

czy-silownie-w-duzych-miastach-sa-drozsze

Czy siłownie w dużych miastach są droższe?

Treningi na siłowni stanowią nieodłączny element aktywnego życia. Chodzimy także na zajęcia fitness, zumbę, pilates czy jogę. Korzystanie z takich usług wiąże się z kosztami. Czy w dużych miastach zapłacimy więcej za karnet na siłownię?

rola-testosteronu-w-treningu-silowym

Rola testosteronu w treningu siłowym

Testosteron jest odpowiedzialny za budowanie masy mięśniowej, rozwój kości czy stabilizowanie nastroju u mężczyzn. Podnoszenie jego poziomu jest możliwe również podczas treningów siłowych. Zobacz, jaką rolę odgrywa ten hormon w typowo męskich treningach na siłowni.

silownia-dla-dzieci-czy-posylac-dziecko-na-silownie

Siłownia dla dzieci – czy posyłać dziecko na siłownię?

Treningi siłowe dla dzieci i młodzieży zawsze budzą kontrowersje. Czy siłownia dla dzieci jest dobrym pomysłem? Czy ćwiczenia nie wpłyną na rozwój dziecka? O wadach i zaletach chodzenia na siłownię przez dzieci i młodzież w dzisiejszym materiale!

na-czym-polega-wzmocnienie-fazowe

Na czym polega wzmocnienie fazowe?

To oczywiste, że sportowcy starają się wykorzystać każdą metodę, by poprawić własne wyniki. Takiemu celowi służy właśnie wzmocnienie fazowe. Najprościej rzecz ujmując – jest to podział cyklu treningowego na fazy. Czym jednak charakteryzuje się wzmocnienie fazowe i jak wprowadzić je we własnym treningu?

kulturystyka-witaminy-i-mineraly-jakie-suplementy-do-treningu

Kulturystyka witaminy i minerały – jakie suplementy do treningu?

Uprawianie kulturystyki wiąże się z dużym wysiłkiem fizycznym. Spożywanie węglowodanów, białek i tłuszczy nie wystarczy do zbudowania doskonałej muskulatury. Do prawidłowego funkcjonowania komórek mięśniowych niezbędne są także witaminy. Zobacz, dlaczego kulturyści sięgają po suplementy witaminowe. Trening siłowy jakie witaminy stosować? W jakich produktach można znaleźć witaminy dla kulturystów?

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu?

cwiczenia-na-miesnie-klatki-piersiowej-oto-najlepsze-z-nich

Ćwiczenia na mięśnie klatki piersiowej – oto najlepsze z nich!

Doskonale rozbudowana klatka piersiowa jest marzeniem wielu ćwiczących na siłowni. Taki efekt można osiągnąć dzięki ćwiczeniom opartym na właściwych skurczach i rozkurczach mięśni. Co więcej, duże znaczenie ma wykorzystanie ćwiczeń izolowanych. Poznaj najlepsze ćwiczenia na klatkę piersiową.

czym-jest-trening-push-pull-legs

Czym jest trening Push Pull Legs?

Trening Push Pull Legs, czyli pchaj i ciągnij jest jedną z odmian treningu dzielonego. Ta metoda ćwiczeń pozwala na zapewnienie odpowiedniego czasu na regenerację mięśni. Czym jednak właściwie charakteryzuje się trening Push Pull Legs?

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię?

Zbyt częste treningi siłowe nie dadzą wymiernych efektów. Podobnie rzecz ma się ze zbyt rzadkimi sesjami treningowymi. Jednak co metoda treningowa, to inna częstotliwość trenowania danych partii mięśniowych. Ile razy w tygodniu można ćwiczyć jedną partię mięśni? Jak łączyć partie mięśni? Jakie partie mięśni ćwiczyć razem? Trening na wszystkie partie mięśni.

trening-silowy-dla-dzieci-i-mlodziezy

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Panuje przekonanie, że trening siłowy jest zbyt dużym obciążeniem dla układu mięśniowo-szkieletowego dziecka. Czy jednak jest ono uzasadnione? Jak wygląda bezpieczny trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

czy-silownie-w-duzych-miastach-sa-drozsze

Czy siłownie w dużych miastach są droższe?

Treningi na siłowni stanowią nieodłączny element aktywnego życia. Chodzimy także na zajęcia fitness, zumbę, pilates czy jogę. Korzystanie z takich usług wiąże się z kosztami. Czy w dużych miastach zapłacimy więcej za karnet na siłownię?

rola-testosteronu-w-treningu-silowym

Rola testosteronu w treningu siłowym

Testosteron jest odpowiedzialny za budowanie masy mięśniowej, rozwój kości czy stabilizowanie nastroju u mężczyzn. Podnoszenie jego poziomu jest możliwe również podczas treningów siłowych. Zobacz, jaką rolę odgrywa ten hormon w typowo męskich treningach na siłowni.