Czym są asany i z czym one się wiążą?

Czym są asany i z czym one się wiążą?

Asany związane są z praktyką jogi. To pozycje, które wykonujemy podczas treningu. Mają na celu rozluźnić ciało, wzmocnić mięśnie i pozwolić odnaleźć w ciele więcej miejsca. Asanów jest wiele. Wszystko zależy od tego, nad czym chcemy popracować na treningu. Poznaj najbardziej popularne asany w jodze!

Rola asanów

Asany pełnią bardzo ważną rolę w jodze. To one są jej podstawą. Każda asana ma na celu wzmocnić mięśnie, rozluźnić ciało, ale także rozciągnąć ciało. Ma na celu wypracowanie odpowiedniej i najbardziej naturalnej postawy, która będzie całkowicie poprawna. Dzięki dobrze wykonywanym asanom możemy skutecznie zlikwidować bóle oraz napięcia.

Asany wymagają długiej praktyki oraz wypracowania odpowiedniego oddechu. Jeżeli chodzi o samą nazwę – asana – to ma ona na celu przywodzić na myśl pozycję danego zwierzęcia czy przedmiotu, np.: pozycja gołębia lub psa z głową do dołu.

Prawidłowa technika asanów

Oczywiście asany wymagają odpowiedniej techniki. Jest ona bardzo ważna podczas wykonywania praktyki jogi, ponieważ dobrze by było abyśmy nie wyrządzili sobie krzywdy. Wbrew pozorom joga jest sportem dość wymagającym i mało kto jest w stanie na pierwszym treningu wykonać choćby jedną pozycję poprawnie.

Technika wykonywania asanów powinna opierać się w dużej mierze na oddechu. Ma on być spokojny, ale głęboki i świadomy. Ćwiczący, musi wykazać maksimum skupienia. Ciało i umysł powinny być w równym stopniu skoncentrowane na pracy.

Skupmy się wyłącznie na sobie. Nie podpatrujmy innych. Każde ciało jest inne i inaczej wygląda w konkretnej asanie. Nie poddawajmy się. Wypracowanie prawidłowej asany, wymaga czasu. Nie zrobimy stania na głowie po kilku treningach.

Nie wykonujmy ćwiczeń za wszelką cenę. Nie tędy droga. Dajmy ciału wolność, niech poczuje każdą pozycję, niech wytrzyma w danej pozycji, w takim stopniu, żeby było mu dobrze. Nic na siłę.

Rodzaje asanów

Asanów jest bardzo wiele. Wszystkie rozwijają w równym stopniu ciało i umysł. My musimy przekraczać pewne granice i ograniczenia. To jest piękne, obserwując, jak bardzo rozwija się nasze ciało.

Poniżej kilka najbardziej popularnych asanów
joga asany

  • Pies z głową w dół – usiądź w klęku podpartym. Kolana ustaw pod biodrami, a dłonie pod barkami. Nogi są w lekkim rozkroku. Teraz wystarczy podnieść ciało ku górze, nie odklejając od podłogi dłoni ani stóp. Tylko one są na ziemi. Szyja powinna być przedłużeniem prostego kręgosłupa. Nie wolno wyginać odcinka lędźwiowego, a jedynie „ciągnąć” pośladki ku górze. Pięty nie muszą od razu być przyklejone do podłogi. Powoli. Wszystko przyjdzie z czasem.

  • Pozycja kota – również rozpoczynamy od klęku podpartego. Kolana powinny być rozstawione na szerokość bioder. Dłonie pod barkami. Broda skierowana w stronę klatki piersiowej. W tej pozycji mocno wyginamy plecy ku górze, wciągając i napinając brzuch. Ręce pozostają proste. Wytrzymujemy w tej pozycji, kilka głębokich oddechów.

  • Lotos – siadamy w zwykłym siadzie skrzyżnym, który nieco zmodyfikujemy. Staramy się usiąść na kościach pośladkowych. Stopy kierujemy jak najbliżej brzucha (przysuwamy je bliżej i wyżej do siebie). Podbicie stóp powinno być skierowane ku górze. Plecy są proste, a dłonie zostają na kolanach. Mocno rozciągają się nogi. Powinniśmy czuć charakterystyczne „ciągnięcie”.

  • Pozycja dziecka – jest to najlepsza pozycja relaksacyjna. Usiądźmy na kolanach. Rozstawmy nieco kolana. Duże palce u stóp, stykają się ze sobą. Schodzimy w dół. Ręce ciągniemy jak najdalej do przodu, pamiętając o prostych plecach. Szyja zrelaksowana, czoło delikatnie opiera się o podłoże. Wytrzymujemy tak kilka głębokich oddechów.

To tylko nieliczne rodzaje asanów. Tak naprawdę jest ich wiele i są naprawdę wymagające. Jednak dzięki jodze i medytacji można przynieść ulgę, nie tylko głowie, ale także plecom, bólom menstruacyjnym czy wielu innym. Jeżeli chcemy wspomóc swoje zdrowie, to najlepiej jest zacząć od tego, co naturalne i zdrowe.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Daria Wejman 0 24 maja 2021  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Joga i Rozciąganie

miewasz-problemy-z-zasnieciem-wieczorna-joga-pomoze-ci-to-zmienic

Miewasz problemy z zaśnięciem? Wieczorna joga pomoże Ci to zmienić!

Problemy ze snem ma wiele osób. Stresujący tryb życia, problemy, nieodpowiednie żywienie czy brak ruchu powodują, że trudno zasnąć. Nie chcesz brać tabletek wspomagających sen, gdyż nie wierzysz w ich moc? Warto korzystać z naturalnych metod. Ćwiczenia jogi na noc pomogą Ci szybciej zasnąć i cieszyć się komfortowym snem.

joga-wcale-nie-taka-straszna-dowiedz-sie-jak-rozpoczac-nauke

Joga wcale nie taka straszna – dowiedz się, jak rozpocząć naukę!

Joga w ostatnich latach zyskała na popularności. Naprawdę nic w tym dziwnego. Jest to sport, który daje ciału wiele dobrego. Dzięki zajęciom jogi można wypracować całe ciało, nawet nie zdając sobie sprawy jak bardzo. Ma też wiele innych zalet, które warto wziąć pod uwagę. Dowiedz się wszystkiego, na temat jogi! I zacznij trenować!

jak-skutecznie-rozciagnac-miesnie-nog

Jak skutecznie rozciągnąć mięśnie nóg?

Rozciąganie nóg powinno być często praktykowane, zwłaszcza przez osoby regularnie uprawiające sport. Przykurcze mięśni mogą powodować bóle, a nawet kontuzje, dlatego bardzo ważne jest wykonanie odpowiedniego strechingu. Nie wiesz w jaki sposób do niego podejść? Poniżej znajdziesz kilka praktycznych wskazówek!

joga-efekty-ten-trening-to-prawdziwe-zrodlo-komfortu-zycia

Joga efekty: ten trening to prawdziwe źródło komfortu życia!

Coraz modniejsza w ostatnich latach joga znajduje swoich kolejnych zwolenników. Nic dziwnego, bo regularna praktyka jogiczna pozytywnie wpływa na nasze ciało i zwiększa wydolność mózgu. Zobacz, jakie efekty daje joga i w jaki sposób może przełożyć się na większy komfort życia każdego dnia!

naukowa-sztuka-boskiej-uwaznosci-na-czym-polega-kriya-yoga

Naukowa sztuka boskiej uważności: na czym polega kriya yoga?

Szczęście, miłość, oświecenie i szeroko rozumiany pokój - to cele życia wielu z nas. A gdyby tak codzienną praktyką jogiczną zbliżać się do osiągnięcia tych celów? Trening uważności kriya yoga skupia się właśnie na tych małych wielkich rzeczach, wynikających bezpośrednio z pragnienia doskonałości. Czym dokładnie jest kriya yoga, czym się wyróżnia na tle innych odmian jogi i jak ją praktykować?

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca

Podstawy jogi – powitanie słońca

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból?

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.

miewasz-problemy-z-zasnieciem-wieczorna-joga-pomoze-ci-to-zmienic

Miewasz problemy z zaśnięciem? Wieczorna joga pomoże Ci to zmienić!

Problemy ze snem ma wiele osób. Stresujący tryb życia, problemy, nieodpowiednie żywienie czy brak ruchu powodują, że trudno zasnąć. Nie chcesz brać tabletek wspomagających sen, gdyż nie wierzysz w ich moc? Warto korzystać z naturalnych metod. Ćwiczenia jogi na noc pomogą Ci szybciej zasnąć i cieszyć się komfortowym snem.

joga-wcale-nie-taka-straszna-dowiedz-sie-jak-rozpoczac-nauke

Joga wcale nie taka straszna – dowiedz się, jak rozpocząć naukę!

Joga w ostatnich latach zyskała na popularności. Naprawdę nic w tym dziwnego. Jest to sport, który daje ciału wiele dobrego. Dzięki zajęciom jogi można wypracować całe ciało, nawet nie zdając sobie sprawy jak bardzo. Ma też wiele innych zalet, które warto wziąć pod uwagę. Dowiedz się wszystkiego, na temat jogi! I zacznij trenować!

jak-skutecznie-rozciagnac-miesnie-nog

Jak skutecznie rozciągnąć mięśnie nóg?

Rozciąganie nóg powinno być często praktykowane, zwłaszcza przez osoby regularnie uprawiające sport. Przykurcze mięśni mogą powodować bóle, a nawet kontuzje, dlatego bardzo ważne jest wykonanie odpowiedniego strechingu. Nie wiesz w jaki sposób do niego podejść? Poniżej znajdziesz kilka praktycznych wskazówek!

joga-efekty-ten-trening-to-prawdziwe-zrodlo-komfortu-zycia

Joga efekty: ten trening to prawdziwe źródło komfortu życia!

Coraz modniejsza w ostatnich latach joga znajduje swoich kolejnych zwolenników. Nic dziwnego, bo regularna praktyka jogiczna pozytywnie wpływa na nasze ciało i zwiększa wydolność mózgu. Zobacz, jakie efekty daje joga i w jaki sposób może przełożyć się na większy komfort życia każdego dnia!

naukowa-sztuka-boskiej-uwaznosci-na-czym-polega-kriya-yoga

Naukowa sztuka boskiej uważności: na czym polega kriya yoga?

Szczęście, miłość, oświecenie i szeroko rozumiany pokój - to cele życia wielu z nas. A gdyby tak codzienną praktyką jogiczną zbliżać się do osiągnięcia tych celów? Trening uważności kriya yoga skupia się właśnie na tych małych wielkich rzeczach, wynikających bezpośrednio z pragnienia doskonałości. Czym dokładnie jest kriya yoga, czym się wyróżnia na tle innych odmian jogi i jak ją praktykować?

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca

Podstawy jogi – powitanie słońca

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból?

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.