>

Czym jest zespół jelita drażliwego?

Czym jest zespół jelita drażliwego?

Zespół jelita drażliwego to przypadłość, która może spotkać każdego z nas. Jakie objawy jej towarzyszą? Po czym rozpoznać ten problem z jelitami? Jakie są metody leczenia? O tym opowiada Dominik Gronostajski - trener osobisty i specjalista ds. żywienia.

Co nazywamy zespołem jelita nadwrażliwego?

Zespół jelita drażliwego (IBS) to zespół objawów, takich jak ból lub dyskomfort brzucha, wzdęcia, problemy z wypróżnianiem (zaparcia i/lub biegunka). Objawom może towarzyszyć uczucie niepełnego wypróżnienia lub zmienny rytm wypróżnień. Dość często objawom towarzyszy obniżenie nastroju lub depresja. Dzisiaj lekarze bardzo często wszelkie problemy z jelitami traktują z góry jako zespół jelita nadwrażliwego.

Jakie są objawy zespołu jelita drażliwego?

Objawy w IBS często są uciążliwe, jednak ważną informacją dla osób z tym zespołem, jest fakt, że nie stanowią one zagrożenia dla życia i nie są zapowiedzią groźnych czy poważnych chorób. Przewlekłe utrzymywanie się dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego może jednak znacznie obniżać i pogarszać nastrój oraz jakość codziennego życia.

Czy mam zespół jelita drażliwego?

Rozpoznanie zespołu jelita drażliwego można postawić najczęściej na podstawie dokładnego wywiadu i badania lekarskiego. Czasami lekarz może zalecić wykonanie dodatkowych, specjalistycznych badań diagnostycznych.

Jakie są przyczy
ny problemów z jelitami?
Problemy z jelitami

Do głównych przyczyn zespołu jelita nadwrażliwego możemy zaliczyć zaburzenia mikroflory jelitowej (tzw. dysbioza) oraz upośledzenie funkcji i struktury bariery jelitowej. Do zaburzeń mikroflory jelitowej prowadzić może przebyta infekcja bakteryjna lub wirusowa oraz przewlekły stres fizyczny i psychiczny.
Do tego współczesna dieta bogata jest w czynniki antyżywieniowe:

  • cukier, skondensowana fruktoza (cukier/syrop z agawy), syrop glukozowo-fruktozowy, cukierinwertowany,
  • gluten (pszenica i produkty pszenne),
  • lektyny (białka roślinne),
  • goitrogeny (soja i jej przetwory, warzywa kapustowate),
  • laktozabiałka mleczne (mleko i jego przetwory),
  • tłuszcze trans (tłuszcze przetworzone zawarte w większości produktów na sklepowych półkach. Pomagają one utrzymywać długi termin przydatności do spożycia: ciasta są wilgotne, nadzienia kremowe itd.),
  • pestycydy, herbicydy, fungicydy, metale ciężkie,
  • dodatki do żywności (barwniki,przeciwzbrylacze, zagęstniki, wzmacniacze smaku i zapachu, substancje słodzące).

Bardzo często problemy zaczynają się już wyżej – w żołądku. Jeżeli żołądek nie jest odpowiednio dokwaszony to niestrawione dobrze resztki pokarmu są przepychane siłą do jelit, skutkując ich wzmożoną pracą i obciążeniem.

Objawy świadczące o niskim poziomie kwasu w żołądku
• uczucie ciężkości na żołądku (zwłaszcza po pokarmach białkowych)
• zgaga, refluks
• odbijanie się po jedzeniu, bekanie
• zaparcia, wzdęcia, gazy
• problemy skórne
• częste migreny, bóle głowy, przewlekłe zmęczenie
depresja, zaburzenia nastroju
• problemy ze snem, z zasypianiem
• słaba koncentracja
• słabe paznokcie, wypadające włosy
Przyczyny zaburzenia PH w żołądku
• nieodpowiednia dieta (bogata w wyżej wymienione czynniki antyodżywcze)
• NLPZ (leki przeciwbólowe), antybiotyki, antykoncepcja
• leki zobojętniające sok żołądkowy (środki na zgagę)
• silny stres, przewlekły stres
• brak snu, regeneracji
• używki: alkohol, papierosy
• łapczywe jedzenie, niedokładne gryzienie i połykanie dużych kawałków jedzenia
• objadanie się
• popijanie do posiłków dużej ilości płynów

Jak sprawdzić stopień zakwaszenia żołądka metodą domową?

Rano przed pierwszym posiłkiem wrzuć łyżeczkę świeżej sody oczyszczonej do około 150 ml przygotowanej wody (połowa kubka). Mieszaj, aż się rozpuści i wypij na czczo. Po wypiciu, od razu patrz na zegarek i czekaj kiedy Ci się odbije.
Czasy „odbicia”:
• już podczas picia wody z sodą lub zaraz po: nadkwasota
• do 40 sek po wypiciu: nadkwasota
• 40 – 90 sek – dobre zakwaszenie
• 90 – 180 sek – słabe
• powyżej 180 sek lub wcale – jest tragedia!

Metody leczenia problemów z jelitami

Każde leczenie należy rozpocząć od zmiany diety i być może trybu życia. Przede wszystkim należy wyrównać PH żołądka i zabrać się za odbudowę jelit. Pomoże również zrobienie testów nietolerancji lub prowadzenie dzienniczka i kojarzenie objawów z rodzajem spożywanych pokarmów czy stresem. Dodatkowo umiarkowana aktywność fizyczna i szereg technik relaksacyjnych przyniesie korzyści.

Co poprawia pracę żołądka?

  • • skupienie na jedzeniu (nie jedz w biegu lub przed TV/komputerem/telefonem. Usiądź przy stole i zjedz w spokoju pamiętając o dokładnym przeżuwaniu. W ten sposób pomagasz swojemu żołądkowi i jelitom dobrze strawić i przyswoić jedzenie)
    • niepopijanie do posiłków (jeżeli jest duży problem to nie pij już 30 min przed posiłkiem i 2h po posiłku)
    • spożywanie pokarmów naturalnych i nieprzetworzonych
    • jedzenie surowego jedzenia bądź po delikatnej obróbce termicznej
  • • posiłki rozdrobnione czy zblendowane do formy pitnej
    • odpowiednia ilość spożywanej wody dobrej jakości
    • smaki pobudzające trawienie: gorzki, słony, kwaśny
    • kiszone, fermentowane jedzenie
  • zioła takie jak: mięta, anyż, bazylia, cząber, kminek, kolendra, imbir, mniszek, rozmaryn, koper, aloes, pietruszka
  • • dokwaszenie żołądka naturalnie mętnym octem jabłkowym w ciemnej butelce (dobry jest z Rossmanna). 2 łyżki octu jabłkowego + pół szklanki wody ok. 10-15 min. przed posiłkiem (szczególnie tym zawierającym dużo mięsa)
  • • enzymy w formie suplementów diety do posiłku (np. Super Enzymes firmy NowFood)
  • • probiotyki.

Probiotyki dla zdrowych jelit

Probiotyki mogą odbudować zdrową mikroflorę jelitową, która zapewnia prawidłową pracę przewodu pokarmowego. Regularne spożywanie  niektórych szczepów probiotycznych pomaga przywrócić prawidłową pracę jelit. Jeżeli chodzi o uzupełnienie flory bakteryjnej polecam tu SanProbi IBS, który jest kierowany do osób z nadwrażliwym jelitem. Dodatkowo na odbudowę kosmków jelitowych (odpowiedzialnych za filtrowanie tego co trafia do naszych jelit) warto zastosować maślany takie jak Intesta lub Debutir (uwaga na alergie – zawiera białka mleka). Dodatkowo można popijać zupę mocy (niewskazane przy dnie i kamicy moczanowej).

Dany materiał jest materiałem informacyjnym. Stosujesz go na własną odpowiedzialność. Jeżeli masz wątpliwości co do zaleceń, skontaktuj się z lekarzem lub bezpośrednio ze mną.


Autor: Trener Personalny Dominik Gronostajski

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominik Gronostajski 2 22 marca 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • 25 kwietnia 2018
    A ja mam dobrana diete, leki i wlasnie stosuje -spam- na regulacje perystaltyki ;) Da sie zyc, choc wiadomo, wolalabym byc zdrowa :D
  • Fanek
    23 marca 2018
    U mnie skończyło się na diagnozie zwykłych wzdęć i tabletkach, także nic strasznego L:)

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

dobry-dietetyk-lublin-jak-go-wybrac-skuteczne-odchudzanie-w-lublinie

Dobry dietetyk Lublin – jak go wybrać? Skuteczne odchudzanie w Lublinie!

Jak wybrać dietetyka? Szczególnie w tak dużym mieście, jak Lublin? Czy jest sposób na skuteczne odchudzanie z dietetykiem? Oczywiście, że tak! Zobaczcie co powinien mieć dobry dietetyk Lublin!

jakie-owoce-jesc-zima

Jakie owoce jeść zimą?

Dostarczanie do organizmu warzyw i owoców powinno stanowić podstawę każdej diety. W okresie zimowym natomiast warto skupić się na jedzeniu owoców sezonowych. Dzięki nim można uzupełnić dietę w witaminy i zachować zdrowie. Jakie owoce jeść zimą? Oto owoce, które warto jeść w sezonie zimowym.

naturalna-energia-sproszkowany-korzen-maca

Naturalna energia – sproszkowany korzeń maca

Korzeń maca. W medycynie ludowej traktowany jako afrodyzjak. Obecnie – roślina, na bazie której powstają wszechstronne suplementy diety. Sproszkowany korzeń maca poleca się m.in. zabieganym, zapracowanym i zestresowanym osobom. Maca suplement diety może bowiem w naturalny sposób przywrócić witalność i dodać energii. Jak wykorzystać sproszkowany korzeń maca w swojej rutynie treningowej?

jedzenie-spowalniajace-metabolizm-czego-unikac

Jedzenie spowalniające metabolizm – czego unikać?

Metabolizm odpowiada za zapotrzebowanie organizmu na kalorie. W dużej mierze to od tempa metabolizmu zależy charakter treningu czy komponowanie diety. Ważne jest więc, by dostosowywać posiłki do wymagań metabolizmu. Jakie artykuły spożywcze mają jednak negatywny wpływ na jego działanie? Jak spowolnić metabolizm? A co pobudza metabolizm?

naturalne-odchudzanie-zielony-mlody-jeczmien-zalety

Naturalne odchudzanie – Zielony młody jęczmień zalety!

Młody jęczmień tabletki, młody jęczmień proszek, młody jęczmień rozdrobniony… W sklepach ze zdrową żywnością aż huczy od zalet młodego jęczmienia i jego rodzajów. Czym tak właściwie jest ta roślina? Jaki jest jej wpływ na organizm, a dokładniej – jak pomaga w odchudzaniu? Poznajcie zielony młody jęczmień!

orzechy-makadamia-na-cukrzyce-i-odchudzanie

Orzechy makadamia na cukrzycę i odchudzanie?

Maślane i lekko słodkawe orzechy macadamia bez wątpienia stanowią ważny składnik w cukiernictwie. Okazuje się jednak, że cenny jest nie tylko smak orzechów macadamia. Mają one wiele wartościowych składników odżywczych. Tym samym, orzechy macadamia mogą pomoc w zwalczaniu chorób cywilizacyjnych, a nawet przyspieszyć odchudzanie!

10-rosyjskich-posilkow-jako-uzupelnienie-twojej-diety-low-carb

10 rosyjskich posiłków jako uzupełnienie Twojej diety low-carb

Węglowodany i cukier już dawno opuściły Twój jadłospis? W obrębie jednej kuchni można odczuć monotonię… Mamy dla Was pomysły na posiłki tłuszczowo-błonnikowe wprost z Rosji! Oto 10 rosyjskich dań idealnych dla diety low-carb.

czy-orzechy-nerkowca-sa-zdrowe

Czy orzechy nerkowca są zdrowe?

Czy orzechy nerkowca są zdrowe? Orzechy nerkowca często zyskują pierwsze miejsce w zestawieniu najsmaczniejszych orzechów na świecie. To co smaczne jednak, nie zawsze musi być dobre dla zdrowia. Zobacz, jakie są właściwości orzechów nerkowca. Czy można spożywać orzechy nerkowca w ciąży? Orzechy nerkowca kcal, cena, wartości odżywcze.

na-infekcje-organizmu-odpowiednia-dieta-i-to-wszystko

Na infekcje organizmu – odpowiednia dieta i to wszystko!

W trakcie choroby, przeziębienia czy infekcji nie można skupić się jedynie na lekach przepisanych przez lekarza. Osłabienie organizmu można przecież zmniejszyć dzięki właściwemu sposobowi odżywiania. Jaka dieta przy przeziębieniu grypie?

slodka-trucizna-czy-cukier-naprawde-szkodzi

Słodka trucizna – czy cukier naprawdę szkodzi?

Słodycze i słodkie potrawy wielbi większość. Z każdej strony jednak słyszy się opinie o szkodliwości cukru. Przeciętny człowiek spożywa aż 55 kilogramów cukru w ciągu roku. Jaki ma to wpływ na jego zdrowie? Zobacz, dlaczego cukier jest szkodliwy i dlaczego powinno się go ograniczyć. Jaki jest najzdrowszy zamiennik cukru?

dobry-dietetyk-lublin-jak-go-wybrac-skuteczne-odchudzanie-w-lublinie

Dobry dietetyk Lublin – jak go wybrać? Skuteczne odchudzanie w Lublinie!

jakie-owoce-jesc-zima

Jakie owoce jeść zimą?

naturalna-energia-sproszkowany-korzen-maca

Naturalna energia – sproszkowany korzeń maca

jedzenie-spowalniajace-metabolizm-czego-unikac

Jedzenie spowalniające metabolizm – czego unikać?

naturalne-odchudzanie-zielony-mlody-jeczmien-zalety

Naturalne odchudzanie – Zielony młody jęczmień zalety!

orzechy-makadamia-na-cukrzyce-i-odchudzanie

Orzechy makadamia na cukrzycę i odchudzanie?

10-rosyjskich-posilkow-jako-uzupelnienie-twojej-diety-low-carb

10 rosyjskich posiłków jako uzupełnienie Twojej diety low-carb

czy-orzechy-nerkowca-sa-zdrowe

Czy orzechy nerkowca są zdrowe?

na-infekcje-organizmu-odpowiednia-dieta-i-to-wszystko

Na infekcje organizmu – odpowiednia dieta i to wszystko!

slodka-trucizna-czy-cukier-naprawde-szkodzi

Słodka trucizna – czy cukier naprawdę szkodzi?