Czym jest power joga?

Czym jest power joga?

Zajęcia z power jogi znajdziemy w niemal każdym większym klubie fitness. To doskonałe rozwiązanie dla osób, które wolą bardziej dynamiczne treningi. Na czym jednak polega power joga? Jak wyglądają ćwiczenia? Dla kogo przeznaczony jest ten typ treningu?

Power joga niejedno ma imię

Power jogą można określić kilka metod treningowych. Wspólne dla nich wszystkich jest jednak wykorzystywanie technik zaczerpniętych z jogi klasycznej. Pod tym pojęciem możemy więc spotkać treningi składające się z połączenia jogi i pilatesu czy dynamiczną ashtangę. Jak sama nazwa wskazuje, power joga jest treningiem wykorzystującym dynamiczne metody ćwiczeń. Wywodzi się z połączenia treningu fitness oraz ashtanga jogi. W dużej mierze przypomina również metody stosowane w vinyasa jodze.

Historia energetycznej jogi

Powstanie tej metody treningowej zawdzięczamy głównie dwóm nauczycielom ze Stanów Zjednoczonych. Pobierali oni nauki u mistrza ashtangi. W toku własnych ćwiczeń jogi zrodził się pomysł rozwinięcia tej metody. To w oczywisty sposób doprowadziło do stworzenia zupełnie nowego stylu – power jogi. Od tego czasu amerykańscy nauczyciele szerzyli popularność treningu poprzez zakładanie szkół czy pisanie książek.

Określenie power joga pojawiło się stosunkowo niedawno, bo pod koniec lat 80. ubiegłego wieku. Dzięki popularności energetycznej wersji jogi, na znaczeniu zyskiwała również mało znana dotychczas ashtanga.

Ashtanga joga a power joga

Bardzo często między tymi dwoma rodzajami jogi stawia się znak równości. Owszem, stosowane techniki w tych obu treningach są podobne. Nie są jednak takie same. W odróżnieniu od ashtangi – power joga rezygnuje z zestawu określonych pozycji. Dopuszczalna jest więc większa swoboda treningowa. Mają jednak wiele cech wspólnych. Między innymi celem obu typów treningu jest wzmocnienie ciała oraz zwiększenie jego elastyczności.

Na czym polega power joga?

power joga ćwiczenia energetyzujące

Trening power jogi zakłada płynne przechodzenie między kolejnymi pozycjami. Dużą rolę odgrywają tutaj także ćwiczenia oddechowe. To rytm wdechu i wydechu określa bowiem całość treningu. Power joga zakłada zwiększone tempo i intensywność ćwiczeń. Jeśli klasyczna ashtanga wyznacza czas trwania pozycji na 5 oddechów – w przypadku power jogi kolejne asany następują niemal natychmiast po sobie. W przeciwieństwie do jogi klasycznej, ten styl nie skupia się głównie na rozwijaniu elastyczności ciała czy doskonaleniu technik medytacji. Głównym założeniem power jogi jest natomiast poprawianie wytrzymałości i kondycji. Większość asanów wymaga wykorzystywania własnego ciężaru ciała.

Sama nazwa ma także kolejne znaczenie. Nie odnosi się jedynie do charakteru ćwiczeń. Po zakończonej sesji ćwiczący wychodzą naładowani energią. W przypadku klasycznych zajęć jogi jest to raczej spokój i relaksacja.

Zajęcia power jogi są prowadzone przez nauczyciela. Zadaniem ćwiczących jest powtarzanie pokazywanych przez niego ruchów czy pozycji.

Dla kogo przeznaczone są zajęcia power jogi?

Nie ma przeciwwskazań, by na zajęcia power jogi zapisał się każdy. Nie każdy jednak jest w stanie wytrzymać zwiększoną dynamikę treningu. Z tego powodu power jogę poleca się osobom mającym doświadczenie w technikach jogi klasycznej. Dlaczego? Samo wykonywanie asan wymaga dostatecznych umiejętności. Power joga natomiast nadaje im jeszcze dużo szybsze tempo.

Takie zajęcia poleca się również osobom zainteresowanym jogą, ale chcącym osiągnąć większe korzyści fizyczne. Power joga pozwala bowiem na rozwijanie wytrzymałości, wzmocnienie mięśni, poprawę koordynacji czy spalenie tkanki tłuszczowej. Takie zajęcia są również wyjątkowo męczące i energetyzujące. Prawdopodobnie nie spodobają się osobom oczekującym od treningu relaksacji czy odprężenia.

Przed zapisaniem się na zajęcia warto porozmawiać z nauczycielem power jogi. Pomoże on ocenić, czy będziesz w stanie poradzić sobie z intensywnością ćwiczeń.

Power joga – przykładowe ćwiczenie

Przyjmij pozycję podporu na dłoniach i palcach stóp (ręce i nogi wyprostowane, stopy złączone). Następnie przenieś ciężar ciała na prawą dłoń i zewnętrzną część prawej stopy. Lewą rękę unieś w górę i w takiej pozycji pozostań na 10 sekund. Wykonaj ćwiczenie na drugą stronę ciała.

Dominika Górska 4 4 maja 2017  1152

Dodaj komentarz

  • Mariola 78
    28 czerwca 2017
    A jak dla mnie power joga to doskonałe połączenie. Statyczne klasyczne asany z dozą energii. Ekstra!
  • Emilia Lewandowska
    9 maja 2017
    Dla mnie power joga jest zbyt szybka, chyba nie mam jeszcze wystarczającej kondycji. Dlatego najpierw wybrałam klasyczną jogę
  • Daria
    8 maja 2017
    A dla mnie joga, to joga. Relaks, spokój i wolne ćwiczenia. Można bardzo dobrze wychillować i rozciągnąć mięśnie
  • Olga
    5 maja 2017
    Ja bym chętnie spróbowała power jogi, ta klasyczna ma jak dla mnie zbyt wolne tempo

Artykuły z kategorii: Joga i rozciąganie

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami!

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

mata-treningowa-cwicz-w-kazdym-miejscu

Mata treningowa - ćwicz w każdym miejscu!

Do czego służy mata treningowa i jakie ćwiczenia na niej wykonywać? Jak wybrać odpowiedni model do konkretnego typu aktywności fizycznej? Sprawdź!

trening-z-gumami-czy-naprawde-warto

Trening z gumami - czy naprawdę warto?

Trening z gumami może być przeprowadzany w związku z różnymi partiami mięśni. Jaka guma do poszczególnych ćwiczeń? Czy to naprawdę działa?

joga-na-poprawe-stanu-odcinka-szyjnego-kregoslupa

Joga na poprawę stanu odcinka szyjnego kręgosłupa

Wiele osób spędza sporą część życia w niezdrowej i nienaturalnej dla kręgosłupa pozycji. Siedząca praca i mała ilość aktywności fizycznej, sprawiają, że odczuwamy nieprzyjemne bóle i napięcia. Często skarżymy się na bóle w okolicy kręgosłupa szyjnego. Jakimi sposobami pozbyć się uciążliwego bólu? Czy joga pomoże na ból szyjny kręgosłupa?

nie-dla-bolu-kregoslupa-postaw-na-joge

NIE dla bólu kręgosłupa. Postaw na jogę!

Joga to bezsprzeczne remedium na wszelkie bóle pleców, przede wszystkim w odcinku lędźwiowym. Praca biurowa w wymuszonej pozycji siedzącej, częsta jazda samochodem, niewygodny materac albo ćwiczenia siłowe obciążające dolny odcinek pleców może wróżyć jedno: strajk departamentu kręgosłupa. To nie przelewki! Z pomocą przychodzi joga!

sposob-na-utrate-zbednych-kalorii-pilates-krakow

Sposób na utratę zbędnych kalorii | Pilates Kraków!

Uczestnictwo w zajęciach pilates w Krakowie to idealny sposób na pozbycie się zbędnych kalorii. W centrum Krakowa można znaleźć bardzo dużo klubów fitness i siłowni, które oferują także zajęcia pilates w ciąży. Dowiedz się, na czym polega pilates w Krakowie.

joga-olsztyn-jak-wybrac-zajecia-jogi-dla-poczatkujacych

Joga Olsztyn – jak wybrać zajęcia jogi dla początkujących?

Uprawianie jogi jest świetnym sposobem na zapewnienie sobie chwili relaksu. Joga daje ogromną satysfakcję i niesamowite efekty. W Olsztynie można znaleźć naprawdę sporo rodzajów zajęć jogi. Co przynieść ze sobą na pierwsze zajęcia jogi dla początkującego? Dowiedz się, jakie są efekty uprawiania jogi w Olsztynie!

aktywne-dorastanie-joga-dla-dzieci

Aktywne dorastanie | Joga dla dzieci

Każde dziecko posiada indywidualne zachowanie. Praktykowanie jogi w młodym wieku pozwala zachować wartości, które są najważniejsze w dzieciństwie – indywidualne spojrzenie na świat i pozytywną energię. Dzieci biorące udział w zajęciach jogi wykonując przeróżne asany. Dowiedz się ,jakie ćwiczenia wykonywane są na zajęciach jogi dla dzieci.

jaka-jest-najlepsza-mata-do-pilatesu-grubosc-opinie-wybor

Jaka jest najlepsza mata do pilatesu? Grubość, opinie, wybór

Mata do pilatesu to jeden z najbardziej funkcjonalnych sprzętów fitness. Może mieć różne grubości, które przekładają się na komfort wykonywanych ćwiczeń pilates. Jaka mata jest najlepsza? Swoje decyzje zakupu maty do pilatesu najlepiej oceniać na podstawie istniejących opinii.

joga-na-stres-znajdz-czas-na-chwile-oddechu

Joga na stres | Znajdź czas na chwilę oddechu!

Joga jest idealnym sposobem na poradzenie sobie ze stresem. Niektóre asany pozwalają na redukcję napięcia emocjonalnego i zmniejszenie uczucia zmęczenia. Poznaj ćwiczenia jogi na stres, które pozwolą Ci przywrócić równowagę psychiczną.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami!

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

mata-treningowa-cwicz-w-kazdym-miejscu

Mata treningowa - ćwicz w każdym miejscu!

Do czego służy mata treningowa i jakie ćwiczenia na niej wykonywać? Jak wybrać odpowiedni model do konkretnego typu aktywności fizycznej? Sprawdź!

trening-z-gumami-czy-naprawde-warto

Trening z gumami - czy naprawdę warto?

Trening z gumami może być przeprowadzany w związku z różnymi partiami mięśni. Jaka guma do poszczególnych ćwiczeń? Czy to naprawdę działa?

joga-na-poprawe-stanu-odcinka-szyjnego-kregoslupa

Joga na poprawę stanu odcinka szyjnego kręgosłupa

Wiele osób spędza sporą część życia w niezdrowej i nienaturalnej dla kręgosłupa pozycji. Siedząca praca i mała ilość aktywności fizycznej, sprawiają, że odczuwamy nieprzyjemne bóle i napięcia. Często skarżymy się na bóle w okolicy kręgosłupa szyjnego. Jakimi sposobami pozbyć się uciążliwego bólu? Czy joga pomoże na ból szyjny kręgosłupa?

nie-dla-bolu-kregoslupa-postaw-na-joge

NIE dla bólu kręgosłupa. Postaw na jogę!

Joga to bezsprzeczne remedium na wszelkie bóle pleców, przede wszystkim w odcinku lędźwiowym. Praca biurowa w wymuszonej pozycji siedzącej, częsta jazda samochodem, niewygodny materac albo ćwiczenia siłowe obciążające dolny odcinek pleców może wróżyć jedno: strajk departamentu kręgosłupa. To nie przelewki! Z pomocą przychodzi joga!

sposob-na-utrate-zbednych-kalorii-pilates-krakow

Sposób na utratę zbędnych kalorii | Pilates Kraków!

Uczestnictwo w zajęciach pilates w Krakowie to idealny sposób na pozbycie się zbędnych kalorii. W centrum Krakowa można znaleźć bardzo dużo klubów fitness i siłowni, które oferują także zajęcia pilates w ciąży. Dowiedz się, na czym polega pilates w Krakowie.

joga-olsztyn-jak-wybrac-zajecia-jogi-dla-poczatkujacych

Joga Olsztyn – jak wybrać zajęcia jogi dla początkujących?

Uprawianie jogi jest świetnym sposobem na zapewnienie sobie chwili relaksu. Joga daje ogromną satysfakcję i niesamowite efekty. W Olsztynie można znaleźć naprawdę sporo rodzajów zajęć jogi. Co przynieść ze sobą na pierwsze zajęcia jogi dla początkującego? Dowiedz się, jakie są efekty uprawiania jogi w Olsztynie!

aktywne-dorastanie-joga-dla-dzieci

Aktywne dorastanie | Joga dla dzieci

Każde dziecko posiada indywidualne zachowanie. Praktykowanie jogi w młodym wieku pozwala zachować wartości, które są najważniejsze w dzieciństwie – indywidualne spojrzenie na świat i pozytywną energię. Dzieci biorące udział w zajęciach jogi wykonując przeróżne asany. Dowiedz się ,jakie ćwiczenia wykonywane są na zajęciach jogi dla dzieci.

jaka-jest-najlepsza-mata-do-pilatesu-grubosc-opinie-wybor

Jaka jest najlepsza mata do pilatesu? Grubość, opinie, wybór

Mata do pilatesu to jeden z najbardziej funkcjonalnych sprzętów fitness. Może mieć różne grubości, które przekładają się na komfort wykonywanych ćwiczeń pilates. Jaka mata jest najlepsza? Swoje decyzje zakupu maty do pilatesu najlepiej oceniać na podstawie istniejących opinii.

joga-na-stres-znajdz-czas-na-chwile-oddechu

Joga na stres | Znajdź czas na chwilę oddechu!

Joga jest idealnym sposobem na poradzenie sobie ze stresem. Niektóre asany pozwalają na redukcję napięcia emocjonalnego i zmniejszenie uczucia zmęczenia. Poznaj ćwiczenia jogi na stres, które pozwolą Ci przywrócić równowagę psychiczną.