Czym jest power joga?

Czym jest power joga?

Zajęcia z power jogi znajdziemy w niemal każdym większym klubie fitness. To doskonałe rozwiązanie dla osób, które wolą bardziej dynamiczne treningi. Na czym jednak polega power joga? Jak wyglądają ćwiczenia? Dla kogo przeznaczony jest ten typ treningu?

Power joga niejedno ma imię

Power jogą można określić kilka metod treningowych. Wspólne dla nich wszystkich jest jednak wykorzystywanie technik zaczerpniętych z jogi klasycznej. Pod tym pojęciem możemy więc spotkać treningi składające się z połączenia jogi i pilatesu czy dynamiczną ashtangę. Jak sama nazwa wskazuje, power joga jest treningiem wykorzystującym dynamiczne metody ćwiczeń. Wywodzi się z połączenia treningu fitness oraz ashtanga jogi. W dużej mierze przypomina również metody stosowane w vinyasa jodze.

Historia energetycznej jogi

Powstanie tej metody treningowej zawdzięczamy głównie dwóm nauczycielom ze Stanów Zjednoczonych. Pobierali oni nauki u mistrza ashtangi. W toku własnych ćwiczeń jogi zrodził się pomysł rozwinięcia tej metody. To w oczywisty sposób doprowadziło do stworzenia zupełnie nowego stylu – power jogi. Od tego czasu amerykańscy nauczyciele szerzyli popularność treningu poprzez zakładanie szkół czy pisanie książek.

Określenie power joga pojawiło się stosunkowo niedawno, bo pod koniec lat 80. ubiegłego wieku. Dzięki popularności energetycznej wersji jogi, na znaczeniu zyskiwała również mało znana dotychczas ashtanga.

Ashtanga joga a power joga

Bardzo często między tymi dwoma rodzajami jogi stawia się znak równości. Owszem, stosowane techniki w tych obu treningach są podobne. Nie są jednak takie same. W odróżnieniu od ashtangi – power joga rezygnuje z zestawu określonych pozycji. Dopuszczalna jest więc większa swoboda treningowa. Mają jednak wiele cech wspólnych. Między innymi celem obu typów treningu jest wzmocnienie ciała oraz zwiększenie jego elastyczności.

Na czym polega power joga?

power joga ćwiczenia energetyzujące

Trening power jogi zakłada płynne przechodzenie między kolejnymi pozycjami. Dużą rolę odgrywają tutaj także ćwiczenia oddechowe. To rytm wdechu i wydechu określa bowiem całość treningu. Power joga zakłada zwiększone tempo i intensywność ćwiczeń. Jeśli klasyczna ashtanga wyznacza czas trwania pozycji na 5 oddechów – w przypadku power jogi kolejne asany następują niemal natychmiast po sobie. W przeciwieństwie do jogi klasycznej, ten styl nie skupia się głównie na rozwijaniu elastyczności ciała czy doskonaleniu technik medytacji. Głównym założeniem power jogi jest natomiast poprawianie wytrzymałości i kondycji. Większość asanów wymaga wykorzystywania własnego ciężaru ciała.

Sama nazwa ma także kolejne znaczenie. Nie odnosi się jedynie do charakteru ćwiczeń. Po zakończonej sesji ćwiczący wychodzą naładowani energią. W przypadku klasycznych zajęć jogi jest to raczej spokój i relaksacja.

Zajęcia power jogi są prowadzone przez nauczyciela. Zadaniem ćwiczących jest powtarzanie pokazywanych przez niego ruchów czy pozycji.

Dla kogo przeznaczone są zajęcia power jogi?

Nie ma przeciwwskazań, by na zajęcia power jogi zapisał się każdy. Nie każdy jednak jest w stanie wytrzymać zwiększoną dynamikę treningu. Z tego powodu power jogę poleca się osobom mającym doświadczenie w technikach jogi klasycznej. Dlaczego? Samo wykonywanie asan wymaga dostatecznych umiejętności. Power joga natomiast nadaje im jeszcze dużo szybsze tempo.

Takie zajęcia poleca się również osobom zainteresowanym jogą, ale chcącym osiągnąć większe korzyści fizyczne. Power joga pozwala bowiem na rozwijanie wytrzymałości, wzmocnienie mięśni, poprawę koordynacji czy spalenie tkanki tłuszczowej. Takie zajęcia są również wyjątkowo męczące i energetyzujące. Prawdopodobnie nie spodobają się osobom oczekującym od treningu relaksacji czy odprężenia.

Przed zapisaniem się na zajęcia warto porozmawiać z nauczycielem power jogi. Pomoże on ocenić, czy będziesz w stanie poradzić sobie z intensywnością ćwiczeń.

Power joga – przykładowe ćwiczenie

Przyjmij pozycję podporu na dłoniach i palcach stóp (ręce i nogi wyprostowane, stopy złączone). Następnie przenieś ciężar ciała na prawą dłoń i zewnętrzną część prawej stopy. Lewą rękę unieś w górę i w takiej pozycji pozostań na 10 sekund. Wykonaj ćwiczenie na drugą stronę ciała.

Dominika Górska 4 4 maja 2017  < 1000

Dodaj komentarz

  • Mariola 78
    28 czerwca 2017
    A jak dla mnie power joga to doskonałe połączenie. Statyczne klasyczne asany z dozą energii. Ekstra!
  • Emilia Lewandowska
    9 maja 2017
    Dla mnie power joga jest zbyt szybka, chyba nie mam jeszcze wystarczającej kondycji. Dlatego najpierw wybrałam klasyczną jogę
  • Daria
    8 maja 2017
    A dla mnie joga, to joga. Relaks, spokój i wolne ćwiczenia. Można bardzo dobrze wychillować i rozciągnąć mięśnie
  • Olga
    5 maja 2017
    Ja bym chętnie spróbowała power jogi, ta klasyczna ma jak dla mnie zbyt wolne tempo

Artykuły z kategorii: Joga i rozciąganie

skuteczne-cwiczenia-wzmacniajace-miesnie-grzbietu

Skuteczne ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Plecy – największa partia mięśniowa. Wyrzeźbienie ich i utrzymywanie prawidłowej postawy ciała wymaga odpowiedniego planu treningowego. Zobaczcie ćwiczenia na mięśnie grzbietu, które pozwolą wypracować smukłą sylwetkę!

sprawdzone-cwiczenia-na-rozciaganie-barkow

Sprawdzone ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie powinno stanowić nieodłączny element każdego treningu. Prawidłowy stretching barków i ramion to pozycja obowiązkowa. Dzięki temu stawy uzyskują prawidłową mobilność, a same ćwiczenia stają się bezpieczniejsze i wydajniejsze. Oto najlepsze ćwiczenia na rozciąganie barków.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból?

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców!

cwiczenia-rozciagajace-kregoslup-szyjny-piersiowy-i-ledzwiowy

Ćwiczenia rozciągające kręgosłup szyjny, piersiowy i lędźwiowy

Stretching kręgosłupa prawidłowo wzmacnia mięśnie i niweluje bóle pleców. Kręgosłup można trenować na wiele różnych sposobów. Są więc ćwiczenia rozluźniające, mobilizujące, siłowe i właśnie rozciągające. Po co wykonywać ćwiczenia rozciągające kręgosłup? I które z nich są najskuteczniejsze?

joga-dla-poczatkujacych-warszawa-jakie-zajecia-wybrac

Joga dla początkujących Warszawa – jakie zajęcia wybrać?

Szukasz jogi dla początkujących w Warszawie? Zobacz, jakie są rodzaje zajęć jogi. Może joga twarzy albo joga hormonalna? W Warszawie znajdziesz każde z takich zajęć. Oto, jak wybierać szkołę jogi w Warszawie. Poradnik dla początkujących.

joga-warszawa-jak-wybrac-zajecia-jogi-dla-poczatkujacych

Joga Warszawa – jak wybrać zajęcia jogi dla początkujących?

Joga twarzy, joga asztanga, akrojoga, air joga… Wybór jest naprawdę utrudniony ze względu na wiele rodzajów zajęć jogi. Jaka joga dla początkujących będzie najlepsza? Pomagamy w wyborze zajęć joga Warszawa!

joga-sprawdzone-cwiczenia-na-bol-glowy

Joga – sprawdzone ćwiczenia na ból głowy

Znane są prozdrowotne właściwości wykonywania asanów. Joga doskonale radzi sobie z rozładowywaniem stresu, bólami kręgosłupa czy bólami głowy. Jaki wpływ mają ćwiczenia jogi na te ostatnie? Poznaj pozycje jogi, które zwalczą bóle głowy!

czy-trening-jogi-zwieksza-sile-fizyczna

Czy trening jogi zwiększa siłę fizyczną?

Okazuje się, że joga nie jest jedynie sposobem na rozciągnięcie ciała i osiągnięcie wyrzeźbionej sylwetki. Regularne trenowanie tego sportu pozwala także zbudować większą siłę fizyczną. Ciekawe? Zobacz, dlaczego tak się dzieje!

joga-czym-sa-cwiczenia-energetyzujace

Joga – czym są ćwiczenia energetyzujące?

Joga jest złożoną praktyką. Obejmuje ćwiczenia relaksujące, wzmacniające, energetyzujące… Poszczególne asany mają wpływ na wiele aspektów zdrowotnych czy fizycznych. Zobacz jak dzięki ćwiczeniom jogi wyzwolić energię!

skuteczne-cwiczenia-wzmacniajace-miesnie-grzbietu

Skuteczne ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Plecy – największa partia mięśniowa. Wyrzeźbienie ich i utrzymywanie prawidłowej postawy ciała wymaga odpowiedniego planu treningowego. Zobaczcie ćwiczenia na mięśnie grzbietu, które pozwolą wypracować smukłą sylwetkę!

sprawdzone-cwiczenia-na-rozciaganie-barkow

Sprawdzone ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie powinno stanowić nieodłączny element każdego treningu. Prawidłowy stretching barków i ramion to pozycja obowiązkowa. Dzięki temu stawy uzyskują prawidłową mobilność, a same ćwiczenia stają się bezpieczniejsze i wydajniejsze. Oto najlepsze ćwiczenia na rozciąganie barków.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból?

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców!

cwiczenia-rozciagajace-kregoslup-szyjny-piersiowy-i-ledzwiowy

Ćwiczenia rozciągające kręgosłup szyjny, piersiowy i lędźwiowy

Stretching kręgosłupa prawidłowo wzmacnia mięśnie i niweluje bóle pleców. Kręgosłup można trenować na wiele różnych sposobów. Są więc ćwiczenia rozluźniające, mobilizujące, siłowe i właśnie rozciągające. Po co wykonywać ćwiczenia rozciągające kręgosłup? I które z nich są najskuteczniejsze?

joga-dla-poczatkujacych-warszawa-jakie-zajecia-wybrac

Joga dla początkujących Warszawa – jakie zajęcia wybrać?

Szukasz jogi dla początkujących w Warszawie? Zobacz, jakie są rodzaje zajęć jogi. Może joga twarzy albo joga hormonalna? W Warszawie znajdziesz każde z takich zajęć. Oto, jak wybierać szkołę jogi w Warszawie. Poradnik dla początkujących.

joga-warszawa-jak-wybrac-zajecia-jogi-dla-poczatkujacych

Joga Warszawa – jak wybrać zajęcia jogi dla początkujących?

Joga twarzy, joga asztanga, akrojoga, air joga… Wybór jest naprawdę utrudniony ze względu na wiele rodzajów zajęć jogi. Jaka joga dla początkujących będzie najlepsza? Pomagamy w wyborze zajęć joga Warszawa!

joga-sprawdzone-cwiczenia-na-bol-glowy

Joga – sprawdzone ćwiczenia na ból głowy

Znane są prozdrowotne właściwości wykonywania asanów. Joga doskonale radzi sobie z rozładowywaniem stresu, bólami kręgosłupa czy bólami głowy. Jaki wpływ mają ćwiczenia jogi na te ostatnie? Poznaj pozycje jogi, które zwalczą bóle głowy!

czy-trening-jogi-zwieksza-sile-fizyczna

Czy trening jogi zwiększa siłę fizyczną?

Okazuje się, że joga nie jest jedynie sposobem na rozciągnięcie ciała i osiągnięcie wyrzeźbionej sylwetki. Regularne trenowanie tego sportu pozwala także zbudować większą siłę fizyczną. Ciekawe? Zobacz, dlaczego tak się dzieje!

joga-czym-sa-cwiczenia-energetyzujace

Joga – czym są ćwiczenia energetyzujące?

Joga jest złożoną praktyką. Obejmuje ćwiczenia relaksujące, wzmacniające, energetyzujące… Poszczególne asany mają wpływ na wiele aspektów zdrowotnych czy fizycznych. Zobacz jak dzięki ćwiczeniom jogi wyzwolić energię!

{