Czym jest power joga?

Czym jest power joga?

Zajęcia z power jogi znajdziemy w niemal każdym większym klubie fitness. To doskonałe rozwiązanie dla osób, które wolą bardziej dynamiczne treningi. Na czym jednak polega power joga? Jak wyglądają ćwiczenia? Dla kogo przeznaczony jest ten typ treningu?

Power joga niejedno ma imię

Power jogą można określić kilka metod treningowych. Wspólne dla nich wszystkich jest jednak wykorzystywanie technik zaczerpniętych z jogi klasycznej. Pod tym pojęciem możemy więc spotkać treningi składające się z połączenia jogi i pilatesu czy dynamiczną ashtangę. Jak sama nazwa wskazuje, power joga jest treningiem wykorzystującym dynamiczne metody ćwiczeń. Wywodzi się z połączenia treningu fitness oraz ashtanga jogi. W dużej mierze przypomina również metody stosowane w vinyasa jodze.

Historia energetycznej jogi

Powstanie tej metody treningowej zawdzięczamy głównie dwóm nauczycielom ze Stanów Zjednoczonych. Pobierali oni nauki u mistrza ashtangi. W toku własnych ćwiczeń jogi zrodził się pomysł rozwinięcia tej metody. To w oczywisty sposób doprowadziło do stworzenia zupełnie nowego stylu – power jogi. Od tego czasu amerykańscy nauczyciele szerzyli popularność treningu poprzez zakładanie szkół czy pisanie książek.

Określenie power joga pojawiło się stosunkowo niedawno, bo pod koniec lat 80. ubiegłego wieku. Dzięki popularności energetycznej wersji jogi, na znaczeniu zyskiwała również mało znana dotychczas ashtanga.

Ashtanga joga a power joga

Bardzo często między tymi dwoma rodzajami jogi stawia się znak równości. Owszem, stosowane techniki w tych obu treningach są podobne. Nie są jednak takie same. W odróżnieniu od ashtangi – power joga rezygnuje z zestawu określonych pozycji. Dopuszczalna jest więc większa swoboda treningowa. Mają jednak wiele cech wspólnych. Między innymi celem obu typów treningu jest wzmocnienie ciała oraz zwiększenie jego elastyczności.

Na czym polega power joga?

power joga ćwiczenia energetyzujące

Trening power jogi zakłada płynne przechodzenie między kolejnymi pozycjami. Dużą rolę odgrywają tutaj także ćwiczenia oddechowe. To rytm wdechu i wydechu określa bowiem całość treningu. Power joga zakłada zwiększone tempo i intensywność ćwiczeń. Jeśli klasyczna ashtanga wyznacza czas trwania pozycji na 5 oddechów – w przypadku power jogi kolejne asany następują niemal natychmiast po sobie. W przeciwieństwie do jogi klasycznej, ten styl nie skupia się głównie na rozwijaniu elastyczności ciała czy doskonaleniu technik medytacji. Głównym założeniem power jogi jest natomiast poprawianie wytrzymałości i kondycji. Większość asanów wymaga wykorzystywania własnego ciężaru ciała.

Sama nazwa ma także kolejne znaczenie. Nie odnosi się jedynie do charakteru ćwiczeń. Po zakończonej sesji ćwiczący wychodzą naładowani energią. W przypadku klasycznych zajęć jogi jest to raczej spokój i relaksacja.

Zajęcia power jogi są prowadzone przez nauczyciela. Zadaniem ćwiczących jest powtarzanie pokazywanych przez niego ruchów czy pozycji.

Dla kogo przeznaczone są zajęcia power jogi?

Nie ma przeciwwskazań, by na zajęcia power jogi zapisał się każdy. Nie każdy jednak jest w stanie wytrzymać zwiększoną dynamikę treningu. Z tego powodu power jogę poleca się osobom mającym doświadczenie w technikach jogi klasycznej. Dlaczego? Samo wykonywanie asan wymaga dostatecznych umiejętności. Power joga natomiast nadaje im jeszcze dużo szybsze tempo.

Takie zajęcia poleca się również osobom zainteresowanym jogą, ale chcącym osiągnąć większe korzyści fizyczne. Power joga pozwala bowiem na rozwijanie wytrzymałości, wzmocnienie mięśni, poprawę koordynacji czy spalenie tkanki tłuszczowej. Takie zajęcia są również wyjątkowo męczące i energetyzujące. Prawdopodobnie nie spodobają się osobom oczekującym od treningu relaksacji czy odprężenia.

Przed zapisaniem się na zajęcia warto porozmawiać z nauczycielem power jogi. Pomoże on ocenić, czy będziesz w stanie poradzić sobie z intensywnością ćwiczeń.

Power joga – przykładowe ćwiczenie

Przyjmij pozycję podporu na dłoniach i palcach stóp (ręce i nogi wyprostowane, stopy złączone). Następnie przenieś ciężar ciała na prawą dłoń i zewnętrzną część prawej stopy. Lewą rękę unieś w górę i w takiej pozycji pozostań na 10 sekund. Wykonaj ćwiczenie na drugą stronę ciała.

Dominika Górska 4 4 maja 2017  1476

Dodaj komentarz

  • Mariola 78
    28 czerwca 2017
    A jak dla mnie power joga to doskonałe połączenie. Statyczne klasyczne asany z dozą energii. Ekstra!
  • Emilia Lewandowska
    9 maja 2017
    Dla mnie power joga jest zbyt szybka, chyba nie mam jeszcze wystarczającej kondycji. Dlatego najpierw wybrałam klasyczną jogę
  • Daria
    8 maja 2017
    A dla mnie joga, to joga. Relaks, spokój i wolne ćwiczenia. Można bardzo dobrze wychillować i rozciągnąć mięśnie
  • Olga
    5 maja 2017
    Ja bym chętnie spróbowała power jogi, ta klasyczna ma jak dla mnie zbyt wolne tempo

Artykuły z kategorii: Joga i Rozciąganie

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu-aktualizacja-2020

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu | Aktualizacja 2020

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca-aktualizacja-2020

Podstawy jogi – powitanie słońca | AKTUALIZACJA 2020

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol-aktualizacja-2020

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból? | AKTUALIZACJA 2020

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.

czy-da-sie-schudnac-regularnie-cwiczac-joge

Czy da się schudnąć regularnie ćwicząc jogę?

Joga jest zdecydowanie mniej wymagającym sportem niż jazda na rowerze czy bieganie. Z tego powodu wiele osób zastanawia się, czy jest ona dobrym sposobem na skuteczne wypracowanie szczupłej sylwetki. Jak sprawić, żeby joga naprawdę odchudzała?

joga-dynamiczna-czym-tak-wlasciwie-jest-i-na-co-dziala

Joga dynamiczna - czym tak właściwie jest i na co działa?

Joga dynamiczna to mniej znana odmiana relaksującej, spokojnej jogi kojarzonej przez wiele osób. Jej działanie może mieć jednak zbawienny wpływ na sylwetkę ćwiczących, szczególnie tych borykających się z nadmiernymi kilogramami. Jak trenować jogę dynamiczną i gdzie można to robić?

mata-paski-klocki-sprawdz-akcesoria-do-jogi-i-cwicz-na-poziomie

Mata, paski, klocki - sprawdź akcesoria do jogi i ćwicz na poziomie!

Profesjonalne szkoły jogi i kluby fitness posiadają w swoim wyposażeniu wszelkie akcesoria niezbędne do praktykowania jogi na każdym poziomie. Jeśli jednak decydujemy się na ćwiczenie jogi w domowym zaciszu, może się okazać, że konieczny będzie zakup kilku akcesoriów. Sprawdź, które z nich są absolutnie niezbędne i które pomogą przejść na następny poziom.

taki-stretching-nie-tylko-w-balecie-abc-rozciagania-bioder

Taki stretching nie tylko w balecie. ABC rozciągania bioder

Wielu z nas stretching kojarzy się z lekkością baletu, innym z ćwiczeniami rozciągającymi, które w swej intensywności stają się niekiedy nazbyt bolesne. Unieruchomione na kilka godzin dziennie mięśnie tracą swoją gibkość, a tą można odzyskać np. poprzez rozciąganie. Skąd się jednak bierze bolesność podczas stretchingu i dlaczego tak ważne w dobie office reality jest rozciąganie bioder?

rozciaganie-do-szpagatu-w-4-krokach-sprawdzone-cwiczenia-dla-kazdego

Rozciąganie do szpagatu w 4 krokach - sprawdzone ćwiczenia dla każdego

Wbrew powszechnej opinii, osoby które nie ćwiczyły rozciągania do szpagatu w dzieciństwie wcale nie są skazane na porażkę i mogą swobodnie trenować, by osiągnąć sukces. Najważniejsza jest duża mobilność w stawach biodrowych, a systematyczna praca na pewno zbliży cię do szpagatu. Sprawdź, jakie ćwiczenia wykonywać, by rozciąganie do szpagatu przyniosło oczekiwane efekty.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami-aktualizacja-2020

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami! Aktualizacja 2020

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu-aktualizacja-2020

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu | Aktualizacja 2020

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca-aktualizacja-2020

Podstawy jogi – powitanie słońca | AKTUALIZACJA 2020

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol-aktualizacja-2020

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból? | AKTUALIZACJA 2020

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.

czy-da-sie-schudnac-regularnie-cwiczac-joge

Czy da się schudnąć regularnie ćwicząc jogę?

Joga jest zdecydowanie mniej wymagającym sportem niż jazda na rowerze czy bieganie. Z tego powodu wiele osób zastanawia się, czy jest ona dobrym sposobem na skuteczne wypracowanie szczupłej sylwetki. Jak sprawić, żeby joga naprawdę odchudzała?

joga-dynamiczna-czym-tak-wlasciwie-jest-i-na-co-dziala

Joga dynamiczna - czym tak właściwie jest i na co działa?

Joga dynamiczna to mniej znana odmiana relaksującej, spokojnej jogi kojarzonej przez wiele osób. Jej działanie może mieć jednak zbawienny wpływ na sylwetkę ćwiczących, szczególnie tych borykających się z nadmiernymi kilogramami. Jak trenować jogę dynamiczną i gdzie można to robić?

mata-paski-klocki-sprawdz-akcesoria-do-jogi-i-cwicz-na-poziomie

Mata, paski, klocki - sprawdź akcesoria do jogi i ćwicz na poziomie!

Profesjonalne szkoły jogi i kluby fitness posiadają w swoim wyposażeniu wszelkie akcesoria niezbędne do praktykowania jogi na każdym poziomie. Jeśli jednak decydujemy się na ćwiczenie jogi w domowym zaciszu, może się okazać, że konieczny będzie zakup kilku akcesoriów. Sprawdź, które z nich są absolutnie niezbędne i które pomogą przejść na następny poziom.

taki-stretching-nie-tylko-w-balecie-abc-rozciagania-bioder

Taki stretching nie tylko w balecie. ABC rozciągania bioder

Wielu z nas stretching kojarzy się z lekkością baletu, innym z ćwiczeniami rozciągającymi, które w swej intensywności stają się niekiedy nazbyt bolesne. Unieruchomione na kilka godzin dziennie mięśnie tracą swoją gibkość, a tą można odzyskać np. poprzez rozciąganie. Skąd się jednak bierze bolesność podczas stretchingu i dlaczego tak ważne w dobie office reality jest rozciąganie bioder?

rozciaganie-do-szpagatu-w-4-krokach-sprawdzone-cwiczenia-dla-kazdego

Rozciąganie do szpagatu w 4 krokach - sprawdzone ćwiczenia dla każdego

Wbrew powszechnej opinii, osoby które nie ćwiczyły rozciągania do szpagatu w dzieciństwie wcale nie są skazane na porażkę i mogą swobodnie trenować, by osiągnąć sukces. Najważniejsza jest duża mobilność w stawach biodrowych, a systematyczna praca na pewno zbliży cię do szpagatu. Sprawdź, jakie ćwiczenia wykonywać, by rozciąganie do szpagatu przyniosło oczekiwane efekty.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami-aktualizacja-2020

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami! Aktualizacja 2020

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.