Czym jest dieta omega?

Czym jest dieta omega?

Jak sama nazwa wskazuje dieta omega opiera się na spożywaniu zdrowych kwasów tłuszczowych omega-3, zawartych m.in. w rybach czy drobiu. Ten składnik doskonale wpływa na stan serca oraz zmniejsza ryzyko nowotworów. Warto jednak zadbać o dobrze zbilansowaną dietę. Przesadzenie z ilością zdrowych tłuszczy może mieć poważne konsekwencje zdrowotne. Zobacz, jak wygląda prawidłowa dieta omega.

Podstawowe założenia diety omega

Celem diety omega jest zmiana sposobu odżywiania, co różni ją znacząco od większości diet (głównie nastawionych na utratę wagi). Naturalną konsekwencją innych nawyków żywieniowych jest utrata zbędnych kilogramów. Dieta omega ma za zadanie przede wszystkim korzystnie wpłynąć na zdrowie. Do codziennego jadłospisu wprowadza się więc produkty bogate w kwasy tłuszczowe omega-3. Taka forma planu żywieniowego może być zatem stosowana przez wszystkich, także seniorów czy dzieci.

Plusy i minusy diety omega

plusy i minusy diety omega

Osoby będące na diecie omega mają szansę na poprawienie własnego zdrowia i zapobieganie chorobom przy jednoczesnej utracie zbędnych kilogramów. Co więcej, sposób żywienia nie wymaga diametralnej zmiany – co jest częstą przeszkodą w utrzymaniu się na diecie. Produkty są różnorodne, dzięki czemu posiłki nigdy nie staną się monotonne.

Dieta omega jest przeznaczona dla wszystkich. Szczególne działanie prozdrowotne może mieć jednak wśród osób chorych na nadciśnienie, cukrzycę czy osteoporozę. Dzięki niej także można zmniejszyć ryzyko zachorowania na nowotwór.

Główną wadą diety omega jest długotrwały proces odchudzania. Nie jest to sposób żywienia stricte nastawiony na utratę zbędnych kilogramów. Przede wszystkim ma służyć zdrowiu, dlatego odchudzanie zajmuje trochę więcej czasu.

Kwasy tłuszczowe omega-3, omega-6 i omega-9

W diecie większości ludzi brakuje kwasów omega-3, podczas gdy ilość kwasów omega-6 jest znacząca. Nierównomiernie rozłożone proporcje pomiędzy kwasami (mała ilość omega-3, duża omega-6) powoduje osłabienie układu odpornościowego. W ten sposób staje się on bardziej narażony na stany zapalne oraz rozwój nowotworów. Ważne jest zatem dostarczenie do organizmu wszystkich tych kwasów we właściwych proporcjach.

OMEGA-3

Te kwasy wpływają na rozrzedzenie krwi, a tym samym zapobiegają zawałom i udarom (powodowanym przez zakrzepy krwi). Co więcej, mają duży wpływ na obniżenie cholesterolu. Zbyt duże ilości kwasu omega-3 mogą jednak wywołać otyłość.

Kwasy omega-3 znajdziemy w: tuńczyku, łososiu, pstrągu, makreli czy jajach.

OMEGA-6

Te kwasy mają wpływ na przyspieszenie gojenia się ran. Ponadto, w dużym stopniu wspomagają pracę nerek oraz wątroby. Przesadzenie z ilością kwasów omega-6 może natomiast spowodować obniżenie się dobrego cholesterolu. Efektem takiego stanu jest odkładanie się tłuszczu w tętnicach.

Kwasy omega-6 znajdziemy w: nasionach konopi, pestkach dyni, halibucie czy tuńczyku.

OMEGA-9

Te kwasy stanowią budulec błon komórkowych. Dzięki nim zmniejsza się wzmożone wydzielanie się kwasu żołądkowego, a także ryzyko wystąpienia kamieni żółciowych. Nadmierne ilości mogą jednak zwiększyć aktywność komórek wywołujących nowotwory.

Kwasy omega-9 znajdziemy w: migdałach, orzechach ziemnych czy oliwkach.

Dieta omega – co należy jeść?

Produkty w diecie omega są podzielone na 12 grup. Głównym założeniem jest dostarczanie do organizmu określonej ilości produktów z każdej z grup. Osoby będące na diecie spożywają 5 posiłków dziennie z zawartością poniższych produktów:

1. Artykuły z zawartością białka np. chude mięso wołowe, tłuste ryby;

2. Tłoczone na zimno oleje roślinne np. olej rzepakowy, oliwa z oliwek;

3. Orzechy np. włoskie, laskowe;

4. Owoce jagodowe np. truskawki, porzeczki;

5. Owoce zawierające witaminę C np. pomarańcze, mandarynki;

6. Rośliny strączkowe np. soczewica, groch;

7. Nasiona np. pestki dyni, słonecznika;

8. Artykuły z zawartością wapnia np. jogurty, mleko;

9. Zielone warzywa np. sałata, szpinak;

10. Czerwone i żółte warzywa np. kukurydza, pomidor;

11. Artykuły z zawartością węglowodanów np. razowy makaron;

12. Płyny – co najmniej 6 szklanek dziennie.

Dominika Górska 4 20 lutego 2017  < 1000

Dodaj komentarz

  • Julia Maj
    28 lutego 2017
    Najfajniejsze w tej diecie jest to, że produkty są naprawdę smaczne i można z nich zrobić wiele najróżniejszych dań. No, i są do tego mega zdrowe. Jak nie skorzystać na takiej diecie??
  • Karolina
    27 lutego 2017
    W sumie dieta omega jest dość prosta. Wystarczy zdrowo się odżywiać i dodać większe ilości produktów właśnie z zawartością kwasów omega.
  • Paulina45
    24 lutego 2017
    No okej, ale na takiej diecie są wszystkie niezbędne składniki odżywcze czy tylko te z kwasami omega?
  • Irena
    21 lutego 2017
    Bardzo mi się podoba ten artykuł! Już wiem na jaką dietę przejdę :)

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

dietetyczne-bounty-homemade

Dietetyczne bounty. Homemade!

Wiosną większość kobiet, a coraz częściej również i mężczyzn (tak trzymać!) zaczyna uważniej przyglądać się swojej diecie. Po zimowych szaleństwach kulinarnych i eksperymentach ze zbyt ciężkim i kalorycznym jedzeniem, zaczyna być oczywiste, że tak dalej być nie może.

zielony-mlody-jeczmien-zielona-bomba-witaminowa

Zielony młody jęczmień - zielona bomba witaminowa

Młody jęczmień stał się niejako gwiazdą, zdobywając coraz to większą popularność na rynku farmaceutycznym. Coraz częściej spotykamy rekomendacje znanych osobistości, specjalistów w danej branży, jak i lekarzy, którzy zauważają znaczący, pozytywny wpływ na nasz organizm.

jak-radzic-sobie-z-wiosenna-alergia-podczas-treningow-na-dworze

Jak radzić sobie z wiosenną alergią podczas treningów na dworze?

Piękna słoneczna pogoda za oknem aż kusi do rozpoczęcia treningów na zewnątrz. Wraz z wiosną jednak rozpoczyna się pylenie roślin, a w konsekwencji – wiosenna alergia. Sportowcy uczuleni na pyłki powinni szczególnie na siebie uważać w trakcie treningów na dworze. Zobacz, jak nie dać się skutkom alergii wziewnej i trenować w komfortowych warunkach!

dieta-dukana-o-co-w-niej-chodzi

DIETA DUKANA - o co w niej chodzi?

Dieta tzw. Dukana to wysokoproteinowa dieta, której autorem jest Dr Pierre Dukan, francuski lekarz, neurolog. Nazwa diety pochodzi od nazwiska autora.

twoj-zdrowy-brzuszek-to-zdrowy-maluszek-czyli-rzecz-o-ciazowej-diecie

Twój zdrowy brzuszek to zdrowy maluszek, czyli rzecz o ciążowej diecie

Planujesz ciążę albo już w niej jesteś? Zapewne zastanawiasz się co możesz jeść, a czego Ci nie wolno. Krąży wiele mitów na temat odżywiania w odmiennym stanie, ale postaramy się dziś rozwiać wszelkie wątpliwości.

top-5-najbardziej-szkodliwych-slodyczy

Top 5 najbardziej szkodliwych słodyczy

Niektórzy nie są w stanie zrezygnować ze słodkości. Nie jest to niebezpieczne, jeśli sięgamy po nie z rozsądkiem. Warto jednak wiedzieć, które ze słodyczy mają najgorszy wpływ na nasze zdrowie. Zobacz, których słodkości lepiej unikać!

dietetyk-bydgoszcz-jak-wybrac-tanio-i-dobrze

Dietetyk Bydgoszcz – jak wybrać tanio i dobrze?

Znaleźć dietetyka jest łatwo. Trudniej, gdy konieczne jest sprawdzenie, czy dany dietetyk jest dobry. Podpowiadamy, jak szukać dobrego dietetyka w Bydgoszczy. Poznaj nasze wskazówki – i wybierz najlepszego specjalistę.

dieta-paleo-powrot-do-korzeni

Dieta PALEO – powrót do korzeni

Co i rusz słyszy się o nowych dietach, a twórcy prześcigają się w wymyślaniu nowych wariacji na temat odchudzania. Dziś na tapecie dieta, która jest ostatnio na językach. Dosłownie i w przenośni – poznajcie dietę paleo!

dobry-dietetyk-katowice-opinie-jak-znalezc-dietetyka-w-katowicach

Dobry dietetyk Katowice opinie | Jak znaleźć dietetyka w Katowicach?

Ofert dietetyków i poradni dietetycznych w Katowicach jest naprawdę dużo. Jak spośród ich wszystkich wybrać tego najlepszego dietetyka? Podpowiadamy, w jaki sposób wybierać dietetyka w Katowicach, by była to najlepsza z ofert!

dieta-bezglutenowa-czyli-dieta-bez-glutenu

Dieta bezglutenowa – czyli dieta bez… glutenu :)

W dobie XXI wieku przyszło nam mierzyć się z różnymi dziwnymi nazwami diet, jednak dieta bezglutenowa już od dłuższego czasu nie powoduje zdziwienia. Coraz częściej wzbudza zainteresowanie, ale zarazem także kontrowersje.

dietetyczne-bounty-homemade

Dietetyczne bounty. Homemade!

Wiosną większość kobiet, a coraz częściej również i mężczyzn (tak trzymać!) zaczyna uważniej przyglądać się swojej diecie. Po zimowych szaleństwach kulinarnych i eksperymentach ze zbyt ciężkim i kalorycznym jedzeniem, zaczyna być oczywiste, że tak dalej być nie może.

zielony-mlody-jeczmien-zielona-bomba-witaminowa

Zielony młody jęczmień - zielona bomba witaminowa

Młody jęczmień stał się niejako gwiazdą, zdobywając coraz to większą popularność na rynku farmaceutycznym. Coraz częściej spotykamy rekomendacje znanych osobistości, specjalistów w danej branży, jak i lekarzy, którzy zauważają znaczący, pozytywny wpływ na nasz organizm.

jak-radzic-sobie-z-wiosenna-alergia-podczas-treningow-na-dworze

Jak radzić sobie z wiosenną alergią podczas treningów na dworze?

Piękna słoneczna pogoda za oknem aż kusi do rozpoczęcia treningów na zewnątrz. Wraz z wiosną jednak rozpoczyna się pylenie roślin, a w konsekwencji – wiosenna alergia. Sportowcy uczuleni na pyłki powinni szczególnie na siebie uważać w trakcie treningów na dworze. Zobacz, jak nie dać się skutkom alergii wziewnej i trenować w komfortowych warunkach!

dieta-dukana-o-co-w-niej-chodzi

DIETA DUKANA - o co w niej chodzi?

Dieta tzw. Dukana to wysokoproteinowa dieta, której autorem jest Dr Pierre Dukan, francuski lekarz, neurolog. Nazwa diety pochodzi od nazwiska autora.

twoj-zdrowy-brzuszek-to-zdrowy-maluszek-czyli-rzecz-o-ciazowej-diecie

Twój zdrowy brzuszek to zdrowy maluszek, czyli rzecz o ciążowej diecie

Planujesz ciążę albo już w niej jesteś? Zapewne zastanawiasz się co możesz jeść, a czego Ci nie wolno. Krąży wiele mitów na temat odżywiania w odmiennym stanie, ale postaramy się dziś rozwiać wszelkie wątpliwości.

top-5-najbardziej-szkodliwych-slodyczy

Top 5 najbardziej szkodliwych słodyczy

Niektórzy nie są w stanie zrezygnować ze słodkości. Nie jest to niebezpieczne, jeśli sięgamy po nie z rozsądkiem. Warto jednak wiedzieć, które ze słodyczy mają najgorszy wpływ na nasze zdrowie. Zobacz, których słodkości lepiej unikać!

dietetyk-bydgoszcz-jak-wybrac-tanio-i-dobrze

Dietetyk Bydgoszcz – jak wybrać tanio i dobrze?

Znaleźć dietetyka jest łatwo. Trudniej, gdy konieczne jest sprawdzenie, czy dany dietetyk jest dobry. Podpowiadamy, jak szukać dobrego dietetyka w Bydgoszczy. Poznaj nasze wskazówki – i wybierz najlepszego specjalistę.

dieta-paleo-powrot-do-korzeni

Dieta PALEO – powrót do korzeni

Co i rusz słyszy się o nowych dietach, a twórcy prześcigają się w wymyślaniu nowych wariacji na temat odchudzania. Dziś na tapecie dieta, która jest ostatnio na językach. Dosłownie i w przenośni – poznajcie dietę paleo!

dobry-dietetyk-katowice-opinie-jak-znalezc-dietetyka-w-katowicach

Dobry dietetyk Katowice opinie | Jak znaleźć dietetyka w Katowicach?

Ofert dietetyków i poradni dietetycznych w Katowicach jest naprawdę dużo. Jak spośród ich wszystkich wybrać tego najlepszego dietetyka? Podpowiadamy, w jaki sposób wybierać dietetyka w Katowicach, by była to najlepsza z ofert!

dieta-bezglutenowa-czyli-dieta-bez-glutenu

Dieta bezglutenowa – czyli dieta bez… glutenu :)

W dobie XXI wieku przyszło nam mierzyć się z różnymi dziwnymi nazwami diet, jednak dieta bezglutenowa już od dłuższego czasu nie powoduje zdziwienia. Coraz częściej wzbudza zainteresowanie, ale zarazem także kontrowersje.

{