Czym jest dieta omega?

Czym jest dieta omega?

Jak sama nazwa wskazuje dieta omega opiera się na spożywaniu zdrowych kwasów tłuszczowych omega-3, zawartych m.in. w rybach czy drobiu. Ten składnik doskonale wpływa na stan serca oraz zmniejsza ryzyko nowotworów. Warto jednak zadbać o dobrze zbilansowaną dietę. Przesadzenie z ilością zdrowych tłuszczy może mieć poważne konsekwencje zdrowotne. Zobacz, jak wygląda prawidłowa dieta omega.

Podstawowe założenia diety omega

Celem diety omega jest zmiana sposobu odżywiania, co różni ją znacząco od większości diet (głównie nastawionych na utratę wagi). Naturalną konsekwencją innych nawyków żywieniowych jest utrata zbędnych kilogramów. Dieta omega ma za zadanie przede wszystkim korzystnie wpłynąć na zdrowie. Do codziennego jadłospisu wprowadza się więc produkty bogate w kwasy tłuszczowe omega-3. Taka forma planu żywieniowego może być zatem stosowana przez wszystkich, także seniorów czy dzieci.

Plusy i minusy diety omega

plusy i minusy diety omega

Osoby będące na diecie omega mają szansę na poprawienie własnego zdrowia i zapobieganie chorobom przy jednoczesnej utracie zbędnych kilogramów. Co więcej, sposób żywienia nie wymaga diametralnej zmiany – co jest częstą przeszkodą w utrzymaniu się na diecie. Produkty są różnorodne, dzięki czemu posiłki nigdy nie staną się monotonne.

Dieta omega jest przeznaczona dla wszystkich. Szczególne działanie prozdrowotne może mieć jednak wśród osób chorych na nadciśnienie, cukrzycę czy osteoporozę. Dzięki niej także można zmniejszyć ryzyko zachorowania na nowotwór.

Główną wadą diety omega jest długotrwały proces odchudzania. Nie jest to sposób żywienia stricte nastawiony na utratę zbędnych kilogramów. Przede wszystkim ma służyć zdrowiu, dlatego odchudzanie zajmuje trochę więcej czasu.

Kwasy tłuszczowe omega-3, omega-6 i omega-9

W diecie większości ludzi brakuje kwasów omega-3, podczas gdy ilość kwasów omega-6 jest znacząca. Nierównomiernie rozłożone proporcje pomiędzy kwasami (mała ilość omega-3, duża omega-6) powoduje osłabienie układu odpornościowego. W ten sposób staje się on bardziej narażony na stany zapalne oraz rozwój nowotworów. Ważne jest zatem dostarczenie do organizmu wszystkich tych kwasów we właściwych proporcjach.

OMEGA-3

Te kwasy wpływają na rozrzedzenie krwi, a tym samym zapobiegają zawałom i udarom (powodowanym przez zakrzepy krwi). Co więcej, mają duży wpływ na obniżenie cholesterolu. Zbyt duże ilości kwasu omega-3 mogą jednak wywołać otyłość.

Kwasy omega-3 znajdziemy w: tuńczyku, łososiu, pstrągu, makreli czy jajach.

OMEGA-6

Te kwasy mają wpływ na przyspieszenie gojenia się ran. Ponadto, w dużym stopniu wspomagają pracę nerek oraz wątroby. Przesadzenie z ilością kwasów omega-6 może natomiast spowodować obniżenie się dobrego cholesterolu. Efektem takiego stanu jest odkładanie się tłuszczu w tętnicach.

Kwasy omega-6 znajdziemy w: nasionach konopi, pestkach dyni, halibucie czy tuńczyku.

OMEGA-9

Te kwasy stanowią budulec błon komórkowych. Dzięki nim zmniejsza się wzmożone wydzielanie się kwasu żołądkowego, a także ryzyko wystąpienia kamieni żółciowych. Nadmierne ilości mogą jednak zwiększyć aktywność komórek wywołujących nowotwory.

Kwasy omega-9 znajdziemy w: migdałach, orzechach ziemnych czy oliwkach.

Dieta omega – co należy jeść?

Produkty w diecie omega są podzielone na 12 grup. Głównym założeniem jest dostarczanie do organizmu określonej ilości produktów z każdej z grup. Osoby będące na diecie spożywają 5 posiłków dziennie z zawartością poniższych produktów:

1. Artykuły z zawartością białka np. chude mięso wołowe, tłuste ryby;

2. Tłoczone na zimno oleje roślinne np. olej rzepakowy, oliwa z oliwek;

3. Orzechy np. włoskie, laskowe;

4. Owoce jagodowe np. truskawki, porzeczki;

5. Owoce zawierające witaminę C np. pomarańcze, mandarynki;

6. Rośliny strączkowe np. soczewica, groch;

7. Nasiona np. pestki dyni, słonecznika;

8. Artykuły z zawartością wapnia np. jogurty, mleko;

9. Zielone warzywa np. sałata, szpinak;

10. Czerwone i żółte warzywa np. kukurydza, pomidor;

11. Artykuły z zawartością węglowodanów np. razowy makaron;

12. Płyny – co najmniej 6 szklanek dziennie.

Dominika Górska 4 20 lutego 2017  < 1000

Dodaj komentarz

  • Julia Maj
    28 lutego 2017
    Najfajniejsze w tej diecie jest to, że produkty są naprawdę smaczne i można z nich zrobić wiele najróżniejszych dań. No, i są do tego mega zdrowe. Jak nie skorzystać na takiej diecie??
  • Karolina
    27 lutego 2017
    W sumie dieta omega jest dość prosta. Wystarczy zdrowo się odżywiać i dodać większe ilości produktów właśnie z zawartością kwasów omega.
  • Paulina45
    24 lutego 2017
    No okej, ale na takiej diecie są wszystkie niezbędne składniki odżywcze czy tylko te z kwasami omega?
  • Irena
    21 lutego 2017
    Bardzo mi się podoba ten artykuł! Już wiem na jaką dietę przejdę :)

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.

dieta-ketogeniczna-szybkie-schudniecie

Dieta ketogeniczna | szybkie schudnięcie

Dieta ketogeniczna uważana była za jedną z najmodniejszych jadłospisów w 2018 roku. Wielu ludziom przyniosła zadowalające efekty, a niektórym wyrządziła wiele nieodwracalnych szkód w organizmie. Dowiedz się, czy dieta ketogeniczna jest dobra dla Ciebie! Poznaj zasady, przepisy i jadłospis w diecie ketogenicznej.

zapotrzebowanie-na-bialko-weglowodany-i-tluszcze-redukcja-i-budowanie-masy

Zapotrzebowanie na białko, węglowodany i tłuszcze | Redukcja i budowanie masy

Nasz organizm wysyła sygnały dotyczące zapotrzebowania na białko i inne składniki odżywcze. Białko stanowi główny materiał budulcowy w naszym organizmie. Musimy uzupełniać jego niedobór każdego dnia. Dowiedz się, jakie jest dziennie zapotrzebowanie na białko podczas diety redukcyjnej i budującej mase.

bole-kregoslupa-ledzwiowego-przyczyny-leczenie-cwiczenia

Bóle kręgosłupa lędźwiowego – przyczyny, leczenie, ćwiczenia

Każdy człowiek przynajmniej raz w życiu spotkał się z dolegliwością bólu kręgosłupa lędźwiowego. Jest to bardzo bolesne uczucie u osób dorosłych. Jest uporczywy do takiego stopnia, że może nawet przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu. Poznaj przyczyny i sposoby leczenia tej bardzo bolesnej dolegliwości.

zrelaksuj-sie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Zrelaksuj się! Metody radzenia sobie ze stresem

Dziewiąta godzina w pracy, a Ty wciąż nie zwalniasz tempa? Zalegasz z terminami i niedobrze ci już na widok kawy? Wcale nie trzeba tak żyć! Zobacz, do czego prowadzi przewlekły stres, jak go zwalczyć i osiągnąć pełen relaks.

dobry-dietetyk-bialystok-opinie-jak-wybrac-dietetyka-w-bialymstoku

Dobry dietetyk Białystok opinie | Jak wybrać dietetyka w Białymstoku?

Tani dietetyk Białystok – czy to w ogóle możliwe? Sprawdziliśmy, jak znaleźć dobrego dietetyka w Białymstoku i nie wydać na niego milionów. Na co zwracać uwagę podczas wyboru dietetyka i poradni dietetycznej?

kalkulator-kalorii-hit-czy-kit

Kalkulator kalorii – hit czy kit?

Na rynku pojawiło się wiele aplikacji mobilnych związanych z fitnessem. Dzięki nim w łatwy sposób możesz monitorować swoje osiągnięcia sportowe. W tym artykule przyjrzymy się dostępnym wersjom kalkulatorów kalorii.

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?

kakao-dobre-na-wszystko

Kakao - dobre na wszystko

Kakao ma liczne właściwości zdrowotne, które mają niesamowity wpływ na nasz organizm. Moc tych magicznych ziaren była już znana w starożytności. Sporządzony napój na bazie zmielonych nasion nosił nazwę napoju bogów.

sniadanie-z-innej-bajki

Śniadanie z innej bajki

Żyjemy w czasach, w których człowiek jest w ciągłym biegu. Niczym maratończycy w ekspresowym tempie wykonujemy wszystkie obowiązki. Wstajemy z samego rana i śpieszymy się do pracy. Zapominamy o zjedzeniu śniadania, przecież nie ma co się martwić: kupimy je na mieście – brzmi znajomo?

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.

dieta-ketogeniczna-szybkie-schudniecie

Dieta ketogeniczna | szybkie schudnięcie

Dieta ketogeniczna uważana była za jedną z najmodniejszych jadłospisów w 2018 roku. Wielu ludziom przyniosła zadowalające efekty, a niektórym wyrządziła wiele nieodwracalnych szkód w organizmie. Dowiedz się, czy dieta ketogeniczna jest dobra dla Ciebie! Poznaj zasady, przepisy i jadłospis w diecie ketogenicznej.

zapotrzebowanie-na-bialko-weglowodany-i-tluszcze-redukcja-i-budowanie-masy

Zapotrzebowanie na białko, węglowodany i tłuszcze | Redukcja i budowanie masy

Nasz organizm wysyła sygnały dotyczące zapotrzebowania na białko i inne składniki odżywcze. Białko stanowi główny materiał budulcowy w naszym organizmie. Musimy uzupełniać jego niedobór każdego dnia. Dowiedz się, jakie jest dziennie zapotrzebowanie na białko podczas diety redukcyjnej i budującej mase.

bole-kregoslupa-ledzwiowego-przyczyny-leczenie-cwiczenia

Bóle kręgosłupa lędźwiowego – przyczyny, leczenie, ćwiczenia

Każdy człowiek przynajmniej raz w życiu spotkał się z dolegliwością bólu kręgosłupa lędźwiowego. Jest to bardzo bolesne uczucie u osób dorosłych. Jest uporczywy do takiego stopnia, że może nawet przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu. Poznaj przyczyny i sposoby leczenia tej bardzo bolesnej dolegliwości.

zrelaksuj-sie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Zrelaksuj się! Metody radzenia sobie ze stresem

Dziewiąta godzina w pracy, a Ty wciąż nie zwalniasz tempa? Zalegasz z terminami i niedobrze ci już na widok kawy? Wcale nie trzeba tak żyć! Zobacz, do czego prowadzi przewlekły stres, jak go zwalczyć i osiągnąć pełen relaks.

dobry-dietetyk-bialystok-opinie-jak-wybrac-dietetyka-w-bialymstoku

Dobry dietetyk Białystok opinie | Jak wybrać dietetyka w Białymstoku?

Tani dietetyk Białystok – czy to w ogóle możliwe? Sprawdziliśmy, jak znaleźć dobrego dietetyka w Białymstoku i nie wydać na niego milionów. Na co zwracać uwagę podczas wyboru dietetyka i poradni dietetycznej?

kalkulator-kalorii-hit-czy-kit

Kalkulator kalorii – hit czy kit?

Na rynku pojawiło się wiele aplikacji mobilnych związanych z fitnessem. Dzięki nim w łatwy sposób możesz monitorować swoje osiągnięcia sportowe. W tym artykule przyjrzymy się dostępnym wersjom kalkulatorów kalorii.

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?

kakao-dobre-na-wszystko

Kakao - dobre na wszystko

Kakao ma liczne właściwości zdrowotne, które mają niesamowity wpływ na nasz organizm. Moc tych magicznych ziaren była już znana w starożytności. Sporządzony napój na bazie zmielonych nasion nosił nazwę napoju bogów.

sniadanie-z-innej-bajki

Śniadanie z innej bajki

Żyjemy w czasach, w których człowiek jest w ciągłym biegu. Niczym maratończycy w ekspresowym tempie wykonujemy wszystkie obowiązki. Wstajemy z samego rana i śpieszymy się do pracy. Zapominamy o zjedzeniu śniadania, przecież nie ma co się martwić: kupimy je na mieście – brzmi znajomo?