Czym jest anoreksja

Czym jest anoreksja

Nieleczona anoreksja jest poważnym zagrożeniem dla zdrowia, a nawet życia. Kto jest najbardziej narażony na tę chorobę? Na czym ona właściwie polega? Jakie zagrożenia wiążą się z anoreksją? Zobacz, jak przebiega leczenie tej dolegliwości i jak jej zapobiegać.

Na czym polega anoreksja?

Anoreksja jest rodzajem zaburzenia odżywiania, określanym także jako jadłowstręt psychiczny. W jej wyniku masa ciała chorego spada w drastycznie szybkim tempie. Anoreksja występuje w przypadku, gdy dana osoba świadomie stosuje środki prowadzące do utraty wagi. O anoreksji mówi się, gdy waga danej osoby wynosi minimum 15 % mniej niż jej normalna waga ciała. Problem w dużej mierze tkwi w psychice chorego. Uważa on – a mija się to ze stanem faktycznym – że waży za dużo, przez co postrzega się jako otyłego. Zwykle towarzyszy mu również lęk, niepokój czy nawet stany depresyjne.

Komu może grozić anoreksja?

Cechą rozpoznawczą osoby z anoreksją jest przesadne wychudzenie. Znacznie częściej ta choroba dotyka kobiet niż mężczyzn. Jako że anoreksja nieodłącznie wiąże się z dążeniem do uzyskania jak najszczuplejszego ciała, ryzyko jej wystąpienie jest wyższe w takich zawodach jak m.in. tancerze, modele, sportowcy czy aktorzy. W tych specjalnościach bowiem bardzo duże znaczenie ma wygląd i faktyczna waga ciała.

anoreksja na czym polega choroba

Bardzo często jadłowstręt psychiczny uaktywnia się w okresie dojrzewania. Nastolatkowie bowiem często mają problem z akceptacją własnego wyglądu. Tym samym ograniczają jedzenie lub/i wykonują mordercze treningi. Niezdrowe postrzeganie własnej osoby może prowadzić właśnie do anoreksji.

Anoreksja – gdzie tkwi problem?

Przyczyn anoreksji należy doszukiwać się w czynnikach psychologicznych. Najczęściej jest ona powodowana niską samooceną, podatnością na manipulację oraz niską wytrzymałością psychiczną. Bardzo często impulsem do radykalnego odchudzania jest krytyka osób z zewnątrz (np. pracodawców). Mówi się również o środowiskowych i biologicznych przyczynach zachorowań na anoreksję. Trudno jednak powiedzieć, by były one konkretne i uniwersalne. Anoreksja może wystąpić wskutek odczuwania samotności, lęku, nieadekwatności czy stresującego trybu życia. Co więcej, także nacisk otoczenia, w którym ceni się przesadnie szczupły wygląd może być przyczyną anoreksji.

Jadłowstręt psychiczny może mieć także podłoże fizyczne. Zaburzenia w układzie hormonalnym mogą bowiem wpływać na zmiany nastroju, apetytu czy sposobu myślenia. Można się także doszukiwać przyczyn anoreksji w uwarunkowaniach genetycznych.

Rodzaje anoreksji

Jadłowstręt psychiczny dzieli się na dwa główne podtypyrestrykcyjny oraz bulimiczno-przeczyszczajacy. W pierwszym przypadku chora osoba bardzo mocno ogranicza jedzenie posiłków. Je niewiele i czasem stosuje także środki przeczyszczające. W drugim przypadku natomiast anorektyczka bądź anorektyk także ogranicza regularne posiłki. Występują jednak regularne okresy przejadania się. A po nich następuje prowokowanie wymiotów. Zdarza się także, że nadużywane są  środki moczopędne i przeczyszczające.

Jakie są pierwsze objawy anoreksji?

- jedzenie zbyt małych ilości jedzenia – także głodówki

- liczenie sobie posiłków, kęsów – jak najmniejsze porcje jedzenia

- nieuzasadniona obawa przed otyłością czy nadwagą, wstręt do osób grubszych

- bardzo intensywne treningi, doprowadzanie niemal do przetrenowania

- niechęć do jedzenia, pomijanie posiłków

- noszenie luźniejszych ubrań, żeby przykryć wychudzone ciało

Jakie są najczęstsze objawy anoreksji?

- Drastyczny spadek masy ciała (zwykle w ciągu kilku tygodni lub miesięcy);

- Spożywanie mniejszej ilości jedzenia lub kontynuowanie odchudzania (choć chory ma niską wagę);

- Interesowanie się tematyką wartości odżywczych i kalorii (osoby z anoreksją nadmiernie kontrolują spożywane przez siebie posiłki);

- Przytłaczający lęk przed przytyciem;

- Zmiana w sposobie postrzegania własnego ciała – dodawanie sobie kilogramów;

- Stany depresyjne, lęki, drażliwość;

- Noszenie bardzo luźnych ubrań, by ukryć chudość ciała;

- Podatność na infekcje;

- Zmiana nawyków żywieniowych np. jedzenie w samotności;

- Spadek samooceny;

- Zwiększenie intensywności wykonywania ćwiczeń fizycznych.

Zagrożenia wynikające z nieleczonej anoreksji

Postępowanie choroby bez podjęcia specjalistycznego leczenia może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Z czasem dochodzi do stopniowego wyniszczania organizmu. Zmniejsza się tolerancja na zimno. Co więcej, włosy i paznokcie stają się łamliwe, a skóra sucha lub żółtawa. Bardzo często współwystępuje również anemia, puchnięcie stawów, próchnica zębów czy zaparcia. Nieleczona anoreksja może prowadzić także do uszkodzeń narządów wewnętrznych, a w szczególności mózgu, nerek i serca. Mogą pojawić się zaburzenia gospodarki wodnej w organizmie, osteoporoza, utrata włosów czy nawet śmierć lub samobójstwo.

Anoreksja – jak się z nią walczy?

Rozpoznanie anoreksji sprawia zwykle bardzo dużo problemów. Jest to delikatna i często wstydliwa i ukrywana choroba. Chorzy bardzo często zaprzeczają występowaniu jakichkolwiek problemów. Rozpoznanie któregokolwiek z powyższych objawów powinno być impulsem do konsultacji lekarskiej. Niestety, nie ma specjalistycznych badań pomagających w diagnozowaniu anoreksji. Zwykle jednak wykonuje się standardowe badania diagnostyczne (np. krwi). Dzięki nim można wykluczyć inne dolegliwości. Rozpoznanie anoreksji wiąże się również ze skierowaniem do psychologa lub psychiatry. Jest to bowiem zaburzenia odżywiania mające swoje podłoże w sferze psychicznej.

walka z anoreksją i nadmiernym odchudzaniem

Leczenie anoreksji składa się zwykle z psychoterapii, farmakoterapii, konsultacji żywieniowych, terapii grupowych lub/i hospitalizacji. Charakter leczenia zależy od poziomu zaawansowania choroby. Zwykle jednak stosowane są połączenia powyższych środków.

Zdrowe odchudzanie – lepiej zapobiegać niż leczyć

Oczywiste jest, że żadna osoba świadomie nie chce zachorować na anoreksję. W tym tkwi właśnie paradoks tej choroby. Ma ona zapewnić lepsze samopoczucie i wygląd – a może nawet stać się zagrożeniem życia. Jeśli więc masz problem z własnym wyglądem i niską samooceną – zgłoś się do dietetyka i trenera personalnego. Dzięki treningom pod opieką specjalisty i zbilansowanemu planowi żywieniowemu szybko osiągniesz długotrwałe efekty i poprawisz wygląd własnej sylwetki. Nie trzeba katować się morderczymi treningami - można wybrać trening fitness bądź pilates. I dzięki niskiej intensywności także dojść do założonego wyglądu. 

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 3 9 maja 2017  28300

Dodaj komentarz

  • Elżunia
    28 czerwca 2017
    straszna choroba cywilizacyjna
  • Malwina
    15 maja 2017
    Tak, powinno się więcej mówić. Warto byłoby wprowadzić jakieś lekcje ze zdrowia w szkole, tak żeby doedukować dzieciaki
  • Zaniepokojona
    15 maja 2017
    Powinno się więcej mówić o anoreksji. Najlepiej w szkołach, bo to bardzo poważny problem

Artykuły z kategorii: Odchudzanie

jazda-na-rowerze-a-miesnie-brzucha-podkrec-tempo-odchudzania-i-szlifuj-forme

Jazda na rowerze a mięśnie brzucha: podkręć tempo odchudzania i szlifuj formę!

Dla wielu osób jazda rowerem to dobra alternatywa dla biegania czy innej aktywności fizycznej już w drodze do pracy czy na uczelnię. Tymczasem rower to nie tylko nogi i mięśnie pośladków. Jazda na rowerze pozytywnie wpływa na nasze mięśnie brzucha. Jak to się dokładnie obywa i jaki wpływ może mieć taki trening na kompleksowość naszego odchudzania?

podpowiadamy-jak-usunac-cukier-z-diety-sprawdz-nasze-wskazowki

Podpowiadamy, jak usunąć cukier z diety! Sprawdź nasze wskazówki!

Metoda małych kroków świetnie się sprawdza w przypadku wielu procesów i działań podejmowanych na co dzień. Każda zmiana wymaga pierwszego kroku, również w przypadku drastycznych przemian. Nie inaczej jest w przypadku smaku słodkiego i eliminacji cukru z codziennego pożywienia. Jeśli zastanawiasz się, jak usunąć cukier z diety, koniecznie sprawdź nasze wskazówki i zacznij od drobnych zmian!

jak-wytrwac-pierwsze-dni-na-diecie-sprawdz-nasze-protipy

Jak wytrwać pierwsze dni na diecie? Sprawdź nasze protipy

Decyzja o wdrożeniu nowego planu żywienia i zrzuceniu paru kilogramów to częst omnóstwo wyrzeczeń. Doskonale wiemy, jak ciężko jest wytrwać pierwsze dni na diecie, wiemy też, że warto jest wytrzymać, bo efekty mogą być zniewalające! Podpowiadamy, co zrobić, by pierwsze dni na diecie nie były męczarnią.

jak-obliczyc-zapotrzebowanie-kaloryczne-sprawdz-proste-metody

Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne? Sprawdź proste metody!

Podstawowa przemiana materii, całkowita przemiana materii, dodatni i ujemny bilans kalorii. To bardzo ważne i skomplikowane zagadnienia, które mogą wymagać dodatkowego omówienia. W końcu energia, którą spożywamy każdego dnia, to podstawa do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne i co wpływa na te wyliczenia?

podpowiadamy-jak-odchudzic-rece-zobacz-proste-patenty-na-smukle-ramiona

Podpowiadamy, jak odchudzić ręce: zobacz proste patenty na smukłe ramiona!

Ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć - czy ta faktycznie modelowa odpowiedź na pytanie, jak odchudzić ręce? Okazuje się, że sporo w tym prawdy! Ale sam trening to trochę mało, by skutecznie wysmuklić ramiona - warto więc podejść do procesu bardziej holistycznie i pomyśleć o innych czynnikach. Jakich?

jazda-na-rowerze-a-cellulit-odchudzaj-sie-i-zredukuj-pomaranczowa-skorke

Jazda na rowerze a cellulit: odchudzaj się i zredukuj pomarańczową skórkę

Nie od dziś wiadomo, że trening aerobowy może skutecznie wspomóc redukcję tkanki tłuszczowej i cały proces odchudzania. Pozostaje trudniejszy temat, który większości kobiet zabiera sen z powiek: cellulit. Czy można ograć ten problem dzięki regularnym treningom na dwóch kółkach? Czy jazda na rowerze może pozytywnie wpłynąć na cellulit?

jakie-bledy-popelniaja-kobiety-zaczynajac-odchudzanie-poznaj-ranking-top-5

Jakie błędy popełniają kobiety, zaczynając odchudzanie? Poznaj ranking TOP 5!

Wiele kobiet decyduje się zacząć odchudzanie. Postanowienie godne podziwu - tym bardziej, jeśli mamy dobrze przygotowany plan, jasno określony cel i wystarczająco dużo determinacji. Co, jeśli coś pójdzie nie tak? Zobacz, jakie błędy popełniają kobiety podczas odchudzania, aby twoja redukcja przebiegła pomyślnie!

cwiczenia-na-posladki-i-uda-proste-patenty-bez-wychodzenia-z-domu

Ćwiczenia na pośladki i uda - proste patenty bez wychodzenia z domu!

Epidemia czy nie, o formę trzeba dbać! Niezależnie od twojego doświadczenia w treningu, możesz sprawdzić nasze ćwiczenia na pośladki i uda, które wykonasz w domu. Zamknięte siłownie to nie problem! Przekonaj się, jakie to proste i zadbaj o kształtne pośladki i jędrne uda już dziś!

zdrowy-sen-a-proces-odchudzania-sprawdz-co-musisz-wiedziec-na-temat-spania

Zdrowy sen a proces odchudzania: sprawdź, co musisz wiedzieć na temat… spania!

Wielu z nas zdaje się, że 8 godzin snu to magiczna granica wyspania się, bycia wypoczętym przez cały dzień i w pełni zregenerowanym. Okazuje się, że zdrowy sen nie jedno ma imię i nie dla wszystkich musi trwać tak samo długo. Z czego to wynika? I jak nasz sen może wpływać na proces odchudzania?

wrzuc-wyzszy-bieg-w-swoim-treningu-siegnij-po-cwiczenia-ze-skakanka

Wrzuć wyższy bieg w swoim treningu - sięgnij po ćwiczenia ze skakanką!

Niepozorny przyrząd treningowy, który znasz właściwie od najmłodszych lat. Ćwiczenia ze skakanką mogą być elementem bardzo intensywnego treningu na całe ciało. Zobacz, jak w prosty sposób wejść na wyższy poziom treningu i włącz skakankę do codziennej aktywności. Efekty przyjdą szybciej niż myślisz!

jazda-na-rowerze-a-miesnie-brzucha-podkrec-tempo-odchudzania-i-szlifuj-forme

Jazda na rowerze a mięśnie brzucha: podkręć tempo odchudzania i szlifuj formę!

Dla wielu osób jazda rowerem to dobra alternatywa dla biegania czy innej aktywności fizycznej już w drodze do pracy czy na uczelnię. Tymczasem rower to nie tylko nogi i mięśnie pośladków. Jazda na rowerze pozytywnie wpływa na nasze mięśnie brzucha. Jak to się dokładnie obywa i jaki wpływ może mieć taki trening na kompleksowość naszego odchudzania?

podpowiadamy-jak-usunac-cukier-z-diety-sprawdz-nasze-wskazowki

Podpowiadamy, jak usunąć cukier z diety! Sprawdź nasze wskazówki!

Metoda małych kroków świetnie się sprawdza w przypadku wielu procesów i działań podejmowanych na co dzień. Każda zmiana wymaga pierwszego kroku, również w przypadku drastycznych przemian. Nie inaczej jest w przypadku smaku słodkiego i eliminacji cukru z codziennego pożywienia. Jeśli zastanawiasz się, jak usunąć cukier z diety, koniecznie sprawdź nasze wskazówki i zacznij od drobnych zmian!

jak-wytrwac-pierwsze-dni-na-diecie-sprawdz-nasze-protipy

Jak wytrwać pierwsze dni na diecie? Sprawdź nasze protipy

Decyzja o wdrożeniu nowego planu żywienia i zrzuceniu paru kilogramów to częst omnóstwo wyrzeczeń. Doskonale wiemy, jak ciężko jest wytrwać pierwsze dni na diecie, wiemy też, że warto jest wytrzymać, bo efekty mogą być zniewalające! Podpowiadamy, co zrobić, by pierwsze dni na diecie nie były męczarnią.

jak-obliczyc-zapotrzebowanie-kaloryczne-sprawdz-proste-metody

Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne? Sprawdź proste metody!

Podstawowa przemiana materii, całkowita przemiana materii, dodatni i ujemny bilans kalorii. To bardzo ważne i skomplikowane zagadnienia, które mogą wymagać dodatkowego omówienia. W końcu energia, którą spożywamy każdego dnia, to podstawa do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne i co wpływa na te wyliczenia?

podpowiadamy-jak-odchudzic-rece-zobacz-proste-patenty-na-smukle-ramiona

Podpowiadamy, jak odchudzić ręce: zobacz proste patenty na smukłe ramiona!

Ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć - czy ta faktycznie modelowa odpowiedź na pytanie, jak odchudzić ręce? Okazuje się, że sporo w tym prawdy! Ale sam trening to trochę mało, by skutecznie wysmuklić ramiona - warto więc podejść do procesu bardziej holistycznie i pomyśleć o innych czynnikach. Jakich?

jazda-na-rowerze-a-cellulit-odchudzaj-sie-i-zredukuj-pomaranczowa-skorke

Jazda na rowerze a cellulit: odchudzaj się i zredukuj pomarańczową skórkę

Nie od dziś wiadomo, że trening aerobowy może skutecznie wspomóc redukcję tkanki tłuszczowej i cały proces odchudzania. Pozostaje trudniejszy temat, który większości kobiet zabiera sen z powiek: cellulit. Czy można ograć ten problem dzięki regularnym treningom na dwóch kółkach? Czy jazda na rowerze może pozytywnie wpłynąć na cellulit?

jakie-bledy-popelniaja-kobiety-zaczynajac-odchudzanie-poznaj-ranking-top-5

Jakie błędy popełniają kobiety, zaczynając odchudzanie? Poznaj ranking TOP 5!

Wiele kobiet decyduje się zacząć odchudzanie. Postanowienie godne podziwu - tym bardziej, jeśli mamy dobrze przygotowany plan, jasno określony cel i wystarczająco dużo determinacji. Co, jeśli coś pójdzie nie tak? Zobacz, jakie błędy popełniają kobiety podczas odchudzania, aby twoja redukcja przebiegła pomyślnie!

cwiczenia-na-posladki-i-uda-proste-patenty-bez-wychodzenia-z-domu

Ćwiczenia na pośladki i uda - proste patenty bez wychodzenia z domu!

Epidemia czy nie, o formę trzeba dbać! Niezależnie od twojego doświadczenia w treningu, możesz sprawdzić nasze ćwiczenia na pośladki i uda, które wykonasz w domu. Zamknięte siłownie to nie problem! Przekonaj się, jakie to proste i zadbaj o kształtne pośladki i jędrne uda już dziś!

zdrowy-sen-a-proces-odchudzania-sprawdz-co-musisz-wiedziec-na-temat-spania

Zdrowy sen a proces odchudzania: sprawdź, co musisz wiedzieć na temat… spania!

Wielu z nas zdaje się, że 8 godzin snu to magiczna granica wyspania się, bycia wypoczętym przez cały dzień i w pełni zregenerowanym. Okazuje się, że zdrowy sen nie jedno ma imię i nie dla wszystkich musi trwać tak samo długo. Z czego to wynika? I jak nasz sen może wpływać na proces odchudzania?

wrzuc-wyzszy-bieg-w-swoim-treningu-siegnij-po-cwiczenia-ze-skakanka

Wrzuć wyższy bieg w swoim treningu - sięgnij po ćwiczenia ze skakanką!

Niepozorny przyrząd treningowy, który znasz właściwie od najmłodszych lat. Ćwiczenia ze skakanką mogą być elementem bardzo intensywnego treningu na całe ciało. Zobacz, jak w prosty sposób wejść na wyższy poziom treningu i włącz skakankę do codziennej aktywności. Efekty przyjdą szybciej niż myślisz!