Czym jest aerial joga – joga w zawieszeniu?

Czym jest aerial joga – joga w zawieszeniu?

Aerial joga, zwana również air jogą bądź jogą na chustach zyskuje w ostatnim czasie niewyobrażalną popularność. Ten rodzaj jogi składa się z połączenia technik zaczerpniętych z fitnessu, tańca, ćwiczeń rozciągających i właśnie z jogi. Więc jeśli chcesz spróbować asanów wisząc głową w dół – zobacz na czym polega trening jogi w zawieszeniu!

Unosi się nie tylko dusza – oto joga w zawieszeniu!

joga w zawieszeniu aerial hamak

Łamiąc grawitację – skąd wzięła się joga w powietrzu?

Ten rodzaj treningów jogi opiera się na ćwiczeniu klasycznych asan, z tą różnicą, że wykonuje się je w innych pozycjach ciała. Ćwiczący są zawieszeni na chustach podczepionych do sufitu (przypominających hamaki). Dzięki takiej asekuracji, bardziej skomplikowane ćwiczenia stają się znacznie bezpieczniejsze.

Aerial jogę zwie się również jogą antygrawitacyjną. Jej twórcą jest Christopher Harrison – uznany choreograf i gimnastyk. Ta metoda ćwiczeń bardzo szybko przyjęła się w Nowym Jorku. Stamtąd w błyskawicznym tempie obiegła też cały świat. Co ciekawe, techniki jogi w zawieszeniu pojawiły się dopiero w 2007 roku [!].

Praktykowanie asan w zawieszeniu na delikatnych chustach pozwala na trening z masą własnego ciała. Tym samym ćwiczenie jogi staje się bardziej wymagające, ale też – efektywne.

Joga w zawieszeniu – na czym polega trening?

Jak już wspomnieliśmy, na treningu wykorzystywane są materiałowe chusty przyczepione do sufitu. Takie „urządzenie” jest w stanie utrzymać aż 300 kilogramów [!]. Pozwalają one także na regulowanie długości. Tym samym można zawieszać chustę na poziomie ramion, pośladków, kolan czy barków. Jako że aerial joga jest dość młodym sportem, zajęcia w poszczególnych klubach fitness znacznie się od siebie różnią. Cechą wspólną dla nich wszystkich jest jednak wykorzystywanie klasycznych asan w połączeniu z technikami innych dyscyplin, takich jak na przykład pilates, taniec czy stretching.

Antygrawitacyjna joga wymaga skupienia i precyzji ruchu. Każdą pozycję należy wykonać w wolnym tempie i w dokładny sposób. Taka metoda treningowa może jednak sprawiać spore trudności.

Jakie ćwiczenia wykonuje się na zajęciach air jogi?

Wszystkie ruchy na zajęciach antygrawitacyjnej jogi wykonywane są z wykorzystaniem chusty bądź hamaka. Pierwsze etapy ćwiczeń są ukierunkowane na rozciągnięcie mięśni. Pojawiają się również krążenia tułowia i skłony. Następnie wprowadzane są techniki ćwiczeń z ciężarem ciała rozłożonym na chuście. Te obejmują tradycyjne asany połączone z elementami akrobatyki. Warto podkreślić, że wszystkie ćwiczenia wykonuje się bez dotykania do podłoża.

Unieśmy się w powietrze – dla kogo jest joga w zawieszeniu?

Ta metoda treningowa ma doskonały wpływ na kształtowanie mięśni posturalnych. Tym samym mogą z niej korzystać wszystkie osoby chcące wzmocnić własny gorset mięśniowy i poprawić stabilizację całego ciała. Co więcej, ćwiczenia w powietrzu pozwalają na zniwelowanie codziennych napięć czy wyuczenie się zwinności i poruszania z gracją.

W przypadku osób zaawansowanych, ćwiczenie jogi w zawieszeniu pomaga w zwiększeniu zakresu ruchu w stawach. Ponadto, doskonale kształtuje zmysł równowagi oraz poprawia ogólną sprawność organizmu.

Waga czy wiek nie są przeciwwskazaniami do uczestniczenia w zajęciach jogi w zawieszeniu. Z uwagi jednak na obecność ćwiczeń wymagających odwróconej pozycji ciała niektórym osobom nie polega się tej metody treningowej. Z treningów antygrawitacyjnej jogi powinny zrezygnować osoby zmagające się z nadciśnieniem, przepuklinami, zawrotami głowy czy zapaleniami stawów. Dobrym wyjściem jest jednak uprzednie skonsultowanie się z lekarzem. Zdarza się, że w niektórych przypadkach poszczególne dolegliwości nie muszą wykluczać chorego z treningu.

Dlaczego warto ćwiczyć jogę w hmakach?

- Zwiększenie zakresu ruchu w stawach;

- Poprawa rozciągliwości mięśni;

- Wzmocnienie mięśni głębokich, a tym samym – osiągnięcie prawidłowej postawy i stabilizacji ciała;

- Ćwiczenia odciążają plecy i stawy;

- Wzmocnienie niemal wszystkich partii mięśniowych, a w szczególności mięśni ramion, nóg i brzucha;

- Usprawnienie procesu przepływu krwi w organizmie, a tym samym poprawa dotlenienia komórek;

- Odprężenie i relaksacja oraz zmniejszanie stresu.

Poza grawitacją, ale pod okiem trenera

Treningi jogi w zawieszeniu są bezpieczne nawet dla osób początkujących. Jedynym ograniczeniem do wykonywania takich ćwiczeń mogą być niektóre choroby. Zanim zaczniesz trening jogi na chustach – poinformuj instruktora jogi o własnych dolegliwościach. Będzie on w stanie zdecydować, czy taka metoda treningowa jest dla ciebie odpowiednia.

Zajęcia jogi w zawieszeniu można znaleźć niemal we wszystkich większych klubach fitness. Uwaga! Liczba chust ograniczona ;) Dlatego warto zapisać się wcześniej na trening.

Dominika Górska 5 4 maja 2017  2869

Dodaj komentarz

  • Małgosia
    28 czerwca 2017
    A gdzie w Warszawie warto pójść na takie zajęcia? Ktoś coś?
  • Oli
    9 maja 2017
    Pierwszy raz słyszę o tego typu zajęciach. Naprawdę jest to bardzo ciekawy pomysł.
  • Eliza
    8 maja 2017
    Byłam na pierwszych pokazowych zajęciach i już jestem zakochana w jodze na chustach ;)
  • Oliwia
    5 maja 2017
    Fajny trening, już szukam zajęć!
  • Oliwia
    5 maja 2017
    Fajny trening, już szukam zajęć!

Artykuły z kategorii: Joga i Rozciąganie

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu-aktualizacja-2020

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu | Aktualizacja 2020

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca-aktualizacja-2020

Podstawy jogi – powitanie słońca | AKTUALIZACJA 2020

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol-aktualizacja-2020

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból? | AKTUALIZACJA 2020

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.

czy-da-sie-schudnac-regularnie-cwiczac-joge

Czy da się schudnąć regularnie ćwicząc jogę?

Joga jest zdecydowanie mniej wymagającym sportem niż jazda na rowerze czy bieganie. Z tego powodu wiele osób zastanawia się, czy jest ona dobrym sposobem na skuteczne wypracowanie szczupłej sylwetki. Jak sprawić, żeby joga naprawdę odchudzała?

joga-dynamiczna-czym-tak-wlasciwie-jest-i-na-co-dziala

Joga dynamiczna - czym tak właściwie jest i na co działa?

Joga dynamiczna to mniej znana odmiana relaksującej, spokojnej jogi kojarzonej przez wiele osób. Jej działanie może mieć jednak zbawienny wpływ na sylwetkę ćwiczących, szczególnie tych borykających się z nadmiernymi kilogramami. Jak trenować jogę dynamiczną i gdzie można to robić?

mata-paski-klocki-sprawdz-akcesoria-do-jogi-i-cwicz-na-poziomie

Mata, paski, klocki - sprawdź akcesoria do jogi i ćwicz na poziomie!

Profesjonalne szkoły jogi i kluby fitness posiadają w swoim wyposażeniu wszelkie akcesoria niezbędne do praktykowania jogi na każdym poziomie. Jeśli jednak decydujemy się na ćwiczenie jogi w domowym zaciszu, może się okazać, że konieczny będzie zakup kilku akcesoriów. Sprawdź, które z nich są absolutnie niezbędne i które pomogą przejść na następny poziom.

taki-stretching-nie-tylko-w-balecie-abc-rozciagania-bioder

Taki stretching nie tylko w balecie. ABC rozciągania bioder

Wielu z nas stretching kojarzy się z lekkością baletu, innym z ćwiczeniami rozciągającymi, które w swej intensywności stają się niekiedy nazbyt bolesne. Unieruchomione na kilka godzin dziennie mięśnie tracą swoją gibkość, a tą można odzyskać np. poprzez rozciąganie. Skąd się jednak bierze bolesność podczas stretchingu i dlaczego tak ważne w dobie office reality jest rozciąganie bioder?

rozciaganie-do-szpagatu-w-4-krokach-sprawdzone-cwiczenia-dla-kazdego

Rozciąganie do szpagatu w 4 krokach - sprawdzone ćwiczenia dla każdego

Wbrew powszechnej opinii, osoby które nie ćwiczyły rozciągania do szpagatu w dzieciństwie wcale nie są skazane na porażkę i mogą swobodnie trenować, by osiągnąć sukces. Najważniejsza jest duża mobilność w stawach biodrowych, a systematyczna praca na pewno zbliży cię do szpagatu. Sprawdź, jakie ćwiczenia wykonywać, by rozciąganie do szpagatu przyniosło oczekiwane efekty.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami-aktualizacja-2020

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami! Aktualizacja 2020

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu-aktualizacja-2020

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu | Aktualizacja 2020

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca-aktualizacja-2020

Podstawy jogi – powitanie słońca | AKTUALIZACJA 2020

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol-aktualizacja-2020

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból? | AKTUALIZACJA 2020

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.

czy-da-sie-schudnac-regularnie-cwiczac-joge

Czy da się schudnąć regularnie ćwicząc jogę?

Joga jest zdecydowanie mniej wymagającym sportem niż jazda na rowerze czy bieganie. Z tego powodu wiele osób zastanawia się, czy jest ona dobrym sposobem na skuteczne wypracowanie szczupłej sylwetki. Jak sprawić, żeby joga naprawdę odchudzała?

joga-dynamiczna-czym-tak-wlasciwie-jest-i-na-co-dziala

Joga dynamiczna - czym tak właściwie jest i na co działa?

Joga dynamiczna to mniej znana odmiana relaksującej, spokojnej jogi kojarzonej przez wiele osób. Jej działanie może mieć jednak zbawienny wpływ na sylwetkę ćwiczących, szczególnie tych borykających się z nadmiernymi kilogramami. Jak trenować jogę dynamiczną i gdzie można to robić?

mata-paski-klocki-sprawdz-akcesoria-do-jogi-i-cwicz-na-poziomie

Mata, paski, klocki - sprawdź akcesoria do jogi i ćwicz na poziomie!

Profesjonalne szkoły jogi i kluby fitness posiadają w swoim wyposażeniu wszelkie akcesoria niezbędne do praktykowania jogi na każdym poziomie. Jeśli jednak decydujemy się na ćwiczenie jogi w domowym zaciszu, może się okazać, że konieczny będzie zakup kilku akcesoriów. Sprawdź, które z nich są absolutnie niezbędne i które pomogą przejść na następny poziom.

taki-stretching-nie-tylko-w-balecie-abc-rozciagania-bioder

Taki stretching nie tylko w balecie. ABC rozciągania bioder

Wielu z nas stretching kojarzy się z lekkością baletu, innym z ćwiczeniami rozciągającymi, które w swej intensywności stają się niekiedy nazbyt bolesne. Unieruchomione na kilka godzin dziennie mięśnie tracą swoją gibkość, a tą można odzyskać np. poprzez rozciąganie. Skąd się jednak bierze bolesność podczas stretchingu i dlaczego tak ważne w dobie office reality jest rozciąganie bioder?

rozciaganie-do-szpagatu-w-4-krokach-sprawdzone-cwiczenia-dla-kazdego

Rozciąganie do szpagatu w 4 krokach - sprawdzone ćwiczenia dla każdego

Wbrew powszechnej opinii, osoby które nie ćwiczyły rozciągania do szpagatu w dzieciństwie wcale nie są skazane na porażkę i mogą swobodnie trenować, by osiągnąć sukces. Najważniejsza jest duża mobilność w stawach biodrowych, a systematyczna praca na pewno zbliży cię do szpagatu. Sprawdź, jakie ćwiczenia wykonywać, by rozciąganie do szpagatu przyniosło oczekiwane efekty.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami-aktualizacja-2020

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami! Aktualizacja 2020

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.