Czy wada wzroku może przeszkodzić w treningach siłowych i biegowych?

Czy wada wzroku może przeszkodzić w treningach siłowych i biegowych?

Panuje przekonanie, że wada wzroku może w pewien sposób ograniczać możliwość uprawiania niektórych rodzajów sportów. Jak ta sytuacja przedstawia się w przypadku treningu siłowego i biegania? Czy te metody treningowe mogą być niebezpieczne dla osób z wadą wzroku? A może ćwiczenia dodatkowo pogłębiają wadę lub narażają wzrok na poważniejsze następstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym artykule.

Dlaczego wada wzroku ogranicza zdolność do uprawiania sportów?

Dawniej jedynym sposobem na korekcję wzroku było noszenie okularów. Siłą rzeczy, powodowały one pewne ograniczenia dla sportowców. Osoby ćwiczące w okularach mają bowiem mniejsze pole widzenia. Co więcej, okulary mogą się zabrudzić, zaparować lub zsunąć. Te wszystkie problemy rozwiązuje noszenie soczewek kontaktowych. To, który ze sposobów wybierze sportowiec jest jednak kwestią indywidualną. Dla jednych bowiem wygodniejsze są okulary, dla innych – właśnie soczewki. Co ciekawe, na rynku znajdziemy także soczewki jednodniowe. Można ich więc używać od czasu do czasu – na przykład podczas intensywniejszych treningów.

Wada wzroku – kiedy nie można ćwiczyć?
wada wzroku a sport

Część wad wzroku oraz chorób oczu może stanowić przeciwwskazanie do uprawiania aktywności fizycznej. Zwykle jednak nie są wymagane całkowite zakazy ćwiczeń, a jedynie zmniejszenie ich intensywności. Taka sytuacja dotyczy m.in. osób chorujących na jaskrę czy mających wadę wzroku przekraczającą 5-6 dioptrii. Każde schorzenie powinno być jednak rozpatrywane indywidualnie. Tym samym przed rozpoczęciem aktywności fizycznej należy skonsultować się z okulistą. Kolejnym krokiem jest zwrócenie się do trenera personalnego, który na podstawie opinii okulisty ułoży odpowiedni plan treningowy. Takie postępowanie sprawdza się zarówno w przypadku osób trenujących sporty siłowe, jak i bieganie.

Niekiedy wada wzroku lub choroba oczu może wykluczyć osobę z niektórych rodzajów treningów. Tak zdarza się m.in. w przypadku podnoszenia dużych ciężarów. Istnieje bowiem ryzyko odklejenia się siatkówki lub pogłębienia się jaskry u ćwiczącego.

Wada wzroku a trening siłowy

Można spotkać się z twierdzeniem, że wśród osób o większych wadach wzroku pojawiają się przeciwwskazania do treningów siłowych. Dlaczego? Mianowicie wykorzystywanie obciążeń treningowych podczas ćwiczeń siłowych może powodować zwiększanie ciśnienia w gałkach ocznych. Tym samym zwiększa się ryzyko odklejenia się siatkówki. W praktyce same ćwiczenia siłowe nie mają żadnego wpływu na pogłębianie się wady wzroku. Jeśli chodzi o odklejanie się siatkówki – także nie jest to do końca prawda. Takie ryzyko uszkodzenia gałki ocznej podczas treningu dotyczy jedynie osób mających zwyrodnienia siatkówki. Poza treningiem siłowym odradza się im również pozostałe aktywności mające wpływ na zwiększanie się ciśnienia w gałce ocznej. Należą do nich m.in. sauna, intensywne aeroby czy gorące kąpiele.

Przed rozpoczęciem treningów siłowych warto jednak skonsultować się z trenerem personalnym i okulistą. Osoby z wadami wzroku przekraczającymi 5-6 dioptrii powinny szczególnie zgłosić się po poradę do specjalisty. Mimo, że ćwiczenia siłowe bezpośrednio nie mają wpływu na pogarszanie się wzroku ćwiczących – warto mieć na uwadze ewentualne współwystępujące zwyrodnienia wzroku. Dzięki konsultacjom z okulistą będzie możliwe ułożenie bezpiecznego planu treningowego.

Wada wzroku a trening biegowy
wada wzroku a bieganie

Osoby z wadą wzroku trenujące w okularach czy nawet soczewkach mogą mieć zmniejszone poczucie komfortu w trakcie biegu. O wadach noszenia okularów podczas treningów już wspominaliśmy. W treningu biegowym dochodzi do nich jeszcze zwiększenie ryzyka zsuwania się czy upadku okularów ze względu na dynamiczne ruchy w górę i w dół. W takich sytuacjach biegacz nie może w pełni skupić się na samych ćwiczeniach. Jego myśli zajmuje bowiem także uważanie na okulary i poprawianie ich. Soczewki – choć nie powodują technicznych problemów – mogą przyczynić się do problemów zdrowotnych. Bardzo często osoby trenujące w soczewkach cierpią na tzw. zespół suchego oka, infekcje czy choroby oczu.

Trening siłowy/Bieganie – to soczewki czy okulary?

Soczewki i okulary wciąż należą do najpopularniejszych metod korekcji wzroku. Zanim jednak postaramy się wyłonić metodę o skuteczniejszym zastosowaniu podczas treningów siłowych i biegowych – wspomnimy o jeszcze jednej. Mianowicie, osoby aktywne fizycznie mogą skorzystać ze specjalistycznego zabiegu trwale niwelującego wadę wzroku. Takie zabiegi są bezbolesne i bardzo szybko można po nich wrócić do uprawiania aktywności fizycznej. Niemniej, przed zdecydowaniem się na tego typu metodę korekcji wzroku warto skonsultować się z okulistą.

Okulary vs soczewki
okulary a soczewki

Lepiej zapobiegać niż leczyć – jak dbać o wzrok?

Uprawianie aktywności fizycznej wiąże się ze szczególnym dbaniem o własne zdrowie. W tym zawiera się także zapobieganie problemom ze wzrokiem. Doskonałym rozwiązaniem jest uwzględnienie w diecie wszystkich witamin i minerałów potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Tutaj – przyda się pomoc dietetyka, który opierając się na charakterze indywidualnych treningów ułoży odpowiedni plan żywieniowy.

Dbanie o wzrok polega również na unikaniu trenowania przy sztucznym oświetleniu. Najlepszym rozwiązaniem jest wybieranie na ćwiczenie godzin porannych – oczy mniej męczą się przy świetle słonecznym. Biegacze natomiast podczas treningów na świeżym powietrzu powinni przez jak najwięcej czasu spoglądać w dalsze odległości. Warto także uważać na zimowe biegi po śniegu. Odbijające się w nim promienie słoneczne mogą dodatkowo nadwyrężać wzrok. W takiej sytuacji sprawdzi się noszenie okularów przeciwsłonecznych. Powyższe porady sprawdzą się szczególnie w przypadku osób niemających problemów ze wzrokiem bądź mających małą jego wadę. Osoby z większymi wadami powinny skonsultować się z okulistą i trenerem personalnym przed rozpoczęciem regularnej aktywności fizycznej.

Zarówno osoby trenujące siłowo, jak i biegacze powinni uwzględnić w swoim planie treningowym ćwiczenia angażujące do pracy oczy. Wystarczy wpleść np. krążenia oczu na początku lub na zakończenie treningu.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Anna Jarosz 0 20 kwietnia 2021  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

odpoczynek-od-treningow-tez-trzeba-zaplanowac

Odpoczynek od treningów też trzeba zaplanować!

Błędne jest przekonanie, że zwiększenie częstotliwości treningów zapewni lepsze wyniki sportowe. To regeneracja mięśniowa jest kluczem do osiągnięcia zamierzonych efektów treningowych. Zobacz, jak powinno się planować przerwy od treningów. Poznaj sposoby na skuteczne wykorzystanie dni odpoczynku!

street-workout-w-damskiej-wersji

Street workout w damskiej wersji

Nikt nie powiedział, że miejski trening jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn. Panie także chętnie trenują street workout. Oto, dlaczego ten typ treningu sprawdza się w damskim wydaniu!

jak-powinno-sie-trenowac-przy-podcisnieniu

Jak powinno się trenować przy podciśnieniu?

Podciśnienie, zwane też niedociśnieniem zwykle nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu. Wręcz przeciwnie – wysiłek fizyczny może wzmocnić serce oraz usprawnić pracę układu krążenia. Ważne jest jednak umiejętne i bezpieczne dobranie ćwiczeń dla osób cierpiących na tę chorobę serca. Jak wygląda trening osób z podciśnieniem?

silownia-w-domu-chwilowa-zmiana-czy-nowy-nawyk

Siłownia w domu - chwilowa zmiana czy nowy nawyk?

Definicja aktywności fizycznej zdecydowanie zmieniła swój wymiar w ostatnim roku. Definicją, autentycznego zaangażowania w trening stała się codzienna indywidualna determinacja. Wypad na siłownię przestał być zwykłym elementem dnia, a zajęcia fitness w grupie są wręcz dobrem luksusowym.

euforia-biegacza

Euforia biegacza

Co daje nam bieganie? Uczucie radości, potęgi oraz całkowitego zapomnienia o codziennych problemach. Spróbuj!

rozgrzej-sie-przed-bieganiem

Rozgrzej się przed bieganiem!

Biegasz? Nie zapominaj o rozgrzewce! To właśnie ona przygotowuje organizm do wysiłku, chroni przed kontuzjami i zabezpiecza stawy.

obuwie-minimalistyczne-dla-biegaczy

Obuwie minimalistyczne dla biegaczy

Bieganie alternatywne w butach freerun. Bieganie stało się w ostatnim czasie jednym z najmodniejszych sportów. Od samego zainteresowanego nie wymaga poniesienia nakładów finansowych na drogi sprzęt sportowy ani mistrzowskich umiejętności.

jak-zdrowo-biegac-zima

Jak zdrowo biegać zimą?

Spadek temperatury za oknem sprawia że część z regularnych biegaczy zaprzestaje treningów. Bieganie w okresie jesienno/zimowym może być przyjemne, trzeba się tylko do niego odpowiednie przygotować. Sprawdź podstawowe informacje o treningu biegowym zimą.

trening-biegacza-metoda-wb2

Trening biegacza metodą WB2

WB2 jest to trening wytrzymałości biegowej, realizowany, w drugim zakresie intensywności. Czyli nasze tętno podczas biegu powinno wynosić 75-85% tętna maksymalnego. WB2 może być również określane jako: OWB2 , ale tak czy inaczej – oznacza to samo: trening z górnej półki.

odpoczynek-od-treningow-tez-trzeba-zaplanowac

Odpoczynek od treningów też trzeba zaplanować!

Błędne jest przekonanie, że zwiększenie częstotliwości treningów zapewni lepsze wyniki sportowe. To regeneracja mięśniowa jest kluczem do osiągnięcia zamierzonych efektów treningowych. Zobacz, jak powinno się planować przerwy od treningów. Poznaj sposoby na skuteczne wykorzystanie dni odpoczynku!

street-workout-w-damskiej-wersji

Street workout w damskiej wersji

Nikt nie powiedział, że miejski trening jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn. Panie także chętnie trenują street workout. Oto, dlaczego ten typ treningu sprawdza się w damskim wydaniu!

jak-powinno-sie-trenowac-przy-podcisnieniu

Jak powinno się trenować przy podciśnieniu?

Podciśnienie, zwane też niedociśnieniem zwykle nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu. Wręcz przeciwnie – wysiłek fizyczny może wzmocnić serce oraz usprawnić pracę układu krążenia. Ważne jest jednak umiejętne i bezpieczne dobranie ćwiczeń dla osób cierpiących na tę chorobę serca. Jak wygląda trening osób z podciśnieniem?

silownia-w-domu-chwilowa-zmiana-czy-nowy-nawyk

Siłownia w domu - chwilowa zmiana czy nowy nawyk?

Definicja aktywności fizycznej zdecydowanie zmieniła swój wymiar w ostatnim roku. Definicją, autentycznego zaangażowania w trening stała się codzienna indywidualna determinacja. Wypad na siłownię przestał być zwykłym elementem dnia, a zajęcia fitness w grupie są wręcz dobrem luksusowym.

euforia-biegacza

Euforia biegacza

Co daje nam bieganie? Uczucie radości, potęgi oraz całkowitego zapomnienia o codziennych problemach. Spróbuj!

rozgrzej-sie-przed-bieganiem

Rozgrzej się przed bieganiem!

Biegasz? Nie zapominaj o rozgrzewce! To właśnie ona przygotowuje organizm do wysiłku, chroni przed kontuzjami i zabezpiecza stawy.

obuwie-minimalistyczne-dla-biegaczy

Obuwie minimalistyczne dla biegaczy

Bieganie alternatywne w butach freerun. Bieganie stało się w ostatnim czasie jednym z najmodniejszych sportów. Od samego zainteresowanego nie wymaga poniesienia nakładów finansowych na drogi sprzęt sportowy ani mistrzowskich umiejętności.

jak-zdrowo-biegac-zima

Jak zdrowo biegać zimą?

Spadek temperatury za oknem sprawia że część z regularnych biegaczy zaprzestaje treningów. Bieganie w okresie jesienno/zimowym może być przyjemne, trzeba się tylko do niego odpowiednie przygotować. Sprawdź podstawowe informacje o treningu biegowym zimą.

trening-biegacza-metoda-wb2

Trening biegacza metodą WB2

WB2 jest to trening wytrzymałości biegowej, realizowany, w drugim zakresie intensywności. Czyli nasze tętno podczas biegu powinno wynosić 75-85% tętna maksymalnego. WB2 może być również określane jako: OWB2 , ale tak czy inaczej – oznacza to samo: trening z górnej półki.