Czy trening w ciąży to dobry pomysł? Zobacz, czy warto i dlaczego!

Czy trening w ciąży to dobry pomysł? Zobacz, czy warto i dlaczego!

Aktywność fizyczna - nawet ta najmniej wymagająca - może pozytywnie wpłynąć na twoje samopoczucie i rozwój płodu. Trening w ciąży powinien być obowiązkowym elementem w codziennym harmonogramie. Jaki wpływ ma regularna aktywność na zdrowie twoje i twojego maleństwa i jak ćwiczyć, by osiągnąć jak najlepsze efekty bez obciążania wydolności układu krwionośnego?

Trening w ciąży a twoje ciało: jak wygląda twoja kondycja?

Mówi się, że zdrowa mama to ta, która wiedzie aktywny tryb życia, jest otwarta na nowe wyzwania, a trening to dla niej chleb powszedni. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca codzienne wykonywanie ćwiczeń przez ok. 30 minut. Taka aktywność może stanowić świetne przygotowanie do porodu, a dzięki zastosowaniu prawidłowych technik oddychania, zwiększy się pojemność robocza płuc i wydolność jeszcze przed porodem. Trening w ciąży to nie tylko idealny sposób na zwiększenie wydolności krążeniowo-oddechowej organizmu, ale też na uelastycznienie ciała i wzmocnienie mięśni dna miednicy. Skoro masz teraz więcej wolnego czasu, dlaczego miałabyś nie spożytkować go na korzyść własnej kondycji? W końcu poród to wysiłek na miarę maratonu i musisz być gotowa na mocne uderzenie! Od czego zacząć i jak dopasować trening w ciąży, by osiągnąć najlepsze efekty?

Przede wszystkim ćwiczenia oddechowe: trening w ciąży od podstaw

Niezależnie od tego, czy przed zajściem w ciąże byłaś aktywna treningowo, czy też nie - teraz jest idealny czas na wzmocnienie całego ciała. Jakiekolwiek przeciwwskazania do ćwiczeń to na pewno intensywne krwawienia, niedokrwistość czy nadciśnienie tętnicze. Jeśli nie występują u ciebie żadne z tych dolegliwości, możesz śmiało zdecydować się na trening w ciąży. Na dobry początek świetnie sprawdzą się ćwiczenia oddechowe w pozycji siedzącej, np. na piłce lub siadzie skrzyżnym. Trening w ciąży, zwłaszcza ten nastawiony na prawidłowe techniki oddechowe, idealnie przygotuje twoje ciało na czas porodu oraz wzmocni zaangażowane w poród mięśnie dna miednicy. Pamiętaj, aby podczas treningu stale kontrolować oddech. Napięcie mięśni powinno mieć miejsce podczas wdechu, a rozluźnienie ich - w druga stronę.

Grupowe zajęcia fitness: nie wymagający trening w ciąży
ćwiczenia w ciąży

Jeśli twoje ciało było dotychczas za pan brat z różnymi formami aktywności fizycznej, możesz pozwolić sobie na naprawdę wiele. Trening siłowy i funkcjonalny z zachowaniem szczególnej ostrożności podczas ćwiczeń na mm. grzbietu i brzucha nie powinny być dla ciebie wyzwaniem. Jeśli jednak przed zajściem w ciążę nie miałaś zbyt wiele czasu na aktywność, teraz jest dobry moment, by to nadrobić. Trening w ciąży nie musi oznaczać tylko spacerów - do wyboru masz cały wachlarz zajęć fitness dla ciężarnych. Możesz też skorzystać z takich zajęć, jak podstawy jogi, zdrowy kręgosłup czy pilates. Ćwiczenia na piłce będą dla ciebie wręcz idealne! Możesz też zapisać się na basen i uczęszczać na zajęcia z aqua aerobiku. Jak jeszcze urozmaicić trening w ciąży, by aktywność nie była nudna?

Zobacz: Mity o treningu w ciąży

Trening w ciąży na siłowni lub w domu: zrobisz to sama!

Nie trzeba od razu grupować się z innymi ciężarnymi, by czerpać radość z ćwiczeń. Twój trening w ciąży może być równie atrakcyjny w pojedynkę. Możesz skorzystać z pomocy trenera personalnego lub samodzielnie wykonać ćwiczenia na siłowni lub w domowym zaciszu. Ważne, abyś pamiętała o podstawowych aspektach dotyczących twojego aktualnego stanu zdrowia. Ćwicz w większości w klęku podpartym i na piłce, by wzmocnić mm. dna miednicy. Dobrym pomysłem będzie też wykonywanie ćwiczeń w leżeniu bokiem lub w podporze bokiem. Raczej zrezygnuj z dynamicznych sekwencji na bazie podskoków, w zamian skup się na dopracowaniu technik oddechowych i koordynacji ruchów w przestrzeni. Trening w przewiewnym ubraniu uchroni cię przed przegrzaniem, co w ciąży może być niebezpieczne. W ostatnim miesiącu zrezygnuj z obciążenia - twój trening w ciąży na ostatnim jej etapie powinien być zorientowany wyłącznie na przygotowanie do porodu.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Aleks Dorosiński 0 15 lipca 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Aktywnie w Ciąży

ciaza-a-jazda-na-rowerze-czy-stan-blogoslawiony-ogranicza-twoja-aktywnosc

Ciąża a jazda na rowerze - czy stan błogosławiony ogranicza twoją aktywność?

Kluby fitness i siłownie organizują serię zajęć dla przyszłych mam w różnym stadium ciąży. Czy to oznacza, że trening dozwolony jest w każdym trymestrze? Może się wydawać, że prawidłowo przebiegająca ciąża i jazda na rowerze to dwa światy i razem im nie po drodze. Sprawdziliśmy, jak to naprawdę jest - zobacz!

trening-w-ciazy-czy-warto-cwiczyc-w-tym-okresie

Trening w ciąży - czy warto ćwiczyć w tym okresie?

Wiele przyszłych mam zastanawia się, czy warto ćwiczyć w trakcie ciąży. Tego typu decyzja wymaga bowiem dopasowania odpowiedniej aktywności do możliwości i potrzeb danej kobiety i jej nienarodzonego dziecka. Jak zatem powinien wyglądać trening w ciąży?

joga-w-ciazy-kiedy-mozna-ja-cwiczyc-oraz-jakie-ma-dzialanie-na-kobiete-i-dziecko

Joga w ciąży - kiedy można ją ćwiczyć oraz jakie ma działanie na kobietę i dziecko?

Joga w ciąży to temat coraz popularniejszy wśród przyszłych mam. Istnieje wiele głosów popierających tę aktywność, jednak zdarzają się i takie, które wskazują na liczne przeciwwskazania. Kiedy można trenować jogę w ciąży i jak zrobić to w sposób bezpieczny?

jak-zgubic-zbedne-kilogramy-po-ciazy

Jak zgubić zbędne kilogramy po ciąży?

Ciąża to okres, podczas którego większość kobiet nabiera dodatkowych kilogramów stanowiących problem przez kolejne miesiące. Jak skutecznie pozbyć się tkanki tłuszczowej po porodzie w bezpieczny sposób?

twoje-9-miesiecy-na-sportowo-zobacz-najlepsze-cwiczenia-w-ciazy-na-silowni

Twoje 9 miesięcy na sportowo - zobacz najlepsze ćwiczenia w ciąży na siłowni

Mogłoby się wydawać, że dziewięć miesięcy w stanie błogosławionym to czas na regenerację. Nie musi to jednak oznaczać całkowitej rezygnacji z twojej ulubionej aktywności. Sprawdź, dlaczego ćwiczenia w ciąży na siłowni to dobry pomysł i przekonaj się, jak w prosty sposób zadbać o siebie i swoje maleństwo.

pilates-w-ciazy-mozesz-sobie-na-to-pozwolic

Pilates w ciąży? Możesz sobie na to pozwolić!

Stan błogosławiony nie musi oznaczać całkowitego oszczędzania się przez okres 9 miesięcy. Regularny trening w ciąży to dobry sposób na zachowanie świetnej kondycji i łatwiejszy powrót do formy po porodzie. Jaką aktywność wybrać z wachlarza możliwości? Gdy inne kobiety decydują się na trening siłowy, jogę czy aqua aerobic, ty masz jeszcze do wyboru pilates w ciąży. Z czym to się je i jak działa?

silownia-i-fitness-w-ciazy-odrzuc-zabobony-i-pozwol-sobie-na-aktywnosc

Siłownia i fitness w ciąży - odrzuć zabobony i pozwól sobie na aktywność!

Codzienne ćwiczenia w ciąży to podstawa dobrego przygotowania organizmu na poród. Liczy się dobre przygotowanie oddechowe i wydolność pracy serca. Fitness w ciąży to dobra alternatywa dla ćwiczeń wykonywanych w domowym zaciszu. Trzeba w końcu wyjść do ludzi i zamienić parę zdań na luźne tematy. Jak zorganizować się na sportowo i jakie zajęcia grupowe będą dla ciebie najlepsze?

ciazowa-nie-tylko-odziez-zobacz-jak-wyglada-i-jak-dziala-gimnastyka-w-ciazy

Ciążowa nie tylko odzież. Zobacz, jak wygląda i jak działa gimnastyka w ciąży

Dotychczas nie odmawiałaś sobie aktywności. Ćwiczyłaś kilka razy w tygodniu, a cały twój tydzień wypełniały nie tylko biznesowe spotkania, ale też treningi na siłowni. Ciąża nie musi pokrzyżować twoich planów! Zobacz, jak wygląda dobra gimnastyka w ciąży i poznaj skuteczne metody treningowe.

abc-sportu-w-ciazy-jak-ma-sie-twoja-aktualna-kondycja-do-cwiczen-fizycznych

ABC sportu w ciąży - jak ma się twoja aktualna kondycja do ćwiczeń fizycznych?

Ciąża to szczególny czas w życiu każdej pary. Zmienia dosłownie wszystko. Kobieta w ciąży staje się bardziej wrażliwa i jednocześnie otwiera się na nowe. Sport w ciąży to idealny sposób na przygotowanie ciała do tego, co najczęściej jest jeszcze nieznane. Jeśli chcesz, aby poród był możliwie lekki, sprawdź, jaki sport w ciąży uprawiać i jak często decydować się na trening, by nie zaszkodzić sobie i maluszkowi.

ciaza-a-jazda-na-rowerze-czy-stan-blogoslawiony-ogranicza-twoja-aktywnosc

Ciąża a jazda na rowerze - czy stan błogosławiony ogranicza twoją aktywność?

Kluby fitness i siłownie organizują serię zajęć dla przyszłych mam w różnym stadium ciąży. Czy to oznacza, że trening dozwolony jest w każdym trymestrze? Może się wydawać, że prawidłowo przebiegająca ciąża i jazda na rowerze to dwa światy i razem im nie po drodze. Sprawdziliśmy, jak to naprawdę jest - zobacz!

trening-w-ciazy-czy-warto-cwiczyc-w-tym-okresie

Trening w ciąży - czy warto ćwiczyć w tym okresie?

Wiele przyszłych mam zastanawia się, czy warto ćwiczyć w trakcie ciąży. Tego typu decyzja wymaga bowiem dopasowania odpowiedniej aktywności do możliwości i potrzeb danej kobiety i jej nienarodzonego dziecka. Jak zatem powinien wyglądać trening w ciąży?

joga-w-ciazy-kiedy-mozna-ja-cwiczyc-oraz-jakie-ma-dzialanie-na-kobiete-i-dziecko

Joga w ciąży - kiedy można ją ćwiczyć oraz jakie ma działanie na kobietę i dziecko?

Joga w ciąży to temat coraz popularniejszy wśród przyszłych mam. Istnieje wiele głosów popierających tę aktywność, jednak zdarzają się i takie, które wskazują na liczne przeciwwskazania. Kiedy można trenować jogę w ciąży i jak zrobić to w sposób bezpieczny?

jak-zgubic-zbedne-kilogramy-po-ciazy

Jak zgubić zbędne kilogramy po ciąży?

Ciąża to okres, podczas którego większość kobiet nabiera dodatkowych kilogramów stanowiących problem przez kolejne miesiące. Jak skutecznie pozbyć się tkanki tłuszczowej po porodzie w bezpieczny sposób?

twoje-9-miesiecy-na-sportowo-zobacz-najlepsze-cwiczenia-w-ciazy-na-silowni

Twoje 9 miesięcy na sportowo - zobacz najlepsze ćwiczenia w ciąży na siłowni

Mogłoby się wydawać, że dziewięć miesięcy w stanie błogosławionym to czas na regenerację. Nie musi to jednak oznaczać całkowitej rezygnacji z twojej ulubionej aktywności. Sprawdź, dlaczego ćwiczenia w ciąży na siłowni to dobry pomysł i przekonaj się, jak w prosty sposób zadbać o siebie i swoje maleństwo.

pilates-w-ciazy-mozesz-sobie-na-to-pozwolic

Pilates w ciąży? Możesz sobie na to pozwolić!

Stan błogosławiony nie musi oznaczać całkowitego oszczędzania się przez okres 9 miesięcy. Regularny trening w ciąży to dobry sposób na zachowanie świetnej kondycji i łatwiejszy powrót do formy po porodzie. Jaką aktywność wybrać z wachlarza możliwości? Gdy inne kobiety decydują się na trening siłowy, jogę czy aqua aerobic, ty masz jeszcze do wyboru pilates w ciąży. Z czym to się je i jak działa?

silownia-i-fitness-w-ciazy-odrzuc-zabobony-i-pozwol-sobie-na-aktywnosc

Siłownia i fitness w ciąży - odrzuć zabobony i pozwól sobie na aktywność!

Codzienne ćwiczenia w ciąży to podstawa dobrego przygotowania organizmu na poród. Liczy się dobre przygotowanie oddechowe i wydolność pracy serca. Fitness w ciąży to dobra alternatywa dla ćwiczeń wykonywanych w domowym zaciszu. Trzeba w końcu wyjść do ludzi i zamienić parę zdań na luźne tematy. Jak zorganizować się na sportowo i jakie zajęcia grupowe będą dla ciebie najlepsze?

ciazowa-nie-tylko-odziez-zobacz-jak-wyglada-i-jak-dziala-gimnastyka-w-ciazy

Ciążowa nie tylko odzież. Zobacz, jak wygląda i jak działa gimnastyka w ciąży

Dotychczas nie odmawiałaś sobie aktywności. Ćwiczyłaś kilka razy w tygodniu, a cały twój tydzień wypełniały nie tylko biznesowe spotkania, ale też treningi na siłowni. Ciąża nie musi pokrzyżować twoich planów! Zobacz, jak wygląda dobra gimnastyka w ciąży i poznaj skuteczne metody treningowe.

abc-sportu-w-ciazy-jak-ma-sie-twoja-aktualna-kondycja-do-cwiczen-fizycznych

ABC sportu w ciąży - jak ma się twoja aktualna kondycja do ćwiczeń fizycznych?

Ciąża to szczególny czas w życiu każdej pary. Zmienia dosłownie wszystko. Kobieta w ciąży staje się bardziej wrażliwa i jednocześnie otwiera się na nowe. Sport w ciąży to idealny sposób na przygotowanie ciała do tego, co najczęściej jest jeszcze nieznane. Jeśli chcesz, aby poród był możliwie lekki, sprawdź, jaki sport w ciąży uprawiać i jak często decydować się na trening, by nie zaszkodzić sobie i maluszkowi.