Czy stres powoduje wzrost wagi ciała?

Czy stres powoduje wzrost wagi ciała?

Stres może powodować zarówno zwiększanie masy ciała, jak i jej utratę. To, w którą stronę będzie skakać waga zależy zwykle od przyczyny stresu. Czy można w jakiś sposób pozbyć się całkowicie napięć w codziennym życiu? Jakie są sposoby na walkę ze stresem?

Jakie mogą być przyczyny stresu?

Wyróżnia się dwa podstawowe podłoża stresu. Może wiązać się z życiem społecznym. Napięcia powstają więc wskutek nadmiaru obowiązków, pracy, wystąpień publicznych czy egzaminów. Mamy również stres związany z przeżyciami osobistymi. Zawrą się tutaj rozstania w związkach, utrata bliskich osób czy traumatyczne przeżycia wojenne. W pierwszym przypadku zwykle takiemu stresowi towarzyszy zwiększony apetyt oraz podjadanie. Skutkiem takich praktyk jest zwiększanie masy ciała. W drugim natomiast – takie osoby tracą ochotę na jedzenie. Tym samym radykalnie spada masa ich ciała.

Dlaczego stres wpływa na wzrost wagi ciała?

Podjadanie może stać się sposobem na rozładowanie stresu. W sytuacji napięcia po prostu sięgamy po coś do jedzenia, żeby dostarczyć sobie przyjemności. Takiej sytuacji nie sprzyja również szybkie tempo życia. Osobom zestresowanym brakuje motywacji do podjęcia aktywności fizycznej, która mogłaby rozładować nadmiar stresu. Podjadanie może mieć jednak także podłoże hormonalne. Stres bowiem ma wpływ na nadmierne i zbyt długie wydzielanie kortyzolu (hormonu stresu). Tym samym zaburzeniu ulega praca metabolizmu. Stres zwykle idzie w parze z problemami ze snem. Zbyt mała ilość snu automatycznie przyczynia się do zwiększonego wydzielania się greliny (hormonu głodu).

Odkryto również zależności pomiędzy stresem a tempem spalania kalorii. Osoby żyjące w stresie mają niższe zapotrzebowanie energetyczne (nawet o 10 %). W ten sposób dostarczają do organizmu nadwyżki jedzenia. Te zaś odkładają się w postaci tłuszczy i cukrów. Organizm w stresie znacznie trudniej radzi sobie także z pozyskiwaniem energii z tłuszczy. Stąd biorą się dodatkowe kilogramy na wadze.

Dlaczego od stresu chudniemy?

Każdy człowiek indywidualnie podchodzi do stresujących sytuacji. Duże znaczenie ma również charakter i traumatyczność danego zdarzenia. Zdarza się jednak, że w wyniku stresu znacznie zmniejszają się apetyt i chęć jedzenia. Tym samym nie zostaje wypełnione dzienne zapotrzebowanie energetyczne. Organizm więc czerpie energię z odłożonych zapasów. Długotrwały ujemny bilans energetyczny może prowadzić do utraty kilogramów.

Aktywność fizyczna lekarstwem na stres

Uprawianie sportu jest jednym z lepszych sposobów rozładowywania codziennych napięć. Trening cardio ma bowiem wpływ na obniżenie poziomu kortyzolu. Tym samym nasz organizm znacznie szybciej pozbędzie się stresogennego czynnika. Doskonałym rozwiązaniem są również aktywności o charakterze relaksującym. W walce ze stresem warto więc wybrać jogę, wspinaczkę, tai chi, pilates czy pływanie. Inną możliwością są intensywne aktywności fizyczne. Gdy stresowi towarzyszy gniew – skuteczne będą treningi boksu czy squasha.

Aktywność fizyczna ze stresem walczy pośrednio. Tym samym zyskujemy dodatkowe korzyści dla zdrowia. Dzięki ćwiczeniom poprawia się jakość snu, samopoczucie, a apetyt się normuje.

Stres vs odchudzanie

Jak już wspomnieliśmy, długotrwałe napięcia prowadzą do zwolnienia tempa metabolizmu oraz szybszego odkładania się tkanki tłuszczowej. Zwykle gromadzi się on w okolicach brzucha, obszaru lędźwi oraz boczków. Ponadto, nadmiar kortyzolu może prowadzić do zwiększonego spożywania wysokokalorycznych posiłków. Tym samym znacznie szybciej przybieramy na wadze. W związku z takimi zmianami w organizmie mogą pojawić się trudności z utrzymaniem diety. Odchudzanie może także nie przynieść widocznych efektów. W przypadku osób zestresowanych sama dieta i treningi mogą nie wystarczyć. Ważne jest również pozbycie się napięć poprzez relaks. Najlepszym wyjściem jest wybranie aktywnych form rozładowywania stresu.

Jak radzić sobie ze stresem – joga

Ta aktywność fizyczna skupia się na osiągnięciu harmonii duszy i ciała. Dzięki jodze można osiągnąć wewnętrzny spokój, odprężyć się i zlikwidować napięcia w mięśniach. Wykonywanie asanów ma wpływ na dotlenienie organizmu, usunięcie zmęczenia oraz pozyskanie dodatkowej energii. Wystarczą 3 treningi jogi w tygodniu, by widocznie zmniejszyć objawy stresu. Jogę można ją ćwiczyć w warunkach domowych, na zajęciach w klubie fitness czy z trenerem personalnym. W przypadku osób żyjących w stresie poleca się jednak opiekę instruktora jogi. Poza korzyściami z aktywności fizycznej, można bowiem oderwać się od codziennych problemów. Zajęcia jogi czy treningi personalne są okazją do nawiązania kontaktu z drugim człowiekiem. A ten przecież skutecznie poprawia samopoczucie i redukuje stres.

Dominika Górska 1 2 marca 2017  < 1000

Dodaj komentarz

  • Daria543
    3 marca 2017
    Ja ostatnio ciągle chodzę zestresowana. Zaczęłam więc ćwiczyć jogę w domu. Już po krótkim czasie było znacznie lepiej. Wtedy zapisałam się na zajęcia. Naprawdę polecam jogę dla zestresowanych ;)

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

10-zasad-zdrowego-zywienia-czyli-jak-zyc-dlugo-i-szczesliwie

10 zasad zdrowego żywienia, czyli jak żyć długo i szczęśliwie

Wydawać by się mogło, że raz ustalone zasady żywienia będą zawsze aktualne. Okazuje się, że wraz z rozwojem świata zmieniają się potrzeby ludzi co do samego jedzenia, dlatego też piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej co jakiś czas ewoluuje. Przedstawiamy najważniejsze zasady zbilansowanego odżywiania oparte o najnowsze wytyczne WHO.

poznaj-wszystkie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Poznaj wszystkie metody radzenia sobie ze stresem

Stres, chcąc nie chcąc, jest ważnym i nieodłącznym aspektem naszego życia. Stresu doświadcza każdy człowiek, dlatego warto jest przybliżyć sobie ten temat i dowiedzieć się, czy istnieją jakiekolwiek metody radzenia sobie ze stresem?

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

10-zasad-zdrowego-zywienia-czyli-jak-zyc-dlugo-i-szczesliwie

10 zasad zdrowego żywienia, czyli jak żyć długo i szczęśliwie

Wydawać by się mogło, że raz ustalone zasady żywienia będą zawsze aktualne. Okazuje się, że wraz z rozwojem świata zmieniają się potrzeby ludzi co do samego jedzenia, dlatego też piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej co jakiś czas ewoluuje. Przedstawiamy najważniejsze zasady zbilansowanego odżywiania oparte o najnowsze wytyczne WHO.

poznaj-wszystkie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Poznaj wszystkie metody radzenia sobie ze stresem

Stres, chcąc nie chcąc, jest ważnym i nieodłącznym aspektem naszego życia. Stresu doświadcza każdy człowiek, dlatego warto jest przybliżyć sobie ten temat i dowiedzieć się, czy istnieją jakiekolwiek metody radzenia sobie ze stresem?

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.