Czy stres powoduje wzrost wagi ciała?

Czy stres powoduje wzrost wagi ciała?

Stres może powodować zarówno zwiększanie masy ciała, jak i jej utratę. To, w którą stronę będzie skakać waga zależy zwykle od przyczyny stresu. Czy można w jakiś sposób pozbyć się całkowicie napięć w codziennym życiu? Jakie są sposoby na walkę ze stresem?

Jakie mogą być przyczyny stresu?

Wyróżnia się dwa podstawowe podłoża stresu. Może wiązać się z życiem społecznym. Napięcia powstają więc wskutek nadmiaru obowiązków, pracy, wystąpień publicznych czy egzaminów. Mamy również stres związany z przeżyciami osobistymi. Zawrą się tutaj rozstania w związkach, utrata bliskich osób czy traumatyczne przeżycia wojenne. W pierwszym przypadku zwykle takiemu stresowi towarzyszy zwiększony apetyt oraz podjadanie. Skutkiem takich praktyk jest zwiększanie masy ciała. W drugim natomiast – takie osoby tracą ochotę na jedzenie. Tym samym radykalnie spada masa ich ciała.

Dlaczego stres wpływa na wzrost wagi ciała?

Podjadanie może stać się sposobem na rozładowanie stresu. W sytuacji napięcia po prostu sięgamy po coś do jedzenia, żeby dostarczyć sobie przyjemności. Takiej sytuacji nie sprzyja również szybkie tempo życia. Osobom zestresowanym brakuje motywacji do podjęcia aktywności fizycznej, która mogłaby rozładować nadmiar stresu. Podjadanie może mieć jednak także podłoże hormonalne. Stres bowiem ma wpływ na nadmierne i zbyt długie wydzielanie kortyzolu (hormonu stresu). Tym samym zaburzeniu ulega praca metabolizmu. Stres zwykle idzie w parze z problemami ze snem. Zbyt mała ilość snu automatycznie przyczynia się do zwiększonego wydzielania się greliny (hormonu głodu).

Odkryto również zależności pomiędzy stresem a tempem spalania kalorii. Osoby żyjące w stresie mają niższe zapotrzebowanie energetyczne (nawet o 10 %). W ten sposób dostarczają do organizmu nadwyżki jedzenia. Te zaś odkładają się w postaci tłuszczy i cukrów. Organizm w stresie znacznie trudniej radzi sobie także z pozyskiwaniem energii z tłuszczy. Stąd biorą się dodatkowe kilogramy na wadze.

Dlaczego od stresu chudniemy?

Każdy człowiek indywidualnie podchodzi do stresujących sytuacji. Duże znaczenie ma również charakter i traumatyczność danego zdarzenia. Zdarza się jednak, że w wyniku stresu znacznie zmniejszają się apetyt i chęć jedzenia. Tym samym nie zostaje wypełnione dzienne zapotrzebowanie energetyczne. Organizm więc czerpie energię z odłożonych zapasów. Długotrwały ujemny bilans energetyczny może prowadzić do utraty kilogramów.

Aktywność fizyczna lekarstwem na stres

Uprawianie sportu jest jednym z lepszych sposobów rozładowywania codziennych napięć. Trening cardio ma bowiem wpływ na obniżenie poziomu kortyzolu. Tym samym nasz organizm znacznie szybciej pozbędzie się stresogennego czynnika. Doskonałym rozwiązaniem są również aktywności o charakterze relaksującym. W walce ze stresem warto więc wybrać jogę, wspinaczkę, tai chi, pilates czy pływanie. Inną możliwością są intensywne aktywności fizyczne. Gdy stresowi towarzyszy gniew – skuteczne będą treningi boksu czy squasha.

Aktywność fizyczna ze stresem walczy pośrednio. Tym samym zyskujemy dodatkowe korzyści dla zdrowia. Dzięki ćwiczeniom poprawia się jakość snu, samopoczucie, a apetyt się normuje.

Stres vs odchudzanie

Jak już wspomnieliśmy, długotrwałe napięcia prowadzą do zwolnienia tempa metabolizmu oraz szybszego odkładania się tkanki tłuszczowej. Zwykle gromadzi się on w okolicach brzucha, obszaru lędźwi oraz boczków. Ponadto, nadmiar kortyzolu może prowadzić do zwiększonego spożywania wysokokalorycznych posiłków. Tym samym znacznie szybciej przybieramy na wadze. W związku z takimi zmianami w organizmie mogą pojawić się trudności z utrzymaniem diety. Odchudzanie może także nie przynieść widocznych efektów. W przypadku osób zestresowanych sama dieta i treningi mogą nie wystarczyć. Ważne jest również pozbycie się napięć poprzez relaks. Najlepszym wyjściem jest wybranie aktywnych form rozładowywania stresu.

Jak radzić sobie ze stresem – joga

Ta aktywność fizyczna skupia się na osiągnięciu harmonii duszy i ciała. Dzięki jodze można osiągnąć wewnętrzny spokój, odprężyć się i zlikwidować napięcia w mięśniach. Wykonywanie asanów ma wpływ na dotlenienie organizmu, usunięcie zmęczenia oraz pozyskanie dodatkowej energii. Wystarczą 3 treningi jogi w tygodniu, by widocznie zmniejszyć objawy stresu. Jogę można ją ćwiczyć w warunkach domowych, na zajęciach w klubie fitness czy z trenerem personalnym. W przypadku osób żyjących w stresie poleca się jednak opiekę instruktora jogi. Poza korzyściami z aktywności fizycznej, można bowiem oderwać się od codziennych problemów. Zajęcia jogi czy treningi personalne są okazją do nawiązania kontaktu z drugim człowiekiem. A ten przecież skutecznie poprawia samopoczucie i redukuje stres.

Dominika Górska 1 2 marca 2017  < 1000

Dodaj komentarz

  • Daria543
    3 marca 2017
    Ja ostatnio ciągle chodzę zestresowana. Zaczęłam więc ćwiczyć jogę w domu. Już po krótkim czasie było znacznie lepiej. Wtedy zapisałam się na zajęcia. Naprawdę polecam jogę dla zestresowanych ;)

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.