Czy stres powoduje wzrost wagi ciała?

Czy stres powoduje wzrost wagi ciała?

Stres może powodować zarówno zwiększanie masy ciała, jak i jej utratę. To, w którą stronę będzie skakać waga zależy zwykle od przyczyny stresu. Czy można w jakiś sposób pozbyć się całkowicie napięć w codziennym życiu? Jakie są sposoby na walkę ze stresem?

Jakie mogą być przyczyny stresu?

Wyróżnia się dwa podstawowe podłoża stresu. Może wiązać się z życiem społecznym. Napięcia powstają więc wskutek nadmiaru obowiązków, pracy, wystąpień publicznych czy egzaminów. Mamy również stres związany z przeżyciami osobistymi. Zawrą się tutaj rozstania w związkach, utrata bliskich osób czy traumatyczne przeżycia wojenne. W pierwszym przypadku zwykle takiemu stresowi towarzyszy zwiększony apetyt oraz podjadanie. Skutkiem takich praktyk jest zwiększanie masy ciała. W drugim natomiast – takie osoby tracą ochotę na jedzenie. Tym samym radykalnie spada masa ich ciała.

Dlaczego stres wpływa na wzrost wagi ciała?

Podjadanie może stać się sposobem na rozładowanie stresu. W sytuacji napięcia po prostu sięgamy po coś do jedzenia, żeby dostarczyć sobie przyjemności. Takiej sytuacji nie sprzyja również szybkie tempo życia. Osobom zestresowanym brakuje motywacji do podjęcia aktywności fizycznej, która mogłaby rozładować nadmiar stresu. Podjadanie może mieć jednak także podłoże hormonalne. Stres bowiem ma wpływ na nadmierne i zbyt długie wydzielanie kortyzolu (hormonu stresu). Tym samym zaburzeniu ulega praca metabolizmu. Stres zwykle idzie w parze z problemami ze snem. Zbyt mała ilość snu automatycznie przyczynia się do zwiększonego wydzielania się greliny (hormonu głodu).

Odkryto również zależności pomiędzy stresem a tempem spalania kalorii. Osoby żyjące w stresie mają niższe zapotrzebowanie energetyczne (nawet o 10 %). W ten sposób dostarczają do organizmu nadwyżki jedzenia. Te zaś odkładają się w postaci tłuszczy i cukrów. Organizm w stresie znacznie trudniej radzi sobie także z pozyskiwaniem energii z tłuszczy. Stąd biorą się dodatkowe kilogramy na wadze.

Dlaczego od stresu chudniemy?

Każdy człowiek indywidualnie podchodzi do stresujących sytuacji. Duże znaczenie ma również charakter i traumatyczność danego zdarzenia. Zdarza się jednak, że w wyniku stresu znacznie zmniejszają się apetyt i chęć jedzenia. Tym samym nie zostaje wypełnione dzienne zapotrzebowanie energetyczne. Organizm więc czerpie energię z odłożonych zapasów. Długotrwały ujemny bilans energetyczny może prowadzić do utraty kilogramów.

Aktywność fizyczna lekarstwem na stres

Uprawianie sportu jest jednym z lepszych sposobów rozładowywania codziennych napięć. Trening cardio ma bowiem wpływ na obniżenie poziomu kortyzolu. Tym samym nasz organizm znacznie szybciej pozbędzie się stresogennego czynnika. Doskonałym rozwiązaniem są również aktywności o charakterze relaksującym. W walce ze stresem warto więc wybrać jogę, wspinaczkę, tai chi, pilates czy pływanie. Inną możliwością są intensywne aktywności fizyczne. Gdy stresowi towarzyszy gniew – skuteczne będą treningi boksu czy squasha.

Aktywność fizyczna ze stresem walczy pośrednio. Tym samym zyskujemy dodatkowe korzyści dla zdrowia. Dzięki ćwiczeniom poprawia się jakość snu, samopoczucie, a apetyt się normuje.

Stres vs odchudzanie

Jak już wspomnieliśmy, długotrwałe napięcia prowadzą do zwolnienia tempa metabolizmu oraz szybszego odkładania się tkanki tłuszczowej. Zwykle gromadzi się on w okolicach brzucha, obszaru lędźwi oraz boczków. Ponadto, nadmiar kortyzolu może prowadzić do zwiększonego spożywania wysokokalorycznych posiłków. Tym samym znacznie szybciej przybieramy na wadze. W związku z takimi zmianami w organizmie mogą pojawić się trudności z utrzymaniem diety. Odchudzanie może także nie przynieść widocznych efektów. W przypadku osób zestresowanych sama dieta i treningi mogą nie wystarczyć. Ważne jest również pozbycie się napięć poprzez relaks. Najlepszym wyjściem jest wybranie aktywnych form rozładowywania stresu.

Jak radzić sobie ze stresem – joga

Ta aktywność fizyczna skupia się na osiągnięciu harmonii duszy i ciała. Dzięki jodze można osiągnąć wewnętrzny spokój, odprężyć się i zlikwidować napięcia w mięśniach. Wykonywanie asanów ma wpływ na dotlenienie organizmu, usunięcie zmęczenia oraz pozyskanie dodatkowej energii. Wystarczą 3 treningi jogi w tygodniu, by widocznie zmniejszyć objawy stresu. Jogę można ją ćwiczyć w warunkach domowych, na zajęciach w klubie fitness czy z trenerem personalnym. W przypadku osób żyjących w stresie poleca się jednak opiekę instruktora jogi. Poza korzyściami z aktywności fizycznej, można bowiem oderwać się od codziennych problemów. Zajęcia jogi czy treningi personalne są okazją do nawiązania kontaktu z drugim człowiekiem. A ten przecież skutecznie poprawia samopoczucie i redukuje stres.

Dominika Górska 1 2 marca 2017  < 1000

Dodaj komentarz

  • Daria543
    3 marca 2017
    Ja ostatnio ciągle chodzę zestresowana. Zaczęłam więc ćwiczyć jogę w domu. Już po krótkim czasie było znacznie lepiej. Wtedy zapisałam się na zajęcia. Naprawdę polecam jogę dla zestresowanych ;)

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?

kakao-dobre-na-wszystko

Kakao - dobre na wszystko

Kakao ma liczne właściwości zdrowotne, które mają niesamowity wpływ na nasz organizm. Moc tych magicznych ziaren była już znana w starożytności. Sporządzony napój na bazie zmielonych nasion nosił nazwę napoju bogów.

sniadanie-z-innej-bajki

Śniadanie z innej bajki

Żyjemy w czasach, w których człowiek jest w ciągłym biegu. Niczym maratończycy w ekspresowym tempie wykonujemy wszystkie obowiązki. Wstajemy z samego rana i śpieszymy się do pracy. Zapominamy o zjedzeniu śniadania, przecież nie ma co się martwić: kupimy je na mieście – brzmi znajomo?

oczyszczanie-organizmu-lepsze-samopoczucie

Oczyszczanie organizmu = lepsze samopoczucie

Mało osób zdaje sobie sprawę, że nasze samopoczucie jest zależne od diety. Podobno jesteśmy tym, co jemy. Warto zadbać o swoje zdrowie i oczyścić swój organizm z toksyn. Poprawi to nie tylko pracę twojego organizmu, ale także samopoczucie.

zielona-yerba-mate-wlasciwosci-zdrowotne

Zielona yerba mate – właściwości zdrowotne

Cenne właściwości yerba mate odkryliśmy już jakiś czas temu. Yerba mate to bogactwo składników poprawiających koncentrację, skupienie czy detoksykujących organizm. Mniej popularna jest jednak yerba mate zielona. O jej właściwościach przeczytacie w dzisiejszym artykule!

dobry-dietetyk-gdansk-na-co-zwrocic-uwage-podczas-poszukiwan-w-trojmiescie

Dobry dietetyk Gdańsk – na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań w Trójmieście?

W dzisiejszych czasach wielu z nas potrzebna jest pomoc specjalisty. I nie jest tu mowa jedynie o lekarzach – szukamy dietetyków, trenerów, fizjoterapeutów… Możemy podpowiedzieć, jak takie poszukiwania ułatwić. Oto wskazówki dla tych, którzy szukają dietetyka w Gdańsku!

zdrowie-w-sloiku-pasta-kokosowa-do-czego-sie-przyda

Zdrowie w słoiku | Pasta kokosowa do czego się przyda?

Olej kokosowy przebojem zdobył popularność. Jego wszechstronne zastosowanie pozwoliło na mocne osadzenie na rynku. Obecnie z kokosów wycisnęliśmy coś jeszcze. Wśród zdrowych produktów pojawiła się pasta kokosowa. Do czego się nam przyda i jakie jest zastosowanie pasty kokosowej?

dietetyczne-bounty-homemade

Dietetyczne bounty. Homemade!

Wiosną większość kobiet, a coraz częściej również i mężczyzn (tak trzymać!) zaczyna uważniej przyglądać się swojej diecie. Po zimowych szaleństwach kulinarnych i eksperymentach ze zbyt ciężkim i kalorycznym jedzeniem, zaczyna być oczywiste, że tak dalej być nie może.

zielony-mlody-jeczmien-zielona-bomba-witaminowa

Zielony młody jęczmień - zielona bomba witaminowa

Młody jęczmień stał się niejako gwiazdą, zdobywając coraz to większą popularność na rynku farmaceutycznym. Coraz częściej spotykamy rekomendacje znanych osobistości, specjalistów w danej branży, jak i lekarzy, którzy zauważają znaczący, pozytywny wpływ na nasz organizm.

jak-radzic-sobie-z-wiosenna-alergia-podczas-treningow-na-dworze

Jak radzić sobie z wiosenną alergią podczas treningów na dworze?

Piękna słoneczna pogoda za oknem aż kusi do rozpoczęcia treningów na zewnątrz. Wraz z wiosną jednak rozpoczyna się pylenie roślin, a w konsekwencji – wiosenna alergia. Sportowcy uczuleni na pyłki powinni szczególnie na siebie uważać w trakcie treningów na dworze. Zobacz, jak nie dać się skutkom alergii wziewnej i trenować w komfortowych warunkach!

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?

kakao-dobre-na-wszystko

Kakao - dobre na wszystko

Kakao ma liczne właściwości zdrowotne, które mają niesamowity wpływ na nasz organizm. Moc tych magicznych ziaren była już znana w starożytności. Sporządzony napój na bazie zmielonych nasion nosił nazwę napoju bogów.

sniadanie-z-innej-bajki

Śniadanie z innej bajki

Żyjemy w czasach, w których człowiek jest w ciągłym biegu. Niczym maratończycy w ekspresowym tempie wykonujemy wszystkie obowiązki. Wstajemy z samego rana i śpieszymy się do pracy. Zapominamy o zjedzeniu śniadania, przecież nie ma co się martwić: kupimy je na mieście – brzmi znajomo?

oczyszczanie-organizmu-lepsze-samopoczucie

Oczyszczanie organizmu = lepsze samopoczucie

Mało osób zdaje sobie sprawę, że nasze samopoczucie jest zależne od diety. Podobno jesteśmy tym, co jemy. Warto zadbać o swoje zdrowie i oczyścić swój organizm z toksyn. Poprawi to nie tylko pracę twojego organizmu, ale także samopoczucie.

zielona-yerba-mate-wlasciwosci-zdrowotne

Zielona yerba mate – właściwości zdrowotne

Cenne właściwości yerba mate odkryliśmy już jakiś czas temu. Yerba mate to bogactwo składników poprawiających koncentrację, skupienie czy detoksykujących organizm. Mniej popularna jest jednak yerba mate zielona. O jej właściwościach przeczytacie w dzisiejszym artykule!

dobry-dietetyk-gdansk-na-co-zwrocic-uwage-podczas-poszukiwan-w-trojmiescie

Dobry dietetyk Gdańsk – na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań w Trójmieście?

W dzisiejszych czasach wielu z nas potrzebna jest pomoc specjalisty. I nie jest tu mowa jedynie o lekarzach – szukamy dietetyków, trenerów, fizjoterapeutów… Możemy podpowiedzieć, jak takie poszukiwania ułatwić. Oto wskazówki dla tych, którzy szukają dietetyka w Gdańsku!

zdrowie-w-sloiku-pasta-kokosowa-do-czego-sie-przyda

Zdrowie w słoiku | Pasta kokosowa do czego się przyda?

Olej kokosowy przebojem zdobył popularność. Jego wszechstronne zastosowanie pozwoliło na mocne osadzenie na rynku. Obecnie z kokosów wycisnęliśmy coś jeszcze. Wśród zdrowych produktów pojawiła się pasta kokosowa. Do czego się nam przyda i jakie jest zastosowanie pasty kokosowej?

dietetyczne-bounty-homemade

Dietetyczne bounty. Homemade!

Wiosną większość kobiet, a coraz częściej również i mężczyzn (tak trzymać!) zaczyna uważniej przyglądać się swojej diecie. Po zimowych szaleństwach kulinarnych i eksperymentach ze zbyt ciężkim i kalorycznym jedzeniem, zaczyna być oczywiste, że tak dalej być nie może.

zielony-mlody-jeczmien-zielona-bomba-witaminowa

Zielony młody jęczmień - zielona bomba witaminowa

Młody jęczmień stał się niejako gwiazdą, zdobywając coraz to większą popularność na rynku farmaceutycznym. Coraz częściej spotykamy rekomendacje znanych osobistości, specjalistów w danej branży, jak i lekarzy, którzy zauważają znaczący, pozytywny wpływ na nasz organizm.

jak-radzic-sobie-z-wiosenna-alergia-podczas-treningow-na-dworze

Jak radzić sobie z wiosenną alergią podczas treningów na dworze?

Piękna słoneczna pogoda za oknem aż kusi do rozpoczęcia treningów na zewnątrz. Wraz z wiosną jednak rozpoczyna się pylenie roślin, a w konsekwencji – wiosenna alergia. Sportowcy uczuleni na pyłki powinni szczególnie na siebie uważać w trakcie treningów na dworze. Zobacz, jak nie dać się skutkom alergii wziewnej i trenować w komfortowych warunkach!