Czy podnoszenie ciężarów wydłuża życie?

Czy podnoszenie ciężarów wydłuża życie?

Aktywność fizyczna seniorów już nikogo nie dziwi. Wręcz przeciwnie – zachęca się ich do regularnego wysiłku fizycznego. Czy jednak poza niezliczonymi korzyściami zdrowotnymi mogą zyskać coś cenniejszego? Tak! Zgodnie z najnowszymi badaniami – podnoszenie ciężarów zmniejsza ryzyko przedwczesnej śmierci nawet o 46 procent!

Dlaczego aktywni seniorzy mają lepiej?

Regularne ćwiczenia fizyczne mają doskonały wpływ na poprawę ogólnego zdrowia seniorów. Osoby w podeszłym wieku zwykle mają problemy z samodzielnością czy wykonywaniem codziennych obowiązków. Dzięki ćwiczeniom fizycznym zyskują większą sprawność ruchową. Tym samym ich życie ulega znacznej poprawie. Co więcej, wysiłek fizyczny ma wpływ na poprawę pracy układów ruchu, krążenia i oddechowego. Stawy stają się bardziej ukrwione, a substancje odżywcze docierają do nich dużo sprawniej. Poprawie ulega także stabilność ścięgien i więzadeł – dzięki wzmocnieniu mięśni. Nie bez znaczenia jest także wydzielanie się hormonów szczęścia. To one odpowiadają za podniesienie progu bólowego. Ostatni aspekt jest szczególnie istotny dla seniorów.

Trening kulturystyczny - seniorzy w Polsce

W naszym kraju przeprowadzono badanie wpływu treningu fizycznego ograniczonego tętnem na pracę układu sercowo-naczyniowego, jakość życia oraz sprawność psychofizyczną u osób po 65 roku życia. Wyniki są obiecujące. Wszyscy uczestnicy badania wykazali zwiększoną tolerancję na aktywność fizyczną i zmęczenie. Ponadto, skrócił się także czas potrzebny na wykonanie danych ćwiczeń. Wysiłek fizyczny u seniorów wpłyną na poprawę wchłaniania się tlenu we krwi. Tym samym – odżywienie narządów wewnętrznych. Nie trudno się domyślić, że znaczne poprawienie stanu zdrowia u osób w podeszłym wieku zmniejsza ryzyko chorób. Tym samym bezpośrednio przyczynia się do wydłużenia życia.

Kulturystyka dla seniorów?

Kulturystyka nie jest jedynie domeną młodych ludzi. W ofercie klubów fitness coraz częściej można spotkać trening kulturystyczny skierowany do seniorów. Sesja treningowa nie powinna trwać dłużej niż godzinę. Metodą treningową jest zwykle wykonywanie 10-15 powtórzeń danego ćwiczenia z takim obciążeniem, by na koniec serii poczuć zmęczenie mięśni. Trening siłowy przyczynia się głównie do wzmocnienia mięśni całego ciała. Udowodniono również, że jest on w stanie zniwelować niektóre z objawów starzenia się m.in. upośledzenie koordynacji ruchowej, zmniejszenie masy mięśniowej czy gęstości kości. W ostatnim przypadku mocniejsze mięśnie mają wpływ na wzmocnienie układu kostnego. Tym samym zmniejsza się ryzyko osteoporozy.

Prawidłowo przeprowadzony trening siłowy nie powinien również obciążać stawów.

Podnoszenie ciężarów receptą na długowieczność?

Penn State College of Medicine przeprowadziło ostatnio badanie zależności pomiędzy treningiem siłowym a długością życia u osób w podeszłym wieku. W badaniu wzięły udział osoby 60+. Naukowcy zanalizowali poziom aktywności fizycznej każdego z uczestników badania. W ciągu kolejnych 15 lat sprawdzali również ich aktualną formę. Okazało się, że jedynie 1/10 uczestników badania kontynuowała treningi siłowe. Co ciekawe, właśnie wśród tych osób ryzyko przedwczesnej śmierci zmniejszyło się aż o 46 procent [!]. Ponadto, wśród osób wykonujących ćwiczenia siłowe, ale cierpiących na nadciśnienie czy palących papierosy ryzyko śmierci spadło niemal o 20 procent.

Dlaczego trening siłowy wydłuża życie?

Ćwiczenia siłowe pozwalają na zachowanie doskonałej kondycji nie tylko u osób starszych. Poprawie ulega zmysł równowagi, siła mięśni oraz gęstość kości. Mocne kości to nie tylko mniejsze ryzyko osteoporozy, lecz także – złamań. W podeszłym wieku goją się one znacznie wolniej i często są przyczyną śmierci (np. złamania stawu biodrowego u seniorów). Dodatkowo, regularne treningi siłowe odpowiadają za utrzymanie prawidłowej masy ciała. Tym samym seniorzy trenujący siłowo znacznie rzadziej zapadają na choroby związane z otyłością czy nadwagą.

Kulturystyka sposobem na dobre zdrowie i kondycję

Warto przełamać stereotypy i docenić trening siłowy seniorów. Wystarczy udanie się na kilka sesji treningowych w miesiącu, by zbudować odpowiednią masę mięśniową oraz siłę. To one są pierwszym krokiem do długowieczności.

Dominika Górska 3 23 stycznia 2017  < 1000

Dodaj komentarz

  • Polina
    26 stycznia 2017
    Pokazałam artykuł mojemu dziadkowi, od razu zapisał się na siłownię. Ma 67 lat, ale wciąż końskie zdrowie. Mam nadzieję, że jego przyjaciele wezmą z niego przykład :)
  • Rolerkoster
    25 stycznia 2017
    Prawdę mówiąc każda aktywność fizyczna ma wpływ na poprawę zdrowia. Wystarczy popatrzeć na seniorów uprawiających nordic walking - niby trywialna aktywność, a jakie efekty. Tak, świat zdecydowanie powinien ruszyć wszystkich ludzi do uprawiania sportu. I to nie tylko klasycznych dyscyplin!
  • Daniel98
    23 stycznia 2017
    I tak właśnie powinno się zachęcać osoby starsze do każdej aktywności fizycznej. Nie ma przecież zakazu - jedynie ograniczenia, które niesie wiek. Mimo to, wszystko jest możliwe. A jak pokazują badania - można sobie nawet wydłużyć życie.

Artykuły z kategorii: Trening siłowy

silownia-dla-dzieci-czy-posylac-dziecko-na-silownie

Siłownia dla dzieci – czy posyłać dziecko na siłownię?

Treningi siłowe dla dzieci i młodzieży zawsze budzą kontrowersje. Czy siłownia dla dzieci jest dobrym pomysłem? Czy ćwiczenia nie wpłyną na rozwój dziecka? O wadach i zaletach chodzenia na siłownię przez dzieci i młodzież w dzisiejszym materiale!

na-czym-polega-wzmocnienie-fazowe

Na czym polega wzmocnienie fazowe?

To oczywiste, że sportowcy starają się wykorzystać każdą metodę, by poprawić własne wyniki. Takiemu celowi służy właśnie wzmocnienie fazowe. Najprościej rzecz ujmując – jest to podział cyklu treningowego na fazy. Czym jednak charakteryzuje się wzmocnienie fazowe i jak wprowadzić je we własnym treningu?

kulturystyka-witaminy-i-mineraly-jakie-suplementy-do-treningu

Kulturystyka witaminy i minerały – jakie suplementy do treningu?

Uprawianie kulturystyki wiąże się z dużym wysiłkiem fizycznym. Spożywanie węglowodanów, białek i tłuszczy nie wystarczy do zbudowania doskonałej muskulatury. Do prawidłowego funkcjonowania komórek mięśniowych niezbędne są także witaminy. Zobacz, dlaczego kulturyści sięgają po suplementy witaminowe. Trening siłowy jakie witaminy stosować? W jakich produktach można znaleźć witaminy dla kulturystów?

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu?

cwiczenia-na-miesnie-klatki-piersiowej-oto-najlepsze-z-nich

Ćwiczenia na mięśnie klatki piersiowej – oto najlepsze z nich!

Doskonale rozbudowana klatka piersiowa jest marzeniem wielu ćwiczących na siłowni. Taki efekt można osiągnąć dzięki ćwiczeniom opartym na właściwych skurczach i rozkurczach mięśni. Co więcej, duże znaczenie ma wykorzystanie ćwiczeń izolowanych. Poznaj najlepsze ćwiczenia na klatkę piersiową.

czym-jest-trening-push-pull-legs

Czym jest trening Push Pull Legs?

Trening Push Pull Legs, czyli pchaj i ciągnij jest jedną z odmian treningu dzielonego. Ta metoda ćwiczeń pozwala na zapewnienie odpowiedniego czasu na regenerację mięśni. Czym jednak właściwie charakteryzuje się trening Push Pull Legs?

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię?

Zbyt częste treningi siłowe nie dadzą wymiernych efektów. Podobnie rzecz ma się ze zbyt rzadkimi sesjami treningowymi. Jednak co metoda treningowa, to inna częstotliwość trenowania danych partii mięśniowych. Ile razy w tygodniu można ćwiczyć jedną partię mięśni? Jak łączyć partie mięśni? Jakie partie mięśni ćwiczyć razem? Trening na wszystkie partie mięśni.

trening-silowy-dla-dzieci-i-mlodziezy

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Panuje przekonanie, że trening siłowy jest zbyt dużym obciążeniem dla układu mięśniowo-szkieletowego dziecka. Czy jednak jest ono uzasadnione? Jak wygląda bezpieczny trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

czy-silownie-w-duzych-miastach-sa-drozsze

Czy siłownie w dużych miastach są droższe?

Treningi na siłowni stanowią nieodłączny element aktywnego życia. Chodzimy także na zajęcia fitness, zumbę, pilates czy jogę. Korzystanie z takich usług wiąże się z kosztami. Czy w dużych miastach zapłacimy więcej za karnet na siłownię?

rola-testosteronu-w-treningu-silowym

Rola testosteronu w treningu siłowym

Testosteron jest odpowiedzialny za budowanie masy mięśniowej, rozwój kości czy stabilizowanie nastroju u mężczyzn. Podnoszenie jego poziomu jest możliwe również podczas treningów siłowych. Zobacz, jaką rolę odgrywa ten hormon w typowo męskich treningach na siłowni.

silownia-dla-dzieci-czy-posylac-dziecko-na-silownie

Siłownia dla dzieci – czy posyłać dziecko na siłownię?

Treningi siłowe dla dzieci i młodzieży zawsze budzą kontrowersje. Czy siłownia dla dzieci jest dobrym pomysłem? Czy ćwiczenia nie wpłyną na rozwój dziecka? O wadach i zaletach chodzenia na siłownię przez dzieci i młodzież w dzisiejszym materiale!

na-czym-polega-wzmocnienie-fazowe

Na czym polega wzmocnienie fazowe?

To oczywiste, że sportowcy starają się wykorzystać każdą metodę, by poprawić własne wyniki. Takiemu celowi służy właśnie wzmocnienie fazowe. Najprościej rzecz ujmując – jest to podział cyklu treningowego na fazy. Czym jednak charakteryzuje się wzmocnienie fazowe i jak wprowadzić je we własnym treningu?

kulturystyka-witaminy-i-mineraly-jakie-suplementy-do-treningu

Kulturystyka witaminy i minerały – jakie suplementy do treningu?

Uprawianie kulturystyki wiąże się z dużym wysiłkiem fizycznym. Spożywanie węglowodanów, białek i tłuszczy nie wystarczy do zbudowania doskonałej muskulatury. Do prawidłowego funkcjonowania komórek mięśniowych niezbędne są także witaminy. Zobacz, dlaczego kulturyści sięgają po suplementy witaminowe. Trening siłowy jakie witaminy stosować? W jakich produktach można znaleźć witaminy dla kulturystów?

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu?

cwiczenia-na-miesnie-klatki-piersiowej-oto-najlepsze-z-nich

Ćwiczenia na mięśnie klatki piersiowej – oto najlepsze z nich!

Doskonale rozbudowana klatka piersiowa jest marzeniem wielu ćwiczących na siłowni. Taki efekt można osiągnąć dzięki ćwiczeniom opartym na właściwych skurczach i rozkurczach mięśni. Co więcej, duże znaczenie ma wykorzystanie ćwiczeń izolowanych. Poznaj najlepsze ćwiczenia na klatkę piersiową.

czym-jest-trening-push-pull-legs

Czym jest trening Push Pull Legs?

Trening Push Pull Legs, czyli pchaj i ciągnij jest jedną z odmian treningu dzielonego. Ta metoda ćwiczeń pozwala na zapewnienie odpowiedniego czasu na regenerację mięśni. Czym jednak właściwie charakteryzuje się trening Push Pull Legs?

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię?

Zbyt częste treningi siłowe nie dadzą wymiernych efektów. Podobnie rzecz ma się ze zbyt rzadkimi sesjami treningowymi. Jednak co metoda treningowa, to inna częstotliwość trenowania danych partii mięśniowych. Ile razy w tygodniu można ćwiczyć jedną partię mięśni? Jak łączyć partie mięśni? Jakie partie mięśni ćwiczyć razem? Trening na wszystkie partie mięśni.

trening-silowy-dla-dzieci-i-mlodziezy

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Panuje przekonanie, że trening siłowy jest zbyt dużym obciążeniem dla układu mięśniowo-szkieletowego dziecka. Czy jednak jest ono uzasadnione? Jak wygląda bezpieczny trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

czy-silownie-w-duzych-miastach-sa-drozsze

Czy siłownie w dużych miastach są droższe?

Treningi na siłowni stanowią nieodłączny element aktywnego życia. Chodzimy także na zajęcia fitness, zumbę, pilates czy jogę. Korzystanie z takich usług wiąże się z kosztami. Czy w dużych miastach zapłacimy więcej za karnet na siłownię?

rola-testosteronu-w-treningu-silowym

Rola testosteronu w treningu siłowym

Testosteron jest odpowiedzialny za budowanie masy mięśniowej, rozwój kości czy stabilizowanie nastroju u mężczyzn. Podnoszenie jego poziomu jest możliwe również podczas treningów siłowych. Zobacz, jaką rolę odgrywa ten hormon w typowo męskich treningach na siłowni.