>

Czy mięso powoduje raka?

Czy mięso powoduje raka?

Przyjrzyjmy się mięsu w związku z ostatnimi doniesieniami o badaniach nad jego spożywaniem a zachorowalnością na nowotwory.

Od początku października 2015 roku grupa 22 naukowców z dziesięciu krajów świata zebrało się we francuskim Lyonie.Podczas wielodniowego sympozjum starano się odpowiedzieć na pytanie zadanie przez Międzynarodową Agencję Badań nad Rakiem, będącą częścią Światowej Organizacji Zdrowa.

Czy konsumpcja mięsa może powodować raka?

Wnioski naukowców wywołały olbrzymie poruszenie. Ogłoszono, że mięso oraz wędliny należą do produktów rakotwórczych i to obok takich substancji jak alkohol czy...promieniotwórczy pluton!

Pluton a mięso?

Dlaczego mięso znalazło się w jednym worku razem z radioaktywnym plutonem? Warto na wstępie wyjaśnić, że Międzynarodowa Agencja Badania Raka (IARC) zajmuje się weryfikację czynników ryzyka, nie zaś ich oceną.

Co to oznacza w praktyce?

Najlepiej to wyjaśnić na przykładzie skórki banana i samochodu. Na skórce owocu można się poślizgnąć i doznać urazu, podobnie jak podczas wypadku samochodowego. Przy czym kwalifikacja nie wspomina nic skali urazów ani o ich częstotliwości. To, że istnieje ryzyko zdarzenia „poślizgnięcia się” nie znaczy, że skutki będą jak uderzenie w sosnę przy 120 km/h

Realne zagrożenie?

W jednym z wniosków Międzynarodowej Agencji Badań nad Rakiem jest ostrzeżenie – każde 50 g wędlin spożywane dziennie prowadzi do zwiększenia ryzyka zachorowania na raka jelita grubego o 18%! Ta niewielka ilość jest jednoznaczna z trzema plasterkami szynki! Warto również wiedzieć, że rakotwórcze substancje nie wynikają jedynie z zawartości konserwantów, ale także są wynikiem przetwarzania mięsa jak smażenie czy pieczenie.

Grupa badana

Agencja IARC do wysnucia wniosków wykorzystała 800 prowadzonych w przeciągu 20 lat badań. Analizowano zależności pomiędzy różnymi typami nowotworów i spożywaniem mięsa oraz wędlin w wielu krajach. Badane osoby cechowały się różnymi nawykami żywieniowymi.

Czerwone mięso

Według szacunkowych danych przedstawionych w raporcie, każde 100 g czerwonego mięsa spożywanego dziennie zwiększa ryzyko zachorowalności na raka o 17%.

Jednocześnie Światowa Organizacja Zdrowia dodaje, że mięso posiada wiele zdrowotnych walorów. Stanowi źródło żelaza, cynku oraz witamin m.in.  B12, B6.

Wygląda na to, że wystarczy jedynie ograniczyć ilość mięsa w diecie, aby uchronić się pred podwyższonym ryzykiem nowotworu.  Fakt zapisania wędlin w gronie substancji rakotwórczych nie oznacza, że powinniśmy teraz pozbywać się połowy zawartości naszej lodówki. Do zwiększenia ryzyka choroby przyczynia się wiele czynników – niewłaściwa dieta, brak aktywności fizycznej, problem nadwagi i otyłości, spożywanie alkoholu czy też uwarunkowania genetyczne. Do listy można także dopisać palenie papierosów.

Spożywanie wędlin odpowiada za 34 tys. zgonów w skali świata, natomiast aż 600 tys. zgonów jest spowodowanych nadmiernym spożyciem alkoholu, zaś milion nałogiem tytoniowym. Jednocześnie gdyby ograniczyć konsumpcję mięsa i porzucić palenie papierosów przed rakiem można byłoby ustrzec ponad 20. tys osób!

Produkty alternatywne

Agencja nie podaje, jaka ilość mięsa jest bezpieczna i nie przyczynia się do zwiększenia ryzyka zachorowalności na nowotwór. Natomiast Polski Instytut Żywności i Żywienia odnosząc się do międzynarodowego raportu radzi, by mięso spożywać z umiarem. Rekomendowane są chude gatunki mięs oraz ich zastępowanie roślinami strączkowymi, jajkami i rybami.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Martyna Paprocka 2 9 listopada 2015  1212

Dodaj komentarz

  • Karolina
    23 lipca 2017
    Trzeba wybierać mięso z zaufanych hodowli. Wiadomo, że to w supermarketach nie jest zdrowe. Zwierzęta są faszerowane antybiotykami i nie wiadomo czym jeszcze. Ale w miastach o dobre mięso coraz trudniej...
  • 23 lipca 2017
    Idąc tym tropem, to wszystko powoduje raka.

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

sok-z-aloesu-na-odchudzanie

Sok z aloesu na odchudzanie?

Aloes jest rośliną o wszechstronnym zastosowaniu. Obecnie jest wykorzystywany do produkcji suplementów, napojów, soków… Wiadomo, że przyspiesza gojenie się ran czy działa przeciwzapalne. Okazuje się jednak, że sok z aloesu ma także inne właściwości. Czy sok z aloesu jest dobry na odchudzanie? Przekonajmy się!

naturalna-energia-guarana-przed-treningiem

Naturalna energia – guarana przed treningiem?

Przedtreningówki energetyczne nie są obce nawet początkującym bywalcom siłowni. W końcu każdy chce jak najszybciej osiągnąć zamierzony cel treningowy. Liczy się to, by na treningu mieć jak najwięcej energii i wykonać plan jak najlepiej. Znamy więc kofeinę, taurynę, yerba mate… A jak sprawa ma się z guaraną? Oto kompendium wiedzy o guaranie w kontekście treningów!

ile-czasu-trening-po-posilku

Ile czasu trening po posiłku?

Właśnie, kiedy trening po posiłku? Pora spożywania posiłków jest nieodłącznym elementem dobrze ułożonego planu treningowego. Czas odstępu przed treningiem różni się jednak w zależności od rodzaju posiłku. Ile trzeba czekać z treningiem po pierwszym posiłku, obiedzie, przekąsce czy wypiciu shake’a? Zobacz, czym grozi zbyt szybkie lub zbyt późne zjedzenie posiłku w stosunku do sesji treningowej.

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

Oznaczenie E330, które posiada kwasek cytrynowy nikogo nie zachęca. Ciągle powielane są opinie o tym, że wszystko co na „E” jest niezdrowe. Ale czy tak jest w istocie? Czy kwasek cytrynowy jest zdrowy? Postanowiliśmy sprawdzić, jaki jest skład kwasku cytrynowego oraz jego wpływ na zdrowie.

dobry-dietetyk-lublin-jak-go-wybrac-skuteczne-odchudzanie-w-lublinie

Dobry dietetyk Lublin – jak go wybrać? Skuteczne odchudzanie w Lublinie!

Jak wybrać dietetyka? Szczególnie w tak dużym mieście, jak Lublin? Czy jest sposób na skuteczne odchudzanie z dietetykiem? Oczywiście, że tak! Zobaczcie co powinien mieć dobry dietetyk Lublin!

jakie-owoce-jesc-zima

Jakie owoce jeść zimą?

Dostarczanie do organizmu warzyw i owoców powinno stanowić podstawę każdej diety. W okresie zimowym natomiast warto skupić się na jedzeniu owoców sezonowych. Dzięki nim można uzupełnić dietę w witaminy i zachować zdrowie. Jakie owoce jeść zimą? Oto owoce, które warto jeść w sezonie zimowym.

naturalna-energia-sproszkowany-korzen-maca

Naturalna energia – sproszkowany korzeń maca

Korzeń maca. W medycynie ludowej traktowany jako afrodyzjak. Obecnie – roślina, na bazie której powstają wszechstronne suplementy diety. Sproszkowany korzeń maca poleca się m.in. zabieganym, zapracowanym i zestresowanym osobom. Maca suplement diety może bowiem w naturalny sposób przywrócić witalność i dodać energii. Jak wykorzystać sproszkowany korzeń maca w swojej rutynie treningowej?

jedzenie-spowalniajace-metabolizm-czego-unikac

Jedzenie spowalniające metabolizm – czego unikać?

Metabolizm odpowiada za zapotrzebowanie organizmu na kalorie. W dużej mierze to od tempa metabolizmu zależy charakter treningu czy komponowanie diety. Ważne jest więc, by dostosowywać posiłki do wymagań metabolizmu. Jakie artykuły spożywcze mają jednak negatywny wpływ na jego działanie? Jak spowolnić metabolizm? A co pobudza metabolizm?

naturalne-odchudzanie-zielony-mlody-jeczmien-zalety

Naturalne odchudzanie – Zielony młody jęczmień zalety!

Młody jęczmień tabletki, młody jęczmień proszek, młody jęczmień rozdrobniony… W sklepach ze zdrową żywnością aż huczy od zalet młodego jęczmienia i jego rodzajów. Czym tak właściwie jest ta roślina? Jaki jest jej wpływ na organizm, a dokładniej – jak pomaga w odchudzaniu? Poznajcie zielony młody jęczmień!

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

sok-z-aloesu-na-odchudzanie

Sok z aloesu na odchudzanie?

naturalna-energia-guarana-przed-treningiem

Naturalna energia – guarana przed treningiem?

ile-czasu-trening-po-posilku

Ile czasu trening po posiłku?

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

dobry-dietetyk-lublin-jak-go-wybrac-skuteczne-odchudzanie-w-lublinie

Dobry dietetyk Lublin – jak go wybrać? Skuteczne odchudzanie w Lublinie!

jakie-owoce-jesc-zima

Jakie owoce jeść zimą?

naturalna-energia-sproszkowany-korzen-maca

Naturalna energia – sproszkowany korzeń maca

jedzenie-spowalniajace-metabolizm-czego-unikac

Jedzenie spowalniające metabolizm – czego unikać?

naturalne-odchudzanie-zielony-mlody-jeczmien-zalety

Naturalne odchudzanie – Zielony młody jęczmień zalety!

{