Czy codzienne jeżdżenie na rowerze jest zdrowe?

Czy codzienne jeżdżenie na rowerze jest zdrowe?

Wiosna w pełni, a na ścieżkach rowerowych aż się roi od zapalonych rowerzystów. Niektórzy preferują przejażdżki kilka razy w tygodniu. Inni – codzienne treningi, włączając w to dojazdy rowerem do pracy. Czy jednak jeżdżenie rowerem każdego dnia jest zdrowe? Co na ten temat mówią badania? Zobacz wady i zalety codziennej jazdy na rowerze.

Ilu Polaków wybrało rower?

Zgodnie z wynikami badań ARC Rynek i Opinii na rower najczęściej siadają osoby w wieku 45-64 lat. Okazało się, że jazda na rowerze jest w naszym kraju drugim sportem pod względem popularności. Na pierwszym miejscu wciąż utrzymuje się bieganie. Częstotliwość jeżdżenia na rowerze w dużym stopniu zależy od warunków atmosferycznych. Polacy najczęściej korzystają z roweru podczas ładnej pogody (33 % badanych). Wiele osób przyznało się do okazjonalnej jazdy na rowerze (20 % badanych). Na równi znalazły się jednak odpowiedzi odnośnie korzystania z roweru w okresie wiosenno-jesiennym oraz przez cały rok (po 16 % badanych).

Okazało się więc, że co piąty miłośnik roweru wsiada na niego codziennie. Niespełna połowa z nich jeździ na rowerze kilka razy na tydzień.

Zobaczcie również, która z aktywności jest lepsza: bieganie czy spacerowanie?

Codzienna aktywność – jazda rowerem na odchudzanie
Jazda rowerem na odchudzanie

Codzienne jeżdżenie rowerem może być doskonałym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów. Taki cel ćwiczeń wymaga jednak zmniejszenia intensywności wysiłku fizycznego. Najlepszym sposobem na odchudzanie za pomocą jazdy na rowerze są oczywiście codzienne treningi. Należy pamiętać jednak o tym, że proces spalania tkanki tłuszczowej rozpoczyna się dopiero po 30 minutach treningu cardio. Kwadrans jazdy na rowerze powoduje spalenie około 200 kalorii. Zwiększenie prędkości pedałowania automatycznie zwiększa także liczbę spalanych kalorii. Taki wysiłek jednak może być zbyt intensywny i kontuzyjny dla osób z nadwagą.

Jazda na rowerze może również rozprawić się z niechcianym cellulitem. W tym przypadku należy jednak sięgnąć po trening interwałowy (tętno ponad 170 uderzeń na minutę). Ta metoda treningowa polega na wplataniu w jazdę na niskim poziomie intensywności elementów o wysokiej intensywności. Podczas takich ćwiczeń przyda się pulsometr. Poza redukcją tkanki tłuszczowej i zniwelowaniem cellulitu, takie treningi doskonale wzmacniają mięśnie łydek, pośladków, ud czy brzucha. Pracujące mięśnie powodują również unormowanie poziomu cukru we krwi. Jak to się dzieje? Otóż pobierają one energię z tkanki tłuszczowej, co ma wpływ na obniżenie poziomu złego cholesterolu i podnoszenie dobrego.

Dlaczego warto jeździć rowerem codziennie?

Regularny i jednostajny wysiłek fizyczny każdego dnia ma wpływ na wiele aspektów zdrowotnych. Dzięki treningom na rowerze skutecznie zwiększa się pojemność płuc, poprawia dotlenienie krwi i usprawnia się praca serca. Tym samym jazda na rowerze doskonale kształtuje lepszą wydolność całego organizmu. Codzienna jazda na rowerze to także sposób na zwiększenie wytrzymałości i siły mięśni (zwłaszcza w obrębie ud i łydek).

Korzystanie z roweru każdego dnia zwiększa ponadto tolerancję na zmęczenie i stres. Same treningi są pomysłem na aktywne odprężenie i zniwelowanie napięć.

Jazda rowerem nie wymaga specjalnych umiejętności. Co więcej, ten sport może uprawiać niemal każdy. Jeżdżenia rowerem nie poleca się jedynie osobom zmagającym się z zaawansowanymi chorobami układu krążenia, stawów czy kręgosłupa.

Taka forma codziennego treningu sprawdzi się także u diabetyków. Do roweru powinny przekonać się również osoby zagrożone zachorowaniem na miażdżycę.

Co możemy zyskać zamieniając samochód na rower?
Jazda rowerem do pracy zamiast samochodem

Holenderscy naukowcy pokusili się o zbadanie wpływu codziennego użytkowania roweru w zastępstwie jazdy samochodem. Skupili się głównie na śmiertelności w wyniku wypadków samochodowych czy wysokiego stężenia zanieczyszczeń. Okazało się, że rowerzyści są nieznacznie bardziej narażeni na zanieczyszczenia powietrza, a ryzyko wypadku drogowego jest bardzo niskie. W tym badaniu wzięto pod uwagę również korzyści zdrowotne płynące z codziennej jazdy na rowerze. Przede wszystkim, wśród osób korzystających z roweru na co dzień znacznie zmniejsza się ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Badacze sugerują również, że długość życia aktywnych rowerzystów zwiększa się o 3-14 miesięcy [!].

Z badania wynika również, że najwięcej korzyści z codziennej jazdy na rowerze odnoszą osoby w podeszłym wieku.

Jazda na rowerze – niska intensywność treningu

Bardziej widoczne efekty jazdy na rowerze możemy osiągnąć jeśli wybierzemy mniejszą intensywność treningu. Ważne jest jednak wydłużenie czasu jego trwania. Spokojne i równe tempo pedałowania pozwala na uzyskanie większych korzyści zdrowotnych. Dobrym wyjściem jest udanie się na godzinny trening na trasie o długości około 15 kilometrów. Tak zaprogramowaną jazdę na rowerze należy odbywać na poziomie tętna wynoszącym 115-150 uderzeń na minutę (osoby w wieku 30-40 lat), 110-140 (osoby w wieku 40-50 lat) lub 90-120 (osoby w wieku powyżej 50 lat). Te wartości są jednak zmienne. Osoby o lepszej kondycji fizycznej czy doświadczeniu treningowym mogą nieco podnosić intensywność treningu.

Jazda na rowerze charakteryzująca się niską intensywnością jest doskonałym sposobem na odchudzanie. Warto jednak wybierać proste trasy – bez wzniesień i pagórków.

Codzienna jazda na rowerze – korzyści w pigułce

- smukłe uda i łydki;

- wzmocnienie wielu partii mięśniowych, a szczególnie brzucha, bioder i grzbietu;

- gimnastyka kręgosłupa;

- poprawa pracy płuc i zwiększanie wydolności tlenowej;

- zapobieganie zakrzepom i żylakom;

- zrzucenie zbędnych kilogramów.

Codzienne wycieczki rowerowe z korzyścią dla mózgu
Codzienna jazda rowerem dla zdrowia

Z badań holenderskich badaczy wynika, że jazda na rowerze ma doskonały wpływ także na pracę mózgu. Codzienne przejażdżki oddziałują bowiem na zwiększenie szybkości impulsów w mózgu. Tym samym kształtuje się zdolność szybkiego podejmowania decyzji. Co więcej, poprawie ulega również pamięć czy umiejętność przyswajania informacji i uczenia się. Inne badania natomiast wykazują, że codzienne jeżdżenie na rowerze ma wpływ na zmniejszenie ryzyka depresji czy zaburzeń lękowych. Poprawie ulega także zdolność koncentracji. Co najważniejsze – jazda na rowerze może wydłużyć życie nawet o 2 lata!

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 2 3 kwietnia 2018  6054

Dodaj komentarz

  • Waldek
    12 lutego 2020
    Rozpoczynam treningi do triathlonu (1/4 IM). Moje tygodniowe treningi zawierają:2x basen (1 godzina)1x rower (2 godziny)3x bieganie (1-2 godzin) Na wiosnę planuję jeździć do pracy i z powrotem rowerem (20km w jedną stronę).Czy nie będzie to za duże obciążenie dla organizmu (2x rower + bieganie/pływanie = 3 godz. dziennie)?
  • 3 kwietnia 2018
    A ja codziennie jeżdżę rowerem do pracy. Nie mam daleko, ale zawsze coś. I naprawdę cały dzień czuję się znacznie lepiej po porannej przejażdżce :)

Artykuły z kategorii: Kolarstwo

pomysl-na-urlop-rowerem-po-gorach

Pomysł na urlop - rowerem po górach

Wybierasz się na dłuższy urlop? A może masz zaledwie kilka dni wolnego? Nawet te parę dni wystarczy, aby wybrać się na trasę rowerową po górach. Taką przygodę możesz przeżyć samemu albo z przyjaciółmi czy nawet z dzieckiem. Jazda rowerem po górach to niesamowita przygoda, wiele atrakcji i masę spalonych kalorii.

kolarstwo-szosowe-w-pigulce-poznaj-historie-zasady-i-rekord-szybkosci

Kolarstwo szosowe w pigułce: poznaj historię, zasady i rekord szybkości

Jazda rowerem to dobry sposób na spędzanie wolnego czasu. Rowery, którymi poruszamy się w ramach rekreacyjnych treningów to najczęściej rowery górskie, rzadziej MTB. Można jednak zaobserwować coraz większe zainteresowanie jazdą szosową. Uchylamy rąbka tajemnicy, na czym polega kolarstwo szosowe, skąd się wzięło i jaki rower będzie najlepszy na trasę.

mistrzowskie-kolarstwo-torowe-zobacz-na-czym-polega-ten-sport

Mistrzowskie kolarstwo torowe: zobacz, na czym polega ten sport!

Ogromne emocje, zawrotna prędkość na 2 kołach i jeden cel: dojechać jak najszybciej na linię mety. Kolarstwo torowe rządzi się swoimi prawami, a i sam rower musi spełniać określone parametry. Jak to wygląda od kuchni i jakie konkurencje są najpopularniejsze na świecie?

jakie-zalety-ma-jazda-na-rowerze

Jakie zalety ma jazda na rowerze?

Jazda na rowerze to jeden z popularniejszych sportów pozwalających na uprawianie zarówno w domu, jak i na świeżym powietrzu. Jakie zalety ma taka aktywność fizyczna i o czym warto pamiętać podczas jazdy?

jakie-miesnie-pracuja-podczas-jazdy-na-rowerze

Jakie mięśnie pracują podczas jazdy na rowerze?

Każdy umie jeździć rowerem. Jedni wybierają go zamiast samochodu - jako środek transportu do pracy. Inni - zaciekle trenują, by wystartować w zawodach. Kolarstwo jest jednym z najbardziej powszechnych sportów. Ale czy zdajemy sobie sprawę z tego, jak pracują mięśnie podczas treningów kolarskich? O tym poniżej!

rodzaje-rowerow-jakie-dwa-kolka-wybrac-dla-siebie

Rodzaje rowerów - jakie dwa kółka wybrać dla siebie

Jaki rodzaj roweru wybrać: górski czy trekkingowy, rower fitness czy miejski? W jaki sposób działa rower elektryczny? Czym jest BMX, dirt i street? Czy można jeszcze gdzieś kupić składaka? Co to jest tandem i rower poziomy? Na te pytania znajdziesz odpowiedzi w poniższym artykule. Poznaj najważniejsze rodzaje rowerów.

na-dwoch-kolach-przez-pieniny-trasy-rowerowe-w-szczawnicy-zdroju-i-okolicach

Na dwóch kołach przez Pieniny! Trasy rowerowe w Szczawnicy Zdroju i okolicach

Rowerowe przeprawy przez górskie szlaki to jedna z wielu atrakcji, jakie czekają na nas w Pieninach. W tej części Karpat nie trudno o zapierające dech w piersiach widoki i malownicze pejzaże górskich polanek. Przedstawiamy 5 malowniczych tras rowerowych przebiegających w Szczawnicy i okolicach.

malowniczy-slask-czyli-najpiekniejsze-szlaki-rowerowe-na-poludniu-polski

Malowniczy Śląsk, czyli najpiękniejsze szlaki rowerowe na południu Polski

Zaczarowane miejskie starówki, przepiękne lasy i wyjątkowe zabytki ziemi południowej Polski. Zapierające dech w piersiach widoki to za mało, aby opisać geniusz tych przestrzeni. Przybliżamy 5 najpiękniejszych szlaków rowerowych na Śląsku, choć poza nimi jest wiele innych wartych uwagi!

trening-kolarski-jak-zadbac-o-rowerowa-forme

Trening kolarski - jak zadbać o rowerową formę?

Mówi się, że im więcej kilometrów w nogach tym lepiej. Być może dlatego wielu początkujących kolarzy nie potrafi wejść na wyższy poziom swojej aktywności. W treningu kolarskim istotnych jest wiele elementów. Jak poprawnie zaplanować trening i jak zadbać o złotą kolarską formę?

naped-kolarza-jakie-pedaly-wybrac

Napęd kolarza – jakie pedały wybrać?

Nadawanie napędu rowerowi może odbywać się przy pomocy pedałów zatrzaskowych lub platformowych. Mamy także tzw. noski. Ich działanie nieco się od siebie różni. Zobacz wady i zalety tych rozwiązań w kolarstwie. Jakie jest przeznaczenie poszczególnych typów pedałów?

pomysl-na-urlop-rowerem-po-gorach

Pomysł na urlop - rowerem po górach

Wybierasz się na dłuższy urlop? A może masz zaledwie kilka dni wolnego? Nawet te parę dni wystarczy, aby wybrać się na trasę rowerową po górach. Taką przygodę możesz przeżyć samemu albo z przyjaciółmi czy nawet z dzieckiem. Jazda rowerem po górach to niesamowita przygoda, wiele atrakcji i masę spalonych kalorii.

kolarstwo-szosowe-w-pigulce-poznaj-historie-zasady-i-rekord-szybkosci

Kolarstwo szosowe w pigułce: poznaj historię, zasady i rekord szybkości

Jazda rowerem to dobry sposób na spędzanie wolnego czasu. Rowery, którymi poruszamy się w ramach rekreacyjnych treningów to najczęściej rowery górskie, rzadziej MTB. Można jednak zaobserwować coraz większe zainteresowanie jazdą szosową. Uchylamy rąbka tajemnicy, na czym polega kolarstwo szosowe, skąd się wzięło i jaki rower będzie najlepszy na trasę.

mistrzowskie-kolarstwo-torowe-zobacz-na-czym-polega-ten-sport

Mistrzowskie kolarstwo torowe: zobacz, na czym polega ten sport!

Ogromne emocje, zawrotna prędkość na 2 kołach i jeden cel: dojechać jak najszybciej na linię mety. Kolarstwo torowe rządzi się swoimi prawami, a i sam rower musi spełniać określone parametry. Jak to wygląda od kuchni i jakie konkurencje są najpopularniejsze na świecie?

jakie-zalety-ma-jazda-na-rowerze

Jakie zalety ma jazda na rowerze?

Jazda na rowerze to jeden z popularniejszych sportów pozwalających na uprawianie zarówno w domu, jak i na świeżym powietrzu. Jakie zalety ma taka aktywność fizyczna i o czym warto pamiętać podczas jazdy?

jakie-miesnie-pracuja-podczas-jazdy-na-rowerze

Jakie mięśnie pracują podczas jazdy na rowerze?

Każdy umie jeździć rowerem. Jedni wybierają go zamiast samochodu - jako środek transportu do pracy. Inni - zaciekle trenują, by wystartować w zawodach. Kolarstwo jest jednym z najbardziej powszechnych sportów. Ale czy zdajemy sobie sprawę z tego, jak pracują mięśnie podczas treningów kolarskich? O tym poniżej!

rodzaje-rowerow-jakie-dwa-kolka-wybrac-dla-siebie

Rodzaje rowerów - jakie dwa kółka wybrać dla siebie

Jaki rodzaj roweru wybrać: górski czy trekkingowy, rower fitness czy miejski? W jaki sposób działa rower elektryczny? Czym jest BMX, dirt i street? Czy można jeszcze gdzieś kupić składaka? Co to jest tandem i rower poziomy? Na te pytania znajdziesz odpowiedzi w poniższym artykule. Poznaj najważniejsze rodzaje rowerów.

na-dwoch-kolach-przez-pieniny-trasy-rowerowe-w-szczawnicy-zdroju-i-okolicach

Na dwóch kołach przez Pieniny! Trasy rowerowe w Szczawnicy Zdroju i okolicach

Rowerowe przeprawy przez górskie szlaki to jedna z wielu atrakcji, jakie czekają na nas w Pieninach. W tej części Karpat nie trudno o zapierające dech w piersiach widoki i malownicze pejzaże górskich polanek. Przedstawiamy 5 malowniczych tras rowerowych przebiegających w Szczawnicy i okolicach.

malowniczy-slask-czyli-najpiekniejsze-szlaki-rowerowe-na-poludniu-polski

Malowniczy Śląsk, czyli najpiękniejsze szlaki rowerowe na południu Polski

Zaczarowane miejskie starówki, przepiękne lasy i wyjątkowe zabytki ziemi południowej Polski. Zapierające dech w piersiach widoki to za mało, aby opisać geniusz tych przestrzeni. Przybliżamy 5 najpiękniejszych szlaków rowerowych na Śląsku, choć poza nimi jest wiele innych wartych uwagi!

trening-kolarski-jak-zadbac-o-rowerowa-forme

Trening kolarski - jak zadbać o rowerową formę?

Mówi się, że im więcej kilometrów w nogach tym lepiej. Być może dlatego wielu początkujących kolarzy nie potrafi wejść na wyższy poziom swojej aktywności. W treningu kolarskim istotnych jest wiele elementów. Jak poprawnie zaplanować trening i jak zadbać o złotą kolarską formę?

naped-kolarza-jakie-pedaly-wybrac

Napęd kolarza – jakie pedały wybrać?

Nadawanie napędu rowerowi może odbywać się przy pomocy pedałów zatrzaskowych lub platformowych. Mamy także tzw. noski. Ich działanie nieco się od siebie różni. Zobacz wady i zalety tych rozwiązań w kolarstwie. Jakie jest przeznaczenie poszczególnych typów pedałów?