>

Część II. Trening kick-boxingu w praktyce

Część II. Trening kick-boxingu w praktyce

Czy trzeba być bardzo wysportowanym, żeby zacząć uprawiać kick-boxing? Czy sporty walki może uprawiać osoba bardzo drobna, albo duża i silna, ale słabo rozciągnięta? Czy trening kick-boxingu przekłada się na jakość życia codziennego? O tym z perspektywy doświadczonej trenerki kick-boxingu Magdaleny Frankowicz.

W swoich założeniach sporty i sztuki walki są przeznaczone dla wszystkich. Nie ma znaczenia, czy jesteś osobą drobną, czy dużą. Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę ze sportem, cechy takie jak np. gibkość, wytrzymałość, siłę, koordynację będziesz kształtować podczas pierwszych treningów. Jeśli natomiast jesteś osobą wysportowaną, wypracowane wcześniej cechy będziesz doskonalić.

Jak wygląda trening kick-boxingu?

Przebieg treningu zależy od jego celu (np. czy najważniejsze będzie kształtowanie wytrzymałości, nauczanie techniki, czy przygotowanie zawodników do walki) i od inwencji trenera. Najbardziej typowymi rodzajami treningów, jakich możesz się spodziewać, są:

- Trening obwodowy. Podstawowymi przyborami są worki, skakanki oraz zależnie od pomysłowości trenera i dostępnego wyposażenia sali mogą być także piłki lekarskie, ciężarki, taśmy itd. Celem jest przede wszystkim kształtowanie wytrzymałości i siły. Dzięki systematycznym ćwiczeniom – kondycja wojskowa gwarantowana!

- Trening w parach. Trenując z partnerem po pierwsze nauczysz się prawidłowo wykonywać ciosy i kopnięcia, a po drugie będziesz mógł nauczyć się taktyki obron i ataku. Celem jest doskonalenie techniki i wypracowywanie nawyków ruchowych (np. uników, szybkiego zadawania ciosów). W parach wykonuje się także sparingi. Dzięki sparingom poprawisz refleks, szybkość i koncentrację.

- Trening na tarczy z trenerem. To jedna z najbardziej lubianych form treningu, gdyż wówczas trener może indywidualnie poświecić czas każdemu ze swoich podopiecznych.

- Inne, np. ćwiczenie ciosów i kopnięć w szeregach, ćwiczenia przed lustrem, ćwiczenia rozciągające.

Często się zdarza, że jeden trening jest urozmaicony, np. podczas rozgrzewki może być dużo ćwiczeń rozciągających, w pierwszej części zajęć wykonywane są ćwiczenia w parach, a w drugiej obwód.

Co zabrać ze sobą na trening?

- Strój sportowy. Jeżeli w sekcji, do której się zapiszesz, na pierwsze treningi nie są wymagane specjalne ubiory (np. klubowe koszulki, spodenki itd.), najważniejsze aby Twój strój był wygodny. Podczas treningu możesz się spodziewać ćwiczeń rozciągających, tak więc przydadzą się długie spodnie, lub legginsy pod krótkie spodenki, w których będzie Ci wygodnie. Dobrze jest zabrać ze sobą bluzę, aby utrzymywać ciepłotę ciała wypracowaną podczas rozgrzewki, albo założyć ją, jeśli wychodzisz z ciepłej sali w chłodniejsze miejsce (np. łazienka, korytarz).

- Jakie buty? Zazwyczaj ćwiczy się boso. Buty sportowe przydadzą się na przejście między salą i szatnią, bieganie przed lub po treningu, a czasami na rozgrzewkę.

- Picie. Najlepiej zabrać wodę niegazowaną.

- Ręcznik, przybory do mycia i klapki pod prysznic.

Ochraniacze i rękawice nie są zazwyczaj wymagane na pierwszych treningach. Przydadzą się kiedy już poznasz podstawowe techniki.

W jaki sposób trening kick-boxingu może pomóc w życiu codziennym?

Cechy wypracowane podczas treningu niewątpliwie są pomocne w życiu codziennym. Dzięki poprawie wytrzymałości, siły i zwinności będziesz się mniej męczyć, a inne aktywności sprawią Ci większą przyjemność. Łatwiej Ci będzie chodzić po górach, albo popływać w basenie. Kondycja przyda Ci się także przy wykonywaniu obowiązków w pracy i w domu. Wielokrotnie, systematycznie powtarzane obrony, ciosy, odpowiednie napinanie ciała itd., staną się z czasem nawykami ruchowymi, które mogą być pomocne w samoobronie, albo w nagłych wypadkach (np. ochrona głowy).

Nieocenioną umiejętnością, którą możesz rozwijać podczas treningów jest koncentracja. Skupienie uwagi przez dłuższy czas pomoże Ci w nauce i w pracy oraz przy wielu zwykłych czynnościach. Wypracowany szybki refleks i koordynacja ruchowa będą także pomocne w orientacji przestrzennej.

Trening kick-boxingu sprzyja hartowaniu ciała i ćwiczeniu silnej woli. Niezależnie tego, czy chcesz trenować sport rekreacyjnie czy wyczynowo, głównym celem kick-boxingu jest przygotowanie do walki. Do najważniejszych cech charakteru, które kształtują i doskonalą się dzięki uprawianiu sportów walki należą zatem wytrwałość i odwaga.



Do zobaczenia na treningu!

Trener kickboxingu Magda Frankowicz

Zobacz również Część I. Na czym polega kick-boxing?

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Magdalena Frankowicz 1 27 lutego 2018  1423

Dodaj komentarz

  • Daniela
    23 marca 2018
    Bardzo fajny opis tego jak wyglada trening. Przekonał mnie do tego, żeby poszukać zajęć :)

Artykuły z kategorii: Sztuki Walki

krav-maga-poznan-czy-to-trening-takze-dla-dzieci

Krav maga Poznań – czy to trening także dla dzieci?

Krav maga Poznań: jak znaleźć odpowiednią organizację? Czy krav maga dla dzieci to dobry pomysł? A jak jest z krav magą dla dorosłych? Wszystko o krav madze w Poznaniu!

krav-maga-podstawowe-techniki-samoobrony

Krav maga - podstawowe techniki samoobrony

Krav maga skupia się przede wszystkim na uczeniu samoobrony. Od wschodnich sztuk walki odróżnia ją to, że nie wykorzystuje widowiskowych chwytów, nie jest próbą doskonalenia siebie, lecz trenuje się ją po to, by móc w realnym życiu użyć wyuczonych technik do samoobrony. Poznaj podstawowe techniki krav magi.

boks-krakow-dla-poczatkujacych-jak-zaczac-trenowac-boks

Boks Kraków dla początkujących – jak zacząć trenować boks?

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem zajęć boksu w Krakowie? Mamy dla Ciebie poradnik! Boks Kraków dla początkujących, młodzieży, dziewczyn… Każdy może zacząć trenować boks z trenerem personalnym bądź w klubie w Krakowie!

sporty-walki-wszystko-co-musisz-wiedziec-o-nokaucie

Sporty walki – wszystko co musisz wiedzieć o nokaucie

Jednym ze sposobów na rozstrzygnięcie zmagań w części sportów walki jest nokaut. Na czym on polega? Co dzieje się z zawodnikiem po nokaucie? Jak wygląda pierwsza pomoc w razie poważniejszych urazów po położeniu zawodnika na deski?

sporty-walki-trening-wzmacniajacy-palce

Sporty walki – trening wzmacniający palce

Mięśnie dłoni i placów są przeciążane codziennymi czynnościami. W przypadku osób trenujących sporty walki dochodzą także kolejne obciążenia tych partii ciała. Silne palce pozwalają bowiem na wykonywanie poszczególnych chwytów czy ciosów. Zobacz, na czym polega trening wzmacniający palce w sportach walki.

jak-trenowac-szybkosc-nog-w-sportach-walki

Jak trenować szybkość nóg w sportach walki?

Sprawne i szybkie poruszanie się po ringu należy do ważniejszych umiejętności zawodników sportów walki. Dzięki dużej szybkości nóg możliwe jest m.in. uniknięcie ciosów przeciwnika czy wykonanie skutecznych ataków. Na czym polega trening szybkości nóg w takich sportach walki jak boks, karate i MMA?

taekwondo-jak-rozciagac-sie-do-wysokich-kopniec

Taekwondo - jak rozciągać się do wysokich kopnięć?

Bez właściwego rozciągnięcia i rozgrzania mięśni nie są możliwe wysokie kopnięcia. W taekwondo duże znaczenie ma zatem trening elastyczności. Dzięki niemu ćwiczący, nawet zaskoczony przez napastnika na ulicy, będzie w stanie skutecznie się obronić. Oto, co powinien zawierać trening rozciągania w tym sporcie walki.

taekwondo-kroki-i-kopniecia

Taekwondo – kroki i kopnięcia

Nazwa taekwondo jest zbitką trzech wyrazów. Tae oznacza stopę, a więc wszystkie techniki wykonywane za pomocą nóg. Kwon to nazwa pięści a zarazem systemu pracy rękami. Do natomiast jest określeniem drogi. Oddaje duchowy element tej sztuki walki. System technik wykonywanych za pomocą nóg jest imponujący. Jakie kroki i kopnięcia znajdziemy w taekwondo?

psychologiczne-aspekty-samoobrony-jak-wybrac-wlasciwy-kurs

Psychologiczne aspekty samoobrony – jak wybrać właściwy kurs?

Mieszkasz w nieciekawej okolicy. Często zaczepiają cię na imprezach albo zwyczajnie wracasz nocą z pracy. Z jakiegoś powodu odczuwasz zagrożenie i chcesz coś z tym zrobić. Nie wiesz jak sobie poradzić, gdyby ktoś cię napadł. Stwierdzasz więc, że zapiszesz się na kurs samoobrony. Nauczysz się walczyć i eliminować zagrożenie. I tu pojawia się twój pierwszy problem. Ten rodzaj myślenia zakłada że walki nie da się uniknąć i nic nie możesz zrobić, żeby zapobiec napaści czy rabunkowi.

podobne-a-jednak-rozne-judo-vs-bjj

Podobne a jednak różne – Judo vs BJJ

Zarówno Judo, jak i Brazylijskie Jiu Jitsu są zaliczane do graplingowych sportów walki. Co więcej, BJJ powstało w wyniku modyfikacji zasad obecnych w Judo. Po kilku dekadach rozwoju obu sportów w różnych kierunkach wciąż mają one ze sobą wiele wspólnego. Podstawowe różnice między nimi tkwią jednak w odmiennych strategiach walki.

krav-maga-poznan-czy-to-trening-takze-dla-dzieci

Krav maga Poznań – czy to trening także dla dzieci?

krav-maga-podstawowe-techniki-samoobrony

Krav maga - podstawowe techniki samoobrony

boks-krakow-dla-poczatkujacych-jak-zaczac-trenowac-boks

Boks Kraków dla początkujących – jak zacząć trenować boks?

sporty-walki-wszystko-co-musisz-wiedziec-o-nokaucie

Sporty walki – wszystko co musisz wiedzieć o nokaucie

sporty-walki-trening-wzmacniajacy-palce

Sporty walki – trening wzmacniający palce

jak-trenowac-szybkosc-nog-w-sportach-walki

Jak trenować szybkość nóg w sportach walki?

taekwondo-jak-rozciagac-sie-do-wysokich-kopniec

Taekwondo - jak rozciągać się do wysokich kopnięć?

taekwondo-kroki-i-kopniecia

Taekwondo – kroki i kopnięcia

psychologiczne-aspekty-samoobrony-jak-wybrac-wlasciwy-kurs

Psychologiczne aspekty samoobrony – jak wybrać właściwy kurs?

podobne-a-jednak-rozne-judo-vs-bjj

Podobne a jednak różne – Judo vs BJJ

{