>

Część I. Na czym polega kick-boxing?

Część I. Na czym polega kick-boxing?

Czym są sporty walki? Czy sporty walki i sztuki walki są ze sobą tożsame? Czy to doskonalenie siebie, okładanie się, czy może metoda samoobrony? W czasach intensywnego rozwoju mediów można znaleźć tyle różnych zdań na ten temat, ile jest osób chcących wypowiedzieć swoje zdanie. Sportów walki jest wiele, a ich korzenie można znaleźć na każdym kontynencie. Ja postanowiłam opowiedzieć o jednym z nich – kick-boxingu.

Co to jest kick-boxing?

Kick-boxing jest sportem, który uprawiany w celu doskonalenia samego siebie można także traktować jako sztukę walki. Ten sport zaczął się kształtować w latach 70-tych XX wieku. Jego początków doszukujemy się w połączeniu tradycyjnych wschodnich sztuk walki (głównie karate, taekwondo i muay thai) oraz boksu. Podstawowymi technikami są zatem ciosy oraz kopnięcia. W Polsce rozpowszechnił

się w latach 80-tych. Prekursorami kick-boxingu byli mistrzowie świata: Piotr Siegoczyński, Cezary Podraza, największy z polskich kick-boxerów Marek Piotrowski czy Przemysław Saleta. Wkrótce, w latach 90-tych dołączyły panie, a wśród nich najbardziej znane: Agnieszka Rylik i Iwona Guzowska.

Kick-boxing doczekał się dziś wielu odmian i wciąż ewoluuje. Łączy dalekowschodnią tradycję z nowoczesnymi formami i metodami treningowymi. Wyodrębniono wiele formuł: od najbardziej łagodnych takich jak np. point-fighting (przerywana walka na punkty) czy formy przy muzyce, aż do form najbardziej wymagających jak np. K-1, gdzie zawodnicy zadają ciosy z pełną siłą. Na całym świecie trenują go zarówno dzieci, jak i dorośli. To także styl życia i wspaniała przygoda.

Zobacz także znanych trenerów i zawodników sportów walki!

Kto może ćwiczyć kick-boxing?

Rekreacyjnie

W formie rekreacyjnej kick-boxing może uprawiać każdy. Traktowany jak sztuka walki, kick-boxing w swoich założeniach jest sportem, który mobilizuje do pracy nad sobą, uczy szacunku dla samego siebie i innych, systematyczności i wytrwałości. Dzięki regularnym treningom poprawisz kondycję, koordynację ruchową, refleks i wzmocnisz swoje mięśnie. Poznając techniki walki nauczysz się także podstawowych zasad samoobrony. Wymierną możliwością sprawdzenia swoich umiejętności jest przystąpienie do egzaminów na stopnie szkoleniowe (stopnie uczniowskie – kyu oraz mistrzowskie – dan).

Trening kick-boxingu to także duży wydatek energetyczny, tak więc pomoże Ci zrzucić zbędne kilogramy. Sporty walki są dyscyplinami ogólnorozwojowymi, co sprawi, że dzięki systematycznym treningom, poprawisz swoją sylwetkę.

Wyczynowo

Aby uczestniczyć w zawodach sportowych i trenować wyczynowo, trzeba poświęcić więcej czasu i przejść komplet badań lekarskich. W zależności od predyspozycji i chęci, można startować w kilku różnych formułach.

Konkurencje "niepełnokontaktowe", w których nie można uderzać mocno i sędziowane są tylko lekkie, techniczne trafienia, są rozgrywane na macie:

light-contact – walka w formie nieprzerywanej bez kopnięć low-kick (czyli niskich kopnięć na uda)

kick-light – walka w formie nieprzerywanej z kopnięciami low-kick

point-fighting (dawniej semi-contact) – walka przerywana po każdym czystym trafieniu i wznawiana po przyznaniu punktów.

Wygrywa zawodnik, który zdobędzie więcej punktów.

Konkurencje "pełnokontaktowe", w których sędziowane są tylko techniki zadane z pełną siłą, są rozgrywane w ringu. Wszystkie walki są prowadzone w formie ciągłej:

full-contact – bez kopnięć low-kick

low-kick – jak sama nazwa wskazuje z kopnięciami low-kick

K-1 – z kopnięciami low-kick i kolanem.

Wygrywa zawodnik, który zdobędzie więcej punktów lub znokautuje przeciwnika.

Uprawianie kick-boxingu to przede wszystkim przygoda i satysfakcja.

Bezpieczeństwo

Ćwiczenia wykonywane samodzielnie

Sporty walki ewoluowały przez tysiące lat. W tym czasie zostały wykształcone takie podstawy wykonywania technik, aby dostosować je do możliwości fizjologicznych organizmu i zminimalizować ryzyko przeciążeń.

Ćwiczenia w parach

W formie treningowej ćwiczenia wykonuje się w ochraniaczach i w rękawicach. Do podstawowego wyposażenia ćwiczącego należą:

ochraniacze na stopy i piszczele

specjalne taśmy/bandaże zabezpieczające dłonie i rękawice

ochraniacz na zęby

ochraniacze tułowia – specjalne dla mężczyzn i dla kobiet

kask (zakładany obowiązkowo do sparingów, a do zwykłych ćwiczeń w parach jeżeli ktoś chce)

do K-1 można założyć także ochraniacze na kolana.


Uwaga!
Istnieją specjalne rodzaje kasków do których można dokupić osłonę twarzy (najczęściej z przezroczystego tworzywa lub specjalnej "kratki"). Są stosowane obowiązkowo w czasie zawodów dla dzieci i zalecane także dla dorosłych na sparingi w lekkim kontakcie. Są też kaski sparingowe z osłoną nosa (jednak bardzo niewygodne!).

Sparingi – tylko dla zaawansowanych!

Należy pamiętać o zasadzie: im większy profesjonalizm, tym większa ochrona!

Każde zadanie sparingowe ma cel. Np. jeżeli nasz przeciwnik dopiero się uczy, nie należy mylić go z przeciwnikiem, któremu mamy pomóc w przygotowaniach do zawodowego pojedynku o mistrzostwo świata!

Sparingi odbywają się w specjalnie wyznaczonym polu – na macie, na ringu lub innym ograniczonym i zabezpieczonym obszarze na sali gimnastycznej. Podłoże powinno być odpowiednio elastyczne, a znajdujące się w pobliżu elementy pomieszczenia zabezpieczone!!! Np. ściany można wyłożyć materacami.

Nad ćwiczącymi/walczącymi zawsze powinna czuwać osoba odpowiedzialna – trener, sędzia, na którego komendy należy bezwzględnie reagować.

Sparing to trening – należy bezwzględnie przestrzegać zasad ustalonych przed rozpoczęciem ćwiczenia.

Sparujemy w pełnym uzbrojeniu, nie zapominając o kaskach!

Walka

Na własne ryzyko ;-)

Zdrowie

Jeżeli w danym dniu nie czujesz się dobrze, dokucza Ci jakieś choróbsko lub po prostu cierpisz na jakąś wadę (np. wzroku, słuchu, masz ograniczony zakres ruchu), powiedz o tym prowadzącemu zajęcia. Ważne jest, aby na treningu jak najwięcej się nauczyć.

Wszelkie ewentualne kontuzje zgłaszaj natychmiast trenerowi!


Do zobaczenia na treningu.



Trener kickboxingu Magda Frankowicz

Czytaj również Część II. Trening kick-boxingu w praktyce

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Magdalena Frankowicz 2 19 lutego 2018  1962

Dodaj komentarz

  • fgh
    28 kwietnia 2018
    na podniesieniu nogi jak najwyzyj nie odrywając drugiej od podłogi
  • Daria
    23 marca 2018
    Bardzo fajny trening! Kobiety powinny się przekonać do sportów walki!

Artykuły z kategorii: Sztuki Walki

sporty-walki-wszystko-co-musisz-wiedziec-o-nokaucie

Sporty walki – wszystko co musisz wiedzieć o nokaucie

Jednym ze sposobów na rozstrzygnięcie zmagań w części sportów walki jest nokaut. Na czym on polega? Co dzieje się z zawodnikiem po nokaucie? Jak wygląda pierwsza pomoc w razie poważniejszych urazów po położeniu zawodnika na deski?

sporty-walki-trening-wzmacniajacy-palce

Sporty walki – trening wzmacniający palce

Mięśnie dłoni i placów są przeciążane codziennymi czynnościami. W przypadku osób trenujących sporty walki dochodzą także kolejne obciążenia tych partii ciała. Silne palce pozwalają bowiem na wykonywanie poszczególnych chwytów czy ciosów. Zobacz, na czym polega trening wzmacniający palce w sportach walki.

jak-trenowac-szybkosc-nog-w-sportach-walki

Jak trenować szybkość nóg w sportach walki?

Sprawne i szybkie poruszanie się po ringu należy do ważniejszych umiejętności zawodników sportów walki. Dzięki dużej szybkości nóg możliwe jest m.in. uniknięcie ciosów przeciwnika czy wykonanie skutecznych ataków. Na czym polega trening szybkości nóg w takich sportach walki jak boks, karate i MMA?

taekwondo-jak-rozciagac-sie-do-wysokich-kopniec

Taekwondo - jak rozciągać się do wysokich kopnięć?

Bez właściwego rozciągnięcia i rozgrzania mięśni nie są możliwe wysokie kopnięcia. W taekwondo duże znaczenie ma zatem trening elastyczności. Dzięki niemu ćwiczący, nawet zaskoczony przez napastnika na ulicy, będzie w stanie skutecznie się obronić. Oto, co powinien zawierać trening rozciągania w tym sporcie walki.

taekwondo-kroki-i-kopniecia

Taekwondo – kroki i kopnięcia

Nazwa taekwondo jest zbitką trzech wyrazów. Tae oznacza stopę, a więc wszystkie techniki wykonywane za pomocą nóg. Kwon to nazwa pięści a zarazem systemu pracy rękami. Do natomiast jest określeniem drogi. Oddaje duchowy element tej sztuki walki. System technik wykonywanych za pomocą nóg jest imponujący. Jakie kroki i kopnięcia znajdziemy w taekwondo?

psychologiczne-aspekty-samoobrony-jak-wybrac-wlasciwy-kurs

Psychologiczne aspekty samoobrony – jak wybrać właściwy kurs?

Mieszkasz w nieciekawej okolicy. Często zaczepiają cię na imprezach albo zwyczajnie wracasz nocą z pracy. Z jakiegoś powodu odczuwasz zagrożenie i chcesz coś z tym zrobić. Nie wiesz jak sobie poradzić, gdyby ktoś cię napadł. Stwierdzasz więc, że zapiszesz się na kurs samoobrony. Nauczysz się walczyć i eliminować zagrożenie. I tu pojawia się twój pierwszy problem. Ten rodzaj myślenia zakłada że walki nie da się uniknąć i nic nie możesz zrobić, żeby zapobiec napaści czy rabunkowi.

podobne-a-jednak-rozne-judo-vs-bjj

Podobne a jednak różne – Judo vs BJJ

Zarówno Judo, jak i Brazylijskie Jiu Jitsu są zaliczane do graplingowych sportów walki. Co więcej, BJJ powstało w wyniku modyfikacji zasad obecnych w Judo. Po kilku dekadach rozwoju obu sportów w różnych kierunkach wciąż mają one ze sobą wiele wspólnego. Podstawowe różnice między nimi tkwią jednak w odmiennych strategiach walki.

sporty-walki-jakie-sa-rodzaje-kaskow

Sporty walki – jakie są rodzaje kasków?

Każdy sport walki charakteryzuje się niezbędnym sprzętem treningowym. W niektórych stylach potrzebne są m.in. kaski. To one chronią zawodników przed obrażeniami czy wstrząśnieniem mózgu. Oto przegląd rodzajów kasków w sportach walki. Zobacz, do czego właściwie służą.

co-oznaczaja-kolory-pasow-w-sportach-walki

Co oznaczają kolory pasów w sportach walki?

Kolor pasa noszonego przez zawodnika sportów walki mówi głównie o jego stopniu zaawansowania w danej dyscyplinie. Zobacz, co oznaczają poszczególne kolory pasów w karate, judo, BJJ, aikido i taekwondo.

tajniki-treningu-utwardzania-w-sportach-walki

Tajniki treningu utwardzania w sportach walki

Mocne pięści są podstawą wielu sportów walki. Shaolińscy mnisi od dawien dawna przeprowadzają zabiegi oraz treningi utwardzania praktycznie każdej części ciała. Czy taka praktyka jest bezpieczna? Na czym ona polega i czemu służy?

sporty-walki-wszystko-co-musisz-wiedziec-o-nokaucie

Sporty walki – wszystko co musisz wiedzieć o nokaucie

sporty-walki-trening-wzmacniajacy-palce

Sporty walki – trening wzmacniający palce

jak-trenowac-szybkosc-nog-w-sportach-walki

Jak trenować szybkość nóg w sportach walki?

taekwondo-jak-rozciagac-sie-do-wysokich-kopniec

Taekwondo - jak rozciągać się do wysokich kopnięć?

taekwondo-kroki-i-kopniecia

Taekwondo – kroki i kopnięcia

psychologiczne-aspekty-samoobrony-jak-wybrac-wlasciwy-kurs

Psychologiczne aspekty samoobrony – jak wybrać właściwy kurs?

podobne-a-jednak-rozne-judo-vs-bjj

Podobne a jednak różne – Judo vs BJJ

sporty-walki-jakie-sa-rodzaje-kaskow

Sporty walki – jakie są rodzaje kasków?

co-oznaczaja-kolory-pasow-w-sportach-walki

Co oznaczają kolory pasów w sportach walki?

tajniki-treningu-utwardzania-w-sportach-walki

Tajniki treningu utwardzania w sportach walki