>

Czemu sport odciąga od zażywania narkotyków?

Czemu sport odciąga od zażywania narkotyków?

Pozytywne działanie ćwiczeń nie zamyka się na poprawie zdrowia fizycznego. Wysiłek to także sposób na lepsze samopoczucie, pozytywny nastrój i ogólne zadowolenie z siebie. Osoby uprawiające sport znacznie rzadziej sięgają też po używki i narkotyki. Gdzie tkwi tajemnica takiego działania ćwiczeń fizycznych?

Dlaczego sportowcy sięgają po używki?

Choć odsetek osób uprawiających sport i sięgających po narkotyki jest niewielki – wciąż jest to sporym problemem. Wielu sportowców stosuje środki dopingujące czy niekoniecznie legalne suplementy. Dlaczego? Liczą na szybkie podniesienie własnych umiejętności. Tym samym efekty ćwiczeń przychodzą znacznie wcześniej. Tak jednak dzieje się tylko w teorii. W praktyce niestety, poprawienie wyników jest chwilowe. Co ważne, odbywa się to kosztem zdrowia sportowca. Całość problemu tkwi w jego psychice. Zawodnik przekonany o skuteczności używki – stosuje ją w dobrej wierze. Często nie ma świadomości szkodliwych dla zdrowia konsekwencji. Zależy mu bowiem na podniesieniu własnej wydolności (np. u biegaczy, triathlonistów) czy szybszym przyroście masy mięśniowej (np. u kulturystów). W zamian jednak może pojawić się szereg działań niepożądanych czy nawet uzależnienie.
czemu sportowcy sięgają po narkotyki i sterydy

 

Używki a ćwiczenia fizyczne

Substancje określane jako używki zawsze niosą ze sobą szkodliwe działanie dla zdrowia. Oczywiście, w niektórych przypadkach są one mniejsze, w innych – poważniejsze. Niemniej, stosowanie wspomagaczy treningowych ma negatywny wpływ na wydolność, regenerację mięśniową czy przyrosty mięśni.

Przeprowadzono wiele badań na temat szkodliwości używek i narkotyków w kontekście sportowców. Powstał także szereg zestawień stopniujących szkodliwość poszczególnych substancji. Szkodliwość bada się w kontekście oddziaływania na zarówno na zdrowie użytkownika narkotyku, jak i wpływ jego zachowania na otoczenie. Co warte zapamiętania – w większości z takich zestawień w czołówce widnieje alkohol (także piwo). Jako że alkohol należy do legalnych używek, często bagatelizuje się jego wpływ na zdrowie trenującego.

Nie zapominajmy także o paleniu papierosów. O ich szkodliwości pisaliśmy tutaj Jak palenie papierosów wpływa na wydolność?

 

„Najpopularniejsze” używki szkodliwe dla zdrowia

Jak już wspomnieliśmy, największą ogólną szkodliwością cechuje się alkohol. Ma on wyjątkowo negatywny wpływ na otoczenie pijącego. Oddziałuje również bezpośrednio na jego zdrowie. Przede wszystkim powoduje odwodnienie sportowca czy kurczenie się i osłabienie mięśni. Ze względu na dużą dawkę węglowodanów, jest także wyjątkowo kaloryczny. Regularne spożywanie alkoholu może więc mieć wpływ na zwiększenie się tkanki tłuszczowej. A to tylko kilka z wielu konsekwencji picia alkoholu. Na drugim miejscu pod względem szkodliwości dla sportowców plasuje się metaamfetamina. Głównie wywołuje ona szkody w psychice, takie jak m.in. halucynacje, niepokój czy paranoje. Może się to przełożyć na motywację do ćwiczeń czy trudności z przestrzeganiem planu treningowego i dietetycznego. Wysoko w zestawieniu znajdują się papierosy – kolejna legalna używka. Palenie papierosów to nie tylko wdychanie kilku tysięcy szkodliwych substancji. To także ogólne pogorszenie możliwości sportowca. Osłabieniu ulega jego siła, zwinność czy wytrzymałość. To oznacza, że osoby palące nie są w stanie osiągnąć maksimum własnych możliwości treningowych. Warto wspomnieć również o marihuanie. Dużo mówi się o niej w kontekście miękkich narkotyków – niewywołujących poważnych skutków ubocznych. Niemniej, palenie marihuany może mieć wpływ m.in. na obniżenie produkcji testosteronu, przyspieszenie pracy serca czy zmniejszenie pojemności płuc.

W jaki sposób sport odciąga od zażywania używek?

Uprawianie jakiejkolwiek dyscypliny sportowej wiąże się z wysiłkiem fizycznym. A podczas wysiłku – uwalniają się endorfiny, czasem także adrenalina (sporty ekstremalne). One natomiast mają wpływ na uczucie zadowolenia, budowanie własnej samooceny, poczucie własnej wartości czy przekraczanie własnych barier. Podobnym działaniem charakteryzują się również używki. Główna różnica polega jednak na tym, że uprawianie sportu niesie pozytywny i długotrwały wpływ na zdrowie. W przypadku narkotyków i używek – uczucie zadowolenia jest chwilowe. A po nim może nastąpić diametralny spadek nastroju. Co więcej, cierpi na tym zdrowie i efekty treningowe.

Skupienie się na ćwiczeniach fizycznych powoduje ogólne zadowolenie z siebie. Efekty są przecież widoczne gołym okiem, co przekłada się również na lepsze postrzeganie siebie. Sport uczy wytrwałości, determinacji czy dążenia do celu. Sam w sobie staje się motywatorem – pozwala osiągnąć coś jedynie dzięki własnym możliwościom. Wtedy niepotrzebne staje się sięganie po jakiekolwiek wspomagacze.

Sport – czyli pozytywne uzależnienie

Oczywiście z treningami także nie można przesadzić. W kontekście uprawiania sportu mówi się przecież zarówno o pozytywnym, jak i negatywnym uzależnieniu. Dopóki ćwiczenia nie wywołują negatywnych skutków w sferze fizycznej i psychicznej, dopóty wszystko jest tak jak należy. Niemniej, żeby ze sportem nie przesadzić, warto trenować pod okiem trenera. Dzięki jego uważnym obserwacjom możliwe będzie bieżące korygowanie błędów treningowych, motywowanie czy skuteczne podnoszenie własnych możliwości.

Pozytywne uzależnienie od sportu może być doskonałą alternatywą dla używek. Chociażby w kontekście rozładowywania stresów czy codziennych napięć. Nie trzeba wiele mówić o tym, że wysiłek fizyczny zaspokaja wiele z powodów, dla których sięga się po narkotyki. Uprawianie sportu to przecież rozwijanie własnych zainteresowań, ekscytujące doznanie czy po prostu forma spędzania wolnego czasu. Oczywiście, wypicie piwa raz na jakiś czas nie wpłynie negatywnie na wyniki sportowca. Niemniej, we wszystkim trzeba zachować umiar.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 1 26 października 2017  < 1000

Dodaj komentarz

  • Dawid
    23 marca 2018
    I bardzo dobrze, że sport ma taki wpływ na organizm. Bo narkotyki to zło największe. I temu nikt nie zaprzeczy!

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

warzywno-owocowy-detoks-czyli-dieta-dr-dabrowskiej

Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

Dieta – temat rzeka, a wciąż powstają nowe. Wariantów odchudzania jest tyle, że nawet wybredni znajdą coś dla siebie. Ale jest jedna wyjątkowa dieta, którą teoretycznie powinni polubić miłośnicy warzyw i owoców. Oto dieta dr Dąbrowskiej!

dieta-w-pudelko-zamknieta

Dieta w pudełko zamknięta

Choć pewnie wielu z nas słyszało o nowym trendzie na rynku dietetycznym, to nie każdy wie z czym się to je. Dziś rozłożymy pudełkową dietę na czynniki pierwsze. Artykuł przygotowany przez dietetyka Mgr Katarzynę Kaszycę.

odchudzanie-brzucha-dieta-oparta-na-koktajlach

Odchudzanie brzucha – dieta oparta na koktajlach?

O koktajlach odchudzających słyszeliśmy wiele. Jak wygląda odchudzanie dietą koktajlową? Czy rzeczywiście koktajle pomagają w odchudzaniu brzucha? To sprawdzimy. Wiemy na pewno, że odchudzanie koktajlami jest oczyszczające, zdrowe, detoksykujące i sycące.

sportowe-sprawdzone-sposoby-na-kaca-po-sylwestrze

Sportowe sprawdzone sposoby na kaca po Sylwestrze

Trudno odmówić sobie alkoholu w Sylwestra. Dobrze jednak wiedzieć, jak złagodzić skutki szampańskiej imprezy. Nowy Rok nie musi przecież przynosić bólu głowy i żołądka. Oto sprawdzone i naturalne sposoby na kaca.

sencha-najlepsza-zielona-herbata-zdrowie-i-odchudzanie

Sencha: Najlepsza zielona herbata | Zdrowie i odchudzanie

O tym, jak zbawienny wpływ na zdrowie ma zielona herbata, możemy naczytać się wiele. Problem pojawia się podczas wyboru tej najzdrowszej zielonej herbaty. W końcu gatunków herbaty mamy całe mnóstwo. Zobaczmy, czy zielona herbata jest zdrowa i jak w tym zestawieniu odnajduje się sencha herbata.

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

sok-z-aloesu-na-odchudzanie

Sok z aloesu na odchudzanie?

Aloes jest rośliną o wszechstronnym zastosowaniu. Obecnie jest wykorzystywany do produkcji suplementów, napojów, soków… Wiadomo, że przyspiesza gojenie się ran czy działa przeciwzapalne. Okazuje się jednak, że sok z aloesu ma także inne właściwości. Czy sok z aloesu jest dobry na odchudzanie? Przekonajmy się!

naturalna-energia-guarana-przed-treningiem

Naturalna energia – guarana przed treningiem?

Przedtreningówki energetyczne nie są obce nawet początkującym bywalcom siłowni. W końcu każdy chce jak najszybciej osiągnąć zamierzony cel treningowy. Liczy się to, by na treningu mieć jak najwięcej energii i wykonać plan jak najlepiej. Znamy więc kofeinę, taurynę, yerba mate… A jak sprawa ma się z guaraną? Oto kompendium wiedzy o guaranie w kontekście treningów!

ile-czasu-trening-po-posilku

Ile czasu trening po posiłku?

Właśnie, kiedy trening po posiłku? Pora spożywania posiłków jest nieodłącznym elementem dobrze ułożonego planu treningowego. Czas odstępu przed treningiem różni się jednak w zależności od rodzaju posiłku. Ile trzeba czekać z treningiem po pierwszym posiłku, obiedzie, przekąsce czy wypiciu shake’a? Zobacz, czym grozi zbyt szybkie lub zbyt późne zjedzenie posiłku w stosunku do sesji treningowej.

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

Oznaczenie E330, które posiada kwasek cytrynowy nikogo nie zachęca. Ciągle powielane są opinie o tym, że wszystko co na „E” jest niezdrowe. Ale czy tak jest w istocie? Czy kwasek cytrynowy jest zdrowy? Postanowiliśmy sprawdzić, jaki jest skład kwasku cytrynowego oraz jego wpływ na zdrowie.

warzywno-owocowy-detoks-czyli-dieta-dr-dabrowskiej

Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

dieta-w-pudelko-zamknieta

Dieta w pudełko zamknięta

odchudzanie-brzucha-dieta-oparta-na-koktajlach

Odchudzanie brzucha – dieta oparta na koktajlach?

sportowe-sprawdzone-sposoby-na-kaca-po-sylwestrze

Sportowe sprawdzone sposoby na kaca po Sylwestrze

sencha-najlepsza-zielona-herbata-zdrowie-i-odchudzanie

Sencha: Najlepsza zielona herbata | Zdrowie i odchudzanie

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

sok-z-aloesu-na-odchudzanie

Sok z aloesu na odchudzanie?

naturalna-energia-guarana-przed-treningiem

Naturalna energia – guarana przed treningiem?

ile-czasu-trening-po-posilku

Ile czasu trening po posiłku?

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

{