Czemu sport odciąga od zażywania narkotyków?

Czemu sport odciąga od zażywania narkotyków?

Pozytywne działanie ćwiczeń nie zamyka się na poprawie zdrowia fizycznego. Wysiłek to także sposób na lepsze samopoczucie, pozytywny nastrój i ogólne zadowolenie z siebie. Osoby uprawiające sport znacznie rzadziej sięgają też po używki i narkotyki. Gdzie tkwi tajemnica takiego działania ćwiczeń fizycznych?

Dlaczego sportowcy sięgają po używki?

Choć odsetek osób uprawiających sport i sięgających po narkotyki jest niewielki – wciąż jest to sporym problemem. Wielu sportowców stosuje środki dopingujące czy niekoniecznie legalne suplementy. Dlaczego? Liczą na szybkie podniesienie własnych umiejętności. Tym samym efekty ćwiczeń przychodzą znacznie wcześniej. Tak jednak dzieje się tylko w teorii. W praktyce niestety, poprawienie wyników jest chwilowe. Co ważne, odbywa się to kosztem zdrowia sportowca. Całość problemu tkwi w jego psychice. Zawodnik przekonany o skuteczności używki – stosuje ją w dobrej wierze. Często nie ma świadomości szkodliwych dla zdrowia konsekwencji. Zależy mu bowiem na podniesieniu własnej wydolności (np. u biegaczy, triathlonistów) czy szybszym przyroście masy mięśniowej (np. u kulturystów). W zamian jednak może pojawić się szereg działań niepożądanych czy nawet uzależnienie.
czemu sportowcy sięgają po narkotyki i sterydy

 

Używki a ćwiczenia fizyczne

Substancje określane jako używki zawsze niosą ze sobą szkodliwe działanie dla zdrowia. Oczywiście, w niektórych przypadkach są one mniejsze, w innych – poważniejsze. Niemniej, stosowanie wspomagaczy treningowych ma negatywny wpływ na wydolność, regenerację mięśniową czy przyrosty mięśni.

Przeprowadzono wiele badań na temat szkodliwości używek i narkotyków w kontekście sportowców. Powstał także szereg zestawień stopniujących szkodliwość poszczególnych substancji. Szkodliwość bada się w kontekście oddziaływania na zarówno na zdrowie użytkownika narkotyku, jak i wpływ jego zachowania na otoczenie. Co warte zapamiętania – w większości z takich zestawień w czołówce widnieje alkohol (także piwo). Jako że alkohol należy do legalnych używek, często bagatelizuje się jego wpływ na zdrowie trenującego.

Nie zapominajmy także o paleniu papierosów. O ich szkodliwości pisaliśmy tutaj Jak palenie papierosów wpływa na wydolność?

 

„Najpopularniejsze” używki szkodliwe dla zdrowia

Jak już wspomnieliśmy, największą ogólną szkodliwością cechuje się alkohol. Ma on wyjątkowo negatywny wpływ na otoczenie pijącego. Oddziałuje również bezpośrednio na jego zdrowie. Przede wszystkim powoduje odwodnienie sportowca czy kurczenie się i osłabienie mięśni. Ze względu na dużą dawkę węglowodanów, jest także wyjątkowo kaloryczny. Regularne spożywanie alkoholu może więc mieć wpływ na zwiększenie się tkanki tłuszczowej. A to tylko kilka z wielu konsekwencji picia alkoholu. Na drugim miejscu pod względem szkodliwości dla sportowców plasuje się metaamfetamina. Głównie wywołuje ona szkody w psychice, takie jak m.in. halucynacje, niepokój czy paranoje. Może się to przełożyć na motywację do ćwiczeń czy trudności z przestrzeganiem planu treningowego i dietetycznego. Wysoko w zestawieniu znajdują się papierosy – kolejna legalna używka. Palenie papierosów to nie tylko wdychanie kilku tysięcy szkodliwych substancji. To także ogólne pogorszenie możliwości sportowca. Osłabieniu ulega jego siła, zwinność czy wytrzymałość. To oznacza, że osoby palące nie są w stanie osiągnąć maksimum własnych możliwości treningowych. Warto wspomnieć również o marihuanie. Dużo mówi się o niej w kontekście miękkich narkotyków – niewywołujących poważnych skutków ubocznych. Niemniej, palenie marihuany może mieć wpływ m.in. na obniżenie produkcji testosteronu, przyspieszenie pracy serca czy zmniejszenie pojemności płuc.

W jaki sposób sport odciąga od zażywania używek?

Uprawianie jakiejkolwiek dyscypliny sportowej wiąże się z wysiłkiem fizycznym. A podczas wysiłku – uwalniają się endorfiny, czasem także adrenalina (sporty ekstremalne). One natomiast mają wpływ na uczucie zadowolenia, budowanie własnej samooceny, poczucie własnej wartości czy przekraczanie własnych barier. Podobnym działaniem charakteryzują się również używki. Główna różnica polega jednak na tym, że uprawianie sportu niesie pozytywny i długotrwały wpływ na zdrowie. W przypadku narkotyków i używek – uczucie zadowolenia jest chwilowe. A po nim może nastąpić diametralny spadek nastroju. Co więcej, cierpi na tym zdrowie i efekty treningowe.

Skupienie się na ćwiczeniach fizycznych powoduje ogólne zadowolenie z siebie. Efekty są przecież widoczne gołym okiem, co przekłada się również na lepsze postrzeganie siebie. Sport uczy wytrwałości, determinacji czy dążenia do celu. Sam w sobie staje się motywatorem – pozwala osiągnąć coś jedynie dzięki własnym możliwościom. Wtedy niepotrzebne staje się sięganie po jakiekolwiek wspomagacze.

Sport – czyli pozytywne uzależnienie

Oczywiście z treningami także nie można przesadzić. W kontekście uprawiania sportu mówi się przecież zarówno o pozytywnym, jak i negatywnym uzależnieniu. Dopóki ćwiczenia nie wywołują negatywnych skutków w sferze fizycznej i psychicznej, dopóty wszystko jest tak jak należy. Niemniej, żeby ze sportem nie przesadzić, warto trenować pod okiem trenera. Dzięki jego uważnym obserwacjom możliwe będzie bieżące korygowanie błędów treningowych, motywowanie czy skuteczne podnoszenie własnych możliwości.

Pozytywne uzależnienie od sportu może być doskonałą alternatywą dla używek. Chociażby w kontekście rozładowywania stresów czy codziennych napięć. Nie trzeba wiele mówić o tym, że wysiłek fizyczny zaspokaja wiele z powodów, dla których sięga się po narkotyki. Uprawianie sportu to przecież rozwijanie własnych zainteresowań, ekscytujące doznanie czy po prostu forma spędzania wolnego czasu. Oczywiście, wypicie piwa raz na jakiś czas nie wpłynie negatywnie na wyniki sportowca. Niemniej, we wszystkim trzeba zachować umiar.

Dominika Górska 1 26 października 2017  1554

Dodaj komentarz

  • Dawid
    23 marca 2018
    I bardzo dobrze, że sport ma taki wpływ na organizm. Bo narkotyki to zło największe. I temu nikt nie zaprzeczy!

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.