Czemu sport odciąga od zażywania narkotyków?

Czemu sport odciąga od zażywania narkotyków?

Pozytywne działanie ćwiczeń nie zamyka się na poprawie zdrowia fizycznego. Wysiłek to także sposób na lepsze samopoczucie, pozytywny nastrój i ogólne zadowolenie z siebie. Osoby uprawiające sport znacznie rzadziej sięgają też po używki i narkotyki. Gdzie tkwi tajemnica takiego działania ćwiczeń fizycznych?

Dlaczego sportowcy sięgają po używki?

Choć odsetek osób uprawiających sport i sięgających po narkotyki jest niewielki – wciąż jest to sporym problemem. Wielu sportowców stosuje środki dopingujące czy niekoniecznie legalne suplementy. Dlaczego? Liczą na szybkie podniesienie własnych umiejętności. Tym samym efekty ćwiczeń przychodzą znacznie wcześniej. Tak jednak dzieje się tylko w teorii. W praktyce niestety, poprawienie wyników jest chwilowe. Co ważne, odbywa się to kosztem zdrowia sportowca. Całość problemu tkwi w jego psychice. Zawodnik przekonany o skuteczności używki – stosuje ją w dobrej wierze. Często nie ma świadomości szkodliwych dla zdrowia konsekwencji. Zależy mu bowiem na podniesieniu własnej wydolności (np. u biegaczy, triathlonistów) czy szybszym przyroście masy mięśniowej (np. u kulturystów). W zamian jednak może pojawić się szereg działań niepożądanych czy nawet uzależnienie.
czemu sportowcy sięgają po narkotyki i sterydy

 

Używki a ćwiczenia fizyczne

Substancje określane jako używki zawsze niosą ze sobą szkodliwe działanie dla zdrowia. Oczywiście, w niektórych przypadkach są one mniejsze, w innych – poważniejsze. Niemniej, stosowanie wspomagaczy treningowych ma negatywny wpływ na wydolność, regenerację mięśniową czy przyrosty mięśni.

Przeprowadzono wiele badań na temat szkodliwości używek i narkotyków w kontekście sportowców. Powstał także szereg zestawień stopniujących szkodliwość poszczególnych substancji. Szkodliwość bada się w kontekście oddziaływania na zarówno na zdrowie użytkownika narkotyku, jak i wpływ jego zachowania na otoczenie. Co warte zapamiętania – w większości z takich zestawień w czołówce widnieje alkohol (także piwo). Jako że alkohol należy do legalnych używek, często bagatelizuje się jego wpływ na zdrowie trenującego.

Nie zapominajmy także o paleniu papierosów. O ich szkodliwości pisaliśmy tutaj Jak palenie papierosów wpływa na wydolność?

 

„Najpopularniejsze” używki szkodliwe dla zdrowia

Jak już wspomnieliśmy, największą ogólną szkodliwością cechuje się alkohol. Ma on wyjątkowo negatywny wpływ na otoczenie pijącego. Oddziałuje również bezpośrednio na jego zdrowie. Przede wszystkim powoduje odwodnienie sportowca czy kurczenie się i osłabienie mięśni. Ze względu na dużą dawkę węglowodanów, jest także wyjątkowo kaloryczny. Regularne spożywanie alkoholu może więc mieć wpływ na zwiększenie się tkanki tłuszczowej. A to tylko kilka z wielu konsekwencji picia alkoholu. Na drugim miejscu pod względem szkodliwości dla sportowców plasuje się metaamfetamina. Głównie wywołuje ona szkody w psychice, takie jak m.in. halucynacje, niepokój czy paranoje. Może się to przełożyć na motywację do ćwiczeń czy trudności z przestrzeganiem planu treningowego i dietetycznego. Wysoko w zestawieniu znajdują się papierosy – kolejna legalna używka. Palenie papierosów to nie tylko wdychanie kilku tysięcy szkodliwych substancji. To także ogólne pogorszenie możliwości sportowca. Osłabieniu ulega jego siła, zwinność czy wytrzymałość. To oznacza, że osoby palące nie są w stanie osiągnąć maksimum własnych możliwości treningowych. Warto wspomnieć również o marihuanie. Dużo mówi się o niej w kontekście miękkich narkotyków – niewywołujących poważnych skutków ubocznych. Niemniej, palenie marihuany może mieć wpływ m.in. na obniżenie produkcji testosteronu, przyspieszenie pracy serca czy zmniejszenie pojemności płuc.

W jaki sposób sport odciąga od zażywania używek?

Uprawianie jakiejkolwiek dyscypliny sportowej wiąże się z wysiłkiem fizycznym. A podczas wysiłku – uwalniają się endorfiny, czasem także adrenalina (sporty ekstremalne). One natomiast mają wpływ na uczucie zadowolenia, budowanie własnej samooceny, poczucie własnej wartości czy przekraczanie własnych barier. Podobnym działaniem charakteryzują się również używki. Główna różnica polega jednak na tym, że uprawianie sportu niesie pozytywny i długotrwały wpływ na zdrowie. W przypadku narkotyków i używek – uczucie zadowolenia jest chwilowe. A po nim może nastąpić diametralny spadek nastroju. Co więcej, cierpi na tym zdrowie i efekty treningowe.

Skupienie się na ćwiczeniach fizycznych powoduje ogólne zadowolenie z siebie. Efekty są przecież widoczne gołym okiem, co przekłada się również na lepsze postrzeganie siebie. Sport uczy wytrwałości, determinacji czy dążenia do celu. Sam w sobie staje się motywatorem – pozwala osiągnąć coś jedynie dzięki własnym możliwościom. Wtedy niepotrzebne staje się sięganie po jakiekolwiek wspomagacze.

Sport – czyli pozytywne uzależnienie

Oczywiście z treningami także nie można przesadzić. W kontekście uprawiania sportu mówi się przecież zarówno o pozytywnym, jak i negatywnym uzależnieniu. Dopóki ćwiczenia nie wywołują negatywnych skutków w sferze fizycznej i psychicznej, dopóty wszystko jest tak jak należy. Niemniej, żeby ze sportem nie przesadzić, warto trenować pod okiem trenera. Dzięki jego uważnym obserwacjom możliwe będzie bieżące korygowanie błędów treningowych, motywowanie czy skuteczne podnoszenie własnych możliwości.

Pozytywne uzależnienie od sportu może być doskonałą alternatywą dla używek. Chociażby w kontekście rozładowywania stresów czy codziennych napięć. Nie trzeba wiele mówić o tym, że wysiłek fizyczny zaspokaja wiele z powodów, dla których sięga się po narkotyki. Uprawianie sportu to przecież rozwijanie własnych zainteresowań, ekscytujące doznanie czy po prostu forma spędzania wolnego czasu. Oczywiście, wypicie piwa raz na jakiś czas nie wpłynie negatywnie na wyniki sportowca. Niemniej, we wszystkim trzeba zachować umiar.

Dominika Górska 1 26 października 2017  1284

Dodaj komentarz

  • Dawid
    23 marca 2018
    I bardzo dobrze, że sport ma taki wpływ na organizm. Bo narkotyki to zło największe. I temu nikt nie zaprzeczy!

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dlaczego-dbanie-o-zeby-jest-tak-wazne-dla-zdrowia

Dlaczego dbanie o zęby jest tak ważne dla zdrowia?

Większość ludzi dba o zęby przede wszystkim ze względów estetycznych. Nie to jednak powinno być głównym powodem zachowywania higieny jamy ustnej. Niewłaściwy stan zębów może przekładać się na pogorszenie się ogólnego stanu zdrowia. Dowiedz się, czym grozi zaniedbanie zębów i jak powinno się je pielęgnować.

cz-5-5-dbaj-o-swoje-zdrowie-zalecenia-who-i-ministerstwa-zdrowia-dot-koronawirusa

Cz. 5/5 Dbaj o swoje zdrowie! Zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia dot. koronawirusa

Oficjalne stanowisko WHO ws. koronawirusa jest jednoznaczne: to epidemia na skalę światową. Aby skutecznie przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się pandemicznego wirusa, warto zachować szczególne środki ostrożności. Poznaj oficjalne zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia i zadbaj o swoje zdrowie w dobie koronawirusa.

cz-4-5-treningi-online-z-trenerem-w-dobie-koronawirusa-cwicz-mimo-wszystko

Cz. 4/5 Treningi online z trenerem w dobie koronawirusa? Ćwicz mimo wszystko!

Zasięg zakażeń koronawirusem jest coraz większy, a liczba ofiar cały czas rośnie. Nie bez powodu siłownie i kluby fitness zamknęły się dla klientów - tu chodzi o zdrowie i ludzkie życie, które jest wartością nieocenioną! Ale czy to oznacza, że musisz leżeć na kanapie i wegetować przez cały ten dziki czas? Zobacz, jak wykorzystać okres kwarantanny i spróbuj treningów online z trenerem bez wychodzenia z domu!

cz-3-5-trening-przede-wszystkim-jak-realizowac-plan-treningowy-w-dobie-koronawirusa

Cz. 3/5 Trening przede wszystkim - jak realizować plan treningowy w dobie koronawirusa?

Coraz większa liczba zachorowań na nowego koronawirusa sprawia, że siłownie, kluby fitness, galerie handlowe i placówki kultury zostały wyłączone z życia publicznego. Aby epidemia nie szerzyła się dalej, trzeba zgasić zarazę w zarodku lub powstrzymać jej dalsze rozprzestrzenianie się. Tylko jak realizować plan treningowy przy zamkniętych siłowniach i klubach fitness? Jest na to prosty sposób!

cz-2-5-koronawirus-w-starciu-z-domowa-spizarnia-jakie-zapasy-warto-miec-w-domu

Cz. 2/5 Koronawirus w starciu z domową spiżarnią. Jakie zapasy warto mieć w domu?

Jeśli wiadomość o szerzącej się epidemii koronawirusa wymiata produkty spożywcze z twoich sklepów, nie martw się - mamy tak samo! Tylko jak utrzymać dietę i jeść zdrowo, by możliwie jak najrzadziej wychodzić z domu? Zobacz, jakie zapasy żywności długoterminowej warto zrobić i jak w prosty sposób przedłużyć termin przydatności do spożycia innych produktów.

cz-1-5-odpornosc-vs-grozny-koronawirus-jak-zmniejszyc-ryzyko-zachorowania

Cz. 1/5 Odporność vs groźny koronawirus. Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania?

To już oficjalne stanowisko WHO: mierzymy się z pandemią. Szalejący koronawirus rozprzestrzenia się coraz bardziej, zbierając żniwo kolejnych ofiar śmiertelnych. Najlepsze, co możesz zrobić dla siebie i dla innych to zostać w domu. Zobacz, w jaki sposób zwiększyć swoją odporność i zmniejszyć ryzyko zachorowania na zakaźną chorobę COVID-19.

zdrowie-bez-lekow-masz-je-na-wyciagniecie-reki

Zdrowie bez leków? Masz je na wyciągnięcie ręki!

Długie i zdrowe życie to marzenie każdego, zwłaszcza, jeśli w grę wchodzi idealny życiowy partner czy liczne potomstwo z własnymi rodzinami. Jak właściwie zadbać o swoje zdrowie bez leków i zapewnić sobie długowieczność? Podpowiadamy sprawdzone patenty - są na wyciągnięcie ręki i nic nie kosztują!

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie-aktualizacja-2020

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię | AKTUALIZACJA 2020

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

dobry-dietetyk-online-jedz-zdrowo-bez-wychodzenia-z-domu

Dobry dietetyk online - jedz zdrowo bez wychodzenia z domu

Internet to medium coraz częściej wykorzystywane do załatwiania spraw, które jeszcze kilka lat temu wymagały wyjścia z domu. Jedną z nich jest konsultacja z dietetykiem i ustalenie planu żywienia na określony czas. Jak wyglądają takie wizyty online i ile one kosztują?

amerykanski-sen-na-talerzu-dieta-dubrow-w-roli-glownej

Amerykański sen na talerzu. Dieta Dubrow w roli głównej

Kult smukłej, wysportowanej sylwetki i wszechogarniające diety na redukcję tkanki tłuszczowej wciąż są na topie. Obok redukcyjnych diet paleo czy planu żywieniowego samuraja, równie słynna stała się dieta oczyszczająca dr Dąbrowskiej. Jedną z najnowszych form żywienia jest dieta Dubrow. Na czym polega?

dlaczego-dbanie-o-zeby-jest-tak-wazne-dla-zdrowia

Dlaczego dbanie o zęby jest tak ważne dla zdrowia?

Większość ludzi dba o zęby przede wszystkim ze względów estetycznych. Nie to jednak powinno być głównym powodem zachowywania higieny jamy ustnej. Niewłaściwy stan zębów może przekładać się na pogorszenie się ogólnego stanu zdrowia. Dowiedz się, czym grozi zaniedbanie zębów i jak powinno się je pielęgnować.

cz-5-5-dbaj-o-swoje-zdrowie-zalecenia-who-i-ministerstwa-zdrowia-dot-koronawirusa

Cz. 5/5 Dbaj o swoje zdrowie! Zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia dot. koronawirusa

Oficjalne stanowisko WHO ws. koronawirusa jest jednoznaczne: to epidemia na skalę światową. Aby skutecznie przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się pandemicznego wirusa, warto zachować szczególne środki ostrożności. Poznaj oficjalne zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia i zadbaj o swoje zdrowie w dobie koronawirusa.

cz-4-5-treningi-online-z-trenerem-w-dobie-koronawirusa-cwicz-mimo-wszystko

Cz. 4/5 Treningi online z trenerem w dobie koronawirusa? Ćwicz mimo wszystko!

Zasięg zakażeń koronawirusem jest coraz większy, a liczba ofiar cały czas rośnie. Nie bez powodu siłownie i kluby fitness zamknęły się dla klientów - tu chodzi o zdrowie i ludzkie życie, które jest wartością nieocenioną! Ale czy to oznacza, że musisz leżeć na kanapie i wegetować przez cały ten dziki czas? Zobacz, jak wykorzystać okres kwarantanny i spróbuj treningów online z trenerem bez wychodzenia z domu!

cz-3-5-trening-przede-wszystkim-jak-realizowac-plan-treningowy-w-dobie-koronawirusa

Cz. 3/5 Trening przede wszystkim - jak realizować plan treningowy w dobie koronawirusa?

Coraz większa liczba zachorowań na nowego koronawirusa sprawia, że siłownie, kluby fitness, galerie handlowe i placówki kultury zostały wyłączone z życia publicznego. Aby epidemia nie szerzyła się dalej, trzeba zgasić zarazę w zarodku lub powstrzymać jej dalsze rozprzestrzenianie się. Tylko jak realizować plan treningowy przy zamkniętych siłowniach i klubach fitness? Jest na to prosty sposób!

cz-2-5-koronawirus-w-starciu-z-domowa-spizarnia-jakie-zapasy-warto-miec-w-domu

Cz. 2/5 Koronawirus w starciu z domową spiżarnią. Jakie zapasy warto mieć w domu?

Jeśli wiadomość o szerzącej się epidemii koronawirusa wymiata produkty spożywcze z twoich sklepów, nie martw się - mamy tak samo! Tylko jak utrzymać dietę i jeść zdrowo, by możliwie jak najrzadziej wychodzić z domu? Zobacz, jakie zapasy żywności długoterminowej warto zrobić i jak w prosty sposób przedłużyć termin przydatności do spożycia innych produktów.

cz-1-5-odpornosc-vs-grozny-koronawirus-jak-zmniejszyc-ryzyko-zachorowania

Cz. 1/5 Odporność vs groźny koronawirus. Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania?

To już oficjalne stanowisko WHO: mierzymy się z pandemią. Szalejący koronawirus rozprzestrzenia się coraz bardziej, zbierając żniwo kolejnych ofiar śmiertelnych. Najlepsze, co możesz zrobić dla siebie i dla innych to zostać w domu. Zobacz, w jaki sposób zwiększyć swoją odporność i zmniejszyć ryzyko zachorowania na zakaźną chorobę COVID-19.

zdrowie-bez-lekow-masz-je-na-wyciagniecie-reki

Zdrowie bez leków? Masz je na wyciągnięcie ręki!

Długie i zdrowe życie to marzenie każdego, zwłaszcza, jeśli w grę wchodzi idealny życiowy partner czy liczne potomstwo z własnymi rodzinami. Jak właściwie zadbać o swoje zdrowie bez leków i zapewnić sobie długowieczność? Podpowiadamy sprawdzone patenty - są na wyciągnięcie ręki i nic nie kosztują!

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie-aktualizacja-2020

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię | AKTUALIZACJA 2020

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

dobry-dietetyk-online-jedz-zdrowo-bez-wychodzenia-z-domu

Dobry dietetyk online - jedz zdrowo bez wychodzenia z domu

Internet to medium coraz częściej wykorzystywane do załatwiania spraw, które jeszcze kilka lat temu wymagały wyjścia z domu. Jedną z nich jest konsultacja z dietetykiem i ustalenie planu żywienia na określony czas. Jak wyglądają takie wizyty online i ile one kosztują?

amerykanski-sen-na-talerzu-dieta-dubrow-w-roli-glownej

Amerykański sen na talerzu. Dieta Dubrow w roli głównej

Kult smukłej, wysportowanej sylwetki i wszechogarniające diety na redukcję tkanki tłuszczowej wciąż są na topie. Obok redukcyjnych diet paleo czy planu żywieniowego samuraja, równie słynna stała się dieta oczyszczająca dr Dąbrowskiej. Jedną z najnowszych form żywienia jest dieta Dubrow. Na czym polega?