Cz. 5/5 Dbaj o swoje zdrowie! Zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia dot. koronawirusa

Cz. 5/5 Dbaj o swoje zdrowie! Zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia dot. koronawirusa

Oficjalne stanowisko WHO ws. koronawirusa jest jednoznaczne: to epidemia na skalę światową. Aby skutecznie przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się pandemicznego wirusa, warto zachować szczególne środki ostrożności. Poznaj oficjalne zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia i zadbaj o swoje zdrowie w dobie koronawirusa.

Czym jest koronawirus? Krótka charakterystyka zagrożenia

Co do zasady koronawirusy występują w świecie od dziesiątek lat. Dopiero mutacja z Wuhan odkryta w 2019 to nowy szczep, który jest wciąż badany, a wszelkie odkrycia naukowe są komunikowane w raportach Światowej Organizacji Zdrowia. Wirus przenosi się drogą kropelkową i znajduje się obecnie w fazie defensywnej. Osobami najbardziej narażonymi na atak ze strony złośliwego koronawirusa są ludzie starsi i z obniżoną odpornością. Według aktualnego raportu WHO, COVID-19 stwierdzono już u 198 tys. osób, ponad 7900 zmarło. W Polsce jest aktualnie 246 chorych, a 5 osób zmarło w wyniku zakażenia (stan na 18.03.2020, godz. 13:53).

Jak zapobiec zakażeniu koronawirusem? Czy to w ogóle możliwe?

Według ogólnych zaleceń WHO i Ministerstwa Zdrowia, podstawowym narzędziem walki z koronawirusem jest i powinna być higiena osobista. Aby zapobiec zakażeniu, należy jak najczęściej myć ręce ciepłą wodą z mydłem przez min. 30 sek. Podczas kaszlu należy koniecznie zakryć usta i nos, używając w tym celu chusteczki higienicznej lub zgięcia rękawa. Kluczowe jest unikanie spotkań i przebywanie w otoczeniu osób, które mogły mieć kontakt z komórkami wirusa. Dlatego aby skutecznie chronić siebie i swoich bliskich, w miarę możliwości zostań w domu i wykonuj wszelkie prace zdalnie. Jeśli masz taką możliwość, skorzystaj z dodatkowej opieki na dziecko lub wykorzystaj zaległy urlop.

Symptomy zakażenia koronawirusem i przebieg choroby COVID-19
koronawirus zalecenia

Objawy występujące podczas zakażenia koronawirusem do złudzenia przypominają klasyczną grypę i mogą być mylone z przeziębieniem. Gorączka powyżej 37,3 stopni i suchy kaszel występują z największym natężeniem. Nieco słabiej, choć równie często, pojawiają się bóle mięśni i głowy, a także ból gardła i ogólne zmęczenie. Sporadycznie pojawiać się mogą kichanie i biegunka oraz zatkany nos. Większość zakażeń przebiega łagodnie i często bez jakichkolwiek objawów. W skrajnych przypadkach może dojść do uszkodzenia dolnego układu oddechowego i jego całkowitej niewydolności oraz wstrząsu septycznego. Jeśli zauważysz u siebie objawy zakażenia, zadzwoń na infolinię NFZ: 800 190 590. Pod żadnym pozorem nie idź we własnym zakresie do przychodni!

Podstawowe zasady higieny: zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia

Regularne mycie rąk i stosowanie płynu do dezynfekcji na bazie alkoholu to absolutna podstawa w profilaktyce zakażenia koronawirusem. Niestety, nawet dokładnie umyte ręce mogą za chwilę mieć kontakt z powierzchniami, na których mogą znajdować się wirusy, w tym groźny COVID-19. Dlatego bez względu na wszystko staraj się wyrobić w sobie dobry nawyk i nie dotykać dłońmi okolic twarzy. Szczególnie narażone na ewentualny kontakt z koronawirusem są błony śluzowe, dlatego omijaj okolice oczu, ust i nosa. Jeśli koniecznie musisz dotknąć czegoś w tych miejscach, używaj chusteczek higienicznych bezpośrednio po umyciu dłoni.

Koronawirus w Polsce. Co oznacza stan zagrożenia epidemicznego?

Wprowadzony w Polsce stan zagrożenia epidemicznego powinien być potraktowany całkiem poważnie. Nie chodzi oczywiście o sianie paniki - ona nie będzie w żadnym wypadku pomocna. Stan zagrożenia epidemicznego oznacza wycofanie części instytucji kulturalnych i placówek handlowych z życia społecznego. Wszystko to w celu zmniejszenia ryzyka rozprzestrzeniania się koronawirusa. Jeśli to tylko możliwe, zostań w domu i pracuj zdalnie. Wszelkie sprawy, które musisz załatwić w mieście, staraj się ograniczać do absolutnego minimum. Większość na pewno możesz załatwić online lub poprzez kontakt z infolinią. Jeśli mimo wszystko musisz wyjść z domu, staraj się ograniczać kontakty z innymi osobami i zachowaj bezpieczny dystans 1,5 m od rozmówcy.


---------------------------------------------
NAWIGACJA
1. Odporność vs groźny koronawirus. Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania?
2. Koronawirus w starciu z domową spiżarnią. Jakie zapasy warto mieć w domu? 
3. Trening przede wszystkim - jak realizować plan treningowy w dobie koronawirusa? 
4. Treningi online z trenerem w dobie koronawirusa? Ćwicz mimo wszystko! 

5. Dbaj o swoje zdrowie! Zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia dot. koronawirusa - TU JESTEŚ

Aleks Dorosiński 0 19 marca 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.