Cz. 1/5 Odporność vs groźny koronawirus. Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania?

Cz. 1/5 Odporność vs groźny koronawirus. Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania?

To już oficjalne stanowisko WHO: mierzymy się z pandemią. Szalejący koronawirus rozprzestrzenia się coraz bardziej, zbierając żniwo kolejnych ofiar śmiertelnych. Najlepsze, co możesz zrobić dla siebie i dla innych to zostać w domu. Zobacz, w jaki sposób zwiększyć swoją odporność i zmniejszyć ryzyko zachorowania na zakaźną chorobę COVID-19.

Przede wszystkim zadbaj o higienę!

Rośnie liczba osób zakażonych koronawirusem, w Polsce to już 246 chorych i 5 ofiar śmiertelnych (stan na 18.03.2020, godz. 10:17). Zagrożenie staje się coraz bardziej realne i dotyczy nas wszystkich. Aby zmniejszyć ryzyko zachorowania na koronawirusa, staraj się dbać o higienę jeszcze bardziej niż dotychczas. Regularnie myj ręce ciepłą wodą z mydłem przez min. 30 sekund. Jeśli nie masz aktualnie dostępu do bieżącej wody i mydła, użyj środka dezynfekującego na bazie alkoholu (min. 60%). Częste mycie rąk zabija wirusy, które mogą się na nich znajdować, ochroni cię też przed dostaniem się patogenów do organizmu.

Unikaj dotykania twarzy, w szczególności oczu, nosa i ust!

Twoje dłonie dotykają w ciągu dnia wielu powierzchni i stanowią twój bezpośredni kontakt z bakteriami i wirusami. Zanieczyszczone i niezdezynfekowane dłonie mogą przenieść komórki koronawirusa do organizmu, a przez kontakt z błonami śluzowymi oczu, nosa i ust ryzyko jest bardzo duże. Staraj się ograniczać kierowanie dłoni w stronę twarzy i wyrób w sobie nawyk regularnej dezynfekcji dłoni. W ten prosty sposób ograniczysz ryzyko zachorowania na COVID-19zmniejszysz zagrożenie rozprzestrzeniania się komórek wirusa.

Stosuj się do zaleceń dot. przebywania w domu!

Jeśli tylko masz taką możliwość, skorzystaj z opcji pracy zdalnej, opieki na dzieckiem lub wykorzystaj zaległy urlop wypoczynkowy. Nawet jeśli nie obejmuje cię kwarantanna, pozostanie w domu skutecznie zmniejszy ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa. Ten groźny patogen przenoszony jest drogą kropelkową. Według najnowszych ustaleń epidemiologów, komórki wirusa utrzymują się w powietrzu nawet ok. 3 godzin. Pozostań w domu najdłużej jak to możliwe i chroń siebie i swoich bliskich.

Jeśli musisz wyjść z domu, zachowaj bezpieczny dystans!
koronawirus epidemia

Oczywiście zabunkrowanie się w domu na cały okres zagrożenia epidemicznego to idealne rozwiązanie. To niestety tylko mrzonka. W końcu będzie trzeba wyjść po kolejny zapas żywności, środki czystości czy załatwić drobne sprawy w funkcjonujących urzędach i bankach. Nawiązując bezpośredni kontakt z drugą osobą, zachowaj bezpieczny dystans min. 1,5 metra odległości, tak by zmniejszyć ryzyko rozprzestrzeniania się komórek koronawirusa. Jeśli ktoś w twoim otoczeniu kaszle lub kicha, wydzielina z ust i nosa jest rozpylana pod ciśnieniem. Jeśli zawiera wirusa, może dostać się do twojego organizmu. Stosowanie się do poleceń personelu - np. do pozostawania w obiekcie max 3 osób - skutecznie zmniejszy ryzyko zachorowania.

Wyrób w sobie dobre nawyki i regularnie je praktykuj!

W obliczu panującego koronawirusa z Wuhan kontakt z drugą osobą to naprawdę ryzykowne posunięcie. Będąc wśród innych ludzi, staraj się regularnie sięgać po chusteczkę higieniczną podczas kichania lub kaszlu. Zużyta chusteczka powinna natychmiast trafić do zamykanego kosza na odpady! Jak nigdy dotąd, zasady higieny powinny być teraz szczególnie przestrzegane, tak by koronawirus rozprzestrzeniał się jak najwolniej.

Dbaj o odporność przede wszystkim w domu!

Czystość to teraz nasza najlepsza bariera. I o ile konieczne jest utrzymywanie higieny osobistej i postępowanie zgodnie z zasadami WHO, również dbanie o czystość naszych domów będzie kluczowe. Często wietrz pomieszczenia, w których przebywasz, staraj się utrzymywać w czystości często dotykane powierzchnie np. klamki, telefony i klawiatura komputera.Jeśli tylko możesz, ogranicz bezpośrednie kontakty, witaj się bez uścisku dłonie, przytulenia czy pocałowania w policzek. Jeśli zauważysz wystąpienie infekcji, nie lekceważ jej objawów. Zasięgnij porady lekarskiej nawet bez wychodzenia z domu! Uruchomiono całodobową infolinię NFZ - wystarczy zadzwonić na numer 800 190 590.


---------------------------------------------
NAWIGACJA
1. Odporność vs groźny koronawirus. Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania? - TU JESTEŚ
2. Koronawirus w starciu z domową spiżarnią. Jakie zapasy warto mieć w domu?
3. Trening przede wszystkim - jak realizować plan treningowy w dobie koronawirusa?
4. Treningi online z trenerem w dobie koronawirusa? Ćwicz mimo wszystko!

5. Dbaj o swoje zdrowie! Zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia dot. koronawirusa


Aleks Dorosiński 0 18 marca 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.