Ćwiczenie do upadku mięśniowego – jak wykonać, korzyści i zagrożenia

Ćwiczenie do upadku mięśniowego – jak wykonać, korzyści i zagrożenia

Wiele osób jest przekonanych o tym, że właściwy trening musi zakończyć się całkowitym upadkiem mięśniowym. Zobaczmy, jakie korzyści niesie trenowanie do ostatnich sił, a także jakie zagrożenia mogą się pojawić z takiego katowania mięśni.

Zagrożenia podczas treningu do upadku mięśniowego

trening do odcinki upadku mięśniowego

- Trening do upadku mięśniowego polega na intensywnych ćwiczeniach do momentu, w którym trenujący nie jest już w stanie wykonać ani jednego ćwiczenia. Założenie podczas ćwiczeń, że należy wykonywać jak najwięcej ćwiczeń oraz dawać z siebie wszystko może prowadzić do kontuzji oraz rozczarowań. Trenujący powinien mieć przemyślany plan treningowy. Ponadto, treningi nie mogą być bezmyślne, a ich częstotliwość – dowolna. Nieustanne, nieprzemyślane wykonywanie powtórzeń może nie przynieść żadnych efektów.

- Ze względu na złożoność ludzkiego organizmu warto pamiętać o odpowiednich rozwiązaniach dla każdej partii ciała. Trenowanie do upadku mięśniowego jedynie np. bicepsa, może doprowadzić do nadwyrężenia mięśni lub dysproporcji ciała. Ważne jest ułożenie przejrzystego planu treningowego, który obejmie każdą partię mięśniową w równomiernym stopniu. Czytaj więcej: Symetria mięśni

Budowanie mięśni w ramach treningu do upadku mięśniowego może być utrudnione. Długotrwałe stosowanie tego rodzaju ćwiczeń może dodatkowo zatrzymać lub cofnąć ten proces. Przetrenowanie mięśni wywołuje spadek motywacji, apetytu oraz wydolności psychofizycznej ćwiczącego. Fizyczne i psychiczne zmęczenie wpływają na pracę mięśni. W takiej sytuacji przestają one rosnąć. Dodatkowo, zmniejsza się również forma ćwiczącego, co może prowadzić do kontuzji. W niektórych przypadkach kontuzje mogą wykluczyć trenującego na długi czas z treningów. Taka sytuacja zabiera możliwość kontynuowania postępów treningowych. Warto rozpocząć prowadzenie dziennika treningowego

Korzyści wynikające z treningu do upadku mięśniowego

korzyści z treningu do upadku mięśniowego

- Trening do upadku mięśniowego może być również dobrym rozwiązaniem. W tym przypadku ważne jest jednak wykorzystywanie go świadomie i umiejętnie. Nie należy podchodzić do tego typu treningu bez znajomości jego zasad. Samo „katowanie mięśni” może się nawet skończyć kontuzją.

- Rozważne stosowanie tego typu treningu może wpłynąć pozytywnie na budowę mięśni i siły. Ważne jest jednak, by ćwiczenia do upadku mięśniowego nie były wykonywane zbyt często.

- Jest dobrym sposobem na wzbogacenie planu treningowego. Na przykład, gdy stosujemy metodę HST (albo inną rozwijającą siłę) mamy w planie ćwiczenia wielostawowe. Kilka treningów o wysokiej intensywności pomoże m.in. sprawdzić wyniki siłowe trenującego.

Kiedy trenować do upadku mięśniowego?

Trenujący powinien dokładnie obserwować swoje postępy (np. sylwetkowe, siłowe). Taka obserwacja pomaga w ocenie dotyczącej zmiany planu treningowego. W okresie stagnacji i braku postępów nie powinno się wprowadzać cięższych treningów. W takim przypadku ważniejsza jest prawidłowa technika oraz dieta.

Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy specjalisty, np. trenera personalnego. Dokładna ocena techniki ćwiczeń oraz ewentualne wskazówki pozwolą na efektywne ćwiczenia. Wykorzystanie innych bodźców podczas zastoju jednej partii mięśni może skutecznie wpłynąć na efekty treningu. Ponadto, prawidłowa technika wykonywania ćwiczeń zmniejsza ryzyko kontuzji. Zrezygnowanie z treningu do upadku mięśniowego pozwoli na lepsze wyniki siłowe oraz zachowanie zdrowego ciała.

Trening do upadku mięśniowego nie powinien być uznawany za podstawę dobrego treningu. Pomimo korzyści płynących z tego typu treningu, generuje on wiele zagrożeń, przede wszystkim zdrowotnych. Nie trzeba całkowicie rezygnować z takiego treningu. Jest on doskonałym wyjściem, jeśli stanowi jedną z części planu treningowego. Mimo wszystko, trening do upadku mięśniowego jest jedną z cięższych form treningu. Trenujący powinien zadbać o odpowiedni odpoczynek oraz dietę. Regularne stosowanie tego typu treningu nawet z dbaniem o prawidłowy rozwój własnego ciała może utrudnić poprawę wyników.

Dominika Górska 5 24 października 2016  1279

Dodaj komentarz

  • Mari
    12 stycznia 2017
    Tyle metod treningowych do wyboru, że nie wiadomo od której zacząć :)
  • Karol
    31 października 2016
    Dieta, technika i regeneracja - przepis na dobry trening do upadku mięśniowego!
  • Mariusz
    28 października 2016
    Słyszałem o tym typie treningu, ale nie znam nikogo, kto by go stosował. Jest chyba zbyt ryzykowny.
  • Samantaa
    27 października 2016
    Jestem profesjonalistą, dlatego wszystkie formy treningu pozostawiam do wyboru mojemu trenerowi osobistemu. Nie muszę martwić się, że taki a taki trening nie jest dla mnie. On wszystko wie, on wszystko ustala :)
  • Karool
    24 października 2016
    Właśnie. Każdą formę treningu należy stosować świadomie. Ani upadek mięśniowy, ani split, ani obwody nie są dla wszystkich. Trzeba wiedzieć, co można i kiedy, bo inaczej może skończyć się tragicznie.

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening-aktualizacja-2020

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening | AKTUALIZACJA 2020

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

top-najpopularniejszych-cwiczen-na-drazku-aktualizacja-2020

Top najpopularniejszych ćwiczeń na drążku | AKTUALIZACJA 2020

Drążek jest przyrządem, który znalazł szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach sportu m.in. street workoucie, kalistenice, treningach siłowych czy gimnastyce. Oto zestawienie najczęściej wykonywanych ćwiczeń na drążku dla początkujących i nie tylko. Zobacz, jak je prawidłowo wykonywać oraz co można dzięki nim osiągnąć.

ktora-kreatyna-dostepna-na-rynku-jest-najlepsza-na-mase

Która kreatyna dostępna na rynku jest najlepsza na masę?

Kreatyna to jeden z suplementów pozwalających na przyspieszenie przyrostu masy mięśniowej. Która ogólnodostępna kreatyna jest najlepsza i umożliwia osiągnięcie najbardziej zadowalających efektów?

idealne-cwiczenie-na-szerokie-bary-podciaganie-sztangi-do-brody-w-pigulce

Idealne ćwiczenie na szerokie bary! Podciąganie sztangi do brody w pigułce

Każdemu z nas trening barków kojarzy się z dobrym dopompowaniem wszystkich aktonów mięśni naramiennych, w szczególności części bocznych. Dobry trening barków to tony przerzuconego żelastwa i w efekcie maksymalizacja ukrwienia komórek. Jak zapewnić sobie możliwie największe ukrwienie barków i jednocześnie rozbudować kaptury? Warto sięgnąć po podciąganie sztangi do brody.

armwrestling-podstawowe-informacje-o-silowaniu-na-reke-aktualizacja-2020

Armwrestling – podstawowe informacje o siłowaniu na rękę | Aktualizacja 2020

Zobaczcie zasady obowiązujące w siłowaniu na rękę. Armwrestling nie jest tak oczywisty na jaki wygląda. Ten sport siłowy wymaga dobrego przygotowania i przemyślanej taktyki.

przykladowy-trening-fbw-jak-go-wykonac

Przykładowy trening FBW – jak go wykonać?

Trening Full Body Workout to jedna z bardziej uniwersalnych aktywności fizycznych trafiająca w gusta wielu osób posiadających różne cele. Jak poprawnie ćwiczyć FBW i o czym warto pamiętać?

wyciskanie-hantli-lezac-technika-wzmacniania-miesni

Wyciskanie hantli leżąc | technika wzmacniania mięśni

Wyciskanie hantli leżąc to jedna z popularniejszych metod na wzmocnienie mięśni znajdujących się na długości całych rąk i klatki piersiowej. Jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia tego typu?

zolnierskie-wyciskanie-czyli-jak-budowac-mase-miesniowa

Żołnierskie wyciskanie, czyli jak budować masę mięśniową

Wyciskanie żołnierskie to jedno z najefektywniejszych ćwiczeń na masę. Istnieje wiele wariantów tego rodzaju aktywności. Jak ćwiczyć żołnierskie wyciskanie?

wioslowanie-sztanga-twoj-przepis-na-plecy-jak-lotnisko-w-atlancie

Wiosłowanie sztangą: twój przepis na plecy jak lotnisko w Atlancie

Kiedy w marcu 2019 roku władze Turcji otworzyły nową część lotniska w Stambule, turyści myśleli, że to obecnie największe lotnisko świata. Niezależnie od tego, który kierunek obieramy na swój urlop, nasze plecy mogą być równie imponujących rozmiarów. Jak się takich dorobić? Wiosłowanie sztangą to idealna recepta! Przedstawiamy 4 warianty tego ćwiczenia i jego kompleksowy wpływ na sylwetkę!

rwanie-sztangi-jak-robic-to-prawidlowo-aktualizacja-2020

Rwanie sztangi – jak robić to prawidłowo? Aktualizacja 2020

Rwanie sztangi jest jednym z trudniejszych ćwiczeń pod względem technicznym. Składa się ze skomplikowanych ruchów, które należy wykonać w jednym czasie. Zobacz, w jaki sposób można poprawnie wykonywać rwanie sztangi i podrzut sztangi.

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening-aktualizacja-2020

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening | AKTUALIZACJA 2020

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

top-najpopularniejszych-cwiczen-na-drazku-aktualizacja-2020

Top najpopularniejszych ćwiczeń na drążku | AKTUALIZACJA 2020

Drążek jest przyrządem, który znalazł szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach sportu m.in. street workoucie, kalistenice, treningach siłowych czy gimnastyce. Oto zestawienie najczęściej wykonywanych ćwiczeń na drążku dla początkujących i nie tylko. Zobacz, jak je prawidłowo wykonywać oraz co można dzięki nim osiągnąć.

ktora-kreatyna-dostepna-na-rynku-jest-najlepsza-na-mase

Która kreatyna dostępna na rynku jest najlepsza na masę?

Kreatyna to jeden z suplementów pozwalających na przyspieszenie przyrostu masy mięśniowej. Która ogólnodostępna kreatyna jest najlepsza i umożliwia osiągnięcie najbardziej zadowalających efektów?

idealne-cwiczenie-na-szerokie-bary-podciaganie-sztangi-do-brody-w-pigulce

Idealne ćwiczenie na szerokie bary! Podciąganie sztangi do brody w pigułce

Każdemu z nas trening barków kojarzy się z dobrym dopompowaniem wszystkich aktonów mięśni naramiennych, w szczególności części bocznych. Dobry trening barków to tony przerzuconego żelastwa i w efekcie maksymalizacja ukrwienia komórek. Jak zapewnić sobie możliwie największe ukrwienie barków i jednocześnie rozbudować kaptury? Warto sięgnąć po podciąganie sztangi do brody.

armwrestling-podstawowe-informacje-o-silowaniu-na-reke-aktualizacja-2020

Armwrestling – podstawowe informacje o siłowaniu na rękę | Aktualizacja 2020

Zobaczcie zasady obowiązujące w siłowaniu na rękę. Armwrestling nie jest tak oczywisty na jaki wygląda. Ten sport siłowy wymaga dobrego przygotowania i przemyślanej taktyki.

przykladowy-trening-fbw-jak-go-wykonac

Przykładowy trening FBW – jak go wykonać?

Trening Full Body Workout to jedna z bardziej uniwersalnych aktywności fizycznych trafiająca w gusta wielu osób posiadających różne cele. Jak poprawnie ćwiczyć FBW i o czym warto pamiętać?

wyciskanie-hantli-lezac-technika-wzmacniania-miesni

Wyciskanie hantli leżąc | technika wzmacniania mięśni

Wyciskanie hantli leżąc to jedna z popularniejszych metod na wzmocnienie mięśni znajdujących się na długości całych rąk i klatki piersiowej. Jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia tego typu?

zolnierskie-wyciskanie-czyli-jak-budowac-mase-miesniowa

Żołnierskie wyciskanie, czyli jak budować masę mięśniową

Wyciskanie żołnierskie to jedno z najefektywniejszych ćwiczeń na masę. Istnieje wiele wariantów tego rodzaju aktywności. Jak ćwiczyć żołnierskie wyciskanie?

wioslowanie-sztanga-twoj-przepis-na-plecy-jak-lotnisko-w-atlancie

Wiosłowanie sztangą: twój przepis na plecy jak lotnisko w Atlancie

Kiedy w marcu 2019 roku władze Turcji otworzyły nową część lotniska w Stambule, turyści myśleli, że to obecnie największe lotnisko świata. Niezależnie od tego, który kierunek obieramy na swój urlop, nasze plecy mogą być równie imponujących rozmiarów. Jak się takich dorobić? Wiosłowanie sztangą to idealna recepta! Przedstawiamy 4 warianty tego ćwiczenia i jego kompleksowy wpływ na sylwetkę!

rwanie-sztangi-jak-robic-to-prawidlowo-aktualizacja-2020

Rwanie sztangi – jak robić to prawidłowo? Aktualizacja 2020

Rwanie sztangi jest jednym z trudniejszych ćwiczeń pod względem technicznym. Składa się ze skomplikowanych ruchów, które należy wykonać w jednym czasie. Zobacz, w jaki sposób można poprawnie wykonywać rwanie sztangi i podrzut sztangi.