Ćwiczenia z dzieckiem: aktywność dla najmłodszych i rodziców

Ćwiczenia z dzieckiem: aktywność dla najmłodszych i rodziców

Kiedy w domu pojawia się mały człowiek, rodzice skupiają się na jego karmieniu, pielęgnowaniu i transportowaniu – noszą go na rękach, w nosidełku, bujają w kołysce i prowadzają w wózku. A gdyby tak już od pierwszych miesięcy życia postawić na ruch? Zobaczcie jak prawidłowo rozwijać sprawność ruchową dziecka, a przy okazji pielęgnować własną. Jakie zajęcia grupowe są szczególnie zalecane dla dzieci i czym kierować się wysyłając dziecko na zajęcia sportowe.

Ćwiczenia z dzieckiem – milion możliwości dla rodziców

Według badań opublikowanych w BMC Public Health dzieci i nastolatki, które regularnie uprawiały sport, w dorosłym życiu znacznie częściej zachowują aktywność i rzadziej odwiedzają gabinety lekarskie. Przyzwyczajanie młodego człowieka do aktywności fizycznej odgrywa kluczową rolę w jego późniejszym dorosłym życiu. Od kiedy więc pielęgnować w dziecku sportowego ducha? Jakie zajęcia są zalecane dla najmłodszych?

Ruch mamy zapisany w genach

Od pierwszych chwil życia dziecko uczy się koordynacji ruchowej. Na początku opanowuje ruchy największych grup mięśniowych. Niemowlę rośnie i rozwija się z dnia na dzień – ośrodek nerwowy i mięśnie pracują w tym czasie pełną parą. Nie da się przyspieszyć tego procesu. To, czy dziecko rozwija się prawidłowo ocenia lekarz pediatra. Warto jednak znać najważniejsze etapy rozwoju malucha. Wśród nich są m.in.

 

- przewracanie się z boku na bok

- dziecko usiłuje chwycić przedmiot, wyciągając do niego ręce (4-5 miesiąc życia)

- przewracanie się z pleców na brzuch i odwrotnie (ok. 6 miesiąca życia)

- pełzanie

- raczkowanie

- dziecko zaczyna posługiwać się kciukiem (7-8 miesiąc)

- stawanie z podtrzymywaniem (około 9 miesiąca)

- pierwsze kroki (1. rok)

Oczywiście każde dziecko rozwija się we własnym tempie i nie ma co panikować, jeśli nasze jeszcze nie siada, lub nie próbuje wstawać na nóżki. 

Kiedy można zacząć ćwiczyć z dzieckiem?

Prostą gimnastykę możemy wykonywać już z kilkumiesięcznym szkrabem. Choć zwykle maluch sam wypracowuje poszczególne zdolności (uczy się przewracać na leżąco, podpierać do siadu itp.), możemy wspomóc go w nauce niektórych umiejętności.

Przykład? Dziecko ma problemy z raczkowaniem w wyniku nierównomiernego rozwinięcia mięśni kończyn (silne nóżki, słabsze rączki). Wówczas przez kilka minut dziennie wykonujemy proste ćwiczenia wzmacniające mięśnie rąk, np. ustawiamy malucha w pozycji do raczkowania (rączki oparte o podłogę) i podtrzymujemy dolne części ciała w okolicy pupy i barków, przenosząc ciężar jego ciała na tułów i ręce.

 

Zacznij podnosić słodki ciężar

Samo noszenie dziecka nie wystarczy, aby rodzic mógł w pełni wykorzystać wysiłek w ramach rozwijania własnej kondycji. Tutaj potrzebny jest plan i odrobina systematyczności. Takie wspólne ćwiczenia nie tylko pozwalają mieć pociechę na oku. To prawdziwa frajda dla dziecka. Dodatkowo wspólna zabawa pogłębia więź emocjonalną między rodzicem i maluchem.

Oto 4 ćwiczenia, które możesz wykonywać z rocznym dzieckiem:

 

1. Połóż się na plecach i posadź malucha na swoich biodrach. Następnie podnoś tułów i ugięte nogi, jednocześnie przytulając dziecko. W ten sposób modelujesz mięśnie brzucha, pleców i pośladków, a przy tym okazujesz czułość.

 

2. Usiądź na krześle i złap dziecko za rączki lub pod pachami. Wyprostuj nogę, podnosząc przy tym malucha. Dziecko będzie Twoim naturalnym obciążeniem, dzięki czemu wzmocnisz mięśnie nóg. Dla młodego człowieka to lepsze niż huśtawka!

 

3. Połóż dziecko na macie, a następnie przyjmij pozycję do pompek. Ćwicz, utrzymując kontakt wzrokowy ze swoją pociechą. W ten sposób wzmocnisz ręce, nogi, plecy oraz klatkę piersiową. Co kilka pompek możesz dawać dziecku buziaka z zaskoczenia.

 

4. Chwyć dziecko w obie ręce i podnoś je do góry. To ćwiczenie pomoże Ci wzmocnić mięśnie całych rąk oraz obręczy barkowej. Każde dziecko uwielbia być podnoszone (wersja dla ostrożnych) lub podrzucane (wersja dla odważnych).

 

Lekcja, której dziecko nie zapomni

Im starsze dziecko, tym większe pole do popisu. Wspólne spacery, taniec, i inne aktywności które wykonują dorośli dziecko chętnie naśladuje – razem możecie zdziałać naprawdę wiele. Wypracowanie w dziecku nawyku podejmowania aktywności fizycznej należy rozpocząć już od najmłodszych lat. Liczy się dobry przykład. Aktywny rodzic to aktywne dziecko, które ma szansę wyrosnąć na zdrowego i silnego człowieka. Aby rozwijać w dziecku poczucie samodzielności i wspierać umiejętności społeczne, warto rozważyć zapisanie go na zorganizowane zajęcia sportowe. Wiele klubów oferuje możliwość skorzystania z darmowej lekcji pokazowej, na której dziecko ma szansę przekonać się, czy dana aktywność sprawi mu przyjemności i czy zechce kontynuować treningi.

Sporty idealne dla maluchów od 4-5 lat:

Gimnastyka

Sporty walki np. KarateJudo

Pływanie

Jeździectwo - jazda na kucyku

Taniec

Czym kierować się zapisując dziecko na zajęcia?

Przede wszystkim jego zainteresowaniami. Jeżeli dziecka nie ciągnie do sztuk walki, to nie ma sensu przymuszać go do zajęć karate czy aikido. Czasem jednak warto dać mu spróbować czegoś nowego i wysłać je na próbę na wybrane zajęcia. Zajęcia grupowe to dla dziecka doskonała okazja nie tylko do aktywności fizycznej i zdobywania nowych umiejętności sportowych, ale również do częstszych kontaktów z rówieśnikami.

Za najbardziej uniwersalny sport dla dzieci uchodzi gimnastyka. Więcej o tym sporcie przeczytacie tutaj: Gimnastyka artystyczna i Historia gimnastyki i akrobatyki

Maria Krajewska 2 8 kwietnia 2016  2547

Dodaj komentarz

  • kasia
    20 lipca 2017
    Spodziewam się dziecka i już wiem, że na pewno warto wprowadzić wspólne treningi. Nawet mam w pobliżu klub fitness, w którym są zajęcia baby jogi
  • Ewa
    20 lipca 2017
    Jaki fajny artykuł!!!

Artykuły z kategorii: Aktywnie w Ciąży

jak-zgubic-zbedne-kilogramy-po-ciazy

Jak zgubić zbędne kilogramy po ciąży?

Ciąża to okres, podczas którego większość kobiet nabiera dodatkowych kilogramów stanowiących problem przez kolejne miesiące. Jak skutecznie pozbyć się tkanki tłuszczowej po porodzie w bezpieczny sposób?

twoje-9-miesiecy-na-sportowo-zobacz-najlepsze-cwiczenia-w-ciazy-na-silowni

Twoje 9 miesięcy na sportowo - zobacz najlepsze ćwiczenia w ciąży na siłowni

Mogłoby się wydawać, że dziewięć miesięcy w stanie błogosławionym to czas na regenerację. Nie musi to jednak oznaczać całkowitej rezygnacji z twojej ulubionej aktywności. Sprawdź, dlaczego ćwiczenia w ciąży na siłowni to dobry pomysł i przekonaj się, jak w prosty sposób zadbać o siebie i swoje maleństwo.

pilates-w-ciazy-mozesz-sobie-na-to-pozwolic

Pilates w ciąży? Możesz sobie na to pozwolić!

Stan błogosławiony nie musi oznaczać całkowitego oszczędzania się przez okres 9 miesięcy. Regularny trening w ciąży to dobry sposób na zachowanie świetnej kondycji i łatwiejszy powrót do formy po porodzie. Jaką aktywność wybrać z wachlarza możliwości? Gdy inne kobiety decydują się na trening siłowy, jogę czy aqua aerobic, ty masz jeszcze do wyboru pilates w ciąży. Z czym to się je i jak działa?

silownia-i-fitness-w-ciazy-odrzuc-zabobony-i-pozwol-sobie-na-aktywnosc

Siłownia i fitness w ciąży - odrzuć zabobony i pozwól sobie na aktywność!

Codzienne ćwiczenia w ciąży to podstawa dobrego przygotowania organizmu na poród. Liczy się dobre przygotowanie oddechowe i wydolność pracy serca. Fitness w ciąży to dobra alternatywa dla ćwiczeń wykonywanych w domowym zaciszu. Trzeba w końcu wyjść do ludzi i zamienić parę zdań na luźne tematy. Jak zorganizować się na sportowo i jakie zajęcia grupowe będą dla ciebie najlepsze?

ciazowa-nie-tylko-odziez-zobacz-jak-wyglada-i-jak-dziala-gimnastyka-w-ciazy

Ciążowa nie tylko odzież. Zobacz, jak wygląda i jak działa gimnastyka w ciąży

Dotychczas nie odmawiałaś sobie aktywności. Ćwiczyłaś kilka razy w tygodniu, a cały twój tydzień wypełniały nie tylko biznesowe spotkania, ale też treningi na siłowni. Ciąża nie musi pokrzyżować twoich planów! Zobacz, jak wygląda dobra gimnastyka w ciąży i poznaj skuteczne metody treningowe.

czy-trening-w-ciazy-to-dobry-pomysl-zobacz-czy-warto-i-dlaczego

Czy trening w ciąży to dobry pomysł? Zobacz, czy warto i dlaczego!

Aktywność fizyczna - nawet ta najmniej wymagająca - może pozytywnie wpłynąć na twoje samopoczucie i rozwój płodu. Trening w ciąży powinien być obowiązkowym elementem w codziennym harmonogramie. Jaki wpływ ma regularna aktywność na zdrowie twoje i twojego maleństwa i jak ćwiczyć, by osiągnąć jak najlepsze efekty bez obciążania wydolności układu krwionośnego?

abc-sportu-w-ciazy-jak-ma-sie-twoja-aktualna-kondycja-do-cwiczen-fizycznych

ABC sportu w ciąży - jak ma się twoja aktualna kondycja do ćwiczeń fizycznych?

Ciąża to szczególny czas w życiu każdej pary. Zmienia dosłownie wszystko. Kobieta w ciąży staje się bardziej wrażliwa i jednocześnie otwiera się na nowe. Sport w ciąży to idealny sposób na przygotowanie ciała do tego, co najczęściej jest jeszcze nieznane. Jeśli chcesz, aby poród był możliwie lekki, sprawdź, jaki sport w ciąży uprawiać i jak często decydować się na trening, by nie zaszkodzić sobie i maluszkowi.

cwiczenia-w-ciazy-na-uda-i-posladki-pozostan-w-dobrej-formie-przez-caly-czas

Ćwiczenia w ciąży na uda i pośladki - pozostań w dobrej formie przez cały czas!

Na pewno słyszysz od koleżanek, że ciąża diametralnie zmienia kobiece ciało. Pojawiają się rozstępy, skóra staje się mniej jędrna, a brzuch, nogi i pupa przestają być atrakcyjne. Są proste sposoby, by zapobiec tym zmianom w wyglądzie twojego ciała. Zobacz, po jakie ćwiczenia w ciąży na uda i pośladki sięgnąć, by utrzymać piękną figurę. Po porodzie szybko wrócisz do formy sprzed ciąży! Wchodzisz w to?

bieganie-podczas-ciazy-czy-warto-i-czy-w-ogole-mozna

Bieganie podczas ciąży - czy warto i czy w ogóle można?

Ciąża jest szczególnym okresem, podczas którego wszelka aktywność fizyczna powinna być dokładnie przemyślana i dostosowana do stanu zdrowia danej kobiety. Jak kwestia ta wygląda w przypadku biegania?

nie-aktywne-9-miesiecy-poznaj-10-mitow-na-temat-treningow-w-ciazy

(Nie)aktywne 9 miesięcy? Poznaj 10 mitów na temat treningów w ciąży

Nadmierna troska bliskich ci osób bywa niekiedy przytłaczająca. I choć w głębi serca wiesz, że twoja mama, babcia czy ciocia chcą dla ciebie dobrze, sama wiesz, co jest najlepsze dla ciebie i twojego ciała. Zobacz top 10 mitów na temat treningów w ciąży, by łatwo rozprawić się z podobnymi wskazówkami.

jak-zgubic-zbedne-kilogramy-po-ciazy

Jak zgubić zbędne kilogramy po ciąży?

Ciąża to okres, podczas którego większość kobiet nabiera dodatkowych kilogramów stanowiących problem przez kolejne miesiące. Jak skutecznie pozbyć się tkanki tłuszczowej po porodzie w bezpieczny sposób?

twoje-9-miesiecy-na-sportowo-zobacz-najlepsze-cwiczenia-w-ciazy-na-silowni

Twoje 9 miesięcy na sportowo - zobacz najlepsze ćwiczenia w ciąży na siłowni

Mogłoby się wydawać, że dziewięć miesięcy w stanie błogosławionym to czas na regenerację. Nie musi to jednak oznaczać całkowitej rezygnacji z twojej ulubionej aktywności. Sprawdź, dlaczego ćwiczenia w ciąży na siłowni to dobry pomysł i przekonaj się, jak w prosty sposób zadbać o siebie i swoje maleństwo.

pilates-w-ciazy-mozesz-sobie-na-to-pozwolic

Pilates w ciąży? Możesz sobie na to pozwolić!

Stan błogosławiony nie musi oznaczać całkowitego oszczędzania się przez okres 9 miesięcy. Regularny trening w ciąży to dobry sposób na zachowanie świetnej kondycji i łatwiejszy powrót do formy po porodzie. Jaką aktywność wybrać z wachlarza możliwości? Gdy inne kobiety decydują się na trening siłowy, jogę czy aqua aerobic, ty masz jeszcze do wyboru pilates w ciąży. Z czym to się je i jak działa?

silownia-i-fitness-w-ciazy-odrzuc-zabobony-i-pozwol-sobie-na-aktywnosc

Siłownia i fitness w ciąży - odrzuć zabobony i pozwól sobie na aktywność!

Codzienne ćwiczenia w ciąży to podstawa dobrego przygotowania organizmu na poród. Liczy się dobre przygotowanie oddechowe i wydolność pracy serca. Fitness w ciąży to dobra alternatywa dla ćwiczeń wykonywanych w domowym zaciszu. Trzeba w końcu wyjść do ludzi i zamienić parę zdań na luźne tematy. Jak zorganizować się na sportowo i jakie zajęcia grupowe będą dla ciebie najlepsze?

ciazowa-nie-tylko-odziez-zobacz-jak-wyglada-i-jak-dziala-gimnastyka-w-ciazy

Ciążowa nie tylko odzież. Zobacz, jak wygląda i jak działa gimnastyka w ciąży

Dotychczas nie odmawiałaś sobie aktywności. Ćwiczyłaś kilka razy w tygodniu, a cały twój tydzień wypełniały nie tylko biznesowe spotkania, ale też treningi na siłowni. Ciąża nie musi pokrzyżować twoich planów! Zobacz, jak wygląda dobra gimnastyka w ciąży i poznaj skuteczne metody treningowe.

czy-trening-w-ciazy-to-dobry-pomysl-zobacz-czy-warto-i-dlaczego

Czy trening w ciąży to dobry pomysł? Zobacz, czy warto i dlaczego!

Aktywność fizyczna - nawet ta najmniej wymagająca - może pozytywnie wpłynąć na twoje samopoczucie i rozwój płodu. Trening w ciąży powinien być obowiązkowym elementem w codziennym harmonogramie. Jaki wpływ ma regularna aktywność na zdrowie twoje i twojego maleństwa i jak ćwiczyć, by osiągnąć jak najlepsze efekty bez obciążania wydolności układu krwionośnego?

abc-sportu-w-ciazy-jak-ma-sie-twoja-aktualna-kondycja-do-cwiczen-fizycznych

ABC sportu w ciąży - jak ma się twoja aktualna kondycja do ćwiczeń fizycznych?

Ciąża to szczególny czas w życiu każdej pary. Zmienia dosłownie wszystko. Kobieta w ciąży staje się bardziej wrażliwa i jednocześnie otwiera się na nowe. Sport w ciąży to idealny sposób na przygotowanie ciała do tego, co najczęściej jest jeszcze nieznane. Jeśli chcesz, aby poród był możliwie lekki, sprawdź, jaki sport w ciąży uprawiać i jak często decydować się na trening, by nie zaszkodzić sobie i maluszkowi.

cwiczenia-w-ciazy-na-uda-i-posladki-pozostan-w-dobrej-formie-przez-caly-czas

Ćwiczenia w ciąży na uda i pośladki - pozostań w dobrej formie przez cały czas!

Na pewno słyszysz od koleżanek, że ciąża diametralnie zmienia kobiece ciało. Pojawiają się rozstępy, skóra staje się mniej jędrna, a brzuch, nogi i pupa przestają być atrakcyjne. Są proste sposoby, by zapobiec tym zmianom w wyglądzie twojego ciała. Zobacz, po jakie ćwiczenia w ciąży na uda i pośladki sięgnąć, by utrzymać piękną figurę. Po porodzie szybko wrócisz do formy sprzed ciąży! Wchodzisz w to?

bieganie-podczas-ciazy-czy-warto-i-czy-w-ogole-mozna

Bieganie podczas ciąży - czy warto i czy w ogóle można?

Ciąża jest szczególnym okresem, podczas którego wszelka aktywność fizyczna powinna być dokładnie przemyślana i dostosowana do stanu zdrowia danej kobiety. Jak kwestia ta wygląda w przypadku biegania?

nie-aktywne-9-miesiecy-poznaj-10-mitow-na-temat-treningow-w-ciazy

(Nie)aktywne 9 miesięcy? Poznaj 10 mitów na temat treningów w ciąży

Nadmierna troska bliskich ci osób bywa niekiedy przytłaczająca. I choć w głębi serca wiesz, że twoja mama, babcia czy ciocia chcą dla ciebie dobrze, sama wiesz, co jest najlepsze dla ciebie i twojego ciała. Zobacz top 10 mitów na temat treningów w ciąży, by łatwo rozprawić się z podobnymi wskazówkami.