Ćwiczenia z dzieckiem: aktywność dla najmłodszych i rodziców

Ćwiczenia z dzieckiem: aktywność dla najmłodszych i rodziców

Kiedy w domu pojawia się mały człowiek, rodzice skupiają się na jego karmieniu, pielęgnowaniu i transportowaniu – noszą go na rękach, w nosidełku, bujają w kołysce i prowadzają w wózku. A gdyby tak już od pierwszych miesięcy życia postawić na ruch? Zobaczcie jak prawidłowo rozwijać sprawność ruchową dziecka, a przy okazji pielęgnować własną. Jakie zajęcia grupowe są szczególnie zalecane dla dzieci i czym kierować się wysyłając dziecko na zajęcia sportowe.

Ćwiczenia z dzieckiem – milion możliwości dla rodziców

Według badań opublikowanych w BMC Public Health dzieci i nastolatki, które regularnie uprawiały sport, w dorosłym życiu znacznie częściej zachowują aktywność i rzadziej odwiedzają gabinety lekarskie. Przyzwyczajanie młodego człowieka do aktywności fizycznej odgrywa kluczową rolę w jego późniejszym dorosłym życiu. Od kiedy więc pielęgnować w dziecku sportowego ducha? Jakie zajęcia są zalecane dla najmłodszych?

Ruch mamy zapisany w genach

Od pierwszych chwil życia dziecko uczy się koordynacji ruchowej. Na początku opanowuje ruchy największych grup mięśniowych. Niemowlę rośnie i rozwija się z dnia na dzień – ośrodek nerwowy i mięśnie pracują w tym czasie pełną parą. Nie da się przyspieszyć tego procesu. To, czy dziecko rozwija się prawidłowo ocenia lekarz pediatra. Warto jednak znać najważniejsze etapy rozwoju malucha. Wśród nich są m.in.

 

- przewracanie się z boku na bok

- dziecko usiłuje chwycić przedmiot, wyciągając do niego ręce (4-5 miesiąc życia)

- przewracanie się z pleców na brzuch i odwrotnie (ok. 6 miesiąca życia)

- pełzanie

- raczkowanie

- dziecko zaczyna posługiwać się kciukiem (7-8 miesiąc)

- stawanie z podtrzymywaniem (około 9 miesiąca)

- pierwsze kroki (1. rok)

Oczywiście każde dziecko rozwija się we własnym tempie i nie ma co panikować, jeśli nasze jeszcze nie siada, lub nie próbuje wstawać na nóżki. 

Kiedy można zacząć ćwiczyć z dzieckiem?

Prostą gimnastykę możemy wykonywać już z kilkumiesięcznym szkrabem. Choć zwykle maluch sam wypracowuje poszczególne zdolności (uczy się przewracać na leżąco, podpierać do siadu itp.), możemy wspomóc go w nauce niektórych umiejętności.

Przykład? Dziecko ma problemy z raczkowaniem w wyniku nierównomiernego rozwinięcia mięśni kończyn (silne nóżki, słabsze rączki). Wówczas przez kilka minut dziennie wykonujemy proste ćwiczenia wzmacniające mięśnie rąk, np. ustawiamy malucha w pozycji do raczkowania (rączki oparte o podłogę) i podtrzymujemy dolne części ciała w okolicy pupy i barków, przenosząc ciężar jego ciała na tułów i ręce.

 

Zacznij podnosić słodki ciężar

Samo noszenie dziecka nie wystarczy, aby rodzic mógł w pełni wykorzystać wysiłek w ramach rozwijania własnej kondycji. Tutaj potrzebny jest plan i odrobina systematyczności. Takie wspólne ćwiczenia nie tylko pozwalają mieć pociechę na oku. To prawdziwa frajda dla dziecka. Dodatkowo wspólna zabawa pogłębia więź emocjonalną między rodzicem i maluchem.

Oto 4 ćwiczenia, które możesz wykonywać z rocznym dzieckiem:

 

1. Połóż się na plecach i posadź malucha na swoich biodrach. Następnie podnoś tułów i ugięte nogi, jednocześnie przytulając dziecko. W ten sposób modelujesz mięśnie brzucha, pleców i pośladków, a przy tym okazujesz czułość.

 

2. Usiądź na krześle i złap dziecko za rączki lub pod pachami. Wyprostuj nogę, podnosząc przy tym malucha. Dziecko będzie Twoim naturalnym obciążeniem, dzięki czemu wzmocnisz mięśnie nóg. Dla młodego człowieka to lepsze niż huśtawka!

 

3. Połóż dziecko na macie, a następnie przyjmij pozycję do pompek. Ćwicz, utrzymując kontakt wzrokowy ze swoją pociechą. W ten sposób wzmocnisz ręce, nogi, plecy oraz klatkę piersiową. Co kilka pompek możesz dawać dziecku buziaka z zaskoczenia.

 

4. Chwyć dziecko w obie ręce i podnoś je do góry. To ćwiczenie pomoże Ci wzmocnić mięśnie całych rąk oraz obręczy barkowej. Każde dziecko uwielbia być podnoszone (wersja dla ostrożnych) lub podrzucane (wersja dla odważnych).

 

Lekcja, której dziecko nie zapomni

Im starsze dziecko, tym większe pole do popisu. Wspólne spacery, taniec, i inne aktywności które wykonują dorośli dziecko chętnie naśladuje – razem możecie zdziałać naprawdę wiele. Wypracowanie w dziecku nawyku podejmowania aktywności fizycznej należy rozpocząć już od najmłodszych lat. Liczy się dobry przykład. Aktywny rodzic to aktywne dziecko, które ma szansę wyrosnąć na zdrowego i silnego człowieka. Aby rozwijać w dziecku poczucie samodzielności i wspierać umiejętności społeczne, warto rozważyć zapisanie go na zorganizowane zajęcia sportowe. Wiele klubów oferuje możliwość skorzystania z darmowej lekcji pokazowej, na której dziecko ma szansę przekonać się, czy dana aktywność sprawi mu przyjemności i czy zechce kontynuować treningi.

Sporty idealne dla maluchów od 4-5 lat:

Gimnastyka

Sporty walki np. KarateJudo

Pływanie

Jeździectwo - jazda na kucyku

Taniec

Czym kierować się zapisując dziecko na zajęcia?

Przede wszystkim jego zainteresowaniami. Jeżeli dziecka nie ciągnie do sztuk walki, to nie ma sensu przymuszać go do zajęć karate czy aikido. Czasem jednak warto dać mu spróbować czegoś nowego i wysłać je na próbę na wybrane zajęcia. Zajęcia grupowe to dla dziecka doskonała okazja nie tylko do aktywności fizycznej i zdobywania nowych umiejętności sportowych, ale również do częstszych kontaktów z rówieśnikami.

Za najbardziej uniwersalny sport dla dzieci uchodzi gimnastyka. Więcej o tym sporcie przeczytacie tutaj: Gimnastyka artystyczna i Historia gimnastyki i akrobatyki

Maria Krajewska 2 8 kwietnia 2016  2106

Dodaj komentarz

  • kasia
    20 lipca 2017
    Spodziewam się dziecka i już wiem, że na pewno warto wprowadzić wspólne treningi. Nawet mam w pobliżu klub fitness, w którym są zajęcia baby jogi
  • Ewa
    20 lipca 2017
    Jaki fajny artykuł!!!

Artykuły z kategorii: Aktywnie w ciąży

cwiczenia-dla-kobiet-przygotowujacych-sie-do-ciazy

Ćwiczenia dla kobiet przygotowujących się do ciąży

Ciąża wiąże się z diametralną zmianą kobiecego ciała. Wszystkie panie wiedzą, że konieczne jest podjęcie pewnych ważnych kroków przed zajściem w ciążę. Wliczają się w to badania ginekologiczne, prawidłowe odżywianie oraz właśnie treningi. Jakie ćwiczenia będą bezpieczne i korzystne dla przyszłej mamy?

trening-dla-mam-rozstep-miesni-prostych-brzucha-w-ciazy-i-po-porodzie

Trening dla mam – rozstęp mięśni prostych brzucha w ciąży i po porodzie

Wszystkie młode mamy marzą o jak najszybszym powrocie do formy sprzed urodzenia dziecka. Zdarza się jednak, że na drodze staje im nie lada problem – rozstęp mięśni prostych brzucha. Na czym on polega? Gdzie tkwi przyczyna? Jakie ćwiczenia mogą pomóc mamom pozbyć się tego problemu? Zobacz, jak radzić sobie z rozstępem mięśni prostych brzucha w ciąży i po porodzie.

aktywnosc-fizyczna-po-porodzie-co-mozna-a-czego-nie-mozna

Aktywność fizyczna po porodzie – co można a czego nie można?

Urodzenie dziecka jest dużym obciążeniem dla kobiecego ciała. Powrót do aktywności fizycznej po porodzie rządzi się więc swoimi prawami. W jaki sposób ma on przebiegać? Jakie ćwiczenia można wykonywać? Kiedy można wrócić do intensywnych treningów?

jazda-na-rowerze-czy-to-bezpieczny-sport-dla-kobiet-w-ciazy

Jazda na rowerze – czy to bezpieczny sport dla kobiet w ciąży?

Większość kobiet we właściwym momencie swojego życia decyduje się na dziecko. Problem pojawia się wtedy, gdy kobieta przed ciążą uprawiała sport, a nie jest pewna czy może go kontynuować. Są również kobiety, dla których to właśnie ciąża jest najlepszym momentem na rozpoczęcie aktywności fizycznej. Rozwiewamy więc wątpliwości na temat jazdy na rowerze w trakcie ciąży.

bezpieczny-trening-na-silowni-dla-kobiet-w-ciazy

Bezpieczny trening na siłowni dla kobiet w ciąży

Wbrew pozorom aktywność fizyczna w trakcie ciąży jest zalecana. Regularne treningi w ciąży gwarantują prawidłowy rozwój dziecka i utrzymanie mamy w dobrym samopoczuciu. Jak powinien wyglądać bezpieczny trening kobiet w ciąży?

cwiczenia-w-czasie-ciazy

Ćwiczenia w czasie ciąży

Czy wszystkie kobiety mogą podejmować aktywność fizyczną w okresie ciąży? Jak zadbać o bezpieczeństwo w trakcie ćwiczeń podczas ciąży? Na te pytania odpowiada fizjoterapeutka i trenerka personalna Paulina Augustyn

trening-silowy-w-ciazy

Trening siłowy w ciąży

Czy podnoszenie ciężarów lub inny trening siłowy jest bezpieczny dla kobiet w ciąży? Na co zwrócić uwagę podczas ćwiczeń w różnych trymestrach ciąży.

cwiczenia-dla-kobiet-przygotowujacych-sie-do-ciazy

Ćwiczenia dla kobiet przygotowujących się do ciąży

Ciąża wiąże się z diametralną zmianą kobiecego ciała. Wszystkie panie wiedzą, że konieczne jest podjęcie pewnych ważnych kroków przed zajściem w ciążę. Wliczają się w to badania ginekologiczne, prawidłowe odżywianie oraz właśnie treningi. Jakie ćwiczenia będą bezpieczne i korzystne dla przyszłej mamy?

trening-dla-mam-rozstep-miesni-prostych-brzucha-w-ciazy-i-po-porodzie

Trening dla mam – rozstęp mięśni prostych brzucha w ciąży i po porodzie

Wszystkie młode mamy marzą o jak najszybszym powrocie do formy sprzed urodzenia dziecka. Zdarza się jednak, że na drodze staje im nie lada problem – rozstęp mięśni prostych brzucha. Na czym on polega? Gdzie tkwi przyczyna? Jakie ćwiczenia mogą pomóc mamom pozbyć się tego problemu? Zobacz, jak radzić sobie z rozstępem mięśni prostych brzucha w ciąży i po porodzie.

aktywnosc-fizyczna-po-porodzie-co-mozna-a-czego-nie-mozna

Aktywność fizyczna po porodzie – co można a czego nie można?

Urodzenie dziecka jest dużym obciążeniem dla kobiecego ciała. Powrót do aktywności fizycznej po porodzie rządzi się więc swoimi prawami. W jaki sposób ma on przebiegać? Jakie ćwiczenia można wykonywać? Kiedy można wrócić do intensywnych treningów?

jazda-na-rowerze-czy-to-bezpieczny-sport-dla-kobiet-w-ciazy

Jazda na rowerze – czy to bezpieczny sport dla kobiet w ciąży?

Większość kobiet we właściwym momencie swojego życia decyduje się na dziecko. Problem pojawia się wtedy, gdy kobieta przed ciążą uprawiała sport, a nie jest pewna czy może go kontynuować. Są również kobiety, dla których to właśnie ciąża jest najlepszym momentem na rozpoczęcie aktywności fizycznej. Rozwiewamy więc wątpliwości na temat jazdy na rowerze w trakcie ciąży.

bezpieczny-trening-na-silowni-dla-kobiet-w-ciazy

Bezpieczny trening na siłowni dla kobiet w ciąży

Wbrew pozorom aktywność fizyczna w trakcie ciąży jest zalecana. Regularne treningi w ciąży gwarantują prawidłowy rozwój dziecka i utrzymanie mamy w dobrym samopoczuciu. Jak powinien wyglądać bezpieczny trening kobiet w ciąży?

cwiczenia-w-czasie-ciazy

Ćwiczenia w czasie ciąży

Czy wszystkie kobiety mogą podejmować aktywność fizyczną w okresie ciąży? Jak zadbać o bezpieczeństwo w trakcie ćwiczeń podczas ciąży? Na te pytania odpowiada fizjoterapeutka i trenerka personalna Paulina Augustyn

trening-silowy-w-ciazy

Trening siłowy w ciąży

Czy podnoszenie ciężarów lub inny trening siłowy jest bezpieczny dla kobiet w ciąży? Na co zwrócić uwagę podczas ćwiczeń w różnych trymestrach ciąży.