>

Ćwiczenia koordynacyjne dla trenujących sporty walki, a także sporty wodne i zimowe

Ćwiczenia koordynacyjne dla trenujących sporty walki, a także sporty wodne i zimowe

Koordynacja i równowaga jest istotnym elementem z punktu widzenia sportowców. By osiągnąć jak najlepsze efekty, ważne jest, by każdy wykonywany ruch podczas ćwiczeń był prawidłowy i precyzyjny. Poznaj najlepsze ćwiczenia koordynacyjne dla osób trenujących sporty walki, sporty wodne i zimowe, a także graczy.

Jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia koordynacyjne?

Ćwiczenia koordynacyjne to wielokrotne wykonywanie tych samych ruchów. W zależności od potrzeb ćwiczącego dobierany jest stopień trudności i złożoności określonych ćwiczeń. Głównym celem ćwiczeń koordynacyjnych jest osiągnięcie maksymalnej precyzji i doskonałości w każdym ruchu (celowym, dowolnym czy zaplanowanym). Osoba wykonująca ćwiczenia koordynacyjne powinna postawić sobie możliwy do zrealizowania cel i skoncentrować się na wykonywaniu jak najdokładniej każdej czynności. Ważne jest również, by stopniować trudność kolejnych ćwiczeń, zmieniać ich rytm czy kierunek, dzięki

takim ćwiczeniom ciało nauczy się lepszej koordynacji każdego możliwego ruchu.

Drabinka koordynacyjna – koordynacja nóg

trening z drabinką koordynacja nóg zręczność

Jest wykorzystywana przede wszystkim na treningach piłkarskich i części treningów gier zespołowych, lecz doskonale nadaje się do ćwiczeń koordynacyjnych we wszystkich dyscyplinach sportowych tj. sporty walki, sporty zimowe czy sporty wodne. Dzięki ćwiczeniom z wykorzystaniem drabinki poprawia się zarówno koordynacja ruchowa, jak i przyspieszenie czy szybkość. Drabinka koordynacyjna dodatkowo umożliwia wykonywanie niezliczonej liczby ćwiczeń takich jak biegi, skipy, skoki czy szuranie nogami (można łączyć również klika drabinek i tworzyć bardziej złożone kombinacje ćwiczeniowe).

Stanie na rękach - trening równowagi i stabilizacji

Jedno z najlepszych ćwiczeń na wyczucie równowagi i stabilizację core. Nauka stania na rękach nie jest trudna, ale czasochłonna. Jednak wysiłek opłaci się w postaci wzmocnienia barków, pleców oraz mięśni brzucha. Naukę stania na rękach najlepiej ćwiczyć z partnerem lub trenując pod ścianą o którą w razie utraty równowagi można się oprzeć.

Zobacz pełen poradnik do nauki stania na rękach od zera.

Przykładowe ćwiczenie koordynacyjne z wykorzystaniem drabinki

Szybki skip, wysoko uniesione kolana

Skacz po drabinkach, za każdym razem unosząc kolana jak najwyżej (stopa w górze powinna znajdować się na wysokości drugiego kolana). Przy przeskakiwaniu na drabinkach pamiętaj o pracy rąk. Ćwiczenie to można zmodyfikować do skipu z nisko uniesionymi kolanami.

Żonglowanie 3 piłkami – koordynacja oko-ręka

Sporty zimowe i wodne wymagają od zawodnika maksymalnego skupienia, ponieważ każdy – nawet najmniejszy – błąd może spowodować uzyskanie słabszego wyniku. Sportowcy wodni i zimowi powinni wykształcić jak najlepszą koordynację oko-ręka, ponieważ uprawiając sport z wykorzystaniem żywiołów muszą mieć na uwadze każdą zmianę otoczenia, by jak najszybciej zareagować. Żonglowanie to idealne ćwiczenie pozwalające na poprawę koordynacji oko-ręka.

Żonglowanie 3 piłkami dla początkujących

1. Weź piłkę do prawej ręki i wyobraź sobie prostokąt przed tobą.

2. Piłkę rzuć po przekątnej i złap lewą ręką.

3. Przerzuć piłkę z lewej ręki do prawej (powtórz tę czynność 10 razy).

4. Weź do obu rąk po jednej piłce.

5. Rzuć jedną piłkę, a gdy będzie najwyżej – rzuć drugą piłkę. Gdy opanujesz tę czynność możesz przejść do kolejnego punktu.

6. Weź do prawej ręki dwie piłki, a do lewej jedną. (Podpowiedź: Najpierw wyrzuć piłkę bliżej kciuka)

7. Podrzucaj piłki zgodnie z punktem 5, rzucaj dwoma piłkami z przeciwnych rąk, jedną tylko trzymaj w dłoni. Gdy opanujesz to ćwiczenie przejdź do kolejnego punktu.

8. Weź do prawej ręki dwie piłki, a do lewej jedną. Wyrzuć obie piłki zgodnie z punktem 2.

9. W momencie osiągnięcia przez drugą piłkę najwyższego punktu, wyrzuć trzecią piłkę. Gdy opanujesz tę czynność przejdź do kolejnego punktu.

10. Podrzucaj i łap wszystkie piłki zgodnie poprzednimi z instrukcjami.

11. To wszystko!

Ćwiczenia koordynacyjne kształtujące zwinność i zręczność

W sportach walki najważniejsza jest szybka reakcja na zachowanie przeciwnika. Ćwiczeń poprawiających koordynację ruchową w obrębie zwinności i zręczności jest naprawdę wiele. Nie są jedynie przeznaczone dla trenujących sporty walki, przydają się w każdym ze sportów, który charakteryzuje się dużą spontanicznością.

Zobacz także: Sporty plażowe dla każdego

Przykładowe ćwiczenie koordynacyjne – zwinność, zręczność

Przerzut bokiem (Do tego ćwiczenia wymagane jest opanowanie stania na rękach przy drabince)

1. Ustaw się przodem do kierunku wykonywanego elementu.

2. Wznieś ramiona w przód w górę i jednocześnie wznieś jedną nogę w przód.

3. Zrób krok do przodu przy jednoczesnym opadaniu tułowia.

4. Zamachnij się wyprostowaną nogą w tył.

5. Ręce oprzyj bokiem do kierunku wykonywanego ruchu (powinieneś teraz stać na rękach przy rozłożonych nogach w powietrzu).

6. Wyprostuj tułów, wzrok skieruj na dłonie.

7. Odepchnij kolejno ramiona, aż wylądujesz w rozkroku z ramionami uniesionymi w górę.

8. Koniec ćwiczenia (Podpowiedź: Ćwiczenie musi zostać wykonane dynamicznie).

Chcesz przeczytać cały artykuł?

admin 2 6 września 2016  1831

Dodaj komentarz

  • 20 lipca 2017
    Fajne te ćwiczenia na drabince
  • Kiki
    20 lipca 2017
    Koordynacja w sportach walki jest mega ważna. Bez niej nawet nie ma co myśleć o zostaniu zawodowcem czy nawet średnim poziomie zaawasnowania

Artykuły z kategorii: Sztuki Walki

sporty-walki-wszystko-co-musisz-wiedziec-o-nokaucie

Sporty walki – wszystko co musisz wiedzieć o nokaucie

Jednym ze sposobów na rozstrzygnięcie zmagań w części sportów walki jest nokaut. Na czym on polega? Co dzieje się z zawodnikiem po nokaucie? Jak wygląda pierwsza pomoc w razie poważniejszych urazów po położeniu zawodnika na deski?

sporty-walki-trening-wzmacniajacy-palce

Sporty walki – trening wzmacniający palce

Mięśnie dłoni i placów są przeciążane codziennymi czynnościami. W przypadku osób trenujących sporty walki dochodzą także kolejne obciążenia tych partii ciała. Silne palce pozwalają bowiem na wykonywanie poszczególnych chwytów czy ciosów. Zobacz, na czym polega trening wzmacniający palce w sportach walki.

jak-trenowac-szybkosc-nog-w-sportach-walki

Jak trenować szybkość nóg w sportach walki?

Sprawne i szybkie poruszanie się po ringu należy do ważniejszych umiejętności zawodników sportów walki. Dzięki dużej szybkości nóg możliwe jest m.in. uniknięcie ciosów przeciwnika czy wykonanie skutecznych ataków. Na czym polega trening szybkości nóg w takich sportach walki jak boks, karate i MMA?

taekwondo-jak-rozciagac-sie-do-wysokich-kopniec

Taekwondo - jak rozciągać się do wysokich kopnięć?

Bez właściwego rozciągnięcia i rozgrzania mięśni nie są możliwe wysokie kopnięcia. W taekwondo duże znaczenie ma zatem trening elastyczności. Dzięki niemu ćwiczący, nawet zaskoczony przez napastnika na ulicy, będzie w stanie skutecznie się obronić. Oto, co powinien zawierać trening rozciągania w tym sporcie walki.

taekwondo-kroki-i-kopniecia

Taekwondo – kroki i kopnięcia

Nazwa taekwondo jest zbitką trzech wyrazów. Tae oznacza stopę, a więc wszystkie techniki wykonywane za pomocą nóg. Kwon to nazwa pięści a zarazem systemu pracy rękami. Do natomiast jest określeniem drogi. Oddaje duchowy element tej sztuki walki. System technik wykonywanych za pomocą nóg jest imponujący. Jakie kroki i kopnięcia znajdziemy w taekwondo?

psychologiczne-aspekty-samoobrony-jak-wybrac-wlasciwy-kurs

Psychologiczne aspekty samoobrony – jak wybrać właściwy kurs?

Mieszkasz w nieciekawej okolicy. Często zaczepiają cię na imprezach albo zwyczajnie wracasz nocą z pracy. Z jakiegoś powodu odczuwasz zagrożenie i chcesz coś z tym zrobić. Nie wiesz jak sobie poradzić, gdyby ktoś cię napadł. Stwierdzasz więc, że zapiszesz się na kurs samoobrony. Nauczysz się walczyć i eliminować zagrożenie. I tu pojawia się twój pierwszy problem. Ten rodzaj myślenia zakłada że walki nie da się uniknąć i nic nie możesz zrobić, żeby zapobiec napaści czy rabunkowi.

podobne-a-jednak-rozne-judo-vs-bjj

Podobne a jednak różne – Judo vs BJJ

Zarówno Judo, jak i Brazylijskie Jiu Jitsu są zaliczane do graplingowych sportów walki. Co więcej, BJJ powstało w wyniku modyfikacji zasad obecnych w Judo. Po kilku dekadach rozwoju obu sportów w różnych kierunkach wciąż mają one ze sobą wiele wspólnego. Podstawowe różnice między nimi tkwią jednak w odmiennych strategiach walki.

sporty-walki-jakie-sa-rodzaje-kaskow

Sporty walki – jakie są rodzaje kasków?

Każdy sport walki charakteryzuje się niezbędnym sprzętem treningowym. W niektórych stylach potrzebne są m.in. kaski. To one chronią zawodników przed obrażeniami czy wstrząśnieniem mózgu. Oto przegląd rodzajów kasków w sportach walki. Zobacz, do czego właściwie służą.

co-oznaczaja-kolory-pasow-w-sportach-walki

Co oznaczają kolory pasów w sportach walki?

Kolor pasa noszonego przez zawodnika sportów walki mówi głównie o jego stopniu zaawansowania w danej dyscyplinie. Zobacz, co oznaczają poszczególne kolory pasów w karate, judo, BJJ, aikido i taekwondo.

tajniki-treningu-utwardzania-w-sportach-walki

Tajniki treningu utwardzania w sportach walki

Mocne pięści są podstawą wielu sportów walki. Shaolińscy mnisi od dawien dawna przeprowadzają zabiegi oraz treningi utwardzania praktycznie każdej części ciała. Czy taka praktyka jest bezpieczna? Na czym ona polega i czemu służy?

sporty-walki-wszystko-co-musisz-wiedziec-o-nokaucie

Sporty walki – wszystko co musisz wiedzieć o nokaucie

sporty-walki-trening-wzmacniajacy-palce

Sporty walki – trening wzmacniający palce

jak-trenowac-szybkosc-nog-w-sportach-walki

Jak trenować szybkość nóg w sportach walki?

taekwondo-jak-rozciagac-sie-do-wysokich-kopniec

Taekwondo - jak rozciągać się do wysokich kopnięć?

taekwondo-kroki-i-kopniecia

Taekwondo – kroki i kopnięcia

psychologiczne-aspekty-samoobrony-jak-wybrac-wlasciwy-kurs

Psychologiczne aspekty samoobrony – jak wybrać właściwy kurs?

podobne-a-jednak-rozne-judo-vs-bjj

Podobne a jednak różne – Judo vs BJJ

sporty-walki-jakie-sa-rodzaje-kaskow

Sporty walki – jakie są rodzaje kasków?

co-oznaczaja-kolory-pasow-w-sportach-walki

Co oznaczają kolory pasów w sportach walki?

tajniki-treningu-utwardzania-w-sportach-walki

Tajniki treningu utwardzania w sportach walki