>

Cukier w diecie sportowca - czyli nie taki cukier straszny jak go malują

Cukier w diecie sportowca - czyli nie taki cukier straszny jak go malują

Cukier ma złą reputację i każdy o tym wie. W obecnych czasach można go znaleźć w każdym pakowanym produkcie spożywczym. Sportowcy po ćwiczeniach często sięgają po słodkiego batonika lub napój słodzony. Czy cukier w diecie sportowca jest niezbędny?

Dieta sportowca - jak ją połączyć z cukrem? 

Sportowcy zazwyczaj przykładają niemałą wagę do przestrzegania zbilansowanej diety. Wykazują zwiększone zapotrzebowanie na energię, dlatego muszą uzupełniać kalorie. Jednak to co spożywa sportowiec w dużej mierze zależy od intensywności i częstotliwości treningów oraz ich charakteru. Czynniki, które mają wpływ na dietę sportowca to również wiek, płeć i waga. Główne elementy diety sportowca to białka i węglowodany, niezależnie od formy aktywności i warunków fizycznych zawodnika.

Słodkie łakocie - pełne węglowodanów 

Wszędzie mówi się o tym jak niezdrowe są pakowane słodycze i ile szkody przynoszą organizmowi. Słodzone przekąski kupowane w sklepie faktycznie zwiększają zmęczenie organizmu podczas treningów i przyczyniają się do odkładania w organizmie tkanki tłuszczowej. Wynika to z faktu, że słodycze są pełne konserwantów i sztucznych barwników, które nie mają żadnej wartości odżywczej. To tak zwane „puste kalorie”, pozbawione witamin i składników mineralnych. Nadmierne spożywanie słodyczy ma niezwykle niekorzystny wpływ na organizm człowieka.

Konsekwencje nadmiernego spożycia sacharozy

Pierwszy negatywny efekt stosowania diety bogatej w cukry proste to szybkie nabieranie tkanki tłuszczowej, czyli tycie. Cukier ma również szkodliwy wpływ na trzustkę. Ten organ ma za zadanie produkować insulinę, która reguluje poziom cukru we krwi. Spożywanie cukru podnosi produkcję insuliny, co prowadzi do zaburzeń metabolizmu. Ponadto słodycze mają właściwości zakwaszające, a ponieważ nasze organizmy z reguły są bardzo zakwaszone, niepotrzebnie pogarszamy sytuację. Słodka przekąska przynosi sporą dawkę energii, ale na bardzo krótko. Później przychodzi zmęczenie i osłabienie.

Słodycze dla sportowca

Nadmierne spożycie słodyczy niesie ze sobą przykre konsekwencje. Nie oznacza to natomiast, że sportowcy nie powinni jeść słodyczy w ogóle. Wiadomo, że czasem trzeba dodać sopie energii. Z tego powodu warto zastąpić sklepowe łakocie domowymi smakołykami przygotowywanymi w domu. Mogą to być batony zbożowe przygotowane na bazie naturalnych składników. Zmęczony sportowiec, gdy poczuje ochotę na coś słodkiego może sięgnąć po suszone owoce lub bakalie. Jeśli koniecznie musi to być czekolada – wybierz tę najmniej słodzoną, z dużą ilością kakao. Świetnym zamiennikiem chemicznych produktów są też owoce lub naturalne koktajle na bazie jogurtu naturalnego.

koktajl cukier i węglowodany dla sportowca dieta

Czy warto kupować słodycze wyprodukowane specjalnie dla sportowców, typu batony, żele energetyczne, napoje izotoniczne i gotowe koktajle? Otóż nie. Większość z nich nie ma nic wspólnego ze zdrową przekąską. W ich składzie znajdują się sztuczne aromaty i barwniki, konserwanty, a nawet niezwykle niekorzystny dla organizmu syrop glukozowo-fruktozowy. Warto poświęcić trochę czasu i przygotować słodką przekąskę samemu. Nie tylko będzie o wiele zdrowsza, ale prawdopodobnie również dużo smaczniejsza! W internecie krążą setki przepisów na przepyszne, zdrowe przekąski. Łakocie przygotowane własnoręcznie w domu dostarczą ci cennej energii na kilka godzin i wzmocnią organizm od wewnątrz.

Przepis na domowe batony musli

Przepis na zdrowe i pożywne batony musli jest bardzo prosty. Produkty, które ci się przydadzą:

  • bakalie (rodzynki, żurawina, orzechy)
  • masło orzechowe
  • kakao
  • syrop daktylowy
  • jabłko tarte
  • banan
  • płatki owsiane
  • jajko

Wymieszaj wszystkie składniki i zespól je jajkiem (alternatywnie możesz do tego użyć świeżo zmielone siemię lniane rozdrobnione w wodzie). Uformuj z masy batoniki i piecz około kwadrans w 180 stopniach. Do przygotowania batonów możesz użyć jakichkolwiek innych pożywnych składników i dodać je do mieszanki. Po wyjęciu z piekarnika ciesz się pyszną, zdrową przekąską. 

Przepis na domową chałwę - czyli cukier w nietypowej formie

zdrowa chałwa cukier dla sportowca dieta

Podpraż na patelni szklankę sezamu. Pilnuj, żeby się nie przypalił, mieszając. Przyprażony sezam zmiel w młynku do kawy. Dodaj do niego 6 łyżek ksylitolu lub syropu daktylowego. Jeśli lubisz, możesz również dodać orzechy i rodzynki. Uformuj z masy odpowiednie formy. Zawiń je w papier do pieczenia i wstaw do lodówki na 4-5 godzin. Pyszny deser gotowy!

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Karolina Szweda 3 30 września 2016  2122

Dodaj komentarz

  • 20 lipca 2017
    Wszystkie składniki są ważne. Ale trzeba po prostu wiedzieć ile czego powinno być
  • Ula
    20 października 2016
    "kakaa", tego słowa się nie odmienia. Poza tym, artykuł zdecydowanie w porządku :)
  • dieto
    2 października 2016
    Fajny materiał. Z cukrem w diecie trzeba być rozsądnym. Generalnie wszystko jest dla ludzi. Sportowcy też potrzebują węglowodanów bo z nich najłatwiej można pozyskiwać energię do wysiłku. Ważne jest aby nie poddawać się impulsywnym pokusom i nie sięgać po słodycze zbyt często :)

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

warzywno-owocowy-detoks-czyli-dieta-dr-dabrowskiej

Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

Dieta – temat rzeka, a wciąż powstają nowe. Wariantów odchudzania jest tyle, że nawet wybredni znajdą coś dla siebie. Ale jest jedna wyjątkowa dieta, którą teoretycznie powinni polubić miłośnicy warzyw i owoców. Oto dieta dr Dąbrowskiej!

dieta-w-pudelko-zamknieta

Dieta w pudełko zamknięta

Choć pewnie wielu z nas słyszało o nowym trendzie na rynku dietetycznym, to nie każdy wie z czym się to je. Dziś rozłożymy pudełkową dietę na czynniki pierwsze. Artykuł przygotowany przez dietetyka Mgr Katarzynę Kaszycę.

odchudzanie-brzucha-dieta-oparta-na-koktajlach

Odchudzanie brzucha – dieta oparta na koktajlach?

O koktajlach odchudzających słyszeliśmy wiele. Jak wygląda odchudzanie dietą koktajlową? Czy rzeczywiście koktajle pomagają w odchudzaniu brzucha? To sprawdzimy. Wiemy na pewno, że odchudzanie koktajlami jest oczyszczające, zdrowe, detoksykujące i sycące.

sportowe-sprawdzone-sposoby-na-kaca-po-sylwestrze

Sportowe sprawdzone sposoby na kaca po Sylwestrze

Trudno odmówić sobie alkoholu w Sylwestra. Dobrze jednak wiedzieć, jak złagodzić skutki szampańskiej imprezy. Nowy Rok nie musi przecież przynosić bólu głowy i żołądka. Oto sprawdzone i naturalne sposoby na kaca.

sencha-najlepsza-zielona-herbata-zdrowie-i-odchudzanie

Sencha: Najlepsza zielona herbata | Zdrowie i odchudzanie

O tym, jak zbawienny wpływ na zdrowie ma zielona herbata, możemy naczytać się wiele. Problem pojawia się podczas wyboru tej najzdrowszej zielonej herbaty. W końcu gatunków herbaty mamy całe mnóstwo. Zobaczmy, czy zielona herbata jest zdrowa i jak w tym zestawieniu odnajduje się sencha herbata.

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

sok-z-aloesu-na-odchudzanie

Sok z aloesu na odchudzanie?

Aloes jest rośliną o wszechstronnym zastosowaniu. Obecnie jest wykorzystywany do produkcji suplementów, napojów, soków… Wiadomo, że przyspiesza gojenie się ran czy działa przeciwzapalne. Okazuje się jednak, że sok z aloesu ma także inne właściwości. Czy sok z aloesu jest dobry na odchudzanie? Przekonajmy się!

naturalna-energia-guarana-przed-treningiem

Naturalna energia – guarana przed treningiem?

Przedtreningówki energetyczne nie są obce nawet początkującym bywalcom siłowni. W końcu każdy chce jak najszybciej osiągnąć zamierzony cel treningowy. Liczy się to, by na treningu mieć jak najwięcej energii i wykonać plan jak najlepiej. Znamy więc kofeinę, taurynę, yerba mate… A jak sprawa ma się z guaraną? Oto kompendium wiedzy o guaranie w kontekście treningów!

ile-czasu-trening-po-posilku

Ile czasu trening po posiłku?

Właśnie, kiedy trening po posiłku? Pora spożywania posiłków jest nieodłącznym elementem dobrze ułożonego planu treningowego. Czas odstępu przed treningiem różni się jednak w zależności od rodzaju posiłku. Ile trzeba czekać z treningiem po pierwszym posiłku, obiedzie, przekąsce czy wypiciu shake’a? Zobacz, czym grozi zbyt szybkie lub zbyt późne zjedzenie posiłku w stosunku do sesji treningowej.

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

Oznaczenie E330, które posiada kwasek cytrynowy nikogo nie zachęca. Ciągle powielane są opinie o tym, że wszystko co na „E” jest niezdrowe. Ale czy tak jest w istocie? Czy kwasek cytrynowy jest zdrowy? Postanowiliśmy sprawdzić, jaki jest skład kwasku cytrynowego oraz jego wpływ na zdrowie.

warzywno-owocowy-detoks-czyli-dieta-dr-dabrowskiej

Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

dieta-w-pudelko-zamknieta

Dieta w pudełko zamknięta

odchudzanie-brzucha-dieta-oparta-na-koktajlach

Odchudzanie brzucha – dieta oparta na koktajlach?

sportowe-sprawdzone-sposoby-na-kaca-po-sylwestrze

Sportowe sprawdzone sposoby na kaca po Sylwestrze

sencha-najlepsza-zielona-herbata-zdrowie-i-odchudzanie

Sencha: Najlepsza zielona herbata | Zdrowie i odchudzanie

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

sok-z-aloesu-na-odchudzanie

Sok z aloesu na odchudzanie?

naturalna-energia-guarana-przed-treningiem

Naturalna energia – guarana przed treningiem?

ile-czasu-trening-po-posilku

Ile czasu trening po posiłku?

zdrowie-czy-kwasek-cytrynowy-jest-szkodliwy

Zdrowie: Czy kwasek cytrynowy jest szkodliwy?

{