Cukier w diecie sportowca - czyli nie taki cukier straszny jak go malują

Cukier w diecie sportowca - czyli nie taki cukier straszny jak go malują

Cukier ma złą reputację i każdy o tym wie. W obecnych czasach można go znaleźć w każdym pakowanym produkcie spożywczym. Sportowcy po ćwiczeniach często sięgają po słodkiego batonika lub napój słodzony. Czy cukier w diecie sportowca jest niezbędny?

Dieta sportowca - jak ją połączyć z cukrem? 

Sportowcy zazwyczaj przykładają niemałą wagę do przestrzegania zbilansowanej diety. Wykazują zwiększone zapotrzebowanie na energię, dlatego muszą uzupełniać kalorie. Jednak to co spożywa sportowiec w dużej mierze zależy od intensywności i częstotliwości treningów oraz ich charakteru. Czynniki, które mają wpływ na dietę sportowca to również wiek, płeć i waga. Główne elementy diety sportowca to białka i węglowodany, niezależnie od formy aktywności i warunków fizycznych zawodnika.

Słodkie łakocie - pełne węglowodanów 

Wszędzie mówi się o tym jak niezdrowe są pakowane słodycze i ile szkody przynoszą organizmowi. Słodzone przekąski kupowane w sklepie faktycznie zwiększają zmęczenie organizmu podczas treningów i przyczyniają się do odkładania w organizmie tkanki tłuszczowej. Wynika to z faktu, że słodycze są pełne konserwantów i sztucznych barwników, które nie mają żadnej wartości odżywczej. To tak zwane „puste kalorie”, pozbawione witamin i składników mineralnych. Nadmierne spożywanie słodyczy ma niezwykle niekorzystny wpływ na organizm człowieka.

Konsekwencje nadmiernego spożycia sacharozy

Pierwszy negatywny efekt stosowania diety bogatej w cukry proste to szybkie nabieranie tkanki tłuszczowej, czyli tycie. Cukier ma również szkodliwy wpływ na trzustkę. Ten organ ma za zadanie produkować insulinę, która reguluje poziom cukru we krwi. Spożywanie cukru podnosi produkcję insuliny, co prowadzi do zaburzeń metabolizmu. Ponadto słodycze mają właściwości zakwaszające, a ponieważ nasze organizmy z reguły są bardzo zakwaszone, niepotrzebnie pogarszamy sytuację. Słodka przekąska przynosi sporą dawkę energii, ale na bardzo krótko. Później przychodzi zmęczenie i osłabienie.

Słodycze dla sportowca

Nadmierne spożycie słodyczy niesie ze sobą przykre konsekwencje. Nie oznacza to natomiast, że sportowcy nie powinni jeść słodyczy w ogóle. Wiadomo, że czasem trzeba dodać sopie energii. Z tego powodu warto zastąpić sklepowe łakocie domowymi smakołykami przygotowywanymi w domu. Mogą to być batony zbożowe przygotowane na bazie naturalnych składników. Zmęczony sportowiec, gdy poczuje ochotę na coś słodkiego może sięgnąć po suszone owoce lub bakalie. Jeśli koniecznie musi to być czekolada – wybierz tę najmniej słodzoną, z dużą ilością kakao. Świetnym zamiennikiem chemicznych produktów są też owoce lub naturalne koktajle na bazie jogurtu naturalnego.

koktajl cukier i węglowodany dla sportowca dieta

Czy warto kupować słodycze wyprodukowane specjalnie dla sportowców, typu batony, żele energetyczne, napoje izotoniczne i gotowe koktajle? Otóż nie. Większość z nich nie ma nic wspólnego ze zdrową przekąską. W ich składzie znajdują się sztuczne aromaty i barwniki, konserwanty, a nawet niezwykle niekorzystny dla organizmu syrop glukozowo-fruktozowy. Warto poświęcić trochę czasu i przygotować słodką przekąskę samemu. Nie tylko będzie o wiele zdrowsza, ale prawdopodobnie również dużo smaczniejsza! W internecie krążą setki przepisów na przepyszne, zdrowe przekąski. Łakocie przygotowane własnoręcznie w domu dostarczą ci cennej energii na kilka godzin i wzmocnią organizm od wewnątrz.

Przepis na domowe batony musli

Przepis na zdrowe i pożywne batony musli jest bardzo prosty. Produkty, które ci się przydadzą:

  • bakalie (rodzynki, żurawina, orzechy)
  • masło orzechowe
  • kakao
  • syrop daktylowy
  • jabłko tarte
  • banan
  • płatki owsiane
  • jajko

Wymieszaj wszystkie składniki i zespól je jajkiem (alternatywnie możesz do tego użyć świeżo zmielone siemię lniane rozdrobnione w wodzie). Uformuj z masy batoniki i piecz około kwadrans w 180 stopniach. Do przygotowania batonów możesz użyć jakichkolwiek innych pożywnych składników i dodać je do mieszanki. Po wyjęciu z piekarnika ciesz się pyszną, zdrową przekąską. 

Przepis na domową chałwę - czyli cukier w nietypowej formie

zdrowa chałwa cukier dla sportowca dieta

Podpraż na patelni szklankę sezamu. Pilnuj, żeby się nie przypalił, mieszając. Przyprażony sezam zmiel w młynku do kawy. Dodaj do niego 6 łyżek ksylitolu lub syropu daktylowego. Jeśli lubisz, możesz również dodać orzechy i rodzynki. Uformuj z masy odpowiednie formy. Zawiń je w papier do pieczenia i wstaw do lodówki na 4-5 godzin. Pyszny deser gotowy!

Karolina Szweda 3 30 września 2016  2437

Dodaj komentarz

  • 20 lipca 2017
    Wszystkie składniki są ważne. Ale trzeba po prostu wiedzieć ile czego powinno być
  • Ula
    20 października 2016
    "kakaa", tego słowa się nie odmienia. Poza tym, artykuł zdecydowanie w porządku :)
  • dieto
    2 października 2016
    Fajny materiał. Z cukrem w diecie trzeba być rozsądnym. Generalnie wszystko jest dla ludzi. Sportowcy też potrzebują węglowodanów bo z nich najłatwiej można pozyskiwać energię do wysiłku. Ważne jest aby nie poddawać się impulsywnym pokusom i nie sięgać po słodycze zbyt często :)

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?

kakao-dobre-na-wszystko

Kakao - dobre na wszystko

Kakao ma liczne właściwości zdrowotne, które mają niesamowity wpływ na nasz organizm. Moc tych magicznych ziaren była już znana w starożytności. Sporządzony napój na bazie zmielonych nasion nosił nazwę napoju bogów.

sniadanie-z-innej-bajki

Śniadanie z innej bajki

Żyjemy w czasach, w których człowiek jest w ciągłym biegu. Niczym maratończycy w ekspresowym tempie wykonujemy wszystkie obowiązki. Wstajemy z samego rana i śpieszymy się do pracy. Zapominamy o zjedzeniu śniadania, przecież nie ma co się martwić: kupimy je na mieście – brzmi znajomo?

oczyszczanie-organizmu-lepsze-samopoczucie

Oczyszczanie organizmu = lepsze samopoczucie

Mało osób zdaje sobie sprawę, że nasze samopoczucie jest zależne od diety. Podobno jesteśmy tym, co jemy. Warto zadbać o swoje zdrowie i oczyścić swój organizm z toksyn. Poprawi to nie tylko pracę twojego organizmu, ale także samopoczucie.

zielona-yerba-mate-wlasciwosci-zdrowotne

Zielona yerba mate – właściwości zdrowotne

Cenne właściwości yerba mate odkryliśmy już jakiś czas temu. Yerba mate to bogactwo składników poprawiających koncentrację, skupienie czy detoksykujących organizm. Mniej popularna jest jednak yerba mate zielona. O jej właściwościach przeczytacie w dzisiejszym artykule!

dobry-dietetyk-gdansk-na-co-zwrocic-uwage-podczas-poszukiwan-w-trojmiescie

Dobry dietetyk Gdańsk – na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań w Trójmieście?

W dzisiejszych czasach wielu z nas potrzebna jest pomoc specjalisty. I nie jest tu mowa jedynie o lekarzach – szukamy dietetyków, trenerów, fizjoterapeutów… Możemy podpowiedzieć, jak takie poszukiwania ułatwić. Oto wskazówki dla tych, którzy szukają dietetyka w Gdańsku!

zdrowie-w-sloiku-pasta-kokosowa-do-czego-sie-przyda

Zdrowie w słoiku | Pasta kokosowa do czego się przyda?

Olej kokosowy przebojem zdobył popularność. Jego wszechstronne zastosowanie pozwoliło na mocne osadzenie na rynku. Obecnie z kokosów wycisnęliśmy coś jeszcze. Wśród zdrowych produktów pojawiła się pasta kokosowa. Do czego się nam przyda i jakie jest zastosowanie pasty kokosowej?

dietetyczne-bounty-homemade

Dietetyczne bounty. Homemade!

Wiosną większość kobiet, a coraz częściej również i mężczyzn (tak trzymać!) zaczyna uważniej przyglądać się swojej diecie. Po zimowych szaleństwach kulinarnych i eksperymentach ze zbyt ciężkim i kalorycznym jedzeniem, zaczyna być oczywiste, że tak dalej być nie może.

zielony-mlody-jeczmien-zielona-bomba-witaminowa

Zielony młody jęczmień - zielona bomba witaminowa

Młody jęczmień stał się niejako gwiazdą, zdobywając coraz to większą popularność na rynku farmaceutycznym. Coraz częściej spotykamy rekomendacje znanych osobistości, specjalistów w danej branży, jak i lekarzy, którzy zauważają znaczący, pozytywny wpływ na nasz organizm.

jak-radzic-sobie-z-wiosenna-alergia-podczas-treningow-na-dworze

Jak radzić sobie z wiosenną alergią podczas treningów na dworze?

Piękna słoneczna pogoda za oknem aż kusi do rozpoczęcia treningów na zewnątrz. Wraz z wiosną jednak rozpoczyna się pylenie roślin, a w konsekwencji – wiosenna alergia. Sportowcy uczuleni na pyłki powinni szczególnie na siebie uważać w trakcie treningów na dworze. Zobacz, jak nie dać się skutkom alergii wziewnej i trenować w komfortowych warunkach!

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?

kakao-dobre-na-wszystko

Kakao - dobre na wszystko

Kakao ma liczne właściwości zdrowotne, które mają niesamowity wpływ na nasz organizm. Moc tych magicznych ziaren była już znana w starożytności. Sporządzony napój na bazie zmielonych nasion nosił nazwę napoju bogów.

sniadanie-z-innej-bajki

Śniadanie z innej bajki

Żyjemy w czasach, w których człowiek jest w ciągłym biegu. Niczym maratończycy w ekspresowym tempie wykonujemy wszystkie obowiązki. Wstajemy z samego rana i śpieszymy się do pracy. Zapominamy o zjedzeniu śniadania, przecież nie ma co się martwić: kupimy je na mieście – brzmi znajomo?

oczyszczanie-organizmu-lepsze-samopoczucie

Oczyszczanie organizmu = lepsze samopoczucie

Mało osób zdaje sobie sprawę, że nasze samopoczucie jest zależne od diety. Podobno jesteśmy tym, co jemy. Warto zadbać o swoje zdrowie i oczyścić swój organizm z toksyn. Poprawi to nie tylko pracę twojego organizmu, ale także samopoczucie.

zielona-yerba-mate-wlasciwosci-zdrowotne

Zielona yerba mate – właściwości zdrowotne

Cenne właściwości yerba mate odkryliśmy już jakiś czas temu. Yerba mate to bogactwo składników poprawiających koncentrację, skupienie czy detoksykujących organizm. Mniej popularna jest jednak yerba mate zielona. O jej właściwościach przeczytacie w dzisiejszym artykule!

dobry-dietetyk-gdansk-na-co-zwrocic-uwage-podczas-poszukiwan-w-trojmiescie

Dobry dietetyk Gdańsk – na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań w Trójmieście?

W dzisiejszych czasach wielu z nas potrzebna jest pomoc specjalisty. I nie jest tu mowa jedynie o lekarzach – szukamy dietetyków, trenerów, fizjoterapeutów… Możemy podpowiedzieć, jak takie poszukiwania ułatwić. Oto wskazówki dla tych, którzy szukają dietetyka w Gdańsku!

zdrowie-w-sloiku-pasta-kokosowa-do-czego-sie-przyda

Zdrowie w słoiku | Pasta kokosowa do czego się przyda?

Olej kokosowy przebojem zdobył popularność. Jego wszechstronne zastosowanie pozwoliło na mocne osadzenie na rynku. Obecnie z kokosów wycisnęliśmy coś jeszcze. Wśród zdrowych produktów pojawiła się pasta kokosowa. Do czego się nam przyda i jakie jest zastosowanie pasty kokosowej?

dietetyczne-bounty-homemade

Dietetyczne bounty. Homemade!

Wiosną większość kobiet, a coraz częściej również i mężczyzn (tak trzymać!) zaczyna uważniej przyglądać się swojej diecie. Po zimowych szaleństwach kulinarnych i eksperymentach ze zbyt ciężkim i kalorycznym jedzeniem, zaczyna być oczywiste, że tak dalej być nie może.

zielony-mlody-jeczmien-zielona-bomba-witaminowa

Zielony młody jęczmień - zielona bomba witaminowa

Młody jęczmień stał się niejako gwiazdą, zdobywając coraz to większą popularność na rynku farmaceutycznym. Coraz częściej spotykamy rekomendacje znanych osobistości, specjalistów w danej branży, jak i lekarzy, którzy zauważają znaczący, pozytywny wpływ na nasz organizm.

jak-radzic-sobie-z-wiosenna-alergia-podczas-treningow-na-dworze

Jak radzić sobie z wiosenną alergią podczas treningów na dworze?

Piękna słoneczna pogoda za oknem aż kusi do rozpoczęcia treningów na zewnątrz. Wraz z wiosną jednak rozpoczyna się pylenie roślin, a w konsekwencji – wiosenna alergia. Sportowcy uczuleni na pyłki powinni szczególnie na siebie uważać w trakcie treningów na dworze. Zobacz, jak nie dać się skutkom alergii wziewnej i trenować w komfortowych warunkach!