Cukier w diecie sportowca - czyli nie taki cukier straszny jak go malują

Cukier w diecie sportowca - czyli nie taki cukier straszny jak go malują

Cukier ma złą reputację i każdy o tym wie. W obecnych czasach można go znaleźć w każdym pakowanym produkcie spożywczym. Sportowcy po ćwiczeniach często sięgają po słodkiego batonika lub napój słodzony. Czy cukier w diecie sportowca jest niezbędny?

Dieta sportowca - jak ją połączyć z cukrem? 

Sportowcy zazwyczaj przykładają niemałą wagę do przestrzegania zbilansowanej diety. Wykazują zwiększone zapotrzebowanie na energię, dlatego muszą uzupełniać kalorie. Jednak to co spożywa sportowiec w dużej mierze zależy od intensywności i częstotliwości treningów oraz ich charakteru. Czynniki, które mają wpływ na dietę sportowca to również wiek, płeć i waga. Główne elementy diety sportowca to białka i węglowodany, niezależnie od formy aktywności i warunków fizycznych zawodnika.

Słodkie łakocie - pełne węglowodanów 

Wszędzie mówi się o tym jak niezdrowe są pakowane słodycze i ile szkody przynoszą organizmowi. Słodzone przekąski kupowane w sklepie faktycznie zwiększają zmęczenie organizmu podczas treningów i przyczyniają się do odkładania w organizmie tkanki tłuszczowej. Wynika to z faktu, że słodycze są pełne konserwantów i sztucznych barwników, które nie mają żadnej wartości odżywczej. To tak zwane „puste kalorie”, pozbawione witamin i składników mineralnych. Nadmierne spożywanie słodyczy ma niezwykle niekorzystny wpływ na organizm człowieka.

Konsekwencje nadmiernego spożycia sacharozy

Pierwszy negatywny efekt stosowania diety bogatej w cukry proste to szybkie nabieranie tkanki tłuszczowej, czyli tycie. Cukier ma również szkodliwy wpływ na trzustkę. Ten organ ma za zadanie produkować insulinę, która reguluje poziom cukru we krwi. Spożywanie cukru podnosi produkcję insuliny, co prowadzi do zaburzeń metabolizmu. Ponadto słodycze mają właściwości zakwaszające, a ponieważ nasze organizmy z reguły są bardzo zakwaszone, niepotrzebnie pogarszamy sytuację. Słodka przekąska przynosi sporą dawkę energii, ale na bardzo krótko. Później przychodzi zmęczenie i osłabienie.

Słodycze dla sportowca

Nadmierne spożycie słodyczy niesie ze sobą przykre konsekwencje. Nie oznacza to natomiast, że sportowcy nie powinni jeść słodyczy w ogóle. Wiadomo, że czasem trzeba dodać sopie energii. Z tego powodu warto zastąpić sklepowe łakocie domowymi smakołykami przygotowywanymi w domu. Mogą to być batony zbożowe przygotowane na bazie naturalnych składników. Zmęczony sportowiec, gdy poczuje ochotę na coś słodkiego może sięgnąć po suszone owoce lub bakalie. Jeśli koniecznie musi to być czekolada – wybierz tę najmniej słodzoną, z dużą ilością kakao. Świetnym zamiennikiem chemicznych produktów są też owoce lub naturalne koktajle na bazie jogurtu naturalnego.

koktajl cukier i węglowodany dla sportowca dieta

Czy warto kupować słodycze wyprodukowane specjalnie dla sportowców, typu batony, żele energetyczne, napoje izotoniczne i gotowe koktajle? Otóż nie. Większość z nich nie ma nic wspólnego ze zdrową przekąską. W ich składzie znajdują się sztuczne aromaty i barwniki, konserwanty, a nawet niezwykle niekorzystny dla organizmu syrop glukozowo-fruktozowy. Warto poświęcić trochę czasu i przygotować słodką przekąskę samemu. Nie tylko będzie o wiele zdrowsza, ale prawdopodobnie również dużo smaczniejsza! W internecie krążą setki przepisów na przepyszne, zdrowe przekąski. Łakocie przygotowane własnoręcznie w domu dostarczą ci cennej energii na kilka godzin i wzmocnią organizm od wewnątrz.

Przepis na domowe batony musli

Przepis na zdrowe i pożywne batony musli jest bardzo prosty. Produkty, które ci się przydadzą:

  • bakalie (rodzynki, żurawina, orzechy)
  • masło orzechowe
  • kakao
  • syrop daktylowy
  • jabłko tarte
  • banan
  • płatki owsiane
  • jajko

Wymieszaj wszystkie składniki i zespól je jajkiem (alternatywnie możesz do tego użyć świeżo zmielone siemię lniane rozdrobnione w wodzie). Uformuj z masy batoniki i piecz około kwadrans w 180 stopniach. Do przygotowania batonów możesz użyć jakichkolwiek innych pożywnych składników i dodać je do mieszanki. Po wyjęciu z piekarnika ciesz się pyszną, zdrową przekąską. 

Przepis na domową chałwę - czyli cukier w nietypowej formie

zdrowa chałwa cukier dla sportowca dieta

Podpraż na patelni szklankę sezamu. Pilnuj, żeby się nie przypalił, mieszając. Przyprażony sezam zmiel w młynku do kawy. Dodaj do niego 6 łyżek ksylitolu lub syropu daktylowego. Jeśli lubisz, możesz również dodać orzechy i rodzynki. Uformuj z masy odpowiednie formy. Zawiń je w papier do pieczenia i wstaw do lodówki na 4-5 godzin. Pyszny deser gotowy!

Karolina Szweda 3 30 września 2016  2264

Dodaj komentarz

  • 20 lipca 2017
    Wszystkie składniki są ważne. Ale trzeba po prostu wiedzieć ile czego powinno być
  • Ula
    20 października 2016
    "kakaa", tego słowa się nie odmienia. Poza tym, artykuł zdecydowanie w porządku :)
  • dieto
    2 października 2016
    Fajny materiał. Z cukrem w diecie trzeba być rozsądnym. Generalnie wszystko jest dla ludzi. Sportowcy też potrzebują węglowodanów bo z nich najłatwiej można pozyskiwać energię do wysiłku. Ważne jest aby nie poddawać się impulsywnym pokusom i nie sięgać po słodycze zbyt często :)

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

dieta-dukana-o-co-w-niej-chodzi

DIETA DUKANA - o co w niej chodzi?

Dieta tzw. Dukana to wysokoproteinowa dieta, której autorem jest Dr Pierre Dukan, francuski lekarz, neurolog. Nazwa diety pochodzi od nazwiska autora.

twoj-zdrowy-brzuszek-to-zdrowy-maluszek-czyli-rzecz-o-ciazowej-diecie

Twój zdrowy brzuszek to zdrowy maluszek, czyli rzecz o ciążowej diecie

Planujesz ciążę albo już w niej jesteś? Zapewne zastanawiasz się co możesz jeść, a czego Ci nie wolno. Krąży wiele mitów na temat odżywiania w odmiennym stanie, ale postaramy się dziś rozwiać wszelkie wątpliwości.

top-5-najbardziej-szkodliwych-slodyczy

Top 5 najbardziej szkodliwych słodyczy

Niektórzy nie są w stanie zrezygnować ze słodkości. Nie jest to niebezpieczne, jeśli sięgamy po nie z rozsądkiem. Warto jednak wiedzieć, które ze słodyczy mają najgorszy wpływ na nasze zdrowie. Zobacz, których słodkości lepiej unikać!

dietetyk-bydgoszcz-jak-wybrac-tanio-i-dobrze

Dietetyk Bydgoszcz – jak wybrać tanio i dobrze?

Znaleźć dietetyka jest łatwo. Trudniej, gdy konieczne jest sprawdzenie, czy dany dietetyk jest dobry. Podpowiadamy, jak szukać dobrego dietetyka w Bydgoszczy. Poznaj nasze wskazówki – i wybierz najlepszego specjalistę.

dieta-paleo-powrot-do-korzeni

Dieta PALEO – powrót do korzeni

Co i rusz słyszy się o nowych dietach, a twórcy prześcigają się w wymyślaniu nowych wariacji na temat odchudzania. Dziś na tapecie dieta, która jest ostatnio na językach. Dosłownie i w przenośni – poznajcie dietę paleo!

dobry-dietetyk-katowice-opinie-jak-znalezc-dietetyka-w-katowicach

Dobry dietetyk Katowice opinie | Jak znaleźć dietetyka w Katowicach?

Ofert dietetyków i poradni dietetycznych w Katowicach jest naprawdę dużo. Jak spośród ich wszystkich wybrać tego najlepszego dietetyka? Podpowiadamy, w jaki sposób wybierać dietetyka w Katowicach, by była to najlepsza z ofert!

dieta-bezglutenowa-czyli-dieta-bez-glutenu

Dieta bezglutenowa – czyli dieta bez… glutenu :)

W dobie XXI wieku przyszło nam mierzyć się z różnymi dziwnymi nazwami diet, jednak dieta bezglutenowa już od dłuższego czasu nie powoduje zdziwienia. Coraz częściej wzbudza zainteresowanie, ale zarazem także kontrowersje.

co-to-jest-kwercetyna-i-jakie-ma-dzialanie

Co to jest kwercetyna i jakie ma działanie?

Kwercetyna zaliczana jest do związków aromatycznych z grupy flawanoli pochodzenia roślinnego. Swoje zastosowanie znalazła w branży leczniczej, chemicznej i tekstylnej. Z uwagi na to, że kwercetyna jest składnikiem naturalnym – jest spożywana wraz z posiłkami i pełni ważne funkcje w ludzkim organizmie. Jakie jest jednak działanie kwercetyny na zdrowie?

warzywno-owocowy-detoks-czyli-dieta-dr-dabrowskiej

Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

Dieta – temat rzeka, a wciąż powstają nowe. Wariantów odchudzania jest tyle, że nawet wybredni znajdą coś dla siebie. Ale jest jedna wyjątkowa dieta, którą teoretycznie powinni polubić miłośnicy warzyw i owoców. Oto dieta dr Dąbrowskiej!

dieta-w-pudelko-zamknieta

Dieta w pudełko zamknięta

Choć pewnie wielu z nas słyszało o nowym trendzie na rynku dietetycznym, to nie każdy wie z czym się to je. Dziś rozłożymy pudełkową dietę na czynniki pierwsze. Artykuł przygotowany przez dietetyka Mgr Katarzynę Kaszycę.

dieta-dukana-o-co-w-niej-chodzi

DIETA DUKANA - o co w niej chodzi?

twoj-zdrowy-brzuszek-to-zdrowy-maluszek-czyli-rzecz-o-ciazowej-diecie

Twój zdrowy brzuszek to zdrowy maluszek, czyli rzecz o ciążowej diecie

top-5-najbardziej-szkodliwych-slodyczy

Top 5 najbardziej szkodliwych słodyczy

dietetyk-bydgoszcz-jak-wybrac-tanio-i-dobrze

Dietetyk Bydgoszcz – jak wybrać tanio i dobrze?

dieta-paleo-powrot-do-korzeni

Dieta PALEO – powrót do korzeni

dobry-dietetyk-katowice-opinie-jak-znalezc-dietetyka-w-katowicach

Dobry dietetyk Katowice opinie | Jak znaleźć dietetyka w Katowicach?

dieta-bezglutenowa-czyli-dieta-bez-glutenu

Dieta bezglutenowa – czyli dieta bez… glutenu :)

co-to-jest-kwercetyna-i-jakie-ma-dzialanie

Co to jest kwercetyna i jakie ma działanie?

warzywno-owocowy-detoks-czyli-dieta-dr-dabrowskiej

Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

dieta-w-pudelko-zamknieta

Dieta w pudełko zamknięta

{