>

Co powinieneś wiedzieć zanim przejdziesz na wegetarianizm?

Co powinieneś wiedzieć zanim przejdziesz na wegetarianizm?

Dieta wegetariańska występuje w wielu odmianach. Skomponowanie poszczególnych planów żywieniowych wymaga wiedzy. Oto, co powinieneś wiedzieć o diecie wegetariańskiej zanim zmienisz sposób odżywiania. Dzięki tym informacjom twoja dieta pozwoli na zachowanie zdrowia i dobrej kondycji organizmu!

Nie jem mięsa – dieta wegetariańska

Wbrew pozorom dieta wegetariańska nie zamyka się jedynie w praktyce niejedzenia mięsa. Jest to jednak jeden z najbardziej popularnych sposobów odżywiania. W przypadku wegetarianizmu ważna jest umiejętność zastępowania produktów mięsnych – produktami roślinnymi. Taki sposób odżywiania opiera się więc na dużych ilościach warzyw, owoców i artykułów z zawartością skrobi. Dieta wegetariańska zawiera również niektóre artykuły mleczne czy jaja (źródło białka).

Wegetarianizm nie jest jednak jedynie sposobem odżywiania. Dla wielu ludzi stanowi również zdrowy styl życia, w zgodzie ze swoimi przekonaniami.

Dieta wegetariańska – samo zdrowie
Dieta wegetarianska rodzaje

Przejście na dietę wegetariańską nie powinno odbywać się z dnia na dzień. Warto początkowo skłonić się ku diecie niewykluczającej jedzenia drobiu. Taki sposób odżywiania powinien trwać około dwa tygodnie. Powinno się także wykonać podstawowe badania lekarskie oraz zasięgnąć porady dietetyka. W ten sposób da się wykluczyć ew

entualne przeciwwskazania do zmiany sposobu odżywiania. Ponadto, wegetarianizm warto łączyć z aktywnością fizyczną oraz zdrowym stylem życia. Najlepsze efekty i największe bezpieczeństwo podczas przechodzenia na wegetarianizm można osiągnąć będąc pod okiem profesjonalnego dietetyka.

Zbilansowana i urozmaicona dieta wegetariańska pozwala na poprawę odporności organizmu. Dodaje również siły i energii. Wegetarianie mogą cieszyć się lepszym wyglądem skóry czy zmniejszonym ryzykiem zachorowania m.in. na miażdżycę. Ten sposób odżywiania sprawdza się również jako forma diety odchudzającej.

Rodzaje diet wegetariańskich

1. Weganizm. Poza niespożywaniem produktów mięsnych, weganie wyłączają także artykuły pochodzenia zwierzęcego m.in. miód, jaja czy mleko.

2. Laktoowopescowegetarianizm. Niejedzenie czerwonego mięsa. Dopuszczalne jest spożywanie ograniczonych ilości mleka, jaj oraz ryb.

3. Laktoowowegetarianizm. Założenia powyższego sposobu odżywiania poszerzone o wykluczenie z diety także ryb.

4. Laktowegetarianizm. Założenia powyższego sposobu odżywiania z wyłączeniem jaj.

5. Frutarianizm. Frutarianie wyłączają z diety te same artykuły co weganie. Dodatkowo spożywają jedynie te warzywa i owoce, które spadły same np. z drzewa.

6. Witarianizm. Założenia powyższego sposobu odżywiania. Dodatkowo witarianie nie praktykują obróbki cieplnej produktów.

Zanim przejdziesz na wegetarianizm – komponowanie diety
jak przejść na wegetarianizm

W przypadku źle ułożonej diety wegetariańskiej mogą pojawić się w organizmie niedobory witamin i minerałów. Ważne jest więc, by w planie żywieniowym znalazły się produkty z zawartością żelaza, wapnia, cynku, jodu, selenu, kwasów omega-3 oraz witamin B12 i D. Duże znaczenie ma także jakość, ilość oraz proporcje spożywanych składników odżywczych. W diecie nie może więc zabraknąć tłuszczubiałek czy węglowodanów.

Istotą diety wegetariańskiej jest różnorodność. Tak naprawdę nie wystarczy samo jedzenie warzyw i owoców. Powinno się zadbać o zróżnicowane posiłki. W ten sposób można przełamać monotonię żywieniową. Co więcej, jedzenie różnych gatunków roślin pozwala na dostarczenie niezbędnych dla organizmu aminokwasów.

Dieta wegetariańska – dla kogo?

Decyzję o przejściu na dietę wegetariańską powinna poprzedzić wizyta u dietetyka bądź lekarza. Bezmięsny sposób odżywiania bowiem nie jest zdrowy dla każdego. Głównie praktykują go ludzie, którym przyświecają zasady zdrowego odżywiania. Co więcej, takie osoby dzięki diecie chcą osiągnąć doskonały stan ciała i umysłu. W przypadku wegetarianizmu duże znaczenie mają także przekonania o złym traktowaniu zwierząt hodowlanych. Dodatkowo, wegetarianie uważają, że zwierzęta nie są „artykułem spożywczym”.

A komu nie służy niejedzenie mięsa?

Dieta wegetariańska siłą rzeczy wyklucza spożywanie białka zwierzęcego. Warto zauważyć, że jest ono podstawowym składnikiem budującym mięśnie oraz wytwarzającym hormony. Wegetarianizmu nie poleca się więc osobom, które nie są w stanie uzupełnić w organizmie niedoborów białka oraz witaminy B12 (obecnej w produktach mlecznych). Zanim zdecydujesz się na ten rodzaj diety, upewnij się także, że masz silną wolę. Zrezygnowanie z mięsa nie jest w niektórych przypadkach bowiem taką prostą sprawą. Przyjmuje się również, że na dietę wegetariańską nie powinny przechodzić osoby przed 16 rokiem życia.
A jak jest z dietą wegetariańską i treningiem siłowym? Zobaczcie materiał o niejedzeniu mięsa przez sportowców

Przechodzę na wegetarianizm – o tym trzeba pamiętać

1. Spożywaj artykuły zbożowe z grubego przemiału

2. Uzupełnij plan żywieniowy w rośliny strączkowe

3. Nie przesadzaj z ilością soi w diecie

4. Pamiętaj o jedzeniu odpowiedniej ilości produktów mlecznych

5. Stosuj tłuszcze roślinne

6. Dzienna dawka warzyw i owoców: minimum 80 dag

7. Przekąska: pestki i orzechy

8. Pamiętaj o wypijaniu 2-3 litrów wody dziennie

9. Wybieraj artykuły ekologiczne

10. Ogranicz cukier i sól

11. Zadbaj o zróżnicowane posiłki

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 0 17 maja 2018  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

dobry-dietetyk-lublin-jak-go-wybrac-skuteczne-odchudzanie-w-lublinie

Dobry dietetyk Lublin – jak go wybrać? Skuteczne odchudzanie w Lublinie!

Jak wybrać dietetyka? Szczególnie w tak dużym mieście, jak Lublin? Czy jest sposób na skuteczne odchudzanie z dietetykiem? Oczywiście, że tak! Zobaczcie co powinien mieć dobry dietetyk Lublin!

jakie-owoce-jesc-zima

Jakie owoce jeść zimą?

Dostarczanie do organizmu warzyw i owoców powinno stanowić podstawę każdej diety. W okresie zimowym natomiast warto skupić się na jedzeniu owoców sezonowych. Dzięki nim można uzupełnić dietę w witaminy i zachować zdrowie. Jakie owoce jeść zimą? Oto owoce, które warto jeść w sezonie zimowym.

naturalna-energia-sproszkowany-korzen-maca

Naturalna energia – sproszkowany korzeń maca

Korzeń maca. W medycynie ludowej traktowany jako afrodyzjak. Obecnie – roślina, na bazie której powstają wszechstronne suplementy diety. Sproszkowany korzeń maca poleca się m.in. zabieganym, zapracowanym i zestresowanym osobom. Maca suplement diety może bowiem w naturalny sposób przywrócić witalność i dodać energii. Jak wykorzystać sproszkowany korzeń maca w swojej rutynie treningowej?

jedzenie-spowalniajace-metabolizm-czego-unikac

Jedzenie spowalniające metabolizm – czego unikać?

Metabolizm odpowiada za zapotrzebowanie organizmu na kalorie. W dużej mierze to od tempa metabolizmu zależy charakter treningu czy komponowanie diety. Ważne jest więc, by dostosowywać posiłki do wymagań metabolizmu. Jakie artykuły spożywcze mają jednak negatywny wpływ na jego działanie? Jak spowolnić metabolizm? A co pobudza metabolizm?

naturalne-odchudzanie-zielony-mlody-jeczmien-zalety

Naturalne odchudzanie – Zielony młody jęczmień zalety!

Młody jęczmień tabletki, młody jęczmień proszek, młody jęczmień rozdrobniony… W sklepach ze zdrową żywnością aż huczy od zalet młodego jęczmienia i jego rodzajów. Czym tak właściwie jest ta roślina? Jaki jest jej wpływ na organizm, a dokładniej – jak pomaga w odchudzaniu? Poznajcie zielony młody jęczmień!

orzechy-makadamia-na-cukrzyce-i-odchudzanie

Orzechy makadamia na cukrzycę i odchudzanie?

Maślane i lekko słodkawe orzechy macadamia bez wątpienia stanowią ważny składnik w cukiernictwie. Okazuje się jednak, że cenny jest nie tylko smak orzechów macadamia. Mają one wiele wartościowych składników odżywczych. Tym samym, orzechy macadamia mogą pomoc w zwalczaniu chorób cywilizacyjnych, a nawet przyspieszyć odchudzanie!

10-rosyjskich-posilkow-jako-uzupelnienie-twojej-diety-low-carb

10 rosyjskich posiłków jako uzupełnienie Twojej diety low-carb

Węglowodany i cukier już dawno opuściły Twój jadłospis? W obrębie jednej kuchni można odczuć monotonię… Mamy dla Was pomysły na posiłki tłuszczowo-błonnikowe wprost z Rosji! Oto 10 rosyjskich dań idealnych dla diety low-carb.

czy-orzechy-nerkowca-sa-zdrowe

Czy orzechy nerkowca są zdrowe?

Czy orzechy nerkowca są zdrowe? Orzechy nerkowca często zyskują pierwsze miejsce w zestawieniu najsmaczniejszych orzechów na świecie. To co smaczne jednak, nie zawsze musi być dobre dla zdrowia. Zobacz, jakie są właściwości orzechów nerkowca. Czy można spożywać orzechy nerkowca w ciąży? Orzechy nerkowca kcal, cena, wartości odżywcze.

na-infekcje-organizmu-odpowiednia-dieta-i-to-wszystko

Na infekcje organizmu – odpowiednia dieta i to wszystko!

W trakcie choroby, przeziębienia czy infekcji nie można skupić się jedynie na lekach przepisanych przez lekarza. Osłabienie organizmu można przecież zmniejszyć dzięki właściwemu sposobowi odżywiania. Jaka dieta przy przeziębieniu grypie?

slodka-trucizna-czy-cukier-naprawde-szkodzi

Słodka trucizna – czy cukier naprawdę szkodzi?

Słodycze i słodkie potrawy wielbi większość. Z każdej strony jednak słyszy się opinie o szkodliwości cukru. Przeciętny człowiek spożywa aż 55 kilogramów cukru w ciągu roku. Jaki ma to wpływ na jego zdrowie? Zobacz, dlaczego cukier jest szkodliwy i dlaczego powinno się go ograniczyć. Jaki jest najzdrowszy zamiennik cukru?

dobry-dietetyk-lublin-jak-go-wybrac-skuteczne-odchudzanie-w-lublinie

Dobry dietetyk Lublin – jak go wybrać? Skuteczne odchudzanie w Lublinie!

jakie-owoce-jesc-zima

Jakie owoce jeść zimą?

naturalna-energia-sproszkowany-korzen-maca

Naturalna energia – sproszkowany korzeń maca

jedzenie-spowalniajace-metabolizm-czego-unikac

Jedzenie spowalniające metabolizm – czego unikać?

naturalne-odchudzanie-zielony-mlody-jeczmien-zalety

Naturalne odchudzanie – Zielony młody jęczmień zalety!

orzechy-makadamia-na-cukrzyce-i-odchudzanie

Orzechy makadamia na cukrzycę i odchudzanie?

10-rosyjskich-posilkow-jako-uzupelnienie-twojej-diety-low-carb

10 rosyjskich posiłków jako uzupełnienie Twojej diety low-carb

czy-orzechy-nerkowca-sa-zdrowe

Czy orzechy nerkowca są zdrowe?

na-infekcje-organizmu-odpowiednia-dieta-i-to-wszystko

Na infekcje organizmu – odpowiednia dieta i to wszystko!

slodka-trucizna-czy-cukier-naprawde-szkodzi

Słodka trucizna – czy cukier naprawdę szkodzi?