Co jest dobre na zakwasy - czyli jak sobie poradzić z piekącym bólem mięśni?

Co jest dobre na zakwasy - czyli jak sobie poradzić z piekącym bólem mięśni?

Wbrew powszechnej opinii zakwasy nie są wynikiem gromadzenia nadmiernych ilości kwasu mlekowego w mięśniach. Ta nieprzyjemna dolegliwość występuje w obrębie włókien mięśniowych i ich przyczepów po nagłym i intensywnym wysiłku fizycznym. Co jest dobre na zakwasy i czy można ich uniknąć?

Zakwasy i ich przyczyny: czym są i dlaczego występują

Zwyczajowo nazywamy je zakwasami, choć tak naprawdę jest to zespół opóźnionego bólu mięśniowego (ang. DOMS - delayed onset muscle soreness). Powstaje w wyniku intensywnego wysiłku fizycznego. Najczęstszą przyczyną wystąpienia zakwasów są niekontrolowane mikrouszkodzenia wewnątrz mięśni, które pojawiają się podczas treningu np. nie poprzedzonego rozgrzewką. Może się również zdarzyć, że z uwagi na aktualną sytuację zawodową czy zdrowotną wrócimy na salę treningową po dłuższej nieobecności. Zakwasy mogą powstać w wyniku zbyt dużych obciążeń wykorzystanych podczas ćwiczeń lub zbyt wysoką intensywność wysiłku. Co jest w tym wszystkim dobre - na pewno to że zakwasy oznaczają dla wielu reakcję obronną organizmu i dają sygnał alarmowy, by zaprzestać aktywności. Dzięki temu unikniemy ewentualnego przetrenowania. Kiedy już pojawią się mikrourazy mięśniowe, ból może trwać nawet około tygodnia. Jakie są dobre sposoby na zakwasy i czy naprawdę działają?

Gdy pojawią się zakwasy: dobre sposoby na nieprzyjemny ból

Problem zakwasów może w zasadzie rozwiązać się sam - po upływie kilku dni ból w mięśniach ustąpi i będziemy mogli wrócić na salę treningową. Nauczeni doświadczeniem sięgniemy po mniejsze obciążenia, a nasz trening będzie trwać nieco krócej. Niestety, mikrourazy, które powstały w mięśniach, nie zdążą się zregenerować i ból ponownie wystąpi. Po zakończonym treningu weź chłodniejszy prysznic i zregeneruj się w saunie. Dzięki wysokiej temperaturze twoje mięśnie rozluźnią się i nie będą tak bardzo boleć, dodatkowo poprawi się twoje krążenie i dotleni twój organizm. Aby nie doprowadzić do zaburzenia gospodarki termoregulacji organizmu, po kilkuminutowej sesji w saunie koniecznie weź chłodny prysznic. Czas chłodzenia powinien trwać przynajmniej tyle, co wizyta w saunie. Dobrym domowym sposobem na zakwasy będzie też picie soku z wiśni, które zawierają dużo flawonoidów i antocyjanów. Pozytywnie wpływają na kondycję mięśni i przyspieszają procesy regeneracyjne. W walce z zakwasami dobrze się sprawdzi lekki wysiłek fizyczny. Mamy tu na myśli krótką przebieżkę czy przepłynięcie kilku długości basenu. Ze względu na relaksujące działanie wody dobrze się sprawdzi ciepła kąpiel z dodatkiem soli czy olejków, która dodatkowo poprawi krążenie i zregeneruje mięśnie.

Dobre sposoby na zakwasy: czego nie robić, gdy cię dopadną?
co jest dobre na zakwasy

Gdy po intensywnym treningu pojawią się zakwasy, na pewno nie warto sięgać po środki przeciwbólowe. Skład oparty na ibuprofenie czy paracetamolu zadziała doraźnie i na niedługą chwilę, a przyczyna bólu, czyli mikrouszkodzenia nie zostaną zlikwidowane. Na czas występowania zakwasów warto też powstrzymać się od picia alkoholu oraz nie podejmować intensywnego treningu. Dodatkowe mikrouszkodzenia mogą sprawić, że przemęczone mięśnie staną się wiotkie i będą długo dochodzić do siebie. W ten sposób bardzo łatwo o przetrenowanie i pogrzebanie wszelkiego wysiłku włożonego w proces treningowy. Dobre na zakwasy mogą się okazać proste rzeczy, dzięki którym uda się nam ich uniknąć.

Czytaj: Sposoby na zakwasy klatki piersiowej

Jak uniknąć zakwasów: dobre sposoby na uniknięcie bólu

Podstawowym błędem osób trenujących jest pomijanie rozgrzewki. Krótki bieg czy kilkuminutowa jazda na rowerku wystarczą, aby wprowadzić organizm w tzw. temperaturę roboczą. Dobrze jest wykonać kilka podstawowych ćwiczeń, takich jak krążenie ramion, wymachy w przód i w tył oraz wykroki. Warto też uelastycznić te partie mięśniowe, które będą poddawane wysiłkowi danego dnia. Dobrym sposobem na uniknięcie zakwasów będzie przede wszystkim stopniowanie swojego wysiłku. Należy więc zaplanować wcześniej obciążenia i intensywność treningu oraz zapewnić sobie odpowiedni czas na regenerację.

Aleks Dorosiński 0 21 stycznia 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

gorset-treningu-jak-wyglada-trening-na-miesnie-glebokie-in-miesnie-posturalne-aktualizacja-2020

Gorset treningu – jak wygląda trening na mięśnie głębokie in. mięśnie posturalne? | AKTUALIZACJA 2020

Lwia część treningów skupia się na ćwiczeniu mięśni powierzchniowych. Nic dziwnego – to one odpowiadają za kształt i wygląd ciała. Nie można jednak zapominać o tym, co kryje się wewnątrz ciała – czyli gorsecie mięśniowym. Dzięki niemu możliwe jest zachowanie prawidłowej postawy ciała i stabilnej sylwetki. Czym właściwie są mięśnie posturalne i jak się je ćwiczy? Kto szczególnie powinien przekonać się do treningu mięśni głębokich?

muzyka-do-treningu-czyli-jak-zwiekszyc-jego-efektywnosc

Muzyka do treningu, czyli jak zwiększyć jego efektywność

Muzyka nie tylko umila czas podczas aktywności fizycznej, lecz także przekłada się na odczuwanie znacznie mniejszego zmęczenia. Jaką muzykę wybrać do konkretnych aktywności fizycznych?

co-daje-regularna-jazda-na-rowerze-stacjonarnym

Co daje regularna jazda na rowerze stacjonarnym?

Jazda na rowerze stacjonarnym to jedna z wielu aktywności, które można realizować we własnym domu lub na terenie niemal każdej siłowni. Na jakie mięśnie oddziałują takie ćwiczenia?

joga-solo-w-domowym-zaciszu-sprawdz-cwiczenia-na-glebokie-rozciaganie

Joga solo w domowym zaciszu - sprawdź ćwiczenia na głębokie rozciąganie

Korzyści płynące z regularnego stretchingu są nieocenione. To nie tylko sprężyste mięśnie i giętkie ciało. Ćwiczenia na rozciąganie zwiększają mobilność stawów, mogą zagwarantować lepszą integrację powięziowo-mięśniową oraz zapobiec ewentualnym kontuzjom. Jeśli brakuje ci pomysłu na stretching, wypróbuj pozycji jogi na rozciąganie. Ćwiczenia możesz wykonać w domu we własnym zakresie!

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem-aktualizacja-2020

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem? | AKTUALIZACJA 2020

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy? Przewiń artykuł do aktualizacji 2020.

tym-cwiczeniem-zbudujesz-potezne-miesnie-klatki-nieoceniony-potencjal-pompek

Tym ćwiczeniem zbudujesz potężne mięśnie klatki! Nieoceniony potencjał pompek

Jeszcze kilka lat temu cieszyły się ogromną popularnością i sięgano po nie w wielu wariantach. Takie różne bodźce dla naszych mięśni mogą szybko dać imponujące efekty. Dziś ponownie wracają do łask - w końcu moc tkwi w prostocie, a pompki na klatkę to klasyka sama w sobie. Jak maksymalnie wykorzystać potencjał tego ćwiczenia?

zakwasy-na-brzuchu-przyczyny-ich-powstawania-i-sposoby-zwalczania

Zakwasy na brzuchu, przyczyny ich powstawania i sposoby zwalczania

Zakwasy na brzuchu mogą mieć różne powody. Co najczęściej powoduje takie zjawisko i jak z nim skutecznie walczyć?

miesnie-proste-brzucha-jak-je-skutecznie-cwiczyc

Mięśnie proste brzucha – jak je skutecznie ćwiczyć?

Mięśnie proste brzucha biorą udział w różnych ćwiczeniach i pełnią liczne funkcje, a ich rozbudowanie jest celem wielu osób. Jaka aktywność fizyczna jest najlepsza na ten fragment tkanki mięśniowej?

nordic-walking-czym-tak-wlasciwie-jest

Nordic walking - czym tak właściwie jest?

Nordic walking to coraz popularniejszy sport uprawiany zarówno przez młode, jak i starsze osoby. Jak właściwie trenować nordic walking i na czym to polega?

solidna-podstawa-to-polowa-sukcesu-buty-do-nordic-walking-w-pigulce

Solidna podstawa to połowa sukcesu! Buty do nordic walking w pigułce

W większości sportów - zarówno podejmowanych zawodowo, jak i na poziomie amatorskim - niezwykle ważne jest właściwie dobrane obuwie. To połowa sukcesu, bo dobre obuwie to poprawnie pracujące kończyny dolne podczas treningu. Na co zwracać uwagę podczas zakupów, jakie buty wybrać i jakie cechy powinny mieć idealnie buty do nordic walking?

gorset-treningu-jak-wyglada-trening-na-miesnie-glebokie-in-miesnie-posturalne-aktualizacja-2020

Gorset treningu – jak wygląda trening na mięśnie głębokie in. mięśnie posturalne? | AKTUALIZACJA 2020

Lwia część treningów skupia się na ćwiczeniu mięśni powierzchniowych. Nic dziwnego – to one odpowiadają za kształt i wygląd ciała. Nie można jednak zapominać o tym, co kryje się wewnątrz ciała – czyli gorsecie mięśniowym. Dzięki niemu możliwe jest zachowanie prawidłowej postawy ciała i stabilnej sylwetki. Czym właściwie są mięśnie posturalne i jak się je ćwiczy? Kto szczególnie powinien przekonać się do treningu mięśni głębokich?

muzyka-do-treningu-czyli-jak-zwiekszyc-jego-efektywnosc

Muzyka do treningu, czyli jak zwiększyć jego efektywność

Muzyka nie tylko umila czas podczas aktywności fizycznej, lecz także przekłada się na odczuwanie znacznie mniejszego zmęczenia. Jaką muzykę wybrać do konkretnych aktywności fizycznych?

co-daje-regularna-jazda-na-rowerze-stacjonarnym

Co daje regularna jazda na rowerze stacjonarnym?

Jazda na rowerze stacjonarnym to jedna z wielu aktywności, które można realizować we własnym domu lub na terenie niemal każdej siłowni. Na jakie mięśnie oddziałują takie ćwiczenia?

joga-solo-w-domowym-zaciszu-sprawdz-cwiczenia-na-glebokie-rozciaganie

Joga solo w domowym zaciszu - sprawdź ćwiczenia na głębokie rozciąganie

Korzyści płynące z regularnego stretchingu są nieocenione. To nie tylko sprężyste mięśnie i giętkie ciało. Ćwiczenia na rozciąganie zwiększają mobilność stawów, mogą zagwarantować lepszą integrację powięziowo-mięśniową oraz zapobiec ewentualnym kontuzjom. Jeśli brakuje ci pomysłu na stretching, wypróbuj pozycji jogi na rozciąganie. Ćwiczenia możesz wykonać w domu we własnym zakresie!

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem-aktualizacja-2020

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem? | AKTUALIZACJA 2020

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy? Przewiń artykuł do aktualizacji 2020.

tym-cwiczeniem-zbudujesz-potezne-miesnie-klatki-nieoceniony-potencjal-pompek

Tym ćwiczeniem zbudujesz potężne mięśnie klatki! Nieoceniony potencjał pompek

Jeszcze kilka lat temu cieszyły się ogromną popularnością i sięgano po nie w wielu wariantach. Takie różne bodźce dla naszych mięśni mogą szybko dać imponujące efekty. Dziś ponownie wracają do łask - w końcu moc tkwi w prostocie, a pompki na klatkę to klasyka sama w sobie. Jak maksymalnie wykorzystać potencjał tego ćwiczenia?

zakwasy-na-brzuchu-przyczyny-ich-powstawania-i-sposoby-zwalczania

Zakwasy na brzuchu, przyczyny ich powstawania i sposoby zwalczania

Zakwasy na brzuchu mogą mieć różne powody. Co najczęściej powoduje takie zjawisko i jak z nim skutecznie walczyć?

miesnie-proste-brzucha-jak-je-skutecznie-cwiczyc

Mięśnie proste brzucha – jak je skutecznie ćwiczyć?

Mięśnie proste brzucha biorą udział w różnych ćwiczeniach i pełnią liczne funkcje, a ich rozbudowanie jest celem wielu osób. Jaka aktywność fizyczna jest najlepsza na ten fragment tkanki mięśniowej?

nordic-walking-czym-tak-wlasciwie-jest

Nordic walking - czym tak właściwie jest?

Nordic walking to coraz popularniejszy sport uprawiany zarówno przez młode, jak i starsze osoby. Jak właściwie trenować nordic walking i na czym to polega?

solidna-podstawa-to-polowa-sukcesu-buty-do-nordic-walking-w-pigulce

Solidna podstawa to połowa sukcesu! Buty do nordic walking w pigułce

W większości sportów - zarówno podejmowanych zawodowo, jak i na poziomie amatorskim - niezwykle ważne jest właściwie dobrane obuwie. To połowa sukcesu, bo dobre obuwie to poprawnie pracujące kończyny dolne podczas treningu. Na co zwracać uwagę podczas zakupów, jakie buty wybrać i jakie cechy powinny mieć idealnie buty do nordic walking?