Co jest dobre na zakwasy - czyli jak sobie poradzić z piekącym bólem mięśni?

Co jest dobre na zakwasy - czyli jak sobie poradzić z piekącym bólem mięśni?

Wbrew powszechnej opinii zakwasy nie są wynikiem gromadzenia nadmiernych ilości kwasu mlekowego w mięśniach. Ta nieprzyjemna dolegliwość występuje w obrębie włókien mięśniowych i ich przyczepów po nagłym i intensywnym wysiłku fizycznym. Co jest dobre na zakwasy i czy można ich uniknąć?

Zakwasy i ich przyczyny: czym są i dlaczego występują

Zwyczajowo nazywamy je zakwasami, choć tak naprawdę jest to zespół opóźnionego bólu mięśniowego (ang. DOMS - delayed onset muscle soreness). Powstaje w wyniku intensywnego wysiłku fizycznego. Najczęstszą przyczyną wystąpienia zakwasów są niekontrolowane mikrouszkodzenia wewnątrz mięśni, które pojawiają się podczas treningu np. nie poprzedzonego rozgrzewką. Może się również zdarzyć, że z uwagi na aktualną sytuację zawodową czy zdrowotną wrócimy na salę treningową po dłuższej nieobecności. Zakwasy mogą powstać w wyniku zbyt dużych obciążeń wykorzystanych podczas ćwiczeń lub zbyt wysoką intensywność wysiłku. Co jest w tym wszystkim dobre - na pewno to że zakwasy oznaczają dla wielu reakcję obronną organizmu i dają sygnał alarmowy, by zaprzestać aktywności. Dzięki temu unikniemy ewentualnego przetrenowania. Kiedy już pojawią się mikrourazy mięśniowe, ból może trwać nawet około tygodnia. Jakie są dobre sposoby na zakwasy i czy naprawdę działają?

Gdy pojawią się zakwasy: dobre sposoby na nieprzyjemny ból

Problem zakwasów może w zasadzie rozwiązać się sam - po upływie kilku dni ból w mięśniach ustąpi i będziemy mogli wrócić na salę treningową. Nauczeni doświadczeniem sięgniemy po mniejsze obciążenia, a nasz trening będzie trwać nieco krócej. Niestety, mikrourazy, które powstały w mięśniach, nie zdążą się zregenerować i ból ponownie wystąpi. Po zakończonym treningu weź chłodniejszy prysznic i zregeneruj się w saunie. Dzięki wysokiej temperaturze twoje mięśnie rozluźnią się i nie będą tak bardzo boleć, dodatkowo poprawi się twoje krążenie i dotleni twój organizm. Aby nie doprowadzić do zaburzenia gospodarki termoregulacji organizmu, po kilkuminutowej sesji w saunie koniecznie weź chłodny prysznic. Czas chłodzenia powinien trwać przynajmniej tyle, co wizyta w saunie. Dobrym domowym sposobem na zakwasy będzie też picie soku z wiśni, które zawierają dużo flawonoidów i antocyjanów. Pozytywnie wpływają na kondycję mięśni i przyspieszają procesy regeneracyjne. W walce z zakwasami dobrze się sprawdzi lekki wysiłek fizyczny. Mamy tu na myśli krótką przebieżkę czy przepłynięcie kilku długości basenu. Ze względu na relaksujące działanie wody dobrze się sprawdzi ciepła kąpiel z dodatkiem soli czy olejków, która dodatkowo poprawi krążenie i zregeneruje mięśnie.

Dobre sposoby na zakwasy: czego nie robić, gdy cię dopadną?
co jest dobre na zakwasy

Gdy po intensywnym treningu pojawią się zakwasy, na pewno nie warto sięgać po środki przeciwbólowe. Skład oparty na ibuprofenie czy paracetamolu zadziała doraźnie i na niedługą chwilę, a przyczyna bólu, czyli mikrouszkodzenia nie zostaną zlikwidowane. Na czas występowania zakwasów warto też powstrzymać się od picia alkoholu oraz nie podejmować intensywnego treningu. Dodatkowe mikrouszkodzenia mogą sprawić, że przemęczone mięśnie staną się wiotkie i będą długo dochodzić do siebie. W ten sposób bardzo łatwo o przetrenowanie i pogrzebanie wszelkiego wysiłku włożonego w proces treningowy. Dobre na zakwasy mogą się okazać proste rzeczy, dzięki którym uda się nam ich uniknąć.

Czytaj: Sposoby na zakwasy klatki piersiowej

Jak uniknąć zakwasów: dobre sposoby na uniknięcie bólu

Podstawowym błędem osób trenujących jest pomijanie rozgrzewki. Krótki bieg czy kilkuminutowa jazda na rowerku wystarczą, aby wprowadzić organizm w tzw. temperaturę roboczą. Dobrze jest wykonać kilka podstawowych ćwiczeń, takich jak krążenie ramion, wymachy w przód i w tył oraz wykroki. Warto też uelastycznić te partie mięśniowe, które będą poddawane wysiłkowi danego dnia. Dobrym sposobem na uniknięcie zakwasów będzie przede wszystkim stopniowanie swojego wysiłku. Należy więc zaplanować wcześniej obciążenia i intensywność treningu oraz zapewnić sobie odpowiedni czas na regenerację.

Aleks Dorosiński 0 21 stycznia 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

zakwasy-na-brzuchu-przyczyny-ich-powstawania-i-sposoby-zwalczania

Zakwasy na brzuchu, przyczyny ich powstawania i sposoby zwalczania

Zakwasy na brzuchu mogą mieć różne powody. Co najczęściej powoduje takie zjawisko i jak z nim skutecznie walczyć?

miesnie-proste-brzucha-jak-je-skutecznie-cwiczyc

Mięśnie proste brzucha – jak je skutecznie ćwiczyć?

Mięśnie proste brzucha biorą udział w różnych ćwiczeniach i pełnią liczne funkcje, a ich rozbudowanie jest celem wielu osób. Jaka aktywność fizyczna jest najlepsza na ten fragment tkanki mięśniowej?

nordic-walking-czym-tak-wlasciwie-jest

Nordic walking - czym tak właściwie jest?

Nordic walking to coraz popularniejszy sport uprawiany zarówno przez młode, jak i starsze osoby. Jak właściwie trenować nordic walking i na czym to polega?

solidna-podstawa-to-polowa-sukcesu-buty-do-nordic-walking-w-pigulce

Solidna podstawa to połowa sukcesu! Buty do nordic walking w pigułce

W większości sportów - zarówno podejmowanych zawodowo, jak i na poziomie amatorskim - niezwykle ważne jest właściwie dobrane obuwie. To połowa sukcesu, bo dobre obuwie to poprawnie pracujące kończyny dolne podczas treningu. Na co zwracać uwagę podczas zakupów, jakie buty wybrać i jakie cechy powinny mieć idealnie buty do nordic walking?

trening-tbc-czyli-jak-wyglada-modelowanie-sylwetki-od-kuchni

Trening TBC, czyli jak wygląda modelowanie sylwetki od kuchni

Obok zumby i jogi, zajęcia z TBC należą do najchętniej uczęszczanych kursów w klubach fitness. Modelują i wzmacniają całą sylwetkę, poprawiając jednocześnie krążenie i przemianę materii. Trening TBC to na pewno świetna zabawa oraz genialny sposób na smukłą i szczupłą sylwetkę. Jak wyglądają zajęcia i jaki mają wpływ na nasze ciało? I jakie efekty może zagwarantować taki trening?

trening-tlenowy-na-czym-polega-i-jak-go-przeprowadzac

Trening tlenowy - na czym polega i jak go przeprowadzać?

Trening tlenowy może nieść za sobą bardzo wiele pozytywnych skutków wpływających nie tylko na poprawienie kondycji fizycznej, lecz także na inne aspekty życia. Jak prawidłowo przeprowadzać trening tlenowy i czym on tak właściwie jest?

cwiczenia-z-gumami-oporowymi-aktualizacja-2020

Ćwiczenia z gumami oporowymi | Aktualizacja 2020

Guma jak to guma ma wiele zastosowań, nic dziwnego, że jest coraz częściej spotykana na siłowniach i w klubach fitness. Przyjrzyjmy się bliżej temu wszechstronnemu gadżetowi treningowemu. Zobacz jak trenować za pomocą taśm oporowych.

deska-cwiczenie-o-wielu-zastosowaniach-aktualizacja-2020

Deska – ćwiczenie o wielu zastosowaniach | Aktualizacja 2020

Deska (ang. plank) należy do ćwiczeń ogólnorozwojowych, które sprawdzają się w wielu dyscyplinach sportowych. Podczas wykonywania tego ćwiczenia pracuje dużo grup mięśniowych. Zobacz, co można zyskać robiąc deskę! Deska ćwiczenie plan - podejmiesz wyzwanie?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne!

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne.

zakwasy-na-brzuchu-przyczyny-ich-powstawania-i-sposoby-zwalczania

Zakwasy na brzuchu, przyczyny ich powstawania i sposoby zwalczania

Zakwasy na brzuchu mogą mieć różne powody. Co najczęściej powoduje takie zjawisko i jak z nim skutecznie walczyć?

miesnie-proste-brzucha-jak-je-skutecznie-cwiczyc

Mięśnie proste brzucha – jak je skutecznie ćwiczyć?

Mięśnie proste brzucha biorą udział w różnych ćwiczeniach i pełnią liczne funkcje, a ich rozbudowanie jest celem wielu osób. Jaka aktywność fizyczna jest najlepsza na ten fragment tkanki mięśniowej?

nordic-walking-czym-tak-wlasciwie-jest

Nordic walking - czym tak właściwie jest?

Nordic walking to coraz popularniejszy sport uprawiany zarówno przez młode, jak i starsze osoby. Jak właściwie trenować nordic walking i na czym to polega?

solidna-podstawa-to-polowa-sukcesu-buty-do-nordic-walking-w-pigulce

Solidna podstawa to połowa sukcesu! Buty do nordic walking w pigułce

W większości sportów - zarówno podejmowanych zawodowo, jak i na poziomie amatorskim - niezwykle ważne jest właściwie dobrane obuwie. To połowa sukcesu, bo dobre obuwie to poprawnie pracujące kończyny dolne podczas treningu. Na co zwracać uwagę podczas zakupów, jakie buty wybrać i jakie cechy powinny mieć idealnie buty do nordic walking?

trening-tbc-czyli-jak-wyglada-modelowanie-sylwetki-od-kuchni

Trening TBC, czyli jak wygląda modelowanie sylwetki od kuchni

Obok zumby i jogi, zajęcia z TBC należą do najchętniej uczęszczanych kursów w klubach fitness. Modelują i wzmacniają całą sylwetkę, poprawiając jednocześnie krążenie i przemianę materii. Trening TBC to na pewno świetna zabawa oraz genialny sposób na smukłą i szczupłą sylwetkę. Jak wyglądają zajęcia i jaki mają wpływ na nasze ciało? I jakie efekty może zagwarantować taki trening?

trening-tlenowy-na-czym-polega-i-jak-go-przeprowadzac

Trening tlenowy - na czym polega i jak go przeprowadzać?

Trening tlenowy może nieść za sobą bardzo wiele pozytywnych skutków wpływających nie tylko na poprawienie kondycji fizycznej, lecz także na inne aspekty życia. Jak prawidłowo przeprowadzać trening tlenowy i czym on tak właściwie jest?

cwiczenia-z-gumami-oporowymi-aktualizacja-2020

Ćwiczenia z gumami oporowymi | Aktualizacja 2020

Guma jak to guma ma wiele zastosowań, nic dziwnego, że jest coraz częściej spotykana na siłowniach i w klubach fitness. Przyjrzyjmy się bliżej temu wszechstronnemu gadżetowi treningowemu. Zobacz jak trenować za pomocą taśm oporowych.

deska-cwiczenie-o-wielu-zastosowaniach-aktualizacja-2020

Deska – ćwiczenie o wielu zastosowaniach | Aktualizacja 2020

Deska (ang. plank) należy do ćwiczeń ogólnorozwojowych, które sprawdzają się w wielu dyscyplinach sportowych. Podczas wykonywania tego ćwiczenia pracuje dużo grup mięśniowych. Zobacz, co można zyskać robiąc deskę! Deska ćwiczenie plan - podejmiesz wyzwanie?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne!

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne.