Ciekawostki na temat treningów siłowych

Ciekawostki na temat treningów siłowych

Coraz więcej osób przekonuje się do treningów siłowych. I dobrze! Niosą one ze sobą wiele korzyści zdrowotnych. Co jednak na ten temat mówi nauka? Oto 5 ciekawostek na temat treningów siłowych - prosto od trenera!

Czołem! Dziś porozmawiamy o treningach siłowych. Wiele osób nie widzi sensu w zajęciach
z dużymi ciężarami, a szkoda, ponieważ mają one pozytywny wpływ na nasz organizm.
Za chwilę opowiem o tym oddziaływaniu i jego zaletach dla naszego organizmu.

Uważam, że nie należy powiązywać treningów z użyciem dużych ciężarów z ogromnymi mięśniami. Jeżeli zawodnik trenuje kulturystykę lub trójbój siłowy i startuje w zawodach, to z pewnością jego wygląd będzie odbiegał od wyglądu zwykłego bywalca siłowni, a jego ocena Twojego ciała będzie zależna od wyglądu jego sylwetki. Nie zamartwiaj się tym! Nie przejmuj się, że obwód Twojego ramienia nie wynosi 50 centymetrów. Lata treningów i przyswajania wiedzy pozwoliły mi zrozumieć, że można być dumnym z postawnej i wyrzeźbionej sylwetki, jednak w porównaniu z kulturystami, będziemy odbierali się jako mali, chudzi i wiotcy. Na tym polega problem psychologii – wszystko opiera się na porównaniu.

Treningi siłowe sprawiają, że czujemy się lepiej, jesteśmy bardziej skupieni, łatwiej i szybciej nam się myśli, a nasz układ krwionośny staje się silniejszy. To tylko część pozytywnych efektów, jakie dają nam takie treningi. Zacznijmy jednak od początku.

Podnosząc ciężar sprawiamy, że nasze mięśnie doznają mikrouszkodzeń – następuje tarcie
i obciążenie włókien mięśniowych, dzięki któremu owe włókna się rozrywają. Podczas odpoczynku nasz organizm wykorzystując budulec w postaci aminokwasów buduje nowe tkanki, zwiększa się synteza białka i w ten sposób mięśnie stają się większe, silniejsze i bardziej wytrzymałe. W efekcie tego następnym razem będzie nam łatwiej dźwigać ciężary, które wcześniej sprawiały nam trudność, co ma przełożenie również na nasze życie codzienne.

Teraz zadajmy sobie pytanie: Jakie pozytywne zmiany w moim organizmie mogę odczuć
po treningu siłowym?

trening siłowy - korzyści

1. Zmniejszysz ryzyko zachorowania na raka. Naukowcy z Florydy dowiedli, że u osób trenujących trzy razy w tygodniu przez sześć miesięcy znacząco obniżył się poziom stresu oksydacyjnego – jest to proces uszkadzania komórek w rezultacie utleniania. Jest to bardzo ważne, gdyż uszkodzenie komórek może prowadzić do rozwoju raka i innych, bardzo poważnych chorób. Wyniki badań opublikowane w magazynie Medicine and Science in Sport and Exercise dowodzą, że treningi siłowe przyspieszają o 56% proces przejścia pokarmu przez jelito grube, co zdaniem naukowców obniża ryzyko zachorowania na raka tego organu.

2. Łatwiej poradzisz sobie z depresją. Nie warto uciekać się do alkoholu i antydepresantów. Naukowcy z Sydney dowiedli, że treningi siłowe zmniejszają ogólne symptomy depresji. Twierdzą oni, że poprawa samopoczucia była widoczna w 60% przypadków klinicznie stwierdzonej depresji – jest to wynik porównywalny z efektami leczenia przy pomocy antydepresantów, nie mający jednak żadnych skutków ubocznych. Poprawa nastroju po siłowni wiąże się z jeszcze jedną rzeczą – do krwi trafia większa ilość hormonów szczęścia, takich jak endorfina i dopamina.

3. Regularne stosowanie rozsądnych ciężarów wydłuży Twoje życie. Naukowcy dowiedli,
że odpowiednie przygotowanie fizyczne wiąże się z obniżeniem ryzyka zachorowania na raka, chorób serca i innych, równie strasznych chorób. Prowadzenie takiego trybu życia pozwala nam na przeżycie 85 lat bez poważnych dolegliwości.

4. Zwiększysz swoje zdolności umysłowe. Rozważając powiązania między mięśniami a mózgiem, należy zauważyć, iż brazylijscy naukowcy stwierdzili istotne zwiększenie sprawności umysłowej uczestników eksperymentu, podczas którego regularnie ćwiczyli oni przez sześć miesięcy na siłowni. Dowiedziono poprawy pamięci krótkotrwałej i długotrwałej, rozumowania
i koncentracji.

5. Poprawisz jakość swojego snu. Treningi siłowe pomogą w łatwiejszym zasypianiu i sprawią, że Twój sen będzie mocniejszy. Australijscy naukowcy zauważyli, że aktywni fizycznie pacjenci
w ciągu ośmiu tygodni poprawili jakość swojego snu o 23%, a dodatkowo zasypiali wcześniej i spali dłużej, niż przed początkiem eksperymentu.

Tak więc Przyjaciele, przybliżyłem wam 5 zalet ćwiczeń siłowych – to tylko cząstka eksperymentalnie potwierdzonych zmian w organizmie. Oprócz tego, istnieje jeszcze wiele innych zalet zajęć na siłowni. Opowiem o nich następnym razem, a Wy tymczasem pomyślcie o tym, kiedy wybierzecie się na siłownię.

 

Autorem artykułu jest trener personalny: Dmytro Metelskyi

 

 

Chcesz przeczytać cały artykuł?

3 19 czerwca 2017  2023

Dodaj komentarz

  • kuba481
    19 czerwca 2018
    Z jakich źródeł korzystał autor tekstu? Czy może ktoś polecić książki odnośnie psychologicznej strony sportów siłowych oraz korzyści i wad treningu siłowego.
  • Jadwiga
    28 marca 2018
    To, że sport wydłuża życie powinno się bardziej podkreslać. Bo jednak ten argument może przekonać wiele osób, których do sportu specjalnie nie ciągnie. :)
  • Yvuys
    27 czerwca 2017
    Właściwie te zalety nie odnoszą się tylko do treningów siłowych. Przecież każda regularna aktywność fizyczna ma wpływ na poprawę jakości snu, lepsze zdrowie i ogólne samopoczucie.

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

trening-silowy-pod-lupa-wskazujemy-roznice-w-treningu-dla-kobiet-i-mezczyzn

Trening siłowy pod lupą: wskazujemy różnice w treningu dla kobiet i mężczyzn

Ćwiczenia siłowe wykonywane wyłącznie przez facetów to już przeszłość. Coraz bardziej świadome swojego ciała kobiety chętniej sięgają po dodatkowe obciążenia, które świetnie modelują sylwetkę i wspomagają redukcję nadliczbowych kilogramów. Tylko czy panie mogą ćwiczyć tak jak panowie? Czym różni się trening siłowy dla kobiet i mężczyzn? Bierzemy temat pod lupę i obalamy wszelkie mity!

szykujesz-sie-na-lockdown-sztanga-do-cwiczen-pomoze-ci-zachowac-forme

Szykujesz się na lockdown? Sztanga do ćwiczeń pomoże ci zachować formę!

Trening z ciężarem własnego ciała to dobry sposób na utrzymanie poziomu aktywności fizycznej. Nawet gdy siłownie i kluby fitness nie są chwilowo do naszej dyspozycji, warto coraz wyżej podnosić własną poprzeczkę. Sztanga do ćwiczeń, zestaw hantelków i gumy oporowe to dobry sposób na zachowanie najlepszej formy.

jakie-urzadzenia-spotkasz-na-silowni-i-do-czego-sluza-krotki-przewodnik

Jakie urządzenia spotkasz na siłowni i do czego służą - krótki przewodnik

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem swojej przygody z siłownią, ale nie wiesz, czego się spodziewać? Zobacz, jakie urządzenia możesz spotkać na siłowni i sprawdź, które sprawdzą się najlepiej na pierwsze treningi. Z nami masz pewność łatwego startu - przed tobą pierwsze rozeznanie w sprzęcie treningowym!

pompa-miesniowa-zobacz-jak-ja-wykorzystac-w-codziennym-treningu

Pompa mięśniowa - zobacz, jak ją wykorzystać w codziennym treningu!

Widoczny efekt treningu i stymulacji mięśni to tzw. pompa mięśniowa. I choć nie utrzymuje się długo, ma sporo zalet i właśnie dzięki niej twój trening może wejść na wyższy poziom. Zobacz, jak pompa mięśniowa wpływa na rozwój poszczególnych partii mięśniowych i przekonaj się na własnym przykładzie, jak skuteczne mogą być sety łączone i gigant serie w codziennych ćwiczeniach.

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!

szrugsy-z-hantlami-twoj-przepis-na-kaptury-jak-postronki

Szrugsy z hantlami - twój przepis na kaptury jak postronki!

Typowy trening domatora czy kilka ćwiczeń na maszynach to za mało. Imponującą muskulaturę i atletyczną sylwetkę można wykuć tylko przy kompleksowym treningu całego ciała z wykorzystaniem różnorodnych bodźców. Zobacz, jak wykonać szrugsy z hantlami i zbudować kaptury niewielkim kosztem.

kreatyna-na-redukcji-komu-sluzy-i-w-jaki-sposob-powinno-sie-ja-przyjmowac

Kreatyna na redukcji - komu służy i w jaki sposób powinno się ją przyjmować?

Kreatyna na redukcji to dosyć kontrowersyjny temat. Wiąże się on głównie z możliwością powodowania niekorzystnego zatrzymywania wody w organizmie przez ten suplement. Czy jest to prawda i w jaki sposób należy przyjmować kreatynę na redukcji?

miej-odwage-na-wiecej-pas-kulturystyczny-recepta-na-lepsze-wyniki

Miej odwagę na więcej! Pas kulturystyczny receptą na lepsze wyniki

Nawet jeśli nie odczuwasz bólu podczas złożonych ćwiczeń, możesz pożałować niektórych decyzji za kilka lat. Przeciążenia, jakim poddawany jest cały kręgosłup podczas treningu siłowego, przekraczają niekiedy jego potencjał kinetyczny. Spróbuj ćwiczeń z pasem kulturystycznym i ciesz się coraz lepszymi wynikami!

trening-silowy-pod-lupa-wskazujemy-roznice-w-treningu-dla-kobiet-i-mezczyzn

Trening siłowy pod lupą: wskazujemy różnice w treningu dla kobiet i mężczyzn

Ćwiczenia siłowe wykonywane wyłącznie przez facetów to już przeszłość. Coraz bardziej świadome swojego ciała kobiety chętniej sięgają po dodatkowe obciążenia, które świetnie modelują sylwetkę i wspomagają redukcję nadliczbowych kilogramów. Tylko czy panie mogą ćwiczyć tak jak panowie? Czym różni się trening siłowy dla kobiet i mężczyzn? Bierzemy temat pod lupę i obalamy wszelkie mity!

szykujesz-sie-na-lockdown-sztanga-do-cwiczen-pomoze-ci-zachowac-forme

Szykujesz się na lockdown? Sztanga do ćwiczeń pomoże ci zachować formę!

Trening z ciężarem własnego ciała to dobry sposób na utrzymanie poziomu aktywności fizycznej. Nawet gdy siłownie i kluby fitness nie są chwilowo do naszej dyspozycji, warto coraz wyżej podnosić własną poprzeczkę. Sztanga do ćwiczeń, zestaw hantelków i gumy oporowe to dobry sposób na zachowanie najlepszej formy.

jakie-urzadzenia-spotkasz-na-silowni-i-do-czego-sluza-krotki-przewodnik

Jakie urządzenia spotkasz na siłowni i do czego służą - krótki przewodnik

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem swojej przygody z siłownią, ale nie wiesz, czego się spodziewać? Zobacz, jakie urządzenia możesz spotkać na siłowni i sprawdź, które sprawdzą się najlepiej na pierwsze treningi. Z nami masz pewność łatwego startu - przed tobą pierwsze rozeznanie w sprzęcie treningowym!

pompa-miesniowa-zobacz-jak-ja-wykorzystac-w-codziennym-treningu

Pompa mięśniowa - zobacz, jak ją wykorzystać w codziennym treningu!

Widoczny efekt treningu i stymulacji mięśni to tzw. pompa mięśniowa. I choć nie utrzymuje się długo, ma sporo zalet i właśnie dzięki niej twój trening może wejść na wyższy poziom. Zobacz, jak pompa mięśniowa wpływa na rozwój poszczególnych partii mięśniowych i przekonaj się na własnym przykładzie, jak skuteczne mogą być sety łączone i gigant serie w codziennych ćwiczeniach.

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!

szrugsy-z-hantlami-twoj-przepis-na-kaptury-jak-postronki

Szrugsy z hantlami - twój przepis na kaptury jak postronki!

Typowy trening domatora czy kilka ćwiczeń na maszynach to za mało. Imponującą muskulaturę i atletyczną sylwetkę można wykuć tylko przy kompleksowym treningu całego ciała z wykorzystaniem różnorodnych bodźców. Zobacz, jak wykonać szrugsy z hantlami i zbudować kaptury niewielkim kosztem.

kreatyna-na-redukcji-komu-sluzy-i-w-jaki-sposob-powinno-sie-ja-przyjmowac

Kreatyna na redukcji - komu służy i w jaki sposób powinno się ją przyjmować?

Kreatyna na redukcji to dosyć kontrowersyjny temat. Wiąże się on głównie z możliwością powodowania niekorzystnego zatrzymywania wody w organizmie przez ten suplement. Czy jest to prawda i w jaki sposób należy przyjmować kreatynę na redukcji?

miej-odwage-na-wiecej-pas-kulturystyczny-recepta-na-lepsze-wyniki

Miej odwagę na więcej! Pas kulturystyczny receptą na lepsze wyniki

Nawet jeśli nie odczuwasz bólu podczas złożonych ćwiczeń, możesz pożałować niektórych decyzji za kilka lat. Przeciążenia, jakim poddawany jest cały kręgosłup podczas treningu siłowego, przekraczają niekiedy jego potencjał kinetyczny. Spróbuj ćwiczeń z pasem kulturystycznym i ciesz się coraz lepszymi wynikami!