Ciekawostki na temat treningów siłowych

Ciekawostki na temat treningów siłowych

Coraz więcej osób przekonuje się do treningów siłowych. I dobrze! Niosą one ze sobą wiele korzyści zdrowotnych. Co jednak na ten temat mówi nauka? Oto 5 ciekawostek na temat treningów siłowych - prosto od trenera!

Czołem! Dziś porozmawiamy o treningach siłowych. Wiele osób nie widzi sensu w zajęciach
z dużymi ciężarami, a szkoda, ponieważ mają one pozytywny wpływ na nasz organizm.
Za chwilę opowiem o tym oddziaływaniu i jego zaletach dla naszego organizmu.

Uważam, że nie należy powiązywać treningów z użyciem dużych ciężarów z ogromnymi mięśniami. Jeżeli zawodnik trenuje kulturystykę lub trójbój siłowy i startuje w zawodach, to z pewnością jego wygląd będzie odbiegał od wyglądu zwykłego bywalca siłowni, a jego ocena Twojego ciała będzie zależna od wyglądu jego sylwetki. Nie zamartwiaj się tym! Nie przejmuj się, że obwód Twojego ramienia nie wynosi 50 centymetrów. Lata treningów i przyswajania wiedzy pozwoliły mi zrozumieć, że można być dumnym z postawnej i wyrzeźbionej sylwetki, jednak w porównaniu z kulturystami, będziemy odbierali się jako mali, chudzi i wiotcy. Na tym polega problem psychologii – wszystko opiera się na porównaniu.

Treningi siłowe sprawiają, że czujemy się lepiej, jesteśmy bardziej skupieni, łatwiej i szybciej nam się myśli, a nasz układ krwionośny staje się silniejszy. To tylko część pozytywnych efektów, jakie dają nam takie treningi. Zacznijmy jednak od początku.

Podnosząc ciężar sprawiamy, że nasze mięśnie doznają mikrouszkodzeń – następuje tarcie
i obciążenie włókien mięśniowych, dzięki któremu owe włókna się rozrywają. Podczas odpoczynku nasz organizm wykorzystując budulec w postaci aminokwasów buduje nowe tkanki, zwiększa się synteza białka i w ten sposób mięśnie stają się większe, silniejsze i bardziej wytrzymałe. W efekcie tego następnym razem będzie nam łatwiej dźwigać ciężary, które wcześniej sprawiały nam trudność, co ma przełożenie również na nasze życie codzienne.

Teraz zadajmy sobie pytanie: Jakie pozytywne zmiany w moim organizmie mogę odczuć
po treningu siłowym?

trening siłowy - korzyści

1. Zmniejszysz ryzyko zachorowania na raka. Naukowcy z Florydy dowiedli, że u osób trenujących trzy razy w tygodniu przez sześć miesięcy znacząco obniżył się poziom stresu oksydacyjnego – jest to proces uszkadzania komórek w rezultacie utleniania. Jest to bardzo ważne, gdyż uszkodzenie komórek może prowadzić do rozwoju raka i innych, bardzo poważnych chorób. Wyniki badań opublikowane w magazynie Medicine and Science in Sport and Exercise dowodzą, że treningi siłowe przyspieszają o 56% proces przejścia pokarmu przez jelito grube, co zdaniem naukowców obniża ryzyko zachorowania na raka tego organu.

2. Łatwiej poradzisz sobie z depresją. Nie warto uciekać się do alkoholu i antydepresantów. Naukowcy z Sydney dowiedli, że treningi siłowe zmniejszają ogólne symptomy depresji. Twierdzą oni, że poprawa samopoczucia była widoczna w 60% przypadków klinicznie stwierdzonej depresji – jest to wynik porównywalny z efektami leczenia przy pomocy antydepresantów, nie mający jednak żadnych skutków ubocznych. Poprawa nastroju po siłowni wiąże się z jeszcze jedną rzeczą – do krwi trafia większa ilość hormonów szczęścia, takich jak endorfina i dopamina.

3. Regularne stosowanie rozsądnych ciężarów wydłuży Twoje życie. Naukowcy dowiedli,
że odpowiednie przygotowanie fizyczne wiąże się z obniżeniem ryzyka zachorowania na raka, chorób serca i innych, równie strasznych chorób. Prowadzenie takiego trybu życia pozwala nam na przeżycie 85 lat bez poważnych dolegliwości.

4. Zwiększysz swoje zdolności umysłowe. Rozważając powiązania między mięśniami a mózgiem, należy zauważyć, iż brazylijscy naukowcy stwierdzili istotne zwiększenie sprawności umysłowej uczestników eksperymentu, podczas którego regularnie ćwiczyli oni przez sześć miesięcy na siłowni. Dowiedziono poprawy pamięci krótkotrwałej i długotrwałej, rozumowania
i koncentracji.

5. Poprawisz jakość swojego snu. Treningi siłowe pomogą w łatwiejszym zasypianiu i sprawią, że Twój sen będzie mocniejszy. Australijscy naukowcy zauważyli, że aktywni fizycznie pacjenci
w ciągu ośmiu tygodni poprawili jakość swojego snu o 23%, a dodatkowo zasypiali wcześniej i spali dłużej, niż przed początkiem eksperymentu.

Tak więc Przyjaciele, przybliżyłem wam 5 zalet ćwiczeń siłowych – to tylko cząstka eksperymentalnie potwierdzonych zmian w organizmie. Oprócz tego, istnieje jeszcze wiele innych zalet zajęć na siłowni. Opowiem o nich następnym razem, a Wy tymczasem pomyślcie o tym, kiedy wybierzecie się na siłownię.

 

Autorem artykułu jest trener personalny: Dmytro Metelskyi

 

 

3 19 czerwca 2017  1184

Dodaj komentarz

  • kuba481
    19 czerwca 2018
    Z jakich źródeł korzystał autor tekstu? Czy może ktoś polecić książki odnośnie psychologicznej strony sportów siłowych oraz korzyści i wad treningu siłowego.
  • Jadwiga
    28 marca 2018
    To, że sport wydłuża życie powinno się bardziej podkreslać. Bo jednak ten argument może przekonać wiele osób, których do sportu specjalnie nie ciągnie. :)
  • Yvuys
    27 czerwca 2017
    Właściwie te zalety nie odnoszą się tylko do treningów siłowych. Przecież każda regularna aktywność fizyczna ma wpływ na poprawę jakości snu, lepsze zdrowie i ogólne samopoczucie.

Artykuły z kategorii: Trening siłowy

ile-bialka-po-treningu-oblicz-sam-swoje-zapotrzebowanie

Ile białka po treningu? Oblicz sam swoje zapotrzebowanie!

Wielu sportowców zastanawia się, jaka ilość białka jest wskazana po konkretnym treningu. Ile dokładnie białka należy spożywać po aktywności fizycznej, aby zbudować mięśnie?

cardio-po-treningu-silowym-czy-warto

Cardio po treningu siłowym - czy warto?

Zdania na temat cardio po treningu siłowym są podzielone, jednak nie ulega wątpliwości, że jest on nieodzownym elementem całej sesji. Kiedy robić ćwiczenia cardio i w jakim celu?

pas-treningowy-twoj-sprzymierzeniec-w-drodze-na-szczyt

Pas treningowy - Twój sprzymierzeniec w drodze na szczyt

W wielu ćwiczeniach siłowych nasz pas lędźwiowy poddawany jest mocnym przeciążeniom. Wielostawowe boje na siłowni mogą wywierać duży nacisk na nasz kręgosłup. By choć w niewielkim stopniu odciążyć nasz grzbiet i zwiększyć efektywność, warto sięgnąć po kulturystyczny pas treningowy. Czym tak naprawdę jest i jak go używać?

trening-na-drazku-czy-warto-go-robic

Trening na drążku - czy warto go robić?

Trening na drążku może mieć imponujące efekty, a powtarzany regularnie pozwala na kształtowanie różnych obszarów mięśni. Jak poprawnie wykonywać trening na drążku?

zapoznaj-sie-z-miejscami-do-cwiczen-silowych-w-gdansku

Zapoznaj się z miejscami do ćwiczeń siłowych w Gdańsku

Jesteś mieszkańcem Trójmiasta? Chciałbyś konkretniej poćwiczyć w Gdańsku lub w jego okolicach, ale nie wiesz, która siłownia jest najlepsza i która najbardziej będzie spełniała twoje wszystkie oczekiwania? My ci pomożemy. Poniżej przedstawiamy zestawienie najlepszych i sprawdzonych siłowni w Gdańsku.

rozciaganie-po-treningu-silowym-dlaczego-jest-tak-wazne

Rozciąganie po treningu siłowym - dlaczego jest tak ważne?

Ćwiczenia rozciągające po treningu mogą mieć ogromne znaczenie niezależnie od stopnia zaawansowania danej osoby. Jakie ćwiczenia na rozciąganie warto wykonywać? Czym grozi ich pominięcie?

wariacje-klasycznego-martwego-ciagu-pracujace-miesnie-i-inne-przydatne-informacje

Wariacje klasycznego martwego ciągu – pracujące mięśnie i inne przydatne informacje

Martwy ciąg jest chętnie wykonywanym ćwiczeniem przez większość ludzi trenujących na siłowni. Klasyczny martwy ciąg można wykonywać w różnych wariacjach np. na jednej nodze. Ćwiczenie niesamowicie angażuje do pracy większość mięśni ciała. Poznaj przydatne informacje o różnych wariacjach na temat martwego ciągu!

cwiczenia-na-barki-dla-poczatkujacych-hantle-i-sztangi

Ćwiczenia na barki dla początkujących – hantle i sztangi

Duża cześć osób uczęszczających na siłownię zapomina o rozwoju mięśni obręczy barkowej. Należy szczególnie uważać na barki, ponieważ łatwo można dorobić się kontuzji. Ćwiczenia na barki dla początkujących można wykonywać z użyciem sztangi lub hantli. Dowiedz się, jak powinien wyglądać prawidłowy trening barków dla początkujących za pomocą hantli i sztang.

silownia-dla-dzieci-czy-posylac-dziecko-na-silownie

Siłownia dla dzieci – czy posyłać dziecko na siłownię?

Treningi siłowe dla dzieci i młodzieży zawsze budzą kontrowersje. Czy siłownia dla dzieci jest dobrym pomysłem? Czy ćwiczenia nie wpłyną na rozwój dziecka? O wadach i zaletach chodzenia na siłownię przez dzieci i młodzież w dzisiejszym materiale!

na-czym-polega-wzmocnienie-fazowe

Na czym polega wzmocnienie fazowe?

To oczywiste, że sportowcy starają się wykorzystać każdą metodę, by poprawić własne wyniki. Takiemu celowi służy właśnie wzmocnienie fazowe. Najprościej rzecz ujmując – jest to podział cyklu treningowego na fazy. Czym jednak charakteryzuje się wzmocnienie fazowe i jak wprowadzić je we własnym treningu?

ile-bialka-po-treningu-oblicz-sam-swoje-zapotrzebowanie

Ile białka po treningu? Oblicz sam swoje zapotrzebowanie!

Wielu sportowców zastanawia się, jaka ilość białka jest wskazana po konkretnym treningu. Ile dokładnie białka należy spożywać po aktywności fizycznej, aby zbudować mięśnie?

cardio-po-treningu-silowym-czy-warto

Cardio po treningu siłowym - czy warto?

Zdania na temat cardio po treningu siłowym są podzielone, jednak nie ulega wątpliwości, że jest on nieodzownym elementem całej sesji. Kiedy robić ćwiczenia cardio i w jakim celu?

pas-treningowy-twoj-sprzymierzeniec-w-drodze-na-szczyt

Pas treningowy - Twój sprzymierzeniec w drodze na szczyt

W wielu ćwiczeniach siłowych nasz pas lędźwiowy poddawany jest mocnym przeciążeniom. Wielostawowe boje na siłowni mogą wywierać duży nacisk na nasz kręgosłup. By choć w niewielkim stopniu odciążyć nasz grzbiet i zwiększyć efektywność, warto sięgnąć po kulturystyczny pas treningowy. Czym tak naprawdę jest i jak go używać?

trening-na-drazku-czy-warto-go-robic

Trening na drążku - czy warto go robić?

Trening na drążku może mieć imponujące efekty, a powtarzany regularnie pozwala na kształtowanie różnych obszarów mięśni. Jak poprawnie wykonywać trening na drążku?

zapoznaj-sie-z-miejscami-do-cwiczen-silowych-w-gdansku

Zapoznaj się z miejscami do ćwiczeń siłowych w Gdańsku

Jesteś mieszkańcem Trójmiasta? Chciałbyś konkretniej poćwiczyć w Gdańsku lub w jego okolicach, ale nie wiesz, która siłownia jest najlepsza i która najbardziej będzie spełniała twoje wszystkie oczekiwania? My ci pomożemy. Poniżej przedstawiamy zestawienie najlepszych i sprawdzonych siłowni w Gdańsku.

rozciaganie-po-treningu-silowym-dlaczego-jest-tak-wazne

Rozciąganie po treningu siłowym - dlaczego jest tak ważne?

Ćwiczenia rozciągające po treningu mogą mieć ogromne znaczenie niezależnie od stopnia zaawansowania danej osoby. Jakie ćwiczenia na rozciąganie warto wykonywać? Czym grozi ich pominięcie?

wariacje-klasycznego-martwego-ciagu-pracujace-miesnie-i-inne-przydatne-informacje

Wariacje klasycznego martwego ciągu – pracujące mięśnie i inne przydatne informacje

Martwy ciąg jest chętnie wykonywanym ćwiczeniem przez większość ludzi trenujących na siłowni. Klasyczny martwy ciąg można wykonywać w różnych wariacjach np. na jednej nodze. Ćwiczenie niesamowicie angażuje do pracy większość mięśni ciała. Poznaj przydatne informacje o różnych wariacjach na temat martwego ciągu!

cwiczenia-na-barki-dla-poczatkujacych-hantle-i-sztangi

Ćwiczenia na barki dla początkujących – hantle i sztangi

Duża cześć osób uczęszczających na siłownię zapomina o rozwoju mięśni obręczy barkowej. Należy szczególnie uważać na barki, ponieważ łatwo można dorobić się kontuzji. Ćwiczenia na barki dla początkujących można wykonywać z użyciem sztangi lub hantli. Dowiedz się, jak powinien wyglądać prawidłowy trening barków dla początkujących za pomocą hantli i sztang.

silownia-dla-dzieci-czy-posylac-dziecko-na-silownie

Siłownia dla dzieci – czy posyłać dziecko na siłownię?

Treningi siłowe dla dzieci i młodzieży zawsze budzą kontrowersje. Czy siłownia dla dzieci jest dobrym pomysłem? Czy ćwiczenia nie wpłyną na rozwój dziecka? O wadach i zaletach chodzenia na siłownię przez dzieci i młodzież w dzisiejszym materiale!

na-czym-polega-wzmocnienie-fazowe

Na czym polega wzmocnienie fazowe?

To oczywiste, że sportowcy starają się wykorzystać każdą metodę, by poprawić własne wyniki. Takiemu celowi służy właśnie wzmocnienie fazowe. Najprościej rzecz ujmując – jest to podział cyklu treningowego na fazy. Czym jednak charakteryzuje się wzmocnienie fazowe i jak wprowadzić je we własnym treningu?