Ciekawostki na temat treningów siłowych

Ciekawostki na temat treningów siłowych

Coraz więcej osób przekonuje się do treningów siłowych. I dobrze! Niosą one ze sobą wiele korzyści zdrowotnych. Co jednak na ten temat mówi nauka? Oto 5 ciekawostek na temat treningów siłowych - prosto od trenera!

Czołem! Dziś porozmawiamy o treningach siłowych. Wiele osób nie widzi sensu w zajęciach
z dużymi ciężarami, a szkoda, ponieważ mają one pozytywny wpływ na nasz organizm.
Za chwilę opowiem o tym oddziaływaniu i jego zaletach dla naszego organizmu.

Uważam, że nie należy powiązywać treningów z użyciem dużych ciężarów z ogromnymi mięśniami. Jeżeli zawodnik trenuje kulturystykę lub trójbój siłowy i startuje w zawodach, to z pewnością jego wygląd będzie odbiegał od wyglądu zwykłego bywalca siłowni, a jego ocena Twojego ciała będzie zależna od wyglądu jego sylwetki. Nie zamartwiaj się tym! Nie przejmuj się, że obwód Twojego ramienia nie wynosi 50 centymetrów. Lata treningów i przyswajania wiedzy pozwoliły mi zrozumieć, że można być dumnym z postawnej i wyrzeźbionej sylwetki, jednak w porównaniu z kulturystami, będziemy odbierali się jako mali, chudzi i wiotcy. Na tym polega problem psychologii – wszystko opiera się na porównaniu.

Treningi siłowe sprawiają, że czujemy się lepiej, jesteśmy bardziej skupieni, łatwiej i szybciej nam się myśli, a nasz układ krwionośny staje się silniejszy. To tylko część pozytywnych efektów, jakie dają nam takie treningi. Zacznijmy jednak od początku.

Podnosząc ciężar sprawiamy, że nasze mięśnie doznają mikrouszkodzeń – następuje tarcie
i obciążenie włókien mięśniowych, dzięki któremu owe włókna się rozrywają. Podczas odpoczynku nasz organizm wykorzystując budulec w postaci aminokwasów buduje nowe tkanki, zwiększa się synteza białka i w ten sposób mięśnie stają się większe, silniejsze i bardziej wytrzymałe. W efekcie tego następnym razem będzie nam łatwiej dźwigać ciężary, które wcześniej sprawiały nam trudność, co ma przełożenie również na nasze życie codzienne.

Teraz zadajmy sobie pytanie: Jakie pozytywne zmiany w moim organizmie mogę odczuć
po treningu siłowym?

trening siłowy - korzyści

1. Zmniejszysz ryzyko zachorowania na raka. Naukowcy z Florydy dowiedli, że u osób trenujących trzy razy w tygodniu przez sześć miesięcy znacząco obniżył się poziom stresu oksydacyjnego – jest to proces uszkadzania komórek w rezultacie utleniania. Jest to bardzo ważne, gdyż uszkodzenie komórek może prowadzić do rozwoju raka i innych, bardzo poważnych chorób. Wyniki badań opublikowane w magazynie Medicine and Science in Sport and Exercise dowodzą, że treningi siłowe przyspieszają o 56% proces przejścia pokarmu przez jelito grube, co zdaniem naukowców obniża ryzyko zachorowania na raka tego organu.

2. Łatwiej poradzisz sobie z depresją. Nie warto uciekać się do alkoholu i antydepresantów. Naukowcy z Sydney dowiedli, że treningi siłowe zmniejszają ogólne symptomy depresji. Twierdzą oni, że poprawa samopoczucia była widoczna w 60% przypadków klinicznie stwierdzonej depresji – jest to wynik porównywalny z efektami leczenia przy pomocy antydepresantów, nie mający jednak żadnych skutków ubocznych. Poprawa nastroju po siłowni wiąże się z jeszcze jedną rzeczą – do krwi trafia większa ilość hormonów szczęścia, takich jak endorfina i dopamina.

3. Regularne stosowanie rozsądnych ciężarów wydłuży Twoje życie. Naukowcy dowiedli,
że odpowiednie przygotowanie fizyczne wiąże się z obniżeniem ryzyka zachorowania na raka, chorób serca i innych, równie strasznych chorób. Prowadzenie takiego trybu życia pozwala nam na przeżycie 85 lat bez poważnych dolegliwości.

4. Zwiększysz swoje zdolności umysłowe. Rozważając powiązania między mięśniami a mózgiem, należy zauważyć, iż brazylijscy naukowcy stwierdzili istotne zwiększenie sprawności umysłowej uczestników eksperymentu, podczas którego regularnie ćwiczyli oni przez sześć miesięcy na siłowni. Dowiedziono poprawy pamięci krótkotrwałej i długotrwałej, rozumowania
i koncentracji.

5. Poprawisz jakość swojego snu. Treningi siłowe pomogą w łatwiejszym zasypianiu i sprawią, że Twój sen będzie mocniejszy. Australijscy naukowcy zauważyli, że aktywni fizycznie pacjenci
w ciągu ośmiu tygodni poprawili jakość swojego snu o 23%, a dodatkowo zasypiali wcześniej i spali dłużej, niż przed początkiem eksperymentu.

Tak więc Przyjaciele, przybliżyłem wam 5 zalet ćwiczeń siłowych – to tylko cząstka eksperymentalnie potwierdzonych zmian w organizmie. Oprócz tego, istnieje jeszcze wiele innych zalet zajęć na siłowni. Opowiem o nich następnym razem, a Wy tymczasem pomyślcie o tym, kiedy wybierzecie się na siłownię.

 

Autorem artykułu jest trener personalny: Dmytro Metelskyi

 

 

3 19 czerwca 2017  1514

Dodaj komentarz

  • kuba481
    19 czerwca 2018
    Z jakich źródeł korzystał autor tekstu? Czy może ktoś polecić książki odnośnie psychologicznej strony sportów siłowych oraz korzyści i wad treningu siłowego.
  • Jadwiga
    28 marca 2018
    To, że sport wydłuża życie powinno się bardziej podkreslać. Bo jednak ten argument może przekonać wiele osób, których do sportu specjalnie nie ciągnie. :)
  • Yvuys
    27 czerwca 2017
    Właściwie te zalety nie odnoszą się tylko do treningów siłowych. Przecież każda regularna aktywność fizyczna ma wpływ na poprawę jakości snu, lepsze zdrowie i ogólne samopoczucie.

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

kreatyna-na-redukcji-komu-sluzy-i-w-jaki-sposob-powinno-sie-ja-przyjmowac

Kreatyna na redukcji - komu służy i w jaki sposób powinno się ją przyjmować?

Kreatyna na redukcji to dosyć kontrowersyjny temat. Wiąże się on głównie z możliwością powodowania niekorzystnego zatrzymywania wody w organizmie przez ten suplement. Czy jest to prawda i w jaki sposób należy przyjmować kreatynę na redukcji?

miej-odwage-na-wiecej-pas-kulturystyczny-recepta-na-lepsze-wyniki

Miej odwagę na więcej! Pas kulturystyczny receptą na lepsze wyniki

Nawet jeśli nie odczuwasz bólu podczas złożonych ćwiczeń, możesz pożałować niektórych decyzji za kilka lat. Przeciążenia, jakim poddawany jest cały kręgosłup podczas treningu siłowego, przekraczają niekiedy jego potencjał kinetyczny. Spróbuj ćwiczeń z pasem kulturystycznym i ciesz się coraz lepszymi wynikami!

suplementy-na-mase-miesniowa-ktore-sa-najlepsze

Suplementy na masę mięśniową - które są najlepsze?

Podczas budowania masy mięśniowej wiele osób decyduje się na stosowanie wybranych suplementów. Niektóre z nich są bowiem w stanie znacznie przyspieszyć oczekiwany efekt. Jakie suplementy tego typu są najlepsze?

przeziebienie-a-silownia-czy-trening-w-trakcie-choroby-to-dobry-pomysl

Przeziębienie a siłownia - czy trening w trakcie choroby to dobry pomysł?

Mówi się, że chorobę trzeba wygrzać, a drobne przeziębienie tak naprawdę nie stoi na przeszkodzie, by pójść do pracy czy na trening. Okazuje się, że takie lekceważące podejście może mieć negatywne skutki w przyszłości. Co zrobić, aby lekkie przeziębienie a siłownia i codzinne trening nie musiały się wykluczać?

trening-silowy-efektywne-cwiczenia-na-przedramiona-aktualizacja-2020

Trening siłowy – efektywne ćwiczenia na przedramiona | AKTUALIZACJA 2020

Ćwiczenia na przedramiona to dla jednych ważny element treningu, dla drugich – wypadkowa ćwiczeń na inne partie ciała. Trening mięśni przedramion jednak zapobiega dysproporcjom ciała. Poznaj skuteczne ćwiczenia na przedramiona.

trening-push-pull-legs-poznaj-skuteczny-plan-dla-pasjonatow-zelastwa-aktualizacja

Trening PUSH PULL LEGS - poznaj skuteczny plan dla pasjonatów żelastwa | AKTUALIZACJA

Obok treningu obwodowego i FBW, split cieszy się sporym zainteresowaniem ze względu na mocne oddziaływanie na poszczególne partie mięśniowe. Specyficzną odmianą treningu dzielonego jest PUSH PULL LEGS, który zakłada podział całego ciała na 3 części i ćwiczenie każdej z nich na osobnym treningu. Jak działa i jak powinien wyglądać trening w takim wydaniu?

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie-aktualizacja-2020

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię? | AKTUALIZACJA 2020

Zbyt częste treningi siłowe nie dadzą wymiernych efektów. Podobnie rzecz ma się ze zbyt rzadkimi sesjami treningowymi. Jednak co metoda treningowa, to inna częstotliwość trenowania danych partii mięśniowych. Ile razy w tygodniu można ćwiczyć jedną partię mięśni? Jak łączyć partie mięśni? Jakie partie mięśni ćwiczyć razem? Trening na wszystkie partie mięśni.

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening-aktualizacja-2020

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening | AKTUALIZACJA 2020

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

top-najpopularniejszych-cwiczen-na-drazku-aktualizacja-2020

Top najpopularniejszych ćwiczeń na drążku | AKTUALIZACJA 2020

Drążek jest przyrządem, który znalazł szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach sportu m.in. street workoucie, kalistenice, treningach siłowych czy gimnastyce. Oto zestawienie najczęściej wykonywanych ćwiczeń na drążku dla początkujących i nie tylko. Zobacz, jak je prawidłowo wykonywać oraz co można dzięki nim osiągnąć.

ktora-kreatyna-dostepna-na-rynku-jest-najlepsza-na-mase

Która kreatyna dostępna na rynku jest najlepsza na masę?

Kreatyna to jeden z suplementów pozwalających na przyspieszenie przyrostu masy mięśniowej. Która ogólnodostępna kreatyna jest najlepsza i umożliwia osiągnięcie najbardziej zadowalających efektów?

kreatyna-na-redukcji-komu-sluzy-i-w-jaki-sposob-powinno-sie-ja-przyjmowac

Kreatyna na redukcji - komu służy i w jaki sposób powinno się ją przyjmować?

Kreatyna na redukcji to dosyć kontrowersyjny temat. Wiąże się on głównie z możliwością powodowania niekorzystnego zatrzymywania wody w organizmie przez ten suplement. Czy jest to prawda i w jaki sposób należy przyjmować kreatynę na redukcji?

miej-odwage-na-wiecej-pas-kulturystyczny-recepta-na-lepsze-wyniki

Miej odwagę na więcej! Pas kulturystyczny receptą na lepsze wyniki

Nawet jeśli nie odczuwasz bólu podczas złożonych ćwiczeń, możesz pożałować niektórych decyzji za kilka lat. Przeciążenia, jakim poddawany jest cały kręgosłup podczas treningu siłowego, przekraczają niekiedy jego potencjał kinetyczny. Spróbuj ćwiczeń z pasem kulturystycznym i ciesz się coraz lepszymi wynikami!

suplementy-na-mase-miesniowa-ktore-sa-najlepsze

Suplementy na masę mięśniową - które są najlepsze?

Podczas budowania masy mięśniowej wiele osób decyduje się na stosowanie wybranych suplementów. Niektóre z nich są bowiem w stanie znacznie przyspieszyć oczekiwany efekt. Jakie suplementy tego typu są najlepsze?

przeziebienie-a-silownia-czy-trening-w-trakcie-choroby-to-dobry-pomysl

Przeziębienie a siłownia - czy trening w trakcie choroby to dobry pomysł?

Mówi się, że chorobę trzeba wygrzać, a drobne przeziębienie tak naprawdę nie stoi na przeszkodzie, by pójść do pracy czy na trening. Okazuje się, że takie lekceważące podejście może mieć negatywne skutki w przyszłości. Co zrobić, aby lekkie przeziębienie a siłownia i codzinne trening nie musiały się wykluczać?

trening-silowy-efektywne-cwiczenia-na-przedramiona-aktualizacja-2020

Trening siłowy – efektywne ćwiczenia na przedramiona | AKTUALIZACJA 2020

Ćwiczenia na przedramiona to dla jednych ważny element treningu, dla drugich – wypadkowa ćwiczeń na inne partie ciała. Trening mięśni przedramion jednak zapobiega dysproporcjom ciała. Poznaj skuteczne ćwiczenia na przedramiona.

trening-push-pull-legs-poznaj-skuteczny-plan-dla-pasjonatow-zelastwa-aktualizacja

Trening PUSH PULL LEGS - poznaj skuteczny plan dla pasjonatów żelastwa | AKTUALIZACJA

Obok treningu obwodowego i FBW, split cieszy się sporym zainteresowaniem ze względu na mocne oddziaływanie na poszczególne partie mięśniowe. Specyficzną odmianą treningu dzielonego jest PUSH PULL LEGS, który zakłada podział całego ciała na 3 części i ćwiczenie każdej z nich na osobnym treningu. Jak działa i jak powinien wyglądać trening w takim wydaniu?

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie-aktualizacja-2020

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię? | AKTUALIZACJA 2020

Zbyt częste treningi siłowe nie dadzą wymiernych efektów. Podobnie rzecz ma się ze zbyt rzadkimi sesjami treningowymi. Jednak co metoda treningowa, to inna częstotliwość trenowania danych partii mięśniowych. Ile razy w tygodniu można ćwiczyć jedną partię mięśni? Jak łączyć partie mięśni? Jakie partie mięśni ćwiczyć razem? Trening na wszystkie partie mięśni.

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening-aktualizacja-2020

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening | AKTUALIZACJA 2020

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

top-najpopularniejszych-cwiczen-na-drazku-aktualizacja-2020

Top najpopularniejszych ćwiczeń na drążku | AKTUALIZACJA 2020

Drążek jest przyrządem, który znalazł szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach sportu m.in. street workoucie, kalistenice, treningach siłowych czy gimnastyce. Oto zestawienie najczęściej wykonywanych ćwiczeń na drążku dla początkujących i nie tylko. Zobacz, jak je prawidłowo wykonywać oraz co można dzięki nim osiągnąć.

ktora-kreatyna-dostepna-na-rynku-jest-najlepsza-na-mase

Która kreatyna dostępna na rynku jest najlepsza na masę?

Kreatyna to jeden z suplementów pozwalających na przyspieszenie przyrostu masy mięśniowej. Która ogólnodostępna kreatyna jest najlepsza i umożliwia osiągnięcie najbardziej zadowalających efektów?