Bieganie podczas ciąży - czy warto i czy w ogóle można?

Bieganie podczas ciąży - czy warto i czy w ogóle można?

Ciąża jest szczególnym okresem, podczas którego wszelka aktywność fizyczna powinna być dokładnie przemyślana i dostosowana do stanu zdrowia danej kobiety. Jak kwestia ta wygląda w przypadku biegania?

Bieganie w ciąży

Bieganie w ciąży to dosyć kontrowersyjny temat. Zazwyczaj uznawane jest ono za zbyt wymagające dla przyszłych mam, jednak w przypadku kobiet, które przed ciążą uprawiały taki sport jest to jedyna opcja na kontynuowanie swojej pasji. Wówczas konieczne jest stałe konsultowanie zmian samopoczucia z lekarzem oraz zachowanie zdrowego rozsądku i zaprzestanie ćwiczeń w momencie, gdy mogą one zagrażać zdrowiu matki lub dziecka.

Zobacz też: Mity o trenowaniu w ciąży

Bieganie w ciąży - dla kogo?

Bieganie w trakcie ciąży jest wskazane głównie w przypadku kobiet, które już wcześniej regularnie praktykowały taką aktywność fizyczną, a ich organizm jest przyzwyczajony do bardzo intensywnego wysiłku. Nawet jeśli spełniasz te wymagania, przed rozpoczęciem biegania w czasie ciąży powinnaś skonsultować się z lekarzem, który określi, czy taki sport nie będzie stanowił zagrożenia dla zdrowia Twojego i dziecka.

Bieganie w ciąży 1 trymestr

Pierwszy trymestr to okres, podczas którego należy zachować szczególną ostrożność. Wówczas ryzyko poronienia i wystąpienia innych komplikacji tego typu jest bowiem największe, a dolegliwości - najbardziej dokuczliwe. Z tego powodu bieganie w pierwszym trymestrze ciąży nie jest wskazane, szczególnie w sytuacji, gdy nigdy wcześniej nie miałaś styczności z tak wymagającą i regularną aktywnością.

Zobacz: Pilates w ciąży

Bieganie w ciąży 2 trymestr

Drugi trymestr jest uważany za najlżejszy okres podczas całej ciąży. W tym czasie można rozpocząć aktywność fizyczną, jednak przed podjęciem takiej decyzji warto skonsultować się z lekarzem i sprawdzić, czy wysiłek nie będzie zagrażać to dziecku lub matce. Zwykle znacznie lepiej na bieganie podczas ciąży reagują kobiety, które już wcześniej uprawiały taki sport, a ich organizm jest przyzwyczajony do wymagającej aktywności fizycznej.

Bieganie w ciąży 3 trymestr
bieganie w ciazy

Bieganie w ciąży jest dozwolone jedynie w przypadku kobiet, których stan zdrowia pozwala na realizowanie wymagających aktywności. Zwykle wszelkie działania tego typu powinny jednak kończyć się wraz z zakończeniem drugiego trymestru. Ostatnie trzy miesiące ciąży są bowiem okresem, kiedy obciążenie kręgosłupa jest zdecydowanie największe, a poród może rozpocząć się w dowolnym momencie.

Zobacz: Nordic walking w ciąży

Bieganie w ciąży - czy warto?

Bieganie w ciąży, jeśli zdrowie przyszłej mamy na to pozwala, niesie za sobą naprawdę wiele korzyści, takich jak zmniejszenie odczuwania wielu powszechnych dolegliwości, poprawa samopoczucia czy przyspieszenie i ułatwienie porodu. Kobiety ćwiczące w trakcie tego okresu są również bardziej odporne na ból i takie schorzenia, jak na przykład cukrzyca ciążowa. Bieganie w ciąży nie jest jednak dla każdego, dlatego przed rozpoczęciem treningów konieczne jest skonsultowanie się z lekarzem.

Bieganie w ciąży - czym grozi?

Bieganie w czasie ciąży zdecydowanie nie jest dla każdego. W przypadku niewłaściwie dopasowanego obuwia oraz nierównej powierzchni może ono prowadzić do wielu kontuzji, w tym także rozejścia spojenia łonowego. Z tego powodu sport ten powinien być realizowany jedynie dla przyjemności, a wszelkie dolegliwości z niego wymagające są powodem, aby wstrzymać się z tak wymagającą aktywnością fizyczną aż do porodu.

Bieganie w czasie ciąży - rozsądek przede wszystkim

Bieganie w czasie ciąży jest znacznie bardziej wymagającym sportem niż, na przykład, joga będąca najpopularniejszą aktywnością wśród przyszłych mam. Z tego powodu przed podjęciem się takiego wysiłku fizycznego w tym okresie należy dokładnie sprawdzić stan swojego zdrowia. Jeśli już wcześniej biegałaś, dobrym pomysłem jest także ograniczenie pokonywanego dystansu oraz tempa, wsłuchiwanie się we wszystkie niepokojące sygnały ze strony organizmu i natychmiastowe konsultowanie ich z lekarzem.

Nikola Łuszyńska 0 22 maja 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Aktywnie w Ciąży

nie-aktywne-9-miesiecy-poznaj-10-mitow-na-temat-treningow-w-ciazy

(Nie)aktywne 9 miesięcy? Poznaj 10 mitów na temat treningów w ciąży

Nadmierna troska bliskich ci osób bywa niekiedy przytłaczająca. I choć w głębi serca wiesz, że twoja mama, babcia czy ciocia chcą dla ciebie dobrze, sama wiesz, co jest najlepsze dla ciebie i twojego ciała. Zobacz top 10 mitów na temat treningów w ciąży, by łatwo rozprawić się z podobnymi wskazówkami.

joga-w-ciazy-rozluznianie-i-rozciaganie-krok-po-kroku

Joga w ciąży - rozluźnianie i rozciąganie krok po kroku

Wszechstronne działanie jogi na nasz organizm sprawia, że trening w ciąży może wywierać zbawienny wpływ na rozwój wypadków. I choć niektóre asany klasycznej jogi są wyjątkowo trudne i nie poleca się ich m.in. kobietom ciężarnym, jest wiele pozycji, które świetnie wpłyną na ogólne rozluźnienie i pomogą ci lepiej pracować oddechem. Zobacz, od czego zacząć, by joga w ciąży przyniosła jak najklepsze efekty!

cwiczenia-na-pilce-w-ciazy-czy-warto

Ćwiczenia na piłce w ciąży - czy warto?

W mediach społecznościowych i na wielu blogach regularnie pojawiają się poradniki, dotyczące tego, jak ćwiczyć na piłce w czasie ciąży. Czy jest to dobry pomysł i co można uzyskać regularnie praktykując taką aktywność?

nordic-walking-dla-kobiet-w-ciazy-spacer-z-kijkami-nie-tylko-na-emeryturze

Nordic walking dla kobiet w ciąży - spacer z kijkami nie tylko na emeryturze!

Wiadomość o ciąży dla wielu przyszłych mam oznacza przejście w stan wytężonego dbania o siebie i swój organizm. Niestety, większość ciężarnych rezygnuje z aktywności fizycznej w obawie przed niekorzystnym wpływem na rozwój maleństwa. Okazuje się, że aktywność fizyczna, wskazana na każdym etapie życia, świetnie sprawdzi się również w ciąży. Nordic walking będzie idealny! Dlaczego?

euforia-biegacza

Euforia biegacza

Co daje nam bieganie? Uczucie radości, potęgi oraz całkowitego zapomnienia o codziennych problemach. Spróbuj!

rozgrzej-sie-przed-bieganiem

Rozgrzej się przed bieganiem!

Biegasz? Nie zapominaj o rozgrzewce! To właśnie ona przygotowuje organizm do wysiłku, chroni przed kontuzjami i zabezpiecza stawy.

obuwie-minimalistyczne-dla-biegaczy

Obuwie minimalistyczne dla biegaczy

Bieganie alternatywne w butach freerun. Bieganie stało się w ostatnim czasie jednym z najmodniejszych sportów. Od samego zainteresowanego nie wymaga poniesienia nakładów finansowych na drogi sprzęt sportowy ani mistrzowskich umiejętności.

jak-zdrowo-biegac-zima

Jak zdrowo biegać zimą?

Spadek temperatury za oknem sprawia że część z regularnych biegaczy zaprzestaje treningów. Bieganie w okresie jesienno/zimowym może być przyjemne, trzeba się tylko do niego odpowiednie przygotować. Sprawdź podstawowe informacje o treningu biegowym zimą.

trening-biegacza-metoda-wb2

Trening biegacza metodą WB2

WB2 jest to trening wytrzymałości biegowej, realizowany, w drugim zakresie intensywności. Czyli nasze tętno podczas biegu powinno wynosić 75-85% tętna maksymalnego. WB2 może być również określane jako: OWB2 , ale tak czy inaczej – oznacza to samo: trening z górnej półki.

nie-aktywne-9-miesiecy-poznaj-10-mitow-na-temat-treningow-w-ciazy

(Nie)aktywne 9 miesięcy? Poznaj 10 mitów na temat treningów w ciąży

Nadmierna troska bliskich ci osób bywa niekiedy przytłaczająca. I choć w głębi serca wiesz, że twoja mama, babcia czy ciocia chcą dla ciebie dobrze, sama wiesz, co jest najlepsze dla ciebie i twojego ciała. Zobacz top 10 mitów na temat treningów w ciąży, by łatwo rozprawić się z podobnymi wskazówkami.

joga-w-ciazy-rozluznianie-i-rozciaganie-krok-po-kroku

Joga w ciąży - rozluźnianie i rozciąganie krok po kroku

Wszechstronne działanie jogi na nasz organizm sprawia, że trening w ciąży może wywierać zbawienny wpływ na rozwój wypadków. I choć niektóre asany klasycznej jogi są wyjątkowo trudne i nie poleca się ich m.in. kobietom ciężarnym, jest wiele pozycji, które świetnie wpłyną na ogólne rozluźnienie i pomogą ci lepiej pracować oddechem. Zobacz, od czego zacząć, by joga w ciąży przyniosła jak najklepsze efekty!

cwiczenia-na-pilce-w-ciazy-czy-warto

Ćwiczenia na piłce w ciąży - czy warto?

W mediach społecznościowych i na wielu blogach regularnie pojawiają się poradniki, dotyczące tego, jak ćwiczyć na piłce w czasie ciąży. Czy jest to dobry pomysł i co można uzyskać regularnie praktykując taką aktywność?

nordic-walking-dla-kobiet-w-ciazy-spacer-z-kijkami-nie-tylko-na-emeryturze

Nordic walking dla kobiet w ciąży - spacer z kijkami nie tylko na emeryturze!

Wiadomość o ciąży dla wielu przyszłych mam oznacza przejście w stan wytężonego dbania o siebie i swój organizm. Niestety, większość ciężarnych rezygnuje z aktywności fizycznej w obawie przed niekorzystnym wpływem na rozwój maleństwa. Okazuje się, że aktywność fizyczna, wskazana na każdym etapie życia, świetnie sprawdzi się również w ciąży. Nordic walking będzie idealny! Dlaczego?

euforia-biegacza

Euforia biegacza

Co daje nam bieganie? Uczucie radości, potęgi oraz całkowitego zapomnienia o codziennych problemach. Spróbuj!

rozgrzej-sie-przed-bieganiem

Rozgrzej się przed bieganiem!

Biegasz? Nie zapominaj o rozgrzewce! To właśnie ona przygotowuje organizm do wysiłku, chroni przed kontuzjami i zabezpiecza stawy.

obuwie-minimalistyczne-dla-biegaczy

Obuwie minimalistyczne dla biegaczy

Bieganie alternatywne w butach freerun. Bieganie stało się w ostatnim czasie jednym z najmodniejszych sportów. Od samego zainteresowanego nie wymaga poniesienia nakładów finansowych na drogi sprzęt sportowy ani mistrzowskich umiejętności.

jak-zdrowo-biegac-zima

Jak zdrowo biegać zimą?

Spadek temperatury za oknem sprawia że część z regularnych biegaczy zaprzestaje treningów. Bieganie w okresie jesienno/zimowym może być przyjemne, trzeba się tylko do niego odpowiednie przygotować. Sprawdź podstawowe informacje o treningu biegowym zimą.

trening-biegacza-metoda-wb2

Trening biegacza metodą WB2

WB2 jest to trening wytrzymałości biegowej, realizowany, w drugim zakresie intensywności. Czyli nasze tętno podczas biegu powinno wynosić 75-85% tętna maksymalnego. WB2 może być również określane jako: OWB2 , ale tak czy inaczej – oznacza to samo: trening z górnej półki.