Bieganie podczas ciąży - czy warto i czy w ogóle można?

Bieganie podczas ciąży - czy warto i czy w ogóle można?

Ciąża jest szczególnym okresem, podczas którego wszelka aktywność fizyczna powinna być dokładnie przemyślana i dostosowana do stanu zdrowia danej kobiety. Jak kwestia ta wygląda w przypadku biegania?

Bieganie w ciąży

Bieganie w ciąży to dosyć kontrowersyjny temat. Zazwyczaj uznawane jest ono za zbyt wymagające dla przyszłych mam, jednak w przypadku kobiet, które przed ciążą uprawiały taki sport jest to jedyna opcja na kontynuowanie swojej pasji. Wówczas konieczne jest stałe konsultowanie zmian samopoczucia z lekarzem oraz zachowanie zdrowego rozsądku i zaprzestanie ćwiczeń w momencie, gdy mogą one zagrażać zdrowiu matki lub dziecka.

Zobacz też: Mity o trenowaniu w ciąży

Bieganie w ciąży - dla kogo?

Bieganie w trakcie ciąży jest wskazane głównie w przypadku kobiet, które już wcześniej regularnie praktykowały taką aktywność fizyczną, a ich organizm jest przyzwyczajony do bardzo intensywnego wysiłku. Nawet jeśli spełniasz te wymagania, przed rozpoczęciem biegania w czasie ciąży powinnaś skonsultować się z lekarzem, który określi, czy taki sport nie będzie stanowił zagrożenia dla zdrowia Twojego i dziecka.

Bieganie w ciąży 1 trymestr

Pierwszy trymestr to okres, podczas którego należy zachować szczególną ostrożność. Wówczas ryzyko poronienia i wystąpienia innych komplikacji tego typu jest bowiem największe, a dolegliwości - najbardziej dokuczliwe. Z tego powodu bieganie w pierwszym trymestrze ciąży nie jest wskazane, szczególnie w sytuacji, gdy nigdy wcześniej nie miałaś styczności z tak wymagającą i regularną aktywnością.

Zobacz: Pilates w ciąży

Bieganie w ciąży 2 trymestr

Drugi trymestr jest uważany za najlżejszy okres podczas całej ciąży. W tym czasie można rozpocząć aktywność fizyczną, jednak przed podjęciem takiej decyzji warto skonsultować się z lekarzem i sprawdzić, czy wysiłek nie będzie zagrażać to dziecku lub matce. Zwykle znacznie lepiej na bieganie podczas ciąży reagują kobiety, które już wcześniej uprawiały taki sport, a ich organizm jest przyzwyczajony do wymagającej aktywności fizycznej.

Bieganie w ciąży 3 trymestr
bieganie w ciazy

Bieganie w ciąży jest dozwolone jedynie w przypadku kobiet, których stan zdrowia pozwala na realizowanie wymagających aktywności. Zwykle wszelkie działania tego typu powinny jednak kończyć się wraz z zakończeniem drugiego trymestru. Ostatnie trzy miesiące ciąży są bowiem okresem, kiedy obciążenie kręgosłupa jest zdecydowanie największe, a poród może rozpocząć się w dowolnym momencie.

Zobacz: Nordic walking w ciąży

Bieganie w ciąży - czy warto?

Bieganie w ciąży, jeśli zdrowie przyszłej mamy na to pozwala, niesie za sobą naprawdę wiele korzyści, takich jak zmniejszenie odczuwania wielu powszechnych dolegliwości, poprawa samopoczucia czy przyspieszenie i ułatwienie porodu. Kobiety ćwiczące w trakcie tego okresu są również bardziej odporne na ból i takie schorzenia, jak na przykład cukrzyca ciążowa. Bieganie w ciąży nie jest jednak dla każdego, dlatego przed rozpoczęciem treningów konieczne jest skonsultowanie się z lekarzem.

Bieganie w ciąży - czym grozi?

Bieganie w czasie ciąży zdecydowanie nie jest dla każdego. W przypadku niewłaściwie dopasowanego obuwia oraz nierównej powierzchni może ono prowadzić do wielu kontuzji, w tym także rozejścia spojenia łonowego. Z tego powodu sport ten powinien być realizowany jedynie dla przyjemności, a wszelkie dolegliwości z niego wymagające są powodem, aby wstrzymać się z tak wymagającą aktywnością fizyczną aż do porodu.

Bieganie w czasie ciąży - rozsądek przede wszystkim

Bieganie w czasie ciąży jest znacznie bardziej wymagającym sportem niż, na przykład, joga będąca najpopularniejszą aktywnością wśród przyszłych mam. Z tego powodu przed podjęciem się takiego wysiłku fizycznego w tym okresie należy dokładnie sprawdzić stan swojego zdrowia. Jeśli już wcześniej biegałaś, dobrym pomysłem jest także ograniczenie pokonywanego dystansu oraz tempa, wsłuchiwanie się we wszystkie niepokojące sygnały ze strony organizmu i natychmiastowe konsultowanie ich z lekarzem.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Nikola Łuszyńska 0 22 maja 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Aktywnie w Ciąży

aktywna-mama-trening-przed-porodem

Aktywna mama – trening przed porodem

Spodziewanie się dziecka w żaden sposób nie powinno oznaczać zaprzestania treningów. Trzeba jednak dostosować plan ćwiczeniowy do własnych możliwości oraz bezpieczeństwa dziecka. Jak powinien wyglądać trening przed porodem? Ile trzeba ćwiczyć, by przygotować ciało do ciąży? Jakimi zasadami się kierować?

ciaza-a-jazda-na-rowerze-czy-stan-blogoslawiony-ogranicza-twoja-aktywnosc

Ciąża a jazda na rowerze - czy stan błogosławiony ogranicza twoją aktywność?

Kluby fitness i siłownie organizują serię zajęć dla przyszłych mam w różnym stadium ciąży. Czy to oznacza, że trening dozwolony jest w każdym trymestrze? Może się wydawać, że prawidłowo przebiegająca ciąża i jazda na rowerze to dwa światy i razem im nie po drodze. Sprawdziliśmy, jak to naprawdę jest - zobacz!

trening-w-ciazy-czy-warto-cwiczyc-w-tym-okresie

Trening w ciąży - czy warto ćwiczyć w tym okresie?

Wiele przyszłych mam zastanawia się, czy warto ćwiczyć w trakcie ciąży. Tego typu decyzja wymaga bowiem dopasowania odpowiedniej aktywności do możliwości i potrzeb danej kobiety i jej nienarodzonego dziecka. Jak zatem powinien wyglądać trening w ciąży?

joga-w-ciazy-kiedy-mozna-ja-cwiczyc-oraz-jakie-ma-dzialanie-na-kobiete-i-dziecko

Joga w ciąży - kiedy można ją ćwiczyć oraz jakie ma działanie na kobietę i dziecko?

Joga w ciąży to temat coraz popularniejszy wśród przyszłych mam. Istnieje wiele głosów popierających tę aktywność, jednak zdarzają się i takie, które wskazują na liczne przeciwwskazania. Kiedy można trenować jogę w ciąży i jak zrobić to w sposób bezpieczny?

jak-zgubic-zbedne-kilogramy-po-ciazy

Jak zgubić zbędne kilogramy po ciąży?

Ciąża to okres, podczas którego większość kobiet nabiera dodatkowych kilogramów stanowiących problem przez kolejne miesiące. Jak skutecznie pozbyć się tkanki tłuszczowej po porodzie w bezpieczny sposób?

euforia-biegacza

Euforia biegacza

Co daje nam bieganie? Uczucie radości, potęgi oraz całkowitego zapomnienia o codziennych problemach. Spróbuj!

rozgrzej-sie-przed-bieganiem

Rozgrzej się przed bieganiem!

Biegasz? Nie zapominaj o rozgrzewce! To właśnie ona przygotowuje organizm do wysiłku, chroni przed kontuzjami i zabezpiecza stawy.

obuwie-minimalistyczne-dla-biegaczy

Obuwie minimalistyczne dla biegaczy

Bieganie alternatywne w butach freerun. Bieganie stało się w ostatnim czasie jednym z najmodniejszych sportów. Od samego zainteresowanego nie wymaga poniesienia nakładów finansowych na drogi sprzęt sportowy ani mistrzowskich umiejętności.

jak-zdrowo-biegac-zima

Jak zdrowo biegać zimą?

Spadek temperatury za oknem sprawia że część z regularnych biegaczy zaprzestaje treningów. Bieganie w okresie jesienno/zimowym może być przyjemne, trzeba się tylko do niego odpowiednie przygotować. Sprawdź podstawowe informacje o treningu biegowym zimą.

trening-biegacza-metoda-wb2

Trening biegacza metodą WB2

WB2 jest to trening wytrzymałości biegowej, realizowany, w drugim zakresie intensywności. Czyli nasze tętno podczas biegu powinno wynosić 75-85% tętna maksymalnego. WB2 może być również określane jako: OWB2 , ale tak czy inaczej – oznacza to samo: trening z górnej półki.

aktywna-mama-trening-przed-porodem

Aktywna mama – trening przed porodem

Spodziewanie się dziecka w żaden sposób nie powinno oznaczać zaprzestania treningów. Trzeba jednak dostosować plan ćwiczeniowy do własnych możliwości oraz bezpieczeństwa dziecka. Jak powinien wyglądać trening przed porodem? Ile trzeba ćwiczyć, by przygotować ciało do ciąży? Jakimi zasadami się kierować?

ciaza-a-jazda-na-rowerze-czy-stan-blogoslawiony-ogranicza-twoja-aktywnosc

Ciąża a jazda na rowerze - czy stan błogosławiony ogranicza twoją aktywność?

Kluby fitness i siłownie organizują serię zajęć dla przyszłych mam w różnym stadium ciąży. Czy to oznacza, że trening dozwolony jest w każdym trymestrze? Może się wydawać, że prawidłowo przebiegająca ciąża i jazda na rowerze to dwa światy i razem im nie po drodze. Sprawdziliśmy, jak to naprawdę jest - zobacz!

trening-w-ciazy-czy-warto-cwiczyc-w-tym-okresie

Trening w ciąży - czy warto ćwiczyć w tym okresie?

Wiele przyszłych mam zastanawia się, czy warto ćwiczyć w trakcie ciąży. Tego typu decyzja wymaga bowiem dopasowania odpowiedniej aktywności do możliwości i potrzeb danej kobiety i jej nienarodzonego dziecka. Jak zatem powinien wyglądać trening w ciąży?

joga-w-ciazy-kiedy-mozna-ja-cwiczyc-oraz-jakie-ma-dzialanie-na-kobiete-i-dziecko

Joga w ciąży - kiedy można ją ćwiczyć oraz jakie ma działanie na kobietę i dziecko?

Joga w ciąży to temat coraz popularniejszy wśród przyszłych mam. Istnieje wiele głosów popierających tę aktywność, jednak zdarzają się i takie, które wskazują na liczne przeciwwskazania. Kiedy można trenować jogę w ciąży i jak zrobić to w sposób bezpieczny?

jak-zgubic-zbedne-kilogramy-po-ciazy

Jak zgubić zbędne kilogramy po ciąży?

Ciąża to okres, podczas którego większość kobiet nabiera dodatkowych kilogramów stanowiących problem przez kolejne miesiące. Jak skutecznie pozbyć się tkanki tłuszczowej po porodzie w bezpieczny sposób?

euforia-biegacza

Euforia biegacza

Co daje nam bieganie? Uczucie radości, potęgi oraz całkowitego zapomnienia o codziennych problemach. Spróbuj!

rozgrzej-sie-przed-bieganiem

Rozgrzej się przed bieganiem!

Biegasz? Nie zapominaj o rozgrzewce! To właśnie ona przygotowuje organizm do wysiłku, chroni przed kontuzjami i zabezpiecza stawy.

obuwie-minimalistyczne-dla-biegaczy

Obuwie minimalistyczne dla biegaczy

Bieganie alternatywne w butach freerun. Bieganie stało się w ostatnim czasie jednym z najmodniejszych sportów. Od samego zainteresowanego nie wymaga poniesienia nakładów finansowych na drogi sprzęt sportowy ani mistrzowskich umiejętności.

jak-zdrowo-biegac-zima

Jak zdrowo biegać zimą?

Spadek temperatury za oknem sprawia że część z regularnych biegaczy zaprzestaje treningów. Bieganie w okresie jesienno/zimowym może być przyjemne, trzeba się tylko do niego odpowiednie przygotować. Sprawdź podstawowe informacje o treningu biegowym zimą.

trening-biegacza-metoda-wb2

Trening biegacza metodą WB2

WB2 jest to trening wytrzymałości biegowej, realizowany, w drugim zakresie intensywności. Czyli nasze tętno podczas biegu powinno wynosić 75-85% tętna maksymalnego. WB2 może być również określane jako: OWB2 , ale tak czy inaczej – oznacza to samo: trening z górnej półki.