Białko serwatkowe – informacje, które powinieneś znać

Białko serwatkowe – informacje, które powinieneś znać

Miłośnicy siłowni bardzo często sięgają po suplement diety, jakim jest białko serwatkowe. Jest ono naturalnym i skutecznym suplementem, który pomaga w budowie masy mięśniowej. Zobacz jakie dzianie ma białko serwatkowe oraz dla kogo jest przeznaczone.

Popularność białka serwatkowego

Białko serwatkowe jest naturalnym suplementem, który wspomaga budowę mięśni. Swoją popularność zawdzięcza ono efektom, które wywołuje. Dzięki uzupełnianiu niedoboru białka w organizmie mięśnie mają szansę na szybszy i efektywniejszy wzrost oraz odbudowę. Stosowanie suplementu diety jest jedynie elementem wspomagającym treningi i odpowiednią dietę. Nie powinno zastępować pełnowartościowych posiłków. Ponadto, białko serwatkowe nie wywołuje zazwyczaj efektów ubocznych, dzięki czemu jego stosowanie jest bezpieczne.

Czym jest białko serwatkowe?

Białko serwatkowe jest suplementem diety, który zapewnia optymalną podaż białka w organizmie, pomaga zwiększyć masę mięśniową oraz przyspiesza regenerację po treningu. Wytwarza się je z płynnej serwatki (pozostałość po produkcji sera). Początkowo płyn poddaje się ultrafiltracji mającej na celu oddzielenie tłuszczy i węglowodanów. Późniejsza mikrofiltracja oddziela wodę od białek – efektem końcowym jest suchy sypki koncentrat. Białko serwatkowe wyprodukowane w powyższy sposób jest produktem naturalnym i nie posiada wyraźnego smaku ani zapachu. Na rynku więc są dostępne odżywki białkowe wzbogacone o słodziki, barwniki czy aromaty.

Rodzaje białka serwatkowego

- hydrolizat białka serwatkowego (Whey Protein Hydrolysate); zawiera ok. 90-100% białka. Wchłania się wyjątkowo szybko w porównaniu do innych odżywek białkowych. Ten rodzaj białka jest przeznaczony przede wszystkim dla osób, które redukują tkankę tłuszczową;

- izolat białka serwatkowego (Whey Protein Isolate); zawiera ok. 85-90% białka, 0-3% cukrów i 1-3% tłuszczów. Wskazany dla osób budujących masę mięśniową oraz będących w trakcie redukcji;

- koncentrat białka serwatkowego (Whey Protein Concentrate); zawiera ok. 65-80% białka, 3-8% węglowodanów i 2-6% tłuszczów. Przeznaczony głównie dla osób budujących masę mięśniową.

Kiedy i jak stosować białko serwatkowe?

Białko serwatkowe najlepiej stosować bezpośrednio po treningu, chwilę po przebudzeniu (przed śniadaniem) oraz w długich odstępach między posiłkami. Po treningu wypicie odżywki białkowej uzupełnia aminokwasy, dzięki którym mięśnie mają szansę na szybszą regenerację. Lepszą przyswajalność aminokwasów zapewni również picie napoju na pusty żołądek (nie jest to jednak konieczne).

Dzienna dawka białka serwatkowego dla organizmu wynosi ok. 1,5-2,2g na kilogram masy ciała. Trzeba wziąć jednak pod uwagę intensywność i częstotliwość treningów. Na przykład osoby trenujące sporty siłowe mają większe zapotrzebowanie na białko. W zależności od potrzeb organizmu suplementacja białka powinna być uzgadniana indywidualnie. Nie należy jednak przekraczać zalecanej dziennej dawki oraz stosować białko serwatkowe jako suplement diety, nie jako zamiennik pełnowartościowych posiłków.

Przygotowanie: proszek należy rozpuścić w wodzie lub mleku i wymieszać.

Korzyści wynikające ze stosowania białka serwatkowego

Stosowanie białka serwatkowego dostarcza do organizmu podstawowych aminokwasów oraz pomaga w odbudowie i naprawie tkanki mięśniowej. Jest źródłem pełnowartościowego białka przydatnego dla sportowców. Białko serwatkowe ma ponadto właściwości anty-kataboliczne, czyli hamuje rozkład białek w organizmie. Katabolizm prowadzi do utraty masy mięśniowej oraz zmniejszenia siły. Ponadto napój białkowy jest bardzo prosty w przygotowaniu.

Podstawową korzyścią stosowania białka serwatkowego jest jego „grupa docelowa”. Może je stosować każdy sportowiec: kulturysta, maratończyk, crossfitowiec… Każda osoba o zwiększonej aktywności fizycznej może stosować białko serwatkowe. Ograniczeniem jest jedynie nietolerancja laktozy.

Białko serwatkowe – zagrożenia

Stosowanie białka serwatkowego zgodnie ze wskazaniami powinno być zupełnie bezpieczne. Czasem jednak mogą się pojawić skutki uboczne, wywoływane najczęściej przyjęciem zbyt dużej dawki białka serwatkowego. W takich przypadkach mogą pojawić się np. wzdęcia, nadmierna ilość gazów czy bóle brzucha. Osoby, które przyjmują białko zgodnie z zaleceniami i doświadczają skutków ubocznych powinny się upewnić czy nie mają uczulenia na białko serwatkowe.

Osoby, które mają problem z nietolerancją laktozy nie powinny przyjmować standardowych koncentratów białka serwatkowego. Rozwiązaniem może być izolat białka serwatkowego, który zawiera maksymalnie 0,5g laktozy na 100g produktu. Jedna dawka odżywki białkowej: 30g, 0,15g laktozy. Laktoza w takiej dawce nie powinna wywołać reakcji alergicznej. Należy jednak skonsultować się z lekarzem przed przyjmowaniem białka serwatkowego przy nietolerancji laktozy.

Dominika Górska 2 23 września 2016  1260

Dodaj komentarz

  • Daria Górna
    29 września 2016
    Ja od takiego białka tylko się nie dobrze czułam. Odradzam spożywanie. Ani to nie jest dobre w smaku, ani szczególnie zdrowe. Wydaje mi się że dużo lepiej i korzystniej dla organizmu jest mieć dobrą zbilansowaną dietę i jedzenie bogate w białko.
  • Inix
    29 września 2016
    Właśnie się zastanawiałem czy to białko jest potrzebne, czy nie. Fajnie, że można poczytać i dowiedzieć się tak w skrócie o tym, co jest takie popularne ostatnio. Ja tam zacznę brać, liczę na szybkie efekty

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

dieta-dukana-o-co-w-niej-chodzi

DIETA DUKANA - o co w niej chodzi?

Dieta tzw. Dukana to wysokoproteinowa dieta, której autorem jest Dr Pierre Dukan, francuski lekarz, neurolog. Nazwa diety pochodzi od nazwiska autora.

twoj-zdrowy-brzuszek-to-zdrowy-maluszek-czyli-rzecz-o-ciazowej-diecie

Twój zdrowy brzuszek to zdrowy maluszek, czyli rzecz o ciążowej diecie

Planujesz ciążę albo już w niej jesteś? Zapewne zastanawiasz się co możesz jeść, a czego Ci nie wolno. Krąży wiele mitów na temat odżywiania w odmiennym stanie, ale postaramy się dziś rozwiać wszelkie wątpliwości.

top-5-najbardziej-szkodliwych-slodyczy

Top 5 najbardziej szkodliwych słodyczy

Niektórzy nie są w stanie zrezygnować ze słodkości. Nie jest to niebezpieczne, jeśli sięgamy po nie z rozsądkiem. Warto jednak wiedzieć, które ze słodyczy mają najgorszy wpływ na nasze zdrowie. Zobacz, których słodkości lepiej unikać!

dietetyk-bydgoszcz-jak-wybrac-tanio-i-dobrze

Dietetyk Bydgoszcz – jak wybrać tanio i dobrze?

Znaleźć dietetyka jest łatwo. Trudniej, gdy konieczne jest sprawdzenie, czy dany dietetyk jest dobry. Podpowiadamy, jak szukać dobrego dietetyka w Bydgoszczy. Poznaj nasze wskazówki – i wybierz najlepszego specjalistę.

dieta-paleo-powrot-do-korzeni

Dieta PALEO – powrót do korzeni

Co i rusz słyszy się o nowych dietach, a twórcy prześcigają się w wymyślaniu nowych wariacji na temat odchudzania. Dziś na tapecie dieta, która jest ostatnio na językach. Dosłownie i w przenośni – poznajcie dietę paleo!

dobry-dietetyk-katowice-opinie-jak-znalezc-dietetyka-w-katowicach

Dobry dietetyk Katowice opinie | Jak znaleźć dietetyka w Katowicach?

Ofert dietetyków i poradni dietetycznych w Katowicach jest naprawdę dużo. Jak spośród ich wszystkich wybrać tego najlepszego dietetyka? Podpowiadamy, w jaki sposób wybierać dietetyka w Katowicach, by była to najlepsza z ofert!

dieta-bezglutenowa-czyli-dieta-bez-glutenu

Dieta bezglutenowa – czyli dieta bez… glutenu :)

W dobie XXI wieku przyszło nam mierzyć się z różnymi dziwnymi nazwami diet, jednak dieta bezglutenowa już od dłuższego czasu nie powoduje zdziwienia. Coraz częściej wzbudza zainteresowanie, ale zarazem także kontrowersje.

co-to-jest-kwercetyna-i-jakie-ma-dzialanie

Co to jest kwercetyna i jakie ma działanie?

Kwercetyna zaliczana jest do związków aromatycznych z grupy flawanoli pochodzenia roślinnego. Swoje zastosowanie znalazła w branży leczniczej, chemicznej i tekstylnej. Z uwagi na to, że kwercetyna jest składnikiem naturalnym – jest spożywana wraz z posiłkami i pełni ważne funkcje w ludzkim organizmie. Jakie jest jednak działanie kwercetyny na zdrowie?

warzywno-owocowy-detoks-czyli-dieta-dr-dabrowskiej

Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

Dieta – temat rzeka, a wciąż powstają nowe. Wariantów odchudzania jest tyle, że nawet wybredni znajdą coś dla siebie. Ale jest jedna wyjątkowa dieta, którą teoretycznie powinni polubić miłośnicy warzyw i owoców. Oto dieta dr Dąbrowskiej!

dieta-w-pudelko-zamknieta

Dieta w pudełko zamknięta

Choć pewnie wielu z nas słyszało o nowym trendzie na rynku dietetycznym, to nie każdy wie z czym się to je. Dziś rozłożymy pudełkową dietę na czynniki pierwsze. Artykuł przygotowany przez dietetyka Mgr Katarzynę Kaszycę.

dieta-dukana-o-co-w-niej-chodzi

DIETA DUKANA - o co w niej chodzi?

twoj-zdrowy-brzuszek-to-zdrowy-maluszek-czyli-rzecz-o-ciazowej-diecie

Twój zdrowy brzuszek to zdrowy maluszek, czyli rzecz o ciążowej diecie

top-5-najbardziej-szkodliwych-slodyczy

Top 5 najbardziej szkodliwych słodyczy

dietetyk-bydgoszcz-jak-wybrac-tanio-i-dobrze

Dietetyk Bydgoszcz – jak wybrać tanio i dobrze?

dieta-paleo-powrot-do-korzeni

Dieta PALEO – powrót do korzeni

dobry-dietetyk-katowice-opinie-jak-znalezc-dietetyka-w-katowicach

Dobry dietetyk Katowice opinie | Jak znaleźć dietetyka w Katowicach?

dieta-bezglutenowa-czyli-dieta-bez-glutenu

Dieta bezglutenowa – czyli dieta bez… glutenu :)

co-to-jest-kwercetyna-i-jakie-ma-dzialanie

Co to jest kwercetyna i jakie ma działanie?

warzywno-owocowy-detoks-czyli-dieta-dr-dabrowskiej

Warzywno-owocowy detoks, czyli dieta dr Dąbrowskiej

dieta-w-pudelko-zamknieta

Dieta w pudełko zamknięta

{