Białko serwatkowe – informacje, które powinieneś znać

Białko serwatkowe – informacje, które powinieneś znać

Miłośnicy siłowni bardzo często sięgają po suplement diety, jakim jest białko serwatkowe. Jest ono naturalnym i skutecznym suplementem, który pomaga w budowie masy mięśniowej. Zobacz jakie dzianie ma białko serwatkowe oraz dla kogo jest przeznaczone.

Popularność białka serwatkowego

Białko serwatkowe jest naturalnym suplementem, który wspomaga budowę mięśni. Swoją popularność zawdzięcza ono efektom, które wywołuje. Dzięki uzupełnianiu niedoboru białka w organizmie mięśnie mają szansę na szybszy i efektywniejszy wzrost oraz odbudowę. Stosowanie suplementu diety jest jedynie elementem wspomagającym treningi i odpowiednią dietę. Nie powinno zastępować pełnowartościowych posiłków. Ponadto, białko serwatkowe nie wywołuje zazwyczaj efektów ubocznych, dzięki czemu jego stosowanie jest bezpieczne.

Czym jest białko serwatkowe?

Białko serwatkowe jest suplementem diety, który zapewnia optymalną podaż białka w organizmie, pomaga zwiększyć masę mięśniową oraz przyspiesza regenerację po treningu. Wytwarza się je z płynnej serwatki (pozostałość po produkcji sera). Początkowo płyn poddaje się ultrafiltracji mającej na celu oddzielenie tłuszczy i węglowodanów. Późniejsza mikrofiltracja oddziela wodę od białek – efektem końcowym jest suchy sypki koncentrat. Białko serwatkowe wyprodukowane w powyższy sposób jest produktem naturalnym i nie posiada wyraźnego smaku ani zapachu. Na rynku więc są dostępne odżywki białkowe wzbogacone o słodziki, barwniki czy aromaty.

Rodzaje białka serwatkowego

- hydrolizat białka serwatkowego (Whey Protein Hydrolysate); zawiera ok. 90-100% białka. Wchłania się wyjątkowo szybko w porównaniu do innych odżywek białkowych. Ten rodzaj białka jest przeznaczony przede wszystkim dla osób, które redukują tkankę tłuszczową;

- izolat białka serwatkowego (Whey Protein Isolate); zawiera ok. 85-90% białka, 0-3% cukrów i 1-3% tłuszczów. Wskazany dla osób budujących masę mięśniową oraz będących w trakcie redukcji;

- koncentrat białka serwatkowego (Whey Protein Concentrate); zawiera ok. 65-80% białka, 3-8% węglowodanów i 2-6% tłuszczów. Przeznaczony głównie dla osób budujących masę mięśniową.

Kiedy i jak stosować białko serwatkowe?

Białko serwatkowe najlepiej stosować bezpośrednio po treningu, chwilę po przebudzeniu (przed śniadaniem) oraz w długich odstępach między posiłkami. Po treningu wypicie odżywki białkowej uzupełnia aminokwasy, dzięki którym mięśnie mają szansę na szybszą regenerację. Lepszą przyswajalność aminokwasów zapewni również picie napoju na pusty żołądek (nie jest to jednak konieczne).

Dzienna dawka białka serwatkowego dla organizmu wynosi ok. 1,5-2,2g na kilogram masy ciała. Trzeba wziąć jednak pod uwagę intensywność i częstotliwość treningów. Na przykład osoby trenujące sporty siłowe mają większe zapotrzebowanie na białko. W zależności od potrzeb organizmu suplementacja białka powinna być uzgadniana indywidualnie. Nie należy jednak przekraczać zalecanej dziennej dawki oraz stosować białko serwatkowe jako suplement diety, nie jako zamiennik pełnowartościowych posiłków.

Przygotowanie: proszek należy rozpuścić w wodzie lub mleku i wymieszać.

Korzyści wynikające ze stosowania białka serwatkowego

Stosowanie białka serwatkowego dostarcza do organizmu podstawowych aminokwasów oraz pomaga w odbudowie i naprawie tkanki mięśniowej. Jest źródłem pełnowartościowego białka przydatnego dla sportowców. Białko serwatkowe ma ponadto właściwości anty-kataboliczne, czyli hamuje rozkład białek w organizmie. Katabolizm prowadzi do utraty masy mięśniowej oraz zmniejszenia siły. Ponadto napój białkowy jest bardzo prosty w przygotowaniu.

Podstawową korzyścią stosowania białka serwatkowego jest jego „grupa docelowa”. Może je stosować każdy sportowiec: kulturysta, maratończyk, crossfitowiec… Każda osoba o zwiększonej aktywności fizycznej może stosować białko serwatkowe. Ograniczeniem jest jedynie nietolerancja laktozy.

Białko serwatkowe – zagrożenia

Stosowanie białka serwatkowego zgodnie ze wskazaniami powinno być zupełnie bezpieczne. Czasem jednak mogą się pojawić skutki uboczne, wywoływane najczęściej przyjęciem zbyt dużej dawki białka serwatkowego. W takich przypadkach mogą pojawić się np. wzdęcia, nadmierna ilość gazów czy bóle brzucha. Osoby, które przyjmują białko zgodnie z zaleceniami i doświadczają skutków ubocznych powinny się upewnić czy nie mają uczulenia na białko serwatkowe.

Osoby, które mają problem z nietolerancją laktozy nie powinny przyjmować standardowych koncentratów białka serwatkowego. Rozwiązaniem może być izolat białka serwatkowego, który zawiera maksymalnie 0,5g laktozy na 100g produktu. Jedna dawka odżywki białkowej: 30g, 0,15g laktozy. Laktoza w takiej dawce nie powinna wywołać reakcji alergicznej. Należy jednak skonsultować się z lekarzem przed przyjmowaniem białka serwatkowego przy nietolerancji laktozy.

Dominika Górska 2 23 września 2016  1503

Dodaj komentarz

  • Daria Górna
    29 września 2016
    Ja od takiego białka tylko się nie dobrze czułam. Odradzam spożywanie. Ani to nie jest dobre w smaku, ani szczególnie zdrowe. Wydaje mi się że dużo lepiej i korzystniej dla organizmu jest mieć dobrą zbilansowaną dietę i jedzenie bogate w białko.
  • Inix
    29 września 2016
    Właśnie się zastanawiałem czy to białko jest potrzebne, czy nie. Fajnie, że można poczytać i dowiedzieć się tak w skrócie o tym, co jest takie popularne ostatnio. Ja tam zacznę brać, liczę na szybkie efekty

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

amerykanski-sen-na-talerzu-dieta-dubrow-w-roli-glownej

Amerykański sen na talerzu. Dieta Dubrow w roli głównej

Kult smukłej, wysportowanej sylwetki i wszechogarniające diety na redukcję tkanki tłuszczowej wciąż są na topie. Obok redukcyjnych diet paleo czy planu żywieniowego samuraja, równie słynna stała się dieta oczyszczająca dr Dąbrowskiej. Jedną z najnowszych form żywienia jest dieta Dubrow. Na czym polega?

miesny-full-wypas-na-diecie-karniwora-z-czym-to-sie-w-zasadzie-je

Mięsny full wypas na diecie Karniwora. Z czym to się w zasadzie je?

Im bardziej zaawansowany rozwój i im bardziej restrykcyjne wymagania stawiane przez lekarzy, tym bardziej restrykcyjna dieta nas czeka. Pośród diet niskowęglowodanowych uwagę zwraca odmiana planu żywienia składającego się niemal w stu procentach z mięsa. Czym jest dieta Karniwora i jakie produkty obejmuje jadłospis?

zycie-na-objetosciowce-zasady-i-efekty-diety-wolumetrycznej

Życie na objętościówce - zasady i efekty diety wolumetrycznej

Jeść więcej i nie tyć to chyba marzenie każdego wielbiciela lodówkowych pielgrzymek. Dobrym rozwiązaniem może być dieta wolumetryczna, według której dobieramy produkty pod względem ich kaloryczności i choć zjadamy większe ilości, tak naprawdę dostarczamy organizmowi mniej kalorii. Jak stosować dietę objętościową i czy to dobry pomysł na redukcję?

piramida-zdrowego-zywienia-bez-ograniczen-jak-to-jest-z-dieta-sirtuinowa

Piramida zdrowego żywienia bez ograniczeń - jak to jest z dietą sirtuinową?

Konwencjonalne podejście do odchudzania i zdrowego żywienia odchodzi powoli do lamusa. Na rynku usług wellness pojawiają się coraz nowsze sposoby regulowania masy ciała i dobrego samopoczucia. Do bardziej innowacyjnych odmian metod odchudzania należy dieta sirtuinowa. Czym jest i na czym polega?

jak-nie-przytyc-w-swieta-czyli-festiwal-kalorii-z-glowa

Jak nie przytyć w święta, czyli festiwal kalorii z głową

Święta za pasem, ze świętami przysmaki, z przysmakami rodzina biesiadująca przy wspólnym stole. Brzmi pięknie i bardzo znajomo, w końcu to czas najbardziej wyczekiwany przez każdego z nas! Ponieważ Boże Narodzenie to dla większości z nas istny festiwal kalorii, podpowiemy, jak jeść, by nie przytyć w te święta.

10-zasad-zdrowego-zywienia-czyli-jak-zyc-dlugo-i-szczesliwie

10 zasad zdrowego żywienia, czyli jak żyć długo i szczęśliwie

Wydawać by się mogło, że raz ustalone zasady żywienia będą zawsze aktualne. Okazuje się, że wraz z rozwojem świata zmieniają się potrzeby ludzi co do samego jedzenia, dlatego też piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej co jakiś czas ewoluuje. Przedstawiamy najważniejsze zasady zbilansowanego odżywiania oparte o najnowsze wytyczne WHO.

poznaj-wszystkie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Poznaj wszystkie metody radzenia sobie ze stresem

Stres, chcąc nie chcąc, jest ważnym i nieodłącznym aspektem naszego życia. Stresu doświadcza każdy człowiek, dlatego warto jest przybliżyć sobie ten temat i dowiedzieć się, czy istnieją jakiekolwiek metody radzenia sobie ze stresem?

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

amerykanski-sen-na-talerzu-dieta-dubrow-w-roli-glownej

Amerykański sen na talerzu. Dieta Dubrow w roli głównej

Kult smukłej, wysportowanej sylwetki i wszechogarniające diety na redukcję tkanki tłuszczowej wciąż są na topie. Obok redukcyjnych diet paleo czy planu żywieniowego samuraja, równie słynna stała się dieta oczyszczająca dr Dąbrowskiej. Jedną z najnowszych form żywienia jest dieta Dubrow. Na czym polega?

miesny-full-wypas-na-diecie-karniwora-z-czym-to-sie-w-zasadzie-je

Mięsny full wypas na diecie Karniwora. Z czym to się w zasadzie je?

Im bardziej zaawansowany rozwój i im bardziej restrykcyjne wymagania stawiane przez lekarzy, tym bardziej restrykcyjna dieta nas czeka. Pośród diet niskowęglowodanowych uwagę zwraca odmiana planu żywienia składającego się niemal w stu procentach z mięsa. Czym jest dieta Karniwora i jakie produkty obejmuje jadłospis?

zycie-na-objetosciowce-zasady-i-efekty-diety-wolumetrycznej

Życie na objętościówce - zasady i efekty diety wolumetrycznej

Jeść więcej i nie tyć to chyba marzenie każdego wielbiciela lodówkowych pielgrzymek. Dobrym rozwiązaniem może być dieta wolumetryczna, według której dobieramy produkty pod względem ich kaloryczności i choć zjadamy większe ilości, tak naprawdę dostarczamy organizmowi mniej kalorii. Jak stosować dietę objętościową i czy to dobry pomysł na redukcję?

piramida-zdrowego-zywienia-bez-ograniczen-jak-to-jest-z-dieta-sirtuinowa

Piramida zdrowego żywienia bez ograniczeń - jak to jest z dietą sirtuinową?

Konwencjonalne podejście do odchudzania i zdrowego żywienia odchodzi powoli do lamusa. Na rynku usług wellness pojawiają się coraz nowsze sposoby regulowania masy ciała i dobrego samopoczucia. Do bardziej innowacyjnych odmian metod odchudzania należy dieta sirtuinowa. Czym jest i na czym polega?

jak-nie-przytyc-w-swieta-czyli-festiwal-kalorii-z-glowa

Jak nie przytyć w święta, czyli festiwal kalorii z głową

Święta za pasem, ze świętami przysmaki, z przysmakami rodzina biesiadująca przy wspólnym stole. Brzmi pięknie i bardzo znajomo, w końcu to czas najbardziej wyczekiwany przez każdego z nas! Ponieważ Boże Narodzenie to dla większości z nas istny festiwal kalorii, podpowiemy, jak jeść, by nie przytyć w te święta.

10-zasad-zdrowego-zywienia-czyli-jak-zyc-dlugo-i-szczesliwie

10 zasad zdrowego żywienia, czyli jak żyć długo i szczęśliwie

Wydawać by się mogło, że raz ustalone zasady żywienia będą zawsze aktualne. Okazuje się, że wraz z rozwojem świata zmieniają się potrzeby ludzi co do samego jedzenia, dlatego też piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej co jakiś czas ewoluuje. Przedstawiamy najważniejsze zasady zbilansowanego odżywiania oparte o najnowsze wytyczne WHO.

poznaj-wszystkie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Poznaj wszystkie metody radzenia sobie ze stresem

Stres, chcąc nie chcąc, jest ważnym i nieodłącznym aspektem naszego życia. Stresu doświadcza każdy człowiek, dlatego warto jest przybliżyć sobie ten temat i dowiedzieć się, czy istnieją jakiekolwiek metody radzenia sobie ze stresem?

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?