Białko serwatkowe – informacje, które powinieneś znać

Białko serwatkowe – informacje, które powinieneś znać

Miłośnicy siłowni bardzo często sięgają po suplement diety, jakim jest białko serwatkowe. Jest ono naturalnym i skutecznym suplementem, który pomaga w budowie masy mięśniowej. Zobacz jakie dzianie ma białko serwatkowe oraz dla kogo jest przeznaczone.

Popularność białka serwatkowego

Białko serwatkowe jest naturalnym suplementem, który wspomaga budowę mięśni. Swoją popularność zawdzięcza ono efektom, które wywołuje. Dzięki uzupełnianiu niedoboru białka w organizmie mięśnie mają szansę na szybszy i efektywniejszy wzrost oraz odbudowę. Stosowanie suplementu diety jest jedynie elementem wspomagającym treningi i odpowiednią dietę. Nie powinno zastępować pełnowartościowych posiłków. Ponadto, białko serwatkowe nie wywołuje zazwyczaj efektów ubocznych, dzięki czemu jego stosowanie jest bezpieczne.

Czym jest białko serwatkowe?

Białko serwatkowe jest suplementem diety, który zapewnia optymalną podaż białka w organizmie, pomaga zwiększyć masę mięśniową oraz przyspiesza regenerację po treningu. Wytwarza się je z płynnej serwatki (pozostałość po produkcji sera). Początkowo płyn poddaje się ultrafiltracji mającej na celu oddzielenie tłuszczy i węglowodanów. Późniejsza mikrofiltracja oddziela wodę od białek – efektem końcowym jest suchy sypki koncentrat. Białko serwatkowe wyprodukowane w powyższy sposób jest produktem naturalnym i nie posiada wyraźnego smaku ani zapachu. Na rynku więc są dostępne odżywki białkowe wzbogacone o słodziki, barwniki czy aromaty.

Rodzaje białka serwatkowego

- hydrolizat białka serwatkowego (Whey Protein Hydrolysate); zawiera ok. 90-100% białka. Wchłania się wyjątkowo szybko w porównaniu do innych odżywek białkowych. Ten rodzaj białka jest przeznaczony przede wszystkim dla osób, które redukują tkankę tłuszczową;

- izolat białka serwatkowego (Whey Protein Isolate); zawiera ok. 85-90% białka, 0-3% cukrów i 1-3% tłuszczów. Wskazany dla osób budujących masę mięśniową oraz będących w trakcie redukcji;

- koncentrat białka serwatkowego (Whey Protein Concentrate); zawiera ok. 65-80% białka, 3-8% węglowodanów i 2-6% tłuszczów. Przeznaczony głównie dla osób budujących masę mięśniową.

Kiedy i jak stosować białko serwatkowe?

Białko serwatkowe najlepiej stosować bezpośrednio po treningu, chwilę po przebudzeniu (przed śniadaniem) oraz w długich odstępach między posiłkami. Po treningu wypicie odżywki białkowej uzupełnia aminokwasy, dzięki którym mięśnie mają szansę na szybszą regenerację. Lepszą przyswajalność aminokwasów zapewni również picie napoju na pusty żołądek (nie jest to jednak konieczne).

Dzienna dawka białka serwatkowego dla organizmu wynosi ok. 1,5-2,2g na kilogram masy ciała. Trzeba wziąć jednak pod uwagę intensywność i częstotliwość treningów. Na przykład osoby trenujące sporty siłowe mają większe zapotrzebowanie na białko. W zależności od potrzeb organizmu suplementacja białka powinna być uzgadniana indywidualnie. Nie należy jednak przekraczać zalecanej dziennej dawki oraz stosować białko serwatkowe jako suplement diety, nie jako zamiennik pełnowartościowych posiłków.

Przygotowanie: proszek należy rozpuścić w wodzie lub mleku i wymieszać.

Korzyści wynikające ze stosowania białka serwatkowego

Stosowanie białka serwatkowego dostarcza do organizmu podstawowych aminokwasów oraz pomaga w odbudowie i naprawie tkanki mięśniowej. Jest źródłem pełnowartościowego białka przydatnego dla sportowców. Białko serwatkowe ma ponadto właściwości anty-kataboliczne, czyli hamuje rozkład białek w organizmie. Katabolizm prowadzi do utraty masy mięśniowej oraz zmniejszenia siły. Ponadto napój białkowy jest bardzo prosty w przygotowaniu.

Podstawową korzyścią stosowania białka serwatkowego jest jego „grupa docelowa”. Może je stosować każdy sportowiec: kulturysta, maratończyk, crossfitowiec… Każda osoba o zwiększonej aktywności fizycznej może stosować białko serwatkowe. Ograniczeniem jest jedynie nietolerancja laktozy.

Białko serwatkowe – zagrożenia

Stosowanie białka serwatkowego zgodnie ze wskazaniami powinno być zupełnie bezpieczne. Czasem jednak mogą się pojawić skutki uboczne, wywoływane najczęściej przyjęciem zbyt dużej dawki białka serwatkowego. W takich przypadkach mogą pojawić się np. wzdęcia, nadmierna ilość gazów czy bóle brzucha. Osoby, które przyjmują białko zgodnie z zaleceniami i doświadczają skutków ubocznych powinny się upewnić czy nie mają uczulenia na białko serwatkowe.

Osoby, które mają problem z nietolerancją laktozy nie powinny przyjmować standardowych koncentratów białka serwatkowego. Rozwiązaniem może być izolat białka serwatkowego, który zawiera maksymalnie 0,5g laktozy na 100g produktu. Jedna dawka odżywki białkowej: 30g, 0,15g laktozy. Laktoza w takiej dawce nie powinna wywołać reakcji alergicznej. Należy jednak skonsultować się z lekarzem przed przyjmowaniem białka serwatkowego przy nietolerancji laktozy.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 2 23 września 2016  1914

Dodaj komentarz

  • Daria Górna
    29 września 2016
    Ja od takiego białka tylko się nie dobrze czułam. Odradzam spożywanie. Ani to nie jest dobre w smaku, ani szczególnie zdrowe. Wydaje mi się że dużo lepiej i korzystniej dla organizmu jest mieć dobrą zbilansowaną dietę i jedzenie bogate w białko.
  • Inix
    29 września 2016
    Właśnie się zastanawiałem czy to białko jest potrzebne, czy nie. Fajnie, że można poczytać i dowiedzieć się tak w skrócie o tym, co jest takie popularne ostatnio. Ja tam zacznę brać, liczę na szybkie efekty

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

skad-bierze-sie-bialko-w-diecie-weganskiej

Skąd bierze się białko w diecie wegańskiej?

Dieta wegańska i wegetariańska stały się niezwykle popularne w ostatnich latach. Obie te diety całkowicie wykluczają z jadłospisu mięso. Wszystkie niezbędne składniki odżywcze dostarczane są z warzyw, ale nie tylko. Czy jest możliwe zapewnienie organizmowi odpowiedniego doboru wszystkich witamin, ale przede wszystkim białka?

wylecz-niedoczynnosc-tarczycy-dieta

Wylecz niedoczynność tarczycy dietą!

Niestety coraz więcej kobiet cierpi z powodu niedoczynności tarczycy. Schorzenie to staje się dość powszechne. Życie z tą chorobą przysparza wielu problemów i trudno ją wyleczyć. Jednak pamiętajmy, że jedząc prawidłowo i odpowiednio można wspomóc leczenie wielu dolegliwości. Przekonaj się sama i zacznij przyglądać się temu co jesz!

skuteczna-dieta-na-obnizenie-cholesterolu

Skuteczna dieta na obniżenie cholesterolu!

W dzisiejszych czasach otyłość powoli staje się chorobą cywilizacyjną. Bardzo często osoby z nadwagą i otyłością mają podwyższony cholesterol LDL. Ale nie tylko te osoby to grupa ryzyka. Co raz częściej zdarza się, że osoby młode i na pierwszy rzut oka zdrowa, również mają wysoki cholesterol. Od czego zależy jego zbyt wysoki poziom i jak go skutecznie obniżyć?

jedz-wszystko-na-co-masz-ochote-i-chudnij-jak-dziala-dieta-3d-chili

Jedz wszystko na co masz ochotę i chudnij! Jak działa dieta 3D chili?

Czy słyszeliście już o zbawiennym działaniu diety 3D chili? Jeżeli nie, to może warto się nią zainteresować? Fenomen diety 3D chili opiera się na stosowaniu przypraw. Jak to działa? Jakie przyprawy stosować? Czy szybko można schudnąć na tej diecie?

dieta-hashimoto-jak-podejsc-do-zywienia-w-tak-trudnym-przypadku

Dieta Hashimoto: jak podejść do żywienia w tak trudnym przypadku?

Stosowanie dietoterapii w jednostkach chorobowych to ważny krok w całym procesie. Choroby tarczycy to temat szczególnie trudny, a choroba Hashimoto jest co do zasady przypadkiem najtrudniejszym. Nie oznacza to jednak, że dieta w Hashimoto nie poprawi jakości naszego życia. Czym jest ta choroba, jak podejść do diety w takim przypadku i jakich efektów można się spodziewać?

zdrowe-zamienniki-dla-niezdrowych-przekasek-czyli-jak-przetrwac-redukcje

Zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, czyli jak przetrwać redukcję?

Odchudzanie to dość trudny okres w całym procesie treningowym. Nie tylko brakuje nam energii, ale też coraz więcej jest pokus ciągnących nas w stronę podjadania. I nie ma w tym nic dziwnego - to naturalna reakcja organizmu! Podpowiadamy, jakie są zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, aby bez wyrzutów sumienia móc skubnąć co i raz małe co nieco, gdy nikt nie patrzy.

bialko-na-mase-bialko-na-rzezbe-co-musisz-wiedziec-w-tym-temacie

Białko na masę, białko na rzeźbę: co musisz wiedzieć w tym temacie?

Choć wielu osobom kojarzy się głównie z koncentratem serwatki, białko to przede wszystkim budulec naszych mięśni i komórek. Źródła pozyskiwania białka to nie tylko odżywki sportowe, ale też produkty, które spożywamy na co dzień. Co ciekawe, nie każde źródła białka będą działać tak samo. Dlaczego?

naturalne-spalacze-tluszczu-gdzie-ich-szukac-i-ktore-sa-najlepsze

Naturalne spalacze tłuszczu - gdzie ich szukać i które są najlepsze?

To już znak naszych czasów - nie mamy czasu na aktywność fizyczną, dużo pracujemy i przez to nasza sylwetka nie wygląda najlepiej. Jeśli zależy ci na szybkich efektach odchudzania lub chcesz pozbyć się nadliczbowych kilogramów w sprytny sposób, włącz do swojej diety naturalne spalacze tłuszczu. Oto 5 grup produktów, po które warto sięgnąć!

pomysly-na-fit-kolacje-czyli-co-zjesc-by-utrzymac-piekna-i-zadbana-sylwetke

Pomysły na fit kolację, czyli co zjeść, by utrzymać piękną i zadbaną sylwetkę?

Trenujesz i nie wiesz, co jeść wieczorem? A może zastanawiasz się, jaki posiłek będzie najlepszy przed snem, jeśli zależy ci na szczupłej sylwetce? Z nami będzie ci łatwiej - sprawdź nasze pomysły na fit kolację i już teraz wybierz swój ulubiony. To idealnie skomponowane posiłki, które nie pozwolą ci pójść spać o pustym żołądku i jednocześnie nie dadzą wyrzutów sumienia. Zaczynamy?

dieta-wzmacniajaca-odpornosc-poznaj-jej-tajniki-i-zadbaj-o-zdrowie

Dieta wzmacniająca odporność: poznaj jej tajniki i zadbaj o zdrowie!

Witalność i wysoka odporność - to obecnie nasze najbardziej pożądane supermoce. Wbrew pozorom, aby utrzymać wysoki poziom zdrowia i wieść życie wysokiej jakości nie trzeba wprowadzać egzotycznych diet, w których stosowane produkty miałyby cudownie wpływać na nasze zdrowie. Sprawdź, jak wygląda dieta wzmacniająca odporność i jakie produkty powinny stanowić bazę żywieniową.

skad-bierze-sie-bialko-w-diecie-weganskiej

Skąd bierze się białko w diecie wegańskiej?

Dieta wegańska i wegetariańska stały się niezwykle popularne w ostatnich latach. Obie te diety całkowicie wykluczają z jadłospisu mięso. Wszystkie niezbędne składniki odżywcze dostarczane są z warzyw, ale nie tylko. Czy jest możliwe zapewnienie organizmowi odpowiedniego doboru wszystkich witamin, ale przede wszystkim białka?

wylecz-niedoczynnosc-tarczycy-dieta

Wylecz niedoczynność tarczycy dietą!

Niestety coraz więcej kobiet cierpi z powodu niedoczynności tarczycy. Schorzenie to staje się dość powszechne. Życie z tą chorobą przysparza wielu problemów i trudno ją wyleczyć. Jednak pamiętajmy, że jedząc prawidłowo i odpowiednio można wspomóc leczenie wielu dolegliwości. Przekonaj się sama i zacznij przyglądać się temu co jesz!

skuteczna-dieta-na-obnizenie-cholesterolu

Skuteczna dieta na obniżenie cholesterolu!

W dzisiejszych czasach otyłość powoli staje się chorobą cywilizacyjną. Bardzo często osoby z nadwagą i otyłością mają podwyższony cholesterol LDL. Ale nie tylko te osoby to grupa ryzyka. Co raz częściej zdarza się, że osoby młode i na pierwszy rzut oka zdrowa, również mają wysoki cholesterol. Od czego zależy jego zbyt wysoki poziom i jak go skutecznie obniżyć?

jedz-wszystko-na-co-masz-ochote-i-chudnij-jak-dziala-dieta-3d-chili

Jedz wszystko na co masz ochotę i chudnij! Jak działa dieta 3D chili?

Czy słyszeliście już o zbawiennym działaniu diety 3D chili? Jeżeli nie, to może warto się nią zainteresować? Fenomen diety 3D chili opiera się na stosowaniu przypraw. Jak to działa? Jakie przyprawy stosować? Czy szybko można schudnąć na tej diecie?

dieta-hashimoto-jak-podejsc-do-zywienia-w-tak-trudnym-przypadku

Dieta Hashimoto: jak podejść do żywienia w tak trudnym przypadku?

Stosowanie dietoterapii w jednostkach chorobowych to ważny krok w całym procesie. Choroby tarczycy to temat szczególnie trudny, a choroba Hashimoto jest co do zasady przypadkiem najtrudniejszym. Nie oznacza to jednak, że dieta w Hashimoto nie poprawi jakości naszego życia. Czym jest ta choroba, jak podejść do diety w takim przypadku i jakich efektów można się spodziewać?

zdrowe-zamienniki-dla-niezdrowych-przekasek-czyli-jak-przetrwac-redukcje

Zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, czyli jak przetrwać redukcję?

Odchudzanie to dość trudny okres w całym procesie treningowym. Nie tylko brakuje nam energii, ale też coraz więcej jest pokus ciągnących nas w stronę podjadania. I nie ma w tym nic dziwnego - to naturalna reakcja organizmu! Podpowiadamy, jakie są zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, aby bez wyrzutów sumienia móc skubnąć co i raz małe co nieco, gdy nikt nie patrzy.

bialko-na-mase-bialko-na-rzezbe-co-musisz-wiedziec-w-tym-temacie

Białko na masę, białko na rzeźbę: co musisz wiedzieć w tym temacie?

Choć wielu osobom kojarzy się głównie z koncentratem serwatki, białko to przede wszystkim budulec naszych mięśni i komórek. Źródła pozyskiwania białka to nie tylko odżywki sportowe, ale też produkty, które spożywamy na co dzień. Co ciekawe, nie każde źródła białka będą działać tak samo. Dlaczego?

naturalne-spalacze-tluszczu-gdzie-ich-szukac-i-ktore-sa-najlepsze

Naturalne spalacze tłuszczu - gdzie ich szukać i które są najlepsze?

To już znak naszych czasów - nie mamy czasu na aktywność fizyczną, dużo pracujemy i przez to nasza sylwetka nie wygląda najlepiej. Jeśli zależy ci na szybkich efektach odchudzania lub chcesz pozbyć się nadliczbowych kilogramów w sprytny sposób, włącz do swojej diety naturalne spalacze tłuszczu. Oto 5 grup produktów, po które warto sięgnąć!

pomysly-na-fit-kolacje-czyli-co-zjesc-by-utrzymac-piekna-i-zadbana-sylwetke

Pomysły na fit kolację, czyli co zjeść, by utrzymać piękną i zadbaną sylwetkę?

Trenujesz i nie wiesz, co jeść wieczorem? A może zastanawiasz się, jaki posiłek będzie najlepszy przed snem, jeśli zależy ci na szczupłej sylwetce? Z nami będzie ci łatwiej - sprawdź nasze pomysły na fit kolację i już teraz wybierz swój ulubiony. To idealnie skomponowane posiłki, które nie pozwolą ci pójść spać o pustym żołądku i jednocześnie nie dadzą wyrzutów sumienia. Zaczynamy?

dieta-wzmacniajaca-odpornosc-poznaj-jej-tajniki-i-zadbaj-o-zdrowie

Dieta wzmacniająca odporność: poznaj jej tajniki i zadbaj o zdrowie!

Witalność i wysoka odporność - to obecnie nasze najbardziej pożądane supermoce. Wbrew pozorom, aby utrzymać wysoki poziom zdrowia i wieść życie wysokiej jakości nie trzeba wprowadzać egzotycznych diet, w których stosowane produkty miałyby cudownie wpływać na nasze zdrowie. Sprawdź, jak wygląda dieta wzmacniająca odporność i jakie produkty powinny stanowić bazę żywieniową.