Białko serwatkowe – informacje, które powinieneś znać

Białko serwatkowe – informacje, które powinieneś znać

Miłośnicy siłowni bardzo często sięgają po suplement diety, jakim jest białko serwatkowe. Jest ono naturalnym i skutecznym suplementem, który pomaga w budowie masy mięśniowej. Zobacz jakie dzianie ma białko serwatkowe oraz dla kogo jest przeznaczone.

Popularność białka serwatkowego

Białko serwatkowe jest naturalnym suplementem, który wspomaga budowę mięśni. Swoją popularność zawdzięcza ono efektom, które wywołuje. Dzięki uzupełnianiu niedoboru białka w organizmie mięśnie mają szansę na szybszy i efektywniejszy wzrost oraz odbudowę. Stosowanie suplementu diety jest jedynie elementem wspomagającym treningi i odpowiednią dietę. Nie powinno zastępować pełnowartościowych posiłków. Ponadto, białko serwatkowe nie wywołuje zazwyczaj efektów ubocznych, dzięki czemu jego stosowanie jest bezpieczne.

Czym jest białko serwatkowe?

Białko serwatkowe jest suplementem diety, który zapewnia optymalną podaż białka w organizmie, pomaga zwiększyć masę mięśniową oraz przyspiesza regenerację po treningu. Wytwarza się je z płynnej serwatki (pozostałość po produkcji sera). Początkowo płyn poddaje się ultrafiltracji mającej na celu oddzielenie tłuszczy i węglowodanów. Późniejsza mikrofiltracja oddziela wodę od białek – efektem końcowym jest suchy sypki koncentrat. Białko serwatkowe wyprodukowane w powyższy sposób jest produktem naturalnym i nie posiada wyraźnego smaku ani zapachu. Na rynku więc są dostępne odżywki białkowe wzbogacone o słodziki, barwniki czy aromaty.

Rodzaje białka serwatkowego

- hydrolizat białka serwatkowego (Whey Protein Hydrolysate); zawiera ok. 90-100% białka. Wchłania się wyjątkowo szybko w porównaniu do innych odżywek białkowych. Ten rodzaj białka jest przeznaczony przede wszystkim dla osób, które redukują tkankę tłuszczową;

- izolat białka serwatkowego (Whey Protein Isolate); zawiera ok. 85-90% białka, 0-3% cukrów i 1-3% tłuszczów. Wskazany dla osób budujących masę mięśniową oraz będących w trakcie redukcji;

- koncentrat białka serwatkowego (Whey Protein Concentrate); zawiera ok. 65-80% białka, 3-8% węglowodanów i 2-6% tłuszczów. Przeznaczony głównie dla osób budujących masę mięśniową.

Kiedy i jak stosować białko serwatkowe?

Białko serwatkowe najlepiej stosować bezpośrednio po treningu, chwilę po przebudzeniu (przed śniadaniem) oraz w długich odstępach między posiłkami. Po treningu wypicie odżywki białkowej uzupełnia aminokwasy, dzięki którym mięśnie mają szansę na szybszą regenerację. Lepszą przyswajalność aminokwasów zapewni również picie napoju na pusty żołądek (nie jest to jednak konieczne).

Dzienna dawka białka serwatkowego dla organizmu wynosi ok. 1,5-2,2g na kilogram masy ciała. Trzeba wziąć jednak pod uwagę intensywność i częstotliwość treningów. Na przykład osoby trenujące sporty siłowe mają większe zapotrzebowanie na białko. W zależności od potrzeb organizmu suplementacja białka powinna być uzgadniana indywidualnie. Nie należy jednak przekraczać zalecanej dziennej dawki oraz stosować białko serwatkowe jako suplement diety, nie jako zamiennik pełnowartościowych posiłków.

Przygotowanie: proszek należy rozpuścić w wodzie lub mleku i wymieszać.

Korzyści wynikające ze stosowania białka serwatkowego

Stosowanie białka serwatkowego dostarcza do organizmu podstawowych aminokwasów oraz pomaga w odbudowie i naprawie tkanki mięśniowej. Jest źródłem pełnowartościowego białka przydatnego dla sportowców. Białko serwatkowe ma ponadto właściwości anty-kataboliczne, czyli hamuje rozkład białek w organizmie. Katabolizm prowadzi do utraty masy mięśniowej oraz zmniejszenia siły. Ponadto napój białkowy jest bardzo prosty w przygotowaniu.

Podstawową korzyścią stosowania białka serwatkowego jest jego „grupa docelowa”. Może je stosować każdy sportowiec: kulturysta, maratończyk, crossfitowiec… Każda osoba o zwiększonej aktywności fizycznej może stosować białko serwatkowe. Ograniczeniem jest jedynie nietolerancja laktozy.

Białko serwatkowe – zagrożenia

Stosowanie białka serwatkowego zgodnie ze wskazaniami powinno być zupełnie bezpieczne. Czasem jednak mogą się pojawić skutki uboczne, wywoływane najczęściej przyjęciem zbyt dużej dawki białka serwatkowego. W takich przypadkach mogą pojawić się np. wzdęcia, nadmierna ilość gazów czy bóle brzucha. Osoby, które przyjmują białko zgodnie z zaleceniami i doświadczają skutków ubocznych powinny się upewnić czy nie mają uczulenia na białko serwatkowe.

Osoby, które mają problem z nietolerancją laktozy nie powinny przyjmować standardowych koncentratów białka serwatkowego. Rozwiązaniem może być izolat białka serwatkowego, który zawiera maksymalnie 0,5g laktozy na 100g produktu. Jedna dawka odżywki białkowej: 30g, 0,15g laktozy. Laktoza w takiej dawce nie powinna wywołać reakcji alergicznej. Należy jednak skonsultować się z lekarzem przed przyjmowaniem białka serwatkowego przy nietolerancji laktozy.

Dominika Górska 2 23 września 2016  1656

Dodaj komentarz

  • Daria Górna
    29 września 2016
    Ja od takiego białka tylko się nie dobrze czułam. Odradzam spożywanie. Ani to nie jest dobre w smaku, ani szczególnie zdrowe. Wydaje mi się że dużo lepiej i korzystniej dla organizmu jest mieć dobrą zbilansowaną dietę i jedzenie bogate w białko.
  • Inix
    29 września 2016
    Właśnie się zastanawiałem czy to białko jest potrzebne, czy nie. Fajnie, że można poczytać i dowiedzieć się tak w skrócie o tym, co jest takie popularne ostatnio. Ja tam zacznę brać, liczę na szybkie efekty

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

co-jesc-na-mase-siegnij-po-najlepsze-produkty-i-zbuduj-swoje-cialo

Co jeść na masę: sięgnij po najlepsze produkty i zbuduj swoje ciało!

Budowanie masy mięśniowej to kluczowy moment w karierze na siłowni. To nie tylko czas zwiększonej aktywności fizycznej, ale przede wszystkim okres zwiększonej podaży energii. Zobacz, co jeść na masę i wprowadź swoje ciało na wyższy poziom, aby przekuć trening w prawdziwie atletyczną sylwetkę!

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

co-jesc-na-mase-siegnij-po-najlepsze-produkty-i-zbuduj-swoje-cialo

Co jeść na masę: sięgnij po najlepsze produkty i zbuduj swoje ciało!

Budowanie masy mięśniowej to kluczowy moment w karierze na siłowni. To nie tylko czas zwiększonej aktywności fizycznej, ale przede wszystkim okres zwiększonej podaży energii. Zobacz, co jeść na masę i wprowadź swoje ciało na wyższy poziom, aby przekuć trening w prawdziwie atletyczną sylwetkę!

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?