Bezpieczeństwo i zagrożenia podczas treningu fitness

Bezpieczeństwo i zagrożenia podczas treningu fitness

Trening fitness to jedna z bezpieczniejszych form treningu. W trakcie każdej aktywności fizycznej jesteśmy jednak narażeni na ryzyko kontuzji lub urazu. Zobacz jakie zagrożenia niesie ze sobą trening fitness oraz jak zadbać o swoje bezpieczeństwo.

Odpowiednie przygotowanie do treningu fitness

przygotowanie do treningu fitness kobieta

Rozpoczęcie każdej aktywności fizycznej powinno mieć płynny start. Przeciążanie organizmu podczas pierwszych treningów może wiązać się z kontuzjami i urazami mięśni. Warto zatem pamiętać o przyzwyczajeniu własnego ciała do aktywności fizycznej. Stopniowe zwiększanie intensywności, czasu trwania i częstotliwości treningów fitness pozwoli na budowanie odpowiedniej siły i kondycji. Nie można wymagać od siebie zbyt dużo na samym początku, ponieważ może się to zakończyć urazem lub naderwaniem mięśni.
Istotna jest również wiedza na temat zagrożeń, jakie mogą się pojawić podczas treningów fitness. Dodatkowo, również wiedza na temat tego, jak sprawić, by treningi przynosiły jak największe korzyści.
Fitness jest złożoną dyscypliną, łączy różne formy ruchu. Ćwiczenia fitness to zarówno ćwiczenia wytrzymałościowe, siłowe, stretching, jak i łączone. Treningi fitness mogą skupiać się m.in. na utracie zbędnych kilogramów, wzmacnianiu i kształtowaniu sylwetki czy rozciąganiu. Przy tak zróżnicowanych ćwiczeniach potrzebny jest niekiedy specjalistyczny sprzęt do treningów. Warto więc wykonywać ćwiczenia zgodnie z instrukcją trenera i zadbać o prawidłową technikę wykonywania ćwiczeń.

Przyczyny urazów podczas treningów fitness

- nieprawidłowe podłoże do ćwiczeń np. zbyt twarda nawierzchnia;
- nieodpowiedni dobór ćwiczeń;
- nieprawidłowa technika wykonywania ćwiczeń;
- brak odpowiedniej rozgrzewki poprzedzającej trening;
- złe dobranie obciążenia podczas ćwiczeń;
- wady postawy lub wady aparatu ruchu;
- zbytnie forsowanie własnego ciała.

Najczęstsze urazy i kontuzje podczas treningu fitness

Ból podczas treningu fitness w większości przypadków jest spowodowany naciągnięciem ścięgien, naderwaniem włókien mięśniowych lub uszkodzeniem więzadeł i torebek stawowych.
Możliwe urazy i kontuzje:
- przeciążenia kręgosłupa (najczęściej szyjnego i lędźwiowego); Kręgosłup lędźwiowy podczas ćwiczeń fitness jest często poddany dużym naciskom i przeciążeniom;
- naciągnięcia tylnej części uda; w okolicy kolan i tylnej części ud może wystąpić ból przy wykonywaniu np. skłonów;
- skręcenie stawu kolanowego;
- skręcenie stawu skokowego;
- zapalenie ścięgien Achillesa;
- zapalenie stawu barkowego.

Sygnały ostrzegawcze, które wymagają od ćwiczącego przerwania treningu fitness
- nagły, ostry ból lub dyskomfort bólu;
- zawroty głowy;
- nagłe bóle głowy;
- obrzęki twarzy, dłoni czy stóp;
- ból w klatce piersiowej;
- widoczne urazy ciała, uniemożliwiające dalszy trening.

Częste błędy podczas treningu aerobowego

- nieprawidłowa postawa ciała w trakcie ćwiczeń na maszynach (np. rowerku): zgarbione plecy

- zbyt mocne trzymanie sprzętu treningowego: hamowanie pracy mięśni rąk

- zbyt częste monitorowanie zmian na pulsometrze: mała koncentracja na ćwiczeniu

- trenowanie tylko aerobów: najlepiej połączyć je z treningiem siłowym

Częste błędy podczas treningu siłowego

- zbyt duża intensywność i objętość: przetrenowanie

- zbyt szybkie tempo wykonywania ćwiczenia: ryzyko kontuzji

- nieprawidłowa technika ćwiczeń na maszynach: ryzyko kontuzji

- zapominanie o regulacji sprzętu do własnych potrzeb: mniejszy komfort ćwiczeń, ryzyko kontuzji

- brak rozgrzewki: ryzyko naderwania mięśni

- cool down po treningu: bolesność mięśni   

Bezpieczeństwo: trening fitness na siłowni

- zachowaj pełną koncentrację podczas ćwiczeń

- przed rozpoczęciem aktywności fizycznej, wykonaj badania lekarskie (szczególnie pod kątem wad kręgosłupa)

- rozciąganie i rozgrzewka przed treningiem głównym

- skup się na technice wykonywania ćwiczeń zamiast rozpraszać się gadżetami treningowymi

- ogranicz rozmowy z innymi ćwiczącymi do minimum

- pamiętaj o odpowiednim stroju sportowym i butach do ćwiczeń

- ćwicz jak jesteś wyspany i najedzony

Bezpieczeństwo podczas treningu fitness

- prawidłowa rozgrzewka; powinna rozpocząć się w wolnym tempie, następnie szybszym; zawsze powinna zawierać ćwiczenia rozciągające;
- ból = przerwanie treningu; każda oznaka bólu to sygnał, że należy sprawdzić czym został spowodowany, i czy pozwala na dalszy trening;
- ćwiczenia dostosowane do własnych możliwości; tempo i plan treningowy powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb;
- stosuj się do zaleceń lekarzy; jeśli przeszedłeś kontuzję i potrzebujesz stabilizatora – noś go; jeśli masz ograniczenia treningowe od lekarza – przestrzegaj ich;
- zadbaj o prawidłową technikę wykonywania ćwiczeń; każdy nieprawidłowy ruch może spowodować np. naciągnięcie mięśni;
- ćwicz równomiernie całe ciało; przeciążenie jednej partii ciała np. nóg zwiększa ryzyko kontuzji;
- jedz zdrowo i pij wodę; odpowiednio dobrane składniki odżywcze oraz nawadnianie organizmu zmniejszy ryzyko komplikacji zdrowotnych;
- zadbaj o wygodny strój do ćwiczeń; trening powinien być wykonywany w stroju, w którym ćwiczący czuje się komfortowo, i który nie powoduje ucisku ciała oraz nie krępuje ruchów.

Dominika Górska 2 10 października 2016  1839

Dodaj komentarz

  • 10 października 2016
    Ten artykuł się przyda. Warto być świadomym zagrożeń, choć fitness nie jest aż tak niebezpieczny. W razie wątpliwości mogę służyć radą.
  • Adele
    10 października 2016
    Pomocny tekst. Warto wiedzieć co cię czeka jak ćwiczysz. Można wtedy ustrzec się przed urazami i świadomie być aktywnym fizycznie. Same treningi nie wystarczą, trzeba coś wiedzieć.

Artykuły z kategorii: Fitness

step-fitness-czyli-cwiczenia-z-wykorzystaniem-stepu

Step fitness, czyli ćwiczenia z wykorzystaniem stepu

Step fitness może być bardzo efektywnym ćwiczeniem, szczególnie jeśli chodzi o pośladki i uda. Gdzie można wziąć udział w takim treningu i jaki step wybrać?

cwiczenia-na-podniesienie-biustu-popraw-wyglad-swojego-dekoltu-na-silowni

Ćwiczenia na podniesienie biustu - popraw wygląd swojego dekoltu na siłowni!

Jędrne i uniesione piersi to marzenie każdej kobiety! Trening siłowy w nieodpowiednio dobranym staniku lub standardowym biustonoszu z fiszbinami może być przyczyną bezpowrotnego zniekształcenia piersi. Zobacz proste ćwiczenia na podniesienie biustu i zainwestuj swój trening w piękny dekolt!

zajecia-fitness-dla-poczatkujacych-cwiczenia-aktualizacja-2020

Zajęcia fitness dla początkujących | Ćwiczenia | AKTUALIZACJA 2020

W życiu każdego człowieka przychodzi moment, w którym praca ogranicza jego czas. Aktywność fizyczna to zapomniane słowo, a ciało nie prezentuje się już tak dobrze, jak kiedyś. Dobrym sposobem na powrót do smukłej sylwetki i dobrej kondycji jest zapisanie się na zajęcia fitness dla początkujących. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

aerobik-sportowy-czyli-inna-odmiana-popularnych-cwiczen

Aerobik sportowy, czyli inna odmiana popularnych ćwiczeń

Aerobik zwykle kojarzy się z niezbyt wymagającymi zajęciami dla kobiet. Jego sportowa odmiana jest jednak zupełnie inna i pozwala na uprawianie przez różne osoby, niezależnie od ich wieku i płci. Na czym dokładnie polega aerobik sportowy i gdzie można go ćwiczyć?

jakie-piosenki-pasuja-do-treningow-zumby

Jakie piosenki pasują do treningów zumby?

Zumba to sport, a właściwie taniec, ściśle powiązany z odpowiednią muzyką. Zazwyczaj są to latynoskie utwory, jednak istnieją również piosenki innego typu nadające się do przeprowadzenia takiego treningu. Jaka muzyka sprawdza się podczas ćwiczenia zumby?

ludzie-ktorzy-schudli-najwiecej

Ludzie którzy schudli najwięcej

Problem nadmiernych kilogramów to obecnie jeden z największych problemów społecznych. Szacuje się, że niemalże co druga kobieta i aż 64% mężczyzn cierpi na nadwagę i otyłość na Świecie. Jest to problem piętnowany, dlatego walka z tkanką tłuszczową wymaga silnej woli i konsekwencji w dążeniu do celu. Wielu się udało – oto prawdziwi rekordziści odchudzania!

jak-zrzucic-brzuch-na-dobre-czyli-leczenie-otylosci-brzusznej

Jak zrzucić brzuch na dobre, czyli leczenie otyłości brzusznej

Jeżeli "płaski brzuch" nie jest przymiotnikiem opisującym Twoją sylwetkę i podejmujesz decyzję, że czas coś z tym zrobić to jest artykuł dla Ciebie. Zobacz metody na spalenie tłuszczu z brzucha które od razu możesz wprowadzić w życie.

mocno-odchudzajace-cwiczenia-cwiczenia-na-odchudzanie-w-domu

Mocno odchudzające ćwiczenia | Ćwiczenia na odchudzanie w domu

Ćwiczenia, ćwiczeniom nierówne. Cel jest jasny: odchudzanie. Najlepiej więc skupić się na najodpowiedniejszych ćwiczeniach do tego zadania. Oto 3 mocne propozycje ćwiczeń na odchudzanie. Ich wykonanie angażuje większość mięśni i wiąże się z dużym wydatkiem energetycznym dla organizmu. Zobacz, jakie ćwiczenia na odchudzanie warto wykonywać!

wycwiczyc-cellulit

Wyćwiczyć cellulit

Dieta, kosmetyki, masaże i ćwiczenia jest wiele metod walki z cellulitem. Która jest najlepsza? Poznajcie naukowe fakty na temat tej dolegliwości oraz najlepsze metody na jej zwalczanie. Stosując dobrą metodę możesz przywrócić gładką skórę na pośladkach i nogach w kilka tygodni.

dlaczego-nie-moge-schudnac

Dlaczego nie mogę schudnąć?

Stosujesz kolejne diety, rezygnujesz z zamiłowania do słodyczy, nawet porzuciłaś wygodny samochód na rower. Pomimo tego, Twoja łazienkowa waga ani drgnie. „Dlaczego nie mogę schudnąć?” - to pytanie pojawia się w głowach tysięcy osób, które borykają się z nadprogramowymi kilogramami. Sprawdź, jakie popełniasz błędy i postaw na odchudzanie z widocznymi efektami.

step-fitness-czyli-cwiczenia-z-wykorzystaniem-stepu

Step fitness, czyli ćwiczenia z wykorzystaniem stepu

Step fitness może być bardzo efektywnym ćwiczeniem, szczególnie jeśli chodzi o pośladki i uda. Gdzie można wziąć udział w takim treningu i jaki step wybrać?

cwiczenia-na-podniesienie-biustu-popraw-wyglad-swojego-dekoltu-na-silowni

Ćwiczenia na podniesienie biustu - popraw wygląd swojego dekoltu na siłowni!

Jędrne i uniesione piersi to marzenie każdej kobiety! Trening siłowy w nieodpowiednio dobranym staniku lub standardowym biustonoszu z fiszbinami może być przyczyną bezpowrotnego zniekształcenia piersi. Zobacz proste ćwiczenia na podniesienie biustu i zainwestuj swój trening w piękny dekolt!

zajecia-fitness-dla-poczatkujacych-cwiczenia-aktualizacja-2020

Zajęcia fitness dla początkujących | Ćwiczenia | AKTUALIZACJA 2020

W życiu każdego człowieka przychodzi moment, w którym praca ogranicza jego czas. Aktywność fizyczna to zapomniane słowo, a ciało nie prezentuje się już tak dobrze, jak kiedyś. Dobrym sposobem na powrót do smukłej sylwetki i dobrej kondycji jest zapisanie się na zajęcia fitness dla początkujących. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

aerobik-sportowy-czyli-inna-odmiana-popularnych-cwiczen

Aerobik sportowy, czyli inna odmiana popularnych ćwiczeń

Aerobik zwykle kojarzy się z niezbyt wymagającymi zajęciami dla kobiet. Jego sportowa odmiana jest jednak zupełnie inna i pozwala na uprawianie przez różne osoby, niezależnie od ich wieku i płci. Na czym dokładnie polega aerobik sportowy i gdzie można go ćwiczyć?

jakie-piosenki-pasuja-do-treningow-zumby

Jakie piosenki pasują do treningów zumby?

Zumba to sport, a właściwie taniec, ściśle powiązany z odpowiednią muzyką. Zazwyczaj są to latynoskie utwory, jednak istnieją również piosenki innego typu nadające się do przeprowadzenia takiego treningu. Jaka muzyka sprawdza się podczas ćwiczenia zumby?

ludzie-ktorzy-schudli-najwiecej

Ludzie którzy schudli najwięcej

Problem nadmiernych kilogramów to obecnie jeden z największych problemów społecznych. Szacuje się, że niemalże co druga kobieta i aż 64% mężczyzn cierpi na nadwagę i otyłość na Świecie. Jest to problem piętnowany, dlatego walka z tkanką tłuszczową wymaga silnej woli i konsekwencji w dążeniu do celu. Wielu się udało – oto prawdziwi rekordziści odchudzania!

jak-zrzucic-brzuch-na-dobre-czyli-leczenie-otylosci-brzusznej

Jak zrzucić brzuch na dobre, czyli leczenie otyłości brzusznej

Jeżeli "płaski brzuch" nie jest przymiotnikiem opisującym Twoją sylwetkę i podejmujesz decyzję, że czas coś z tym zrobić to jest artykuł dla Ciebie. Zobacz metody na spalenie tłuszczu z brzucha które od razu możesz wprowadzić w życie.

mocno-odchudzajace-cwiczenia-cwiczenia-na-odchudzanie-w-domu

Mocno odchudzające ćwiczenia | Ćwiczenia na odchudzanie w domu

Ćwiczenia, ćwiczeniom nierówne. Cel jest jasny: odchudzanie. Najlepiej więc skupić się na najodpowiedniejszych ćwiczeniach do tego zadania. Oto 3 mocne propozycje ćwiczeń na odchudzanie. Ich wykonanie angażuje większość mięśni i wiąże się z dużym wydatkiem energetycznym dla organizmu. Zobacz, jakie ćwiczenia na odchudzanie warto wykonywać!

wycwiczyc-cellulit

Wyćwiczyć cellulit

Dieta, kosmetyki, masaże i ćwiczenia jest wiele metod walki z cellulitem. Która jest najlepsza? Poznajcie naukowe fakty na temat tej dolegliwości oraz najlepsze metody na jej zwalczanie. Stosując dobrą metodę możesz przywrócić gładką skórę na pośladkach i nogach w kilka tygodni.

dlaczego-nie-moge-schudnac

Dlaczego nie mogę schudnąć?

Stosujesz kolejne diety, rezygnujesz z zamiłowania do słodyczy, nawet porzuciłaś wygodny samochód na rower. Pomimo tego, Twoja łazienkowa waga ani drgnie. „Dlaczego nie mogę schudnąć?” - to pytanie pojawia się w głowach tysięcy osób, które borykają się z nadprogramowymi kilogramami. Sprawdź, jakie popełniasz błędy i postaw na odchudzanie z widocznymi efektami.