Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

Jak zadbać o swoje stawy podczas treningów: rozgrzewka i rozciąganie

O tym, jak ważna jest rozgrzewka i rozciągnie mięśni, słyszymy od najmłodszych lat. Niestety wiele osób uważa, że rozgrzewka to strata czasu, podczas gdy w rzeczywistości pomijanie rozgrzewki i rozciągania jest sporym zaniedbaniem. Podniesienie temperatury ciała, przygotowanie układu krwionośnego do zwiększonej pracy serca, dostarczenie tlenu do mięśni i poprawiona szybkość skurczu mięśni to podstawowe korzyści płynące z rozgrzewki. Przygotowany do pracy układ ruchu to podstawowy sposób na to, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów. Rozgrzewka i rozciąganie skutecznie poprawiają elastyczność stawów, nadając tym samym elastyczność naszym mięśniom. Należy pamiętać, że bez względu na to, czy trenujemy wszystkie partie mięśniowe, czy nie, w rozgrzewkę trzeba zaangażować całe ciało.

Różnorodny plan i odpowiednia technika: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Jedni preferują trening z obciążeniem, drudzy z uporem maniaka kręcą aeroby, a jeszcze inni łączą obie formy treningu w jedną całość. Tylko ostatnia grupa ma świadomość, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów. To właśnie różne formy treningowe i pozbawione monotonii plany ćwiczeń siłowych i cardio pozwolą na zachowanie dobrej kondycji naszych stawów. Trening w strefie cardio może być uzupełnieniem rozgrzewki i świetnym sposobem na wyciszenie organizmu po wysiłku, zaś trening z obciążeniem będzie rozwijać nasze mięsnie i stawy, zwiększając ich stabilność. Ważna jest odpowiednia technika wykonywanych ćwiczeń, zwłaszcza podstawowych, które najbardziej obciążają nasze stawy. W przypadku ćwiczeń wielostawowych bez poprawnej techniki nie ma co mówić o bezpieczeństwie stawów. Prędzej czy później dojdzie do kontuzji, a leczenie może się okazać nie tylko kosztowne, ale też długotrwałe.

Ważna jest dieta i suplementacja: sprawdź, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów
stawy ćwiczenia

Zbilansowana dieta to pdostawa każdego procesu treningowego oraz zdrowego stylu życia. Jeśli nie wiesz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów, pamiętaj, że oprócz ostrożności podczas ćwiczeń, trzeba tez pamiętać o wzmacnianiu ich od wewnątrz. Podstawą diety na zdrowe i mocne stawy powinny być produkty bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 tj. ryby, orzechy, awokado. Nie może zabraknąć wit. C oraz produktów bogatych w pełnowartościowe białko i kolagen. Oczywiście można pokusić się o dodatkową suplementację - aby zadbać o swoje stawy podczas treningów, koniecznie sięgnij po kolagen i koenzym Q10. Te suplementy pozwolą ci zachować pełną ruchomość stawów - stanowią w końcu ich naturalny budulec. A ponieważ podczas wysiłku nasze stawy się jakby amortyzują, suplementacja to dobry krok w stronę ich zdrowia i higieny.

Czytaj: Ćwiczenia fitness w domu

Jak zadbać o swoje stawy podczas treningów: ważny jest odpowiedni strój i wygodne buty

Z obserwacji wiemy, że wiele osób nie przykłada większej uwagi do stroju treningowego. O tym, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów, najlepiej wiedzą zawodowi sportowy, wykorzystujący najnowsze technologie przemycane w odzieży. Chodzi o sam sposób uszycia legginsów, spodenek i koszulek. Nawet jeśli nie ćwiczymy na zawodowym poziomie, warto brać przykład z profesjonalnych sportowców i wykorzystywać wiedzę w praktyce. Aby trening był efektywny, ważny jest odpowiedni ucisk mięśni i ich podtrzymanie w jednej pozycji. Dobrze sprawdzi się więc odzież kompresyjna, która dodatkowo zapewni odpowiednią termoregulację, a więc wentylację i odprowadzanie wilgoci na zewnątrz. Jeśli wykonujemy ćwiczenia obciążające nogi, konieczne jest dobranie takiego obuwia, które będzie stabilizować stopę i amortyzować wstrząsy.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Witold Milewski 0 6 listopada 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

odpoczynek-od-treningow-tez-trzeba-zaplanowac

Odpoczynek od treningów też trzeba zaplanować!

Błędne jest przekonanie, że zwiększenie częstotliwości treningów zapewni lepsze wyniki sportowe. To regeneracja mięśniowa jest kluczem do osiągnięcia zamierzonych efektów treningowych. Zobacz, jak powinno się planować przerwy od treningów. Poznaj sposoby na skuteczne wykorzystanie dni odpoczynku!

street-workout-w-damskiej-wersji

Street workout w damskiej wersji

Nikt nie powiedział, że miejski trening jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn. Panie także chętnie trenują street workout. Oto, dlaczego ten typ treningu sprawdza się w damskim wydaniu!

jak-powinno-sie-trenowac-przy-podcisnieniu

Jak powinno się trenować przy podciśnieniu?

Podciśnienie, zwane też niedociśnieniem zwykle nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu. Wręcz przeciwnie – wysiłek fizyczny może wzmocnić serce oraz usprawnić pracę układu krążenia. Ważne jest jednak umiejętne i bezpieczne dobranie ćwiczeń dla osób cierpiących na tę chorobę serca. Jak wygląda trening osób z podciśnieniem?

czy-wada-wzroku-moze-przeszkodzic-w-treningach-silowych-i-biegowych

Czy wada wzroku może przeszkodzić w treningach siłowych i biegowych?

Panuje przekonanie, że wada wzroku może w pewien sposób ograniczać możliwość uprawiania niektórych rodzajów sportów. Jak ta sytuacja przedstawia się w przypadku treningu siłowego i biegania? Czy te metody treningowe mogą być niebezpieczne dla osób z wadą wzroku? A może ćwiczenia dodatkowo pogłębiają wadę lub narażają wzrok na poważniejsze następstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym artykule.

silownia-w-domu-chwilowa-zmiana-czy-nowy-nawyk

Siłownia w domu - chwilowa zmiana czy nowy nawyk?

Definicja aktywności fizycznej zdecydowanie zmieniła swój wymiar w ostatnim roku. Definicją, autentycznego zaangażowania w trening stała się codzienna indywidualna determinacja. Wypad na siłownię przestał być zwykłym elementem dnia, a zajęcia fitness w grupie są wręcz dobrem luksusowym.

dieta-treningowa

Dieta treningowa

Co jeść, aby trening przyniósł jak najlepsze rezultaty? Dostosowanie diety nie tylko poprawia rezultaty treningów ale również poprawia samopoczucie i kondycję organizmu.

nawadnianie-co-pic-podczas-treningow

Nawadnianie: co pić podczas treningów?

Solidne nawadnianie to obok prawidłowego odżywiania jeden z najważniejszych punktów przygotowania do treningu.

choroby-xxi-wieku

Choroby XXI wieku

Rozwój cywilizacji ma swoje ciemne strony - jedną z nich są choroby cywilizacyjne. Z tego artykułu dowiesz się czym są i jak im zapobiegać.

7-sposobow-na-pobudzenie-organizmu-bez-kofeiny

7 Sposobów na pobudzenie organizmu bez kofeiny

Kawa przestała na Ciebie działać? Potrzebujesz naładować baterie energią, ale nie masz pomysłów na źródło pobudzenia? Oto 7 szybkich sposobów na pobudzenie organizmu!

zdrowie-i-kondycja-po-50

Zdrowie i kondycja po 50

Stajemy się coraz starsi, zarówno jako jednostka jak i społeczeństwo. Te fakty skłaniają nas do refleksji – co zrobić, by cieszyć się sprawnością na dłużej? Jak zachować kondycję fizyczną po przekroczeniu 50-go roku życia?

odpoczynek-od-treningow-tez-trzeba-zaplanowac

Odpoczynek od treningów też trzeba zaplanować!

Błędne jest przekonanie, że zwiększenie częstotliwości treningów zapewni lepsze wyniki sportowe. To regeneracja mięśniowa jest kluczem do osiągnięcia zamierzonych efektów treningowych. Zobacz, jak powinno się planować przerwy od treningów. Poznaj sposoby na skuteczne wykorzystanie dni odpoczynku!

street-workout-w-damskiej-wersji

Street workout w damskiej wersji

Nikt nie powiedział, że miejski trening jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn. Panie także chętnie trenują street workout. Oto, dlaczego ten typ treningu sprawdza się w damskim wydaniu!

jak-powinno-sie-trenowac-przy-podcisnieniu

Jak powinno się trenować przy podciśnieniu?

Podciśnienie, zwane też niedociśnieniem zwykle nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu. Wręcz przeciwnie – wysiłek fizyczny może wzmocnić serce oraz usprawnić pracę układu krążenia. Ważne jest jednak umiejętne i bezpieczne dobranie ćwiczeń dla osób cierpiących na tę chorobę serca. Jak wygląda trening osób z podciśnieniem?

czy-wada-wzroku-moze-przeszkodzic-w-treningach-silowych-i-biegowych

Czy wada wzroku może przeszkodzić w treningach siłowych i biegowych?

Panuje przekonanie, że wada wzroku może w pewien sposób ograniczać możliwość uprawiania niektórych rodzajów sportów. Jak ta sytuacja przedstawia się w przypadku treningu siłowego i biegania? Czy te metody treningowe mogą być niebezpieczne dla osób z wadą wzroku? A może ćwiczenia dodatkowo pogłębiają wadę lub narażają wzrok na poważniejsze następstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym artykule.

silownia-w-domu-chwilowa-zmiana-czy-nowy-nawyk

Siłownia w domu - chwilowa zmiana czy nowy nawyk?

Definicja aktywności fizycznej zdecydowanie zmieniła swój wymiar w ostatnim roku. Definicją, autentycznego zaangażowania w trening stała się codzienna indywidualna determinacja. Wypad na siłownię przestał być zwykłym elementem dnia, a zajęcia fitness w grupie są wręcz dobrem luksusowym.

dieta-treningowa

Dieta treningowa

Co jeść, aby trening przyniósł jak najlepsze rezultaty? Dostosowanie diety nie tylko poprawia rezultaty treningów ale również poprawia samopoczucie i kondycję organizmu.

nawadnianie-co-pic-podczas-treningow

Nawadnianie: co pić podczas treningów?

Solidne nawadnianie to obok prawidłowego odżywiania jeden z najważniejszych punktów przygotowania do treningu.

choroby-xxi-wieku

Choroby XXI wieku

Rozwój cywilizacji ma swoje ciemne strony - jedną z nich są choroby cywilizacyjne. Z tego artykułu dowiesz się czym są i jak im zapobiegać.

7-sposobow-na-pobudzenie-organizmu-bez-kofeiny

7 Sposobów na pobudzenie organizmu bez kofeiny

Kawa przestała na Ciebie działać? Potrzebujesz naładować baterie energią, ale nie masz pomysłów na źródło pobudzenia? Oto 7 szybkich sposobów na pobudzenie organizmu!

zdrowie-i-kondycja-po-50

Zdrowie i kondycja po 50

Stajemy się coraz starsi, zarówno jako jednostka jak i społeczeństwo. Te fakty skłaniają nas do refleksji – co zrobić, by cieszyć się sprawnością na dłużej? Jak zachować kondycję fizyczną po przekroczeniu 50-go roku życia?