Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

Jak zadbać o swoje stawy podczas treningów: rozgrzewka i rozciąganie

O tym, jak ważna jest rozgrzewka i rozciągnie mięśni, słyszymy od najmłodszych lat. Niestety wiele osób uważa, że rozgrzewka to strata czasu, podczas gdy w rzeczywistości pomijanie rozgrzewki i rozciągania jest sporym zaniedbaniem. Podniesienie temperatury ciała, przygotowanie układu krwionośnego do zwiększonej pracy serca, dostarczenie tlenu do mięśni i poprawiona szybkość skurczu mięśni to podstawowe korzyści płynące z rozgrzewki. Przygotowany do pracy układ ruchu to podstawowy sposób na to, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów. Rozgrzewka i rozciąganie skutecznie poprawiają elastyczność stawów, nadając tym samym elastyczność naszym mięśniom. Należy pamiętać, że bez względu na to, czy trenujemy wszystkie partie mięśniowe, czy nie, w rozgrzewkę trzeba zaangażować całe ciało.

Różnorodny plan i odpowiednia technika: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Jedni preferują trening z obciążeniem, drudzy z uporem maniaka kręcą aeroby, a jeszcze inni łączą obie formy treningu w jedną całość. Tylko ostatnia grupa ma świadomość, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów. To właśnie różne formy treningowe i pozbawione monotonii plany ćwiczeń siłowych i cardio pozwolą na zachowanie dobrej kondycji naszych stawów. Trening w strefie cardio może być uzupełnieniem rozgrzewki i świetnym sposobem na wyciszenie organizmu po wysiłku, zaś trening z obciążeniem będzie rozwijać nasze mięsnie i stawy, zwiększając ich stabilność. Ważna jest odpowiednia technika wykonywanych ćwiczeń, zwłaszcza podstawowych, które najbardziej obciążają nasze stawy. W przypadku ćwiczeń wielostawowych bez poprawnej techniki nie ma co mówić o bezpieczeństwie stawów. Prędzej czy później dojdzie do kontuzji, a leczenie może się okazać nie tylko kosztowne, ale też długotrwałe.

Ważna jest dieta i suplementacja: sprawdź, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów
stawy ćwiczenia

Zbilansowana dieta to pdostawa każdego procesu treningowego oraz zdrowego stylu życia. Jeśli nie wiesz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów, pamiętaj, że oprócz ostrożności podczas ćwiczeń, trzeba tez pamiętać o wzmacnianiu ich od wewnątrz. Podstawą diety na zdrowe i mocne stawy powinny być produkty bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 tj. ryby, orzechy, awokado. Nie może zabraknąć wit. C oraz produktów bogatych w pełnowartościowe białko i kolagen. Oczywiście można pokusić się o dodatkową suplementację - aby zadbać o swoje stawy podczas treningów, koniecznie sięgnij po kolagen i koenzym Q10. Te suplementy pozwolą ci zachować pełną ruchomość stawów - stanowią w końcu ich naturalny budulec. A ponieważ podczas wysiłku nasze stawy się jakby amortyzują, suplementacja to dobry krok w stronę ich zdrowia i higieny.

Czytaj: Ćwiczenia fitness w domu

Jak zadbać o swoje stawy podczas treningów: ważny jest odpowiedni strój i wygodne buty

Z obserwacji wiemy, że wiele osób nie przykłada większej uwagi do stroju treningowego. O tym, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów, najlepiej wiedzą zawodowi sportowy, wykorzystujący najnowsze technologie przemycane w odzieży. Chodzi o sam sposób uszycia legginsów, spodenek i koszulek. Nawet jeśli nie ćwiczymy na zawodowym poziomie, warto brać przykład z profesjonalnych sportowców i wykorzystywać wiedzę w praktyce. Aby trening był efektywny, ważny jest odpowiedni ucisk mięśni i ich podtrzymanie w jednej pozycji. Dobrze sprawdzi się więc odzież kompresyjna, która dodatkowo zapewni odpowiednią termoregulację, a więc wentylację i odprowadzanie wilgoci na zewnątrz. Jeśli wykonujemy ćwiczenia obciążające nogi, konieczne jest dobranie takiego obuwia, które będzie stabilizować stopę i amortyzować wstrząsy.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Witold Milewski 0 6 listopada 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?

dieta-treningowa

Dieta treningowa

Co jeść, aby trening przyniósł jak najlepsze rezultaty? Dostosowanie diety nie tylko poprawia rezultaty treningów ale również poprawia samopoczucie i kondycję organizmu.

nawadnianie-co-pic-podczas-treningow

Nawadnianie: co pić podczas treningów?

Solidne nawadnianie to obok prawidłowego odżywiania jeden z najważniejszych punktów przygotowania do treningu.

choroby-xxi-wieku

Choroby XXI wieku

Rozwój cywilizacji ma swoje ciemne strony - jedną z nich są choroby cywilizacyjne. Z tego artykułu dowiesz się czym są i jak im zapobiegać.

7-sposobow-na-pobudzenie-organizmu-bez-kofeiny

7 Sposobów na pobudzenie organizmu bez kofeiny

Kawa przestała na Ciebie działać? Potrzebujesz naładować baterie energią, ale nie masz pomysłów na źródło pobudzenia? Oto 7 szybkich sposobów na pobudzenie organizmu!

zdrowie-i-kondycja-po-50

Zdrowie i kondycja po 50

Stajemy się coraz starsi, zarówno jako jednostka jak i społeczeństwo. Te fakty skłaniają nas do refleksji – co zrobić, by cieszyć się sprawnością na dłużej? Jak zachować kondycję fizyczną po przekroczeniu 50-go roku życia?

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?

dieta-treningowa

Dieta treningowa

Co jeść, aby trening przyniósł jak najlepsze rezultaty? Dostosowanie diety nie tylko poprawia rezultaty treningów ale również poprawia samopoczucie i kondycję organizmu.

nawadnianie-co-pic-podczas-treningow

Nawadnianie: co pić podczas treningów?

Solidne nawadnianie to obok prawidłowego odżywiania jeden z najważniejszych punktów przygotowania do treningu.

choroby-xxi-wieku

Choroby XXI wieku

Rozwój cywilizacji ma swoje ciemne strony - jedną z nich są choroby cywilizacyjne. Z tego artykułu dowiesz się czym są i jak im zapobiegać.

7-sposobow-na-pobudzenie-organizmu-bez-kofeiny

7 Sposobów na pobudzenie organizmu bez kofeiny

Kawa przestała na Ciebie działać? Potrzebujesz naładować baterie energią, ale nie masz pomysłów na źródło pobudzenia? Oto 7 szybkich sposobów na pobudzenie organizmu!

zdrowie-i-kondycja-po-50

Zdrowie i kondycja po 50

Stajemy się coraz starsi, zarówno jako jednostka jak i społeczeństwo. Te fakty skłaniają nas do refleksji – co zrobić, by cieszyć się sprawnością na dłużej? Jak zachować kondycję fizyczną po przekroczeniu 50-go roku życia?